Telenet 23/09 nieuwe snelheden

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
NMP
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2014, 22:27

Dat is een normale upload snelheid voor de particuliere speedboost (40Mbit) de zakelijke is 50Mbit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb fibernet business :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NMP
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2014, 22:27

Oeps, ja dan stel ik voor even te bellen, ik heb een nieuwe CV8560E docsis3.1 en dat heeft ook veel moeite en telefoontjes gekost voor alles ok was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef:Besluit met de Docsis 3.1 haalt mij collega dus nu draadloos het dubbele van mij. TN lanceert dus producten waarvoor hun hardware nog niet klaar is ..., althans in mijn geval.
Dat is waar, maar wat stel je dan voor?
Dat ze nog een paar jaar wachten tot iedereen (enkele miljoenen klanten) de gepaste modem hebben?

En zelfs als iedereen de geschikte hardware (3.1) zou hebben, dan zal het nog een tijdje duren voor ze de snelheden kunnen garanderen, gezien de gedeelde bandbreedte. Dat kan pas:
  • - nà het afschakelen van het analoog signaal (binnen 1-2 jaar?)
    - nà het uitfaseren van Docsis 3.0 (want nu neemt Docsis 3.0 plaats op de kabel die niet beschikbaar is voor Docsis 3.1
Dus, zolang je de gewenste snelheid niet kan halen, is een upgrade voor jou nutteloos. Beetje geduld?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Besluit met de Docsis 3.1 haalt mij collega dus nu draadloos het dubbele van mij. TN lanceert dus producten waarvoor hun hardware nog niet klaar is ..., althans in mijn geval.
Dat is waar, maar wat stel je dan voor?
Dat ze nog een paar jaar wachten tot iedereen (enkele miljoenen klanten) de gepaste modem hebben?
OK Philippe maar ongetwijfeld is niet iedere klant een "Speedboost klant"... Ik kan me best voorstellen dat mensen tevreden zijn met 100 Mbps omdat ze bv. minder interesse hebben in technologie en er ook niet meer dan minimaal nodig willen aan spenderen. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat TN momenteel al een 1 miljoen klanten heeft met een Speedboost abo. Dat zal zelfs een kleine fractie hiervan zijn. Als leverancier en omwille van mijn imago zou ik dan toch maken dat de hardware afgestemd is op de in deze - IT- service die ik pretendeer te leveren en waarvoor klanten finaal finaal ook betalen.
philippe_d schreef:Dus, zolang je de gewenste snelheid niet kan halen, is een upgrade voor jou nutteloos. Beetje geduld?
Heb jij al ooit hetzelfde of meer betaald voor minder service / kwaliteit van een product ... ? M.a.w. je betaalt meer dan iemand met een klassieke WIGO zonder Speedboost en haalt nog minder snelheid. Hier is voor mij de logica helaas toch een beetje zoek ..

En hier komen we, net zoals de technieker zelfs openlijk toegaf, weer op hetzelfde punt: nl. transparante communicatie. Indien men klanten meedeelt dat de keuze voor een 1 Gpbs formule met kabel, resulteert in lagere wifi-snelheid dan kan iedereen - transparant en eerlijk geïnformeerd zijnde - kiezen of men voor dit product kiest en er de meerprijs wil voor betalen. Behoudens een oogafwijking van mijnentwege, lees ik nergens dat de keuze voor 1 Gbps, een lagere wifi snelheid impliceert omdat men deze snelheid met de huidge modems dezelfde, laat staan iets hogere snelheden met de huidige modems niet kan garanderen.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Ik kan me best voorstellen dat mensen tevreden zijn met 100 Mbps omdat ze bv. minder interesse hebben in technologie
Beetje off-topic en ook als reactie op proximusboyke's "zie maar dat je een dure router koopt, anders zal 't niet goed werken"-opmerking*, maar er zijn ook mensen die interesse hebben in technologie en tevreden zijn met 10/10 (mijn snelheid met mijn Orange Flybox). Voorheen had ik ongeveer twee jaar lang 18/1.8 (bedraad) of 7/1.4 (draadloos) met een TP-Link WR841N router met dd-wrt firmware die de login-gegevens van mijn ouders (Telenet-klanten) gebruikte om verbinding te maken met een TelenetWiFree AP hier in de buurt. Recentelijk viel de verbinding om de twee uur weg, wat ik oploste door de router automatisch zichzelf te laten herstarten om de twee uur. Enige tijd later begon ik te merken dat de verbinding willekeurig begon weg te vallen, soms zelfs met intervallen van minder dan een half uur.

Ik had niet de technische kennis om dit op te lossen en ben daarom uiteindelijk teruggegaan naar Orange. Ik was eerder reeds klant geweest bij hen (vandaar dat ik mijn oude Flybox nog had), maar had opgezegd omdat hun 50 GB universeel volume met de data boost optie toen aangerekend werd van 6 uur 's morgens tot middernacht en ook in het weekend (nu enkel van 6 tot 6 overdag en niet in het weekend). Dat was lastig omdat ik bij mijn ouders een server heb staan (Intel Atom van 2010 met 1GB RAM) waarop hun laptop automatisch een backup maakte via duplicity. Die backup synchroniseerde ik dan via rsync met m'n laptop thuis (Intel Celeron N2840). De periodieke volledige backup van 40 GB woog te zwaar door in mijn zo al beperkte volume. Dat is nu opgelost door een oude externe harde schijf te gebruiken in combinatie met een script dat alles langs beide kanten synchroniseert wanneer ik bij me thuis vertrek en bij hen aankom. Dus Orange's huidige, meer beperkende definitie van piekuren was eigenlijk zelfs niet nodig.

Om maar te zeggen, het beste hebben en dat nuttig gebruiken is één manier om je persoonlijke technotoop vorm te geven. Een moeilijke volgens mij, omdat je op een bepaald moment begint te beseffen dat je dingen aan het doen bent die je vooral doet om je aankopen maximaal te benutten. Kijk maar eens een video van Linus Tech Tips voor een extreem voorbeeld, dat is 1% technische kennis en 99% "laten we het duurste van alles kopen en bijeen smijten". Alles doen wat je wil met zeer beperkte hardware en diensten is een andere manier, en het wil niet zeggen dat je minder interesse hebt in technologie.

*: ik zeg niet dat het in de praktijk vaak niet zo zal zijn, wel dat het een slechte gewoonte is om zo te denken i.p.v. op basis van concrete componenten en hun specificaties.
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

remus schreef:interessante thread over de nieuwe docsis 3.1 modems van Telenet:
https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... 553/page/3
Dat betekent dat de CV8560E al de nieuwe Docsis 3.1 E-Router is, waar hierboven over gesproken wordt. Dit is geen EMTA, want er is nog een switch en e-router ingebouwd.

Er komen naast deze E-Router ook nog 2 andere nieuwe modems van Telenet. Dit zullen opnieuw een HGW en een EMTA zijn. Zoals ik het begrepen heb, zijn dat gewoon de nieuwe versies van de huidige CH7465LG (wit) en CV7160E (zwart).

Ik lees een update van de Telenet community manager op die netweters thread:
Blijkbaar komt er toch geen pure EMTA modem meer. De E-Router is de modem die de EMTA gebruikers zal ondersteunen. Dat betekent ook dat de E-Router de modem is die samenwerkt met de TV-box
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

hm we zullen zien of die dan wel kan werken als EMTA/modem only...
Heb voor een kennis een upgrade laten doen naar fibernet biz speedboost en heeft momenteel nog zo'n oude cv6180 dus ze komen nieuwe installeren.
Ik ga er bij zijn en als ze het niet kunnen waarmaken daarmee komt ie er niet in en moeten ze maar een cv7160 plaatsen dan...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

remus schreef:Ik lees een update van de Telenet community manager op die netweters thread:
Blijkbaar komt er toch geen pure EMTA modem meer. De E-Router is de modem die de EMTA gebruikers zal ondersteunen. Dat betekent ook dat de E-Router de modem is die samenwerkt met de TV-box
Gaat men dan toelaten die dingen in bridged mode te plaatsen ?

Ik wil geen NAT... m'n EMTA ga ik dus zolang mogelijk behouden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb die nieuwe E-router in gebruik en heb hierbij volgende instellingen bij mijn telenet.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zelf Een vast lan-ip toekennen via ip-reservatie lukt (nog) niet. laat staan in bridge modus zetten. :evil:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

mja zoiets kunnen ze toch niet maken op een biz line met vast IP he :)
ik hou jullie op de hoogte...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

DarkV schreef:Ik wil geen NAT... m'n EMTA ga ik dus zolang mogelijk behouden.
Ik heb een Mikrotik rb1100ahx2, ik wil helemaal geen consumer Docsis router aan de Mikrotik hangen met dubbele NAT, en waarschijnlijk een CPU die om te lachen is tov mijn Microtik. Want dubbele NAT dan heb je een NAT state table en bij consumenten rommel is dat allemaal zeer beperkt.

Ik wil dus een echt WAN IP op mijn WAN poort van de Microtik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als we vroeger over de Telenet modems/routers spraken, dan hadden we het over:
  • - ofwel de "modem-only" (kabelmodem, zonder router, zonder wifi, met telefoonmodem)
    - ofwel de "HGW" (kabelmodem, router, met wifi, en met telefonie)
Nu lees ik hier over de e-router, de EMTA modem, ... beetje verwarrend :wink:
Als ik het goed begrijp is:
  • - de EMTA modem gewoon een andere naam voor wat wij de "modem-only" noemden.
    - de E-Router een nieuw toestel, dat wel een router is maar zonder wifi?
We spreken nu dus over 3 verschillende toestellen: de EMTA modem aka "modem-only", de HGW en de e-router?

Voor wat DOCSIS 3.1 lezen we op Netweters (zie link remus) dat Telenet in de toekomst eigenlijk maar 2 toestellen meer zal voorzien:
  1. de normale HGW (met WiFi)
  2. de E-router (zonder WiFi), waar ze binnenkort een "bridge" mogelijkheid zullen aan toevoegen ter vervanging van de "modem only"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

EMTA:
Embedded Multimedia Terminal Adapter, a combination cable modem and telephone adapter
https://en.m.wikipedia.org/wiki/EMTA

nog niet opgevallen dat de modem onlies steeds rj11 telefoonpoorten hebben tegenwoordig?
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Er komt nog een ander model uit, dat de vervangende HGW zal worden. Zie https://press.telenet.be/telenet-rolt-n ... dit-najaar
De E-router zal binnenkort ook de functionaliteit krijgen om een ipv6-PD /60 of meer te krijgen en één ipv4 via dhcpv4 door middel van mac pass-through. Er komt geen functionaliteit waar je alle poorten kan bridgen en tot 16 ipv4 kan krijgen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede forumgebruikers,

Ik beschik sedert deze morgen over de nieuwste DOCSIS 3.1 telenet modem zonder wifi. Snelheid is spectaculair met kabel (943 Mbps down en 39.9 up).

Aangezien de modem (die zich in de garage bevindt) geen wifi aan boord heeft, heeft de technieker beneden nog een access point bij geplaatst. Ook boven heb ik een telenet access point. Hij vond het niet echt OK om 3 wifi punten te hebben rekening houdend met het feit dat de modem in de garage staat. Daarom heeft hi me toch de nieuwste geadviseerd.

Ik zou het draadloos signaal willen opkrikken en zocht naar ax accesspoints maar deze zijn onbetaalbaar (bv. om en bij de 600 € op wifi.nl). Bij Coolblue of andere shops zie ik zelfs nog geen ax access points te koop.

Ik zou het AP boven behouden maar beneden een AP installeren om daar het draadloos gedeelte wat op te krikken. De TN APs zijn wel AC compatibel maar ik heb op basis van reviews hier begrepen dat ze niet de meest performante toestellen zijn.

Kan iemand me een advies geven over welk AP achter de router te plaatsen beneden? Budget om en bij de 150 euro. Zou uiteraard graag iets hebben dat toch een aantal jaren mee gaat, rekening houdend met de nieuwe ax norm die op komst is.

Dank bij voorbaat voor jullie suggesties
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik beschik sedert deze morgen over de nieuwste DOCSIS 3.1 telenet modem zonder wifi. Snelheid is spectaculair met kabel (943 Mbps down en 39.9 up).
Welk type is dit? Wil upgraden naar een nieuwe modem-only want mijn huidige modem-only doet maar 240 mbit terwijl ik recht heb op 300.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

koenraaddeconinck schreef: Kan iemand me een advies geven over welk AP achter de router te plaatsen beneden? Budget om en bij de 150 euro. Zou uiteraard graag iets hebben dat toch een aantal jaren mee gaat, rekening houdend met de nieuwe ax norm die op komst is.
802.11ax is idd nog zeer duur op dit ogenblik, prijzen zullen wel zakken volgend jaar.

Gezien de andere hardwarevereisten kan je geen "non-ax" AP kopen met de verwachting dat je die later nog softwarematig kan upgraden naar 802.11ax.

Als het voor lang mee te gaan is neem dan een 802.11ac Wave 2. De Cisco WAP581 heeft bv een zeer deftige range en heeft ingebouwde GUI, maar ik weet niet of je er gaat raken met 150 EUR, zelfs in het tweedehands segment. Ik zie hem op Amazon wel aan 200 EUR nieuwprijs van derde partij verkoper.

Je zal wel Ubiquiti gear vinden die goedkoper is dan dat maar dan heb je ook weer een controller nodig. De Unifi AP nanoHD bijvoorbeeld.

Ik ben ook wel benieuwd naar het modelnummer van deze modem-only.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:
koenraaddeconinck schreef: Ik beschik sedert deze morgen over de nieuwste DOCSIS 3.1 telenet modem zonder wifi. Snelheid is spectaculair met kabel (943 Mbps down en 39.9 up).
Welk type is dit? Wil upgraden naar een nieuwe modem-only want mijn huidige modem-only doet maar 240 mbit terwijl ik recht heb op 300.
Bij mij komen ze donderdag vervangen. Ik heb specifiek modem only gevraagd. Ben benieuwd. Nu haal ik ook maar 240.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ub4b schreef:
koenraaddeconinck schreef: Ik beschik sedert deze morgen over de nieuwste DOCSIS 3.1 telenet modem zonder wifi. Snelheid is spectaculair met kabel (943 Mbps down en 39.9 up).
Welk type is dit? Wil upgraden naar een nieuwe modem-only want mijn huidige modem-only doet maar 240 mbit terwijl ik recht heb op 300.
Dat is de zogenoemde E-router (CBM CV8560E), waarover hier al uitvoerig bericht werd.
Dis is géén modem-only, maar Telenet heeft wel plannen om er een bridge functie aan toe te voegen.

Het is dus een HGW zonder Wifi ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: Het is dus een HGW zonder Wifi ...
Oei, niet interessant dus voor pro's.

Is "E-router" tegenwoordig de naam voor het soort toestel dat altijd gewoon een "router" genoemd werd (of een "wired router" als je wil)?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dus ik moet naar TN bellen en een EMTA model vragen (1x ethernet en 1x telefonie uitgang)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals reeds aangehaald in deze topic, zal Telenet géén Docsis 3.1 EMTA modem aanbieden. Je hebt dus de keuze tussen
  1. de normale HGW (met WiFi)
  2. de E-router (zonder WiFi), waar ze binnenkort een "bridge" mogelijkheid zullen aan toevoegen ter vervanging van de "modem only".
Wat jij wilt is een dus een Docsis 3.0 8*24 modem-only, dan moet je vragen naar de CV7160E
Die zal probleemloos de beloofde 300 mbps aankunnen ...
CCatalyst schreef:
philippe_d schreef: Het is dus een HGW zonder Wifi ...
Oei, niet interessant dus voor pro's.
Is "E-router" tegenwoordig de naam voor het soort toestel dat altijd gewoon een "router" genoemd werd (of een "wired router" als je wil)?
De "E" zal staan voor ethernet, denk ik (in tegenstelling tot WiFi) :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Klopt uiteraard wat Filip zegt. Het is de Compal CV8560€ die in @Café - blijkbaar een toepassing voor techniekers - als e-router moet geactiveerd worden. De technieker bevestigde dat E inderdaad voor Ethernet staat ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Vandaag een Netgear EX7300 aangesloten op de switch in de living en hem ingesteld als access point en niet als repeater. Het resultaat is spectaculair. Volgende snelheid draadloos en bij herhaling analoge waarden:
Speedtest.JPG
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

laptop rechtstreeks met kabel aangesloten op de wittte telenet router/modem geeft rond de 192Mbps down en rond de 18-19Mbps up. Wanneer aangesloten op powerline adapter is de downloadsnelheid een pak lager (rond 120Mbps) maar de uploadsnelheid is nagenog hetzelfde (plusminus 18-19Mbps) Dacht dat deze ook lager zou liggen via het elektriciteitsnet
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij is de modem vervangen naar 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS)

[Mod] verplaatst naar juiste topic
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ik vraag mij af of de snelheid tot 1 Gbps echt merkbaar gaat zijn in mijn geval.

Ikzelf heb momenteel Whoppa 200mpbs up en 20mbps down
Ik ben alleenstaand maar verbruik toch redelijk wat Gb per maand.
Hoofdzakelijk Netflix 4K, backups van enkele nassen en volgende maand komt daar ook nog Google Stadia bij.

Voor Google Stadia in 4K is er 35 Mbps verbinding vereist.
Voor Netflix 4K 25 Mbps.

Nu met mijn 200 Mbps huidige verbinding komt ik hier ruimschoots mee toe.
Zou zelfs zonder problemen Netflix en Google Stadia tegelijkertijd kunnen gebruiken.

Nu is mijn vraag. Als ik de speedboost 1 Giga neem ... ga ik hier dan wel uberhaupt iets van merken?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Neen.
Het enige wat je zal merken is 15 euro minder per maand.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Tazmanian79 schreef:Ik vraag mij af of de snelheid tot 1 Gbps echt merkbaar gaat zijn in mijn geval.
in jouw geval niet, maar waarom heb je nog whoppa ? (voor de prijs ?). Met een recente formule kom je op 300/20 Mbit .
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Omdat ik Business klant ben en niet meer kan kiezen voor particuliere abonnementen. Kom enkel in aanmerking voor Klik en dat is pakken duurder .
Is zelfs voordeliger om whoppa met speedboost te nemen dan klik.

Ik blijf dus gewoon netjes bij Whoppa zonder speedboost.
booker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:07
Bedankt: 2 keer

Ik heb ook nog whoppa met play en ik blijf whoppa houden omdat wigo home 2 euro duurder is en geen freephone europe heeft met een waarde van ongeveer 5 euro.
Dus als ik omschakel verlies ik virtueel 7 euro en krijg enkel een snelheidsverhoging van 100 in de plaats. :nono:


Jarenlang kan je als whoppa klant mee betalen voor hun jaarlijkse verhogingen zonder enig voordeel wat snelheid betreft, nu dat ze weten dat ze de snelheid gaan verhog introduceren ze een nieuwe naam wigo met een prijsstijging.

Ik heb het al eens meegemaakt met de pakketten films en entertainment van vroeger, toen kwam play en je moest meer betalen voor minder, destijds geen scyfy enz want deze gingen naar play more natuurlijk :bang:
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb momenteel een modem only C6181E.
Ik haal niet de snelheid die zou moeten en Telenet heeft me laten weten dat ik een andere modem mag gaan halen in een Telenet center.

What zijn momenteel de huidige types modem only's? Zo weet ik welke ik moet mee nemen ;-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Momenteel heb je drie modem/only in gebruik, CV7160, CV6181E of CV8560E

De CV7160 heeft meer bandbreedte tov de CV6181E
De 8560E is docsis 3.1 combatible, maar heeft als nadeel dat hij ook een router heeft die je niet kan uitzetten.

Er zijn verhalen op netweters dat ze de 8560E de mogelijk gaan geven om deze router hiervan te overbruggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

mailracer schreef:Momenteel heb je drie modem/only in gebruik, CV7160, CV6181E of CV8560E
Zoals je zelf zegt, de CV8560E is een modem/router, je kan deze dus toch (momenteel) niet onder de "modem/only" noemen?
De CV8560E is dus in de eerste plaats een HGW, maar zonder WiFi ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Waarom zou je veranderen?
Denk je echt dat alle servers 1Gbit of zelfs 200/300/400/500Mbit transfers aanbieden?

Ik blijf mooi bij men EMTA Docsis 3.0 minder problemen met configs die telenet kan verknoeien.
Zeker zolang ze de upload snelheden niet verhogen naar iets deftigs. (minstens 100Mbit)
Dan zie ik pas mogelijks een nut om te veranderen.

Ik heb een tijd 400Mbit gehad en ben terug naar 200Mbit gegaan omdat ik er nauwelijks profijt uit haalde versus de meer kost.

Een ander probleem met 1Gbit Internet is dat je dan weer moet uitkijken of je sleurt je 1Gbit netwerk kaartje dicht terwijl je iets aan het downloaden bent of je moet met QoS gaan liggen spelen of duurder 10Gbit netwerk apparatuur in huis gaan halen. Want ik wil wel dat ik iets download kan downloaden en tegelijk nog iets van men nas kunnen afspelen. :bang:
Buiten de mooie verkoop praat van Telenet zie ik er voor thuis gebruik eigenlijk weinig nut van in.

Tegelijk maakt Telenet ook weer mooi gebruik om de prijzen weer lichtjes op te krikken met hun nieuwe formules dit allemaal met het argument sneller internet en de mensen stiekem meer geld uit hun zak te vragen wat men heel recent nog al eens gedaan heeft.
Whoppa = 82,70euro
Nieuwe Formule = 84,55euro

Dus waarom zou je veranderen? :lol:
Buiten de mooie grafiekskes en gestoef van snelste internet zie ik er bitter weinig nut van in of ben ik te oud geworden hiervoor? :bang:
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

Ik denk dat Plexus inderdaad te oud geworden is en niet meer geloofd in evolutie.
Een verzuurt kereltje die maar zit te oordelen, dat is misschien het geen waar je dan het meest in ge evolueert zijt want dat is tegenwoordig zo een mode trend geworden. Of over spellingfouten zeiken is ook een leuke trend, als ze maar andere mensen kunnen marginaliseren om hun beter te voelen.

Denk dat er maar weinig mensen 15 euro per maand gaan betalen om hier te komen stoefen. Maar wil je het niet hebben ? Beter voor ons dan is er meer capaciteit voor ons, danku Plexus!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:
mailracer schreef:Momenteel heb je drie modem/only in gebruik, CV7160, CV6181E of CV8560E
Zoals je zelf zegt, de CV8560E is een modem/router, je kan deze dus toch (momenteel) niet onder de "modem/only" noemen?
De CV8560E is dus in de eerste plaats een HGW, maar zonder WiFi ...
Je hebt gelijk, al is het wel zo dat de term modem/only is uitgevonden door particuliere gebruikers die de routerfunctie van een HGW verafschuwen. Diverse bronnen (oa netweters) maakt melding dat dit de enige modem wordt voor zakelijke klanten die een eigen router hebben. Hopelijk stellen ze de wan poort van deze toestellen dan snel in gebruik.
De CV6181e kan ook geen 300 Mbit aan en dient vervangen te worden. Veel kiezen dan de 7160, maar gaan wss volgend jaar toch moeten overschakelen voor de docsis 3.1 upgrade. Ik heb me gewaagd aan de CV8560E en heb nu dubbele nat, maar met goed netwerkbeheer heb je hier
weinig problemen mee.
PleXuS schreef:Waarom zou je veranderen?
Je bedoeld waarschijnlijk de gigabit verbinding nemen voor 15 Euro ? Wel dat maakt ieder voor zich uit. in jouw geval was de upgrade voor 15 euro maar en winst van 200 Mbit, terwijl dit nu 700 Mbit is. Natuurlijk kan je de vraag stellen of dat voor particuliere gebruikers nodig is. Maar als de klant er 15 euro voor over heeft en dat wil/kan betalen wat is hier dan het probleem ?

Als je bedoeld om whop/whoppa te behouden voor de lagere prijs dan is dat ook een vrije keuze die ieder voor zich moet nemen. Bij wigo vind ik het verdelen van de mobiele datapot een goed produkt voor onze gezin. We hebben 5 simkaarten in gebruik, die me bij de concurrentie alleen al + 50 euro zouden kosten. Maar dat is dus wat ieder voor zich moet uitmaken. In een andere situatie (lees geen gezin) had ik wss geen wigo in gebruik.

Ik heb ook de gigabit in huis gehaald (op vraag van de kinderen), ikzelf heb het genomen met het idee om het uit te testen. en je merkt het wel dat de netflix sneller is gecached, of de spotify sneller is geupdated. Spelletjes/demos zijn ook veel sneller opgehaald. Afgelopen week was het ook geschikt om snel 600 Gbyte aan spelletjes op te halen op een voormiddag na een defecte harde schijf. Dus ja het heeft ook voordelen.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Modbreak:
nutteloze fullquote verwijderd
mailracer schreef:
philippe_d schreef:
mailracer schreef:Momenteel heb je drie modem/only in gebruik, CV7160, CV6181E of CV8560E
Zoals je zelf zegt, de CV8560E is een modem/router, je kan deze dus toch (momenteel) niet onder de "modem/only" noemen?
De CV8560E is dus in de eerste plaats een HGW, maar zonder WiFi ...
Je hebt gelijk, al is het wel zo dat de term modem/only is uitgevonden door particuliere gebruikers die de routerfunctie van een HGW verafschuwen. Diverse bronnen (oa netweters) maakt melding dat dit de enige modem wordt voor zakelijke klanten die een eigen router hebben. Hopelijk stellen ze de wan poort van deze toestellen dan snel in gebruik.
De CV6181e kan ook geen 300 Mbit aan en dient vervangen te worden. Veel kiezen dan de 7160, maar gaan wss volgend jaar toch moeten overschakelen voor de docsis 3.1 upgrade. Ik heb me gewaagd aan de CV8560E en heb nu dubbele nat, maar met goed netwerkbeheer heb je hier
weinig problemen mee.
PleXuS schreef:Waarom zou je veranderen?
Je bedoeld waarschijnlijk de gigabit verbinding nemen voor 15 Euro ? Wel dat maakt ieder voor zich uit. in jouw geval was de upgrade voor 15 euro maar en winst van 200 Mbit, terwijl dit nu 700 Mbit is. Natuurlijk kan je de vraag stellen of dat voor particuliere gebruikers nodig is. Maar als de klant er 15 euro voor over heeft en dat wil/kan betalen wat is hier dan het probleem ?

Als je bedoeld om whop/whoppa te behouden voor de lagere prijs dan is dat ook een vrije keuze die ieder voor zich moet nemen. Bij wigo vind ik het verdelen van de mobiele datapot een goed produkt voor onze gezin. We hebben 5 simkaarten in gebruik, die me bij de concurrentie alleen al + 50 euro zouden kosten. Maar dat is dus wat ieder voor zich moet uitmaken. In een andere situatie (lees geen gezin) had ik wss geen wigo in gebruik.

Ik heb ook de gigabit in huis gehaald (op vraag van de kinderen), ikzelf heb het genomen met het idee om het uit te testen. en je merkt het wel dat de netflix sneller is gecached, of de spotify sneller is geupdated. Spelletjes/demos zijn ook veel sneller opgehaald. Afgelopen week was het ook geschikt om snel 600 Gbyte aan spelletjes op te halen op een voormiddag na een defecte harde schijf. Dus ja het heeft ook voordelen.
Ik vond die 200Mbit extra niet echt de moeite dus meer zal zeker niet nodig zijn.
Maar dit is inderdaad ieder voor zich en in sommige gezinssituaties kan ik nog wel begrijpen dat 1Gbit handig word.
Maar wat mij vooral stoort is dat men steeds met bagger upload snelheden afkomt. Misschien is dit wel een technische beperking van Docsis.
Voor mij gaat het ook niet echt om het geld. Ik moet mijn mobiele data of internet niet zelf betalen.
Maar ik merk gewoon dat men steeds hun prijs omhoog krikt op korte tijd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

PleXuS schreef: Maar wat mij vooral stoort is dat men steeds met bagger upload snelheden afkomt. Misschien is dit wel een technische beperking van Docsis.
Dit is een technische beperking tot en met docsis 3.0 eenmaal er genoeg ruimte vrij is op docsis 3.1 zal je bij docsis3.1 meer upload zien(zie ook analoge tv uitschakelen)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”