fritzbox 7490 achter Flybox

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik ben overgestapt van Proximus start naar Orange easy@home. Reden: goedkoper en een pak sneller. Ik wens de Flybox uitsluitend als modem te gebruiken en verder niks. Al de rest moet door de Fritzbox afgehandeld worden (wifi, voip, smarthome...). Ik kreeg van philippe_d volgende info toegestuurd om mijn Fritz in te stellen als router. Ondanks deze info lukt het mij niet om verbinding te leggen tussen Fritzbox en Flybox. Flybox heeft 192.168.1.1 en fritzbox heeft 192.168.1.2. Maakt het uit welk van de twee toestellen DHCP afhandelt?
Hieronder de info van philippe:
FritzBox als router

Verwijder eventuele LAN kabel uit LAN1, verbind PC met LAN2,3,4
In de FritzBox ga je dan naar:
Account Information
Kies "Other internet service Provider" en geef het kind een naam "Router achter Flybox"
Kies de optie: Connection to an external modem or router
Kies Operating mode: Establish own connection to the internet
Acount Information required = No
Geef je up/download snelheid
Verbind LAN1 met de FlyBox, druk op Apply

De dubbele NAT zou ik erbij nemen, in principe geeft dat geen nadeel, tenzij je servers draait
Maar met de Flybox heb je waarschijnlijk toch geen extern IPv4 adres

Wat mis ik of wat doe ik verkeerd?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vooreerst moet je een keuze maken tussen:
  • 1) FritzBox als IP Client. In dit geval zitten FritzBox en Flybox in hetzelfde subnet (192.168.1.xxx)
    2) FritzBox als router (dubbele NAT). Dan heb je "dubbele NAT"
Je hebt dus duidelijk gekozen voor de 2de optie: FritzBox als router. In dit geval:
  • - mag de FritzBox en de Flybox niet in het zelfde subnet zitten. Je moet dus één van beide wijzigen.
    - op de vraag welk van de twee toestellen DHCP afhandelt is het antwoord: allebei!
    • * De Flybox DHCP server zal de WAN poort van de FritzBox een IP toewijzen in zijn subnet (vb 192.168.1.2)
      * De FritzBox DHCP server zal de aangesloten toestellen een IP toewijzen in het subnet van de FritzBox (default 192.168.178.20 e.v.)
Je zal dus één van beide toestellen een ander subnet moeten geven (WAN en LAN van de FritzBox mogen niet in hetzelfde netwerk!).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Thanks Philippe, maar zoals ik schreef: wat is in mijn geval de betere optie? IP cliënt of router? De Flybox moet uitsluitend instaan voor de internet verbinding en verder niks. Met mijn smarthome, Fritz dect, repeater... Wil ik dus dat de Fritz al de rest doet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik zou opteren voor router, ondanks de dubbele NAT.
Als je in de Flybox een DMZ of Exposed Host in kan stellen, dan kan die dubbele NAT toch enigszins verzacht, al verwacht ik niet dat je van buitenaf toegang zal krijgen tot je Flybox. MAC passthrough is dacht ik niet mogelijk.

Mag ik het trouwens over een andere boeg gooien? Waarom geen Fritz!Box 6820 LTE, of wordt die niet ondersteund bij Orange easy@Home?
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De 7490 is whitelisted door Proximus, dat is de enige reden waarom ik die heb. Ik ga het dit weekend allemaal ter harte nemen en in detail bekijken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Thanks Philippe, maar zoals ik schreef: wat is in mijn geval de betere optie? IP cliënt of router? De Flybox moet uitsluitend instaan voor de internet verbinding en verder niks. Met mijn smarthome, Fritz dect, repeater... Wil ik dus dat de Fritz al de rest doet.
  • - Wat je wilt is de FritzBox als router gebruiken voor jouw lokaal netwerk.
    - Wat je nu doet (door beide in hetzelfde netwerk te steken) is een mengelmoes tussen client/router, en dat werkt niet.
je moet dus één van beide in een ander netwerk steken, dan zal het perfect werken!
Sinna schreef:Ik zou opteren voor router, ondanks de dubbele NAT.
Als je in de Flybox een DMZ of Exposed Host in kan stellen, dan kan die dubbele NAT toch enigszins verzacht, al verwacht ik niet dat je van buitenaf toegang zal krijgen tot je Flybox.
Dit heeft inderdaad niet veel zin als de FlyBox geen extern IPv4 adres krijgt ...
Sinna schreef:Mag ik het trouwens over een andere boeg gooien? Waarom geen Fritz!Box 6820 LTE, of wordt die niet ondersteund bij Orange easy@Home?
De Fritz!Box 6890 LTE zou dan nog een betere optie zijn :-) .
Deze ondersteunt zowel VDSL2/vectoring en is whitelisted, en kan ook 4G aan (met fallback tussen beide).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik vat samen: Fritz als router gebruiken zoals door Philippe beschreven. De flybox moet ik een volledig andere IP range toekennen. De fritzbox mag eigenlijk alle instellingen blijven verder gebruiken zoals hij al jaren doet. Wifi op flybox heb ik uitgeschakeld, weet niet of dat een goede of slechte zaak is. Heb de flybox wifi niet nodig omdat de Fritz de wifi voor zijn rekening neemt. Ik kijk ook even naar die andere fritzbox die hier vermeld werd. Bepaalde voorwaarden voor het IP adres van de flybox? Misschien is zo een nieuwe fritzbox een betere optie dan 2 losse toestellen. De 7490 kan ik via UB dan eventueel aan de man brengen. Even over de snelheden: Proximus start geeft mij 50/4 volgens speedtest. Orange geeft mij ongeveer 83/9. Er staat een zendmast op 500 meter van mijn deur. Proximus kost 27,50 en orange kost 20 euro voor de 150 giga versie. Daar kom ik ruimschoots mee toe. Maandelijks verbruik komt eigenlijk nooit boven 50 giga uit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Die fritz 6890 gaat je wel ca 300€ kosten, die investering ga je niet snel terugverdienen dus. Bovendien moet je geen medewerking verwachten van Orange om hun simkaart te activeren in een andere box. Ik heb hier net mijn 2de hands flybox B525s werkende gekregen met een Proximus(!?) kaartje, en ben verrast inzake wifi-bereik van deze flybox...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

wied schreef:Die fritz 6890 gaat je wel ca 300€ kosten, die investering ga je niet snel terugverdienen dus. Bovendien moet je geen medewerking verwachten van Orange om hun simkaart te activeren in een andere box. Ik heb hier net mijn 2de hands flybox B525s werkende gekregen met een Proximus(!?) kaartje, en ben verrast inzake wifi-bereik van deze flybox...
Ondertussen een 6890 gevonden voor 200 euro. Met een besparing van 90 euro per jaar en nog wat krijgen voor de verkoop van de 7490 is mijn investering op anderhalf jaar terugbetaald.
Wat die simkaart betreft: die is geactiveerd in mijn Flybox. Gaat die 6890 die simkaart niet gewoon overnemen? Ik bedoel, gaat die niet werken in die Fritz? Of moet die nog eens extra geactiveerd worden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=107&t=54965

In dit draadje vraagt Bababa naar de mogelijkheid om een andere box te gebruiken. Succes...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

wied schreef:https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=107&t=54965

In dit draadje vraagt Bababa naar de mogelijkheid om een andere box te gebruiken. Succes...
Pffff, ziet er mij ingewikkeld uit en heb daar totaal geen kaas van gegeten. Ik zal het dus moeten doen met 2 toestellen: Fly en Fritz.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dit weekend beetje gekeken in de interface van de Flybox. Blijkt dat het IP adres gedeeltelijk vergrendeld staat op 192.168.x.x De laatste 2 cijfers kan je naar believen aanpassen. Range op de Fritzbox moet dus aangepast worden om 2 aparte netwerken te hebben. Een bepaalde voorkeur voor die range? Of kan ik iets instellen in de zin van zeg maar 200.0.x.x?
NAT kan niet uitgeschakeld worden op de Flybox. Er zijn twee instellingen, cone en symmetrisch.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ik zou sowieso het adres van de flybox niet wijzigen, in geval dat er bv een FW upgrade is of een andere oorzaak voor een vuile reset, gaan bepaalde modems/routers terug naar het default IP adres.
Als je kiest om de FB in een andere netwerk te steken, dus client te maken, heb je geen probleem met NAT, zoals Philippe hierboven al schreef.

Wijs bv 192.168.x+1.1 toe aan de FB.


EDIT: fout van mij. FB als client zit in hetzelfde netwerk dus bv 192.168.x.2 (dus hetzij de FB automatisch een adres laten krijgen van de flybox of handmatig toekennen.
Laatst gewijzigd door Ernie 16 sep 2019, 22:37, in totaal 1 gewijzigd.
Heppie NY!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Aan de range van de FritzBox zou ik nietw wijzigen. Die staat bij jou op 192.168.1.1, en je hele interne netwerk zit dus in de range 192.168.1.xxx
Ik zou de Flybox wijzigen naar 192.168.x.1, waarbij je zelf de x kan kiezen (voorbeeld: 192.168.2.1)
Op die manier zitten de Flybox en de FritzBox in een apart subnet

De NAT van de Flybox moet je niet (= mag je niet) uitzetten.
De WAN poort van de FritzBox zal dan automatisch een adres krijgen van de Flybox (192.168.2.xxx).

[Edit]
antwoord van Ernie heeft mijn post gekruist. Ik denk dat we Jack Daniels nu helemaal verward hebben :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nee hoor, ik kan nog wel volgen. NAT kan ik sowieso niet uitschakelen op de Flybox. Ik pas dan maar het IP adres van de Flybox aan. Werkje voor een dezer dagen, ik heb nu drie dagen de nacht. Zal voor vrijdag zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De boel werkt, inclusief telefoon en wifi module voor de kachel. De fritzbox is nu via een ethernet kabel met de Flybox verbonden. Stel dat ik de Flybox aan een raam wil plaatsen voor betere ontvangst, kan ik de twee toestellen via wifi laten verbinden? Zo ja, hoe?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://data.kommago.nl/files/pdf/handl ... eib525.pdf

Dit helpt je mogelijk op weg. Een (buiten)antenne aansluiten is misschien ook een mogelijkheid...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Merci wied. Ben al wat wijzer voor wat externe antenne betreft. Beste is een omnidirectionele en bipolair. Omnidirectionele omdat je ze dan niet moet richten naar de mast (directionele wel) en bipolair voor zowel horizontale als verticale polarisatie.
Edit: op de fritzbox ga je naar internet, account information, internet service provider. Daar kies je existing connection over Wireless LAN. Wel wifi inschakelen op de Flybox. SSID van de Flybox selecteren en je kan draadloos internetten en dus ook de flybox op een andere plaats zetten, bij het raam bv.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Even geprobeerd om Flybox en fritzbox via wifi met elkaar te verbinden. Op beide toestellen zijn 2,4 en 5ghz actief maar de fritzbox "ziet" het 5ghz signaal van de Flybox niet. Ligt het aan de fritzbox of aan de Flybox of is dat een normale situatie? Op beide toestellen staan voor beide frequenties de kanalen op "automatisch". Op de Flybox zie ik wel staan bij 2,4ghz: wifi bandbreedte 20mhz. Bij 5ghz staat er auto/20/40/80mhz.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Heel rare situatie. Fritzbox en flybox waren dus verbonden met ethernet kabel, poort 1 op de Fritz en op de flybox poort 2 of 3. Gaat goed in het begin maar na verloop van tijd is elke communicatie tussen fritzbox en wifi toestellen volledig verstoord. Naar websites surfen lukt niet meer, zelfs de fritzbox kan ik niet meer benaderen. De ethernet status op de flybox geeft aan "niet verbonden" terwijl er echt wel kabel tussen de 2 loopt. Wifi op Fritz en flybox inschakelen en ze zo laten communiceren werkt perfect. Weet iemand wat hier gaande is? Of moet ik op de flybox poort 1 gebruiken?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Even geprobeerd om Flybox en fritzbox via wifi met elkaar te verbinden. Op beide toestellen zijn 2,4 en 5ghz actief maar de fritzbox "ziet" het 5ghz signaal van de Flybox niet. Ligt het aan de fritzbox of aan de Flybox of is dat een normale situatie?
Ik denk dat de "WiFi Client" in de Fritz!Box (waarmee je dus met de Flybox verbindt) alléén 2.4 GHz ondersteunt.
De 2.4 GHz band wordt dus gebruikt voor de "uplink", en jouw wifi toestellen kunnen dan de 5 GHz band gebruiken (zonder snelheidsverlies).

De FritzBox (recente Firmware) ondersteunt wel "band steering", maar dat werkt wellicht alleen tussen Fritz!Boxen en Fritz!Repeaters onderling (hierbij worden de routers/AP's gelijktijdig met 2.4 GHz en 5GHz verbonden, zodat communicatie tussen AP en router automatisch op de andere band gebeurt dan de communicatie tussen de wifi toestellen en het AP).
Jack Daniels schreef: Fritzbox en flybox waren dus verbonden met ethernet kabel, poort 1 op de Fritz en op de flybox poort 2 of 3. Gaat goed in het begin maar na verloop van tijd is elke communicatie tussen fritzbox en wifi toestellen volledig verstoord. Naar websites surfen lukt niet meer, zelfs de fritzbox kan ik niet meer benaderen.
Raar fenomeen.
In de handleiding van de Flybox installeren lees ik:
Goed om te weten
Als je je computer liever met een Ethernet-kabel wil verbinden, staat het je vrij om het wifi-netwerk te verbreken. Open daarvoor de beheerdersinterface van je modem en ga naar de rubriek wifi.
Als ik het goed begrijp moet je dus de wifi van de Flybox uitschakelen om om van ethernet gebruik te kunnen maken?
In jouw geval (FritzBox als router achter de Flybox) gebruik je toch de wifi van de Flybox niet, dus mag die gerust uit.

Andere tips:
  • - zorg er absoluut voor dat de FritzBox (LAN) een andere IP range heeft dan de Flybox. Voorbeeld: FritzBox 192.168.1.1, Flybox 192.168.2.1
    - pas op dat de Flybox niet terugvalt op zijn default IP (192.168.1.1), want dan krijg je terug conflicten (voorbeeld na een reset).
    - geef de FritzBox (WAN) een manueel IP adres in de LAN range van de FlyBox, maar buiten zijn DHCP (voorbeeld 192.168.2.200).
Anders valt mij niet veel meet te binnen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

merci philippe voor de uitvoerige uitleg. Zolang flybox en fritzbox via ethernet verbonden waren, had ik wifi uitgeschakeld. Maar zoals gezegd, na verloop van tijd kon ik geen websites meer bereiken, zelfs de Fritzbox niet. Al mijn wifi toestellen zijn draadloos verbonden via de wifi van de Fritzbox. Echt vervelend is het niet, maar een mens verwacht toch dat het zou werken. Nu goed, beide toestellen communiceren nu via wifi waarbij op de Fritzbox ingesteld staat bij internet toegang: bestaande toegang via wlan. Ergens had ik in het achterhoofd de (waarschijnlijk foutieve) gedachte dat een bekabelde verbinding tussen beide toestellen een hogere snelheid zou geven dan een wif verbinding. Fritz heeft 192.168.1.1 en Flybox heeft 192.168.2.1
Je laatste zinnetje moet ik eens goed bekijken thuis. Voor zover ik weet heb ik de WAN poort van de Fritz geen vast IP adres toegekend.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

huawei.png
De flybox heeft daarvoor een 4de poort: LAN4/WAN...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De WAN poort is niet om hierachter een router aan te sluiten, maar om de Flybox te gebruiken als router achter een modem (ipv 4G).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Sorry Jack, valse hoop geven lost weinig op in dit geval :oops:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

philippe_d schreef:De WAN poort is niet om hierachter een router aan te sluiten, maar om de Flybox te gebruiken als router achter een modem (ipv 4G).
Heb fritzbox en Flybox nu eens aangesloten zoals op de afbeelding die door wied werd geplaatst, dat werkt probleemloos.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”