Zonnepanelen voor buitenverblijf in Wallonie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo,
wij zijn ons aan het informeren wie/wat wij best nemen voor zonnepanelen op het dak te plaatsen voor ons buitenverblijf in Wallonie.
We weten ondertussen dat er in Wallonie GEEN premies meer uitgereikt worden (was vroeger wel zo) en we weten al dat je EXTRA BELASTING moet betalen voor je zonnepanelen daar.

Wij hebben offertes opgevraagd met volgende gegevens :
Dak : volledig zuid
Verbruik : 1900 Kw (nacht) en 2100Kw (dag)...dus 4000 KW in totaal.

Hebben jullie inputs voor ons welke installateur we zouden moeten nemen
en/of hebben jullie inputs voor ons waar we moeten opletten en wat we net NIET moeten nemen ?

Bedankt voor jullie ervaring te willen delen.
groet,
Stefaan
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je kan al zeer veel info vinden op onderstaande url.
www.zonstraal.be/forum
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Stefaand schreef:Hallo,
wij zijn ons aan het informeren wie/wat wij best nemen voor zonnepanelen op het dak te plaatsen voor ons buitenverblijf in Wallonie.
We weten ondertussen dat er in Wallonie GEEN premies meer uitgereikt worden (was vroeger wel zo) en we weten al dat je EXTRA BELASTING moet betalen voor je zonnepanelen daar.

Wij hebben offertes opgevraagd met volgende gegevens :
Dak : volledig zuid
Verbruik : 1900 Kw (nacht) en 2100Kw (dag)...dus 4000 KW in totaal.

Hebben jullie inputs voor ons welke installateur we zouden moeten nemen
en/of hebben jullie inputs voor ons waar we moeten opletten en wat we net NIET moeten nemen ?

Bedankt voor jullie ervaring te willen delen.
groet,
Stefaan
Die extra belasting (vanaf 2020!) is beslist in het regeerakkoord maar het moet nog komen, tot nù toe is nog niks vastgesteld. Een resultaat daarvan is is dat deze belasting wordt afgeschaft zodra een slimmemeter geinstaleerd is, maar ik heb geen weten of het al ergens begonnen is met het instaleren. Op den duur zouden alle/80% van alle woningen voorzien van dat soort meters zijn. Opslagbatterijen zijn te duur voor wat ze kunnen opbregen, dus beter wachten.
Een serieus installateur: https://evocells.be/ (was vroeger Finale24). Mijn installateur is al lang falliet, maar deze bestond al jaren onder de naam Finale24(stichters zijn gescheiden) en ik ken persoonelijk één van hun betrouwbaar werknemer.
Inverter hebben een levensduur van ongeveer 10-12 jaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb nog nergens iets gelezen over een verdere verhoging van de prosumententaks?
Een resultaat daarvan is is dat deze belasting wordt afgeschaft zodra een slimmemeter geinstaleerd is, maar ik heb geen weten of het al ergens begonnen is met het instaleren.
Dat was van in het begin het plan en de uitrol is al volop bezig, zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... er#p799735

@buitenverblijf
Bij een buitenverblijf denk ik aan niet voltijdse bewoning, het verbruik is anders wel hoog genoeg om permanente bewoning te suggereren.
Hoe is het verbruik gespreid in de tijd? Want de huidige regels en taksen rond zonnepanelen bestraffen piekverbruik van een woning met ZP'en.
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Men spreekt over het oprichten van een prosummer belasting in Wallonïe voir diegene die geen slimme meter hebben. Het uitrollen van die meters is volgens mij nog niet begonnen.
De link naar een artiekel van De Standard over wat in Vlaanderen gebeurd is in dit geval zinloos.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

openaf schreef:
Stefaand schreef:Hallo,
wij zijn ons aan het informeren wie/wat wij best nemen voor zonnepanelen op het dak te plaatsen voor ons buitenverblijf in Wallonie.
We weten ondertussen dat er in Wallonie GEEN premies meer uitgereikt worden (was vroeger wel zo) en we weten al dat je EXTRA BELASTING moet betalen voor je zonnepanelen daar.

Wij hebben offertes opgevraagd met volgende gegevens :
Dak : volledig zuid
Verbruik : 1900 Kw (nacht) en 2100Kw (dag)...dus 4000 KW in totaal.

Hebben jullie inputs voor ons welke installateur we zouden moeten nemen
en/of hebben jullie inputs voor ons waar we moeten opletten en wat we net NIET moeten nemen ?

Bedankt voor jullie ervaring te willen delen.
groet,
Stefaan
Die extra belasting (vanaf 2020!) is beslist in het regeerakkoord maar het moet nog komen, tot nù toe is nog niks vastgesteld. Een resultaat daarvan is is dat deze belasting wordt afgeschaft zodra een slimmemeter geinstaleerd is, maar ik heb geen weten of het al ergens begonnen is met het instaleren. Op den duur zouden alle/80% van alle woningen voorzien van dat soort meters zijn. Opslagbatterijen zijn te duur voor wat ze kunnen opbregen, dus beter wachten.
Een serieus installateur: https://evocells.be/ (was vroeger Finale24). Mijn installateur is al lang falliet, maar deze bestond al jaren onder de naam Finale24(stichters zijn gescheiden) en ik ken persoonelijk één van hun betrouwbaar werknemer.
Inverter hebben een levensduur van ongeveer 10-12 jaar.
geloof het of niet, maar in Wallonie zijn ze wel sneller dan in vlaanderen. Ik heb al een digitale meter hoor.
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Is dit uw hoofdverblijfplaats?

Want het verbruik dat je aangeeft is hoger dan ons verbruik met 4 personen.

Is er eventueel elektrische verwarming en een gebrek aan isolatie?
Dan kan isoleren meer opbrengst geven.
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Stefaand schreef:
geloof het of niet, maar in Wallonie zijn ze wel sneller dan in vlaanderen. Ik heb al een digitale meter hoor.
Een uitzondering zeker :-D Einde 2029 moet 80% van de bevolking van die slimme meters hebben, in zekere omstandigheden is het verplicht om ze onmidellijk installeren.
Betreffend de prosumer belasting is men nog niet zeker of het in 2020 al in werking gaat. Minister Crucke zegt dat het niet geldt voor installaties van voor 1ste juli 2019, maar de Cwape zegt van wel en we zijn al op eind oktober...
https://www.cwape.be/img/7.9.jpg

https://www.cwape.be/?dir=7.9
https://www.wallonie.be/fr/demarches/ph ... f-prosumer
https://www.monenergie.be/a-panneaux-so ... -wallonie-
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”