Regulator hakt in telecomtarieven (voor gebruik netwerk derden)

Nieuws omtrent telecommunicatie
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Dit artikel staat dit weekend de Standaard
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190705_04495728
Regulator hakt in Telecomtarieven

Alternatieve telecombedrijven die de netwerken van groten zoals Telenet gebruiken, zullen daar voortaan minder voor moeten betalen. De telecomregulator BIPT wil zo de concurrentie op de telecommarkt aanzwengelen.

Hoeveel moeten alternatieve telecomaanbieders aan de grote jongens betalen om hun netwerken te gebruiken? Als het van telecomregulator BIPT en de mediaregulatoren afhangt, wordt dat een pak minder. Ze publiceerden gisterenavond hun langverwachte herziening van de groothandelstarieven. En die hakken er goed in. Dat moet de concurrentie aanzwengelen en de consument dus ten goede komen.

De tarieven zijn een hot topic in telecomland. Zo gebruikt Orange het netwerk van Telenet om digitale televisie en vast breedbandinternet aan te bieden. Maar de ceo van Orange, Michael Trabbia, liet al verschillende keren verstaan dat de prijzen die het daarvoor aan Telenet moet betalen te hoog liggen om er nog winst mee te maken. En onlangs nog stelde Bart de Groote, ceo van Mobile Vikings, in De Standaard dat zijn bedrijf graag vast internet en tele­visie wil aanbieden, maar dat de huidige prijzen dat niet toelaten.

Bijna halvering

De nieuwe prijzen moeten aan die verzuchtingen tegemoetkomen. In zijn communicatie geeft het BIPT twee voorbeelden van fictieve alternatieve operatoren. Vandaag betalen zij aan Telenet maandelijks 20,29 euro per klant die zij via hun netwerken bedienen. Volgens de nieuwe tarieven zou dat slechts 12,61 euro en 13,12 euro zijn. De exacte prijs is afhankelijk van het aantal klanten, het concrete productaanbod en het dataverbruik van de klanten op piekuren.

‘Het zijn veel scherpere prijzen, dat klopt’, zegt Jimmy Smedts, woordvoerder van het BIPT. Voor een speler als Orange zal de prijs allicht iets hoger liggen, omdat het al een grotere klanten­basis heeft, ‘maar het zal zeker lager zijn dan wat het vandaag betaalt’. De exacte tarieven mag het BIPT niet meedelen, omdat die confidentieel zijn. Daarom geeft het alleen fictieve voorbeelden. ‘Wij denken dat dit de concurrentie zal aanscherpen’, zegt hij nog. ‘En dat er hierdoor nieuwe spelers op de markt kunnen komen.’

Bij Orange, dat de nieuwe tarieven ook vrijdagavond pas ontving, moesten ze de cijfers nog analyseren en werkten ze aan een officiële reactie. Die was vrijdag nog niet klaar.

Beroep

Normaliter gaan de nieuwe tarieven begin volgend jaar in. Operatoren kunnen de komende twee maanden beroep aantekenen, maar dat werkt niet opschortend. Telenet kon nog niet zeggen of het protest zal aantekenen. ‘We gaan het document de komende weken in detail bestuderen’, stelt woordvoerster Isabelle Geeraerts, die verder niet wenste te reageren.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En waarom mogen die bedragen confidentieel zijn?
Ik vind dat klanten absoluut recht hebben om te weten hoeveel hun producten kosten aan de verkoper.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:En waarom mogen die bedragen confidentieel zijn?
Ik vind dat klanten absoluut recht hebben om te weten hoeveel hun producten kosten aan de verkoper.
Wat maakt u dat uit?
Ik weet van 99,9% van de producten die ik koop niet wat ze aan de verkoper gekost hebben in aankoop.
Ik lig daar precies niet wakker van?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Operatoren kunnen de komende twee maanden beroep aantekenen, maar dat werkt niet opschortend. Telenet kon nog niet zeggen of het protest zal aantekenen.
Ohh...is dat spijtig voor TN... en wees maar zeker dat ze beroep zullen aantekenen !
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

eigenlijk de zot voor woorden dat bipt tarieven gaat opleggen, allez dat is mijn mening.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

proximusboyke schreef:eigenlijk de zot voor woorden dat bipt tarieven gaat opleggen, allez dat is mijn mening.
Waarom dat? Als het motief is: de markt openbreken en concurrentie aanzwengelen, dan zou ik eerder zeggen: goed bezig, en rap een beetje!
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

proximusboyke schreef:eigenlijk te zot voor woorden dat bipt tarieven gaat opleggen.
Maximum tarieven welteverstaan, ze mogen er altijd onder blijven.
Area57
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe kan je virtuele providers laten meebetalen voor investeringen op het netwerk dat ze gebruiken ?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar er bestaat toch ook niet een organisatie die :

- beenhouwers een tarief opleggen aan hoeveel ze hun worst moeten verkopen
- die tarieven aan een kledingswinkel opleggen aan hoeveel ze hun broeken en pulss moeten verkopen

enz

Als ze het te duur vinden gewoon een eigen netwerk aanleggen als ze denken dat het te duur is !!!!!
ze willen allemaal de lusten maar niet te lasten.

ik kan een een beetje volgen proximus en telenet vast internet dat alles er lag, maar moibiel heeft bvb mobistar en base alles zelf moeten aanleggen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

En als ik van thuis naar mijn werk wil rijden, moet ik eerst zelf maar mijn eigen weg uitgraven?
Ik vind het OK als ik een bestaande weg mag gebruiken en daarvoor een bijdrage betaal, want ik heb niet de middelen om mijn eigen autosnelweg uit te graven dus ik begin er niet aan. Maar dan moet het wel aan een redelijk tarief zijn.
Het probleem is dat instappen in de huidige markt een verschrikkelijk grote investering vereist (omdat je je niet kan beperken tot je eigen klanten; iedereen moet meteen bereikbaar zijn, van Proximus tot Telenet). Je kan niet meer klein beginnen -bv. met 10 masten- en dan groeien met mond-tot-mond reclame. De markt is daarvoor te groot. Daardoor zijn de bestaande bedrijven geneigd om de koek onder elkaar te verdelen, te koste van de consument die geen alternatief heeft.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Zou het tarief voor edpnet bij proximus ook verlaagd zijn? Dat gingen ze toch ook herbekijken.
Waarom zou dat niet openbaar mogen zijn? Dat bevordert concurrentie en de tarieven zijn bovendien opgelegd door een overheid instelling. Daar bovenop hebben ze hun netwerk gekregen voor een appel en een ei. Betaald met belasting geld.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Albert Peetermans schreef: Het probleem is dat instappen in de huidige markt een verschrikkelijk grote investering vereist (omdat je je niet kan beperken tot je eigen klanten; iedereen moet meteen bereikbaar zijn, van Proximus tot Telenet). Je kan niet meer klein beginnen -bv. met 10 masten- en dan groeien met mond-tot-mond reclame. De markt is daarvoor te groot. Daardoor zijn de bestaande bedrijven geneigd om de koek onder elkaar te verdelen, te koste van de consument die geen alternatief heeft.
Dit gaat dus wel : kijk naar Free in Frankrijk : zij zijn volop bezig met de uitbouw van hun eigen netwerk, maar je kan roamen op de GSM masten van concurrent Orange. Op hun eigen netwerk heb je 100GB, op dat van Orange heb je 3GB. En dat is ook prima mogelijk in BE als je de berichten mag geloven...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

proximusboyke schreef: Als ze het te duur vinden gewoon een eigen netwerk aanleggen als ze denken dat het te duur is !!!!!
ze willen allemaal de lusten maar niet te lasten.
Was zo een tijdje in begin kabel (Leuven) maar dat mag dus niet meer.
Proximus heeft ook de RTT lijnen tegen spotprijs 'mogen' overnemen.
Zowel op kabel als telefoon betalen zowel de klanten als alternatieve providers méér dan voldoende voor investeringen maar zeker telenet is er goed in om extra te vragen 'voor investeringen in nieuwe technologie'. Uw beenhouwer gaat ook niet meer vragen omdat hij ander produkten moet zoeken (veggie, kosher...) (dit puntje is ook volgens mij een punt waarom 'klassieke' winkels sluiten maar dan wijk ik weer eens af), investeringen in toekomst moeten gebeuren voor uitkering aandeelhouders en vooral marketing.

Wat BIPT doet is er gewoon voor zorgen dat ze moeten stoppen met te overdrijven in prijzen. Op zich denk ik dat er beter een oplossing had geweest in de stijl van Elia waar de distributie afzonderlijk is van de providers. Nu ben je als alternatieve altijd afhankelijk van je concurrent.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja, en afzonderlijke distributie heeft tot betere prijzen geleid...
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef:ik kan een een beetje volgen proximus en telenet vast internet dat alles er lag, maar moibiel heeft bvb mobistar en base alles zelf moeten aanleggen.
Het nogal hoge fanboy gehalte erbuiten gelaten, dit gaat voor het vaste internet net veel verbetering geven voor mensen bij Orange.
Die betalen basically de "retail" prijs voor het abbo dat ze resellen. Samen met het debiele 750GB """vrij downloaden"""" gedoe.

De kans zit er wel dik in dat voornamelijk Telenet dit weer zo lang als mogelijk gaat rekken tot iedereen het weer vergeten is, of het voordeel voor ons nagenoeg onbestaande zal zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Op hun eigen netwerk heb je 100GB, op dat van Orange heb je 3GB. En dat is ook prima mogelijk in BE als je de berichten mag geloven...
Uiteindelijk is het niet mijn probleem als klant op welk netwerk ik de service krijg, dus ben ik er niet echt meegediend dat er verschillende voorwaarden gelden.
Maar ik snap wel wat je wil zeggen, creativiteit is ook belangrijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

proximusboyke schreef:eigenlijk de zot voor woorden dat bipt tarieven gaat opleggen, allez dat is mijn mening.
BIPT moet (ook) de consument beschermen.
En dus bij monopolies of duopolies moet de regulator optreden om de consument te vrijwaren.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar ik heb niets tegen concurrentie integendeel, maar dan mloet je ook ,lasten dragen bvb eigen netwerk aanleggen. Neem nu (wat nie zal gebeuren) proximus telenet leggen fiber aan en jet flopt of toekomstige nieuwigheden en het flopt, de 2 zitten met enorme schulden, gaan de alternatieve operators dan moeten opdraaien voor de schulden en mee helpen betalen. Nee ik denket nie.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Elke operator zijn eigen netwerk uitbouwen ?

Denk ook eens even aan de maatschappelijke kost. Als elke operator zijn eigen netwerk moet uitbouwen dan wordt de straat voor jouw deur om de haverklap opgebroken om nieuwe kabels te trekken. Nieuwe provider ... nieuwe kabels trekken ... hopla, straat 3 weken opgebroken. Hebben we nog eens een excuus om te zeuren :lol:

De ondergrond is nu al een rotzooi van kabels en buizen. Dat Telenet en Proximus maar netjes hun netwerk delen aan aanvaardbare prijzen (whatever that might be ...).

edit : typo
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

tien schreef:Proximus heeft ook de RTT lijnen tegen spotprijs 'mogen' overnemen
Ze hebben niets overgenomen, is een naamsverandering van R.T.T. naar Belgacom en zo naar Proximus toch ?
PS: er zit nog altijd een pak R.T.T. personeel (staatsbeambte) bij Proximus en … nog altijd onder voogdij van een Minister (telecommunicatie).
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef:Maar ik heb niets tegen concurrentie integendeel, maar dan mloet je ook ,lasten dragen bvb eigen netwerk aanleggen. Neem nu (wat nie zal gebeuren) proximus telenet leggen fiber aan en jet flopt of toekomstige nieuwigheden en het flopt, de 2 zitten met enorme schulden, gaan de alternatieve operators dan moeten opdraaien voor de schulden en mee helpen betalen. Nee ik denket nie.
In die nieuw tarieven zijn ook de investeringskosten gerekend, alleen de overdreven winsten wegens de welbekende duopolie zijn er van af, dat is het verschil.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

proximusboyke schreef:Maar ik heb niets tegen concurrentie integendeel, maar dan mloet je ook ,lasten dragen bvb eigen netwerk aanleggen. Neem nu (wat nie zal gebeuren) proximus telenet leggen fiber aan en jet flopt of toekomstige nieuwigheden en het flopt, de 2 zitten met enorme schulden, gaan de alternatieve operators dan moeten opdraaien voor de schulden en mee helpen betalen. Nee ik denket nie.
Dat is toch het concept "investeren"?
Ik ben heel blij met de restaurants hier in de buurt, zowel wat ze aanbieden als de prijs. Als het flopt ga ik inderdaad niet helpen betalen.
De regulator dwingt Prox/Telenet dus om het monopolie (op DSL en kabel) te delen en hun concurrentie te behandelen als klanten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Area57 schreef:Hoe kan je virtuele providers laten meebetalen voor investeringen op het netwerk dat ze gebruiken ?
Dat zit mee vervat in de prijs die ze betalen... de berekening van het BIPT is gebaseerd op de kost en een aanvaardbare winstmarge (en niet langer een exuberante winstmarge welke het virtuele providers onmogelijk maakte hun product nog succesvol in de markt te zetten).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Hoe kan ik, als fictieve kandidaat voor een alternatieve provider te worden, een kosten analyse doen? als ik niet aan exacte prijzen kan geraken?

Ik vraag me af, waarom die prijzen confidentieel moeten zijn. Je moet je prijzen toch op voorhand afficieren? Bij de beenhouwer, horeca , ... zie je toch ook op voorhand wat het gaat kosten
Maar ik heb niets tegen concurrentie integendeel, maar dan mloet je ook ,lasten dragen bvb eigen netwerk aanleggen. Neem nu (wat nie zal gebeuren) proximus telenet leggen fiber aan en jet flopt of toekomstige nieuwigheden en het flopt, de 2 zitten met enorme schulden, gaan de alternatieve operators dan moeten opdraaien voor de schulden en mee helpen betalen. Nee ik denket nie.
Zalt gaan ja... als ze hier fiber overal gaan aansluiten zit ik met 6 kabels tegen mijne gevel. En jij wil er nog wat bijleggen?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Het zal eens gaan tijd worden dat ze de 2 grote eens aan de tand voelen en zeggen STOP

Als jullie alles wat meelezen zat dit er aan te komen Tn en Px duwen de prijzen maar steeds omhoog en kijk naar het oude dommel(recent) boekjes dicht.

Hopelijk kan EDPnet door de lagere prijzen ook COAX gaan gebruiken als ze het groter willen aanpakken of nieuwe spelers.

Maar ben blij voor Orange ze zullen wat meer overhouden en hopelijk de huidige prijzen kunnen blijven aanhouden die ze hebben. Dit zal weer ten goede komen van misschien aanleg van eigen fiber of 5G ontwikkelingen.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

bambipower schreef:Hoe kan ik, als fictieve kandidaat voor een alternatieve provider te worden, een kosten analyse doen? als ik niet aan exacte prijzen kan geraken?
De gelicentieerde operatoren krijgen die prijzen uiteraard wel te zien, anders zou het niet veel nut hebben om een marktbevraging over het voorstel te doen :)

Eens de beslissing geïmplementeerd is kan je als geïnteresseerde partij een NDA met Telenet/Proximus/... afsluiten en moeten ze jou alle documenten bezorgen. Doordat je die NDA getekend hebt mag je ze uiteraard niet zomaar op Userbase zetten.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

buthead schreef:Het zal eens gaan tijd worden dat ze de 2 grote eens aan de tand voelen en zeggen STOP

Als jullie alles wat meelezen zat dit er aan te komen Tn en Px duwen de prijzen maar steeds omhoog en kijk naar het oude dommel(recent) boekjes dicht.

Hopelijk kan EDPnet door de lagere prijzen ook COAX gaan gebruiken als ze het groter willen aanpakken of nieuwe spelers.

Maar ben blij voor Orange ze zullen wat meer overhouden en hopelijk de huidige prijzen kunnen blijven aanhouden die ze hebben. Dit zal weer ten goede komen van misschien aanleg van eigen fiber of 5G ontwikkelingen.


orange is goed voor 1 of 2 sims vanaf 3 zijn ze duurder of,oharme 5€ goedkoper. Kdenk nie dat gezinnen daarvoor gaan veranderen.

Ik zie wel veel groei in fiber die ze van fluvius gaan gebruiken. Maar daar is het wachten op prijzen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Klopt 1 of 2 sims is Orange wel oke.

Als ze slim zijn doen ze zoals TN

Bied een pakket aan bvb

Internet + tv + gsm( X = GB )
Laat de gebruiker zelf de aantal GB's over zijn of haar nummer verdelen sim1 5GB - sim2 1GB - etc.
Of beter prijsoorlogje? :)

Hier thuis zoals velen 4 simkaarten + 1 reserve omdat die er toch bijzit
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Moet er nog aan denken,Dommel geraakt blijkbaar nog steeds niet vooruit,of is het zo dat Telenet het bedrijf en de naam zal overnemen,om zo Orange aan te pakken.??
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat bedoel je?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarbij je kan moeilijk telenet met orange vergelijken. Net hetzelfde als een restaurant met bistro
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Orange moest teveel betalen zenne, goeie zaak dat dat naar beneden gaat.
Tttsss
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

tien schreef: Proximus heeft ook de RTT lijnen tegen spotprijs 'mogen' overnemen.
Deze opmerking is op zijn minst vatbaar voor discussie,uit de context gegrepen, zoniet compleet onwaar.

Proximus is nog steeds een autonoom overheidsbedrijf dat via NAAMSVERANDERING van RTT over Belgacom naar Proximus gemigreerd is. Dit gaat steeds over cosmetische operaties. Vandaag werken er nog steeds oud RTT medewerkers (ambtenaren!) bij Proximus.
Verder gaat het niet alleen over lijnen. Er is sprake van gigantische investeringen op de backbone.
Dat "gratis" mag ferm genuanceerd worden.

Trouwens er loopt ook een dergelijk verhaal over telenet. Hun kabels werden bij de voorloper van EANDIS in de magazijnen bewaard, zonder kosten. Ik weet niet of dit klopt, maar heb het weluit een goede bron.

De kostprijs van de huidige telecom is vooral het verhaal van moderniseringen en de kost daarvan.
Ergens vind ik het ook logisch dat derden hun deel bijdragen aan die investeringen. Het gaat niet op dat anderen weglopen met de baten, terwijl mensen met een netwerk zwaar moeten investeren om dit constant te moderniseren en te onderhouden.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

proximusboyke schreef:eigenlijk de zot voor woorden dat bipt tarieven gaat opleggen, allez dat is mijn mening.
Waarom te zot? Straks moet je 500 euro betalen aan Telenet om nog Internet, TV en dergelijke te kunnen afnemen. Die prijsverhogingen moeten een halt toegeroepen worden.

Het is echt te zot voor woorden dat er nog mensen zijn die die tarieven en prijsverhogingen al als normaal gaan beschouwen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

proximusboyke schreef: Als ze het te duur vinden gewoon een eigen netwerk aanleggen als ze denken dat het te duur is !!!!!
ze willen allemaal de lusten maar niet te lasten.
- vaste koper: aangelegd door de belastingbelater zijn geld (rtt)
- vaste kabel: aangelegd door de belastingbetaler zijn geld (intercommunales)
- gsm netwerk: proximus is in 94 begonnen, met prijzen a la 100 euro activatie, 50 euro/maand en 1 eur/minuut... + geen angst voor nummerportatie

een nieuwe speler kan, zonder ergens hulp te krijgen, dus onmogelijk die 25 jaar achterstand wegwerken zonder failliet te zijn alvorens te beginnen.
en dat is negatief voor iedereen (behalve dan de grote 2 - onthou dat zonder regulatie er ook bv geen edpnet of orange internet zou zijn)

nu... voor mij hoeft regulatie niet perse, ik zou minstens even tevreden zijn met 1 globale beheerder die niets mag aanbieden, maar aan gelijke prijs operatoren toegang geeft tot de netwerken.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

proximusboyke schreef:Maar er bestaat toch ook niet een organisatie die :

- beenhouwers een tarief opleggen aan hoeveel ze hun worst moeten verkopen
- die tarieven aan een kledingswinkel opleggen aan hoeveel ze hun broeken en pulss moeten verkopen

enz
Verschil met slagers en kledingwinkels is dat er veel meer keuze en dus ook concurrentie is. Daaronder heb je ook ketens, supermarkten en (kleine) zelfstandigen. Gevolg is dat 1 winkel moeilijk exorbitante prijzen kan beginnen vragen of het clienteel zal snel weglopen.
Een telenet en proximus kunnen door hun dominante positie wel gewoon het maximum vragen. En dat doen ze niet alleen om zelf winst te maken, maar vooral ook om de concurrentie klein te houden. Daar zit dus het probleem waartegen nu (hopelijk voldoende) opgetreden word.
proximusboyke schreef:Als ze het te duur vinden gewoon een eigen netwerk aanleggen als ze denken dat het te duur is !!!!!
ze willen allemaal de lusten maar niet te lasten.
Altijd dat gezever dat ze 'zelf maar een netwerk moeten aanleggen'. Dat is gewoon economisch onhaalbaar in ons landje.
  • De infrastructuur aanleggen kost enorm veel geld, je moet al kapitaalkrachtiger zijn dan telenet en proximus zelf.
  • Het neemt gigantisch veel tijd in beslag (kijk naar proximus hoelang ze erover doen om het laatste stukje fiber te voorzien), zeker met onze bekende lintbebouwing.
  • Als alles klaar is moet je tegen de naambekendheid van telenet en proximus opboksen. Zelfs orange lukt het met moeite, de kleinere spelers blijven wss voorgoed op de achtergrond.
Ga maar eens naar de bank voor een lening van een paar miljard voor een nieuw netwerk en vertel er maar bij dat je misschien over 50jaar hoopt uit de kosten te geraken. Benieuwd hoever je komt.

Het is trouwens compleet onnozel om zulke infrastructuur dubbel aan te leggen. Er worden ook geen elektriciteitsnetten dubbel gelegd voor groene en grijze stroom, er worden geen spoorwegen dubbel gelegd voor concurrentie van de NMBS,.. enz
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

proximusboyke schreef:Maar er bestaat toch ook niet een organisatie die :

- beenhouwers een tarief opleggen aan hoeveel ze hun worst moeten verkopen
- die tarieven aan een kledingswinkel opleggen aan hoeveel ze hun broeken en pulss moeten verkopen

enz
De overheid heeft thans tot 2004 de maximum prijs van gezinsbroden (wit, 400 en 800gr) opgelegd :) In 2000 gaf de bakkersfederatie zelfs aan dat het loslaten van een maximum prijs geen goed idee was volgens hun.

In 2009 besloot test aankoop, fervent voorstander en promotor van het afschaffen van de maximum prijs dat brood niet goedkoper was geworden door een gezonde marktwerking, maar overal juist veel duurder, in tegenstelling tot hun verwachtingen. Ze dachten daardoor aan lokale en illegale prijsafspraken tussen de bakkers.

In mijn ogen mag er best ingegrepen worden door maximum (wholesale) tarieven te hanteren voor telecom, vooral als de huidige vraagprijs onrealistisch is, of ze geen transparente uiteenzetting kunnen maken waarom in hun ogen die prijs zou verantwoord zijn.

Dus hopelijk staat tegen volgend jaar de hele markt op zijn kop en heeft de consument er voordeel bij.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

proximusboyke schreef:Maar ik heb niets tegen concurrentie integendeel, maar dan mloet je ook ,lasten dragen bvb eigen netwerk aanleggen. Neem nu (wat nie zal gebeuren) proximus telenet leggen fiber aan en jet flopt of toekomstige nieuwigheden en het flopt, de 2 zitten met enorme schulden, gaan de alternatieve operators dan moeten opdraaien voor de schulden en mee helpen betalen. Nee ik denket nie.
Eigenlijk teren Proximus en Telenet toch ook op een netwerk dat van een ander was, min of meer. Van de gemeenschap.
Telenet iets minder dan Proximus, maar het komt op hetzelfde neer. De netwerken zijn aangelegd met geld van de gemeenschap, althans deels.
Welke kostenstructuur er achter schuilt na overname/overgang naar Belgacom en daarna Proximus of Telenet, is voor ons een kluwen en heel complex.

Misschien moet de overheid eens beginnen met nadenken en 'opnieuw' een uniek, nieuw en enig (glasvezel)netwerk opzetten, en dit verhuren aan Proximus, Telenet, en andere...
Dan hoeft de stoep ook maar 1 keer open en geen 10 keer voor 10 operatoren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Senne schreef: De overheid heeft thans tot 2004 de maximum prijs van gezinsbroden (wit, 400 en 800gr) opgelegd :) In 2000 gaf de bakkersfederatie zelfs aan dat het loslaten van een maximum prijs geen goed idee was volgens hun.

In 2009 besloot test aankoop, fervent voorstander en promotor van het afschaffen van de maximum prijs dat brood niet goedkoper was geworden door een gezonde marktwerking, maar overal juist veel duurder, in tegenstelling tot hun verwachtingen. Ze dachten daardoor aan lokale en illegale prijsafspraken tussen de bakkers.
Ik kan zelf brood maken voor een fractie (incl alle kosten) van de kost (én aan hogere kwaliteit) dan een bakker. Dus zelfs als de bakkers zot doen, kan je nog altijd uw eigen concurrentie organiseren.
Idem slagers: ga naar een boer en koop wat je nodig hebt.

Ik kan helaas niet zelf een kabeltje van bij mij thuis tot in AMS-IX leggen.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef: Als ze het te duur vinden gewoon een eigen netwerk aanleggen als ze denken dat het te duur is !!!!!
ze willen allemaal de lusten maar niet te lasten.

ik kan een een beetje volgen proximus en telenet vast internet dat alles er lag, maar moibiel heeft bvb mobistar en base alles zelf moeten aanleggen.
En dan lopen er straks behalve een Telenet kabel ook nog vier andere kabels over mijn gevel? Daar zit toch niemand op te wachten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”