Kosten voicemail buitenland

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik verblijf op dit moment in de USA ( = extended zone voor Telenet). Telkens ik een gemiste oproep heb ('s nacht staat hij uit maar dan komen er telefoons uit België binnen) en iemand spreekt een bericht in, dan rekent Telenet mij €2,xx aan. Zonder dat ik dat bericht beluister.
Ik contacteerde Telenet (Business) en volgens de dame aan de lijn kan dit niet maar ze merkte aan de aanrekeningen dat het wel gebeurde.
Ze vroeg het na bij 2de lijn support (GSMverkeer) en ook volgens hen kan dit niet maar men weet niet waarom het wel gebeurt. En men kan het dus ook niet oplossen.
De oplossing is dan maar voorlopig om mijn voicemail uit te schakelen (en de aangerekende kosten krijg ik gecrediteerd)
Nu verblijft mijn dochter ook in "extended zone" en ook zij ontvangt voicemail berichten. Bij haar worden geen kosten aangerekend.

Heeft iemand een idee waar dit misloopt ?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Een wilde gok: Als je visual voicemail gebruikt: uw voicemailberichten worden gedownload en dat dataverkeer wordt onterecht aangerekend.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@vverbeke: hier dacht ik ook aan, maar Telenet heeft geen visual voicemail.
Enkel Base en Orange hebben dit, dacht ik.
Ook al is Base van Telenet...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, geen visual voicemail dus.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Wilde gok. Misschien iets te maken met de nummer waarnaar de redirect (bij niet opneme) gebeurt? Da's ingesteld op de telefoon zelf, dacht ik

Uw verhaal geeft me een déjà vu van 15-20 jaar geleden... Ik heb er nooit last van gehad, maar het verhaal dat ge (internationale kosten) betaalt als iemand op uw voicemail terechtkomt terwijl ge in buitenland zijt, heb ik lang geleden ook gehoord of gelezen (in de tijd dat gsm's begonnen en internationaal bellen ontieglijk duur was, en ik dus alles probeerde uit te zoeken op voorhand). De logica was dat uw gsm het signaal internationaal terugstuurde naar België. AFAIR, zette ik toen mijn voice mail uit voor ik naar buitenland vertrok.
Bon, neem het met een korreltje zout, is een erg oude herinnering.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ondertussen terug in België en opnieuw contact genomen met Telenet. Drie verschillende support medewerkers aan de lijn gekregen met telkens een andere, soms tegenstrijdige uitleg maar uiteindelijk toch bevredigende antwoorden gekregen van de laatste medewerker van de fakturatiedienst.

Het blijkt dat als iemand voicemail inspreekt terwijl je in het buitenland bent, er altijd een gesprek van 1 minuut aangerekend wordt.
Binnen de EU merken we daar niets van omdat roaming kosteloos is. Maar in "extended zone" is dat dus wel zo.

Als de beller (tijdig) inhaakt tijdens de "niet beschikbaar stem" en dus geen boodschap inspreekt zijn er geen kosten, maar krijg je wel een SMS met het bericht van gemiste oproep.

Ik blijf het toch een raar systeem vinden dat men hiervoor kosten aanrekent: die voicemail bereikt immers nooit je telefoon, die wordt opgenomen in de centrale van Telenet en als je die wil beluisteren moet je daar betalend naar bellen. En de verwarring hierover is groot want ook verschillende Telenetmedewerkers die ik aan de lijn kreeg vonden dat ook en daarom heeft men mij die kosten ook gecrediteerd. Maar toch blijkt het een normaal systeem te zijn. Ik ben benieuwd of dat bij andere operatoren ook zo aangerekend wordt.

Volgens die laatste supportmedewerker kwam het veel voor dat vooral drukke mensen in een andere tijdszone, 's nachts veel oproepen missen, veel voicemails ontvangen en bijgevolg 's ochtends het bericht krijgen dat ze tijdens het slapen een stukje armer geworden waren. (niet letterlijk zijn woorden maar mijn interpretatie).

Hoe te vermijden :

- Voicemail laten uitschakelen (ze raden aan om dat door de support te laten doen en niet met #codes te gaan werken)
- SIM kaart in België al verwijderen, zo blijft je voicemail op het Belgische net.

Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen of aanvullingen ?
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

R2D2 schreef: Het blijkt dat als iemand voicemail inspreekt terwijl je in het buitenland bent, er altijd een gesprek van 1 minuut aangerekend wordt.
Cool, ik zat er begot niet ver af met mijn herinnering van 15j geleden. ;-) Volgens mij stond er toen iets over op de website of brochure of zo. Ik zat toen der tijd bij Proximus.

Welke tarifering geldt er voor die minuut? De prijs "van België naar land X" of de prijs "van land X naar België"?
EDIT: na even nadenken, wellicht de prijs van 1minuut gesprek ontvangen in land X.


Mensen die ver reizen (en geen ruime bundel hebben) zouden dit toch al moeten gemerkt hebben
EDIT: heb wat zitten Googlen, en vindt voorlopig alleen operators die beweren dat het gratis is
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Samengevat:
misschien best eens schriftelijk aankaarten met Telenet, dat u voor een inkomend gesprek op uw voice mail kosten aangerekend worden lijkt mij niet direct normaal, maar elke operator is in principe vrij eigen (commerciële/technische implementatie) keuzes te maken

Ter info:
Base
https://www.base.be/nl/veelgestelde-vra ... t-het.html
Wanneer iemand je belt en je niet opneemt, komt hij terecht op je voicemail. Dat is voor jou gratis, ook als je op dat moment in het buitenland bent.

Orange
https://business.orange.be/nl/support/i ... buitenland
Wanneer uw contact een bericht achterlaat op uw Voice Mail wordt dit niet aangerekend

Proximus
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... nland.html
Net zoals in België ontvangt u een gratis sms om u te verwittigen wanneer u een nieuw voicemailbericht hebt ontvangen. In het buitenland volgt er echter nooit een oproep op uw gsm of op een ander nummer, om te vermijden dat u een internationaal gesprek moet betalen
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

Is wel vaker een probleem bij telenet.

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bell ... td-p/71723
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Zoals fred_be9300 al schreef

Volgens mij zit het in de configuratie van de voicemail.
Voicemail is eigenlijk een diverted call.
Als je voicemail staat ingesteld als +32 48x xxx xxx, dan stuur je de beller door. In dit geval met een internationale kost want het gesprek wordt gerouted vanuit VS naar +32 48x.
Oplossing is je mailbox als 048x xxx xxx te configureren, dus zonder +32 , zodat deze enkel in Belgie werkt
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als andere operatoren deze kosten niet aanrekenen, is het toch vreemd dat Telenet dat wel doet, maar zelf ook vindt dat het niet kan en dus eventuele kosten crediteert...
En uit het bericht op Netweters blijkt dat ze er aan werken om dat niet meer aan te rekenen.
Het blijft een raar bedrijf.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Betrokken problematiek heeft te maken met de uitwisseling van info tussen "home network" en "visited network" en "optimal routing"
Concreet wordt hierbij bv. verwezen naar GSM Camel
https://en.wikipedia.org/wiki/CAMEL_Application_Part

=
In de beginjaren van GSM wanneer A vanuit een land X naar een persoon B uit land X maar roaming in land Y belde en deze B was bv.. niet bereikbaar (non reachable) en de betrokken oproep kwam op de voice mail van B terecht gold het volgende:
- A betaalde een nationaal gesprek naar B (oproep immers beantwoord)
- B betaalde het stuk van de oproep van land X naar land Y én bovendien de doorschakeling naar de voice mail vanuit land Y naar land X
Bij gebruik van optimal routing - wat normalerwijze in principe nu toch overal van toepassing zou moeten zijn - geldt het volgende
- A betaalt een nationaal gesprek in land X
- op basis van de netwerksignalisatie (info uitwisseling tussen HLR en VLR) wordt de oproep bij bv. non reachable naar voice mail doorgeschakeld vanaf het MSC van het home network van B zelf (en worden geen bijkomende gesprekskosten tussen land X en Y meer aangerekend)

HLR/VLR: Home/Visiting Location Register
MSC: Mobile Switching Center
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”