Kleurenprinter voor thuiskantoor 10.000p / jaar

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Hello,

Mijn Oki kleurenlaser is het aan het begeven. Toner all over the place.
Wat vorig jaar een goede koop leek is uiteindelijk wel verkeerd uitgedraaid.

Ben aan het kijken voor iets anders:

- lage verbruikkost (iemand ervaring met Epson Ecotank?)
- printkwaliteit: gewoon goed is goed genoeg (officedocumenten)
- inkt of toner: ik hou van geen van beiden, en ik ben er steeds meer van overtuigd dat inkjet toch nog zo stom niet was...
- minstens een flatbedscanner aan boord (ik heb een Canon DR-C230 als heavy duty duplex scanner, maar daarmee kan ik bv. geen pagina uit een boek inscannen)
- 1 papierlade is genoeg
- ik print regelmatig tot 80-100 pagina's in een keer
- doe vermoedelijk ruim 10.000 pagina's op een jaar (teller van de Oki staat op 9.000 op 11 maanden waarvan 5 redelijk inactief)
- huurformule lijkt me ook wel iets...

Prijs per print is belangrijk. Ik denk dat er maanden zijn dat de toner meer gekost heeft dan mijn benzine.

Thx voor de inzichten
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou uw zoektocht hier beginnen:
https://tweakers.net/categorie/922/printers/producten/

Ik heb nu al 5 jaar zonder problemen een laserjet van Brother (DCPL2650DW). Voordien ook Brother (HL2030) en Samsung (SCX3250W) gehad, de reden dat ik die toestellen vervangen heb, was gelinkt aan features die we bijkomend wilden (HL2030 > SCX3250W: ingebouwde scanner en dus ook copier // SCX3250W > DCPL2650DW: dubbelzijdig printen). Ik heb beide toestellen doorgegeven aan kennissen of familie en die gebruiken die nog steeds (want ik bestel voor hen nog de vervangtoner).
Ik heb in al die toestellen altijd vervangtoner gebruikt. Dat scheelt een fortuin.

Voor mijn huidige printer (DCP-L2650DW)
- nieuwe toner: €65 voor 1 toner van 2600 blz -> €1 levert u 40 geprinte pagina's op
- vervangtoner: €27 voor 4 toners van 2600 blz -> €1 levert u 390 geprinte pagina's op
Afbeelding
Afbeelding

Geloof vooral de praatjes niet dat vervangtoners slecht zijn, als vervangtoners slecht blijken te zijn, heb je een brolmerk gekocht.
Blijf dus zeker weg van HP, want die doen niets liever dan consumenten pesten om hun eigen winstmarges te kunnen verhogen:
https://tweakers.net/nieuws/152090/hp-b ... nters.html
https://tweakers.net/nieuws/115793/bepa ... sinds.html
Terwijl de rechter oordeelt dat er niets aan de hand is met vervanginkt:
https://tweakers.net/nieuws/125361/123i ... kopen.html
https://tweakers.net/nieuws/151940/hoge ... eldig.html
Helaas Proximus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2019, 19:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

jutuiz schreef:Hello,

Mijn Oki kleurenlaser is het aan het begeven. Toner all over the place.
Wat vorig jaar een goede koop leek is uiteindelijk wel verkeerd uitgedraaid.

Ben aan het kijken voor iets anders:

- lage verbruikkost (iemand ervaring met Epson Ecotank?)
- printkwaliteit: gewoon goed is goed genoeg (officedocumenten)
- inkt of toner: ik hou van geen van beiden, en ik ben er steeds meer van overtuigd dat inkjet toch nog zo stom niet was...
- minstens een flatbedscanner aan boord (ik heb een Canon DR-C230 als heavy duty duplex scanner, maar daarmee kan ik bv. geen pagina uit een boek inscannen)
- 1 papierlade is genoeg
- ik print regelmatig tot 80-100 pagina's in een keer
- doe vermoedelijk ruim 10.000 pagina's op een jaar (teller van de Oki staat op 9.000 op 11 maanden waarvan 5 redelijk inactief)
- huurformule lijkt me ook wel iets...

Prijs per print is belangrijk. Ik denk dat er maanden zijn dat de toner meer gekost heeft dan mijn benzine.

Thx voor de inzichten

Heb zowel ervaring met een Epson ecotank en met Oki.
De ecotank lijkt voordelig, of dit werkelijk zo is, moeilijk uit te maken.
Je zou dan hetzelfde printwerk moeten doen met verschillende printers om tot een vergelijk te kunnen komen.

Heb je de Oki nieuwe gekocht?
Ik heb een nieuwe Oki gekocht, kreeg er drie jaar garantie bij, garantie aan huis.
Printkosten zijn acceptabel, gebruik uitsluitend originele toners.

Het is te zien waar je documenten gebruikt gaan worden, inktjet is niet geschikt in vochtige, natte omgevingen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Helaas Proximus schreef: Heb je de Oki nieuwe gekocht?
Ik heb een nieuwe Oki gekocht, kreeg er drie jaar garantie bij, garantie aan huis.
Printkosten zijn acceptabel, gebruik uitsluitend originele toners.
Ja ik heb in theorie garantie.
En het gebruik van niet originele toner zal met een redelijke waarschijnlijkheid een probleem zijn (mijn ticket is ingediend).
Ik ken ook de Amazon vervangcartridgen, en gebruik ze, maar dat is geen groot succes tot nu.
Zeer wisselende kwaliteit. De originele lijken me zo duur, dat dit nauwelijks een optie is.

Ecotank: is dat een gedoe? Of valt dat echt wel mee?
Je kan tegenwoordig een Ecotank multifunctional kopen met "unlimited printing" wat wil zeggen dat ze bijvulling geven voor een volle twee jaar.
Op het eerste zicht lijkt me dat wel iets. Maar ik wil me niet te snel in zo'n avontuur gooien als dat naderhand ook een gedoe lijkt.
Helaas Proximus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2019, 19:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

jutuiz schreef:
Helaas Proximus schreef: Heb je de Oki nieuwe gekocht?
Ik heb een nieuwe Oki gekocht, kreeg er drie jaar garantie bij, garantie aan huis.
Printkosten zijn acceptabel, gebruik uitsluitend originele toners.
Ja ik heb in theorie garantie.
En het gebruik van niet originele toner zal met een redelijke waarschijnlijkheid een probleem zijn (mijn ticket is ingediend).
Ik ken ook de Amazon vervangcartridgen, en gebruik ze, maar dat is geen groot succes tot nu.
Zeer wisselende kwaliteit. De originele lijken me zo duur, dat dit nauwelijks een optie is.

Ecotank: is dat een gedoe? Of valt dat echt wel mee?
Je kan tegenwoordig een Ecotank multifunctional kopen met "unlimited printing" wat wil zeggen dat ze bijvulling geven voor een volle twee jaar.
Op het eerste zicht lijkt me dat wel iets. Maar ik wil me niet te snel in zo'n avontuur gooien als dat naderhand ook een gedoe lijkt.
Ik denk niet dat zij bijvulling geven voor +/- 20000 prints.
Wat ik van een ecotank weet is dat de eerste tank lang mee ging, de nieuwe tank was voor mijn gevoel vrij snel leeg.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben fan van van de HP pagewide pro reeks. Lasersnelheid en kwaliteit met inkjet koppen. Zou redelijk zuinig moeten zijn tov laser, maar nog geen harde cijfers gezien. Klanten zijn tot hiertoe ook allemaal zeer tevreden over snelheid en kwaliteit, nog geen klachten gekregen dat ze snel leeg zijn...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Helaas Proximus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2019, 19:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Sasuke schreef:Ik ben fan van van de HP pagewide pro reeks. Lasersnelheid en kwaliteit met inkjet koppen. Zou redelijk zuinig moeten zijn tov laser, maar nog geen harde cijfers gezien. Klanten zijn tot hiertoe ook allemaal zeer tevreden over snelheid en kwaliteit, nog geen klachten gekregen dat ze snel leeg zijn...
Op tweakers lees ik wat anders dan zuinig met inkt zijn.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Geloof vooral de praatjes niet dat vervangtoners slecht zijn, als vervangtoners slecht blijken te zijn, heb je een brolmerk gekocht.
Dan is het te laat hé Heist, dat is juist het probleem met vervangtoners, je weet niet wanneer er eens en slechte inzit.
Ik ben nog altijd van mening dat je beter goedkope originele inkt gebruikt dan 3rd party inkt/toner.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef: Geloof vooral de praatjes niet dat vervangtoners slecht zijn, als vervangtoners slecht blijken te zijn, heb je een brolmerk gekocht.
Dan is het te laat hé Heist, dat is juist het probleem met vervangtoners, je weet niet wanneer er eens en slechte inzit.
Ik ben nog altijd van mening dat je beter goedkope originele inkt gebruikt dan 3rd party inkt/toner.
"Geloof vooral de praatjes niet dat vervangtoners slecht zijn, als vervangtoners slecht blijken te zijn, heb je een brolmerk printer gekocht."

Verifieer op voorhand of een merk een kwalijke reputatie heeft met vervangtoners.
Lexmark en HP zou ik van wegblijven.
Samsung en Brother heb ik persoonlijk nog nooit last mee gehad en al veel verschillende merken/leveranciers vervangtoner gebruikt in meerdere printers.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

iceke schreef: Dan is het te laat hé Heist, dat is juist het probleem met vervangtoners, je weet niet wanneer er eens en slechte inzit.
Ik ben nog altijd van mening dat je beter goedkope originele inkt gebruikt dan 3rd party inkt/toner.
Da's eigenlijk de bedenking die ik me ook maak, na ervaring met vervangtoners in de afgelopen jaren voor Canon, Brother en Oki. In alle eerlijkheid... er is altijd wel iets dat niet werkt, of in het beste geval niet goed werkt. En als je dan eens een goed merk te pakken hebt, dan is de volgende aankoop van dat zelfde merk niet noodzakelijk van dezelfde kwaliteit.

Ik heb dus gezocht naar een systeem dat betaalbare merkeigen inkt of toners biedt.

Het is een inkjet geworden. Epson Workforce Pro. Is het professionele alternatief voor ecotank. Werkt met 4 aluminium bijvulzakjes met een capaciteit van 5.000 tot 20.000 pagina's. In zwartwit heb je bv. een originele bijvulling voor 10.000 pagina's voor 82 euro. Dus 0,82 ct per pagina. Bij de meeste lasers is dat nog 5 tot 9 cent per pagina, en dan reken je nog niet de vervanging van je drum mee. Kleur druk ik voor 4ct, tegenover 15,9ct nu.

We gaan zien of dat meevalt. Reviews zijn in elk geval positief.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Inkt kan je toch moeilijk vergelijken met toner?
Inkt:
- veegt als het nat is (vingerafdrukken, fluostift markering, regen)
- verstopt als je de printer of de printkop een tijdje niet gebruikt
- loopt uit op B-kwaliteit papier

@0,82cent per pagina
Mijn DCP-L2650DW doet dus 0,25eurocent per pagina of 3,2x goedkoper.
Met originele toner is dat 2,5eurocent, 3x duurder dan uw prijs per pagina - maar nog steeds ver van de prijzen die jij opgeeft (5 tot 9 eurocent)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Inkt kan je toch moeilijk vergelijken met toner?
Inkt:
- veegt als het nat is (vingerafdrukken, fluostift markering, regen)
- verstopt als je de printer of de printkop een tijdje niet gebruikt
- loopt uit op B-kwaliteit papier

@0,82cent per pagina
Mijn DCP-L2650DW doet dus 0,25eurocent per pagina of 3,2x goedkoper.
Met originele toner is dat 2,5eurocent, 3x duurder dan uw prijs per pagina - maar nog steeds ver van de prijzen die jij opgeeft (5 tot 9 eurocent)
Pigment inkt is een pak beter als dye inkt hoor... of het zo veel moet onderdoen aan toner dat betwijfel ik.
Ja, kans op uitdrogen maar anderzijds bij toner zit je ook weer met meer onderhoud van drum en weet ik veel wat nog allemaal.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:Inkt kan je toch moeilijk vergelijken met toner?
Inkt:
- veegt als het nat is (vingerafdrukken, fluostift markering, regen)
- verstopt als je de printer of de printkop een tijdje niet gebruikt
- loopt uit op B-kwaliteit papier
- dat was vroeger zo, de inkt bevat een finishend harslaagje, dus je kan zelfs meteen na de print met een fluo stift aan de slag
- blijkbaar is dit technisch onder controle, en... ik denk dat mijn printer max. 10d op een jaar zal stilstaan
- dat zal ik moeten ondervinden, maar onze studenten gebruiken hetzelfde papier op hun Canon MX925 inktjets en ik zie geen issue
heist_175 schreef: @0,82cent per pagina
Mijn DCP-L2650DW doet dus 0,25eurocent per pagina of 3,2x goedkoper.
Met originele toner is dat 2,5eurocent, 3x duurder dan uw prijs per pagina - maar nog steeds ver van de prijzen die jij opgeeft (5 tot 9 eurocent)
Dat zal zeker zo zijn. Maar ik vind het een faire prijs, ook rekening houdend met een aantal andere voordelen:
- eerste print is sneller klaar, want heeft geen opwarmtijd nodig voor fuser
- verbruikt een fractie van de elektriciteit van een laser
- heeft geen vervangende onderdelen zoals drum en fuser
- ecologische voetafdruk is een fractie van laser
- verspreid geen stof en geen warmte (ik zit in een kleine buro en da's soms een issue)
- ruimte voor opslag reservecartridges is nihil (vgl. met nu een half schap reserve toners)

Nogmaals... we gaan het moeten ondervinden of het allemaal zo rooskleurig is.
Laatst gewijzigd door jutuiz 10 dec 2019, 10:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Inkt kan je toch moeilijk vergelijken met toner?
-
Nu doe je alsof inkt het ondermaatse broertje is voor toner...dat is het imho voor veel mensen helemaal niet.
Soit, ik heb hier xerox/oki/Brother/samsung & Hp's lasers zien voorbij komen die defect zijn omdat ze rommeltoners hadden. Ligt het dan aan het merk printer of aan de toner ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

jutuiz schreef:- heeft geen vervangende onderdelen zoals drum en fuser
Is dat überhaupt een issue ? Of misschien als je heel veel print (SNIP *biologisch rekenmachien kapot* :))...
Ik weet niet wat de levensduur is voor fuser of drum, maar een normale gebruiker kan wel ettelijke jaren voort zonder die te moeten vernieuwen. Bovendien is het wellicht zoals met inkjets dat het meer cost effective is om gewoon een nieuwe printer te kopen.

Ik wil trouwens ook nog wel eens zien hoe lang een inkjet probleemloos werkt met een volume van 10k pages per jaar.
Laatst gewijzigd door Tomby 10 dec 2019, 10:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef:Inkt kan je toch moeilijk vergelijken met toner?
-
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Tomby schreef: dat is verdorie 400 pages per werkdag!)...
Maar 25 werkdagen op een jaar :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef: Ik wil trouwens ook nog wel eens zien hoe lang een inkjet probleemloos werkt met een volume van 10k pages per jaar.
Ik had hier een klant met een Brother inktjet waarvan het inktabsorptiekussentje vol was na 130.000 pagina's ;-)
Dat was dan een printer uit de mid-end klasse(140€) waar hij aan 2cent per pagina zat, nu heeft hij één die aan 0,5 cent drukt.
Ik ben nog geen laserprinter tegengekomen aan die prijzen.

Maar om ff op de TS zijn vraag te antwoorden....
Aan die volumes zou ik gaan voor Leasing of een Brother inktjet...
Bij het eerste betaal je 100-150€ per maand en heb je een professionele printer (vooral het kopieer gedeelte is dan een pak beter & sneller) en moet je niet meer omzien naar consumables.
Bij de inktjet ga je goedkoper printen, maar kapot = nieuwe printer kopen.
Laatst gewijzigd door iceke 10 dec 2019, 11:13, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Tomby schreef:
jutuiz schreef: Ik wil trouwens ook nog wel eens zien hoe lang een inkjet probleemloos werkt met een volume van 10k pages per jaar.
Zoals gezegd, we gaan dat wel zien, maar volgens de specsheet:

Printvolume
45.000 Pagina's per jaar
Recommended Duty Cycle
250 - 2.500 Pagina's per maand

… dat zou toch moeten lukken zeker?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:
Tomby schreef: Ik wil trouwens ook nog wel eens zien hoe lang een inkjet probleemloos werkt met een volume van 10k pages per jaar.
Ik had hier een klant met een Brother inktjet waarvan het inktabsorptiekussentje vol was na 130.000 pagina's ;-)
Ik ben blij voor die klant, zoek maar op eender welk forum over printers: er zijn massa's klachten van inktjetgebruikers met volle absorptiekussens en/of inktprinters die een half patroon leegspuiten op dat kussentje...
Dat was dan een printer uit de mid-end klasse(140€) waar hij aan 2cent per pagina zat, nu heeft hij één die aan 0,5 cent drukt.
Ik ben nog geen laserprinter tegengekomen aan die prijzen.
Zie hoger voor mijn Brother en vervangtoner.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb hier sinds een 2 jaar een Xerox WorkCentre staan.

Ik kijk niet meer terug naar de inktjet... :)
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Zelf op 8 december 2011 een Xerox WorkCentre™ 6015V_N! Besteld op Ibood voor 199€ (Led printer zelfde principe als laser enkel geen spiegels nodig en dus veel compacter)

nog steeds zeer tevreden over, zware en 2 vd kleuren toners zijn nog maar 1 maal vervangen, (geel is nog origineel)
Als alternatieve toner nam ik een kit van 5 toners voor 30€ en (3 kleur + 2 zwart)


zeer tevreden van deze alternatieve toner
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Laat dat nu net de printer zijn waar ik van mening veranderd ben dat 3rd party toner geen goed idee is...heb er een stuk of 4 kapot gehad van dat type door 3rd party toner.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”