Proximus gestopt met ISDN telefooncentrale

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een vzw waar ik werk zit met 12 analoge telefoonlijnen die gekoppeld waren aan een Proximus ISDN telefooncentrale.
Nu vraag ik mij af hoe ik hen eenvoudig kan helpen door middel van een telefooncentrale op een Raspberry Pi (FreePBX?) en omzetting van VOIP naar analoge lijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

vraag is wat voor toestellen ze hebben, of die moeten blijven, hoe je de centrale wil vervangen of hergebruiken, ....

je kan een sip trunk nemen van ovh (18/maand) of een van de anderen (3starsnet, weepee, of bij de nederlanders fieber, ...)
dat kan je al termineren op je raspberry (hoewel ik toch voor ietsje krachtiger zou gaan)... maar dan

je moet ook nog zorgen dat die lijnen dus bij de toestellen komen.
grote kans als het een isdn centrale is, het ook toestellen zullen zijn voor die centrale. en dan zit je weer wat vast.

wat ik zou aanraden als simpelste oplossing:

- je neemt een sip trunk bij edpnet (10/maand ex btw voor 2 gelijktijdige oproepen)
- je neemt een fritzbox (met isdn poort)
- je stelt de trunk in op de fritzbox en verbind hem met de isdn centrale
- done, je kan bellen als voorheen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Splitter schreef: grote kans als het een isdn centrale is, het ook toestellen zullen zijn voor die centrale. en dan zit je weer wat vast.
De TS spreekt over analoge telefoonlijnen. Ik denk dat hij bedoeld: toestellen? Kunnen die ook centrale-specifiek zijn ?


Dan is de vraag, wie is eigenaar van de telefooncentrale en van de telefoontoestellen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Bedoel je 12 uitgaande lijnen of 12 interne toestellen? Normaal zijn de interne toestellen aangesloten op een ISDN-centrale geen "analoge" toestellen maar specifieke ISDN-toestellen (hoewel de stekker er hetzelfde uitziet), dit wil zeggen dat je deze toestellen niet op analoge lijnen kan aansluiten. Het aantal uitgaande lijnen zijn het aantal ISDN-telefoonnummers bij Proximus. Een ISDN-centrale kan je verdergebruiken door al de uitgaande ISDN-lijnen naar VOIP-lijnen om te zetten.

De Fritzbox is hiervoor een uitstekende keuze maar bedenk dat er maar 1 ISDN S0-aansluiting op een Fritzbox 7490 of 7590 te vinden is: deze kan maar 2 gelijktijdige uitgaande/inkomende gesprekken aan (er kunnen in de Fritzbox wel meer dan 2 inkomende voip-nummers ingesteld worden). Zo je meer gelijktijdige uitgaande gesprekken nodig hebt voor je ISDN-centrale, is een Patton Smartnode een goed alternatief om je oude centrale IP-compatibel te maken (er meerdere ISDN S0 poorten beschikbaar). Zijn geen goedkope toestellen, maar wel oerdegelijk en "set and forget". Aparte voip-nummers zijn het simpelste via Edpnet, Weepee of OVH te verkrijgen (zie meerdere treads op dit forum).
Laatst gewijzigd door Grigri 06 okt 2019, 13:38, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@TS: Kan je even aangeven over welke centrale en welke telefoontoestellen? Dat vermindert het giswerk.

Ik heb zelf een aantal jaar terug een Forum IS80 incl. telefoontoestellen vervangen door een RasPBX en Cisco SPA504G/SPA509G-toestellen met een SIP-trunk bij EDPnet. Ik kon de ISDN-toestellen vervangen door VoIP-toestellen omdat er CAT5 naar de toestellen loopt. Ik heb enkel de contactdozen moeten vervangen van RJ12 naar RJ45. Ik heb een aantal toestellen analoog 'gehouden' door ze via een Cisco SPA8000 aan te sluiten.

Tot slot: bedenk dat als je zelf een RasPBX in dienst neemt, je ook voor de verdere ondersteuning zal moeten instaan. Als telefonie voor die vzw kritisch is, wil je dit niet.
Computer(k)nul
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Grigri schreef:Normaal zijn de interne toestellen aangesloten op een ISDN-centrale geen "analoge" toestellen maar specifieke ISDN-toestellen(hoewel de stekker er hetzelfde uitziet), dit wil zeggen dat je deze toestellen niet op analoge lijnen kan aansluiten. Het aantal uitgaande lijnen zijn het aantal ISDN-telefoonnummers bij Proximus.
Je kan wel degelijk analoge toestellen koppelen achter een ISDN centrale, er steekt dan een interface kaart in voor analoge toestellen !
Echte ISDN toestellen worden niet zo veel gebruikt achter een ISDN centrale (zijn 4 draads toestellen waarvan 1 paar TX en 1 paar RX).
De meeste ISDN centrales werken met specifieke digitale systeemtoestellen eigen aan de fabrikant en niet compatibel met andere merken, zijn 2 draads toestellen !!

PS: ik kan 'bij wijze van spreken' aan Proximus 150 nummers vragen en toch maar 1 ISDN lijn hebben = dus maar 2 lijnen of 2 B-kanalen !

@streulma, zet hier gewoon een foto van de ISDN centrale + een foto van je toestellen, moeten we minder gaan gissen wat mogelijk is met die toestellen en Co !
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb meer info.
Het gaat om 1 ISDN telefooncentrale, met 2 inkomende lijnen en 12 interne digitale telefoontoestellen geschikt voor ISDN met RJ11.
Ik had anders gedacht RasPBX te gebruiken met 14 ATA converters (voip ethernet naar analoog).
Maar ik denk dat het eerder een soepke zal worden. :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zijn het échte ISDN-toestellen? Of analoge met een schermpje, of zelfs iets proprietary? Als je gewoon 2 ISDN-lijnen nodig hebt kan een Fritzbox, of iets van Patton, Oneaccess,...je waarschijnlijk wel verder helpen.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Dan is een Fritzbox icm overschakelen naar Edpnet het meest eenvoudige en betrouwbare (en bovendien een besparing). Heb dergelijke setup al jaren draaien zonder problemen op een oude ISDN centrale...
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

streulma schreef:Ik heb meer info.
Het gaat om 1 ISDN telefooncentrale, met 2 inkomende lijnen en 12 interne digitale telefoontoestellen geschikt voor ISDN met RJ11.
Ik had anders gedacht RasPBX te gebruiken met 14 ATA converters (voip ethernet naar analoog).
Die 12 digitale toestellen, waarschijnlijk systeemtoestellen, zullen fabriek gebonden zijn …… met andere woorden, het is niet compatibel met iets anders 8)
Zoals ik al schreef: zet indien mogelijk een foto van die toestellen, dan kan ik kijken met welke PABX van Belgacom dat die waren gekoppeld !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

streulma schreef:Ik heb meer info.
Het gaat om 1 ISDN telefooncentrale, met 2 inkomende lijnen en 12 interne digitale telefoontoestellen geschikt voor ISDN met RJ11
Zoals bssoft zegt zijn dit (2-draads) systeemtoestellen, die alleen op die pbx werken.

Ik ben het met de vorige posters eens dat je, met een Fritzbox, de ganse installatie probleemloos kan behouden.
- nummers porteren naar een VoIP provider.
- de ISDN centrale aansluiten op de So bus van de Fritzbox.

Je kan dit zelfs nu al eens uittesten en instellen door de Fritzbox aan te sluiten op de bestaande ISDN lijn ...

De switch van ISDN naar VoIP kan dan geruisloos verlopen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Er staat er zelfs eentje te koop tweedehands (dan ben je er definitief voor jaren vanaf met een kleine investering van 75 euro):
https://www.2dehands.be/a/computers-en- ... ousPage=lr

Instellingen voor de Fritzbox zijn hier te vinden (AVM handleiding onderaan de pagina te downloaden): https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html

De nummers kun je eenvoudig porteren naar Weepee, OVH of Edpnet. Deze laatste heeft een maandelijkse kost van 5 euro/maand per extra nummer (1 nummer is inbegrepen in de VDSL-aansluiting), er is ook een Pluspack aan 5 euro/maand beschikbaar zo er veel gebeld wordt. De belkosten zullen bij deze 3 VOIP-providers altijd lager zijn dan bij proximus.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik ben nieuwsgierig voor welke oplossing de topic starter gegaan is. Vandaag de zoveelste algemene ISDN storing binnen de regio waardoor ik aan het kijken ben om het ISDN stuk van onze interne centrale te vervangen door IP tech.
Voorlopig wil ik de interne centrale behouden omdat het een puinhoop is wat hier allemaal achter hangt: een mix van analoge, digitale en voip handsets, bepaalde sturingen voor ik dacht intercom, ...

In hoeverre is dit zelf te doen met een basis beheersachtergrond van Avaya centrales? Zelf heb ik nooit van scratch een centrale opgezet of pri geconfigged. We hebben een nummerreeks en 6 ISDN kanalen die binnenkomen op 3 NT1 boxen.

Op termijn zou ik dit willen vervangen door FreePBX maar daarvoor gaat er eerst wat kennis opgedaan moeten worden over de bestaande setup en FreePBX zelf.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

joriz schreef:… We hebben een nummerreeks en 6 ISDN kanalen die binnenkomen op 3 NT1 boxen.
Kijk eens aan, nog iemand met 3 NT1 boxen en geen ISDNoip door Proximus geplaatst (Bizz box) !
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

indien het echt niet anders kan krijg je nog de oude isdn. in willebroek van de week nog 4 lijnen verhuist wegens te grote afstand voor vdsl en maar 4 kanalen beschikbaar over adsl en klant heeft er 8 nodig. in de meeste gevallen moet de centrale ook helemaal niet weg natuurlijk is het wel beter voor de betrouwbaarheid en de snelheid voor oplossingen tekunnen bieden.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

@ Joriz:

Is deze een oplossing? https://www.patton.com/voip-router/sn4630/
Je kan hem nog verkrijgen bij voipdepot voor een kleine 800 euro: https://voipdepot.be/patton-smartnode-4638.html

Hiermee heb je 5 BRI poorten waarvan er 3 kunnen dienen om je legacy centrale van IP-telefonie te voorzien (bvb via een Edpnet lijn met 8 nummers: https://www.edpnet.be/nl/business/internet.html). Je kan met dit toestel 8 gelijktijdige gesprekken voeren. Je kan eventueel als backup nog een van de 2 overblijvende poorten gebruiken om nog (tijdelijk) een ISDN-lijn te behouden bij Proximus. Ik vermoed dat Edpnet je de VDSL-lijn wel dedicated voor VOIP only zal laten gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”