Einde analoge radio in zicht? FM aanbod ongecodeerd beschikbaar in DVB-C

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vraag me af wat ze gaan uitsteken ter vervanging van analoge audio op de kabel? Ik gebruik dit gezien ons huis nogal goed geisoleerd is, en DAB/FM ontvangst binnenskamers echt slecht is... Toch es moeten zien voor audio van de tv box af te tappen dan.

[Mod]
Afgesplitst uit de topic over afschaffing analoge TV
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

devilkin schreef:Ik vraag me af wat ze gaan uitsteken ter vervanging van analoge audio op de kabel? Ik gebruik dit gezien ons huis nogal goed geisoleerd is, en DAB/FM ontvangst binnenskamers echt slecht is... Toch es moeten zien voor audio van de tv box af te tappen dan.
Het nieuwe FTA aanbod (Compact_VL) bevat ook alle FM zenders die van de kabel verdwijnen bij het uitschakelen van het analoog signaal.

Ik heb zopas eens mijn Fritz DVB-C (vanop afstand) laten scannen naar nieuwe zenders (Network ID 32), en ik vind 23 TV zenders, en 49 radiozenders.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
devilkin schreef:Ik vraag me af wat ze gaan uitsteken ter vervanging van analoge audio op de kabel? Ik gebruik dit gezien ons huis nogal goed geisoleerd is, en DAB/FM ontvangst binnenskamers echt slecht is... Toch es moeten zien voor audio van de tv box af te tappen dan.
Het nieuwe FTA aanbod (Compact_VL) bevat ook alle FM zenders die van de kabel verdwijnen bij het uitschakelen van het analoog signaal.

Ik heb zopas eens mijn Fritz DVB-C (vanop afstand) laten scannen naar nieuwe zenders (Network ID 32), en ik vind 23 TV zenders, en 49 radiozenders.
Okay. Dan heb ik enkel een device nodig die dat kan ontvangen ;) mijn huidige oude onkyo gaat dat niet kunnen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me vooral af of er oplossingen zijn voor radios, om dat digitaal signaal om te zetten in analoog?
Liefst voor de ganse band in 1 keer (of toch voor meerdere zenders tegelijk), zodat ik mijn huidige tuner kan blijven gebruiken.

Mijn stereoketen is nog van mijn plechtige communie (wat in die tijd het traditionele cadeau was), en ik wil die niet opgeven.
Een antennetje is echter geen oplossing, want de ontvangst is hier niet echt goed, en ik luister ook naar zenders die wel op kabel zitten maar niet via de lucht te ontvangen zijn hier (bv de bbc radios).
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

Een dvb c radio tuner. Je hebt er al voor 30 euro op amazon.
"ONEup -> 1000/40"
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iemand een linkje naar een goeie dvb-c tuner? Want ik veronderstel dat daar ook serieus kwaliteitsverschil gaat op zitten.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

Die van TechniSat blijkt niet slecht te zijn:
"ONEup -> 1000/40"
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hm. Eens verder piepen. Thx!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

ITnetadmin schreef:Ik vraag me vooral af of er oplossingen zijn voor radios, om dat digitaal signaal om te zetten in analoog?
Liefst voor de ganse band in 1 keer (of toch voor meerdere zenders tegelijk), zodat ik mijn huidige tuner kan blijven gebruiken.
De interne tuner blijven gebruiken zal niet meer mogelijk zijn. Je kan niet zomaar tientallen zenders op de FM-band gooien.
Converted schreef:Die van TechniSat blijkt niet slecht te zijn:
Dit apparaatje heb ik ook al goed geïnspecteerd, maar ik ben bijna zeker dat die geen AAC-codec ondersteunt. Eigenlijk wordt dat zelden gebruikt voor DVB-C/S.
De meeste Vlaamse zenders hebben MPEG audio op DVB-C, maar bvb. Nostalgie heeft AAC.
Ook alle buitenlandse zenders heeft Telenet enkele jaren geleden al omgezet van MPEG naar AAC om bandbreedte te besparen, dus dit kopen om naar de BBC te luisteren is een risico.

https://www.vistron.eu/de/kabel.htm
Dit merk heeft ook een DVB-C-radiotuner, de VT855-N lijkt me interessant, maar ook hier kan ik niet met zekerheid zeggen of die AAC ondersteunt.
Door een getekende afbeelding van Telenet dat ik ergens heb zien passeren begin ik wel het vermoeden te krijgen dat ze die binnenkort wel eens zouden kunnen aanbieden, al dan niet met een modificatie.

Ik zou gewoon nog even afwachten tot Telenet zelf DVB-C-radiotuners begint te verdelen. Mochten zij dit voor 50-60 euro willen aanbieden heeft het weinig zin om dit in Duitsland te kopen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

koop gewoon een 2dehands digibox? 30-35 euro op 2dehands bv
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

splinterbyte schreef:koop gewoon een 2dehands digibox? 30-35 euro op 2dehands bv
Wel opletten dat diegene waarvan je koopt niet een huurdecoder verkoopt.
Het lijkt vanzelfsprekend dat dat niet het geval is, maar het is in het verleden al gebeurd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Tja, als de situatie het toelaat zou ik dan eerder voor internetradio opteren, die je kan aansluiten op je gebruikte apparatuur, maar wat moet je nemen op den duur als je de hoogste kwaliteit wilt zonder naar zwaar gecomprimeerde signalen te moeten luisteren.
Bij digitale kabel heb je bijvoorbeeld Qmusic, Joe en NRJ aan de hoogste kwaliteit met 320 kbps MP2, het nieuwe DPG Media-station 'Willy' zit (nog) niet op de kabel, maar is online te beluisteren via een schamele 96 kbps MP3-stream. Deze zender komt dan nog het best tot zijn recht via DAB+, een medium dat eerder last zal hebben van capaciteitsgebrek.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

boulder schreef:...opletten...
Daar moet de verkoper maar aan denken, niet de koper...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Amazor schreef:
ITnetadmin schreef:Ik vraag me vooral af of er oplossingen zijn voor radios, om dat digitaal signaal om te zetten in analoog?
Liefst voor de ganse band in 1 keer (of toch voor meerdere zenders tegelijk), zodat ik mijn huidige tuner kan blijven gebruiken.
De interne tuner blijven gebruiken zal niet meer mogelijk zijn. Je kan niet zomaar tientallen zenders op de FM-band gooien.
Hoezo? Dat doen ze nu toch ook al? Coax draagt nu ook verscheidene radio signalen. Ik zou de nieuwe digitale frequenties graag gewoon converten in bulk naar meerdere fm analoge frequenties op coax, om dan in te tunen via mijn bestaande apparatuur.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Als jij het zelf aankan om kabelmaatschappij te spelen is het technisch gezien niet onmogelijk, maar ik zou het er zowel financieel als praktisch niet voor over hebben. :wink:

Als ik jouw wens goed begrijp moeten er verschillende (digitale) radiostations continu klaar staan ingeval die afgespeeld willen worden en dan moeten al die stations nog eens allemaal tesamen op een intern privé-kabelnetwerk gezet worden? Geef toe dat dit niet echt voor de hand ligt hé voor thuisgebruik.
Wat in mijn ogen nog het meest haalbaar lijkt als je persé een extern signaal op je fm-tuner wilt krijgen, is gewoon één radiozender kiezen op een digicorder, DVB-C-tuner, internetradio, of wat dan ook, en dit aan een (zeer) laag vermogen FM-zendertje hangen, dan heb je al geen apart kabelnetwerk en bijhorende apparatuur nodig, maar kan je het gewenste station via de ether in je huis beluisteren.

Mochten er nog praktischer (en haalbare) ideeën zijn om jouw wens voor mekaar te krijgen, dan hoor ik het ook graag. :-)
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

Heb echt zitten zoeken, maar geen enkele ondersteund AAC precies...
"ONEup -> 1000/40"
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Converted schreef:Heb echt zitten zoeken, maar geen enkele ondersteunt AAC precies...
Bedoel je het audio signaal op de zenders, of heb je het over de Radiozenders?

Voor de TV zenders zie ik inderdaad alléén MPEG2:
  • - bij de HD zenders is het geluid MPEG2 met een bitstream van 320kbps (één, Canvas) of 256 kbps (KetNet).
    - bij de 20 SD zenders is het geluid MPEG2 met een bitstream van 128kbps
Dit is een goede zaak, want een aantal van de oudere TV toestellen (eerste generaties DVB-C tuners), waarvoor dit aanbod bedoeld is, ondersteunen geen AAC, bijvoorbeeld Philips toestel van 2009: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=47127

Bij de Radiozenders zijn er verschillende Codecs in gebruik:
  • - MPEG 2 (192 kbps): Vlaamse zenders zoals Radio1, Radio2, MNM, StuBru, Klara, de tijdloze, ...
    - MPEG 2 (192 kbps): Waalse zenders zoals Vivacité, Musiq3, Pure FM, Classic21, La Première, ...
    - MPEG 2 (256 kbps); Bel RTL
    - MPEG 2 (320 kbps): NRJ, Joe FM, Q-mucic, ...
    - ADTS (= AAC): Nostalgie & alle buitenlandse zenders zoals NPO 1-4, WDR 2-5, 1LIVE, France Mus/Cult/Inter, BBC 1-3, BBC World, ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

Bedoelde idd de radiozenders
"ONEup -> 1000/40"
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Amazor schreef:Als jij het zelf aankan om kabelmaatschappij te spelen is het technisch gezien niet onmogelijk, maar ik zou het er zowel financieel als praktisch niet voor over hebben. :wink:

Als ik jouw wens goed begrijp moeten er verschillende (digitale) radiostations continu klaar staan ingeval die afgespeeld willen worden en dan moeten al die stations nog eens allemaal tesamen op een intern privé-kabelnetwerk gezet worden? Geef toe dat dit niet echt voor de hand ligt hé voor thuisgebruik.
Wat in mijn ogen nog het meest haalbaar lijkt als je persé een extern signaal op je fm-tuner wilt krijgen, is gewoon één radiozender kiezen op een digicorder, DVB-C-tuner, internetradio, of wat dan ook, en dit aan een (zeer) laag vermogen FM-zendertje hangen, dan heb je al geen apart kabelnetwerk en bijhorende apparatuur nodig, maar kan je het gewenste station via de ether in je huis beluisteren.

Mochten er nog praktischer (en haalbare) ideeën zijn om jouw wens voor mekaar te krijgen, dan hoor ik het ook graag. :-)
Nochtans lijkt zijn vraag me niet zoooo moeilijk... Bandbreedte van radio is heel wat minder dan deze video. Er bestaan nu reeds FM-zendertjes. Wat je eigenlijk wil is pakweg 10 radiozenders digitaal tunen en de audio via FM uitsturen op een coax kabel. Aliexpress al eens bekeken? Anders is dit misschien wel een gat in de markt met alle toekomstige digitalisering :-)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:Wat je eigenlijk wil is pakweg 10 radiozenders digitaal tunen en de audio via FM uitsturen op een coax kabel.
Het is zeker mogelijk, maar je gaat dan wel CD-kwaliteit audio downgraden naar FM-kwaliteit. FM heeft een frequentiebereik tot 15 kHz en kanaalscheiding van ergens vooraan in de 40 dB. FM stuurt nl niet echt het linker- en rechterkanaal door, maar stuurt afzonderlijk het linker plus rechterkanaal (dus mono) én het linker MIN het rechterkanaal door om zo beide kanalen te kunnen reconstrueren. Dat geeft compatibiliteit met een mono-ontvanger, maar geeft nu niet bepaald het beste stereobeeld. En signaal/ruis is ook niet om over naar huis te schrijven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

woutervh schreef:Nochtans lijkt zijn vraag me niet zoooo moeilijk... Bandbreedte van radio is heel wat minder dan deze video. Er bestaan nu reeds FM-zendertjes. Wat je eigenlijk wil is pakweg 10 radiozenders digitaal tunen en de audio via FM uitsturen op een coax kabel. Aliexpress al eens bekeken? Anders is dit misschien wel een gat in de markt met alle toekomstige digitalisering :-)
Ik snap wel niet zo goed het nut van er 10 tegelijk opnieuw naar analoog om te zetten.
Uiteindelijk ga je er toch maar één tegelijk beluisteren?
Dus als je er één kan omzetten, en de mogelijkheid hebt om te switchen tussen wat je omzet, ben je er toch al?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt, maar dat is nu net het punt. Om de oude FM-ontvangers nog steeds te laten werken als vanouds. Dat is exact wat de radiozenders momenteel ook doen hé...

PS: waarom 10 terzelfdertijd? Als je graag eens swapt tussen zenders moet je niet gans de tijd met de digitale tuner liggen klooien. Kun je gewoon uw fm radio gebruiken zoals je vroeger deed
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

De hardware is er, maar de centen voor dergelijk sentiment zal wel een ander paar mouwen zijn.

Spotify connect? Ja dat is op 101.5 Mhz :-D

En neen Boulder uw Tiadal playlist draait niet op 101.5Mhz maar op 88.5 Mhz waarom heb je anders die tunerknop vandoen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:De hardware is er, maar de centen voor dergelijk sentiment zal wel een ander paar mouwen zijn.
Spotify connect? Ja dat is op 101.5 Mhz :-D
En neen Boulder uw Tiadal playlist draait niet op 101.5Mhz maar op 88.5 Mhz waarom heb je anders die tunerknop vandoen.
Ik ben geen vragende partij, heb geen playlisten, gebruik slechts heel zelden Spotify, als ik DVB-C radio wil afspelen doe ik dat op mijn Linux ontvanger.
Ik weet ook niet waarom het belangrijk is op 101.5Mhz te zitten en niet op 88.5Mhz (storingsgevoeligheid?)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Amazor schreef:
Converted schreef:Die van TechniSat blijkt niet slecht te zijn:
Dit apparaatje heb ik ook al goed geïnspecteerd, maar ik ben bijna zeker dat die geen AAC-codec ondersteunt. Eigenlijk wordt dat zelden gebruikt voor DVB-C/S.
De meeste Vlaamse zenders hebben MPEG audio op DVB-C, maar bvb. Nostalgie heeft AAC.
Ook alle buitenlandse zenders heeft Telenet enkele jaren geleden al omgezet van MPEG naar AAC om bandbreedte te besparen, dus dit kopen om naar de BBC te luisteren is een risico.
Zopas gebeld met TechniSat in Duitsland
Hun DVB-C radiotuner (Cablestar 100) ondersteunt géén AAC, alleen MPEG 1/2. Er zijn ook geen plannen om dit via een toekomstige software upgrade nog toe te voegen.
Je kan hiermee dus niet het hele gamma onversleutelde radiozenders ontvangen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Soms snap je die fabrikanten toch niet.
Men laat dus zeker een aantal markten links liggen door die mogelijkheid niet te voorzien, terwijl je zou denken dat dat nu ook niet zo'n grote investering is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tja, hun markt is Duitsland, en in Duitsland wordt AAC blijkbaar niet gebruikt op de Kabel :wink: .

Idem voor de Fritz!TV App van AVM: die ondersteunt ook geen AAC :-( .
Als ik de streams die de Fritz!DVB-C doorstuurt, afspeel in VLC krijg ik wel alles (ook de zenders met AAC Codec).
Ook SAT>IP toestellen kunnen de (beide) tuners aanspreken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Zoals reeds gezegd wordt AAC slechts zelden gebruikt op kabel en satelliet, voor de Duitse merken is AAC bijgevolg van ondergeschikt belang. Het is een gemiste kans van TechniSat, maar i.p.v. vanalles dubbel op de kabel te gooien aan vaak bedenkelijke kwaliteit zouden ze beter vanwege compatibiliteit het radiopakket in MPEG aanbieden en de bitrates van het bronmateriaal respecteren voor de beperkte plaats dat audio maar inneemt.
Op één frequentie kunnen ze wel 200 radiostations zetten met bitrates tussen 192 en 320 kbps in MP2 als ze dat zouden willen, maar ik heb zelfs al Vlaamse radiozenders een bitrateverlaging zien krijgen de laatste jaren.
Ik ben vaak kritisch voor TV Vlaanderen met hun audiobitrates, maar Telenet is ook een krak in besparen op audio.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

woutervh schreef:Klopt, maar dat is nu net het punt. Om de oude FM-ontvangers nog steeds te laten werken als vanouds. Dat is exact wat de radiozenders momenteel ook doen hé...
PS: waarom 10 terzelfdertijd? Als je graag eens swapt tussen zenders moet je niet gans de tijd met de digitale tuner liggen klooien. Kun je gewoon uw fm radio gebruiken zoals je vroeger deed
Of meerdere radios in huis tegelijk op verschillende zenders afstemmen?
Het is idd de bedoeling om zoveel mogelijk de oude tech te blijven gebruiken door het FM signaal te injecteren op een coax kabel.
Dat daar andere signalen ook bij te injecteren zijn (bv streams ofzo) zou een handige meevaller zijn.

Qua ruis, etc: het is voor radio gebruik he, niet voor opnames.
Op mijn coax fm signalen hoor ik overigens de ruis quasi niet, dus als je geen audiofiel bent gaat zoiets zeker een oplossing zijn.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Het is bijna aandoenlijk hoe jullie bezig zijn om zelf kabelradio proberen te maken, maar geef toe dat dit wel heel moeilijk en vooral niet goedkoop te realiseren is hé. Let op, ik lach jullie niet uit hoor, ik zou het zelf ook interessant vinden, ik heb wel internetradio, maar mijn huis staat ook nog vol fm-radio's en o.a. een vintage Philips hi-fi uit de jullie misschien bekende 900-serie, maar door isolatie komt hier niets deftigs binnen via de ether en daarom heb ik voor beneden een buitenantenne en boven is er analoge kabel in gebruik.

Maar los van alle mooie theorieën, hoe zien jullie het dan praktisch in?
Denk je van zelf een gedeelte spectrum te kunnen injecteren op het Telenet-coaxsignaal, eens fm van de kabel is? En wat als deze ruimte plots in gebruik wordt genomen voor de upload bij EuroDOCSIS 3.1? Of zal je nieuwe kabels trekken naar je radio's om een gescheiden kabelnet te maken? Hoe zal je ervoor zorgen dat er 20(?) digitale zenders klaarstaan om naar analoog te zetten? 20 decoders met elk een output, om kanaal per kanaal een eigen fm-frequentie geven, met bijhorende hardware? Wellicht willen jullie ook RDS en RadioText op jullie signaal? ID3-tags van je MP3's op het display van je FM-tuner?
Veel vragen, maar ik vrees dat er weinig antwoorden zullen volgen waarmee jullie iets zijn.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Het is idd de bedoeling om zoveel mogelijk de oude tech te blijven gebruiken door het FM signaal te injecteren op een coax kabel.
Technisch gezien is wat jij vraagt natuurlijk mogelijk. De vraag is tegen welke kost.
Als je alle radio zenders die in de toekomst op DVB-C zitten wil converteren naar jouw interne coax, dan heb je toch wel professioneel materiaal nodig denk ik (Headends, grootte order enkele 1.000 Euros?)
Zelfs als je er maar 10 wilt, moet je de 10 digitale signalen decoderen, omzetten naar analoog, en op 10 verschillende frequenties (tussen 88MHz en 108 MHz) op de coax zetten (RF modulators).
Daarbij mag je interne coax net niet meer verbonden zijn met Telenet, want de vrijgekomen FM bandbreedte zal later door Telenet gebruikt worden voor data ...
Dus dezelfde coax gebruiken voor digitale TV, en hierop je eigen analoge FM injecteren zal wellicht niet samengaan ...

[EDIT] post gekruist met vorige post
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

R2D2 schreef: Want ja, ze bestaan nog de bejaarde analoogkijkers met VHS waarmee ze hun dagelijkse portie thuis opnemen als eens niet thuis zijn.
:eek: Ja, mogelijks maar die komen onderhand toch ook in de problemen want die tapes zijn daar wellicht niet op voorzien.
Ik zie op veel boxen toch nog een scart aansluiting dat zal voor die telenet box wellicht ook wel het geval zijn.



@Amazor, het zijn gewoon ideetjes waarvan ik niet zeker ben dat ze technisch haalbaar zijn.

ik dacht aan een gescheiden kabelnetwerk ( eigenlijk dacht ik maar aan een client maar soit) voor A/V heb je headends om je eigenste telenet te spelen. Enkel ik vind geen enkele analoge waar ik ook de radio frequenties op weervind. (souka)

voor elke bron denk ik aan iets hifiberry achtigs.

Of dat werkt geen flauw idee, maar dat lijkt me veel leuker dan zo een fm zendertje.

Maar eigenlijk had men het over het benutten van het compact signaal, iets waar ik eigenlijk overgelezen had.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Amazor schreef:Maar los van alle mooie theorieën, hoe zien jullie het dan praktisch in?
Zo moeilijk zal het wel niet zijn om een tiental kanalen via FM uit te zenden:
http://wiki.opendigitalradio.org/Multip ... g_gnuradio
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Daarbij mag je interne coax net niet meer verbonden zijn met Telenet, want de vrijgekomen FM bandbreedte zal later door Telenet gebruikt worden voor data ...
Dus dezelfde coax gebruiken voor digitale TV, en hierop je eigen analoge FM injecteren zal wellicht niet samengaan ...
Dat laatste zou nog kunnen meevallen. Als Telenet dat spectrum voor upstream gebruikt filtert de (nieuwe!) NIU die frequenties weg richting de TV-uitgangen. Dat doen ze vandaag ook al; alles tot 65 Mhz kan enkel van de data-poort op de NIU naar de kabelaansluiting lopen. Naar de TV-aansluitingen toe (waar dus ook de radio op zit) zit een highpass filter die die frequenties eruit filtert. De nieuwe NIU zal een highpass filter met een hoger kantelpunt moeten bevatten. Als die frequenties niet in je eigen netwerk worden doorgestuurd zou je daar zelf iets anders kunnen inmoduleren.
Maar ik zou me er niet mee bezighouden en gewoon een tweedehands digibox bijkopen...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik zit me ook stilaan af te vragen hoe ik op een betaalbare manier radio ga aanbieden aan onze ziekenhuisgasten.. Momenteel hebben we in de audiorack een quad fm tuner hangen (dus 1 device met 4 onafhankelijke fm tuners erin) die de 4 line-out's injecteert in het bedoproepsysteem.. 1U 19 inch neemt dat ding in beslag. Externe antenne zal vrees ik geen optie zijn: dat ding staat beneden in de kelder, en ik ben al minstens 50 meter coax kwijt om tot buiten te geraken (laat staan op het dak van een 7 verdiepingen hoog gebouw..)

Zoals het er nu naar uitziet ga ik dat dus moeten vervangen door 4 andere devices... Wordt wringen om dat allemaal in die rack te krijgen :)
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

tdemeyer schreef:Ik zit me ook stilaan af te vragen hoe ik op een betaalbare manier radio ga aanbieden aan onze ziekenhuisgasten.. Momenteel hebben we in de audiorack een quad fm tuner hangen (dus 1 device met 4 onafhankelijke fm tuners erin) die de 4 line-out's injecteert in het bedoproepsysteem.. 1U 19 inch neemt dat ding in beslag. Externe antenne zal vrees ik geen optie zijn: dat ding staat beneden in de kelder, en ik ben al minstens 50 meter coax kwijt om tot buiten te geraken (laat staan op het dak van een 7 verdiepingen hoog gebouw..)

Zoals het er nu naar uitziet ga ik dat dus moeten vervangen door 4 andere devices... Wordt wringen om dat allemaal in die rack te krijgen :)
goedkoopste en interessantste manier is een radio zelf opstarten via dat systeem met pc, een playlist van 5000 songs bv aanmaken en laten spelen nonstop op je systeem, dan gaan ze wel van 4 naar 1 radio gaan maar is de goedkoopste oplossing denk ik.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Je zou ook met 4 playlisten kunnen werken, gegroepeerd per genre, maar je dient er dan wel rekening mee te houden dat alle songs zijn gekocht. Nadeel is ook dat je geen actualiteit kan volgen via de radio.
Is internetradio geen optie? Indien het beperkt wordt tot 4 streams, zal het qua netwerkverkeer ook nog wel meevallen denk ik.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

jorisx schreef:Je zou ook met 4 playlisten kunnen werken, gegroepeerd per genre, maar je dient er dan wel rekening mee te houden dat alle songs zijn gekocht. Nadeel is ook dat je geen actualiteit kan volgen via de radio.
Is internetradio geen optie? Indien het beperkt wordt tot 4 streams, zal het qua netwerkverkeer ook nog wel meevallen denk ik.
of eens opzoeken of er geen digitale optie bestaat van die analoge tuner die via DVB-C de zenders ophaalt en met audio out stuurt zoals nu de analoge tuners doen.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Ik zit me ook stilaan af te vragen hoe ik op een betaalbare manier radio ga aanbieden aan onze ziekenhuisgasten.
Slechts 4 radiokanalen? Dan denk ik meteen aan een zelfbouw Linux-server met 7.1 geluidskaart die je configureert als 4 afzonderlijke stereo kanalen. Als de bron DVB-C moet zijn, dan steek je er nog een quad DVB-C tuner in, maar eenvoudiger is 4 webstreams gebruiken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Internetradio lijkt mij de meest aangewezen manier. De kwaliteit van zo'n ziekenhuisbedsysteemspeaker zal nu ook niet dermate goed zijn dat je niet met de minst kwalitatieve stream (en dus de minste bandbreedteslurper) aan de slag zou kunnen.
IIRC kunnen er zeker 4 RPI's in een 1U, maar Tim Bracquez zal dat wel beter weten. Dat lijkt me echt zo'n set-and-forget-opstelling totdat de streams van URL veranderen...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”