Px decoder met eigen DHCP server verliest connectivity

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Omwille van meer mogelijkheden is de DHCP server op de BBox uitgeschakeld.
Hierdoor blijkt er regelmatig een probleem te zijn dat de decoder geen verbinding kan maken.
Als de andere DHCP server wordt uitgeschakeld werkt het weer gewoon.

Is er een manier om dat alsnog feilloos te laten werken?
Alvast bedankt!
Heppie NY!
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

De DHCP server van de BBox doet meer dan enkel een adres toekennen. Waarschijnlijk mist de decoder informatie die het via deze weg verwacht te krijgen. Met behulp van Wireshark kan je een idee krijgen van wat je moet nabootsen als je echt je eigen DHCP server wenst te gebruiken.

Mijn decoder krijgt onder andere volgende informatie van de BBox:
  • DNS servers (van Proximus natuurlijk)
  • NTP servers
  • Hostname (DHCP optie 12): "new-host"; deze lijkt mij niet zo relevant
  • Domain name (DHCP optie 15): lange string die o.a. enkele IPv4 multicast adressen lijkt te bevatten. Aangezien IPTV multicast gebruikt, is deze informatie vermoedelijk nodig om te weten waar de decoder de tv-streams kan vinden.
  • Bootfile name (DHCP optie 67): bevat dezelfde multicast-info als de Domain Name info, namelijk

    Code: Selecteer alles

    CVT/2/239.255.1.218:64010+SA=239.255.1.218:64010+SAP/3/239.192.4.31:9875
Edit: spelling
Laatst gewijzigd door rapidgorgon 18 okt 2019, 21:03, in totaal 1 gewijzigd.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Tnx rapidgorgon voor deze uitleg!
Ik gebruik de DHCP server van Pi-hole; helaas, alleszins in de webUI, geen mogelijkheden om dit op te lossen. :bang:
Heppie NY!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat je nodig hebt is een systeem waarbij de normale clients in jouw netwerk een IP adres krijgen van de PI hole, maar de decoders een IP adres van de B-box?
De PI-hole moet dus de DHCP request van de decoders onderscheppen en doorsturen naar de B-box3 (DHCP forwarder)?

Als je in de B-box3 de DHCP server uitzet, geldt dat alleen voor de LAN clients, de B-box3 blijft DHCP requests van de decoders beantwoorden (met een IP adres 192.168.1.64 en volgende).
Je moet er dan wel voor zorgen dat jouw eigen DHCP server geen IP adressen uitgeeft die een mogelijk conflict geeft met de decoder IP adressen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Dus gewoon 2 verschillende DHCP ranges: 1 op BBox en 1 op Pi-hole?
Heppie NY!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

De decoders blokkeren in de DHCP van de pi-hole lijkt mij voldoende, als het klopt wat Philippe zegt.

Geen idee of je dit kan in de webinterface, maar via SSH kan je het volgende doen:

Code: Selecteer alles

/etc/dnsmasq.d/10-local.conf:
dhcp-host=aa:bb:cc:dd:ee:ff,ignore
Met het MAC-adres van je decoder daar ingevuld.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Tnx @blaatpraat, dit was simpelweg DE oplossing! :beerchug:
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Pfff, dit probleem doet zich weer voor. :bang:
Kan dat zijn door een update van Pi-Hole terwijl die file met het excluded MAC addres nog bestaat en juist is?
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Niemand?

Het gekke is ook dat live tv steevast na een paar minuten zijn verbinding verliest terwijl opnames of opnieuw kijken wel feilloos werken...

Wat ik niet goed begrijp en misschien dat daar ook wel de oplossing ligt:
1) DHCP op de modem actief => decoder krijgt IP in deze range
2) DHCP op de modem gedeactiveerd => decoder krijgt IP van ???
3) DHCP op Pi-hole => decoder krijgt IP van Pi-hole, ligt dan het probleem bij DNS?
4) DHCP op Pi-hole en MAC van decoder excluded (is dit gelijk aan situatie 2?) => werkte een tijd, nu niet meer.

Wie kan hier meer over kwijt, vrees dat ze bij Px aan het onweer in Duitsland denken.
Heppie NY!
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

Zelf heb ik nog issues gehad switches die het multicast verkeer met het tv-signaal blokkeren, maar dat was eerder na enkele seconden dan minuten, dus dat zal hier het probleem vermoedelijk niet zijn.
Ernie schreef:1) DHCP op de modem actief => decoder krijgt IP in deze range
De decoders hebben hun eigen DHCP range. Als je op de modem DHCP ingeschakeld hebt voor 192.168.x.100-200, dan krijgt je decoder nog altijd bv. 192.168.x.65; buiten de ingestelde range dus.
2) DHCP op de modem gedeactiveerd => decoder krijgt IP van ???
Blijkbaar van de modem dus (al heb ik dit zelf nog niet getest).
3) DHCP op Pi-hole => decoder krijgt IP van Pi-hole, ligt dan het probleem bij DNS?
De DCHP toewijzing van de Pi-hole is niet specifiek genoeg om je decoder correct te laten werken. Bovendien zal ook de DHCP server van de modem een adres toekennen aan je decoder. Welk adres gebruikt wordt is kwestie van wie er het eerst kan antwoorden.
4) DHCP op Pi-hole en MAC van decoder excluded (is dit gelijk aan situatie 2?) => werkte een tijd, nu niet meer.
Als die update van Pi-hole je bestanden in /etc/dnsmasq.d/ niet gewist heeft, zouden deze nog altijd moeten ingeladen worden. Je kan dit ook eens testen door een een mac-adres van een andere apparaat te blacklisten. Wanneer de DHCP server van de modem uit staat, zou je dan op dit apparaat geen IP-adres mogen krijgen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

De decoder zit rechtstreeks op de BBox.
FYI: blijkbaar moet de DHCP scope van de BBox in het eerste kwadrant van de range zitten...
Dus ondanks dat DHCP op de BBox uitstaat krijgt de decoder nog een adres van de modem?!?

Die setting in dnsmasq.d werkt idd nog, heb dat getest met een ander device.

Gisteren 2de lijn gesproken en je kan het misschien wel al raden: geen ondersteuning met eigen DHCP server...
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Niemand die hier iets aan toe kan voegen?

Nu is het dagelijks enkel tussen 21u30 en 22u30 dat live kijken systematisch om de +/-5min wordt onderbroken.
Als je niets doet blijft de verbinding weg, even veranderen van zender geeft meteen weer beeld.

Dit lijkt echt wel een extern probleem te zijn want lokaal gebeurt er volgens mij niets wat dit kan veroorzaken.
Heppie NY!
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik was van plan om één van de dagen opnieuw PiHole op te zetten met eigen DHCP, zal dan m'n bevindingen hier posten. Ik had inderdaad een gelijkaardig probleem met het wegvallen van de verbinding, maar had geen exception voor de MAC adressen van de decoders.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Pi-hole al draaiend en zo ja: wat zijn de gevolgen voor de connectiviteit v/d decoders?
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

butskristof schreef:Ik was van plan om één van de dagen opnieuw PiHole op te zetten met eigen DHCP, zal dan m'n bevindingen hier posten.
Heb je intussen Pihole geïnstalleerd en wat is het resultaat mbt tv-decoder?
Was dat ook opgelost door geen gebruik meer van Pihole te maken?
Heppie NY!
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De laatste keer dat ik het probeerde bleef de verbinding uitvallen op de decoders. Ondertussen heb ik door de zure appel gebeten en dedicated kabel getrokken om de decoders rechtstreeks op de modem aan te sluiten, en daarnaast een eigen Unifi netwerk via PPPoE opgezet waar o.a. PiHole op draait.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Na meer dan 1 week met een nieuwe modem: geen probleem meer!

Na heel wat telefoontjes heb ik eindelijk een zinvol antwoord gekregen die verklaart waarom het enkel bij live kijken gebeurde:
  • als je live kijkt stream je 'van' de Px servers
  • als je uitgesteld/opnames kijkt zouden die eerst op de decoder worden opgeslaan
Er zit wel een logica in en had ik dit eerder geweten, had ik niet hoeven zoeken naar mogelijk verband met Pi-hole/DHCP/andere netwerk devices...
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”