Ketel (verwarming + water) dient vervangen te worden, wat nu ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb momenteel in mijn appartement een Bulex combi staan die niet meer gemaakt zal worden (+10j en wordt niet meer gemaakt), draait op gas.

Nu wil men mij ofwel terug hetzelfde principe laten installeren OF een ketel zonder boilerfuncties, maar met doorstroomprincipe voor warm water. (kostprijs ligt beduidend (1500 euro) lager)

Nu, iemand die hier wat meer ervaring mee heeft, ik kan me moeilijk inbeelden dat zo'n doorstroomprincipe u hetzelfde gaat geven als dat je met een boiler hebt, toch ?
Gebruikersavatar
edon
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jul 2011, 23:27
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 10 keer

Hier vindt u een mooie uitleg, met voor- en nadelen van beide systemen:

https://www.elektrischeboiler.be/boiler-of-doorstromer

...dus vooral een persoonlijke keuze (welke voor- en nadelen bij u meer doorwegen).
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Na 2 doorstromers is mijn ervaring dat deze dingen toch meer gevoelig zijn aan storingen. Nu al 4 jaar alweer ketel+boiler, ik wil niets anders meer (en echtgenote heeft graag comfort van snel warm water...)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

er zijn ook systemen (weet merk niet meer zeker, viessman dacht ik maar waarschijnlijk ook bij anderen) die kleine boiler ingebouwd hebben om die periode van koud water te overbruggen. Beetje een hybride.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het verschil in tijdn tussen warm water krijgen van een boiler of een doorstromer is nogal beperkt.
De grootste "wacht" factor zijn de leidingen die moeten opwarmen en die zijn dezelfde bij beide (de leiding tussen ketel en bv bad moet ook eerst opgewarmd zijn voor je warm water kan krijgen...).

Een doorstromer is kleiner en heeft geen stilstandverliezen.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een doorstromer werkt prima, duurt iets langer voor je warm water hebt vergeleken met een boiler maar verbruikt ook veel minder energie.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik vind het ten eerste al raar dat een bulex van 10 jaar oud niet meer gemaakt/hersteld word. Ik denk dus dan men je wat wil wijs maken. :???:
Maar ik zou gaan voor het doorstroomprincipe. In het ouderlijke huis hadden we een boiler en in het eigen huis een doorstromer en ik merk op gebied van comfort geen verschil. Er bestaan ook doorstromers met een kleine boiler om een buffer van warm water te creëren, maar dat laatste is om het aanjaag vermogen wat te dempen. Wat ook kan is om je huidige boiler opnieuw te gebruiken wanneer die nog in goede staat is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bulex = Brolex, ja, binnen de 10 jaar moogt ge u aan ernstige breuken verwachten. Nota bene, Bulex verkoopt ook dure onderhoudscontracten. Dat zegt volgens mij genoeg, ze verkopen brol waarbij er zeker iets stukgaat na een aantal jaar en dan proberen ze u een onderhoudscontract aan te smeren.

Vraag eens aan 3 verschillende onafhankelijke installateurs welke merken doorstromers de langste levensduur en de kleinste onderhoudskost hebben. Het zou me verwonderen dat er ook maar één iemand zelfs maar Bulex durft te noemen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

zelf 6-tal jaren geleden overgestapt van boiler naar doorstromer. Ik merk ook niet veel van langer wachten op warm water, en tot nu toe ook nog geen storingen/issues gehad met mijn (ATAG) installatie. Ik merk wel dat het verbruik een pak lager ligt, wat logisch is aangezien er quasi geen verbruik is als er geen warmwatervraag is (lees: geen boiler warm te houden).

Wat wel een nadeel is (kan specifiek zijn in mijn installatie, zo thuis ben ik er niet in): als er warmwatervraag is van een tappunt (kraan/douche), zal de verwarming voor radiatoren niet werken. In de praktijk merk ik daar helemaal niks van, tot die ene keer dat mijn warmwaterkraan van bad aan het lekken was: constant warm water vraag in bad, dus ijskoude radiatoren in huis.

Ik heb toen de installateur moeten laten komen die tot mijn schaamte binnen de 5mins zag dat mijn warmwaterkraan gewoon aan het lekken was! Dat kon je trouwens ook gewoon zien op het scherm in mijn BrainQ thermostaat, ik wist alleen niet waar :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bulex en Vaillant is als ik me goed herinner hetzelfde qua aansluitset, wat op z'n minst een voordeel qua uren.
Of een echte boiler nog zo'n grote meerwaarde is de dag van vandaag weet ik niet, moderne doorstromers zijn ook behoorlijk snel op temperatuur hoor.

Financieel kom je er volgens mij nooit aan uit aan dat water dat je "verspilt" tot het warm is.
Comfort tja... het idee is goed maar als je niet geïsoleerde leidingen hebt die gewoon in de chape liggen, verlies je volgens mij ook al veel voordeel omdat het opwarmen ook een zekere traagheid met zich meebrengt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Financieel kom je er volgens mij nooit aan uit aan dat water dat je "verspilt" tot het warm is.
Heel zeker niet.
In het geval van een doorstromer moet je iets langer wachten op warm water en gooi je dus een beetje water weg.
In het geval van een boiler lekt het boilervat constant warmte, dus moet je constant gas/elek/... bijstoken om het vat op temperatuur te houden. Energiedragers zijn veel duurder dan water.

Met een beetje regenput is water zelfs "gratis" (de put, de aanvoerleidingen en de pomp zijn niet gratis natuurlijk), dus dan slaat de vergelijking helemaal door.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou nu niet bepaald regenwater gebruiken in een doorstromer :-D
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 sep 2019, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

goh, da's afhankelijk van hoe goed je filters zijn natuurlijk. Als ik me niet vergis loopt er hier al ergens een draadje over het al dan niet gebruiken van regenwater voor douche en andere persoonlijke hygiëne... Persoonlijk doe ik het ook niet, maar ik geloof wel dat je met de nodige filters aan behoorlijk schoon water komt.

iig nog een on-topic toevoeving: als je voor een doorstromer gaat is het ook belangrijk om vooraf goed te bekijken hoe groot de warm-water vraag op hetzelfde moment is, zodat de doorstromer correct gedimensioneerd kan worden. Anders sta je daar met 2 fancy badkamers om 's morgens tijd te winnen terwijl er maar één tegelijk warm water kan hebben :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Ik zou nu niet bepaald regenwater gebruiken in een doorstromer :-D
Ik zie niet in waarom niet: met de juiste filters zitter er geen fysieke (zand) of bacteriële verontreinigingen in? Evenmin chloor of kalk.

Het water uit onze regenput is minder zuur en bevat minder kalk dan het water van Pidpa.
Met de juiste filtering (4 filters) zie je geen verschil meer tussen beide.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”