VOIP 5060 toegelaten (siptrunk COLT)?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Beste,

Ik heb een verbinding van edpnet met een vast public ip waarmee ik met mijn Cisco IRS 43XX voice gateway ,met daarachter een cisco call manager, verbinding probeer te maken met een externe sip trunking van COLT.

Als ik mijn fritzbox 7490 gebruik met interne ip met port forwarding voor de poort 5060 of zelf exposed host gebruikt dan nog kan Colt me steeds niet bereiken (invite 5060 sturen ze maar geen reply van bij me).

Ik kan hun wel pingen van af mijn gateway als ik portforwarding gebruik maar geen verbinding tot hun.

Ik heb geprobeerd om een PPPoE sessie te lanceren vanaf de voice gate way zelf maar dat loopt niet echt.

Ik krijg de sessie opgestart en zie mijn public ip maar ik kan niets pingen, mijn routing staat correct en dergelijke maar tevergeefs.

Weet iemand überhaupt of externe siptrunking met poort 5060 wel toegelaten is bij EDPNET (behalve die hun siptrunking die ook 5060 gebruikt).

Bij EDPnet callcenter konden ze me geen correct antwoord geven ==> bij sommige mensen werkt het en andere niet.

Dank u
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wij houden niks tegen op fixed IP verbindingen, dit zou perfect moeten werken. Hou wel rekening met exposed host dat ICMP traffic door de FB tegengehouden wordt. Ook geen VOIP configureren op de FB anders neemt die de 5060 traffic in beslag. FB in bridge is misschien nog de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2964
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Joachim schreef:Wij houden niks tegen op fixed IP verbindingen, (...)
Klein maar zeer belangrijk detail, daarom even in vet gezet.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Verder wordt enkel inkomend poort 25 (SMTP) geblokkeerd op dynamische verbindingen vanwege het groot aantal virussen dat hierop werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

hitech2207 schreef:Als ik mijn fritzbox 7490 gebruik met interne ip met port forwarding voor de poort 5060 of zelf exposed host gebruikt dan nog kan Colt me steeds niet bereiken (invite 5060 sturen ze maar geen reply van bij me).
Deze zin begrijp ik niet, kan je dat eens beter uitleggen ...
hitech2207 schreef:Ik heb een verbinding van edpnet met een vast public ip waarmee ik met mijn Cisco IRS 43XX voice gateway ,met daarachter een cisco call manager, verbinding probeer te maken met een externe sip trunking van COLT.
Ik neem dus aan dat je een Fritz!Box gebruikt als VDSL2 modem, en dat jouw Cisco IRS 43XX aangesloten is op jouw interne netwerk (achter de F!B)?

In dat geval heb je een NAT, dat wil dus zeggen:
  1. dat jouw VoIP gateway via poort 5060 een uitgaande verbinding maakt met de Colt VoIP registrar. De Fritz!Box zal hier automatisch een andere (willekeurige) poort aan toekennen, bij COLT zien ze dus een registratie vanaf jouw IP adres met poort nummer xyz.
  2. Colt zal dus bij binnenkomende gesprekken een INVITE sturen naar jouw IP:xyz
  3. De Fritz!Box zal deze inkomende verbinding "forwarden" naar poort 5060 op het interne IP van jouw VoIP gateway
Dit laatste is natuurlijk het probleem. De Fritz!Box zal niet "eeuwig" blijven luisteren op poort xyz, tenzij er "iets" voor zorgt dat die poort open blijft. Daarom moet jij zorgen dat die poort open blijft!
Bij de meeste VoIP toestellen kan je keep-alive en/of re-register intervallen instellen. Deze moeten voldoende klein zijn, zodat de Fritz!Box die poort openhoudt (en de Colt registrar op de hoogte blijft van de gebruikte poort).

Andere oplossing zou kunnen zijn:
  • - dat je in de Cisco een andere poort instelt als VoIP poort (maar het probleem van keep-alive blijft hetzelfde).
    - dat je ervoor zorgt dat poort 5060 niet gebruikt wordt door de Fritz!Box (dus alle telefonie settings uit de Fritz!Box verwijderen). zie uitleg Joachim.
    - de VoIP poort van de Fritz!Box wijzigen (dat kan echter niet via de web-interface :-( )
hitech2207 schreef:Ik heb geprobeerd om een PPPoE sessie te lanceren vanaf de voice gate way zelf maar dat loopt niet echt.
Zoals joachim zegt: Fritz!Box in bridge (modem-only)
  • Verwijder de EDPNet login uit de Fritz!Box (anders krijgt jouw Fritz!Box het vast IP adres)
  • Activeer de PPPoE-passtrough in de Fritz!Box (Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen wijzigen > PPPoE passtrough).
    Hier de optie aanvinken "Aangesloten netwerkapparaten mogen bijkomend hun eigen internetverbinding tot stand brengen"
  • Zet de PPPoE sessie op (EDPnet login + paswoord) in de Cisco
Ik neem aan dat de Cisco zelf een router is: jouw interne netwerk moet dus aangesloten worden achter de Cisco, gezien de FritzBox in dit geval geen internet heeft ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Dag Joachim,

Bedankt voor de zeer snelle feedback.

Ik heb de fritzbox in bridge mode gezet en een PPPoE sessie gelanceerd vanaf mijn ISR router, ik krijg mijn vast ip te zien en ik kan ook de edpnet gateway pingen: 213.219.132.31 maar verder kan ik niets bereiken.

Ik heb ergens iets gelezen ivm vlan 10 maar dit zou behandeld worden door de fritzbox..

Verder heb ik een test PPPoE sessie gelanceerd vanaf windows 10 en dit werkt

is er een bepaalde lan poort die ik moet gebruiken in bridged mode?

Dank u,
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als je een IP krijgt en ons kan pingen zit alles goed, dus ik vrees een issue op jouw ISR router dan...

Uitleg bridge: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html

Elke poort kan gebruikt worden.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik gebruik ook een SIP Trunk van Colt en met uw EDPNET zal dat helaas nooit werken.
Ook al heb je een FIX ip-adres, zij zien naar de eerste HOP... en dat is dan een de gateway van EDPNET bij u in de buurt... dus zeer gevaarlijk want dan kan iedereen op dezelfde ip-range naar buiten bellen op uw kosten... Idem als je bv Telenet Fiber Bus.. neemt met FIX-ipadres.. werkt ook niet. idem probleem!

Ik heb uiteindelijk een Proximus Office lijn met IP-pack moeten nemen en als backup een corporate-fibernet met IP-pack (zonder backuplijn omdat ik zelf de backup wil regelen) Bij Colt kan je 2 ip-adressen opgeven voor failover.
Bij deze 2 heb je uw eigen gateway bij u staan ipv een publieke gateway ergens in een rop/kvm of telenet gateway.

Indien dit te ingewikkeld is -> mpls lijn van Colt nemen... dan heb je volledige security en geen gezever met uw huidige internet lijnen.

PS. heeft bij mij ook lang geduurd vooraleer ik hier achterkwam wat de oorzaak was!
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

guntherstassen schreef:Ik gebruik ook een SIP Trunk van Colt en met uw EDPNET zal dat helaas nooit werken.
Ook al heb je een FIX ip-adres, zij zien naar de eerste HOP... en dat is dan een de gateway van EDPNET bij u in de buurt...
Dit is op zijn zachtst gezegd héél raar, nog nooit van gehoord, en technisch ook gewoon volledig onverklaarbaar, en volgens mij hebben wij tientallen klanten met COLT SIP trunks (al weet ik dat niet zeker). Waarom zou het bij PXS wel werken en bij ons niet, we doen gewoon routing hoor.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2964
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

guntherstassen schreef:Ook al heb je een FIX ip-adres, zij zien naar de eerste HOP
Met andere woorden: COLT gaat hier de mist in door naar de eerste HOP te kijken ipv. naar het IP-adres zelf...
Kan iemand dit bevestigen? Dit lijkt me wel heel vreemd.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Colt SIP trunk heeft geen authenticatie op username, enkel op IP...
Gelieve de helpdesk van COLT te bellen en dat ze uw requesten nakijken op welk IP uw request binnen komt.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

guntherstassen schreef:Ik gebruik ook een SIP Trunk van Colt en met uw EDPNET zal dat helaas nooit werken.
Ook al heb je een FIX ip-adres, zij zien naar de eerste HOP... en dat is dan een de gateway van EDPNET bij u in de buurt... dus zeer gevaarlijk want dan kan iedereen op dezelfde ip-range naar buiten bellen op uw kosten... Idem als je bv Telenet Fiber Bus.. neemt met FIX-ipadres.. werkt ook niet. idem probleem!

Indien dit te ingewikkeld is -> mpls lijn van Colt nemen... dan heb je volledige security en geen gezever met uw huidige internet lijnen.
Het heeft bij me een paar maand gewerkt met een Telenet Fiber met fixed ip, bij hun was het dan een modem zonder router waardoor mijn voice gateway meteen een vast ip kreeg en dat heeft meteen gewerkt.

Wij zijn ondertussen weg van bij Telenet omdat wij geen account hebben kunnen aanmaken bij hun waardoor er facturatieproblemen waren.

Aanvraag voor 2 managed lines van bij Colt is ondertussen in gang maar was niet mogelijk destijds omdat er nog geen lijnen in de buurt lagen (nieuwbouw op totaal nieuwe bedrijfspark).

Ondertussen willen we de telefoon centrale weer in gang brengen tijdelijk, tot dat de managed lines er zijn, met de vdsl verbinding van EDPNet die wij hebben in onze mobiele contract Orange.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik stel voor dat als het bedrijfsmatig is, dat je iemand met kennis van zaken dat laat opzetten. Volgens mij maak je het veel ingewikkelder dan het is ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Onderstaande moet allemaal in orde zijn, anders werkt het ook niet

- Colt doesn’t use REGISTER SIP method never. We validate using the source IP from customer’s IPPBX
- Colt does an screening process for every outgoing call (from customer to colt), consisting in:
o 1. Check the source IP. It must be customer’s PBX IP ALWAYS, another different wont work.
o 2. Check the Anum, it must be a valid Colt provided DDI, another different call will be rejected
o 3. Call format, it must be a valid e164 format. You ordered for incoming calls (from colt to PBX) to be sent as: International with + so for ex, it will be calls to +3211240900, please use the same format for outgoing.

If you have any further doubts we could arrange a conf call asap to answer your questions.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Door de lanpoort 4 te gebruiken van de fritzbox heb ik nu een successvolle PPPoE verbinding.

Ik kan nu de sip trunk van colt pingen.

na dat ik debug monitoring heb opgezet blijkt dat ik dan toch geen verbinding kan maken.

Ik zal colt moeten bellen om te vragen of zij nu van ons verbindingspogingen zien.

vgbrxxp06#
Aug 13 09:37:30.943: //161/F509AB000000/SIP/Call/sipSPICallInfo:
The Call Setup Information is:
Call Control Block (CCB) : 0x0x7F949BB87BA8
State of The Call : STATE_DEAD
TCP Sockets Used : NO
Calling Number : +322895xxxx
Called Number : 080022800
Source IP Address (Sig ): 213.211.x.y
Destn SIP Req Addr:Port : 84.14.x.y:5060
Destn SIP Resp Addr:Port : 84.14.x.y:5060
Destination Name : 84.14.x.y

Aug 13 09:37:30.943: //161/F509AB000000/SIP/Call/sipSPIMediaCallInfo:
Number of Media Streams: 1
Media Stream : 1
Negotiated Codec : No Codec
Negotiated Codec Bytes : 0
Nego. Codec payload : 255 (tx), 255 (rx)
Negotiated Dtmf-relay : 0
Dtmf-relay Payload : 0 (tx), 0 (rx)
Source IP Address (Media): 213.211.x.y
Source IP Port (Media): 16394
Destn IP Address (Media): -
Destn IP Port (Media): 0
Orig Destn IP Address:Port (Media): [ - ]:0

Aug 13 09:37:30.943: //161/F509AB000000/SIP/Call/sipSPICallInfo:
Disconnect Cause (CC) : 102
Disconnect Cause (SIP) : 408

Aug 13 09:37:30.946: //160/F509AB000000/SIP/Call/sipSPICallInfo:
The Call Setup Information is:
Call Control Block (CCB) : 0x0x7F949BB8EF50
State of The Call : STATE_DEAD
TCP Sockets Used : YES
Calling Number : +322895xxx
Called Number : 080022800
Source IP Address (Sig ): 10.172.x.y
Destn SIP Req Addr:Port : 10.172.x.y:5060
Destn SIP Resp Addr:Port : 10.172.x.y:38208
Destination Name : 10.172.x.y

Aug 13 09:37:30.946: //160/F509AB000000/SIP/Call/sipSPIMediaCallInfo:
Number of Media Streams: 1
Media Stream : 1
Negotiated Codec : No Codec
Negotiated Codec Bytes : 0
Nego. Codec payload : 255 (tx), 255 (rx)
Negotiated Dtmf-relay : 0
Dtmf-relay Payload : 0 (tx), 0 (rx)
Source IP Address (Media): 10.172.x.y
Source IP Port (Media): 16392
Destn IP Address (Media): -
Destn IP Port (Media): 0
Orig Destn IP Address:Port (Media): [ - ]:0

Aug 13 09:37:30.946: //160/F509AB000000/SIP/Call/sipSPICallInfo:
Disconnect Cause (CC) : 102
Disconnect Cause (SIP) : 408


Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Laat je iets weten als je het in orde hebt met EDPNET? Dan vliegt hier Proximus onmiddellijk buiten.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Waarom niet gewoon een SIP trunk bij edpnet nemen? One stop shop, één partij voor zowel internet als telefonie...
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Heren,

Het werkt nu bij me :)

Ik moet nu zien of ik 2 PPPoE parellel kan laten draaien.

Zowel op mijn fritzbox als op mijn voice gateway aangezien ik op mijn fritzbox en tal van andere devices heb die internet nodig hebben.

Ik zal wel licht mijn abonnement via Orange moeten aanpassen om dit toe te laten op lange termijn (tot dat ik mijn managed lines heb van colt)

Ik heb geen EDPnet trunking genomen omdat Orange (bij wie we zijn voor mobiele contracten) ons weigerde voor siptrunking omdat wij te weinig nummers zouden afnemen (30tal)...

Daarmee dat ik een externe partner heb aangeraden gekregen via orange account manager..

Bedankt,
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Goed om horen, ik vrees alleen dat 2 PPP sessies niet zal lukken met een fixed IP abo :(

Het klopt dat Orange verwacht dat je een iets duurder abo neemt om SIP trunking te nemen (een extra), maar het heeft niks met het aantal nummers te maken. ik kan me moeilijk inbeelden dat die COLT verbindingen etc goedkoper zullen zijn, maar goed, sowieso blij dat je het aan de praat hebt gekregen :)
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Kan u me zeggen welke abonnement via orange ik moet nemen?

Ik heb nu standaard en vdsl2 basic, één van de collega's op de chat zei me iets over een "fix extra met IAD" wat dat ook mag zijn.

Ik kan nu wel beide PPPoE doen draaien maar het draait niet stabiel verbinding valt weg..

Wat betreft de kost voor de managed lines was dit ongeveer 100euro extra per maand.

zonder managed lines ==> 30 nummers per maand met een pakket van 5000minuten Europa voor ongeveer 270euro.
Met Managed lines komt daar 100euro bij ==> 370euro.

Ik had liefst alles bij 1 dezelfde operator, ik heb proximus vaarwel gezegd omdat dit een nachtmerrie was qua accounting!
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik heb geen flauw idee van de Orange kosten, gewoon het goedkoopste extra abonnement (SIP trunk versie, dus zonder IAD).
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Joachim,

Dus deze extra abonnement wat is dat?

Blijf ik dan met de zelfde fritzbox en lijn zitten maar dan met een toegelaten extra PPPoE?

Of is dat een nieuwe fysieke lijn met box er achter?

Dank u,
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Bij een extra icm een sip trunk wordt na de FB een cisco geplaatst via een aparte prioriteits VLAN met een private IP range waarop de SIP trunk wordt afgeleverd. De Cisco is dan voor de VOIP, de FB kan gewoon als internet access device gebruikt worden.

De huidige lijn kan omgevormd worden, geen nieuwe lijn nodig.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jul 2013, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt, ik zal zien met Orange wat het verschil is in kostprijs en levertermijn.

In het ergste geval laat ik alles draaien op 1 PPPoE sessie voor de telefoon centrale en vind ik een andere oplossing voor men andere devices totdat ik mijn Colt managed lines heb.

Dank u,
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”