Split unit om mee te verwarmen/koelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben mij aan het oriënteren om in ons huis een split unit te plaatsen. 1 buitenunit met een 2 tal binnenunits om de zoon zijn kamer en te woonkamer bij te verwarmen in het tussenseizoen en om te koelen in de zomer.
Hoofdverwarming in de winter is en zal een aardgaskachel blijven (met programmeerbare thermostaat). Er is geen CV aanwezig en ook niet van plan om dit te plaatsen.

Aangezien er veel cowboyverhalen op internet staan, wou ik eens luisteren of er hier mensen zijn met goede of slechte ervaringen, zowel op gebied van hardware als van installateurs.

Voorkeur van merk gaat uit naar Mitsubishi heavy industries (=/= gewone mitsu) en panasonic.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit van het installatiewerk (oa compleet gasdicht zijn van de leidingen) belangrijker is da het merk van de airco. Ik heb een 35 jaar oude White Westinghouse (volgens mij een rebranded Italiaans toestel) dat nog steeds koelt als de eerste dag, en een 15 jaar oude Chigo die ook nog prima koelt en verwarmt. Nog nooit iets aan gedaan of laten doen. Maar wel het aansluiten van de leidingen met veel zorg laten uitvoeren.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vergeet ook niet dat vele mensen die dergelijke toestellen plaatsen vaak enkel in een bepaald gebied werken. Het kan dus prima zijn dat ik bedrijven ga aanraden die bij jou niet willen werken wegens ... te ver.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als het mogelijk is: beter een aparte buitenunit per binnenunit.
Dit is goedkoper, eenvoudiger en robuuster.
Die merken die je noemt, Mitshubishi en Panasonic zijn wel goed. Wegblijven bij Chinese toestellen: units maken meer lawaai, geen wisselstukken, enz.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Vergeet ook niet dat vele mensen die dergelijke toestellen plaatsen vaak enkel in een bepaald gebied werken. Het kan dus prima zijn dat ik bedrijven ga aanraden die bij jou niet willen werken wegens ... te ver.
Wij zitten in dezelfde omgeving, Erpe-Mere
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

http://www.vdp-klimaservices.be/

Deze mensen kan ik je echt aanraden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

MarkDM schreef:Als het mogelijk is: beter een aparte buitenunit per binnenunit.
Dit is goedkoper, eenvoudiger en robuuster.
Gezien hier volgende week een installateur een offerte komt maken... Mij hebben ze de laatste keer het omgekeerde verteld. Beter 1 split voor 2 units dan 2 afzonderlijke units.

Waar zit de catch dat afzonderlijke toestellen goedkoper zouden zijn?
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb net een offerte ondertekend voor 1 buitenunit - 2 binnenunits installatie.

Installateur wist me ook te vertellen dat A en B merken toch wat onderdelen delen en daarom niet noodzakelijk slechter zijn.

Sowieso een paar offertes vragen en vergelijken zou ik zeggen. Koelen rekenen ze op 100 watt - ook verwarmen is 150 watt om de berekening te maken. Je buitenunit zal dan snel in een gans andere prijsklasse vallen.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Slafes schreef: Waar zit de catch dat afzonderlijke toestellen goedkoper zouden zijn?
ik gok dat prijs van 2 aparte sets op zich iets duurder is, maar de totaal-kost (samen met installatie kost) hoger ligt en dit ook gevoeliger is voor fouten en lekken.

bij 2 aparte units heb je maar korte buizen/slangen tussen elke buiten en binnen unit.
bij een installatie met 1 buiten en 2 binnen units moet er een lus van buizen of slangen worden aangelegd tussen de drie toestellen.

Dit laatste verhoogt de installatie kost een pak, + er zijn ook meer koppelingen die kunnen gaan lekken als ze niet perfect zijn geïnstalleerd.
Greetz cyberbug

Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De twee units komen onder elkaar te hangen dus veel afstand valt er niet te overbruggen als ze die in het midden zouden hangen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier ook interesse, regio Brussel. met de specificiteit dat ik op een appartement woon. Enkel om te koelen, niet om te verwarmen. De buitenunit kan ik wel kwijt op het terras maar qua aanvaardbaar geluidsniveau heeft dat wel implicaties. Ik vermoed dat ik via de PVC-ramen naar binnen kan (het onderste deel is puur PVC) maar hoe gaat het dan verder? Hoe mooi kunnen die leidingen en kabels worden weggestoken?

Kan iemand een idee geven van grootteorde budget? A priori kijk ik voornamelijk naar onze living. Living is momenteel 30 graden, kamers 26 (bij dit extreem weer). Heeft het zin om nu nog een offrte te laten maken? Ik neem aan dat die allemaal overbezet zijn?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:Waar zit de catch dat afzonderlijke toestellen goedkoper zouden zijn?
Om één of andere reden vraagt men voor dual split meer dan voor twee aparte toestellen.
Het is een beetje zoals een access point dat vaak duurder is dan een vergelijkbare router, terwijl die router toch meer functionaliteit biedt.
Waarschijnlijk omdat er minder van verkocht worden, en ze bijgevolg de ontwikkelingskosten over een kleiner aantal verkochte exemplaren moeten spreiden. En ook wel omdat klanten bereid zijn iets meer te betalen om maar één zo'n bak tegen de muur te hangen.
Gebruikersavatar
beele
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:27
Twitter: MrBeele
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Wij hebben vorige week een split unit laten installeren 3.5kw koelvermogen (1kw elektrisch normaal, 1,4kw op max mode, beperkt in tijd), voornamelijk voor de slaapkamer. We zijn er zeer tevreden van.
Het is een LG unit met WiFi die je ook via de smartphone kan bedienen en op afstand aanzetten.

Alles is verlopen via zet-shop.be, zeer proper geïnstalleerd en alles netjes afgewerkt, een aanrader.
Je kan als je handig bent en het nodige materiaal hebt zoiets ook zelf plaatsen.

Dit alles heeft ons een kleine 2000 euro gekost, alles inclusief.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Goztow schreef:Hier ook interesse, regio Brussel. met de specificiteit dat ik op een appartement woon. Enkel om te koelen, niet om te verwarmen. De buitenunit kan ik wel kwijt op het terras maar qua aanvaardbaar geluidsniveau heeft dat wel implicaties. Ik vermoed dat ik via de PVC-ramen naar binnen kan (het onderste deel is puur PVC) maar hoe gaat het dan verder? Hoe mooi kunnen die leidingen en kabels worden weggestoken?

Kan iemand een idee geven van grootteorde budget? A priori kijk ik voornamelijk naar onze living. Living is momenteel 30 graden, kamers 26 (bij dit extreem weer). Heeft het zin om nu nog een offrte te laten maken? Ik neem aan dat die allemaal overbezet zijn?
Heb vorig jaar een Daikin split laten plaatsen (3,5 kWh) en heeft incl. installatie ongeveer €2400 gekost (incl. 2 muurboringen, +- 10 meter leidingen). Heb via ebay ook een WiFi module gekocht die ik via Home Assistant kan aansturen. Binnenunit hangt bij mij in de living en via een ventilator in het deurgat van de slaapkamer krijg ik het daar ook merkelijk beter.

De buitenunit bevindt zich naast de slaapkamer en maakt bij intensieve koeling toch redelijk wat lawaai. 's nachts de binnenunit instellen op "Silence" zorgt ervoor dat de buitenunit op een aanvaardbaar niveau lawaai produceert.

Op een appartement moet je dit meestal aanvragen op de Algemene Vergadering gezien de buitenmuur vaak gemeenschappelijk is + eventuele geluidsoverlast.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

cyberbug schreef: bij een installatie met 1 buiten en 2 binnen units moet er een lus van buizen of slangen worden aangelegd tussen de drie toestellen.
Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat elke binnenuit rechtstreeks naar de buitenunit bij zulke instanties.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor industriële VRV toestellen is dat zo omdat op hetzelfde buitentiestel de ene binnentiestellen kunnen koelen en de andere verwarmen. Zo doet men aan recuperatie van warmte/koude.
Bij particulieren is dit te duur.
charlez schreef:
cyberbug schreef: bij een installatie met 1 buiten en 2 binnen units moet er een lus van buizen of slangen worden aangelegd tussen de drie toestellen.
Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat elke binnenuit rechtstreeks naar de buitenunit bij zulke instanties.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

DenDries schreef:
Heb vorig jaar een Daikin split laten plaatsen (3,5 kWh) en heeft incl. installatie ongeveer €2400 gekost (incl. 2 muurboringen, +- 10 meter leidingen). Heb via ebay ook een WiFi module gekocht die ik via Home Assistant kan aansturen.
Heb je ook andere merken onderzocht die gelinkt kunnen worden met home assistant? Dat is bij mij ook een van de voorwaarden. Ik heb eerder oog voor een Mitsubishi wellicht wegens slechte ervaringen met de installateurs van onze gewone lucht water sww warmtepomp.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:
DenDries schreef:
Heb vorig jaar een Daikin split laten plaatsen (3,5 kWh) en heeft incl. installatie ongeveer €2400 gekost (incl. 2 muurboringen, +- 10 meter leidingen). Heb via ebay ook een WiFi module gekocht die ik via Home Assistant kan aansturen.
Heb je ook andere merken onderzocht die gelinkt kunnen worden met home assistant? Dat is bij mij ook een van de voorwaarden. Ik heb eerder oog voor een Mitsubishi wellicht wegens slechte ervaringen met de installateurs van onze gewone lucht water sww warmtepomp.
Op dit moment zie ik enkel Daikin staan.
https://www.home-assistant.io/components/#climate

Bij mij was het op afstand kunnen aansturen via Home Assistant een must. Werken met vooraf ingestelde schema's vind ik nogal omslachtig, ongeacht het merk. Via een app heb je bovendien weinig zekerheid op langdurige ondersteuning door fabrikant gezien dat bijna allemaal via de cloud gaat. Bovendien, als de fabrikant plots beslist om de app niet meer te updaten en die niet langer compatibel is met iOS/Android heb je ook pech...
Extra voorbeeld: de "Daikin controller" app werkt enkel via het lokale netwerk tenzij je op voorhand de "Out of Home" functionaliteit instelt. Indien je dat vergeet kan je dus wachten tot je thuis bent... Met Home Assistant daarentegen stuur je gewoon enkele HTTP requests naar de controller dus dat blijft sowieso in de toekomst ook werken.

Ben dan ook beginnen zoeken naar compatibele Home Assistant controllers en zo bij Daikin uitgekomen. Bijkomend pluspunt is dat ze R32 koelmiddel gebruiken alhoewel Mitsubishi dat ondertussen ook doet. Beetje afwegen tussen bediening/SCOP/geluid, etc.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Wij hebben dit jaar 2 Daikin binnenunits (3,5 kW in living en 2,5 kW kn de slaapkamer) met 1 buitenunit geplaatst en de WiFi module was standaard inbegrepen. Ik weet niet of ik deze kan koppelen met de home assistent maar er is wel een IFTTT optie. Op deze warmste dag is het zalig fris binnen, top!

Probeer er wel voor te zorgen dat de afvoer van het condenswater natuurlijk naar beneden kan lopen en dat je geen condenswaterpomp nodig hebt. Dit is de grootste oorzaak van problemen en lawaai.

De Daikin “Out of home” kun je perfect buitenhuis inschakelen. Ik heb maandagavond aan het zeetje de airco ingeschakeld van de slaapkamer toen ik vertrok naar huis. Een uurtje later in een lekker frisse slaapkamer geslapen...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

charlez schreef:
cyberbug schreef: bij een installatie met 1 buiten en 2 binnen units moet er een lus van buizen of slangen worden aangelegd tussen de drie toestellen.
Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat elke binnenuit rechtstreeks naar de buitenunit bij zulke instanties.
Klopt niet, vanaf elke binnenunit gaan de leidingen en kabels rechtstreeks naar de buitenunit.

Zelf heb ik een aantal jaar geleden 7 airco's gezet, voornamelijk om te kunnen verwarmen. Het was een mix tussen units van 3,5 en 2,5 KW.
Ik heb alle leidingen, kabels, afvoeren zelf gelegd, alsook de binnen en buitenunits gehangen. Het aansluiten van de gasleidingen heb ik laten doen door een lokale installateur voor 500 euro (dagje werk). Deze heeft alles keurig aangesloten met tot op heden geen problemen. De units heb ik zelf aangekocht alsook alles voor de elektrische aansluiting. Mijn deel van het werk was heel simpel, het meest uitdagende was de gaten boren in de muren met een diamantboor. Alles samen kostte dit projectje €6k voor LG airco's (niet het beste merk en redelijk simpele airco's).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

DenDries schreef:Bij mij was het op afstand kunnen aansturen via Home Assistant een must. Werken met vooraf ingestelde schema's vind ik nogal omslachtig, ongeacht het merk. Via een app heb je bovendien weinig zekerheid op langdurige ondersteuning door fabrikant gezien dat bijna allemaal via de cloud gaat. Bovendien, als de fabrikant plots beslist om de app niet meer te updaten en die niet langer compatibel is met iOS/Android heb je ook pech...
Extra voorbeeld: de "Daikin controller" app werkt enkel via het lokale netwerk tenzij je op voorhand de "Out of Home" functionaliteit instelt. Indien je dat vergeet kan je dus wachten tot je thuis bent... Met Home Assistant daarentegen stuur je gewoon enkele HTTP requests naar de controller dus dat blijft sowieso in de toekomst ook werken.

Ben dan ook beginnen zoeken naar compatibele Home Assistant controllers en zo bij Daikin uitgekomen. Bijkomend pluspunt is dat ze R32 koelmiddel gebruiken alhoewel Mitsubishi dat ondertussen ook doet. Beetje afwegen tussen bediening/SCOP/geluid, etc.
Bedankt. Gebruik je specifieke automations om de airco aan te sturen? Benieuwd omdat je zegt niet meer met klok tijden te werken.

Overigens precies mijn argumentatie voor home assistant. Bij mij loopt er bv een away routine die dingen uitschakelt.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Op de Daikin airco's hier (Emura) nu ook wifi-modules in laten installeren.
Qua support zit 't wel goed, want het is eigenlijk geen traditionele cloudservice. De wifimodule pollt elke minuut naar buiten naar nieuwe settings (van de Daikin controller of IFTTT), maar op je lokaal netwerk kan je die wifimodule via een REST-api gewoon rechstreeks aanspreken.
Onofficieel natuurlijk, maar iemand is zo vriendelijk geweest om de API te reverse engineeren: https://github.com/ael-code/daikin-control
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb toch ook al heel wat onderzoek gedaan naar welk merk airco te kopen.
Verdiep je vooral wat in het rendement van de toestellen, daar ligt een installateur echt niet wakker van hoeveel energie het jouw kost.
De verschillen zijn aanzienlijk soms.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Honda, en welke is de zuinigste voor koelen?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is Off Topic maar dit soort hete dagen is goed om eens te voelen waar de meeste warmte binnendringt met het oog op eventueel betere isolatie te plaatsen want in de winter gaat de warmte in omgekeerde richting. De temperatuur in een traphal kan die van meerdere kamers beïnvloeden, bijvoorbeeld.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Probleem is vaak niet de temperatuur, wel de hoge luchtvochtigheid.

Bij mij thuis was het vandaag 26° in de living, 27 in de kamers. Helaas was de luchtvochtigheid rond de 68% wat toch een heel pak hoger is dan normaal en het dus binnen 'drukkend' maakt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Ik heb toch ook al heel wat onderzoek gedaan naar welk merk airco te kopen.
Verdiep je vooral wat in het rendement van de toestellen, daar ligt een installateur echt niet wakker van hoeveel energie het jouw kost.
De verschillen zijn aanzienlijk soms.
Misschien kan je uw bevindingen (zowel positief als negatief qua rendement) delen met UB?
Ik heb de indruk dat er wel wat interesse is, gegeven het blijkbaar jaarlijkse weerkeren van deze temperaturen.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Bedankt. Gebruik je specifieke automations om de airco aan te sturen? Benieuwd omdat je zegt niet meer met klok tijden te werken.
Overigens precies mijn argumentatie voor home assistant. Bij mij loopt er bv een away routine die dingen uitschakelt.
Goh, een aantal zaken, de ene al wat nuttiger dan de andere. Enkele voorbeelden:
  • Binnenunit automatisch op silence na 22u
    Indien temperatuur hoger dan 26°c, fan speed 5 (max). Trigger elk halfuur
    Indien temperatuur hoger dan 24°c, fan speed 4, etc
    Gepland koelen dmv Google Calendar met temperatuur vermeld in calendar event
    Melding indien deur langer open dan 2min en airco ingeschakeld is
Verder heb ik ook een script dat het kWh verbruik van die dag (ook uit te lezen uit de controller) omrekent naar euro's a.d.h.v. de tarieven die ik ken vanuit mijn vast energiecontract. De output hiervan komt in Home Assistant als entiteit.

In de toekomst wil ik wat meer rekening houden met opgegeven buitentemperatuur zodat ik preventief wat kan koelen. Met dit weer draait de airco eigenlijk heel de week permanent.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Waw indrukwekkend. Ik doe ongeveer hetzelfde voor onze zehnder ventilatie.

Daikin en stilte modus. Valt dat mee?
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Waw indrukwekkend. Ik doe ongeveer hetzelfde voor onze zehnder ventilatie.

Daikin en stilte modus. Valt dat mee?
Binnenunit op silence is heel stil (stand 1 ook nog). Buitenunit is bij silence ook merkbaar stiller dan op bv. stand 2 of hoger maar echte nachtmodus zoals je bij sommige Daikin modellen hebt, is er bij mij niet. Die toestellen zouden buiten nog stiller kunnen draaien om rust van buren (of jezelf) te vrijwaren. Sowieso als hij teveel moet koelen zal je de buitenunit horen (alhoewel dat gedurende de nacht naarmate het buiten koeler is wel afneemt).
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Goztow schreef:Hier ook interesse, regio Brussel. met de specificiteit dat ik op een appartement woon. Enkel om te koelen, niet om te verwarmen. De buitenunit kan ik wel kwijt op het terras maar qua aanvaardbaar geluidsniveau heeft dat wel implicaties. Ik vermoed dat ik via de PVC-ramen naar binnen kan (het onderste deel is puur PVC) maar hoe gaat het dan verder? Hoe mooi kunnen die leidingen en kabels worden weggestoken?

Kan iemand een idee geven van grootteorde budget? A priori kijk ik voornamelijk naar onze living. Living is momenteel 30 graden, kamers 26 (bij dit extreem weer). Heeft het zin om nu nog een offrte te laten maken? Ik neem aan dat die allemaal overbezet zijn?
Een airco willen is een iets.
Wat zeggen de mede eigenaars of syndicus over deze gaten door gemeenschappelijke muren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zijn geen gaten in gemeenschappelijke muren als ik de gaten maak in de pvc van mijn ramen. Er is een stuk van een halve meter hoog pvc voordat mijn ramen starten. En die examen zijn privaat niet gemeenschappelijk. Tenminste ik denk dat dit haalbaar is, ik ben geen specialist. Wat me meer stoort is eventuele hinder naar de buren toe. Dat zou wel voor tegenstand kunnen zorgen.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Goztow schreef:Er zijn geen gaten in gemeenschappelijke muren als ik de gaten maak in de pvc van mijn ramen. Er is een stuk van een halve meter hoog pvc voordat mijn ramen starten. En die examen zijn privaat niet gemeenschappelijk. Tenminste ik denk dat dit haalbaar is, ik ben geen specialist. Wat me meer stoort is eventuele hinder naar de buren toe. Dat zou wel voor tegenstand kunnen zorgen.
Ik heb het voor de zekerheid aan de syndicus gevraagd en in mijn geval wordt dit gewoon gedoogd (niet op AV voorgelegd). Een dure installatie plaatsen en deze later mogen uitbreken zou zonde zijn. In principe is er door een gemeenschappelijke muur geboord maar kan mij niet voorstellen dat dit schade heeft berokkend. Een bewoner die een luifel monteert boort ook door een buitenmuur, genoeg voorbeelden. Meestal is er wel sprake van "het uitzicht van het gebouw niet veranderen" dus als de buitenunit en/of leidingen niet zichtbaar zijn...

Betreffende het boren door PVC, het gat met de leidingen wordt opgespoten om geen tocht e.d. door te laten. In pvc kan dat misschien wat minder lukken.

Geluidshinder is de reden waarom ik na 22u niet meer te hard laat koelen.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ik ben zelf voor een Daikin gegaan, wat de meeste verkopers vermelden is dat er *zomer*promoties zijn en deze toestellen vaak goedkoper zijn.
Echter is installatietermijn in de zomermaanden eigenlijk altijd richting september/oktober als je hem vandaag zou bestellen.

Daikin FTXP50M / RXP50M unit zelf 1105,19 excl btw en plaatsing 850 excl btw.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ter opvolging de syndic gaat het op de algemene vergadering agenderen. Ik ga al starten met offertes vragen. Ik zou ook graag meer info vinden over geluidsniveaus. Wie kan me hier handige links geven of video's?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter info, eerste offerte:
1x 2,5kW + 1x 3,5kW binnenunit + buitenunit mitsubishi: +/- 4500€ excl btw incl montage
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

DenDries schreef:Ik heb het voor de zekerheid aan de syndicus gevraagd en in mijn geval wordt dit gewoon gedoogd (niet op AV).
Syndicus kan zeggen wat hij wil. ( blijkbaar nog een cowboy )
Ieder deftige syndic zet dit als agenda punt op A.v.
Het is steeds de A.V die hier gaat over moeten beslissen.
Een syndicus mag slechts uitvoeren (toestemming ) geven wat een A.v beslist.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Ik heb de indruk dat er wel wat interesse is, gegeven het blijkbaar jaarlijkse weerkeren van deze temperaturen.
Inderdaad, gezien de algemene interesse zou het interessant zijn als we onze ervaringen kunnen delen. Misschien te laat voor deze zomer, maar er komen nog warme zomers aan :troosten: .

Dus mensen die een airco besteld hebben, of er al een hebben, deel gerust de info:
  • welk type en merk?
  • mono split of multi split systeem.
  • capaciteit binnenunits (bij multi split bijvoorbeeld 3.5kW + 2* 2.5kW).
  • capaciteit buitenunit?
  • te koelen ruimtes (m3)?
  • prijs (met/zonder plaatsing) (*)
  • andere eigenschappen (vb geluidsnivau, WiFi module, ...
(*) waarschijnlijk valt het plaatsen onder de 6% BTW regel voor huizen > 10 jaar, daarmee zijn prijzen incl. BTW moeilijk te vergelijken (bij de ene zal het 21% zijn, bij de andere 6%). Misschien prijs excl. BTW als vergelijking?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Situatie: vrij staande woning, gebruikt als hoofdverwarming en koeling.

welk type en merk?
LG P09 & LG P12RL
mono split of multi split systeem.
Steeds gekozen voor mono's omwille van prijs, hogere betrouwbaarheid, voldoende plaats.
capaciteit binnenunits (bij multi split bijvoorbeeld 3.5kW + 2* 2.5kW). & capaciteit buitenunit?
Respectievelijk 2,5 & 3,8 KW
te koelen ruimtes (m3)?
Verschillend, elke leefruimte heeft hier zo'n bak. ruimtes op zuid en meerdere buitenwanden hebben een groter vermogen. Recentelijk extra dak isolatie geplaatst, voor een totale RD van 6,5; de muren zullen niet meer hebben dan een RD van 1,5. Koelen op de laagste stand was de afgelopen dagen zelfs voldoende om de temperatuur vast te houden, verwarmen is gelijkaardig.
Range: 60 watt/m³ tot 40 watt/m³
prijs (met/zonder plaatsing) (*)
Respectievelijk €650 of €800 enkel voor de airco's, bijkomende kosten voor koelleiding, montage en elektra. (zie bijlage uit 2015)
andere eigenschappen (vb geluidsnivau, WiFi module, ...
De airco's zijn vrij simpel, het geluidsniveau is hoger dan de duurdere modellen. Ik zou niet zeggen dat ze geschikt zijn voor op een balkon. Maar ik woon in een bos en stoor er weinig mensen mee. Het belangrijkste is weliswaar vibraties, van geluid zelf heb je weinig last. Nadat ik bijkomende rubbers had geïnstalleerd op de hangbeugels was dit een wereld van verschil. De buitenunits op rubberen poten werken het best en laten amper iets door, dit zou ik dan ook aanraden voor een balkon.
kassa AC aankoop, normale prijs 2.0.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt voor de gedetailleerde info !
gunmaster schreef: Het belangrijkste is weliswaar vibraties, van geluid zelf heb je weinig last. Nadat ik bijkomende rubbers had geïnstalleerd op de hangbeugels was dit een wereld van verschil
Bedoel je de buitenunits? Of vibraties door de binnenunits?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”