intercom op bbox3 fwd naar fritzbox

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

Hallo

Ik zou hier stilletjes aan eens kijken om een IP deurbel (POE) te installeren.Camera interesseert me niet. Ik kan perfect met utp afmonteren op een vrije LAN-poort van de BBOX3 die ik gebruik voor VDSL-internet. De BBOX lust wel door van een vrije LAN-poort naar de WAN van mijn fritzbox 7390.
Ik wil dus de intercom configureren op de Fritzbox maar ik ben niet zeker of dat wel zal lukken met portforwarding. Iemand ervaring hiermee?

Concreet wil ik bekomen dat de deurbel de fritxbox automatisch laat bellen naar een interne fritzfon en/of een GSM. Zou dat lukken?
Heb eerlijk gezegd nog niet veel gezocht naar een merk of type maar ik schrik wat van de prijzen. Mijn oog viel voorlopig op fanvil i12.

Mvg.
Alvast bedankt voor een antwoord.
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

Hallo

Heb nog een klein beetje verder gezocht. De Grandstream GDS3710 lijkt ook een mooi toestel (wel met camera). Op enkele fora al gelezen dat dat valt te registreren via SIP op de fritzbox 7390. Rest dan enkel nog de vraag of dat ook met portforwarding zal werken. In het slechtste geval configureer ik de fritzbox zonder gebruik van een WAN-ethernetinterface. Iemand ervaring met zo'n grandstream op een fritzbox?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb hier nog een mooie intercom met vier belletjes liggen die een tijd gewerkt heeft met een Fritzbox. Weliswaar enkele 2draads op fon1. Werkte perfect en doorschakelen naar gsm geen probleem.
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Heb hier nog een mooie intercom met vier belletjes liggen die een tijd gewerkt heeft met een Fritzbox. Weliswaar enkele 2draads op fon1. Werkte perfect en doorschakelen naar gsm geen probleem.
zou wel durven hoor maar zie het echt niet zitten om extra kabel van deurbel naar fritzbox te trekken :-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Als er een utp ligt met 8 draadjes dan lukt het ook om er maar 2 van te gebruiken he . Is een hele mooie met geen plastic looks. Ik zal zo meteen eens zoeken naar het merk.
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

Je bedoelt om de UTP van de bbox naar de fritz uit te splitsen in 3 paar voor de data en een paartje voor een analoge connectie op de fritz? Lol. Ja dat zou inderdaad kunnen werken. Weet niet direct wat de consequenties zijn voor mijn internetsnelheid. Als ik maar mijn 40 down en 4 up haal :-).
liegebeestig schreef:Als er een utp ligt met 8 draadjes dan lukt het ook om er maar 2 van te gebruiken he Afbeelding. Is een hele mooie met geen plastic looks. Ik zal zo meteen eens zoeken naar het merk.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nee niet nodig he. Als je een utp hebt die van achter je bel vertrekt naar fritzbox of bbox (ik veronderstel dan dat die in elkaars buurt staan), dan heb je geen data nodig. Je gebruikt dan slechts 2 draadjes van de 8. De andere 6 heb je niet nodig.

Het is trouwens een Auerswald Dialog 204 die hier nog te koop is.
Hoe ik hem aansloot via fon1 vind je hier
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Nee niet nodig he. Als je een utp hebt die van achter je bel vertrekt naar fritzbox of bbox (ik veronderstel dan dat die in elkaars buurt staan), dan heb je geen data nodig. Je gebruikt dan slechts 2 draadjes van de 8. De andere 6 heb je niet nodig.

Het is trouwens een Auerswald Dialog 204 die hier nog te koop is.
Hoe ik hem aansloot via fon1 vind je hier
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
ah maar tussen de bbox en de fritz zit meer dan 20m. denk ik. Die auerswalds zijn inderdaad wel mooi. Allemaal analoog zeker?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Auerswald toestellen zijn inderdaad mooi. Analoog maar fritzbox doet de rest. Je zegt het maar als je hem wil.

Kun je een utp tussen Fritz en bbox bijtrekken?
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Auerswald toestellen zijn inderdaad mooi. Analoog maar fritzbox doet de rest. Je zegt het maar als je hem wil.

Kun je een utp tussen Fritz en bbox bijtrekken?
vree moeilijk. de huidige zit in een wachtbuis en ik vrees dat ik daar geen meer zal bij krijgen. Vandaar dat ik liever kies voor een digitale (sip) die over de switch van de bbox kan lopen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Tja... De auerswald is een soort telefoontoestel (analoog) en heeft een fritzbox nodig. Ik vrees trouwens dat een ip-telefoon aan de bbox hangen niet zo interessant zal zijn. De fritzbox is echt gemaakt voor telefonie he. Misschien een idee om een (tweede) fritzbox bij de bbox te zetten? Alleszins ga je voor ip deurtelefoon veel meer betalen. Daarom zal Auerswald+fritzbox (zeker tweedehands) goedkoper uitkomen. Met de Auerswald tweedehands kan ik je alleszins helpen. Stuur maar PM als je interesse hebt. Ik heb deze, maar hij is dus te koop:
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

Heb ondertussen eens de fritzbox als gewone switch gebruikt en niet als router maar dat is niet direct een optie. Verlies dan te veel opties (guest access wifi, dhcp). FB staat nu dus terug als router achter de BBOX3.

Nog wat zitten spelen. Blijkbaar kan een deur intercom niet ingesteld worden om vanaf internet te registreren. Met een simpele hack kon ik dat oplossen. Met Csipsimple op GSM kan ik nu dus vanaf 'internet' (eigenlijk dus gewoon vanaf netwerk BBOX3) registreren als deurintercom.

Heb ook al een call group ingesteld zodat mijn 2 DECT-telefoons rinkelen (ander geluid als gewone oproep) als er gebeld wordt vanaf de intercom. Ook OK.

Volgende stap is om na vb. 5 seconden ook door te schakelen naar GSM. Zie niet direct hoe ik daar mee aan de slag moet. Call Diversion OK maar daar heb ik niet de gewenste keuzemogelijkheden. Moet dit dan weer met een hack gebeuren? Of vang ik dat beter op bij de Intercom zelf. Ik zie dat de GDS3710 parrallel hunting ondersteunt. Kan ook optie zijn.
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

Hallo

Ondertussen de Grandstream GDS3710 geïnstalleerd en geconfigureerd. Alles voorlopig naar wens.
Bij de druk op de deurbel worden 1, 2 en 3 gebeld a.d.h.v. serial hunting. Alle afwerking van telefonie gebeurt door de Fritzbox.
1 schakelt door naar een call group met alle interne vaste telefoons.
2 schakelt door naar GSM1.
3 schakelt door naar GSM2.

Als extra wordt er ook een snapshot genomen en gemaild bij het duwen op de deurbel. Bellekentrek is dus geen goed idee :-).
Ik kan dus bevestigen dat de GDS3710 perfect compatibel is met Fritzbox.

Mvg
Ferb.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dus de Grandstream aangemeld op fritz als een SIP-telefoon, en dan de kiesregels laten bepalen door Fritz? Benieuwd naar de serial hunting. Gebeurt dat dus ook in de fritzbox, en waar stel je dat dan in?

En dat snapshot van de camera loopt wellicht niet via de fritzbox?
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

De serial (of parallel als je dat wil) hunting gebeurt op de grandstream. Je stelt daar in dat hij eerst naar 1 moet bellen, vervolgens naar 2 en vervolgens naar 3. Trigger voor alles is gewoon duwen op het belletje.
De fritzbox incasseert dan de 1, 2 of 3 en handelt het gesprek af. Die 1, 2 en 3 zijn dus zogezegd 3 verschillende deurbellen voor de fritzbox.
de snapshot wordt volledig afgehandeld door de grandstream (mail en smtp configureren en klaar).
Had wel een probleempje met de parallel hunting (2 GSM's op hetzlefde momenteel bellen vanaf 1 weepee-account lukt niet. Met een betaxmaxkloon werkt dat wel. Voor betrouwbaarheid heb ik wel weepee gekozen en dan gekozen voor serial hunting.
liegebeestig schreef:Dus de Grandstream aangemeld op fritz als een SIP-telefoon, en dan de kiesregels laten bepalen door Fritz? Benieuwd naar de serial hunting. Gebeurt dat dus ook in de fritzbox, en waar stel je dat dan in?

En dat snapshot van de camera loopt wellicht niet via de fritzbox?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Thx. 1 2 en 3 zijn 3 verschillende deurbellen voor de fritzbox, dus eigenlijk 3 SIP-telefoontoestellen in de fritzbox onder kopje 'Telephony devices', bedoel je?
ferb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2016, 16:03
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Thx. 1 2 en 3 zijn 3 verschillende deurbellen voor de fritzbox, dus eigenlijk 3 SIP-telefoontoestellen in de fritzbox onder kopje 'Telephony devices', bedoel je?
Nee 1 deur intercom toestel. Zit in wizard van fritzbox. Daar kan je dan 3 deurbellen in programmeren die elk apart afhandelen.
Zie screenshot in bijlage.
Bijlagen
Capture.PNG
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”