9lives verboden BBQ topic hier verder gezet ;)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ub4b,

Elke brandweerman en/of hulpverlener zal jouw methode afkeuren. Je mag dan best een goede techniek ontwikkeld hebben om het volgens jouw op
een veilig manier te doen. Ik kan begrijpen dat het niet aangemoedigd word om je techniek aan te leren aan nubies van 9L. Helaas heeft 9L een methode van strafpunten om je hierop terecht te wijzen. Je kan dat ook gewoon negeren.

Het strafpunten systeem vind ik trouwens niet zo waterdicht, omdat het niet je bedoeling was om te trollen en leek het een foutieve benadering van je terechtwijzing. Het resultaat is dat je topic gesloten werd. wat de bedoeling was van de mods van 9L.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

mailracer schreef:ub4b,

Elke brandweerman en/of hulpverlener zal jouw methode afkeuren.
Het blijft een risico als je niet weet wat je doet. Op de filmpjes hierboven zie je natuurlijk ook enkel de fouten: liters olie of alco of zelfs benzine direct op de BBQ gieten, hoe dom kan je zijn ....

Maar ik heb al zoveel onkruid met bio-methanol geBBQ'ed dat ik het voor het in gang krijgen van de kolen een methode vind die voor mij efficiënt werkt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

zoals ik eerder zei heb ik je al verteld dat het voor jouw veilig lijkt. Een brandweerman die mensen opleidt tot branden blussen weet ook hoe hij hier mee om moet omdat hij ethanol gebruikt om branden aan te steken voor de oefening. Jouw methode is dus niet nieuw.
Bij 9L is de reden tot sluiten eerder bedoeld omdat je volgens hun mensen die het niet zo nauw nemen met veiligheid op een verkeerd been kan zetten. Enkel de opgegeven reden tot sluiten is fout omdat je niet wou trollen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Het internet staat toch vol met heel gevaarlijke dingen die je niet moet doen als je onervaren bent of er niets van weet?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

kamiel schreef:Het internet staat toch vol met heel gevaarlijke dingen die je niet moet doen als je onervaren bent of er niets van weet?
Daarom dat het internet ook vol staat met filmpjes van idioten die zichzelf en anderen verwonden (of erger) omdat ze alles na doen. Nu goed, "remove all warnings and let nature take it's course". 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Beste aankoop die ik heb gedaan is een elektrische kolenaansteker. Ziet er een beetje uit als een hooivork. Je legt dat onder je houtskool, laat het 5 minuutjes werken en je kolen gloeien al. Hooivork haal je er dan weer uit, je vult wat houtskool bij en alles steekt elkaar verder aan. Heb altijd een gloeiend hete BBQ op een kwartiertje.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap eigenlijk al dat gedoe niet. Voordat we zelf een BBQ hadden, zag ik mijn schoonbroer ook altijd sukkelen om de BBQ in gang te krijgen.
Wij hebben een Barbecook en de methode volgens de handleiding werkt keer op keer perfect: 3 vellen krantenpapier oprollen, plooien en in de buis steken. Roosterke erop en een kleine hoeveelheid kolen om te starten. Via de trekgaten het krantenpapier in gang steken, en 5 minuten later zijn de kolen al redelijk aan het gloeien en kan je bijvullen tot de gewenste hoeveelheid.
Maar misschien is het met grotere BBQ toestellen niet zo simpel.
Jorg
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2019, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ub4b schreef: in de bio planet eens bio kalkoen en rundsbrochetten gekocht
ub4b schreef: Dus morgen nog eens de brute force methode voor de BBQ aan te steken
Wat is het nut van bio als je een vervuilende bbq gebruikt?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De bio brochetten waren minder extreem gemarineerd tov de niet-bio colruyt versies, en eigenlijk wel lekkerder.
Jorg schreef:Wat is het nut van bio als je een vervuilende bbq gebruikt?
Dus mensen met een benzine of dieselauto mogen ook niet meer shoppen dan in de bio-planet?
Jorg
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2019, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het feit dat mensen denken de wereld te redden door een keertje bio te eten is een probleem!

Men zou beter beseffen dat men ook moet lokale producten kopen en dan inderdaad met de fiets naar die lokale producent.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

jorg, over het redden van de wereld is er een topic dat noemt klimaatdiscussie. ub4b beweert ook nergens dat hij een wereldverbeteraar is. Als je hem wat langer leert kennen dan snap je het wel. :lol: .
Bio is ook maar een label dat bepaald hoe iets geteeld of gekweekt moet worden, doet men vooral om minder antibiotica of pesticide in de voeding te krijgen. Niet om de wereld te redden. :roll:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Jorg schreef:Het feit dat mensen denken de wereld te redden door een keertje bio te eten is een probleem!

Men zou beter beseffen dat men ook moet lokale producten kopen en dan inderdaad met de fiets naar die lokale producent.
Vroeger kocht ik alles bij bio planet. Ik ging vaak met de fiets toen ik nog in Gent woonde. Ik heb vele jaren enkel bio gekocht. Ik kende daar veel mensen omdat ik dat combineerde met de eethoek in Bio-Planet Gent, die ze hebben dichtgedaan om op die plaats kassa's te zetten. Sindsdien passeer ik nog 1x per week in de bio planet maar dan die nabij Aalst. In Gent ga ik zo weinig mogelijk.

De tijd dat Bio Planet ook een sociale functie had is volledig voorbij, 't is nu enkel nog voor de poen te doen. Omdat ze de druk van de concurrenten voelen, gaven ze vandaag zelfs een flyer mee dat ze huismerk goedkoper maken, zonder hun leveranciers minder te geven. Of draai het om: we hebben al jaren te veel gevraagd. één van de trucken is grote verpakkingen afschaffen, en kleinere duurdere verpakkingen maken, bvb de vol-au-vent van 800gr naar 500gr. Heb jaren lang de prijzen zien omhoog gaan, ze melkten het echt uit.

Sinds ik nu een liefde/haat met BP heb koop ik tegenwoordig daar minder, en in de aldi is de bio veel goedkoper dan bij BP maar ze hebben zeer weinig aanbod.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb het vooral heel moeilijk met het dubbele van bioplanet : bio, ok, maar zo dikwijls vd andere kant van de wereld, wat het bio gedeelte gewoon te niet doet.

Ondertussen lid bij een CSA boerderij in de buurt, die volledig biologisch kweekt.

Betere groenten, we gaan er per fiets om, en het oogsten is eigenlijk enorm rustgevend ;-)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Hetzelfde als light bij de McDo, er zijn mensen die het gewoon beter vinden :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tien schreef:Hetzelfde als light bij de McDo, er zijn mensen die het gewoon beter vinden :)
McDo: grootste rotzooi wat er is vol met chemicaliën https://www.google.com/search?q=mcdonals+chemicals
BioPlanet: zo weinig mogelijk rotzooi

Wat een vergelijk man!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het ging over een light/zero cola ipv een reguliere cola en zich ondertussen volvreten met vette snacks. :)

Ik vind de zero variant ook lekkerder dan de gewone cola dus neem ook zero als ik bij de mcdo binnenstap, maar ik drink ook zero bij mijn slaatje, lokaal van eigen kweek. :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Slafes schreef:Het ging over een light/zero cola ipv een reguliere cola en zich ondertussen volvreten met vette snacks. :)
Light is minstens even ongezond als suiker. Vooral het bedotten van je spijsvertering:

https://www.health.harvard.edu/blog/art ... 1207165030
That means people who routinely use artificial sweeteners may start to find less intensely sweet foods, such as fruit, less appealing and unsweet foods, such as vegetables, downright unpalatable.

In other words, use of artificial sweeteners can make you shun healthy, filling, and highly nutritious foods while consuming more artificially flavored foods with less nutritional value.

Artificial sweeteners may play another trick, too. Research suggests that they may prevent us from associating sweetness with caloric intake. As a result, we may crave more sweets, tend to choose sweet food over nutritious food, and gain weight. Participants in the San Antonio Heart Study who drank more than 21 diet drinks per week were twice as likely to become overweight or obese as people who didn’t drink diet soda.
Das dus drie blikjes per dag, niet zo extreem veel zelfs. Je valt dus niet af van nepsuikers.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heb ik ook nooit beweerd dat het gezond is. :) De smaakbeleving is ietsje anders. Ik drink ook maar max 3 cola zero's per dag, de rest is thee, zelfgemaakte gember frisdrank zonder suiker, eens een pintje...

Trouwens, wat betreft niet of wel dik worden van gesuikerde dranken. Ik ken iemand die toch wel afgevallen is na het overschakelen van 3 liter reguliere cola naar de zero variant. Ok, dat is extreem, maar ging ook over gigantisch veel suiker inname. Dit geheel terzijde en ook niet wetenschappelijk onderbouwd. :)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

ub4b schreef: Wat een vergelijk man!
Zou duidelijker geweest zijn als ik er het volgende quote bij gezet had:
Jorg schreef: Wat is het nut van bio als je een vervuilende bbq gebruikt?
Wat ik vooral bedoelde met de vergelijking was dat je niet noodzakelijk bio koopt om daarmee te wereld te verbeteren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jorg schreef:Het feit dat mensen denken de wereld te redden door een keertje bio te eten is een probleem!

Men zou beter beseffen dat men ook moet lokale producten kopen en dan inderdaad met de fiets naar die lokale producent.
Met Bio ga je de wereld niet redden hé, integendeel, meer opbrengst per ha gaat de wereld redden :angel:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

iceke schreef:Met Bio ga je de wereld niet redden hé, integendeel, meer opbrengst per ha gaat de wereld redden :angel:
GMO FTW! :banana:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik lig plat .... volgens de modjes heb ik een dubbelaccount. Maar ik heb helemaal geen zin meer in 9L na dit voorval, en heb dus geen 2e account aangemaakt ...

Ze mogen nog zoveel strafpunten uitdelen .... ik ben er toch weg en heb al mijn posts trouwens gedelete.
dubbel-account.png
Als ik inlog kom ik trouwens uit op:
https://prime.be/404.php

The page isn’t redirecting properly

An error occurred during a connection to prime.be.

This problem can sometimes be caused by disabling or refusing to accept cookies.
Klungels. Op een chrome met reeds cookies gezet, geeft hij deze fout, op een andere chrome vanaf een andere PC redirect hij mij na inloggen weer naar 9lives. Achterlijke beleid, want ik heb helemaal geen dubbelaccount.


Zo nu back on topic, vandaag weer methode aan 't gebruiken
fire.jpg
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

De tuinslang ligt wel klaar ;)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

https://www.action.com/nl-be/p/bbq-time ... lstarter-/

Veiliger, geen rook en quasi even snel. En voor deze prijs... :lol:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:https://www.action.com/nl-be/p/bbq-time ... lstarter-/

Veiliger, geen rook en quasi even snel. En voor deze prijs... :lol:
Ik heb deze https://www.action.com/nl-be/p/kinzo-onkruidbrander-/ , al heb ik die maar een keer gebruikt voor de BBQ. Meestal gebruik ik zo'n starter waar je de kolen of briketten in kan gooien met een paar aanmaakblokjes er onder.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Even een waarschuwing toch voor iets wat ik in dit topic al las: wees voorzichtig met gedroogd hout dat uit de tuin komt. Sommige plantensoorten zijn ook in gedroogde of verbrande toestand giftig. Ik denk bvb aan oleander, op menig terras aanwezig, niet zelden dichtbij een bbq. Verbrande takjes van dergelijke planten zouden zelfs op de bbq vergiftiging kunnen veroorzaken (bron: van horen zeggen van plantenkenner, niet aan den lijve ondervonden gelukkig).
Voor de rest vind ik het vreemd dat men zo focust op het 'snel' aansteken van een bbq. (Milieuvriendelijk) blokje onder de kolen, pintje drinken en geduldig wachten maken toch deel uit van de charme? :beerchug:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uiteindelijk maakt het geen hol uit hoe je die eerste kolen aansteekt... Ze hebben vooral zuurstof nodig, als je snel wil starten is een haardroger of fan een veel betere oplossing.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Nog geen 8:00 en zin in bbq... raar ontbijt :|
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Houtskolen BBQ is geduld hebben :angel:

Ik gebruik:
- geen brandversnellers
- geen haardrogers
- geen luchtpomp

Enkel wat geperste houtschifferblokjes, stuk of 8 die ik verdeel over de kolen.
Die steek aan en dan is het geduld hebben.

Wat ik wel nog doe is op zonnige dagen de kolen er al inleggen in de vroege namiddag zodat die nog extra drogen.

Als je geen geduld hebt, gebruik dan een gas BBQ :-D

Maar dat komt er thuis noway binnen.
Das gelijk een Belgisch café met Heineken :beerchug:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik "prepareer" de BBQ ook meestal lang op voorhand. Heb zo'n Barbecook.

Wat oude broodzakken in de zuil steken, kolen er al op, en zo paar uur in de zon laten staan... success verzekerd. (toch 9/10 :-) )


Maar ik ga toch die elektrische starter in de Action halen. Dat geeft wat minder rook, en als we geen terugdraaiende teller meer hebben, moeten we stoken in de zomer. 8)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:Ik "prepareer" de BBQ ook meestal lang op voorhand. Heb zo'n Barbecook.

Wat oude broodzakken in de zuil steken, en kolen er al op, en zo paar uur in de zon laten staan... success verzekerd. (toch 9/10 :-) )
Hehe, inderdaad.
Tot vorig jaar een Barbecook, bij mij waren het gazetten :banana:
Maar die was na 10 jaren volledig krom getrokken en hing met haken en ogen aan elkaar.
Nu een Italiaans merk, maar ik ben de naam effe kwijt.
En daar heb ik geen geen zuil, dus daarmee de blokjes hout en de zon :wink:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

BBQ starten hoeft niet lang te duren. Een paar bioblokjes en go!

BBQ-en gaat toch ook over (langzaam) genieten van de zomer dus waarom dat gejaag? Waarom mensen gevaarlijke zaken gaan proberen voor iets dat ook veilig kan ontgaat me.

Wat nergens terug komt is het feit dat goede kolen ook belangrijk zijn. Er is veel verschil en sommige kolen branden veel langer dan anderen. De beste stukken zitten altijd (toevallig) bovenaan. De onderste (kleinere) gebruik ik eerder als de BBQ al goed aan is. Voor opstart gebruik ik nieuwe kolen. Plaats ze in pyramide zodat het vuur goed kan trekken.

Mijn BBQ is eentje van uit den aldi van 15 jaar geleden. Inox en nog altijd klaar voor de strijd na al die tijd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Laatst een filmpje van The Kings of Random bekeken hoe je het snelst een barbecue aan steekt.



Blijkbaar is de snelste methode om er zo'n ventilatortje op te zetten. Alle andere manieren duren toch wat langer.

In alle geval, ik heel blij met mijn gas toestel (buren ook wegens geen rook meer). 10 min en klaar, temperatuur perfect te regelen, smaak, ik proef geen verschil.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:...smaak, ik proef geen verschil.
Al een geluk, houtskool is in principe smaak en geurloos. Degene die wel verschil proeven doen iets grondig fout met hun oervuur ;-)
Nu, wij hebben een traditie van Grillen en niet zo zeer BBQ'en... Die worstjes en Satéekes zijn veel makkelijker te grillen op een gasvuur.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Makkelijker wel, maar een BBQ op kolen heeft toch wat meer charme.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hier wordt ook weer getoond hoe het niet moet:



Brute force op een slecht brandende BBQ alcohol sproeien is om miserie vragen, en de kolen blijven niet aan.
Een mooie bodem met takjes, daarop de kolen en dan wat alcohol, en dan pas aansteken door er een lucifer vanop een afstand op te gooien geeft een minder extreme vlam en het blijft ook mooi doorgaan.

De electrische vork heb ik nog niet getest, maar wel de kinzo onkruidbrander: vroeger stak ik de takjes op drie plaatsen in brand met de kinzo, maar het duurt veel langer en die gasbussen kosten ook geld. Vaak ging het met de Kinzo soms uit. En die Kinzo's hun aansteekmechanisme gaat zeer snel kapot, heb er ondertussen al drie en ik steek die met een ordinaire aansteker aan wat alles behalve vlot gaat.

Dus daarom was ik het beu en heb dan deze methode bedacht.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ik krijg goesting om de ethanol oplossing te gebruiken voor onkruid op trotoir maar vrees dat geburen mij nog raarder gaan bezien :angel:

Films hoe het niet moet zijn natuurlijk wel spectaculairder dan hoe wel.
Jorg
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2019, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

iceke schreef:
Jorg schreef:Het feit dat mensen denken de wereld te redden door een keertje bio te eten is een probleem!

Men zou beter beseffen dat men ook moet lokale producten kopen en dan inderdaad met de fiets naar die lokale producent.
Met Bio ga je de wereld niet redden hé, integendeel, meer opbrengst per ha gaat de wereld redden :angel:
Als een groot deel van het eten lokaal geteeld zou worden in een biologisch correct systeem en er tevens minder verspilling zou zijn bij de verwerkers en verbruikers dan heb je die meeropbrengst niet nodig.

Teel je echter in Afrikaanse landen erwten voor Europese consumptie waardoor de lokale Afrikaanse bevolking geen eten heeft, dan verpest je de wereld.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dit is idd het absurde aan bio bij Colruyt / Bio Planet. Zo zag ik aardappelen uit Israël .... menen ze dat nu? Waarom geen lokale teelt .... what's the point. Ik kan er nog inkomen dat er producten uit Frankrijk komen, België is maar een prutslandje en de supermarkten maken er misbruik van door hogere prijzen, maar ondertussen heeft de Carrefour zijn 1e bio winkel geopend, en BP geeft nu aan iedereen een flyer dat ze hun prijzen van het huismerk gaan verlagen. België is een patattenland, is het zo lastig om dat hier dan te telen in Bio?

BP volgt dus niet het Colruyt principe om goedkoop te willen zijn. En eco zijn ze ook niet. 't is allemaal greenwashing.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bio en eco zijn 2 andere dimensies, die in het ideale geval samenvallen.
Bio ajuinen uit Egypte is dus geen contradictie: het teeltplan, bestrijdingsmiddelen, bemesting, ras, rotatie, ... zal volgens het bio-boekje zijn.

@waarom niet in BE
De Belgische vraag naar bio is groter dan het aanbod. Vroeger waren (bijna) alle boeren voltijdse chemici die hun velden - en onze groenten - met plezier een chemisch bad of douche gaven. Los van het conservatisme bij de boer, is overschakelen op bio ook niet zo evident: nieuwe afzetmarkt, nieuwe soorten, nieuwe gewoonten, maar ook een overgangsperiode.
Tijdens die overgangsperiode ligt de opbrengst per ha op het bio-niveau (lager dus), maar de inkomsten zijn nog niet aan bio-prijzen omdat de chemie nog niet voldoende uit de bodem gespoeld is.
Los daarvan is het ook niet altijd eenvoudig om het biokeurmerk te houden. Als uw buur-boer wat te ijverig is geweest met de chemie-spuit, dan hangt de bioboer zijn veld ook vol spul en is het niet meer bio.

Kijk maar eens in de Colruyt waar ze momenteel hun (gewone, niet bio) vastkokende patatjes halen (Israël), of de ajuinen (Nieuw Zeeland).
Als de groentjes toch onderweg zijn van de andere kant van de wereld, waarom ook in dat geval niet kiezen voor bio.
De Belgische patatten die je nu kan krijgen zijn ofwel bloemige soorten, ofwel de patatten van vorig jaar, als er nog stock is en vorig jaar was een heel slecht jaar wegens de droogte. Afwachten of dit jaar ook zo'n slecht patattenjaar is.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”