Connectie naar opeens heel andere POP en andere snelheden

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Ik ben klant bij united telecom . Gisteren 25/2 omstreeks 15u viel het internet weg . Ik merk dat wij nu opeens op een andere broadband POP connecteren . Eerst was dit msr2.ancten.be , waar dat nu BRAS01 blijkt te zijn .
De snelheid was al jaren 70/30Mbit , en ging gisteren even naar 7558/572 kbit , waarna hij nu op 30/10Mbit zit . (zie onderstaande log)
Wat zou hier gebeurd zijn ?

Huidige connectiedetails :

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	30064	10064
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	640
Attainable throughput	kbit/s	88952	30563
Current throughput	kbit/s	30063	10062
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		8 ms	4 ms
Impulse Noise Protection (INP)		3	2
G.INP		off	off
 			
Signal-to-noise ratio	dB	22	19
Bitswap		off	on
Line attenuation	dB	8	12
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43

Greepje uit de logfile (ip adressen ingekort) :

Code: Selecteer alles


26.02.19   01:09:05	Internet connection established successfully. IP address: 213, DNS server: 212. and 212., gateway: 213., broadband PoP: BRAS01

26.02.19	01:09:04	Internet connection cleared.

26.02.19	01:09:04	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.

25.02.19	15:43:59	Internet connection established successfully. IP address: 213., DNS server: 212. and 212., gateway: 213., broadband PoP: BRAS01

25.02.19	15:43:49	PPPoE error: Timeout. [6 messages since 25.02.19 15:42:41]

25.02.19	15:42:28	Timeout during PPP negotiation.

25.02.19	15:42:28	Internet connection cleared.

25.02.19	15:01:03	Internet connection established successfully. IP address: 213., DNS server: 212. and 212. gateway: 213., broadband PoP: BRAS01

25.02.19	15:00:51	PPPoE error: Timeout. [2 messages since 25.02.19 15:00:37]

25.02.19	15:00:31	DSL is available (DSL synchronization exists with 30063/10062 kbit/s).

25.02.19	14:59:10	DSL not responding (no DSL synchronization).

25.02.19	14:59:02	PPPoE error: Timeout. 

25.02.19	14:58:56	DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).

25.02.19	14:57:50	Timeout during PPP negotiation.

25.02.19	14:57:49	Internet connection cleared.

25.02.19	14:57:45	DSL not responding (no DSL synchronization).

25.02.19	01:39:27	Internet connection established successfully. IP address: 94., DNS server: 185. and 185., gateway: 185., broadband PoP: msr2.antcen.be

25.02.19	01:39:25	Internet connection cleared.

25.02.19	01:39:25	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.

24.02.19	01:40:25	Internet connection established successfully. IP address: 94., DNS server: 185. and 185., gateway: 185., broadband PoP: msr2.antcen.be

24.02.19	01:40:24	Internet connection cleared.

24.02.19	01:40:23	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.

18.02.19	21:21:13	DSL is available (DSL synchronization exists with 99998/29999 kbit/s).

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

criminala schreef:De snelheid was al jaren 70/30Mbit , en ging gisteren even naar 7558/572 kbit , waarna hij nu op 30/10Mbit zit . (zie onderstaande log)
Wat zou hier gebeurd zijn ?
Misschien overgezet op een andere ROP?
Op dit ogenblik is er geen vectoring op jouw lijn (hoewel de ROP vectoring ondersteunt), en 30/10 is het (non-vectoring) provisioning profiel voor zone 1.
Je hebt niets te verliezen met zelf een lijntest te starten (TBF). Op een vectoring ROP zal je normaal starten met 70/30, waarna DLM je eventueel nog kan verhogen tot bijvoorbeeld 100/35

Mijn POP is SSR91WON01-DH80033268 (91WON duidt waarschijnlijk op een LEX in Wondelgem, Gent).
Provider Proximus.

PS. De disconnect die je kreeg om 1.09 is omdat een dagelijkse PPPoE disconnect ingesteld staat op jouw FritzBox. Is hiervoor een reden? Anders zou ik die optie uitzetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Philippe , bedankt voor uw expertise ! :)

Ik heb hen net toch maar even gebeld aangezien ik het lijnnummer niet heb om een TBF te starten . Ik dacht dat dit een telefoonnummer was , heb hen hiernaar gevraagd maar ik kon enkel de CID nummer van mijn lijn krijgen . Dus ja , ik denk dat ik in de toekomst dus nog geen TBF zelf kan starten aangezien ik die telefoonnummer niet heb .
De splitter hier is enkel voor VDSL dus het truukje met de Y splitter , #10 en fritzbox zal ook niet werken .

Maar goed ik heb volgende informatie van hen doorgekregen :
Blijkbaar is hun netbeheerder failliet en moeten al hun klanten overgezet worden naar een nieuwe netbeheerder . De wisseling van Broadband POP die in mijn routerlog kwam , was dus het moment waarop men mij van netbeheerder geswitched heeft . De wissel reset ook het profiel .
Volgens hem tussen 7-10 dagen zou ik weer op hogere snelheid komen . Hij kon geen TBF voor mij starten , aangezien zij voor nieuwe klanten (nieuw voor de nieuwe netbeheerder) een "freeze" periode hebben waarin ze geen lijnaanpassingen mogen doen .

Blijkbaar ben ik bij de gelukkigen die nog internet hebben , aangezien er heel wat klanten zonder internet zitten momenteel tijdens de omschakeling .

Hij raadde me wel aan om factory settings te herstellen in de fritzbox . Dus zal dat ook maar even doen dan .

Aangaande de "internet connection cleared" , dat is standaard bij united telecom (kan je niet uitzetten in de opties zoals bij proximus) . Dit is wel een goede optie vind ik , want op die manier blijft uw lijn altijd online en behoud je uw ip adres . We spreken hier over 2 seconden , terwijl wanneer je wacht tot de volledige connectietijd verstreken is , dit veel langer duurt (en daardoor je extern ip gewisseld kan worden) .
Laatst gewijzigd door criminala 27 feb 2019, 16:17, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

criminala schreef: Maar goed ik heb volgende informatie van hen doorgekregen :
Blijkbaar is hun netbeheerder failliet en moeten al hun klanten overgezet worden naar een nieuwe netwerkbeheerder
ging hun internet niet gewoon via EDP? want edp is toch niet failliet :)
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

United telecom is reseller via billi, dat overgenomen/samengegaan is met dommel en bhaalu en alle schimmige venootschappen die daar rond hangen.
Dus zullen ze nu alle klanten naar 1 beheersysteem aan het overzetten zijn.

Dat de helpdesk van niets weet en je niet kan verder helpen is geen wonder...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

criminala schreef:... Dus ja , ik denk dat ik in de toekomst dus nog geen TBF zelf kan starten aangezien ik die telefoonnummer niet heb .
De splitter hier is enkel voor VDSL dus het truukje met de Y splitter , #10 en fritzbox zal ook niet werken .
Waarom zou dat truukje niet werken?
Als je een Fritz!Box Y-kabel hebt, kan je toch gewoon het zwarte uiteinde (telefonie) - met de zwarte adapter - rechtstreeks op jouw binnenkomende telefoonlijn (zonder splitter) aansluiten, en dan via een aangesloten DECT of softphone het nummer 1924 bellen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Voorlopig nog steeds 30/10 en geen vectoring actief .
Morgen is het de 7e dag . Zou 10 dagen kunnen duren zeiden ze . Dus nog maar even wachten .

Ja Philippe , het probleem zit hem in het "rechtstreeks op de binnenkomende lijn zonder splitter" . Dat wil voor mij zeggen de huidige vdsl splitter uit de muur slopen (heb enkel vdsl aansluiting op mijn splitter hier boven) , dan de Y kabel van fritz kapotknippen om op blote kabel te kunnen connecteren .
De andere mogelijkheid is om in de kelder van de appartementsblok mijn aderpaar te gaan zoeken , kabels beginnen knippen en punchen .

Als ik aan de splitters en aderparen ga lopen prullen , gaan ze straks te gemakkelijk de verantwoordelijkheid voor de huidige problemen bij mij leggen . En dat wil ik absoluut niet .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Neen, dat moet je zeker niet doen.
Alleen kan ik mij hierbij niets voorstellen hoe je "enkel VDSL hebt op je splitter" (want dan is het geen splitter :-D ).
Probeer anders gewoon eens de Y-kabel (zwarte stuk) op jouw splitter (waar nu je modem op aangesloten staat) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

United telecom heeft zelf geen infrastructuur
bras is iets typisch dat edpnet gebruikt.
msr is iets dat dommel/billi gebruikt.

Ik gok dus dat ze zelf zijn overgestapt en ze nu in plaats van dommel/billi reseller zijn bij edpnet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Vandaag zijn we de 10e dag en is vectoring actief gekomen , alsook de snelheid is terug naar 70/30 gegaan . :bdaysmile:
Wat er achter de schermen allemaal gaande is , daar kunnen we alleen maar naar raden denk ik . Een officiele aankondiging van United telecom is er volgens mij niet . Ook wij als klant hebben geen mail ontvangen over een swap naar een andere netbeheerder , ook totaal geen melding dat er interrupties van de lijn zouden kunnen voorvallen tijdens de overgang . :angel:

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	30000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	127913	30281
Current throughput	kbit/s	70000	29891
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		33	40
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	22	6
Bitswap		off	on
Line attenuation	dB	8	11
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43

Error Counter
	Seconds With 	Not Remediable Errors (CRC)
	Errors (ES) 	Many
Errors (SES) 	per
Minute 	Last
15 Minutes
FRITZ!Box 	0 	0 	0 	0
Central exchange 	0 	0	0 	0
Ik heb ook nog wat geprobeerd door de Y splitter van fritz te gebruiken om zo de telefoonnummer van de lijn te weten te komen , maar zonder success .
Op zich geen ramp maar zou soms handig zijn om zelf een TBF op te kunnen starten (zoals op de 26e feb in dit geval) .



Nog 1 dingetje :
Ik heb na de factory reset van de fritzbox gezien dat mijn netwerk op "annex A" stond , terwijl dat voorheen zeker op "annex B" stond .
Wat is nu het juiste , A of B ? Ik zie dat ik connecteer op een Broadcom central exchange .
Ik heb het (meteen na de factory reset) manueel terug op B gezet .

Code: Selecteer alles

Broadcom
177.166
B5004244434D
827804CC
41413135
//edit : volgens helpdesk is annex B de juiste

//edit 2 : alles wijst nu op edpnet netwerk inderdaad (speedtest , ip range , dns enz.)
Neufunk
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Inderdaad, ik heb ook een paar problemen gehad.

Eerst een paar dagen zonder internet. Elke keer kreeg ik een franstalige meneer aan de lijn als ik naar de klantendienst belde. Na een paar dagen heb ik uiteindelijk iemand gekregen die met een beetje hulp van mij de probleem heeft geidentificeerd. Ik heb een andere wachtwoord gekregen die ik dat in mijn Fritzbox heb gezet en het werkte opnieuw.

Bij mij is het bij 100/35 gebleven, maar ik merk wel een daling in de "echte" snelheid. Vroeger was dat iets van 85-90 down en 20 up. Nu is dat hoogstens 60 down en 15 up, terwijl in de instellingen van de Fritzbox alles op 100/35 wijst.

Ik vermoed ook dat zij naar edpnet zijn overgestapt. Ineens identificeren alle websites mij als afkomstig uit Nederland (op basis van IP). Tot nu toe nog nooit gebeurd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

criminala schreef: Ik heb na de factory reset van de fritzbox gezien dat mijn netwerk op "annex A" stond , terwijl dat voorheen zeker op "annex B" stond .
Wat is nu het juiste , A of B ? Ik zie dat ik connecteer op een Broadcom central exchange .

//edit : volgens helpdesk is annex B de juiste
Een Fritz!box die ingesteld is op "België" zal eerst checken op welke DSLAM je aangesloten bent.
Indien dit een Broadcom is, wordt er autmatisch overgeschakeld op Annex A, ongeacht of je Annex A of Annex B hebt gekozen.

Het is het correcte advies van de Helpdesk (en op de edpnet website) om voor Annex B te kiezen.
Want als je toevallig op een Ikanos DSLAM bent aangesloten, krijg je geen sync op Annex A.

Tot mijn schande vorige week aan den lijve ondervonden. Een nieuwe FB7530 wilde maar niet syncen, tot ik pas na enkele uren besefte dat ik die op Annex A had gezet. En toevallig nog op een Ikanos :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

@Neufunk Ik merk inderdaad ook een lagere werkelijke snelheid ! Ondanks dat ik opnieuw op 70/30 sta . Bedankt dus voor uw bericht , want ik was hier al binnen mijn netwerk een mogelijke oorzaak aan het zoeken .

Om een idee te geven :
Vroeger op een speedtest was download ±66Mbit . Nu is dat ongeveer 50Mbit . Dat is toch al een heel verschil .
Ik heb ook al op niet-piek-momenten getest (snachts om 3u bijvoorbeeld) , resultaat is hetzelfde .
Upload bij mij is wel zoals vroeger , ±27Mbit .

/edit :
Volgens mij kan speedtest.net de snelheden niet goed meer aan , want die geeft steeds lage snelheden aan . Terwijl wanneer ik op nperf.com test , ik snelheden van 85/36 zie . Mijn vermoeden is dat ik ondertussen op 100/35 sta . Geen idee hoe dat kan aangezien mijn upload attenuation nu niet bepaald goed was .

/edit2 :
hun vorige netbeheerder zal vermoedelijk naar Dommel verwezen hebben , aangezien Dommel nu blijkbaar vanaf 31 maart het kopernetwerk van Proximus niet meer mag gebruiken .
https://tweakers.net/nieuws/150804/belg ... nsten.html
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, ze werken nu via EDPnet. En deze hebben duidelijk capaciteitsproblemen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”