internet-nostalgie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

In 1998 op mijn appartement in Ganshoren mijn eerste kabel-internet (Chello) aan 512mbps down en 128 up.

Met een limiet van 10 GB, maar ik liet op mijn PC een programmaatje lopen dat continu kleine pakketjes verzond (keep my IP) waardoor de modem niet kon synchen naar een lagere snelheid, en ik dus pakken méér kon downloaden.

En de maatjes uit west Vlaanderen stik jaloers op die snelheid, want daar was toen nog meer enkel inbelinternet aan 56K
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

KRL100 schreef: En de maatjes uit west Vlaanderen stik jaloers op die snelheid, want daar was toen nog meer enkel inbelinternet aan 56K
Niet alleen daar :-D Was jaloers op de continu kabel gerelateerde wegenwerken in Leuven :oops:
Voor mij was het overigens niet zozeer voor de snelheid maar voor het ambetante telefoonlijn delen :bang:

Wat nog niet vermeld werd voor de BBS-ers, de reacties aan de andere kant als er eens geen computer op nam :lol: Vooral als je al vlotjes in het internet tijdperk nog eens een oude lijst BBS nummers terug vindt maar ook als admin de telefoon sharede met ouders of het huis uit getrokken was.
"T'es wiral ne fax!", "f*** wacht effe <half het huis stort in>".
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Allereerste broadband hier was Chello (later UPC, nog later Telenet).
Toen al een limiet van 40 of 45 GB (can't remember).
Na overname door Telenet kwamen we dan op ExpressNet terecht, dat maar een limiet had van 15GB (en die hebben ze volgehouden tot Fibernet kwam in 2010 of 11).
Telenet was echt belachelijk klein qua limieten al die jaren, en je moest nog via een proxy surfen ook.
Gelukkig hadden we dankzij die overname een grandfathered pakketje waar we voor het prijsverschil tussen UPC en Telenet (UPC was de volle 3 euro duurder) het volumeverschil kregen (dus een 30GB aan 3 euro).

Dat was nog met die stalen Lancity modems toen, die je niet kapot kreeg. Heb er nog eentje liggen.
Ooit een installateur gehad die beweerde over eentje te zijn gereden die het achteraf nog perfect deed.

We staken wel al direct een router op de lijn, want de kabel was beschermd tot 1 PC en je moest een paar uur wachten alvorens je een nieuwe kon gebruiken, want meer PCs was "bijbetalen".
Dat waren toen nog routers zonder wifi; maakte niet veel uit want we hadden desktops, en de laptops uit die tijd hadden geen built in wifi, enkel dure PCMCIA insteekkaartjes.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier de eerste ervaring: freegates :-D
1 uur of zo betalen en dan kon die modem terug bellen.
Op een gegeven moment een bugg in de software en dagen ‘s avonds voor niets gesurft.
Speciaal een telefoonkabel op rol gekocht die juist van vanvoor in de hal tot boven op mijn slaapkamer geraakte.
Pa aan het grommelen dat dien stomme kabel er weer lag en ons ma dat ze niet kon bellen.
Toch lang volgehouden met de nodige onderrhandelingen :lol:

Eerste breedband ook zo een groene vis.
De wereld ging open.
Ook IRC, dat werkte ook nog de dag van vandaag, maar niemand meer te zien.
Eerste be domein gekocht in 2000 of zo, van toen het kon voor particulieren.
Vandaag vragen er nog altijd of ze die domeinen kunnen overkopen.
Natuurlijk veel te veel betalen voor 5 MB aan webruimte :cry:
Maar ook daar veel wisselen van hoster of toch maar te forken met Flash en FrontPage :lol:

Voor de rest veel wissels tussen BGC, Telenet, Scarlet en nu EDPNet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wacht ... Er is hier nog een Amiga fanaat? Hier eveneens Amigabezitter geweest :) En jarenlang lid aan een computerclub te Gent :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

krisken schreef:Wacht ... Er is hier nog een Amiga fanaat? Hier eveneens Amigabezitter geweest :)
Ik ook, van de legendarische Commodore 64 overgegaan naar Amiga 500 met 3 disk drivers, grote hard disk en groot tekentablet en dan naar Amiga 1200 overgegaan en later was het gedaan met Commodore, was een fantastische reeks computers van Commodore !
Waren nog eens tijden … Amiga Basic voor spelletjes te programmeren !

Dan maar overgegaan naar een draagbare Toschiba met Pentium 90 en Windows 98.
Daar was het met Quik Basic te doen !
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hehehe hier ook :

2x Amiga 500, beiden met een 50MB harddisk
1x Amiga 4000/040

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:Wacht ... Er is hier nog een Amiga fanaat? Hier eveneens Amigabezitter geweest :) En jarenlang lid aan een computerclub te Gent :)
Dacht dat de laatsten uit de amiga collectie wel richting Gent verhuisd zijn dus mogelijk bij bekende van je maar zou het niet meer weten. (rara, die onder het schermpje is niet echt een Amiga). De 2000s en G1 hebben zelfs in ons Belgische leger gediend. De 4k (wel maar een 30) was de enige die in 2005 nog echt gebruikt werd.
amigas.jpg
Wat ik toen niet zo goed door had was dat Amiga veel meer was dan gewoon de computers. Het eerste clubje, had vooraan enkele cafetafels met vooral grijze, stijve yuppies en nog saaiere pcs. Achteraan, de amiga sectie, was een feestzaal(tje) met wat nu zou doorgaan als museum voor 80s pop culture.
Hoewel ook geen groot succes was het wel de groep waar ik me het beste in thuis voelde en het was eens iets waar ik niet eens zo heel slecht in was. Na een tijd het enige waar ik voor leefde :oops:

Intussen echt wel volledig Ex en hoewel het met linux ook zeer gevaarlijk werd, probeer ik absoluut niet meer zo extreem betrokken te worden. Een zeer belangrijk onderdeel van mijn persoonlijke geschiedenis maar geloof intussen niet meer in hun toekomst (yes, still alive!).
Tegenwoordig zelfs Maxon (semi) vergeven en terug klant (en 90% van de tijd gewoon windows gebruiker).
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Volgens mij ben ik ergens in 1994 begonnen met een 14k4 modem ... met globe als provider
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

krisken schreef:Wacht ... Er is hier nog een Amiga fanaat? Hier eveneens Amigabezitter geweest :) En jarenlang lid aan een computerclub te Gent :)
dan beseft ge pas wat voor een oude zak ge zijt
en dan vooral die geweldige spelletjes met >5 diskettes. waart ge vooral bezig met diskettes switchen :)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:En dan in 2001 mijn eigen PC : een PIII 1GHz, 3x 128MB ram, 2x 30GB en 2x 40GB en een 17 inch monitor.
Hoe, geen Athlon Thunderbird of wa? Pff. 8)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Begin jaren '80, met een VIC-20 en geleende modem 'online' geweest. Hoe en wat, weet ik niet meer, enkel de instructies uit een magazine gevolgd :)
De telefoonlijn openhouden viel niet in goede aarde. Spelletjes downloaden die uitgezonden werden op een wekelijks radioprogramma kostte dan weer niets. Nadien nog overgestapt op een Spectrum 128K, alles achtergelaten in de UK toen ik terug naar België kwam in '87.

Daarna, heeft het geduurd tot ergens eind jaren '90, Telenet op de kabel. MSN chat, IRC, en puzo. Nieuwsgroepen heeft even geduurd voor ik doorhad hoe het moest met de binaries

Ergens in 2005/6 overgestapt naar versateladsl, 128/128 of 256/256 om te beginnen, wel onbeperkt, dus meer GB beschikbaar dan bij Telenet. Sindsdien altijd xDSL, alsmaar sneller, maar altijd onbeperkt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

JamesEarlGray schreef:
krisken schreef:En dan in 2001 mijn eigen PC : een PIII 1GHz, 3x 128MB ram, 2x 30GB en 2x 40GB en een 17 inch monitor.
Hoe, geen Athlon Thunderbird of wa? Pff. 8)
Athlon was AMD, aka des Duivels :)
Ja, toen had je nog Intelfantaten en AMD fanaten :)

Ik kan het bijna niet geloven dat niemand hier realDSL vernoemt als internetprovider :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Einde 1996 (als 50 plusser) begonnen met windows 95B, matrox mystique, en cyrix CPU (een pentium pro was veel duurder nog). Heb toen lange tijd stomverbaasd blijven kijken naar mijn downloadscherm, uitpakken van het (amerikaans!) programma en starten maar... en dat alles met een 500BF/maand inbelverbinding :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef: Ja, toen had je nog Intelfantaten en AMD fanaten :)
En de echten wisten dat Motorola toch beter was :angel:
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Nu we toch bezig zijn. Ook begonnen in de jaren stillekes met een zx spectrum 48k :-D . En maar programma's overtypen van engelstalige
magazines. Daarna zx spectrum 128k. En cassettes opnemen via de radio waar de code werd uitgezonden. Niet altijd even gemakkelijk.Vervolgens over gegaan naar een Amiga 500.Ik heb ze nog allemaal. Moeilijk afscheid te nemen. Begin jaren '90 mijn eerste pc met windows 3.1. :lol:
Waar is de tijd ...
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

ok ook even mijn historiek dan :-) Ik heb geen idee meer van de jaartallen (altijd slecht in tijden en plaatsen) dus gewoon in chronologische volgorde.

In begin (denk laatste jaren van men basis onderwijs begin jaren 90?) ben ik begonnen met Sneakernet toen ik net mijn 2de hands 286 had aangekocht voor 5000,bef (betaald van men plechtige communie geld) dit was het uitwisselen van diskettes met enkele selecte mensen.

Toen kwam ik bij men nonkel die een 14.4kbs (later 28.8) modem had... daar kon ik wel op minder dan een uur de shareware versie van 'jill of the jungle' downloaden die meer dan 700kb groot was... (dit was via lokaal binnen-bellen via een BBS)

enkele jaren later had men vader een pentium 75 met 8mb ram aangekocht (voor zijn zaak) voor rond de 125.000 bef (pc, scherm en printer voor 3000+ €) Dit was ook de persdiode dat ik naar de hcc/of hgc ? 4 jaarlijkse computer beurzen ging (2x Mechelen 2 x Antwerpen) Hier deelde ze op een bepaald moment CD's uit met 'gratis' wannadoo of compuserve (het waren sleeves met paars/roze kleur) Onze P75 had een 28.8kbit fax modem en dus mogelijkheid tot internet. 3 woensdag namiddagen heeft dit geduurd (wegens dure Tel factuur) toen kwamen mijn maten op woensdag namiddag kamperen om op Chat2be te zitten.
nadien 2 facturen van (2000+- bef 1e 2 namiddagen, en 1200+- laatste ontvangen) toen was het voor een lange tijd uit met internet thuis...

Na deze dure telefoon rekening ervaring was het op naar de BIB, hier kon je namelijk 1x per week per lid 30 minuten internet reserveren.
we deden dit dan met 3 vrienden 1x per week zodat we 90 minuten op internet konden per week.
Dit was weer Sneakernet 2.0 want we namen diskettes om te downloaden mee (mee wat eigenlijk verbonden was door de bib, maar kon zolang men het niet zag)
dit was surfen op een in onze ogen super snele ISDN verbinding van 128kbit zonder biepjes. Dit was initieel via Altavista, en niet veel later Astelavisa om Roms, emulators, en 'patches' voor software (shareware versies die op cd bij magazines kwamen) te downloaden.

Ondertussen/ niet veel later had ik op 1 van die computer beurzen, had ik niet vee later een 486 sx25 / 4 mb aangekocht voor 4000bef (100€)
de magazines met shwareware cd's en ondertussen vaak full versions waren dan al mainstream geworden.
de p75 had een 4speed cdrom maar om dit als dit zelf aan te kopen was nog niet zo betaalbaar, dus toen ook een nullmodem kabel aangekocht. Zo kon ik 2 dingen doen.
- Cdroms v via deze kabel overzetten.
- Lan games spelen zoals warcraft 2

later heb ik de nullmodem dan vervangen door een COAX netwerk (en dit ineens via het raam doorgetrokken naar men buurjongen)
Warcraft2 met 3 spelen en later starcraft (wel soundcard harwarematig uitschakelen op de 486 want ander draaide dit daar niet op)

Later kwam Telenet met internet over kabel, men buurjongen had dit onmiddelijk en de kabel werd door hem toen afgekoppeld weggens schrik voor smalband.

een jaar of 2 later heb ik dit na lang sparen ook zelf telenet kunnen nemen (10.000 bef aansluiting / 2.000 bef Modem waarborg, maar je kreeg wel een gratis fles wijn bij de reseller.)
Dit was de periode dat telenet in gans Vlaanderen met tentjes stond om hun product te verkopen.

hier herinder ik me nog de anekdote van de gehaaide telenet verkopers.

ik stond daar toen met de vraag maar met 300mb limiet (onofficieel 10gb maar officieel 300mb) was als je nu een CD wil downloaden dat kan toch niet op 1 maand.
Bulderlachende verkoper (en een rondkijkende blik naar de rest toe, van wat zegt die gekke jongen nu) en vervolgens een CD wie download er nu in hemelsnaam een ganse cd op 1 maand tijd...

Toen die 10GB effectief echt te weinig werd, overgestapt naar DSL en niet de beste maar wel onbeperkte providers gehad net voor ze slecht werden.
- RealDSL
- ADSL2fit (onifficieus ADSL2Sh*t)
- Dommel

(ik zat telkens net op tijd bij de volgende)
momenteel Proximus (had het enkel van mezelf afgehangen was dit EDPnet of mischien Orange)
Greetz cyberbug

Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

cyberbug schreef: ik stond daar toen met de vraag maar met 300mb limiet (onofficieel 10gb maar officieel 300mb) was als je nu een CD wil downloaden dat kan toch niet op 1 maand.
Bulderlachende verkoper (en een rondkijkende blik naar de rest toe, van wat zegt die gekke jongen nu) en vervolgens een CD wie download er nu in hemelsnaam een ganse cd op 1 maand tijd...

Had dat probleem in pc winkel, een 13/14 jarige die een heel doosje dure 3.5" flops nodig had? Neen, manneke da zijn ni de juiste (pc was nog vooral 5 1/4). Een heel dooske? Da's duur zulle. (1 dooske was dan ook officieel mijn weekinkomen)

Iets later had je dan managers die niet begrepen dat er een limiet op attachments staat... Effe isotjes gewoon doormailen moet toch kunnen... :eek:
(dacht dat toen sendmail hun limiet standaard 2M was)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:Athlon was AMD, aka des Duivels :)
Ja, toen had je nog Intelfantaten en AMD fanaten :)
Intel was vooral voor snobs met genoeg geld. :)

Trouwens, Intel was vanaf te Athlon en zéker de Athlon64 niet overduidelijk de beste keus, dus het is mij vreemd dat mensen dan (uit merktrouwheid? geen idee) besluiten om tóch de (belachelijk hoge?) meerkost neer te leggen.

Gelukkig is de huidige situatie eindelijk weer zoals hij toen was, met Ryzen en vooral de Ryzen 3000-reeks die zaterdag wordt gelanceerd (info-embargo lifted). Eíndelijk weer een markt van concurrentie ipv een quasi-monopolie van Intel die te lang op zijn lauweren zit en de consument uitzuigt met een veel te dure quadcore i7 voor tien jaar aan een stuk. /rant
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Hehe fijne topic :) Leuk om eens te lezen vanwaar we allemaal gekomen zijn..

Eerste echte internetstapjes waren bv. via Netscape op Windows 3.11, via de werklaptops van m'n pa. Veel Skifree spelen, en een resem DOS-games (ik herinner me vooral de Wing Commander I en II games, was ik zot van. Heel veel gedoe om de autoexec.bat in orde te krijgen.. Maar daar is misschien ergens de origin story te vinden van TimoLimo de IT'er, denk ik :lol: En het hoge aantal disketten om te kunnen installeren, duurde een eeuwigheid!

Dan ergens begin jaren '90 mijn eerste pc gekregen van de ouders met een 28.8k modem, later geboost naar 33.6 via firmware hack en "chipoverclocking" :lol: en er een Voodoo2 3D-Accelerator ingestoken.
Toen waren we vollop aan het BBS'en gegaan, en dan vooral op Infobrix (Je weet wel, van Frank 'Zillion' Verstraeten.. Mijn username was daar Cockroach als ik het me goed herinner lol what was I thinking). Goed op geamuseerd en naar feestjes geweest.

En zoals velen dan ook de Planet Internet accountjes gebruikt voor internet.. Advalvas, Altavista, en al die Geocities websites! Afschuimen van IRC channels en ondertussen het constante "oh-ow" geluid van ICQ (ben wel ergens mijn nummer vergeten.. Spijtig), wat een tijd..

Ook was er ondertussen ISDN gekomen waarmee ik dan met 2 lijnen tegelijkertijd kon surfen aan de volle gecombineerde snelheid van 15 kilobytes per seconde (2x64kbit)! Dubbele kost dan ook wel :P Was wel enkele keren verschieten toen de factuur kwam..

Ik kocht toen ook veel magazines (Vooral het Engelse PC Gamer magazine) waar dan een diskette met shareware bijzat, later cd-roms (tot de ontdekking via via van CrazyBytes/Twilight cdroms :oops:)

Later kwam er dan eindelijk ADSL in onze straat: 1.1Mbit! We kregen kort daarna een gratis upgrade naar 3.3Mbit, en heb dan 10 jaar tot 2015 gewoon op 4.6mbit gezeten (zat toen bij Dommel, en kon omwille van ontoereikende datalimieten niet eerder overstappen naar Telenet. En VDSL lag hier pas in 2016).

P.s. Eerste zelfgebouwde pc was een Ahtlon T-bird 1.2Ghz (de 12x100Mhz variant, maar draaide jaren aan 10x133Mhz), met een Abit KT7A-RAiD moederbordje, PC-150 RAM (weet ni meer hoeveel ram, ni al te veel iig). Good times :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

krisken schreef:Ik kan het bijna niet geloven dat niemand hier realDSL vernoemt als internetprovider :)
Ik heb daar nog way back when reclame van gekregen op LAN's als een oude FOM toen ze nog niet zo lang bezig waren. Kan me het niet zo goed meer herinneren of plaatsen welk jaar het was, maar wel dat het een nogal... scantily geklede babe op de achterkant stond en het hele gedoe met babes verzorgd werd op die LAN. (dus de reclame e.d. ivm realDSL en z'n andere producten).

Was altijd wel beetje intrigued maar nooit voor getekend, en maar goed ook als je nadien las wat er allemaal uitgestoken werd en hun "stabiliteit", of lack thereof.

Ik heb toen ik nog een "jong gastje" was in de jaren 90 (ben van '87, van de pamper uit grootgebracht met dingen als een C64 en daarna vrij snel naar PC's) altijd wel gedroomd en gelezen ivm BBS'en maar dacht eigenlijk dat dat grotendeels een amerikaans fenomeen was. Had ik geweten dat er ook vlaamse BBS'en waren... ik had al vroeger geprobeerd contact te maken dan :|

Wij zijn uiteindelijk pas echt begonnen met Planet Internet met een 56k modem eind jaren 90 en ~2000 nadat we ervaringen opgedaan hadden bij vrienden en buren/kennisen die ook dat "magische" internet hadden.
Je had in die tijd inderdaad veel providers die hun eigen 56k access aanboden met dan een email adres erbij e.d.
Ik herinner me dan voornamelijk inderdaad dingen als VT4 en UUnet hier in de buurt.

Die geluidjes die je modem toen maakte waren ook altijd iets uniek. Kende toen mensen met een interne (dus PCI) 56k modem waarbij dat geluid standaard uit stond en we zochten hoe je die wel nog kon aanzetten.

In die tijd hadden we dan dingen afgedrukt, voor m'n zus dan foto's van haar favoriete boysband en voor mij dingen als blue's news hun frontpage en wat andere quake 2 dingen aangezien ik dat voornamelijk speelde. Wat koesterde ik dat als jonge gast voordat ik zelf toegang tot het internet had. Het was inderdaad iets "magisch" te noemen.

Voordat we kabelinternet hadden herinner ik me wel nog de perikelen van downloaden zonder download manager... Dat we ~8u deden over een patch te downloaden van quake 2 omdat het een paar keer onderbroken was en de pingtijden naar zelfs naburige landen ook vrij hoog te noemen was. Al kan dat ook omdat het over een LPT modem ging. We moesten dus elke keer we iets wouden afdrukken disconnecten en wisselen tussen modem en printer :P.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Realroot heeft inderdaad in 2005 de babes losgelaten op de mensen, zie ook https://www.webhostingtalk.nl/be-provid ... -site.html :)

Ik had vlak na de fotoshoot een evenement in Sint Niklaas (Karting) waar je op Realroot zn kosten mocht karten, en de winnaar zou een jaar gratis colocatie krijgen. De winnaar ... Werd Cain Ransbottyn zelf. Maar van alle affiches die er waren had ik er toch eentje mee, om achteraf op mn kamer thuis op te hangen.

De site was dan ook nogal "lekker" :) ==> https://web.archive.org/web/20060202021 ... alroot.be/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Na de C64 vond ik het tijd voor een "echte" pc, een ibm kloon zoals dat toen genoemd werd, de Schneider pc1512 met dubbele floppy jawel !
https://en.wikipedia.org/wiki/PC1512
Wel aan mijn pa eens moeten uitleggen wat de boven- en onderkant was van zo'n floppy :-D
Voor tekstverwerking, basic enz. wel nuttig maar uiteraard veel meer plezier beleefd aan de spelletjes op de C64.

Nadat de Schneider ook weer achterhaald was kocht jongere broer een nieuwe pc. Ik vond dat daar een modemkaart in zou moeten zitten, hij vond dat niet nodig. Zelf dus de modemkaart betaald (56k modemkaart geloof ik) en samen naar de infobrix nabij Brussel om de PC. Half Vlaanderen kocht zijn PC daar, ook onvoorstelbaar dat 1 adres zo populair zou zijn vandaag.

@capman
En cassettes opnemen via de radio waar de code werd uitgezonden. Niet altijd even gemakkelijk
Zeg wel, ik probeerde het maar een keer of 2, herinner me nog dat ze de software voor een verkeerskwis uitzonden. Maar het minste kraakje in de uitzending kon de opname waardeloos maken. Hobbyscoop was de naam van dat Nederlandse radioprogramma.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hobbyscoop
Laatst gewijzigd door fredo66 04 jul 2019, 14:08, in totaal 2 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
gti69
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 15 keer

fredo66 schreef: samen naar de infobrix nabij Brussel om de PC. Half Vlaanderen kocht zijn PC daar, ook onvoorstelbaar dat 1 adres zo populair zou zijn vandaag.
En de andere helft kocht hem bij Roels...http://server.idemdito.org/pcs/verw/l/ata.jpg
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Roels, waar is den tijd. Heb er nog een stereo van Pioneer gekocht en deze heb ik nog altijd.

Als jongere had ik een vriend met een C64. Denk dat ik beter bevriend was met de C64 :) Nadien zelf een Amiga500 gekocht met een externe diskdrive (de C1541). Blij als een zot met een soort perforator waarmee je je disks kon "verdubbelen" in capaciteit door ook de achterkant te gebruiken. Ik had ook een matrixprinter die meer lawaai maakte dan dat je ermee kon printen. Hij verfrommelde vooral papier als de wieltjes niet net perfect in de gaatjes geplaatst waren. Die gebruikte ik bij een zelfgemaakt programma voor typlessen. Het waren telkens 2 lijnen van wederkerende combinaties van karakters. Het programma was zo gemaakt dat hij de gewenste aantal fouten in maakte. Heel de klas kwam bij mij prints halen voor de typles :lol:

Ben half de jaren 90 begonnen met internet. Dat was toen helemaal niet zo bekend. De plaatselijke Belgacomwinkel kende het zelfs niet :lol:

Ze bekeken me raar toen ik vroeg om een internetaansluiting/abo. Na enige tijd weg te zijn geweest komt de juffrouw terug naar de counter en ik hoor van achteruit iemand roepen, "Internet? Dat is die doos bovenop de kast!". De vrouw pakt een stoel en grijpt naar de doos op de kast. Ze smijt dat voor mij en zegt dat is dan x Frank. Ik vraag of al het nodige erin zit om de aansluiting op te starten en ze zegt, ik ken er niks van maar lees gewoon de handleiding in de doos. Thuisgekomen bleek dat 1 papiertje te zijn met slechte kopies :)

Soit, de boel toch werkend gekregen en vanaf toen waren de biepjes van de modem dagelijkse kost en de telefoontjes van mijn moeder geschiedenis :lol:

Het gebruik werd sterk afgemeten want het was betalen per minuut en niet weinig. Je moest ook opletten dat je de juiste verbinding koos want als je opnieuw installeerde zette dat programma steeds Brussel als zone en betaalde je interzonaal tarief. Dat heeft me 1 keertje veel geld gekost :cry:

Veel (Belgische) websites/content bestonden er niet maar je kon chatten (IRC) met de ganse wereld. Al snel was ik bevriend met Baziliaanse hardcore fans (Sepultura etc...). Als ik dat vertelde op café geloofden velen me niet. Alé, niet zwansen, typen en aan de andere kant van de wereld zie ze dat en kunnen ze ook reageren :lol:

Alles werkte ook supertraag en afbeeldingen waren vaak te groot om binnen te halen en kwamen lijntje per lijntje binnen.

Toen die modem met staartpijlrog-uiterlijk verscheen ben ik voor ADSL gegaan, een wereld van verschil en eindelijk gedaan met bijhouden van hoe lang je bezig was.

Ik wachtte tot Telenet goedkoper werd dan Belgacom... maar ik wacht nog :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Blij als een zot met een soort perforator waarmee je je disks kon "verdubbelen" in capaciteit door ook de achterkant te gebruiken.
Was dat niet bij de 3 1/2 disks? Daarin had je double density (720 kB) en high density (1.44 MB) disks, en bij de high density zat er een extra gaatje aan de rechterkant. Door in een double density een gat te boren kon je die herformatteren naar high density, al resulteerde dat wel vaak in slechte sectoren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bij de 5 1/4 was dat more common, zelfs met een gewone perforator ging dat.

De C64 was onze eerste computer, gekocht bij introductie, serienummer was onder de 200 :), prijs met cassetteplayer: 30000 bef.
Daarna een C128 gekocht en de C64 verkocht voor 300 frank.
Die C128 staat hier nog altijd op zolder en het plan is toch van die ooit nog eens aan te sluiten...
Oh ja, de C128 had een dubbelzijdige floppy, gedaan met omdraaien, tenzij je'm in C64 mode zette :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

SpecialK schreef:
Dizzy schreef: Blij als een zot met een soort perforator waarmee je je disks kon "verdubbelen" in capaciteit door ook de achterkant te gebruiken.
Was dat niet bij de 3 1/2 disks? Daarin had je double density (720 kB) en high density (1.44 MB) disks, en bij de high density zat er een extra gaatje aan de rechterkant. Door in een double density een gat te boren kon je die herformatteren naar high density, al resulteerde dat wel vaak in slechte sectoren.
De 3 1/2 van amiga (standaard intern) waren DD geformateerd op 880kb. Met externe drive kon je wel de veel goedkopere 5 1/4 gebruiken (tot de cds populair werden en cdr zat echt niet binnen budget, zat daar mijn grootste winstmarge ;)). Wist niet dat je daar de lawaaierige c1541 voor kon gebruiken (amiga 'branded' variant was pak duurder en de mijne was geen originele CBM). 5 1/4 kon je knippen en omdraaien :-D (DSDD, double sided, double density)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

"Officiële" Twilight cd'kes kopen op de HCC computerbeurzen in Gent en Wieze. Vol met gehackte SW, dat waren tijden.
Toen de eerste cdwriters op de markt kwamen genoeg centen verdient door MS encarta te kopieren en te verkopen. 1000Bfr per kopieke :)
Double speed schrijven zonder buffer underrun protection. Moest je uw pc'ke bijna een uur gerust laten.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Buffer under-run was in die tijd op 2 manieren te vermijden op 4x drives of trager.
1) zorgen dat je writer en HDD op een aparte IDE controller zaten
- als deze als master/slave op dezelfde IDE poort hingen kan maar lees of schrijfacties naar 1 van de 2 doen (en niet naar beide tegelijk.)
- als een andere proces dan iets met de HDD deed was er een grote kans op een buffer under-run.
2) Je gebruikte een programma zoals Nero Bruning Rom dat een virtuele buffer in ram aanmaakte.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het gemak van de Amiga : deze had een "floppy disk" poort om een 3.5inch externe floppy drive aan te sluiten. Maar ... Die floppy drive had ook weer een aparte "floppy disk" poort. En zo kon je 8 extra floppy drives aansluiten. In de Amiga Computer Club (was eerst ergens tegen wondelgem, langsheen de R4 en nadien in café De Rambler, vlakbij het Gent Sint Pieters station) werden er elke 3de vrijdag van de maand zo tientallen diskettes gekopieerd. XCopy, voor de kenners :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De eerste cd-writer kostte me 26.000 BEF, meer dan 600 EUR dus. De CD's waren ook pokkeduur in het begin, 300BEF en vaak brol. Als je een foute CD had of de gevreesde buffer-underrun dan kon je even goed de originele CD kopen.

Als DJ was dat wel een wonder want ipv een koffer vol CD's kon ik nu met een paar CD's al een radioprogramma vol steken en zelfs fuiven was te doen met een tiental CD's. CD1 in speler 1 en CD2 in Cd-speler 2 en je was gerust voor een uur, enkel wat met de schuiven spelen :lol:

Ook de ontwerpen van e CD-hoezen was fun. Er was een Nederlander die daar software voor verkocht op de computerbeurzen (Dipro), hijverkocht ook de stickers om op de CD's te plakken. Op die beurzen kon je heel veel vinden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

TimoLimo schreef: Ik kocht toen ook veel magazines (Vooral het Engelse PC Gamer magazine) waar dan een diskette met shareware bijzat, later cd-roms (tot de ontdekking via via van CrazyBytes/Twilight cdroms :oops: )
moeha, dat waren toffe dagen idd :)
ik kon via mijn iets oudere buurjongen die crazy bytes en twilights krijgen, tot ze overgingen naar dvd en degene waar hij ze dan weer van kon krijgen geen dvd writer had... doei twilight.
dat waren voor mij eigenlijk de test-versies: ik kocht niets zonder het eerst gespeeld te hebben, en de demo's die bij de magazines zaten waren vaak geeneens een volledig level.

zo ben ik unreal tournament beginnen spelen, en ik heb jaren later omikron the nomad soul gekocht in de winkel (dat ligt nu nog in plastic in de kast zelfs)

crazy bytes had ook een geweldig geheim menu, ik herinner me de pamela anderson editie en de Gillian Anderson cd's.
natuurlijk niet te vergelijken met deze tijd nudat je pornhub hebt, maar destijds was dat toch leuk meegenomen :P
ik heb ze dan uiteindelijk doorgegeven aan een ander neefje van me, die ze blijkbaar nog steeds ergens in een kast heeft liggen.
(misschien eens een keertje terugvragen, om uit nostalgie al die menu's nog eens af te gaan en te kijken welke games ik zelfs al vergeten ben)
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Magazine's : jaren abbo gehad op 'netwerk'. Clickx bestond denk ik ook al, maar vond ik minder. Bestaat / bestond trouwens nog tot voor kort , las het eens bij iemand thuis en vond er niets aan :)

nostalgie .. al zijn zijn het toch niet allemaal leuke herinneringen :
Eerste PC 80.000 fr (in een enveloppeke) was een pentium 2 166 mmx. Na 2 weken videokaart defect , daarna nog defect moederbord en blijkt die lokale winkel waar we hem kochten ook nog een notoire oplichter te zijn. Computer weken kwijt, kreeg ik terug met een ander merk mobo en SDram ipv DDram (dezelfde hoeveelheid). Toen ik mijn (eerlijk) verhaal deed op het forum van concurrent tones (waar ik nadien alles ben gaan halen) stond de baas woedend klaar met een afdruk van het forum.

Ook de hoge telefoonrekeningen en ouders die nooit bereikbaar waren zijn niet de leukste herinneringen. En seriële Victory 56K modems die ook altijd defect gingen.

Daarna aan de pc alles zelf beginnen doen (was begonnen met een opleiding industriële informatica), mijn eerste eigen upgrade was dacht ik een voodoo 3 kaart.

De leukere en nostalgische herinneringen :
Alle inbelverbindingen (WOL,Wanadoo,planet,uunet, VT4 en nog andere) zijn wel getest in de hoop dat napster wat sneller zou downloaden tijdens het chatten op ICQ en IRC. Downloaden aan max 4kB/s en afspreken om samen 'online' te komen op een bepaald tijdstip , wat een tijd.
Na die torenhoge telefoonrekeningen (Telenet was nog niet beschikbaar) met 2000 frank een adsl modem gaan kopen. 56 K modem vervangen en altijd online (1mbs/128kbits) downloads aan 100 kB/s dat was écht magisch.

Dan van belgacom naar scarlet student (pakken goedkoper en 3x snellere upload) en toen Scarlet one (VODSL).

Laatste wat ik me nog herinner en nog net in 2005 past.
Mijn vriendin en haar ouders hadden Skynet GO met usb modem. De PC van haar zus moest ook internet hebben en ik ging dat aansluiten. Ze vroegen me mee naar de winkel om zeker het juist te kopen, stappen de belgacom winkel binnen en bij het afrekenen vragen ze het telefoonnummer. Verplichte omschakeling naar het duurdere ADSL multi wegens 2 pc's ... ik in de auto achteraf uitleggen dat technisch niet nodig was ...
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:XCopy, voor de kenners :)
Heel veel white lightning :)
Ook hardware tussen externe floppy om snelheid te syncen (werkte oa voor de beveiliging van Ocean), hoe programma noemde weet ik niet meer.

Copieerbeveiligingen waren soms inventief en iritant :angel: (3de woord op pagina 33, alinea 6 van de handleiding, tekeningetjes zoeken of simcity met codes in het zwart op zwart papier). Zelfs als je het origineel had was het nog simpeler om gehakt te gebruiken :lol:

Het begin van 'rare' licenties... EA probeerde met deluxe paint alle door het programma gemaakte beelden als hun eigendom te beschouwen (is er gelukig niet van gekomen).

Voor de jongere linux gebruikers: vim is begonnen op amiga en dan weet je ook wel dat 'gratis' software toch wel van een ander kaliber was dan op PC. (en met de Fish disks en later goldfish/aminet cds moest je zelfs niet teveel downloaden :angel: )
Mijn eerste unix was ook op amiga (gateway bsd? geen link met gateway, het bedrijf), het werkte maar ik vond het maar niks :oops: De cbm amiga unix heb ik nooit gezien.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn eerste ervaring met PC's was toen mijn pa er met eentje afkwam. Ik zat als 7-jarige thuis vast (medisch issue met heup), en ja, dan is die pc mijn beste vriendje geworden ;)

Paar jaar later mijn eigen bak gekregen (ze waren het beu dat ik de andere omzeep hielp met vanalles en nog wat), en tsjah...

Jaren abonnement gehad op CT Magazine - en veel pc's gekocht, ook een aantal jaren weekendwerk gedaan bij de lokale PC boer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik leerde samen met m'n broer een cursus MS-DOS, volgens mijn herinneringen één week lopende in de maand juli; van mijn vader kregen we zijn oude PC (386DX met 80 Mb HDD en 4 Mb RAM !!). Oorspronkelijk nog een zwart-witte CRT monitor; DOS versie 6.22, MS Windows 3.1.

Kort nadien VGA monitor, het gamen kon beginnen: Prince of Persia, Wolf3D, Doom, Duke Nukem 3D, Prehistorik 2,... memories
Internet diende nog via de (nieuwe) PC van m'n vader, ma bon.

In 1996 nieuwe pc met godvergeten windows '95 erop; heb me nooit over de transitie van 3.1 naar '9x kunnen zetten, de eerste Windows versie die ik sindsdien echt geslaagd vond van bij het begin was Windows 7. Uit pure nostalgie heb ik zo'n negental jaar geleden Windows 3.11 in Dosbox geïnstalleerd, inclusief Westwood's Monopoly CD ROM :D

Maar goed, vanaf zomer 1996 obsessieve interesse in alles wat C&C was; ooit al eens een demo van Tiberian Dawn gespeeld bij erelid Goztow, maar met Red Alert 1 is 't pas goed fout gegaan. Heb sindsdien zowat alle games in de C&C franchise gespeeld (behalve Age of Generals).
Goztow schreef:De gast die van zijn ouders een cd writer kreeg en opp school een business startte voor verkoop van gekopieerde cd's. :bdaysmile:
Met een virus op jouw gekopieerde CD van Fifa '99 als gevolg. Interessant hoelang je erover hebt gedaan om erachter te komen waar de knoop precies zat.
Goztow schreef:Op internetcafé gaan om Red alert 2 te spelen tegen vrienden. Het maar niet werkende krijgen tot blijkt dat het een verschillend protocol gebruikt voor lan play. Dan toch nog kunnen gamen en de laatste trein gemist. Vriendin unhappy.
Maar jij had de avond van je leven :D
Goztow schreef:Samen met een aantal vrienden nog een prijs gewonnen bij een bank die een wedstrijd uitschreef voor websites, met onze gamesobsession.be . Dat moet ergens in 1997 zijn geweest. We hadden toen een unieke feature, namelijk een snellaad-versie en een normale versie.
Ik heb wel niks van die prijs gezien, Goztow.... ;)

Verder:

Tussen 2002 en 2005 nog veel pogingen ondernomen om master in online Renegade gaming te worden, zonder veel succes. Mijn interesse in de vrouwen weerhield me van deze opleiding.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb wel niks van die prijs gezien, Goztow.... ;)
Ik ook niet, die was toen naar Nuke Nike gegaan ;).

Ik heb uiteindelijk ongeveer 12 jaar Renegade gespeeld... jeez :P.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Aaaah : "Netwerk" en "Clickx" : in de jaren 90 mijn twee vaste magazines. Het ene kwam elke maand uit, Clickx elke week. Werd standaard voor schooltijd gekocht om tijdens schooltijd het te lezen. Zelfde met Amiga magazine (uit Nederland dacht ik). Nadien (en nu nog steeds) komt de CT hier toe.

Ik weet nog de tijd dat Telenet een mono, duo en quattro abonnement had. Dat was gewoon een switch die ze plaatsten en elke computer kreeg dan een extra public IP adres. Omdat ouders van vriendin dat veel te duur vonden (een mono was goed genoeg) heb ik toen van mijn zakgeld (ik moest mijn vriendin toch kunnen helpen he) een 10Mbit routertje (D-Link) en een 8-poort switch (100Mbit) gekocht. Heel wat gepruts met een nullmodem kabel om die router werkende te krijgen maar het was gelukt. Een week later waren er 5 computers aangesloten op het internet aldaar :). Iets wat volgens Telenet volstrekt onmogelijk was overigens.
Zowel voor de vader als voor de moeder nog een e-mailadres aangemaakt voor hun zelfstandige activiteit. Wouden eerst dat van Telenet gebruiken, maar uiteindelijk hebben ze beiden een @mail.be e-mailadres genomen.

Versterker van Telenet en modem van Telenet kwamen toe in een (droge) kelder, van waar er dan coax en telefoniekabel getrokken was naar zowat elke denkbare kamer aldaar. Dus de router en de switch daar ook gezet, en dan UTP kabel naast de telefoniekabel getrokken naar overal.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:Aaaah : "Netwerk" en "Clickx" : in de jaren 90 mijn twee vaste magazines. Het ene kwam elke maand uit, Clickx elke week. Werd standaard voor schooltijd gekocht om tijdens schooltijd het te lezen. Zelfde met Amiga magazine (uit Nederland dacht ik). Nadien (en nu nog steeds) komt de CT hier toe.
Nederlandstalig was er ook nog Commodore Info, de helft C64/128 en de andere helft Amiga (met basic listings). Dacht dat die niet zo lang na amiga magazine meer geleefd hebben. Franstalig waren er veel goede en betaalbare tijdschriften, vooral Dream, later na amiga nog tijdje doorgegaan als Login) voor alle 'alternatieve' platformen (ben nogthans niet goed in Frans :lol: ). Engelse (Amiga Format etc.) waren duur en zeer veel reclame dus nam ik eigenlijk enkel als er iets bijzonder op de disk stond. PC tijdschriften waren er voldoende in de schoolbibliotheek. ct neem ik nog soms eens mee uit nostalgie of als er iets interessant in staat.
Voor clubtijdschriftje ook zelf enkele artikels geschreven, al in de tijd dat alle hoop gericht was op de switch naar PPC (gelukig waren er maar een drie mensen die de auteur kenden, velen vonden het interessant maar ingewikkeld). Daarna tijdens mondeling examen de vraag met verschil Risc & Cisc gehad "bring it on" :lol:

Nullmodem (en modem) kabeltjes nog vrij veel zelf gemaakt. Om een of andere reden verbrand ik me altijd wel ergens als ik in de buurt van een soldeerbout kom :lol: (9/25 polig m/f en cross of straight gender issues :lol: later op een dipro beurs een lading kabels met 9 en 25 aan elke kant + m/v adapters gekocht... schakelen ze over op rj45 consoles :bang: ) Zelfde als snijwonden als ik de binnenkant van PC gezien heb. (A1200 met 3,5 hdd en bloedplekken? probably me...)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”