Verkeersagressie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

In onderstaand artikel en filmpje zie je hoe 2 vrachtwagens naast elkaar blijven rijden en de rode niet aan de kant wil gaan.
De witte wilde invoegen van een parking. Men geeft de rode, volgens het artikel, de schuld een verkeersagressor te zijn.
Ik vind dat hier de verkeerde aangeduid wordt, de witte wil invoegen en had bij het invoegen moeten vertragen om achter de vrachtwagen in te voegen. Ik denk niet dat er een verkeersregel is die je verplicht om van rijstrook te wisselen.
Het geen die witte vrachtwagen op het einde doet, vind ik er dan wel weer ver over.
Jullie gedacht?
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/zwar ... ~a3ff7f33/
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik vind dat die niet moet online gezet worden.
Dit is 100% niet ok. Maar iedereen maakt fouten. Hopelijk gebruiken beide chauffeurs volgende keer wel hun verstand.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn er vele die denken dat het voorrang is van rechts op een oprit of dat er zelfs geritst moet worden. En opschuiven naar de middenstrook, ja als ze daar u niet aan t inhalen zijn, enkel dan, anders ben je zelf de pineut.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die witte vrachtwagen gaat toch duidelijk in de fout, even het gaspedaal lichten om in te voegen was teveel moeite blijkbaar.
En dan nog die rode vrachtwagen op het meest linkse rijvak duwen tjonge jonge, duidelijk een cowboy.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had direct dezelfde reactie toen ik het artikel zag. De fout ligt 100% bij de witte. Als die wat inhoudt, kan hij achter de rode invoegen. Gewoon haantjesgedrag. Ik vind het zelfs raar dat er staat dat de rode uiteindelijk moest uitwijken omdat de pechstrook voor de witte eindigde.
PS: Ook ergerlijk dat er veel artikels zijn op HLN waar niet op gereageerd kan worden, en heeft niets met de inhoud te maken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik had ook al mijn bedenkingen toen ik het filmpje zag.
Voor zover ik weet staat er bij elke oprit nog altijd een omgekeerde driehoek, maw. voorrang te verlenen aan het verkeer op de rijbaan waar je moet invoegen.
De witte vrachtwagen had dus inderdaad moeten inhouden om achter de rode in te voegen. Al is het wellicht niet zo zwart-wit: als de rode vrachtwagen veilig had kunnen uitwijken naar het tweede vak om zo de witte de ruimte te geven om in te voegen, dan lijkt het mij inderdaad een gevalletje chauffeurtje-pesten. Maar dat laat het filmpje dus niet zien.
Trouwens: het is niet omdat je de ruimte hebt om iemand te laten invoegen, dat je wettelijk verplicht bent om dat ook te doen.
Computer(k)nul
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je ziet te weinig van de situatie.

Zou niet de eerste keer zijn dat het middenvak volledig leeg is maar dat die op rechts weigert op te schuiven. Nee, volgens de letter van de wet moet het niet, maar het is wel net zo hoffelijk en veilig voor iedereen.
Wat er verder gebeurt is niet goed te praten, door geen 1 vd 2. Allebei even fout.

En euhm, moesten we de letter van de wet telkens toepassen zou niemand nog een rijbewijs hebben...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het enige wat ik van het theoretisch examen onthouden heb is dat de regel van de hoffelijkheid niet bestaat...
Niemand verbied je echter om te anticiperen op de verkeerssituatie.
Je komt helaas echter ook vaak het omgekeerde tegen: je geeft ruimte om in te voegen maar je krijgt zelf de ruimte niet om terug te keren waardoor de invoeger vaak zelfs rechts inhaalt.
Feit blijft dat het verkeer een gekkenhuis is en zolang het verkeersreglement als aanbevelingen beschouwd wordt (tenzij er een blauw manneke of een camera staat) gaat het er niet op verbeteren. Wederzijds respect is helaas soms ver te zoeken.
Computer(k)nul
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp veel bemerkingen en zeker de regel van hoffelijkheid echter bij schade is het enkel de strikte regels die tellen.
Stel dat de rode vrachtwagen naar de middenstrook was uitgeweken de witte kon doorrijden en de rode maakte brokken, dan is de rode in fout en draait op voor de kosten. De witte gaat vrij uit want de rode is immers van rijvak verandert en heeft een maneuver uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Puur technisch had die rode gewoon moeten doorrijden op z'n rijstrook, de witte was sowieso in fout geweest als er wat gebeurde...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Rode had naar 2e kunnen gaan, plaats zat.
Andere had kunnen remmen om achter de rode aan te schuiven

Maar rode doet vermoedelijk voor de wet niks fout. Je mag in je rijstrook blijven en je hebt voorrang.

Vaak op de oprit in Wetteren richting Gent zijn er vrachtwagens die niet naar 2e willen gaan, dus de enige optie is remmen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Volgens mij zit de verkeersagressie pas op het einde van het filmpje, waar de witte de rode op het derde rijvak 'duwt'.
maar soit, het is sensatie die niet op het internet, en zeker niet in de gazet hoort te staan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik vind dat hier jist wel ruchtbaarheid moet aan gegeven worden. Het illustreert nogmaals het gegeven dat het mensDOM elk ethisch kompas kwijt is.
Waar gaat het hier uiteindelijk om: mensenlevens.

Als de witte vrachtwagen enkele seconden zijn voet van het gaspedaal haalt en achter de rode invoegt, is er geen probleem. Waarom de rode de witte niet laat invoegen als collega! dan nog, snap ik evenmin. Dat er voor hetzelfde geld een wagen met kinderen op de pechstrook stond of dat één van beiden kon kantelen (zeker de rode die naar de 2° rijstrook geduwd werd) daar staan deze bestuurders niet bij stil.

Waar gaat het hier eindelijk om: de strijd om het eigen grote gelijk en eventuele verkeersslachtoffers zijn in deze enkel nog "collateral damage".

Samengevat in één woord: zielig ...
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Los van het feit dat de rode niet mocht uitwijken, wat als hij het wel deed? Dan kon hij nadien vertragen om achter de witte in te voegen, want die zou gezien zijn rijgedrag dan ook niet het fatsoen gehad hebben om de rode terug voor te laten en als ze na 5 km nog langs elkaar hangen begint de rest weer te morren dat de rode de aso is...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Die gasten zitten hele dagen in de cabine, wat zou je zelf doen soms.

Ik vind het wel vervelend dat ze niet opschuiven, ik ga altijd naar rechts maar wil je terug naar links zit je veel vast omdat ze er u niet tussen laten. Ze kunnen perfect naar het 3de vak maar nee mooi blijven rijden op het middenvak.
Tegenwoordig duw ik ze er af als ik met de de jeep onderweg ben, gebruik eens uw gezond verstand en de helft van de files zou opgelost zijn.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zou niet geholpen hebben in deze specifieke situatie maar globaal gezien wel;

In Nederland heb je ter hoogte van een invoegstrook tussen het derderijvak en middenrijvak een witte doorlopende streep. Dus het is toegelaten om van rechts naar midden te gaan maar niet naar de derde ter hoogte van de plek waar er verkeer moet invoegen.

Wie een beetje verkeersinzicht heeft schuift op naar de midden bij het naderen van een invoegstrook indien druk invoegverkeer en gaat zeker dan niet doorschuiven van elders naar derde. Lijn of geen lijn. In praktijk zie ik dat regelmatig gebeuren.

Ik begrijp niet waarom men dat niet bij ons ook doet, in die omstandigheden een witte doorlopende streep zetten. Het is een eenvoudige maatregel die wat kan helpen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Wat ontbreekt is hoffelijkheid.
Je kunt alles in regeltjes gieten, maar het ligt meestal aan gebrek aan hoffelijkheid.
Met vrachtwagens heb ik nooit gereden, maar als ik op het middenvak rijd met mijn auto, en ik zie dat ik een oprit nader, en dat daar heel wat automotibilisten komen aangevlamd, zal ik indien mogelijk uitwijken naar het linker vak, zodat zij de ruimte krijgen die nodig is om op te rijden.
Maar dat is een kwestie van mentaliteit.

Je kunt die witte vrachtwagen in dat filmpje verwijten dat hij te rap rijdt en de rode van zijn vak duwt, maar stel dat hij trager was begonnen rijden, dan zou het kunnen zijn dat achter die rode vrachtwagen een reeks automobilisten komt, die nog wat rapper rijdt, en dan kan hij uiteindelijk stoppen op de pechstrook, hij geraakt er gewoon niet meer op...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:PS: Ook ergerlijk dat er veel artikels zijn op HLN waar niet op gereageerd kan worden, en heeft niets met de inhoud te maken.
Ach wat is het verschil tussen reacties enabled of disabled? Bij mij is er nog nooit een reactie doorgemogen van die nazi mods bij HLN. Wat een flutsite. :bang: :bang: :bang: :bang:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Inderdaad. Gefundeerde reacties raken daar nooit door. Reacties type: wat een **** is dat zonder probleem. Reageer er al lang niet meer.

Wat betreft de vrachtwagens... Goh, schering en inslag zeker? Net zoals het inhalen en het minimaal afremmen voor de vrachtwagen die wordt voorbijgestoken echt NOT DONE is, want de personenwagens zouden echt eens sneller door kunnen rijden.

Wat mij betreft, en nu zal ik eens een HLN reactie geven... De meeste van de vrachtwagenchauffeurs zijn in mijn ogen ongelooflijke aso's...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ben ik de enige die hem afvraagt wat die witte vrachtwagen op de pechstrook doet? Of was het weer zo eentje van "oeps, ik moet NU mijn verplichte pauze nemen dus ik stop op de pechstrook"? Rij 's nachts eens richting Kortrijk (E17) of van Gent naar De Panne (E40) : om de x meter zie je gewoon vrachtwagens stil staan omdat ze verplichte rij/rusttijden anders niet nakomen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

koenraaddeconinck schreef:Dat er voor hetzelfde geld een wagen met kinderen op de pechstrook stond of dat één van beiden kon kantelen (zeker de rode die naar de 2° rijstrook geduwd werd) daar staan deze bestuurders niet bij stil.
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

krisken schreef:Ben ik de enige die hem afvraagt wat die witte vrachtwagen op de pechstrook doet? Of was het weer zo eentje van "oeps, ik moet NU mijn verplichte pauze nemen dus ik stop op de pechstrook"? Rij 's nachts eens richting Kortrijk (E17) of van Gent naar De Panne (E40) : om de x meter zie je gewoon vrachtwagens stil staan omdat ze verplichte rij/rusttijden anders niet nakomen.
Volgens 1 van de artikelen die ik gelezen heb, kwam die vrachtwagen van een oprit, maar wilde de rode niet schuiven, en is die in plaats van remmen (wat verplicht is, in het ergste geval moet je zelfs stilstaan op de invoegstrook) gewoon doorgereden naar de pechstrook...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De witte is volledig in fout.
Bij een oprit geldt ritsen niet (ritsen is overigens enkel geldig bij sterk vertraagd verkeer), degene die erop wil moet voorrang verlenen aan passerend verkeer, en desnoods stoppen aan het einde van de oprit.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Slafes schreef:Wat mij betreft, en nu zal ik eens een HLN reactie geven... De meeste van de vrachtwagenchauffeurs zijn in mijn ogen ongelooflijke aso's...
Ben ik het niet mee eens. De meeste vrachtwagenchauffeurs beseffen echt wel dat ze met zwaar en groot materieel rondrijden, ze hebben een goed overzicht over verkeer voor zich (achter en opzij is uiteraard iets anders omdat je met spiegels altijd toch nog maar beperkt zicht hebt).

Als automobilist geef ik vrachtwagens altijd mogelijkheid om in te voegen als dat veilig kan. Als ik bij de rotonde bij ons in het centrum (een baantje met 2 rijstroken en massa's passerende vrachtwagens) opmerk dat er een vrachtwagenchauffeur wil afslaan in de richting van waar ik kom aangereden, dan stop ik om hem/haar de ruimte te geven om het maneuver uit te kunnen voeren. Heel vaak geven ze dan ook een teken terug dat ze het appreciëren. Krijgen ze die ruimte niet, dan kunnen ze niet anders dan over een borduur en het naastliggende fietspad te rijden.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

AnD schreef:
koenraaddeconinck schreef:Dat er voor hetzelfde geld een wagen met kinderen op de pechstrook stond of dat één van beiden kon kantelen (zeker de rode die naar de 2° rijstrook geduwd werd) daar staan deze bestuurders niet bij stil.
Afbeelding


Misschien moet u gewoon eens dag gaan mee werken in instellingen waar kinderen en adolescenten met letsels t.g.v. verkeersongevallen behandeld worden. Ik heb recht van spreken want ik heb er 14 jaar in gewerkt en het psychisch leed (verwerking handicap, verwerking van verlies van functionaliteit, gedragsproblemen ingevolge frontale hersenletstels, etc.) is minstens even groot als het fysieke.

Dit zou mogelijk resulteren in een meer mature reactie dan hetgeen u nu ten beste geeft.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

q-tec schreef:Tegenwoordig duw ik ze er af als ik met de de jeep onderweg ben, gebruik eens uw gezond verstand en de helft van de files zou opgelost zijn.
Tot je afduw-manoeuvre verkeerd afloopt, dan kan je mss ook op het laatste nieuws de sensatiepagina halen. Gezond verstand moet ook van jouw komen. :idea:

In dit geval zijn beide bestuurders in fout en dan degene die van de pechstrook de vrachtwagen op de weg tot bijna het derde vak duwt het meest. omdat de auto daar bijna in aanrijding kwam met die vrachtwagen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En eens ze 18 zijn is dat niet meer zo erg ofzo ?
Ik zeg niet dat het niet erg is, maar het is niet minder erg als je ouder bent hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef:En eens ze 18 zijn is dat niet meer zo erg ofzo ?
Ik zeg niet dat het niet erg is, maar het is niet minder erg als je ouder bent hoor.

J.
Exact...
Doet mij denken aan dit bericht : https://www.hln.be/in-de-buurt/deurne/t ... ~a64cf672/
Het meisje diende klacht in. “Mijn cliënte is transgender. Ze ging die avond voor het eerst als meisje uit, wat de feiten natuurlijk nog erger maakt”, pleitte haar advocaat. Hij vroeg een schadevergoeding van 7.850 euro.
Dus, een verkrachting van een transgender is erger dan die van een niet-transgender persoon?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

q-tec schreef:Tegenwoordig duw ik ze er af als ik met de de jeep onderweg ben
En waar kan ik jou tegenkomen? Ik heb nl. dit weekend een behoorlijke kras in de rechterflank van mijn auto gereden, en het zou me niet slecht uitkomen dat er iemand tegen rijdt en in fout is :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Funfile schreef:Ben ik het niet mee eens. De meeste vrachtwagenchauffeurs beseffen echt wel dat ze met zwaar en groot materieel rondrijden, ze hebben een goed overzicht over verkeer voor zich (achter en opzij is uiteraard iets anders omdat je met spiegels altijd toch nog maar beperkt zicht hebt).
Ze maken me anders zeer regelmatig boos, enerzijds omdat ze maar gewoon knipperen en van vak wisselen onder het mom van: ik ben groter en rij u plat dus je zal me er wel tussen laten. Daarna rijden ze kilometers naast mekaar zonder een cm breed toe te geven. De linkse is er al half voorbij gereden en plots een lichte bergop en de rechtse gaat terug voor waardoor links zelfs terug moet achter invoegen naar rechts en op een plat stuk wordt alles nog eens herhaald. Kijk, dat noem ik aso's. Kan nog tientallen voorbeelden aangeven maar deze spande onlangs wel de kroon. Het filmpje dat hier werd aangehaald is daar precies het exacte voorbeeld van.

Het was jarenlang min of meer prettig met de niet voorbijsteken op een tweevaks autosnelweg, maar sinds deze is opgeheven...

Eigenlijk zou men dat in een wet mogen gieten. Als een vrachtwagen in haalt, dat de vrachtwagen die wordt ingehaald vertraagt zodat het inhalen vlot kan gebeuren. Kan toch niemand iets op tegen hebben en die 30 seconden dat ze even wat trager moeten rijden zal op de ganse rit echt niet veel uitmaken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Afduwen heeft ook zijn risico's

[youtube]UpjZNUWNaww[/youtube]
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

't Is niet omdat ze met een BE plaat rondrijden dat het Belgen zijn. Check maar eens hoeveel Bulgaren, Roemenen, Tsjechen, Slovaken, Polen, ... er rond rijden.

Wat mij ook opvalt : heel mijn vakantie in Frankrijk (en ook gezien in Nederland en Duitsland) : FR/NL/DE trekker met erachter een FR/NL/DE trailer. Hier zie je meestal een BE trailer met een trekker uit één of ander Oost-Europees land. Of met een Belgische trekker, en een Oost-Europeaan achter het stuur.

In "Luc Allo en de wegpolitie" werd op een bepaald moment in gegaan op dit fenomeen, en toen bleek dat de helft niet eens kon achteruit rijden met zo een combinatie. Dat alleen zegt al genoeg...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef:stel dat hij trager was begonnen rijden, dan zou het kunnen zijn dat achter die rode vrachtwagen een reeks automobilisten komt, die nog wat rapper rijdt, en dan kan hij uiteindelijk stoppen op de pechstrook, hij geraakt er gewoon niet meer op...
Kijk nog eens naar het filmpje...de personenauto met de dashcam liet voldoende ruimte voor de witte vrachtwagen om in te voegen.
Maar ja...ikke ikke ikke...nadat em eerst een half uur op de parking gestopt was voor een tas koffie? (grapje hé) :-) :-) :-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zijn die geluidsschermen nieuw? Op Google Steetview zie ik die nergens na de op/afrit van Erpe-Mere richting Wetteren?
Op het filmpje duiken die op een bepaald moment op, en probeer deze terug te vinden. De enige schermen die ik zie op GSV zijn anders, en liggen ver van de op/afrit!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

mailracer schreef:In dit geval zijn beide bestuurders in fout en dan degene die van de pechstrook de vrachtwagen op de weg tot bijna het derde vak duwt het meest. omdat de auto daar bijna in aanrijding kwam met die vrachtwagen.
Dat is niet correct.
Het is misschien niet hoffelijk, maar je bent niet verplicht een invoegende weggebruiker door te laten.
Voorrang afgeven betekent exact dat: jij moet als inkomend/invoegend verkeer uw snelheid aanpassen om in te (kunnen) voegen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Indien dit tot een serieuze aanrijding was gekomen (vb doordat de rode toch niet had uitgeweken op het einde van de pechstrook), dan vraag ik mij hoe een rechtbank zou oordelen.
De rode mag dan volgens de wegcode wel in zijn recht zijn, hij zou toch gedeeltelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, gezien hij het ongeval had zien aankomen, en had kunnen vermijden...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Indien dit tot een serieuze aanrijding was gekomen (vb doordat de rode toch niet had uitgeweken op het einde van de pechstrook), dan vraag ik mij hoe een rechtbank zou oordelen.
De rode mag dan volgens de wegcode wel in zijn recht zijn, hij zou toch gedeeltelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, gezien hij het ongeval had zien aankomen, en had kunnen vermijden...
Volgens mij gaat die rode gewoon vrijuit. Zoals hier al meermaals gemeld, moet de witte gewoon wachten tot hij de snelweg op kan, en desnoods dus ook gewoon stoppen als hij niet veilig de oprit kan nemen. Het feit dat hij op het einde van de pechstrook zelfs gewoon de rode wegduwt, zonder ook maar iets af te remmen, en vervolgens zelfs de rode richting derde vak duwt, toont gewoon dat hij hier 100% de verkeersaggressor is. De filmer liet ook een mooi gat achter de rode, dus de witte had al tijd zat om tussen de 2 in te voegen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Mooi voorbeeld van wat je krijgt als mensen stoppen met hun verstand te gebruiken en regels willen afdwingen door zelf voor politie te spelen :roll:

Je kan dan wel in je recht zijn maar wat heb je daar aan als je een zwaar ongeval meemaakt? Het is toch niet omdat de ene iets dwaas doet dat je dat moet kopiëren?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind het altijd grappig als mensen hun acties gaan verdedigen omdat iemand anders (misschien iets fout deed).

Het doet me denken aan mensen die een middenvakrijder tegen 150km/u langs rechts voorbij steken :roll:

In dit geval is de witte wagen in de fout... ongeacht wat de rode misschien deed (al of niet gebrek aan hoffelijkheid).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Net zoals vandaag. 7 minuten mogen wachten omdat er een vrachtwagen achteruit een werf moet oprijden. Alle respect, het was er moeilijk inrijden maar na ontelbare keren proberen rijdt die terug in zijn startpositie en kan er in 1 keer in. Ondertussen zie je iedereen die staat te wachten zenuwachtiger worden.

In het naar huis rijden heeft er een vrachtwagen er niet beter op gevonden om voor mijn neus zich te gaan parkeren op het fietspad en een deel van het voetpad. 50m verder kon die perfect reglementair parkeren. Dus hup met de fiets de weg op.

Tof en het is de eerste werkdag van de week.

Nu het filmpje deed me denken aan wat ik eens meemaakte. File op de snelweg, ik rij de oprit op, in mijn ogen meer dan genoeg plaats om in te voegen. Vrachtwagen vond blijkbaar van niet. Ging de oprit oprijden en wou me van de baan rijden. Heeft me toen op precies dezelfde wijze op het 2e vak gedwongen.

Of in wegenwerken met 70 in mijn gat komen duwen. Toeteren, flikkeren... Alles om mij een overtreding te laten doen. Uiteindelijk is hij de voorbij gereden over de volle lijn.

Al bij al veel agressie al meegemaakt met vrachtwagens. Meer dan met personenwagens.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”