Vandaag een advertentie over een nieuwe PC bij Aldi.
Ziet er aardig uit maar helaas maar 8GB geheugen en, zoals vaak, niet de beste voeding. Positief is de videokaart en de verwisselbare HDD.
Is er een betere combinatie te vinden met liefst iets meer geheugen en betere voeding?
Aldi PC Akoya P56005
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Medion pc's zijn al een poosje te vinden op: https://www.medion.com/be/shop/
Ik vind vooral de videokaart behoorlijk ondermaats om eerlijk te zijn... De enige reden dat ik hem zou laten liggen.
De vorige versie van pc heb ik voor mijn vader gekocht, videokaartje is speciaal gemaakt om te passen in de kast, ziet er zelfs niet uit als iets volwaardig van kaart en was niet te upgraden door de plaatsing van de kaart.
Ik vind vooral de videokaart behoorlijk ondermaats om eerlijk te zijn... De enige reden dat ik hem zou laten liggen.
De vorige versie van pc heb ik voor mijn vader gekocht, videokaartje is speciaal gemaakt om te passen in de kast, ziet er zelfs niet uit als iets volwaardig van kaart en was niet te upgraden door de plaatsing van de kaart.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
Als je niet noodzakelijk nvidia gpu nodig hebt (en die in medion is nu ook weer niet echt heel bijzonder + indien ook speciaal op maat ook niet te vervangen) is dit misschien een alternatief
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskM ... %20Series/
(2400G zou passen maar koeling is uitdaging + geen nvidia)
Voeding: medion zou maar een 50W verbruiken maar vind geen details over voeding die erin zit.
Denk dat je met itx/matx wel ergens rond de prijs van medion kunt komen (verwacht iets hoger uit te komen maar niet thuis om te proberen) zonder het nadeel van "custom made" onderdelen te hebben (snelle controle op tones is 800€ voor +- zelfde maar zeker niet de goedkoopste).
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskM ... %20Series/
(2400G zou passen maar koeling is uitdaging + geen nvidia)
Voeding: medion zou maar een 50W verbruiken maar vind geen details over voeding die erin zit.
Denk dat je met itx/matx wel ergens rond de prijs van medion kunt komen (verwacht iets hoger uit te komen maar niet thuis om te proberen) zonder het nadeel van "custom made" onderdelen te hebben (snelle controle op tones is 800€ voor +- zelfde maar zeker niet de goedkoopste).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Ik vind deze kaart wel passen volgens de prijsklasse van deze pc. Voor €599 gaan ze er geen 1660 Ti insteken.Slafes schreef:Ik vind vooral de videokaart behoorlijk ondermaats om eerlijk te zijn... De enige reden dat ik hem zou laten liggen.
De 1650 is natuurlijk geen krachtpatser voor een gamer, maar die halen daar sowieso best hun pc niet. Om occasioneel eens een game te spelen (oudere games of lagere instellingen) zal die pc wel uit de voeten kunnen hiermee. Eigenlijk is deze kaart de beste optie als je rekening houdt met de lichte PSU (250 Watt). Het is de zwaarste kaart die geen aparte voeding nodig heeft.
Wat ik eerder spijtiger vind, is dat het geheugen in single channel modus draait. 2x 8GB was wel leuk geweest gezien de ram-prijzen momenteel gunstig zijn. Bij dual channel-gebruik zullen dan weer meteen alle ram-sloten bezet zijn, wat een latere uitbreiding weer duurder zou maken, maar in deze prijsklasse is dit ook weer normaal.
Voor alledaags computergebruik is deze computer zeker niet slecht, maar iemand die meer vrijheid nodig heeft qua specifieke eisen zoekt best iets anders, al zal het ook zijn prijs hebben. Voor 600 euro kan je qua hardware eigenlijk iets beters in mekaar knutselen, maar dan moet je er ook nog rekening mee houden dat daar dan nog geen Windows-licentie bij zit.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Goh, ja en nee... Ik heb een 1060 die beter presteert en toch al enkele jaren oud is. Als ik zie dat die kaartjes dan ook nog eens op maat gemaakt worden voor deze pc vind ik dat eigenlijk het grootste struikelblok om deze pc aan te schaffen.
Ben zelf casual gamer, mijn i7 is ondertussen al 7 jaar oud die in mijn bak steekt en presteert slechter dan de Ryzen die in deze pc steekt.
Vroeger vond ik de Aldi pc's echt wel hun geld waard, tegenwoordig schieten ze op sommige vlakken tekort. Vaak "net niet" in mijn ogen. Dat neemt niet weg dat de configuratie op zich niet slecht is, alleen niet geschikt voor mij.
Ben zelf casual gamer, mijn i7 is ondertussen al 7 jaar oud die in mijn bak steekt en presteert slechter dan de Ryzen die in deze pc steekt.
Vroeger vond ik de Aldi pc's echt wel hun geld waard, tegenwoordig schieten ze op sommige vlakken tekort. Vaak "net niet" in mijn ogen. Dat neemt niet weg dat de configuratie op zich niet slecht is, alleen niet geschikt voor mij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Geen topper, maar 't is ooit al erger geweest. Ze hebben ooit pc's gehad met een voeding die enkel 12V leverde, en waarbij het moederbord dan de step down naar 5 en 3,3V voor de drives deed.raf1 schreef:de voeding is de Fortron FSP250-50AMDN met een vermogen van 250 Watt.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
- Bedankt: 727 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik zoek een PC die vooral goed is voor fotobewerking (Lightroom/Photoshop). Ik zou er dus liefst 32GB geheugen in hebben (2 latjes van 16).
De grafische kaart interesseert me minder want ik speel geen games. Het kan eventueel wel LR/PS ondersteunen al is het onduidelijk wat het effect is op die software.
Een snelle SSD (heb nu een oudere intel) en vooral de verwisselbare HDD lijkt me wel leuk.
Heb al een aantal aldi-PC's gehad en steeds tevreden geweest. 1 keer een item met een voeding maar dat was snel gerepareerd en niet zo duur.
De grafische kaart interesseert me minder want ik speel geen games. Het kan eventueel wel LR/PS ondersteunen al is het onduidelijk wat het effect is op die software.
Een snelle SSD (heb nu een oudere intel) en vooral de verwisselbare HDD lijkt me wel leuk.
Heb al een aantal aldi-PC's gehad en steeds tevreden geweest. 1 keer een item met een voeding maar dat was snel gerepareerd en niet zo duur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 107 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Er staat deze maand toevallig een configuratie voor een budget allround PC op hardware.info: https://be.hardware.info/pcadvies/1159/ ... ember-2019
Lijkt me ook wel iets voor die prijsklasse.
Lijkt me ook wel iets voor die prijsklasse.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Uitwisselbare hd lijkt misschien handig en soms is het dat ook maar verwacht niet dat je het zoveel gaat gebruiken...
Je kan niet zo simpel disks wisselen (moeten altijd eerst in tray gemonteerd worden, op zich nu ook weer niet veel werk). Toch eens nakijken of je dan trays appart kan bestellen. Ook niet zo te vertrouwen voor dikwijls te wisselen, denk dat je dan beter af bent met externe disk (of worst case een dock waar je de pure schijf zonder iets in dropt maar ook eerder voor uitzonderlijk gebruik, ken enkel externe varianten die zo werken)
Het is wel typisch een medion extraatje, hebben soms nog van die leuke feautures die op eerste zicht zeer handig lijken.
Voor fotografie mis ik toch cardreader (en op eerste zicht de mogelijkheid om er eentje in te monteren) maar kan natuurlijk simpel extern.
Medion is inderdaad helemaal niet slecht, veel volk is er zeer blij mee.
Je kan niet zo simpel disks wisselen (moeten altijd eerst in tray gemonteerd worden, op zich nu ook weer niet veel werk). Toch eens nakijken of je dan trays appart kan bestellen. Ook niet zo te vertrouwen voor dikwijls te wisselen, denk dat je dan beter af bent met externe disk (of worst case een dock waar je de pure schijf zonder iets in dropt maar ook eerder voor uitzonderlijk gebruik, ken enkel externe varianten die zo werken)
Het is wel typisch een medion extraatje, hebben soms nog van die leuke feautures die op eerste zicht zeer handig lijken.
Voor fotografie mis ik toch cardreader (en op eerste zicht de mogelijkheid om er eentje in te monteren) maar kan natuurlijk simpel extern.
Medion is inderdaad helemaal niet slecht, veel volk is er zeer blij mee.