Wifi module benaderen van buitenaf

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb het hier ooit al eens aangekaart en dacht toen de oplossing gevonden te hebben maar niets is minder waar. Opstelling: Piazzetta pelletkachel met bijhorende wifi module. De module werd succesvol met mijn modem verbonden, de 2 LED lampjes die moeten branden, die branden ook. De ene geeft aan dat er een internet verbinding is, de andere geeft aan dat hij met de server van Piazzetta in Italië is verbonden. De module dient om van op afstand de kachel te ontsteken. Vooral handig in de winter, dan is mijn huis al opgewarmd tegen dat ik thuis kom van het werk. Nu is het zo dat met de regelmaat van een klok de module niet te benaderen is, ondanks dat de 2 lampjes continu branden. Als ik een tijd later opnieuw probeer, dan lukt het weer wel. En vaak verliest de module ook de verbinding met het internet en de bijgevolg de server. Op zo een moment gaan de LED lampjes uit, beginnen dan weer te knipperen ten teken dat er een internet verbinding wordt opgebouwd en dat er weer verbinding is met de server. Is er een manier om te controleren waar het fout loopt? Volgens de handleiding moet ik een bepaalde TCP poort open zetten als 1 van de LED's knippert maar dat is niet het geval.
Als de module de verbinding heeft verloren en ze is opnieuw verbonden sinds 2 minuten zeg maar, als ik dan in de logfiles van de modem kijk zie ik staan: verbonden sinds 2 minuten. Ik begin mij af te vragen of de module zelf de oorzaak zou kunnen zijn. Makkelijkste zou zijn om eentje op proef gedurende een paar dagen. Een nieuwe kost 250 euro en stel dat het probleem blijft bestaan met een nieuwe module, tja dan ben ik 250 euro kwijt voor niks.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dergelijke IoT is steeds geïnitieerd vanaf je lokaal netwerk (maw. de module spreekt de server van Piazzetta aan, niet omgekeerd want dat zou problemen geven met dynamische IP's en firewall poorten) en heeft dus normaal geen poorten nodig (standaard routers laten gewoon alle verkeer toe van binnen naar internet toe). Ik kan dus moeilijk geloven dat dit een firewall of poort issue is (tenzij de module op een heel andere manier zou werken).

Gezien je ledjes soms uitgaan heb ik eerder de indruk dat je module z'n wireless connectie verliest met je modem. Een test die je zou kunnen doen is vanop een PC constant de module pingen en kijken of er soms connectie problemen zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hoe ver staat die module van de AP?

Is er een mogelijkheid om de firmware/driver van die module up te daten? Dat is niet noodzakelijk ook de firmware van het toestel zelf, maar het kan wel.

Kan je uitvinden welke WiFi chipset de module precies gebruikt?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wifi module bevindt zich op 1 meter van de Flybox met helemaal niks er tussen in. LED'jes die uitgaan gebeurde ook toen de module op mijn Fritzbox 7490 aangesloten was. Chipset weet ik helaas niet, er is namelijk heeeeeel weinig terug te vinden op het internet over deze module. Firmware van de module kan niet bijgewerkt worden. De module zelf, daar kan je niks aanpassen. In "maagdelijke" staat krijgt die als IP adres 192.168.1.1, je maakt verbinding via tablet, smartphone, pc... In de gebruiksinterface kan je enkel en alleen het netwerk selecteren waar deze module verbinding mee moet maken. Je selecteert het netwerk, geeft de WPA sleutel in, de module maakt verbinding en dat is het.
Ik zal eens kijken om de module te pingen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt me eerder dat de 3/4G verbinding een NAT timeout geeft (door te weinig trafiek van de module) waardoor de reverse connectie (inkomende data) niet meer mogelijk is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

brubbel schreef:Lijkt me eerder dat de 3/4G verbinding een NAT timeout geeft (door te weinig trafiek van de module) waardoor de reverse connectie (inkomende data) niet meer mogelijk is.
Het probleem stelde zich ook met mijn Fritzbox 7490 met een VDSL connectie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Firmware van de module kan niet bijgewerkt worden.
En het IoT toestel zelf, draait die de laatste firmware?
Jack Daniels schreef:Ik zal eens kijken om de module te pingen.
Wat ik eens zou proberen is om vanaf een ander toestel in je network (router of iets anders dat constant aan staat) de hele dag lang elke seconde een ping te sturen om te zien of dat vermijdt dat ie gaat "slapen". Indien niet ga je iig alweer wat extra feedback hebben over wanneer hij onbereikbaar wordt, of er een bepaald patroon inzit edm.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat is een IoT toestel?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Jack Daniels schreef:Wat is een IoT toestel?
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_things
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een te evidente suggestie misschien: start je de module soms opnieuw op? En/of als je bv elke dag uw kachel 15min zonder stroom zet (zeg maar om 3u 's nachts) levert dat dan problemen op?
(onder het motto: een reboot is altijd goed)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Module start nooit opnieuw op, staat constant onder stroom. De kabel tussen kachel en module doet zowel stroomtoevoer als data. Nu heeft die module wel een extra stroomtoevoer via een adapter met 3,5 jack of iets dergelijks, werkt op 12V of zo (moet ik eens onderzoeken). Die module heeft nooit stroom gekregen via een aparte stroomadapter en in den beginne heeft het wel gewerkt. Wat ik mij wel nog herinner: de module hing vlak achter de kachel ter hoogte van de afvoerbuis. Die kachel heeft ooit eens op hoogste stand gebrand en toen werd die afvoerbuis heel erg heet en de hitte sloeg natuurlijk over op die module. Zou er nu sindsdien iets gesmolten of zo zijn of een onderdeel beschadigd door die hitte? Ik schat dat er 10 cm was tussen de buis en de module.
De kachel zelf blijft continu in slaapmodus of standby modus als ze niet brandt. Ik zie eventueel 2 oorzaken/oplossingen: ofwel is de module effectief beschadigd geraakt en is ze aan vervanging toe ofwel moet die toch via een externe stroomadapter van stroom voorzien worden. Een installateur heeft mij wel gezegd dat het beter met adapter is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is er iets aan heel dat apparaat dat je kan updaten? Zoja, draait dat de laatste versie?

Je moet toch ergens Wi-Fi netwerk enzo instellen, is er daar ook geen updatemogelijkheid?

En probeer eens constant te pingen om te zien of het gewoon geen spaarstandmodus is die slecht geconfigureerd is. Alhoewel pingen het ook niet noodzakelijk gaat wakker houden, hangt van het apparaat af.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Is er iets aan heel dat apparaat dat je kan updaten? Zoja, draait dat de laatste versie?

Je moet toch ergens Wi-Fi netwerk enzo instellen, is er daar ook geen updatemogelijkheid?

En probeer eens constant te pingen om te zien of het gewoon geen spaarstandmodus is die slecht geconfigureerd is. Alhoewel pingen het ook niet noodzakelijk gaat wakker houden, hangt van het apparaat af.
Module kan niet geupdate worden
Wifi netwerk stel je éénmalig in bij installeren van de module. Je verbindt de module met het netwerk (module "ziet" de wifi netwerken in huis), je geeft de wpa of wpa2 sleutel in, de module verbindt met de modem en dan "verdwijnt" de module uit het zicht. M.a.w. de module is nergens nog zichtbaar in het netwerk. Op de smartphone kan je een app installeren van piazzetta waardoor je de smartphone als het ware als een afstandsbediening kan gebruiken, van om het even waar. Van zodra je waar dan ook ter wereld mobiel internet hebt of wifi kan je de kachel bedienen. Je kan de kachel ook benaderen via een website, die ziet er quasi identiek uit als de afstandsbedienings app op de smartphone. Om toegang te hebben tot de kachel (via app of website) moet je die kachel eerst registreren aan de hand van het serienummer van de kachel, het mac adres van de wifi module en nog een tweetal gegevens.
Hier zie je een foto van de module:
https://bieffe-shop.com/optional-per-st ... zetta.html

Hier de handleiding met foto's van de interface:
https://www.hornbach.de/data/shop/D04/0 ... 115505.pdf
Nederlandse tekst vanaf pagina 10
Wil je de wifi module achteraf met een ander wifi netwerk verbinden, dan moet je op de reset knop drukken met een balpen of zo en de hele installatieprocedure herhalen (netwerk selecteren, wpa sleutel ingeven en verbinden).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wat zijn de eerste 6 karakters van het MAC adres van de module? Als er dubbelpunten (:) in het MAC adres zouden staan dan tellen die niet mee voor de 6 karakters.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Wat zijn de eerste 6 karakters van het MAC adres van de module? Als er dubbelpunten (:) in het MAC adres zouden staan dan tellen die niet mee voor de 6 karakters.
00-07-80 maar daar ligt het niet aan bij mij. Dat mac adres heb je enkel nodig om de kachel te registreren bij Piazzetta om de app te kunnen gebruiken. Mijn kachel is correct aangemeld bij Piazzetta en ik kan de app perfect gebruiken van om het even waar. Alleen kan ik de kachel te pas en te onpas niet bereiken van buitenaf. Dan krijg ik een foutmelding en de enige optie die ik dan heb is klikken op de knop "return to stove management", dan kom ik op de beheerpagina terecht, en dan kan ik nogmaals proberen, soms wel 10 keer of meer na elkaar maar de kachel laat zich niet benaderen. Probeer ik het een half uur later opnieuw, dan blijkt het plots weer wel te lukken. Om het MAC adres in te voeren bij de registratie van de kachel moet je alle karakters gewoon na elkaar invoeren, zonder dubbele punten of enig andere interpunctie.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 31 okt 2019, 21:45, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef: 00-07-80 maar daar ligt het niet aan bij mij.
Nee maar nu weten we wel dat de chipset van "Bluegiga Technologies OY" komt, idd een fabrikant van modules voor IoT toestellen.

Probeer je eens die pingtest? Gewoon vanop een always-on toestel in je netwerk thuis het IP van de module elke seconden blijven pingen en zien of hij dan ook onbereikbaar wordt of niet. Dan weten we of hij bv in slaap valt of dat het probleem zich evt niet bij de module situeert maar eerder in je router.

Weet je trouwens of, als je toestel onbereikbaar is vanaf buiten, je er vanaf binnen in je netwerk er nog aan kan?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pingtest zal pas voor morgen zijn hoop ik. Ik laat wel weten wat de uitkomst is.
Als mijn kachel onbereikbaar is, dan is het echt volledig onbereikbaar. Zowel via de wifi thuis op de tablet als via de wifi op de smartphone als ik thuis ben en de kachel is evenmin onbereikbaar via mobiel internet vanop de smartphone. Dus proberen met wifi en geen succes via de smartphone, dan probeer ik meteen via mobiel internet (wifi op de smartphone schakel ik dan uit) maar via mobiel internet lukt het ook niet. Het lijkt er op alsof de toegang van buitenaf richting module om een of andere reden geblokkeerd wordt.
Update: vanavond om 21.50u van op mijn werk de kachel aangestoken. Ik verbind mijn smartphone via wifi op het werk. Een klein half uur later van in Brussel centraal eens gekeken of de kachel wel degelijk brandt en Bingo, foutmelding. Ik kan de kachel niet benaderen. In het station gebruik ik wel mobiel internet maar dat maakt geen enkel verschil. Ondertussen al een paar keer geprobeerd maar geen toegang tot de kachel. Straks nog eens proberen.
Nieuwe update: om 22.30u weer geprobeerd en het lukt nu wel weer om de kachel te bereiken. Ik geloof dat ik eergisteren rond hetzelfde tijdstip ook geen bereik had (iets voor half elf) en een paar minuten later ging het weer wel. Ik houd morgenavond ook eens het tijdstip in de gaten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Sommige zo een modules hun chipsets gaan in sleep modus na enige tijd, vaak een permanente Ping of watchdog er naar toe verwijzen helpt al :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ook niet vergeten dat jij waarschijnlijk geen verbinding maakt met de module maar met de server van de fabrikant. Vandaar de registratie.
Er zitten dus wel meer factoren en spelers tussen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Heb mij ook al de bedenking gemaakt dat het langs de server zijde ook fout kan lopen. Gisteren avond en deze morgen eens een ping uitgevoerd. Alle verzonden pakketten worden ook ontvangen, alleen... kon ik deze morgen de module weer niet bereiken ondanks dat de Ping OK was.
Ow, nog eens Ping uitgevoerd (had weer geen verbinding). Resultaat: 15 packets transmitted, 1 packet received. 93% dataloss of iets in die zin.
10.43u en het werkt weer. :???:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef:Ook niet vergeten dat jij waarschijnlijk geen verbinding maakt met de module maar met de server van de fabrikant.
Inderdaad, of je nu thuis bent of niet... je app zal vermoedelijk steeds de fabrikant z'n server contacteren (je module polled die regelmatig en krijgt zo z'n commando's).
Jack Daniels schreef:Ow, nog eens Ping uitgevoerd (had weer geen verbinding). Resultaat: 15 packets transmitted, 1 packet received. 93% dataloss of iets in die zin.
Als je je module niet kan pingen of zoveel packet loss hebt is er toch een lokaal probleem bij jou... maar wat is de grote vraag.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ik zou eerst eens vanop je eigen LAN het probleem zoeken want nu kan je 2 verschillende problemen hebben; de module zelf en de connectie met de server.
Die ping test zal je waarschijnlijk al veel kunnen vertellen en als je dat dan kan koppelen met de bereikbaarheid vanop je eigen netwerk via de app/?browser?/... ben je al een stuk verder.
Heppie NY!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ernie schreef:Ik zou eerst eens vanop je eigen LAN het probleem zoeken
De vraag is wat je daar nog kan zoeken... de module staat op 2m van z'n router en verliest connectie.

Weinig dingen die je kan veranderen hieraan... behalve bij de leverancier gaan klagen dat het niet werkt lijkt me.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Probeer de 24/7 Ping eens, genoeg modules die droppen van de wifi, ook devolo's etc die stabieler zijn bij 24/7 ping.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

DarkV schreef:De vraag is wat je daar nog kan zoeken... de module staat op 2m van z'n router en verliest connectie.
Weinig dingen die je kan veranderen hieraan... behalve bij de leverancier gaan klagen dat het niet werkt lijkt me.
Hij was op 2 fronten aan het zoeken, of beter gezegd: door buitenshuis via een ander wifi of mobiel netwerk zoeken kan meerdere oorzaken hebben en daar schiet je ook weinig mee op.
Heppie NY!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Morgen nog wat verder gaan spitten. Eerst beginnen met mijn adapter te zoeken zodanig dat de module stroom krijgt via de stroomadapter. Ik ga ook eens proberen of de technieker van Piazzetta mij eventueel een andere module op proef wil laten gebruiken voor een paar dagen. Mocht het zo zijn dat de module stuk is, dan heb ik ook geen recht meer op garantie. De module werd namelijk samen met de kachel geïnstalleerd in april 2017.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Mijn aanvoelen is niet dat de module hardwarematig gebreken toont.

Eerder gewoon crappy/verouderde firmware van de fabrikant. Zoals meestal het geval is bij IoT problemen.

Er lijkt idd geen enkele mogelijkheid te zijn om up te daten, wat op zich ook al wenkbrauwen doet fronsen. Dat zou je dan evt wel bij een technieker kunnen vragen, of zij de firmware kunnen updaten. Zij zullen wellicht wel een manier hebben om dat te doen.

Heb je dit probleem eigenlijk nooit aangekaart bij de fabrikant zelf?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Mijn aanvoelen is niet dat de module hardwarematig gebreken toont.

Eerder gewoon crappy/verouderde firmware van de fabrikant. Zoals meestal het geval is bij IoT problemen.
Zou best wel eens kunnen. Zolang op mijn Fritzbox 7490 firmware 6.xx geïnstalleerd was, was er geen vuiltje aan de lucht. De module werkte zonder haperen. De verbindingsproblemen doken pas op met een update van de FB naar firmware 7.xx. En nu ook met de Flybox en met mijn Fritzbox 6890 (fw 7.03). Ik had zelfs een (vrij oude) Vonets Ethernet adapter aan de Fritz gehangen via een Ethernet poort. Helaas pindakaas, ook op die manier loopt het vaak fout. Ik was altijd in de veronderstelling dat de WPA/WPA2 codering aan de basis van de problemen lag maar dat is het niet (denk ik).
Ik ga toch wel eens een mailtje richting fabrikant sturen met mijn ervaringen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Werkt het op een onbeveiligde wifi?

Het probleem om te diagnoseren hier is dat er gewoon té veel variabelen zijn.
Dat 1 voor 1 bekijken is de boodschap.
Idd al beginnen met te zorgen dat de unit op netstroom hangt, want hij zou wel ns aan battery saving kunnen doen door zijn wifi niet constant aan te houden.
De fout kan bv ook liggen bij het vervallen van de dhcp lease die niet gerenewed geraakt door een of andere bug.
Soit, te veel om op te noemen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ITnetadmin schreef:Werkt het op een onbeveiligde wifi?
Nog niet geprobeerd eerlijk gezegd. Ik kijk eens of ik die mogelijkheid heb. Ondertussen ook een mail richting fabrikant gestuurd. Ik wacht hun reactie af.
Edit: module nu aan de stroomadapter gehangen. Ik ben benieuwd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb mij ook al eens bezig gehouden met het trouble shooten van een bewatering systeem.
Idioot ding verbond zich steeds weer met een onbeveiligd netwerk in de buurt.

Pas na eliminatie daar van liep het normaal
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Probeer er eens een andere voeding aan te hangen.
Als deze kuren heeft kan je module ook raar gaan doen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

charlez schreef:Probeer er eens een andere voeding aan te hangen.
Als deze kuren heeft kan je module ook raar gaan doen.
Stroomadapter had ik nog nooit gebruikt, zat nog netjes in de doos ingepakt. Heb hem nu sinds gisteravond voor het eerst in gebruik. Ik houd het in de gaten. Te pas en te onpas eens kijken via de app of er wel of geen verbinding is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Soberi
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2019, 10:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Behalve uw eigen module te testen via intern netwerk door een regelmatige ping,
Kan je best ook de internetserver van de fabrikant regelmatig pingen, dan weet je ook of deze nog bereikbaar is
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Stroomadapter kan ik uitsluiten. Ondanks dat de module stroom krijgt via externe adapter doet hij het weer niet. Op zoek naar de volgende mogelijke bron om die uit te kunnen sluiten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef: Zou best wel eens kunnen. Zolang op mijn Fritzbox 7490 firmware 6.xx geïnstalleerd was, was er geen vuiltje aan de lucht. De module werkte zonder haperen. De verbindingsproblemen doken pas op met een update van de FB naar firmware 7.xx.
Ja dat is toch ook wel een hint. Een incompatibility tussen de module en de 7.x firmware van Fritzbox?

Ik zou zeggen, kijk eens in de release notes wat er veranderd is, maar gezien het een major upgrade was (van 6.x naar 7.x) is dat onbegonnen werk.

Weet je welke 802.11 variant die module gebruikt (b/g/n)? Zou het kunnen dat het nog een 802.11b is?

Je hebt toevallig geen andere niet-FB AP liggen waar je die aan kunt hangen om te zien of het probleem zich dan ook voordoet, om te bevestigen dat het een probleem tussen de module en Fritzbox is?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik weet niet welk draadloos protocol de module ondersteunt en de handleiding geeft hier ook geen info over. Ik zal eens rondneuzen op zolder, misschien ligt er daar nog een oud AP. Ik bezorg wel een update.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog een D-Link AP gevonden. Een dezer dagen kijken of die het nog doet en dan op hoop van zegen de wifi module via het AP laten verbinden. Het is de DWL-G700AP.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Die DWL-G700AP is wel al bejaard hoor! Als ik mij goed herinner werd die door Telenet geïnstalleerd nog voor er van de Home Gateways sprake was...
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dat die AP EOL is en geen 802.11n ondersteunt kan geen kwaad voor de test die OP wil doen. Ik veronderstel dat de WiFi-module in kwestie ook niet 802.11n-only is. Test is alleen maar om te zien of het probleem zich mogelijks bij de Fritzbox situeert.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”