Verkeersagressie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Regels zijn regels en die moeten gevolgd worden, is het standpunt van een politierechter.
Ooit uitgeweken voor een fietser, een aanrijding gehad en in fout verklaard. En bij de vraag wat had ik dan weg moeten doen was het antwoord niet uitwijken en je weg vervolgen.
De fietser overhoop rijden? Ja dat ging het gevolg zijn maar dan was je niet in fout (zwakke weggebruiker was toen nog niet gedefinieerd)
Dizzy schreef:Mooi voorbeeld van wat je krijgt als mensen stoppen met hun verstand te gebruiken en regels willen afdwingen door zelf voor politie te spelen :roll:

Je kan dan wel in je recht zijn maar wat heb je daar aan als je een zwaar ongeval meemaakt? Het is toch niet omdat de ene iets dwaas doet dat je dat moet kopiëren?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Dat vonnis zou ik toch wel graag eens willen inzien...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:
boulder schreef:stel dat hij trager was begonnen rijden, dan zou het kunnen zijn dat achter die rode vrachtwagen een reeks automobilisten komt, die nog wat rapper rijdt, en dan kan hij uiteindelijk stoppen op de pechstrook, hij geraakt er gewoon niet meer op...
Kijk nog eens naar het filmpje...de personenauto met de dashcam liet voldoende ruimte voor de witte vrachtwagen om in te voegen.
Maar ja...ikke ikke ikke...nadat em eerst een half uur op de parking gestopt was voor een tas koffie? (grapje hé) :-) :-) :-)
Ik vind het altijd makkelijk oordelen vanuit de luie zetel, met zeeën van tijd, en met kennis van heel het verloop.
In het verkeer moet het snel gaan, en je weet niet of die auto zijn afstand mooi zal blijven houden.

Ik probeer zelf altijd hoffelijk te zijn, maar vaak is het oprijden toch iets waarbij ik het gevoel heb: "gaan ze mij nu laten opkomen, of gaan ze allemaal parallel blijven rijden, net snel genoeg dat ik er niet tussen kan?"
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef:Ik vind het altijd makkelijk oordelen vanuit de luie zetel, met zeeën van tijd, en met kennis van heel het verloop.
In het verkeer moet het snel gaan, en je weet niet of die auto zijn afstand mooi zal blijven houden.

Ik probeer zelf altijd hoffelijk te zijn, maar vaak is het oprijden toch iets waarbij ik het gevoel heb: "gaan ze mij nu laten opkomen, of gaan ze allemaal parallel blijven rijden, net snel genoeg dat ik er niet tussen kan?"
Luie zetel? Dankzij de dashcam zitten we op de eerste rij in de cinema. :beerchug:
Maar de voorgeschiedenis kennen we inderdaad niet, wat wel vaker het geval is bij dergelijke filmpjes.
Maar euh...het is hier geen Formule 1 hoor, dus er was wel een beetje tijd om het gezond verstand te laten beslissen.
Maar het gezond verstand had hier precies toch een snipperdag genomen, noteer ook dat de witte vrachtwagen pas op het laatste moment
z'n richtingwijzer aanzet, enkele seconden later is z'n geduld op met het agressie invoegmanoeuvre tot gevolg.
Jij denkt dus dat iemand zichzelf gaat filmen terwijl hij een andere weggebruiker niet wil laten invoegen? :roll:

Ik rijd bijna dagelijks op de snelweg met een harmonicabus, richting Antwerpen dus ja ook over de pechstrook bij file.
Heb genoeg verhalen te vertellen, meest bangelijke vind ik altijd om verkeer dat stil staat op enkele centimeters afstand voorbij te steken met die mastodont.
En weet dan dat ik in Borgerhout van de pechstrook 3 rijstroken mag kruisen om de afrit te nemen, altijd spannend.
Eerste opdracht, richtingaanwijzer aansteken, al moeten die 5 minuten blijven aanstaan, maar rustig blijven en geen bruuske manoeuvres en er zal altijd een goede ziel vertragen en vaak nog knipperen om je tussen te laten hoor.
En ja het kan gebeuren dat ik de snelweg niet op kan en soms een stukje pechstrook moet nemen (zelden)
Altijd rustig blijven, vertragen indien nodig...beter 5 seconden later op de plaats van bestemming ipv nooit meerr toekomen. :angel:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:....

Ik probeer zelf altijd hoffelijk te zijn, maar vaak is het oprijden toch iets waarbij ik het gevoel heb: "gaan ze mij nu laten opkomen, of gaan ze allemaal parallel blijven rijden, net snel genoeg dat ik er niet tussen kan?"
Ik zal altijd een plaatsje vrij houden, zolang het verkeer dat instroomt via de oprit bij het oprijden de snelheid ongeveer heeft van de het verkeer op de snelweg zelf. Als 't wat druk is, en snelheid ligt laag heb ik geen behoefte aan auto's die dan tegen 120 de oprit afstormen om dan op het einde allemaal in te voegen, zo werkt dat dus niet. Sterk afremmen, overcompenseren en voor ge het weet staat het 4 km achterop stil door het harmonica effect :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Luie zetel? Dankzij de dashcam zitten we op de eerste rij in de cinema. :beerchug:
Je hebt al direct een heel ander perspectief als je iets van achter bekijkt, en er niets mee gemoeid is.
Als je zelf in die vrachtwagen zit (rood of wit), dan verandert je kijk al direct.
Op het moment dat beiden hun gedrag vertonen weten ze ook nog niet hoe het zal aflopen, terwijl wij het hele filmpje bekijken en dan oordelen, met kennis van het hele gebeuren (en dan nog weet je de helft niet).
Daarom vind ik dat mensen veel te gemakkelijk oordelen.

Als automobilist vergeten we ook wel eens dat die vrachtwagens met een snelheidsbegrenzer rondrijden.
Eventjes optrekken zoals wij doen zit er dus niet in.
Petrikske schreef:Maar euh...het is hier geen Formule 1 hoor, dus er was wel een beetje tijd om het gezond verstand te laten beslissen.
Natuurlijk is het geen F1, maar ook aan 90/uur heb je geen zeeën van tijd om eens alle mogelijkheden te overlopen.
Petrikske schreef:Jij denkt dus dat iemand zichzelf gaat filmen terwijl hij een andere weggebruiker niet wil laten invoegen? :roll:
En jij denkt dat de mensen in de rode of de witte vrachtwagen zich aan het afvragen zijn of er een dashcam in die auto achter hen bevindt, enz.?
Dat dat hetgene is dat hen bezighoudt?
Dat die witte gezien heeft dat die ander een dashcam heeft, en hem dus zal laten voorbijsteken?
Het is een typisch voorbeeld van hoe je, achteraf, allerlei zaken voor vanzelfsprekend aanneemt, terwijl dat helemaal niet het geval is als je er zelf inzit.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

We weten inderdaad maar een heel klein deel vh verhaal, eigenlijk zou het filmen moeten beginnen vanaf het moment dat de witte vrachtwagen van de parking komt en op de oprit komt gereden.
De positie van de rode vrachtwagen tov de witte etc, etc...
Al blijft het naar mijns inziens dat de rode vrachtwagen strafrechterlijk niets ten laste te leggen valt. (my 2 cents on the matter...)

Persoonlijk heb ik op de snelwegen niet zoveel problemen met vrachtwagens, op de secundaire wegen word het al erger omdat ik continu haltes moet bedienen en weer invoegen in het verkeer.
En tijdsdruk is tegenwoordig bij iedereen denk ik, om nog maar te zwijgen vh pakjesvervoer...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

boulder schreef:Als automobilist vergeten we ook wel eens dat die vrachtwagens met een snelheidsbegrenzer rondrijden.
Eventjes optrekken zoals wij doen zit er dus niet in.
Hebben ze wel een rem op een vrachtwagen staan? Veel belangrijker dan kunnen optrekken mijn gedacht.

Trouwens, ja gaat me niet zeggen dat die witte echt niet niet door heeft dat hij op de pechstrook rijdt he.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Op een vrachtwagen staat zelfs een motorrem.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

q-tec schreef: Tegenwoordig duw ik ze er af als ik met de de jeep onderweg ben, gebruik eens uw gezond verstand en de helft van de files zou opgelost zijn.
"Gezond verstand" en "duw ik ze er af" in 1 zin.....tssss
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef:
Ik probeer zelf altijd hoffelijk te zijn, maar vaak is het oprijden toch iets waarbij ik het gevoel heb: "gaan ze mij nu laten opkomen, of gaan ze allemaal parallel blijven rijden, net snel genoeg dat ik er niet tussen kan?"
Omgekeerd heb je dat soms ook. Rijden die vrachtwagens in colonne achter elkaar tegen 90 km per uur of zo en probeer dan maar eens vanuit de tweede rijstrook in te voegen als je van de snelweg af wil.

Bovendien zijn de opritten niet altijd overal even lang. Neem Breendonk, op de A12 richting Antwerpen. Twee rijstroken en als je dan die lange bocht moet nemen achter één of twee vrachtwagens, dan kom je aan 75 km of zo de autosnelweg op. Dan moet je echt hopen dat zij die daar 120 of meer op rijden aub wél even van rijstrook veranderen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dan laat je daar toch zelf 20/50 meter tussen zodat je zelf kan optrekken naar 100/120 km/u ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:We weten inderdaad maar een heel klein deel vh verhaal, eigenlijk zou het filmen moeten beginnen vanaf het moment dat de witte vrachtwagen van de parking komt en op de oprit komt gereden.
Ja, maar sowieso rekening houden dat wie in de auto/vrachtwagen zit, de toekomst niet kan voorspellen.
Het is niet omdat wij het hele filmpje achteraf gezien hebben, dat de chauffeurs weten wat er binnen 10 seconden gaat gebeuren, of die andere misschien niet van gedacht gaat veranderen, enz.
Je moet je gewoon indenken, je komt de autoweg opgereden vanop een oprit.
De rest weet je op dat moment niet, en dat is iets wat mensen moeilijk kunnen, als ze achteraf kijken doen ze alsof dat allemaal op voorhand bekend is.
Petrikske schreef:Persoonlijk heb ik op de snelwegen niet zoveel problemen met vrachtwagens, op de secundaire wegen word het al erger omdat ik continu haltes moet bedienen en weer invoegen in het verkeer.
En tijdsdruk is tegenwoordig bij iedereen denk ik, om nog maar te zwijgen vh pakjesvervoer...
Goh, ik heb zowel met vrachtwagens als met personenauto's wel slechte ervaringen, vaak beginnen ze binnen hun rijvak wat te zwalpen, en gaan ze wel erg snel naar links, waardoor je niet weet of er niet iemand op de smartphone bezig is.
Als je dan links inhaalt kun je maar hopen dat ze het op tijd gezien hebben.

Bij automobilisten stoor ik mij aan het heel kort inhalen op de autowegen.
Slafes schreef:Hebben ze wel een rem op een vrachtwagen staan? Veel belangrijker dan kunnen optrekken mijn gedacht.
Dat zeg je nu, maar stel je maar eens voor dat jij niet boven de 90/uur kunt met je auto, en anderen je wel langs alle kanten voorbijzoeven.
Ik denk dat je je toch rap onveilig zult voelen.
Mocht die vrachtwagen trouwens 120 gekund hebben, had hij waarschijnlijk plankgas gegeven, en was er in één keer opgeraakt.
Slafes schreef:Trouwens, ja gaat me niet zeggen dat die witte echt niet niet door heeft dat hij op de pechstrook rijdt he.
Dat kan toch ook niet anders?
Volgens de bron (HLN) komt hij vanop een oprit van een snelwegparking.
Dan moet je wel eventjes over die pechtstrook rijden, als hij daar blijft rijden is het omdat die op het middenvak hem niet laat invoegen.
Hij zou natuurlijk kunnen stoppen, maar geraakt hij er dan nog wel op?
phil48 schreef:Omgekeerd heb je dat soms ook. Rijden die vrachtwagens in colonne achter elkaar tegen 90 km per uur of zo en probeer dan maar eens vanuit de tweede rijstrook in te voegen als je van de snelweg af wil.
Dat heb ik ook vaak, en door de hoogte van vrachtwagens kun je soms niet zo makkelijk inschatten of je er nog tussen kunt of niet.
Ik moet iedere werkdag afrijden richting Brugge, komende van Kortrijk.
Vlak daarvoor is een parking waar auto's en vrachtwagens van komen.
Ga ik op ruime tijd naar het rechterrijvak, zodat ik makkelijk kan afdraaien, dan kunnen er toch nog vrachtwagens en auto's vanop die parking komen opgereden.
Dat geeft niet echt een veilig gevoel, want als je naar het linker- of middenvak uitwijkt, dan moet je zien dat je nog rap genoeg weer bij het rechtervak geraakt om af te slaan.
Je kunt ook onmiddellijk naar het linker- of middenvak gaan, en hopen dat je dan nog ergens kunt invoegen, maar zeker is dat niet.
Dat leidt tot gevaarlijke situatiess.
phil48 schreef:Bovendien zijn de opritten niet altijd overal even lang. Neem Breendonk, op de A12 richting Antwerpen. Twee rijstroken en als je dan die lange bocht moet nemen achter één of twee vrachtwagens, dan kom je aan 75 km of zo de autosnelweg op. Dan moet je echt hopen dat zij die daar 120 of meer op rijden aub wél even van rijstrook veranderen.
Ik ken ook zo'n oprit, heel kort, je mag maar 70 volgens de borden, en in mijn geval moet ik dan helemaal naar links op een heel korte afstand, en dan moet ik hopen dat diegene die daar rijden mij willen doorlaten.
Sommige punten zijn echt gevaarlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

boulder schreef:Dan moet je wel eventjes over die pechtstrook rijden, als hij daar blijft rijden is het omdat die op het middenvak hem niet laat invoegen. Hij zou natuurlijk kunnen stoppen, maar geraakt hij er dan nog wel op?
Geen verwijt, maar hebben we wel hetzelfde filmpje gezien? :eek:

Lijkt mij alsof jij helemaal andere dingen gezien hebt.

Als die witte gewoon van zijn gas af gaat en niet koppig is hoeft deze nergens te stoppen, gewoon achter de rode op de snelweg invoegen. Klaar.

Waarom die moet stoppen? Geen idee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Blijkbaar is dit dus gebeurd op de E40 aan de oprit vanuit de parking in Wetteren, richting Brussel ?
  • - Daar is de oprit strook zéér kort (ca 160m), als je niet onmiddellijk kan invoegen zit je al vlug op de pechstrook.
    - Deze pechstrook is ca 625m lang voor ze (kort) onderbroken wordt voor het viaduct over de N462.
Als de witte vrachtwagen de rode op dat punt niet had weggeduwd, dan lag hij beneden naast het viaduct op de N462 ...

Aan een snelheid van 90 km/u (= 25m/s) gebeurt dit alles in enkele seconden:
  • - de oprit van 160m duurt 6"
    - het stuk pechstrook (vanaf einde oprit tot viaduct) van 625m duurt 25"
Daarmee is het gedrag van (beide) vrachtwagens niet goed te keuren, maar verklaart wel de paniek op het einde van de witte vrachtwagen die het einde van pechstrook zag naderen. Dit was dus een soort Russische roulette :? .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je dit niet kan inschatten op 30 seconden dan ben je een gevaar op de weg.
:bang:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Daarmee is het gedrag van (beide) vrachtwagens niet goed te keuren, maar verklaart wel de paniek op het einde van de witte vrachtwagen die het einde van pechstrook zag naderen. Dit was dus een soort Russische roulette :? .
Die paniek kan ik me wel voorstellen, heb dat ook al enkele malen mogen ervaren in de avondspits als ik in Borgerhout de snelweg opga.
De oprit is aan de linkerkant, leuk om doen met een gelede bus die niet vooruit wil, na een tijdje stopt die oprit dus ook en ofwel neem je dan iemand mee ofwel moet je vol in de ankers en sta je stil in het midden van de snelweg....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Idem oprit Aalst richting Brussel: super kort en er staat een pijler van een brug waar je u tegen te pletter mag rijden als je niet tijdig invoegt.
Maar het is nooit een goed idee om iemand weg te duwen. Als invoegend verkeer heb je de plicht om u aan te passen aan het reeds aanwezige verkeer.
Het aanwezige verkeer heeft geen plicht om u erin te laten, maar het is wel net zo hoffelijk.

Mocht het wel een plicht zijn, het zou wat geven op bv de oprit in Bertem richting Brussel.
Het sluipverkeer daar zou exponentieel stijgen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

We kunnen blijven doorgaan met te denken hoe sommige mensen
-) reageren in t verkeer
-) nadenken terwijl ze rijden
-) allert genoeg zijn
-) weten hoe ze met een ongewone situatie moeten omgaan

https://m.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/ ... ~ad7c2151/

Laat staan dat we proberen aan zelfreflectie te doen zonder ooit in zo'n situatie te zijn terecht gekomen
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

philippe_d schreef:Blijkbaar is dit dus gebeurd op de E40 aan de oprit vanuit de parking in Wetteren, richting Brussel ?
  • - Daar is de oprit strook zéér kort (ca 160m), als je niet onmiddellijk kan invoegen zit je al vlug op de pechstrook.
    - Deze pechstrook is ca 625m lang voor ze (kort) onderbroken wordt voor het viaduct over de N462.
Als de witte vrachtwagen de rode op dat punt niet had weggeduwd, dan lag hij beneden naast het viaduct op de N462 ...

Aan een snelheid van 90 km/u (= 25m/s) gebeurt dit alles in enkele seconden:
  • - de oprit van 160m duurt 6"
    - het stuk pechstrook (vanaf einde oprit tot viaduct) van 625m duurt 25"
Daarmee is het gedrag van (beide) vrachtwagens niet goed te keuren, maar verklaart wel de paniek op het einde van de witte vrachtwagen die het einde van pechstrook zag naderen. Dit was dus een soort Russische roulette :? .
Eerst spreken ze van op/afrit van erpe-mere, richting wetteren?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Slafes schreef:Lijkt mij alsof jij helemaal andere dingen gezien hebt.

Als die witte gewoon van zijn gas af gaat en niet koppig is hoeft deze nergens te stoppen, gewoon achter de rode op de snelweg invoegen. Klaar.

Waarom die moet stoppen? Geen idee.
Opnieuw, jij schrijft dit alsof de witte en rode vrachtwagens de toekomst kunnen voorspellen.
Weet de witte vrachtwagen dat er de volgende x seconden niemand op die rechterstrook meer gaat invoeren?
Jouw idee dat hij er "gewoon achter" moet invoegen gaat ervan uit dat er dus nadien niemand meer op die autosnelweg op dat rechterrijvak zal rijden.
Het gaat ervan uit dat de man met de dashcam ook geen manoeuvres zal doen, enz.
Dat weet je misschien achteraf, maar als je in die witte of rode vrachtwagen zit, weet je dat op dat moment nog niet.

Zoals anderen hier ondertussen schreven is die oprit heel kort.
Dat kan ook moeilijk anders, waarom zou die vrachtwagen anders op de pechstrook zijn beginnen rijden?
Ongetwijfeld omdat andere bestuurders hem niet lieten invoegen.
Wat moest hij dan doen?
Stoppen?
Hoe zou hij er dan ooit kunnen tussenvoegen?

Voor alle duidelijkheid: ik rijd nooit met een vrachtwagen, en ik heb geen speciale sympathie voor hen.
Het gaat erom dat ik wil wijzen op het veel te makkelijk oordelen achteraf, eens men het hele verloop kent.
Als jij straks de autosnelweg oprijdt, weet je ook nog niet hoe het gaat lopen.
Voor hetzelfde geld is die rechterrijstrook één muur van auto's en vrachtwagens, en laten ze je er ook niet tussen.
Wat je dan als automobilist als voordeel hebt is je wendbaarheid, en het feit dat er geen snelheidsbeperker opzit.
Maar mochten ze mij dan zo'n gigantisch voertuig in handen duwen, en ik weet dat ik maar maximum 90/uur kan, dan zou ik toch ook al wat meer bezorgd zijn als ze er mij niet tussen laten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

boulder schreef:Zoals anderen hier ondertussen schreven is die oprit heel kort.
Dat kan ook moeilijk anders, waarom zou die vrachtwagen anders op de pechstrook zijn beginnen rijden?
Ongetwijfeld omdat andere bestuurders hem niet lieten invoegen.
Het filmpje toont duidelijk dat er voldoende afstand is tussen de dashcam en de rode vrachtwagen. De witte had m.i. perfect kunnen invoegen achter de rode. Dat de witte hiervoor even op de pechtstrook moest rijden kan best zijn, maar tot op het laatste moment gas blijven geven om dan de rode te verplichten een manoeuvre te doen waarbij de rode tot voorbij de middelste rijstrook gedwongen wordt, kan er bij mij echt niet in.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor we verder palaveren over het feit of deze oprit/afrit te kort is of niet : het is NIET de oprit van de E40 te Wetteren richting Brussel!

En de oprit van de parking te Wetteren richting Brussel is ... 350 meter lang! Dit gemeten vanaf de uitrit van de parkings speciaal voor vrachtwagens (de uitrit van de tankvoorzieningen voor vrachtwagens ligt er nog voor) tot aan de bewuste brug.

Van zodra je de bocht hebt genomen en je op de uiteindelijke invoegstrook terecht komt heb je een zee van tijd om goed in te schatten waar je exact gaat invoegen. Bedenk ook dat een vrachtwagen tijd nodig heeft om aan 90km/u te geraken.

Kijk overigens eens goed naar het filmpje : de witte truck wilt niet persé invoegen omdat er een brug komt, maar omdat de pechstrook ophoud met bestaan voor een geluidsscherm.

Mocht de witte vrachtwagen dus niet persé gas geven dan zou hij ook niet tegen dat scherm kunnen aanrijden. Enkel en alleen de witte is dus in fout. De rode vrachtwagen heeft geen enkele reden om af te remmen op een autostrade.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

"minutenlang op de pechstrook rijden" ,geen gebruik van de richtingaanwijzer (pas net voor z'n rammanoeuver pinker aan)
Hallookes...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Idem oprit Aalst richting Brussel: super kort en er staat een pijler van een brug waar je u tegen te pletter mag rijden als je niet tijdig invoegt.
Dat was tijdens mijn rijopleiding de eerste oprit die ik moest nemen. Stress 200%. En ondertussen mijn vader maar roepen : sneller, sneller! En ondertussen kwam die brugpijler maar dichterbij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

R2D2 schreef:
heist_175 schreef:Idem oprit Aalst richting Brussel: super kort en er staat een pijler van een brug waar je u tegen te pletter mag rijden als je niet tijdig invoegt.
Stress 200%
Nog steeds.
Het is een draak van een complex.
Bij de afrit moet je eerst wringen om op de spiraal te geraken, die ontzettend scherp is.
Bij de oprit krijg je eerst een geweldig scherpe spiraal en dan moet je volgas kamikazegewijs de E40 op.
Compleet zottenwerk.

En dan zijn er nog de opritten die uitkomen op de linkerrijstrook
- R6/E19 richting Brussel
- R10/E313 richting Wommelgem
altijd spannend
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Sinna schreef:Het filmpje toont duidelijk dat er voldoende afstand is tussen de dashcam en de rode vrachtwagen. De witte had m.i. perfect kunnen invoegen achter de rode.
De witte kan toch de toekomst niet voorspellen?
Als hij stopt met gas geven, om de rode te laten passeren, en daar in te voegen, kan het gerust zijn dat de wagen met de dashcam wel begint te versnellen.
Iedereen doet precies alsof de chauffeurs van die wagens/vrachtwagens weten hoe de toekomst eruit ziet.
Wij weten het, omdat het voorbij is, en omdat we het filmpje zien van de gebeurtenissen.
Als ik straks de autoweg oprijd, weet ik niet wat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs precies gaan doen.

Nog eens, het gaat er mij niet om wie er nu precies juist gehandeld heeft, mij stoort het dat men achteraf komt zeggen van "dat wist je toch?", alsof je in de toekomst kunt kijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het complex van Aalst is een weerspiegeling van de problemen van de stad Aalst :lol:

Het filmpje is duidelijk genoeg. De witte wil iets doen dat niet volgens de regels is en de rode wil een stiptheidsactie houden.

Beiden zijn onnozel en kinderachtig bezig maar de witte gaat toch het meest in de fout. Hij voegt in maar is onvoldoende snel om voor de rode in te voegen en wil niet vertragen om achter hem in te voegen (wat elke normale mens zou doen en de regels voorschrijven).

De tijd dat hij maar blijft over de pechstrook rijden toont duidelijk aan dat er wel degelijk genoeg tijd en opties waren om dit te vermijden. Gelukkig gaat de rode uiteindelijk toch aan de kant om erger te voorkomen maar dan gaat de witte nog even wat extra "duwen", zelfs als hij al op de snelweg zit. Als ze hem vinden mogen ze hem gerust een tijd rijverbod geven want zulke cowboy's kunnen we wel missen op de weg.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

boulder schreef:De witte kan toch de toekomst niet voorspellen?
Hij heeft geen glazen bol, nee, maar gelukkig wel spiegels.

Stel u voor dat iedereen maar verkeersovertredingen begaat omdat ze ochottekes de toekomst niet kunnen voorspellen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

JamesEarlGray schreef:
boulder schreef:De witte kan toch de toekomst niet voorspellen?
Hij heeft geen glazen bol, nee, maar gelukkig wel spiegels.
Spiegels geven alleen weer wat er nu gebeurt, niet wat er gaat gebeuren.
JamesEarlGray schreef:Stel u voor dat iedereen maar verkeersovertredingen begaat omdat ze ochottekes de toekomst niet kunnen voorspellen.
Daarover gaat het niet, maar over dat men hier schrijft dat hij perfect kon invoegen, want die ander liet genoeg ruimte.
Je kunt daar op dat moment niet van uitgaan, want om in te voegen na die rode, zou hij eerst moeten vertragen, die rode laten passeren, en dan mag er ondertussen achter zich niets veranderen.
Het is dat waar men hier gewoon van uitgaat, alsof dat gewoon vastligt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Hij had perfect kunnen vertragen en achter de rode kunnen invoegen, zoals de regels voorschrijven. In het allerergste geval, ook hypothetisch dus, moest hij gewoon stoppen als hij niet kon invoegen. Nu heeft hij zeer gevaarlijke situaties veroorzaakt en is hij daarmee doorgegaan zelfs toen hij uiteindelijk op de snelweg was, een complete zot maw.

Dat dit niet goed ging aflopen was al snel duidelijk maar koppigheid en verstand gaan meestal niet samen.

Vroeger was er een oprit aan de R4 vanaf de snepkaai. Die was na een bocht en heel kort. Je moest dus flink aanzetten om in te voegen tussen wagens die minstens 90 reden (velen vaak meer dan 100). Op het einde van de korte oprit stond een groot betonblok. De situatie is me dus bekend. Meestal reed ik snel genoeg om vlot te kunnen invoegen en velen laten je ertussen als dat kan maar soms lukt dat dus niet. Dan rem je toch gewoon af en soms stond ik inderdaad stil omdat het verkeer te druk was. Dat is spijtig maar minder spijtig dan een accident met diverse wagens omdat ik geen minuut kan wachten tot er wel een gaatje is.

De op en afrit zijn onlangs gesloten. Niet vanwege het gevaar maar wel omdat de oprit naar ikea er nu is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Boulder...hij heeft totaal de intentie niet gehad om in te voegen, "kilometerslang" ,"geen richtingaanwijzer gebruiken" etc..
De auto met de dashcam liet wel degelijk ruimte om in te voegen, maar ik heb zo'n vermoeden dat er tussen beide vrachtwagens 'iets' gebeurd is wat niet in het filmpje zit maar er wel voor zorgde dat er een vete diende uitgevochten te worden.
Zoniet is z'n gedrag gewoon krapuleus en praten over de toekomst vijgen na Pasen.

Zelfs als het moeilijk is moet je op z'n minst de intentie hebben en proberen om in te voegen...

Dit is nergens te zien op het filmpje, en daar heb ik geen kristallen bol voor nodig, 25 jaar anciënniteit zullen denkelijk wel volstaan.

En hier ga ik het bij laten. :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

[youtube]ZpmTtg0a91Y[/youtube]

Meer valt er niet over te zeggen ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:De witte kan toch de toekomst niet voorspellen?
Als hij stopt met gas geven, om de rode te laten passeren, en daar in te voegen, kan het gerust zijn dat de wagen met de dashcam wel begint te versnellen.
Iedereen doet precies alsof de chauffeurs van die wagens/vrachtwagens weten hoe de toekomst eruit ziet.
Wat een bullshit argument is dat nu weer (tot meermaals toe).
Zoals James al aanhaalt, heeft hij wel spiegels. Trouwens, het argument dat de rode opzij kan is totaal irrelevant om het gedrag van de witte goed te praten. De witte kan immers totaal niet zien wat er zich links van de rode bevindt, dus hoe weet die witte zo zeker dat de rode kon uitwijken ? De witte had gewoon moeten vertragen (want sneller kon hij ook al niet) en ondertussen kijken of hij veilig achter de rode kon invoegen, wat overduidelijk kon. Stellen dat hij dat niet deed omdat die met de dashcam misschien dat gat zou dichtrijden is compleet absurd. Dan kan je even goed stellen dat de rode niet wou uitwijken omdat die met de dashcam hem misschien zou inhalen.

Ik rijd gewoon met een personenwagen en ben zeker van dat ik ook zeker wekelijks bij het invoegen gewoon wat vertraag om achter een vrachtwagen in te voegen, eerder dan nog wat extra gas bij te geven om vóór hem de weg op te duiken.


PS: blijkbaar hebben ze bij HLN ook commentaar gekregen, want het artikel is duidelijk herschreven. Ik weet niet meer wat er origineel stond, maar er stond wel duidelijk in dat het de rode zijn schuld is dat hij niet aan de kant wou. Nu staat er iets veel genuanceerder en dat de witte wettelijk gezien achter de rode moest invoegen : https://m.hln.be/nieuws/binnenland/vrac ... ~a3ff7f33/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Tomby schreef:Wat een bullshit argument is dat nu weer (tot meermaals toe).
Zoals James al aanhaalt, heeft hij wel spiegels.
Neen, de bullshit vertellen jullie.
Spiegels zeggen niets over de toekomst.
Maar het ergste van al, jullie oordelen en hebben die spiegels NIET.
Dus jij ziet niet wat er achter hen komt, maar gaan toch hooghartig oordelen.
Tomby schreef:Ik rijd gewoon met een personenwagen en ben zeker van dat ik ook zeker wekelijks bij het invoegen gewoon wat vertraag om achter een vrachtwagen in te voegen, eerder dan nog wat extra gas bij te geven om vóór hem de weg op te duiken.
Wij hebben de luxe van de wendbaarheid en geen snelheidsbegrenzer te hebben.
Wij kunnen kiezen.
Maar het idee van "ze eventjes te laten passeren" blijkt toch vaak niet het juiste.
Als je denkt "ik laat die ene passeren, en voeg er daarna in", heb je veel kans dat die ook net te snel rijdt, en uiteindelijk mag je stoppen.
Maar goed, iedereen denkt hier van zichzelf dat ze de slimste zijn, terwijl ze maar achteraf oordelen, met de helft van de feiten...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Quote van verkeersregels:

“Om de rijstrook van een autosnelweg veilig te kunnen oprijden, ligt naast de rijstroken een invoegstrook. Is het verkeer zo druk dat invoegen onmogelijk is, vertraag dan geleidelijk en stop eventueel op de invoegstrook. Wacht daar tot je veilig kan invoegen.”

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... pechstrook


Het artikel is helemaal herschreven, dit stond er inderdaad eerst niet.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”