Magnetisch veld Eneco in Q-Beach House?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

Geen idee of dit een juist forum is hiervoor maar hier zitten toch wat mensen met elektrische/technische kennis

Ten gevolge van een incomplete spastische dwarslaesie is in UZ Gent bij mij onderhuids een baclofenpomp geïmplanteerd die baclofen (een spierverslapper) rechtstreeks in het ruggenmergvocht toedient.
Ik weet dat ik moet oppassen voor magnetische velden zoals metaaldetectoren omdat deze de werking van de pomp kunnen storen.

Op vrijdag 2 augustus ben ik met wat vrienden naar de Q-Beach House strandbar in Oostende geweest. Toen ik rond 23u30 weer thuis kwam merkte ik op dat de pomp in hoogdringend alarm stond (tweetonig gebeep elke 10 minuten).
Ik heb dan contact opgenomen met UZ Gent. Die raadden mij aan om naar een lokale spoeddienst gegaan om de pomp uit te laten lezen om te weten wat de fout juist was. Op de spoeddiensten van Oostende konden ze mij niet helpen omdat ze daar 's nachts niet aan de apparatuur kunnen om de pomp uit te lezen. Ze hebben mij dan maar met een ambulance naar UZ Gent gevoerd waar ze dan 's ochtends eindelijk de pomp konden uitlezen.
Ik had inmiddels al redelijk wat afkickverschijnselen zoals rillingen en verhoogde spierspanning dus ik wist wel zeker dat er iets mis was.

De pomp bleek dus inderdaad niet meer te werken. Eerste vraag van de dokter die de pomp uitlas: "Heb je een MRI ondergaan?". Een MRI gebruikt een sterk elektromagnetisch veld om beelden te maken. Dat was dus niet het geval.
Hij kon zien op zijn computer dat de pomp stopte met werken op 2 augustus rond 20u. Dan was ik aanwezig op het Q-Beach House. Ik herinner mij dat ik dan dicht bij een laadpaal voor gsm en tablet van Eneco zat.

Zou zo een laadpaal een magnetisch veld verspreiden of was dit allemaal toeval? Ik durf daar nu niet meer naar toe gaan :oops: .
De pomp zou normaal gezien nog dit jaar vervangen worden omdat ze in december 7 jaar oud is en de levensduur van zo een pomp is maar 7 jaar.
Mogelijk was er iets met de pomp zelf. Of heeft er hier iemand in de buurt een magneetveldmeter om eens de Q-Beach te controleren :P

Om het verhaal af te sluiten: zaterdagmiddag spoedoperatie ondergaan om een nieuwe pomp te plaatsen, zondagnamiddag terug naar huis.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

dweezil schreef:Zou zo een laadpaal een magnetisch veld verspreiden of was dit allemaal toeval?
Lijkt me puur toeval of toch zeker een andere oorzaak dan een laadpaal voor een GSM.
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Wat ook zou kunnen is dat er een ringleiding aanwezig was.
Dit is een hulpmiddel voor slechthorenden om de audio rechtstreeks naar hun hoorapparaat te "streamen".
Er wordt een lus in koperdraad rond een bepaalde zone aangelegd.
Met deze lus wekken ze een magnetisch veld op om zo de overdracht te doen naar hoorapparaten die dan op een speciale stand gezet moeten worden.
Zo'n ringleidingen worden wel meer gebruikt bij evenementen, theaters, filmzalen, ...

Ik kan me wel inbeelden dat men bij Medialaan er alles aan doet om hun locaties toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen en daarom ook een ringleiding heeft geinstalleerd.

Ik weet echter niet hoe groot dat magnetisch veld is en welke sterkte uw pomp kan hebben maar als je de oorzaak wil vinden zou ik dit niet uitsluiten.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Een interessant, en tegelijk beangstigend, voorval!

Ik neig nog steeds naar een ongelukkig toeval, er zullen toch al wel meer patiënten met een ingebouwde pomp daar bij het beachhouse gepasseerd zijn?

Maar in ieder geval moet je volgens mij zeker contact opnemen met de fabrikant/importeur van je pomp. Als er ook maar de minste kans bestaat dat er een verkeerd functioneren was door zo'n externe factor (en al helemaal gezien het geen one-off factor is) dan zullen ze daar zeer geïnteresseerd in zijn.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Kort bij een grote speaker gestaan misschien? Die wekken sterke wisselende electromagnetische velden op.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vermoed dat die apparaten op zich heel robuust zijn, en dat zulke waarschuwingen er eerder zijn om die 0,01% onzekerheid uit te sluiten...
Je kan steeds zo'n stralingsmeter kopen op Aliexpress voor in de toekomst een indicatie te hebben.

Alles kan vroeg of laat stuk gaan, technologie, mensen, ... Ik denk dat je eerder pech gehad hebt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Het magnetisch veld dat een MRI opwekt is wel heel sterk.
In ieder geval sterk genoeg om op te vallen, zie op google images naar 'mri magnetic accidents'.

De dokter refereerde mijn inziens naar een zeer sterk magnetisch veld als hij spreekt over een MRI.
Zoiets moet opvallen als zo een sterk veld metaal kan verplaatsen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Op de kusttram gezeten die dag?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vraag eens na welke draadloze technologieën er in het Q-Beach House worden gebruikt:
Ik heb een vraag/klacht/suggestie voor het Q-Beach House: waar kan ik terecht?

Je mag je vraag altijd aan een van onze aanwezige medewerkers stellen. Of mail naar [email protected]!
bron: https://qmusic.be/q-beach-house-veelgestelde-vragen
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Misschien die ambulance discussie in een aparte thread voeren ??

[Mod] done, zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=56038
Laatst gewijzigd door philippe_d 14 aug 2019, 13:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie mod break
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

bdeblier schreef:Kort bij een grote speaker gestaan misschien? Die wekken sterke wisselende electromagnetische velden op.
Dat kan je moeilijk een "sterk" magnetisch veld noemen... net zoals de andere voorbeelden hier.

Als van dergelijke dingen een medisch apparaat problemen krijgt dan heb ik toch wel bedenkingen bij de kwaliteit ervan.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

DarkV schreef: Dat kan je moeilijk een "sterk" magnetisch veld noemen... net zoals de andere voorbeelden hier.
Volgens online bronnen die ik geraadpleegd heb: rond 1 Tesla, waar MRI rond de 9 Tesla zit. Dat noem ik toch behoorlijk sterk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

1 Tesla op welke afstand... trouwens de luidsprekers die daar staan zijn volgens mij eerder beperkt in vermogen (Q-Beach House is geen Tomorrowland).
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Vandaar de rest van mijn vraag: "Kort bij een grote speaker gestaan misschien?"
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

bdeblier schreef:
DarkV schreef: Dat kan je moeilijk een "sterk" magnetisch veld noemen... net zoals de andere voorbeelden hier.
Volgens online bronnen die ik geraadpleegd heb: rond 1 Tesla, waar MRI rond de 9 Tesla zit. Dat noem ik toch behoorlijk sterk.
Een medical MRI is 1.5T of 3T.
Hier en daar een 7T voor research.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Zo een ringkring voor hoorapparaten is een paar mWatt. Wifi is uitgesloten. Er zijn daar (behalve bij optredens) geen straalverbindingen. Tijdens een optreden zijn dat HF-verbindingen, 5 Ghz ofzo, maar die hebben een zo danig laag vermogen dat die echt geen interne pompen gaan ontregelen hoor...

Ik denk eerder aan: Trein, tram? Luidspreker lijkt mij sterk, alhoewel er ooit eens iemand van de stage-crew het tasje met mijn muziek-laptop (dat ik normaliter ALTIJD zelf in handen wou houden) te dicht tegen de baskasten heeft gezet en op de volgende gig gezien dat ongeveer de helft van mijn muziek fysiek van de HDD verdwenen was... Zat nog in de DB van Serato, maar niet meer op schijf aanwezig. Of toch niet meer leesbaar. Gaf toen zelfs probleem bij terugplaatsen van backup, die backup was natuurlijk die van eergisteren, dus ook ZONDER die files. Toen gelukkig uit een iets minder recente backup alles kunnen recupereren...

Maar goed... Sterke mgnetische velden... Iemand met een Magnetar op zak??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

axs schreef:Een medical MRI is 1.5T of 3T.
Hier en daar een 7T voor research.
Bepaalde merken van implanteerbare infuuspompen kunnen, mits enkele veiligheden in acht genomen, gebruikt worden in zowel de 1.5T en 3T toestellen.

Indien er twijfel bestaat omtrent deze faling is het aangeraden dat de medische staf contact neemt met de fabrikant voor nader onderzoek.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

KRL100 schreef:Er zijn daar (behalve bij optredens) geen straalverbindingen.
Think again.
Er staan daar 3 straalverbindingen permanent opgesteld tot het einde van Q beach.
Maar de beam straalt normaal hoog boven het publiek uit, zodat deze er geen last van zouden mogen hebben.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

blaatpraat schreef:Think again.
Er staan daar 3 straalverbindingen permanent opgesteld tot het einde van Q beach.
Maar de beam straalt normaal hoog boven het publiek uit, zodat deze er geen last van zouden mogen hebben.
Welke dan? Vroeger hadden ze idd een paar hoogfrequente straalverbindingen lopen richting Vilvoorde, maar sinds een jaar of n2 werken ze via rechtstreekse fiber: dus een gigabit+ verbinding, bidirectioneel, tussen vilvoorde en oostende. Geen latency meer, niet meer hoeven afspreken dat ze vlak voor het einde van het verkeer (vanuit vilvoorde voorgelezen) ze een korte pingel of een bepaald woord moesten gebruiken om aan te kondigen dat ze in Oostende mochten beginnen spreken, om mooi aan te sluiten...

Uiteraard zijn er daar nog straalverbindingen, maar die hebben hooguit het vermogen van een sterke WiFi. Die ontregelen heus geen medische pompen...

EDIT: die 'lokale' straalverbinding die jij misschien bedoelt is dan wsl die om heel het strand rond het beach house met hun wifi te dekken... Zijn volgens mij ook gewoon de betere 'mesh' toestanden hoor...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Fout. De volledige uplink van het Q-Beach house loopt via straalverbinding.
Er komt inderdaad een groot stuk fiber aan te pas, maar die loopt niet tot op het strand.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”