Kortrijk gsm data

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/30/kortrijk-data/

“Want naast het aantal kunnen we ook de nationaliteit, de herkomst per provincie en zelfs de gemeente achterhalen. Als we deze cijfers combineren met data van het Visa- en/of Bancontactgebruik, weten we waar het geld wordt besteed en waarom mensen naar onze stad komen. Of welk evenement de bezoekers naar hier heeft gelokt”

En de privacycommissie keek ernaar en zag dat het goed was...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Gebruiken ze enkel data van Proximusklanten? Of "kijkt" Proximus ook naar de andere GSM nummers die ronddwalen in Kortrijk?
Ik mag dan hopen dat Proximusklanten hiermee akkoord gegaan zijn? Krijgen de klanten van Proximus die Kortrijk bezocht hebben dan ook korting op hun abo, of verpatst Prox gewoon de data als bonus?
Hoe komen ze zomaar aan Bancontact en VISA-gegevens? Het lijkt dat die ook gewoon (geagregeerde) klantendata verpatsen?

Ik was niet echt van plan om naar Kortijk te gaan, maar nu staan ze zeker op mijn blacklist.
Bende zotten!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Zoals het artikel ook al aangeeft is er geen persoonlijk identificeerbare data, dus de privacycommissie kan niet anders dan goedkeuren.
heist_175 schreef: Ik was niet echt van plan om naar Kortijk te gaan, maar nu staan ze zeker op mijn blacklist.
Bende zotten!
Proximus verkoopt die oplossing aan nog meer steden, alleen pakken die er niet mee uit in de krant. De andere operatoren doen dat wellicht ook.

Specifiek in het geval van Kortrijk is het wel zo dat Stefaan De Clerck daar vanuit de gemeenteraad heel hard op aangedrongen heeft. Hij is voorzitter van Proximus. Dit is voor hem voornamelijk de nieuwe manier om het geld van de Kortrijkzanen naar zijn rekening te verhuizen nu hij geen burgemeester meer is, in ruil om zich koest te houden. Het gaat volgens mij ook over veel meer dan 40k EUR. Inzage in de facturen krijgt de pers en de burger natuurlijk niet.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Geen idee waarom dit vandaag in het nieuws is, 3 jaar geleden deden ze dit al: https://tweakers.net/nieuws/118145/belg ... -euro.html
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Weet niet eens zeker of ik het nu erger vind dat dit ook door privebedrijven gebruikt wordt. (edit: begin er wel spontaan thee van te drinken)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:Zoals het artikel ook al aangeeft is er geen persoonlijk identificeerbare data, dus de privacycommissie kan niet anders dan goedkeuren.
Van zodra er indirecte identificatie mogelijk is, wat bij gekoppelde gegevensbronnen zoals hier haast kinderlijk eenvoudig is, komt de AVG in het spel en kan de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) hier een stokje voor steken.

De waarheid is dat Kortrijk zich baseert op een oud advies, van vóór de AVG, en dit nu de toets niet meer zou doorstaan.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb ergens gelezen dat hier een opt-out voor is (schandalig, het zou juist via een opt-in moeten gaan), maar nergens een link naar waar je dan kan opt-outen.

Heeft iemand een idee waar ik dus een opt-out hiervoor kan doen? Want ik ben proximus klant (voor mobiel) en wil hieraan helemaal niet mee doen.
Proximus zou die gegevens volgens mij zelfs helemaal niet mogen opslaan.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Gebruiken ze enkel data van Proximusklanten? Of "kijkt" Proximus ook naar de andere GSM nummers die ronddwalen in Kortrijk?
Proximus turft enkel zijn eigen klanten, maar extrapoleren deze cijfers en houden daarbij rekening met de activiteitsgraad van de waargenomen gebruikers, het Proximus-marktaandeel, de gsm-penetratie en het aantal inwoners in België.
bron: https://www.proximusanalytics.be/websit ... ge/privacy

Het zijn ook geen preciese GPS locatiegegevens, maar op basis van zendmastgebruik weten ze hoeveel en welke sims in een bepaald gebied aanwezig zijn.
heist_175 schreef:Ik mag dan hopen dat Proximusklanten hiermee akkoord gegaan zijn? Krijgen de klanten van Proximus die Kortrijk bezocht hebben dan ook korting op hun abo, of verpatst Prox gewoon de data als bonus?
Proximus verkoopt dergelijke rapporten (al jaren) aan iedereen die ervoor wil betalen. Dus niet alleen Kortrijk :-) .
heist_175 schreef:Hoe komen ze zomaar aan Bancontact en VISA-gegevens? Het lijkt dat die ook gewoon (geagregeerde) klantendata verpatsen?
Goede vraag.
Bancontact/VISA zullen ook wel rapporten maken (en verkopen?) van hoeveel en waar geld uitgegeven wordt?
heist_175 schreef:Ik was niet echt van plan om naar Kortijk te gaan, maar nu staan ze zeker op mijn blacklist.
Bende zotten!
Dan mag je nergens meer naartoe gaan, geen festivals, geen grote concerten, andere steden die ook dergelijke rapporten opvragen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nob schreef:Ik heb ergens gelezen dat hier een opt-out voor is (schandalig, het zou juist via een opt-in moeten gaan), maar nergens een link naar waar je dan kan opt-outen.
Ook op de website van Proximus kan je je niet uitschrijven, zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke omdat dat niet nodig is. "De telecomwetgeving laat ons ook toe om geanonimiseerde data te gaan verwerken en op die manier te gebruiken", legt de woordvoerder uit. "Op dat moment zijn het niet langer persoonsgegevens." Toch zegt Gansbeke dat het bedrijf aan het bekijken is hoe zo'n opt-outregeling er kan komen.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/30/kortrijk-data/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ze op mijn kap geld verdienen, wil ik ofwel:
- dikke korting
- een opt out

Persoonlijke data zal van mij zijn, of zal niet zijn.
Bedrijven die denken dat de consument én zal betalen met de eigen gegenereerde data én met harde euro's, zitten nog in een ander tijdperk.
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

google doet net hetzelfde: Big Data

google maps - mijn plaatsen
of wat had je gedacht van ANPR

je kunt niet meer ontsnappen
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Verschil met Google is wel dat je hun diensten gratis zijn. Bij Proximus krijg je geen keuze: je moet EN betalen EN je data afgeven. Dat is wat velen tegen de borst stoot.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En ANPR is de overheid, waarvan je kan verwachten dat ze
- controles inbouwt over wie toegang heeft tot die data
- die data in welomleinde gevallen gebruikt
- die data niet verpatst aan de meest biedende
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Totaal niets aan de hand.
Niemands privacy wordt geschonden.

Cijfers die verkocht worden zijn totaal anoniem.

Wordt al jaren gebruikt, ook in Brugge.

Ook onbegrijpelijk dat dit nu opnieuw op TV komt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Didymus schreef: Van zodra er indirecte identificatie mogelijk is, wat bij gekoppelde gegevensbronnen zoals hier haast kinderlijk eenvoudig is,
Dit lijkt me wel nogal subjectief. Maar als het klopt hebben ze het dan wel slim aangepakt. Moeten ze sowieso niet de toestemming hernieuwen vroeg of laat?

Je moet je wel afvragen of de GBA echt zou afkeuren met politieke druk van verschillende partijen (OpenVLD dat burgemeester levert, CD&V die via De Clercq het geld ontvangt in ruil om op te krassen uit de gemeenteraad, ...). Mocht het hier over "gewone" mensen of bedrijven gaan is het iets anders natuurlijk.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Erg zorgwekkend dat ze de Google toer op gaan.
Straks doen ze het gewoon continue op nationaal niveau, dan kunnen ze ook historische data aanbieden, wat houdt hun tegen...

De data is misschien 'anoniem' als je ze voorlegt aan de man in de straat, maar een iets wat slim algoritme kan (zeker samen met andere input data) hierin sneller dan we denken de-anonimiseren. En wie zegt dat die aangeleverde data geen zaken bevat (zoals de identificatie van een telefoon) die een derde partij, zoals een advertentie bedrijf als Google of kleiner, dan weer kan linken aan andere profielen die men heeft?

Dit is geen vooruitgang! Spijtig dat politiekers dit niet inzien en maar al te graag ervan gebruik maken voor hun eigen gewin.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

fvhbrugge schreef:Cijfers die verkocht worden zijn totaal anoniem.

Wordt al jaren gebruikt, ook in Brugge.
Dit wordt een totáál ander verhaal eens de dataset wordt gelinkt met transacties van Maestro/Mastercard.
CCatalyst schreef:Moeten ze sowieso niet de toestemming hernieuwen vroeg of laat?
Het gaat om advies, geen toestemming. GBA (toen nog de Privacycommissie) heeft bv. de regering een klaar en duidelijk negatief advies voor vingerafdrukken op ID's gegeven, maar de toenmalige regeringspartijen hebben het naast zich neergelegd. Meteen een tegenvoorbeeld dat aangeeft dat ze niet zomaar bezwijken onder politieke druk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Didymus schreef:Meteen een tegenvoorbeeld dat aangeeft dat ze niet zomaar bezwijken onder politieke druk.
Ok, maar het komt wel op hetzelfde neer als politici dat gewoon makkelijk naast zich neer kunnen leggen. Ook dat kan de gewone burger niet zonder gevolgen. Zo groeit de frustratie onder de mensen natuurlijk verder.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sinds de invoering van de GDPR is de overheid in ruime zin de partij die het meeste data-hungry is van allen... en steeds krijgt men hier goedkeuring voor :bang:
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

ik snap trouwens niet dat velen hier dit geen schending van de GPDR vinden, in nederland denken ze daar heel anders over.

https://tweakers.net/nieuws/159258/kort ... eting.html
Greetz cyberbug

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

cyberbug schreef:ik snap trouwens niet dat velen hier dit geen schending van de GPDR vinden, in nederland denken ze daar heel anders over.
Ik meen toch van wel obv sommige reacties hierboven.

Zoals ik al zei, Kortrijk koopt die diensten van Proximus (en niet van andere providers) om geld van hun burgers naar de zak van Stefaan De Clerck te verhuizen. Geen idee waarom het nodig is, maar sleutelposities in de GBA worden benoemd door de Kamer van Volksvertegenwoordigers, politici dus. De mensen van de GBA zijn dus voor hun positie afhankelijk van de partijen.

Ik denk dat het gevoel dan ook is dat politici en de overheid daar nu eenmaal mee wegraken en dat je als burger daar niets tegen kan doen, terwijl je als burger of bedrijf wel zelf moet maken dat je volledig in orde bent of diezelfde politici leggen je een boete van 20 miljoen EUR op (bovenop de belastingen die je al betaalt).

Of dat klopt, deels klopt, of niet klopt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik weet wel dat deze schijnbare ongelijkheid voor de wet (maar niet alleen dat) een zeker onbehagen voedt dat niet alleen in stemhokjes maar ook in het dagelijks leven en statistieken tot uiting komt.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Anonieme data maar het zijn geen Kortrijkzanen of studenten, "precieze betaalgegevens", het soort winkel maar niet de precieze winkel... geen opt-out (zou dat niet opt-in moeten zijn). Gecombineerd met allerhande andere info (ANPR, nummerplaatscan/invoer bij parkings, camera's in het publieke domein, enz..). Waarom snappen politici niet dat "de burger" dit niet OK vindt.

Misschien zou iedere tegenstander van deze datamining Kortrijk, en bij uitbreiding elke overheid/winkel eens voor langere tijd moeten boycotten. Hit them where it hurts. Q zou een mooie statistiek kunnen voorleggen, er zijn xxxxxxx minder bezoekers geweest en er werd xx% minder omzet gedraaid.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

on4bam schreef:Waarom snappen politici niet dat "de burger" dit niet OK vindt.
De "disconnect" tussen burgers en politici. Carrierepolitici verliezen op de duur hun voeling met de echte wereld zodanig dat ze zo'n dingen gewoon niet meer kunnen snappen. Als je dan eens een zeldzame niet-carrierepoliticus hebt, zoals de burgemeester van een gemeente dicht bij on4bam waar Samson woont, die wel nog kan benoemen wat de mensen voelen, is het alle hens aan dek.

Het audiointerview van de VRT met die Kortrijkse schepen is m.i. een heel mooi voorbeeld van. Die schepen is vooral overtuigd van zijn eigen groot gelijk en lijkt niet in staat om de bezorgdheid van de interviewer te kunnen vatten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 31 okt 2019, 12:19, in totaal 1 gewijzigd.
wim.pi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jul 2011, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Dergelijke rapporten gaan voor zover ik weet enkel over aantallen en locaties (eventueel trajecten), en niet over individuele personen die worden geanonimiseerd. Er worden wel groepen gemaakt, bijvoorbeeld buitenlandse sim = toerist. Van proximus ben ik hier redelijk zeker van. Ik ben behoorlijk privacy-gevoelig, maar op dat niveau is er volgens mij geen privacy mee gemoeid. Wat meer info: https://www.proximusanalytics.be/website/en

Er wordt hier een behoorlijk straf verhaal van gemaakt dat volgens mij redelijk ver van de waarheid ligt.

Hebben jullie problemen met dit niveau van aggregatie?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

AFAIK gaat het over de combinatie met andere gegevens van bv betalingsproviders. Zie artikel.

In het audiointerview legt de interviewer nog vrij goed uit waar de bezorgdheid zich situeert.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Volgens mij is er geen link met de betalingsgegevens en de provider details, maar worden deze ‘naast’ elkaar gebruikt.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Wat is de meerwaarde voor de stad als ze die verschillende datasets niet proberen te mappen? Uit alles blijkt dat dit precies is wat ze van plan zijn...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Woensdag raakte bekend dat de stad Kortrijk in de zomermaanden het aantal bezoekers bijhield via cijfers van gsm-provider Proximus. De stad Genk meet haar bezoekersaantallen al sinds 2015 op een soortgelijke manier. “We werken daarvoor samen met het dataverwerkingsbedrijf Cropland”, zegt schepen van Toerisme Toon Vandeurzen (CD&V). “Zij kunnen met behulp van de zendmasten kijken hoe veel mensen met een abonnement bij gsm-provider Orange rondlopen in de stad binnen een bepaalde tijdspanne. Op basis van het marktaandeel van Orange wordt dan berekend om hoe veel volk het in totaal gaat.”

“We kunnen niet alleen het aantal bezoekers bekijken, maar weten ook van waar zij precies komen”, vult burgemeester Wim Dries (CD&V) aan. “Op basis van hun locatie ’s nachts, als ze normaal gezien thuis slapen, wordt bijgehouden in welke gemeente ze wonen. Dit laat ons toe om een zeer gericht beleid te voeren. We weten nu bijvoorbeeld of onze promotiecampagnes in een bepaalde streek werkelijk volk van daar naar Genk lokken. En we kunnen zien in hoeverre een evenement onze eigen inwoners aanspreekt of net mensen van buiten de stad. Daar kunnen we dan op inspelen.”
Bron en meer: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191030_046 ... via-uw-gsm
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Wat ik nog niet wist is dat het blijkbaar toch redelijk makkelijk is om adh verschillende zwaar geanonimiseerde datasets toch terug individuen te gaan heridentificeren. Pas te weten gekomen via deze tweet van Jeroen Baert waarin hij verwijst naar een eerdere tweet van een publicatie van Luc Rocher (van de UCL):
Twitter: https://twitter.com/jbaert/status/1189510609915789313 Meer info rond dat onderzoek te vinden hier: https://cpg.doc.ic.ac.uk/individual-risk/

Maw, zeggen dat het allemaal geen probleem is omdat het geanonimiseerde data is klopt dus niet. Hoe meer datasets met geanonimiseerde data, hoe makkelijker het individu terug te identificeren :eek:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

meon schreef: “Op basis van hun locatie ’s nachts, als ze normaal gezien thuis slapen, wordt bijgehouden in welke gemeente ze wonen.
Sint Truiden telt veel toeristen uit Brustem :lol:
wim.pi
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jul 2011, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bemerk dat er een verschil is tussen geanonimiseerde datasets en ge-aggregeerde data!
ge-anonimiseerd lijkt me typisch te betekenen dat je datapunten hebt die met een anonieme id kunnen worden gelinked aan een individu, dit is nuttig om correlaties te doen (bijvoorbeeld hoeveel mensen nemen de auto naar het station, vervolgens de trein, en dan de metro of fiets), maar veel gevaarlijker qua privacy!
ge-aggregeerde data lijkt me typisch te betekenen dat je (voldoende) grote groepen neemt. Je kan hier niet de correlaties op loslaten zoals hierboven. Je kan hier ook quasi onmogelijk individuen uit halen (tenzij er slechts 1 persoon op 1 postcode woont bijvoorbeeld).
Het is de kunst om die groepen voldoende groot te maken; normaal worden kleine groepen samengevoegd (maar dat is niet echt mijn domein).

Woonplaats gaat over postcode dacht ik (gebieden gedekt door een aantal masten die ongeveer overeenkomen met een postcode, dat is niet 1 op 1).
Dus als deze informatie openbaar beschikbaar zou zijn (hack, lek, ...), dan weet een mogelijks malafide actor op basis van mijn woonplaats (die ze zelf nog moeten zien te achterhalen) hoeveel kans er is dat ik Kortrijk zou bezoeken.
Lijkt me moeilijk te misbruiken tegenover mij persoonlijk... Eventueel bruikbaar als marktonderzoek of om gericht te spammen, maar ik denk dat als je de woonplaats weet je deze informatie niet nodig hebt om gericht te spammen (straal van x km rond Kortrijk). Maar misschien zijn jullie cratiever?
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Dat de gemeente niet opgezet is met de kritiek hoeft niet te verbazen. Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurders wilen "mee" zijn met de tijd en gewiekste verkopers spelen daar op in. "Long tail", "big data", "cloud computing", "software as a service" "wisdom of the crowds", "blockchain"... amaai amaai daar stond mijne kop turrelut van na die presentatie zelle. Maar mijn neefje die mijne laptop altijd repareert als er iet niet aan macheert heeft het ook al eens gehad over "de cloud", dus dat zullen wel slimme gasten zijn die da ontwikkelen daar moete ni aan twijfelen... en zo wordt menig IT-project verkocht. Van adviesorganen wordt vervolgens verwacht dat ze de politiek reeds genomen beslissing steunen want ja niemand wil indirect ontmaskerd worden als een digitaal laaggeletterde domkloot die zonet even een paar 10.000 euro heeft weggegooid aan iets dat illegaal is. Zo ook met die school enkele maanden geleden die een handafdruksysteem gekocht had om iets te doen aan de kennelijke ramp dat scholieren soms hun betaalbadge verliezen of vergeten (Kunnen mensen ineens niet meer lenen van hun vrienden? En gezien het niveau van de Vlaamse lagere en middelbare scholen betwijfel ik of het een verschil maakt voor het leerproces of leerlingen 's middags eten...). STEM is dé shit tegenwoordig en dat wil blijkbaar zeggen dat je een booster moet zijn voor het idee dat meer STEM in het dagelijks leven altijd een neutraal goed is. "Betalen met handafdruk = meer technologische mediëring, STEM dus, en STEM = altijd goed, dus scholieren doen betalen met handafdruk = meer goed. Blablabla onvermijdelijk ziet ge blablabla iets over toekomst en welvaart blablabla competitiviteit..."
cyberbug schreef:ik snap trouwens niet dat velen hier dit geen schending van de GPDR vinden, in nederland denken ze daar heel anders over.

https://tweakers.net/nieuws/159258/kort ... eting.html
Ligt voor een groot deel aan onze nationale inborst vrees ik. De Belg heeft niet het intellectuele zelfvertrouwen om een keuze te maken en die vervolgens ook publiek te verdedigen, dus niets wordt als zwart of wit bestempeld, tenzij men strikt voor de eigen goegemeente spreekt. Het is altijd grijs, en grijzer naarmate de Belg banger is dat er onder de potentiële toehoorders minstens een is die slimmer is dan hem. Dat wordt dan vervolgens voorgesteld als een vorm van intellectuele gesofisticeerdheid ("nuances kunnen zien"), waarbij de reactionaire, defensieve finaliteit ontkend wordt. Wat een contrast met bv. een alt-genie en natuurlijke media-theoreticus als Trump, die elk thema pro-actief by the pussy grijpt om iedereen te tonen dat hij de moed heeft om er het schandmerk van zijn mening in te zetten, zelfs al is die mening op absoluut niets zinnigs gebaseerd.

M.b.t. privacy ben ik al lang geen absolutist meer. Los van een eventuele GDPR-schending (probleem qua normovertreding, maar niet per se meer dan dat) zie ik het probleem niet in. "Ze kunnen dit en dat doen met uw persoonlijke data, en zus en zo als geanonimiseerde data gedeanonimiseerd wordt." OK, ja, goed, ik snap de theorie, maar dat wordt al decennia beweerd, en hoe goed is men ondertussen in het voorspellen van wat mij écht in het binnenste van mijn binnenste animeert? Is vooral een risico indien je nogal sterk vast zit in een geformatteerde consumentenidentiteit. En dat uw digitale sporen een dirt file vormen waarin men u kan gaan spitten indien je een bedreiging vormt voor het systeem, of meer van dat Ed Snowden larping,... waarom lijken de mensen die die claim maken mij zelden de types die ooit een politieke revolutie gaan leiden? Is in de praktijk allemaal een manier om jezelf wijs te maken dat je een specialer sneeuwvlokje bent dan in werkelijkheid het geval is.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Uit het medium dat volgens zijn collega's moet zwijgen of 'neutraal' blijven:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/31 ... ckenborne/
Kortrijk is een stad die voorop loopt in de technologische vooruitgang. We investeren veel. Onder meer in camera's die de veiligheid van mensen verhogen. Voor onze politie zijn deze van goudwaarde. Haal al die veiligheidscamera's weg en het aantal onopgeloste feiten stijgt met tientallen procentpunten. Hetzelfde geldt voor de verkeersveiligheid. Snelheidsduivels die onze fietsende kinderen in gevaar brengen, pakken we snel en efficiënt aan.
Camera's - veiligheid? Dat heeft hier absoluut niks mee te maken. Dit is puur commercieel (en als vld-er weet hij dat meer dan goed genoeg).
Bepaalde ‘privacy-experts’ menen nu dat liberale bestuurders zich inlaten met technologieën waar “dictators warm van worden”. Naar sensatiewaarde kan deze uitspraak tellen.
En iedereen die anders denkt dan ik is een amateur en als je de politici die continu bewijzen dat ze absoluut niet te vertrouwen zijn niet vertrouwd ben je gek (in mijn geval heb je punt maar onder de vleugels van diversiteit heb ik gelijk).
Die ‘experts’ hebben daar toen al op gereageerd door te verwijzen naar een onderzoek van MIT en KULeuven uit 2013 waaruit blijkt dat uit geanonimiseerde data toch unieke gegevens kunnen gehaald worden
En hij kon enkel vinden dat dat ook effectief lukt dus maar besloten om dan erbij te halen dat de privacycommisie daar geen probleem in ziet.

Als klap op de vuurpijl schiet hij nog eens op de inbrekers/overvallers aanpakken.

Dan moet je erbij denken dat dat eigenlijk nog een van de goeden is :eek: (is soms enkel ver te zoeken)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hier nog een analyse over het privacyprobleem: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 77661.html

Heb ondertussen vernomen dat het gemeentebestuur van Kortrijk legitimiteit zoekt om onder het Proximus contract uit te raken en daarom dat men dit dus in de pers uitgesmeerd heeft. Men kan de "backlash" dan gebruiken om het op te zeggen. Vond het al raar dat dit plots allemaal in de pers kwam terwijl Kortrijk daar niets mee te winnen had.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Dus deze keer zou protesteren en lawaai maken eens werken (aan de andere kant dan wel weer 'it is what they want you to do' :lol: )

Allemaal de lokale handelaars aansporen om het project toch te steunen :lol:

Realistisch gezien zal het toch zoals de vingerafdrukken zijn. "we doen het nu effe niet" en dan gewoon als niemand kijkt staan ze er op...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

stefan1234 schreef:Dat de gemeente niet opgezet is met de kritiek hoeft niet te verbazen. Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurders wilen "mee" zijn met de tijd en gewiekste verkopers spelen daar op in. "
Straf dat je Arne Vandendriessche https://www.kortrijk.be/adressen/arne-vandendriessche die verantwoordelijk is hiervoor én CEO van Signpost https://www.signpost.be/team als Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurder omschrijft :bang:

En ja, ik ben van Kortrijk, ben gevoelig voor m'n privacy, heb geen Facebook account en heb geen bezwaren tegen deze manier van werken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

johan.devos schreef: Straf dat je Arne Vandendriessche https://www.kortrijk.be/adressen/arne-vandendriessche die verantwoordelijk is hiervoor én CEO van Signpost https://www.signpost.be/team als Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurder omschrijft :bang:
Is toch niets meer dan een veredelde HP/Microsoft verdeler? Hun :80 site redirect trouwens niet naar de TLS variant.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

johan.devos schreef:
stefan1234 schreef:Dat de gemeente niet opgezet is met de kritiek hoeft niet te verbazen. Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurders wilen "mee" zijn met de tijd en gewiekste verkopers spelen daar op in. "
Straf dat je Arne Vandendriessche https://www.kortrijk.be/adressen/arne-vandendriessche die verantwoordelijk is hiervoor én CEO van Signpost https://www.signpost.be/team als Functioneel digitaal laaggeletterde bestuurder omschrijft :bang:

En ja, ik ben van Kortrijk, ben gevoelig voor m'n privacy, heb geen Facebook account en heb geen bezwaren tegen deze manier van werken.
O-la-la ene met z'n eigen IT-bedrijf, die moet er wel wat van kennen dan!

Allez goed, ik geef toe, die zal er wel meer van kennen dan gemiddeld wat betreft de strikt technische kant van de zaak. Wat ook niet meteen een vrijgeleide is. Professionelen zijn niet neutraal maar zijn daarentegen vaak boosters voor een bepaald paradigma, in dit geval "meer data = meer goed". Wanneer het er op aan komt intelligent te antwoorden op de grote vragen rond privacy of de informationele kenbaarheid van bestuursvoorwerpen (waar het hele privacy-contentieux een afgeleide kwestie van is), of dat soort vragen zelfs maar te stellen, is die man niet per se bekwamer dan de doorsnee persoon. Onderschat nooit de mogelijkheden van een professioneel wanneer het er op aan komt zichzelf de propaganda van en rond zijn specialisme te doen geloven. Dus, sorry, inderdaad geen domoor, maar waarschijnlijk iemand die al jarenlang dagelijks de Kool-Aid drinkt.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

stefan1234 schreef:OK, ja, goed, ik snap de theorie, maar dat wordt al decennia beweerd, en hoe goed is men ondertussen in het voorspellen van wat mij écht in het binnenste van mijn binnenste animeert? Is vooral een risico indien je nogal sterk vast zit in een geformatteerde consumentenidentiteit. En dat uw digitale sporen een dirt file vormen waarin men u kan gaan spitten indien je een bedreiging vormt voor het systeem, of meer van dat Ed Snowden larping,... waarom lijken de mensen die die claim maken mij zelden de types die ooit een politieke revolutie gaan leiden? Is in de praktijk allemaal een manier om jezelf wijs te maken dat je een specialer sneeuwvlokje bent dan in werkelijkheid het geval is.
Dat is een fundamenteel verkeerde voorstelling van wat privacyactivisme inhoudt. Wat vandaag compleet onschuldig is, is mogelijk morgen dirt en dat digitaal profiel gaat nooit meer weg. Hoe weet jij trouwens hoe goed ze je nu al kunnen profileren? Facebook bijvoorbeeld weigert steevast om je gedetailleerd profiel vrij te geven.

Dat de meeste privacyactivisten geen charismatische tafelspringers zijn, pleit eerder vóór dan tegen hen. Ik zie er ook maar weinig die dit vanuit een zuiver persoonlijke bekommernis doen. Tenzij je Edward Snowden zelf of een Rwandese mensenrechtenactivist bent, ben je waarschijnlijk niet zo bijzonder genoeg om persoonlijk getarget te worden door massasurveillantie, maar dat betekent nog niet dat je je niet tegen die ongebreidelde datahonger van overheid én bedrijven mag verzetten.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Ik snap heus de redenering wel hoor. En ik ga ook niet beweren dat er absoluut geen risico's aan verbonden zijn. Maar laat ik het even anders voorstellen. Het urgentiebesef rond privacy is niet louter een functie van wat techno-evolutionair plausibel of zelfs mogelijk is. De privacy-activist luidt niet slechts de alarmbel over een vermeend probleem, maar door de alarmbel te luiden creëert hij ook een media-spektakel rond een aantal boemannen (Facebook, Google, Proximus...) en al wie deel neemt aan het spektakel aanvaardt impliciet de a priori bekwaamheid (eventueel kwaadwillige bekwaamheid) van deze actoren. "Laat ze maar haten, zo lang ze maar vrezen." is goed voor de aandelenkoers.

Feit is dat al deze kwantitatieve methoden niet noodzakelijk tot veel inzicht leiden, maar gezien het geloof in de validiteit van wat FB, Google et tutti quanti aandragen steeds meer en meer genormaliseerd wordt, krijg je een situatie waarin het een daad van (bedrijfs)politiek verzet is om de ersatz-inzichten die via big data verkregen worden niet als uitgangspunt voor (bedrijfs)beleid te gebruiken. Vervolgens worden de externaliteiten van dit overdreven geloof in big data gesocialiseerd, eerst binnen het bedrijf, vervolgens op collectief niveau, en zo betalen we allemaal indirect mee voor de afkeer die management-types hebben van kwalitatieve methoden waar ze in hun positie weinig relatief weinig aan bijdragen en bijgevolg geen ownership over hebben.

Net zoals je in een groot bedrijf soms uren werk kan verliezen door het draconische beveiligingsbeleid dat nodig is door de IT-infrastructurele monocultuur die op zijn beurt een noodzakelijk gevolg is van het feit dat managers de informatie binnen het bedrijf op een zodanige manier gestructureerd willen hebben dat ze op alles een overzicht kunnen behouden (indien ze dat zouden willen doen, wat vaak niet eens het geval is. Zo ook met bv. politiewerk. Hoe meer geld er gestoken wordt in een systeem dat een naald in een hooiberg kan vinden, hoe minder aandacht voor de feit dat er misschien spelden naast de hooiberg liggen. Door heel de tijd te liggen zwammen over de afweging van privacy vs. rechtshandhaving normaliseren we de neiging tot institutionele luiheid door de suggereren dat wat gezocht wordt te vinden is waar zicht het meest kwantitatieve data bevindt. Met andere woorden: privacy-activisme wordt structureel gepromoot als een potentieel subversieve vorm van activisme, terwijl het in de praktijk helpt om de overwaardering van kwantitatieve methoden als issue te marginaliseren, en het is dus in feite systeembestendigend.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”