PI-hole

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

[youtube]KBXTnrD_Zs4[/youtube]
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

jackho schreef:standaardgateway : 192.168.1.250 (je vast ip-adres van pi-hole)
Daar ben je fout, tenzij je NAT & forwarding e.d. op je pi-hole configureert gaat dat niet echt werken.
Pi-Hole is "maar" een DNS server, geen router.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik probeer het deze keer beter te doen ( alle opmerkingen en verbeteringen zijn altijd welkom )
Als je nu eens op je laptop/pc probeert om zelf de volgende instellingen in te voeren:
- ipv automatisch een IP-adres laten toewijzen, het volgende IP-adres kiest 192.168.1.251
subnetmask: 255.255.255.0
standaardgateway : 192.168.1.1
- De volgende DNS-serveradressen gebruiken
voorkeurs-DNS-server: 192.168.1.250 (je vast ip-adres van pi-hole)

@GuntherDW
kan de PI-hole dan niet op één of andere manier voor DHCP zorgen om automatisch IP-adressen toe te kennen aan de aangesloten apparaten op lokaal netwerk of is het echt alleen maar DNS server?
TD540
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 sep 2019, 11:14
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

Als ik het vast ip van de pi4/pi-hole op mijn Mac bij dns server instel, dan krijg ik idd geen ads meer. Maar mijn doel is dat alle apparaten automatisch Pi-hole passeren, zonder DNS server configuratie.

Volgens wat Tim.Bracquez schreef moet dat blijkbaar mogelijk zijn:
PPPoE en routeren
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat fix... :P

(MEGAthx voor de hulp alvast!)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

"zonder DNS server configuratie" gaat enkel indien je in je huidige router de DNS configuratie kan aanpassen. Aangezien ze die settings via DHCP doorkrijgen.
Bij IPv6 loopt dat iets anders maar in de eerste plek moet je gewoon zien of je bij je huidige DHCP server (voor de meeste huis-tuin-keuken setups de modem/router combo van de ISP) de DNS servers kan instellen.
Als je die dan daar instelt is het "globaal" voor elk apparaat op je netwerk.

Maar aangezien je een BBox hebt zoals je zelf zegt zal je die DHCP server moeten uitzetten en die in de PiHole aanzetten.
https://discourse.pi-hole.net/t/how-do- ... nt-to/3026

Al moet je wel uitkijken wat ze daar melden over IPv6, indien je niet weet waar je mee bezig bent...
TD540
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 sep 2019, 11:14
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

Ach! Misschien is het beter om gewoon onmiddellijk een nieuwe Wi-Fi station via ethernetkabel aan de BBox3 te koppelen, waarin ik dan wél een custom DNS server kan instellen? :roll:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Indien je daarmee gaat liggen fiddlen kan je het snel nog erger en lastiger voor jezelf maken dan dat je het nu maakt :p.

Dubbele NAT is (bijna) nooit goed. Het zorgt voor veel meer issues. Alsook indien je IPv6 hebt ga je daarmee wss jezelf limiteren.
Als je achter CG-NAT zit is het verhaal helemaal rond, dan ga je achter 3 rondes van NAT zitten...

Heb je niemand die je kent die iets handiger is hierin dan jou? Kids/Neefje/Buur/... ? Het is allemaal zo moeilijk niet maar je moet wel een beetje alles bijhouden en weten waarmee je bezig bent.
jackho schreef: @GuntherDW
kan de PI-hole dan niet op één of andere manier voor DHCP zorgen om automatisch IP-adressen toe te kennen aan de aangesloten apparaten op lokaal netwerk of is het echt alleen maar DNS server?
Je kan installeren op de PiHole wat je wil. De DHCP service zit echter ingebouwd maar by default disabled. Met een vinkje en een klein beetje configureerwerk is dat ook in orde.
Al bedoel je het denk ik wel net iets anders geloof ik? Dat de PiHole de DHCP settings min of meer "overneemt" van het huidige netwerk om dat als settings voor zichzelf te gebruiken om het minder lastig te maken voor mensen die er niets van kennen?
Ik denk dat zoiets implementen wel mogelijk is, maar lastig is.
Al is het momenteel niet een optie maar je kan als je een "simpele" huis tuin keuken setup hebt wel gewoon de settings gebruiken welke je in de BBox3 DHCP configuratie interface ziet of van je pc zelf als je "ipconfig" gebruikt.

Je hebt enkel een IPv4 range en een default gateway nodig. De gateway moet je gewoon op het IP van je bbox zetten en range gewoon zien dat het in hetzelfde netwerk zit als je bbox. Dus als de netmask /24 of 255.255.255.0 mag de laatste octet 1<->254 zijn.
al ga je best niet zomaar random values invullen, maar vul iets in als 50 tot 100 ofzo. Gewoon zien dat in die range er geen andere apparaten zitten welke die IP's ook gebruiken.

De interface in je PiHole ziet er zo uit. In principe moet je enkel maar naar de 3 waarden linksboven kijken. (From, To en Router). Router staat waarschijnlijk zelfs al goed.
Screenshot_20190911_110906.png
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

TD540 schreef:ik begrijp gewoon niet hoe DHCP activeren in pi-hole en deactiveren op bbox3 ervoor kan zorgen dat dan plots alle devices op het netwerk via pi-hole een ip kunnen krijgen...
Dat is EXACT wat DHCP doet, op voorwaarde dat een device is ingesteld om een adres van een DHCP server te krijgen ipv het manueel in te stellen.
Je hebt waarschijnlijk ergens iets fout gedaan dat het niet werkt, de vraag is alleen wat.

Heb je in de Pi-Hole DHCP settings ook het router/gateway adres ingevuld als zijnde dat van uw BBox?
Nu weet ik niet meer wat er default staat na de installatie mbt DHCP range, je kan dat evt eens veranderen en kijken of uw devices een ander adres krijgen.

Wat je ook moet doen is kijken wat uw devices aan ip-settings krijgen daarna:
  • - Ip-adres: wel of niet in de range die je gespecificeerd hebt?
    - gateway: is deze juist?
    - subnet mask: juist?
    - DNS server: juist?
Is een klein beetje een herhaling van wat hierboven is geschreven maar anders en misschien nuttig om het alsnog aan de praat te krijgen.


EDIT: hier kreeg de decoder na een paar dagen ook problemen maar heb de indruk dat er sinds de nieuwe FW is uitgerold het van de baan is.
Heppie NY!
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ernie schreef:EDIT: hier kreeg de decoder na een paar dagen ook problemen maar heb de indruk dat er sinds de nieuwe FW is uitgerold het van de baan is.
Aha, hier onlangs (na een maand of twee stabiel te zijn) ook weer problemen. Direct na even switchen naar B-Box DHCP kwam er inderdaad wel een update binnen. Laten we hopen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Pi-hole vraag ivm tapatalk. Bij mij komt na een tijdje er toch weer reclame doorheen tussen de posts. Lijkt Google ads. Het is volgens mij zeer ingewikkeld om mobiel te weten te komen welke query nu precies de boosdoener was. Iemand tips?
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Je kan toch filteren op IP adres in de query log van Pi-hole en als je dan die bekijkt van uw smartphone in de buurt van de DNS requests terwijl je tapatalk gebruikt, zou je toch moeten vinden waar die reclame vandaan komt, niet?
Heppie NY!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nope, ik laat alle dns requests van de router over pi hole lopen. Dus niet toestel per toestel. Ik zou dat tijdelijk kunnen doen misschien.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wat Ernie bedoelde is dat je in de web frontend vrij makkelijk kan filteren op IP. Heck, je kan zelfs gewoon op een IP in de frontpage klikken voor instantly enkel op dat IP te filteren in de query logs.

Heb je dat eigenlijk wel al geprobeerd? :P
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Voor de ongelovige Thomassen dan maar een screenshot. Alles verwijst naar mijn Fritzbox. Je kunt niet zien welk toestel de aanvraag deed.

Afbeelding
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb iets gelijkaardigs sinds ik PiHole draai op mijn Firewalla Blue. (bijna) alle requests lijken nu van mijn firewalla te komen en niet langer van de individuele clients. In mijn setup is dat uiteraard wel logischer aangezien de requests ook effectief eerst door de firewalla gaan en die dan DNS opvraagt aan PiHole…

Misschien ook zoiets bij jou?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Waarom heb je dan eigenlijk ingesteld staan dat je FB de DNS server is, terwijl het gewoon forward naar een andere interne host, welke toch terug over dezelfde FB naar buiten moet om z'n queries te doen?
Waarom niet gewoon direct de DHCP server config aanpassen dat die zelf naar de PiHole de request sturen?

Lijkt me een beetje een vreemde setup zo? Als je het effectief zo ingesteld hebt zal je het bij de FB moeten gaan zoeken of door middel van een packet sniffer te werk moeten gaan...
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

@Gunther
Zo werkte ik inderdaad toen ik een tweede PPPOE-sessie draaide op een afzonderlijke router, dat was de beste methode natuurlijk.

Met de Grote Proximus-uitval van onlangs kreeg ik de 2e PPPOE-sessie niet meer geactiveerd (ik was daar niet alleen in trouwens) en heb ik toen de eigen router uitgeschakeld en alles op de BBOX3 gezet. Die ondersteunt geen eigen DNS-server maar dat kan je omzeilen met de Firewalla Blue.

Dat was dus een tijdelijke maatregel maar ik moet eerlijk toegeven dat het eigenlijk allemaal zo goed draait dat ik eigenlijk geen zin meer heb om die router terug te plaatsen... De nadelen van de BBOX3 (zoals bv dat je geen eigen DNS-server kunt configureren) worden allemaal opgevangen door die FB... Enig nadeeltje is dus dat PiHole geen individuele clients meer toont maar aangezien die ook maar 2e lijns-filtering geworden is, kan ik er nog wel mee leven.

Er zit dus wel degelijk een logica achter :-) .
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik kende "Firewalla Blue" niet echt dus even opgezocht wat dat specifiek is. Met hoe weinig relevante info (dus geen advertentie mojo jojo e.d.) er is, alsook dat er maar 1 ethernet port is voor alle traffiek...
En er dan zo'n absurd hoog bedrag voor vragen? Beetje belachelijk.
Alsnog, "het nadeel van geen DNS server te kunnen instellen in de BBox3" is in 5 seconden opgelost door de DHCP server uit te zetten en die in de PiHole in te stellen. Waarom je daarvoor een apparaat van >100$ aankoopt welke ik niet op mijn netwerk zou vertrouwen, zelfs zonder internet access, is een beetje raar.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Alle DHCP toevertrouwen aan een Pi die ook nog vanalles anders doet lijkt me wat te optimistisch. Fritzbox doet dhcp erg goed.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

liegebeestig schreef:Voor de ongelovige Thomassen dan maar een screenshot. Alles verwijst naar mijn Fritzbox. Je kunt niet zien welk toestel de aanvraag deed.

Afbeelding
Dat probleem heb ik thuis niet alleszins.
De unifi hieronder is men unifi controller server. Er is niemand thuis momenteel dus er zijn niet echt andere requests momenteel, maar ik kan alleszins zien welk toestel welke request uitvoert.
FritzLog.jpg
Daar is deze setting voor nodig dacht ik.
FritzConditional Forwarding.jpg
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je Fritz!Box kan misschien goed zijn in DHCP, maar ik denk dat je het protocol een beetje overschat...

Voor DHCP heb je amper resources nodig. Heck, een 486 is al meer dan voldoende...
Als je dan toch alsnog je FB als DHCP server wil bijhouden, kan je dan op z'n minst de DHCP settings van de FB aanpassen zodat die in z'n DHCP reply de PiHole als de DNS server terugstuurt ipv de FB zelf? Of heb je een specifieke reden waarom je dit niet wilt doen?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ah dat is misschien een idee. Nu enkel bij dns server het IP van de pi hole ingegeven in Fritz en dat is alles.maar dus ook nog iets anders instellen bij de Fritz?

Édit. Sinds de pi hole actief staat kan ik ook geen verbinding meer maken via VPN met netwerkapparatuur. Wellicht ook gelinkt aan die Fritz die zichzelf nog als dns server ziet.

Edit: heb hier ook nog eens de nieuwe dns server ingegeven op de Fritzbox bij dhcp settings (adres van de pi hole bij dns, zie screenshot) maar zonder echt resultaat. Ik raak ook nog steeds niet op mijn synology via VPN terwijl dat vroeger wel kon. Ook andere apparaten geven geen toegang via VPN. Wat is er mis?
Screenshot_20190918_000552_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20190918_000552_com.android.chrome.jpg
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Eindelijk ook aan de slag met pi-hole wel in een docker op een syno maar het resultaat is hetzelfde.

Op dit ogenblik de standaard block lists, zijn er andere aan te raden ?

Echter grootste problemen :

Nieuwsblad.be en aanverwanten : video's van reuters, facebook etc alles extern blijft een wit vlak. Video's van de vrt starten en spelen snel na 30 seconden a 1 minuut. Ik ben al aan het kijken met web nevelopper maar ik zie niet direct wat ik kan doen om het te verhelpen. Tips ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zelfde probleem hier. De video's van Nieuwsblad / GvA kan ik eigenlijk missen als kiespijn, maar die vand e vrt, dat is andere koek natuurlijk. Ik merkte inderdaad dat bv bij Bloomberg app bepaalde grafische elementen (de grafieken) niet meer verschijnen.

En ergste van al: youtube blijft reclame voorschotelen. Ook in Tapatalk blijf ik de advertenties zelf zien. Als je er dan op klikt leiden ze wel naar een dode link.

PS. Mijn probleem met router en naamgeving is wel opgelost met het voorstel hierboven. Dank!!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

liegebeestig schreef:Zelfde probleem hier. De video's van Nieuwsblad / GvA kan ik eigenlijk missen als kiespijn, maar die vand e vrt, dat is andere koek natuurlijk. Ik merkte inderdaad dat bv bij Bloomberg app bepaalde grafische elementen (de grafieken) niet meer verschijnen.

En ergste van al: youtube blijft reclame voorschotelen. Ook in Tapatalk blijf ik de advertenties zelf zien. Als je er dan op klikt leiden ze wel naar een dode link.

PS. Mijn probleem met router en naamgeving is wel opgelost met het voorstel hierboven. Dank!!
Ik heb nu wel even een super blocklist er bij : https://dbl.oisd.nl

Maar soit resultaat is redelijk ok, tracking ben ik iets neutraler tegen dan ads zo dus al 4 domeinen gewhitelist anders waren sommige apps traag.

Straks sniffen om te kijken wat ik kan doen ivm nieuwsblad / vrt video's op externe sites.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt, laat zeker weten ivm vrt video's.
Welke 4 heb je gewhitelisted? Ik ben in principe ook niet echt tegen tracking.

Ook nog een vraagje over mijn netwerk: ik zie heel veel query logs afkomstig van mijn wifi stopcontacten (Edimax 2101). Zie screenshot. Kan ik daar op routerniveau (fritzbox) iets aan veranderen? Het straffe is dat ze allemaal blocked staan (geen internettoegang), maar ze zijn wel gekoppeld aan Hassio (intern, dus geen probleem), en aan SMA webportal (werken samen met de zonnepanelen), waarbij die natuurlijk wel extern zit... Enige verklaring of oplossing?
Screen Shot 2019-09-24 at 15.23.33.jpg
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 13:57, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Onblokkeerbaar is wel heel kort door de bocht, maar zoals PiHole werkt gaat het inderdaad niet werken.

Voor YT kan je of een abbo nemen (dus maandelijks een bedrag aan YT overschrijven) - Youtube Premium, of op de client zelf adblockers draaien, of op android een 3rd party app draaien als Youtube Vanced.

Maar wat je zegt klopt wel, de ads komen van dezelfde domains als de video's zelf en rouleren steevast dus het is nigh-on impossible van deze via iets als pihole te doen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

liegebeestig schreef:Het straffe is dat ze allemaal blocked staan (geen internettoegang), maar ze zijn wel gekoppeld aan Hassio (intern, dus geen probleem), en aan SMA webportal (werken samen met de zonnepanelen), waarbij die natuurlijk wel extern zit... Enige verklaring of oplossing?

Screen Shot 2019-09-24 at 15.23.33.jpg
Dat ze blocked staan als "geen internettoegang" in Fritzbox wil niet zeggen dat ze geen DNS-queries meer kunnen uitvoeren natuurlijk. Gewoon hidden zetten dus, want ze gaan blijven proberen naar buiten connecteren. Ik heb stopcontacten van TP-Link, deze doen dat ook omdat je ze naast lokaal ook met een cloud account kan gebruiken (en voor firmware-updates).
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:Ik heb nu wel even een super blocklist er bij
Ik heb deze ook een tijdje gedraaid, echter gaf deze opdenduur meer problemen dan het "oplostte". De hoeveelheid (legit!) domains ik in de whitelist mocht smijten was absurd. Zelfs voor basale taken welke de author claimt ongedeerd te blijven waaronder patreon dingen (op de site zelf), of twitch chat features als emotes.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik ben ook terug naar de standaard blocklists en toch nog apps met reclame binnenkort is meer onderzoeken maar het is een goed begin.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds gisteren PiHole draaiende bij mij.
Surfen voelt sneller aan, kan ook placebo effect zijn.

Ik krijg wel nog hier en daar ads, bv facebook video/timeline op IOS, YouTube homepage.
Heb enkel de standaard blocklists draaien. Zijn er die bepaalde aan te raden?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb deze blocklist in gebruik:
https://www.reddit.com/r/pihole/comment ... ucing_the/
verder gebruik ik ook ublock origin op mijn pc
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zijn er hier nog mensen die hun Raspberry Pi pihole draaien met OpenVPN erop?
Zit zelf bij Orange dus 100/10 verbinding.

Mijn max speed is 7 down & up. Zijn dit normale waarden of kan dit sneller?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

TheCeet schreef:Zijn er hier nog mensen die hun Raspberry Pi pihole draaien met OpenVPN erop?
Zit zelf bij Orange dus 100/10 verbinding.

Mijn max speed is 7 down & up. Zijn dit normale waarden of kan dit sneller?
Daar kan PiHole de oorzaak niet van zijn. Eens je de DNS gegevens hebt, gaat alles buiten PiHole om. Je DNS requests duren mss iets langer, maar dat zie je niet terug in een speedtest of download

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe is die vpn ingesteld?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe is die vpn ingesteld?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

De snelheid is o.a. afhankelijk van de versie van de RPI...
Al eens gekeken naar de system en processor load (htop, dstat, etc)?
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

UDP
En dan certificaat geïnstalleerd op iPhone met OpenVPN app. Nog meer info nodig zeker?

Raspberry Pi 4 verbonden via UTP rechtsreeks op de modem trouwens.

(Mijn kennis van VPN is wel beperkt)
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”