internet-nostalgie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

eens kijken wat voor nostalgie eruit komt als we een trip maken doorheen onze internetgeschiedenis, en kijken wat er het meest is blijven hangen?
laat ons zeggen van de start van je internetdagen tot rond pakweg 2005 (beginjaar youtube), en enkel in particuliere sfeer (dus niet internet van het werk of meegemaakt op/door/van/voor het werk ofzo)

- inbelinternet van PLANET INTERNET... en het naieve emailadres "[email protected]", ik leerde al snel dat het internet toch wat groter was.
(ook de conclusie dat je 1 maand nadat je zonder toestemming van de ouders op internet was geweest, betrapt werd door de telefoonrekening was een 'shocker' :P )

- mijn tijd op IRC: quakenet voor gaming (unreal tournament!) en ook voor je webhost moest je destijds nog op irc zijn.
en bij webhosts denk ik dan aan BASM (https://web.archive.org/web/20020605205 ... hp?lang=nl),
aan 3ts (nadien priorweb en ondertussen deel van combell als ik me niet vergis): https://web.archive.org/web/20020605222 ... ww.3ts.be/ (met die 2 was het altijd fun op irc :P ), en natuurlijk aan benesol (uit het mandje waaruit we ook destiny hebben gekregen): https://web.archive.org/web/20020812114 ... enesol.be/

- verder heeft ook aslpage, en diens oprichter kim gosselin (hoaxer) nog een mooi plaatsje in mijn geheugen (late night php fun)

- icq (86587871 !!!) zal ook nooit vergeten worden en vond ik altijd leuker dan msn messenger, maar ach die werd populairder (wss omdat de nummers van icq wat lang werden?)

- een vergeten pareltje: mycaster. mp3tjes inladen, knopje drukken, et voila je was een live radiostation. hele programma was 1mb ofzo.

dat zijn, denk ik, de grootste "plakkers" in mijn pre-youtube internetgeschiedenis (en het zal ook wel in die tijd ergens geweest zijn dat ik enorm blij was met een 320*240 online rip van stargate sg1... keek ik destijds met plezier een heel seizoen van in zo een venstertje!!)

afsluitertje:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

met de maat opt internet vd telefoonlijn en dan opt einde vd maand de telefoonfactuur en kwade ouders
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

- Bij een maat naar gamefaqs gaan via altavista om guides (van onder andere zelda: ocarina of time) te downloaden en af te printen. Heb dat kaftje zelfs nog ergens liggen denk ik. :-D

- De allereerste keer thuis zelf op internet gaan via een inbelverbinding op de Dreamcast en iets kunnen opzoeken via de ingebouwde browser en ook Phantasy Star Online spelen met onbekenden. Heeft weliswaar maar 2 maanden geduurd, want dan kwam de factuur en mocht ik het uitleggen waarom die zie hoog was.

- Mijn eerste pc met een abonnement van Telenet. Gedaan met timen hoelang ik op internet zat en welkom onbeperkt internet (qua tijd). Nu kon ik genoeg tijd verslijten aan Day of Defeat en Castlequest 2. Ook zowat de enige online games waar ik veel tijd instak, daarna terug naar singleplayer omgeschakeld.

- Een torrent downloaden en enorm blij zijn als de download snelheid boven de 100Kbps uitkwam om dan na een paar minuten terug te vallen op 6-10Kbps. En dit meermaals terwijl de torrent aan het downloaden was.

- icq en msn messenger gebruiken en real time met anderen communiceren.

- Lichtjes gerelateerd. Toen in 2005 Belgacom Tv geïnstalleerd werd. Wat een verschil met de tv via rijgnet, zowel qua zenderkeuze als beeldkwaliteit.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Early internet, hah.
Waar is de tijd dat ik regelmatig op BBSen inbelde, en nog een FidoNet point number had (denk usenet/email, maar alles was dagen onderweg omdat de nodes maar 1 of 2 keer per dag updates binnenhaalden).
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Elke radiozender had zijn eigen chatbox en dat vond ik wel heel erg cool toen. Lappen tekst en onzin dat over uw scherm kwam rollen door anderen getypt, zalig! Pas toen ik zelf internet had ben ik de MSN weg ingeslagen. Wat begin 2000 logisch was want meestal was dat je startscherm in de browser. Dus MSN Messenger, dan MSN Chat, MSN Groups, enz.... Ook had MSN toen een eigen browser waar Messenger was ingebouwd.

Bij MSN Chat kon je je eigen chatboxen starten in verschillende vaste categorieën, veel volk kwam ddaar nooit echt op af want het was soms een versplintering van het aanbod. Iedereen wou zijn eigen baas zijn. Er waren toen wel twee officiële chatboxen waar ik veel heb ingezeten. Het Babbelboxke (wat voor volwassenen was met volledig ingevuld MSN profiel! Dwz geslacht leeftijd en woonplaats). En de chatbox Flirt en Vriend. Bij alletwee heb ik mezelf toen als moderator naar boven gechat. Bij het Babbelboxke zat een rustig publiek en ging het er beschaafd aan toe. Bij die tweede was het de grootste bagger die je je maar kon inbeelden.
Zalige tijd en veel meeting meegedaan om ook de mensen achter de PC te leren kennen. Admins waren later dan uitgenodigd bij Microsoft om over de toekomst van MSN Chat te komen praten. Er was nogal veel te doen rond pedofilie en andere bagger. Niet veel later hebben ze abrupt de stekker uit MSN Chat getrokken. En dat was echt een systeem dat zijn tijd echt vooruit was. Zoals Messenger maar dan met meerdere mensen. Elk met eigen profiel.
Ook MSN Groups was leuk om een soort webpagina te maken voor je bijhorende chatbox bijvoorbeeld. Alles was WYSIWYG dus super makkelijk in gebruik. Met foto-albums enz... Ook daar hebben ze de stekker er uit getrokken. Moest dat misschien niet zijn gebeurd, dan was er van Facebook nu geen sprake?
Voor mij is dat echt pure nostalgie dat nooit meer zal terugkomen. Oh, en MSN Chat werkte enkel maar in Internet Explorer want het maakte gebruik van een activex object. Als dat de verkeerde versie was of die was kapot kon je niet meer verbinden. :( Ik kan nog ff doorgaan maar ik vind het echt oprecht jammer dat het allemaal is verdwenen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Pengu schreef: Ik kan nog ff doorgaan maar ik vind het echt oprecht jammer dat het allemaal is verdwenen.
en as ge dan aan 95-00 denkt, hoe zou het met Heathertje zijn
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik had inbelinternet ergens tussen 1995 en 1998 : 1000 BEF per maand en daarvoor kon je 10 uur per maand online gaan. Uiteraard exclusief de telefoonverbinding. Nadien mijn "eigen" internet gehad waarbij je per minuut betaalde aan Belgacom : eerst bij planet internet, nadien bij tijd.com (jawel, van De Tijd) en nadien bij xs4all. Maar ook hier viel ik snel door de mand wegens een opvallend hoge telefoonrekening (lees : 5 cijfertjes, zonder komma).

Ik was één van de eerste chatters op chat.to.be, waar ik nadien CL (community leader) geworden ben. Op die manier, samen met mijn toenmalige vriendin, honderden chatparty's bezocht in zowat elke uithoek van t land. Uiteraard had ik ook een ICQ nummer (bestaande uit 8 cijfers slechts -- 18999909 dacht k) en nadien op een MSN adres. Dat was ook de tijd dat asl.to (nadien redbox, nadien netlog, nadien twoo) op kwam en dat looknmeet.com (samen met een tiental andere domeinnamen) een soort facebook avant-la-lettre was. Nadat chat.to.be overgenomen was door een derde partij (ik gok Ad Valvas) en het minder goed ging zijn we met een groepje CL's begonnen met onze eigen chatsite : chatvillage.be. De software (Volcano) kostte toen een goeie 20.000BEF, en draaide op een ADSL lijntje van één van ons. Welke lijn exact wist de chatter nooit, want we verwisselde elke week van ADSL/Telenet lijn omwille van de limieten (een weekje de chatserver draaien betekende toch dat er zo een 4GB er door was gegaan).

Ik ben met servertjes begonnen rond 2002, maar heb altijd in Belgische datacentra gezeten (Scarlet, Interxion, LCL Diegem, ...) tot ik in 2009 naar DCO (Datacenter Oostkamp) ben gegaan.

Na wat prullen voor mezelf maakte ik in 1999 de website voor de Chiro waar ik actief in was en toen dat een "succes" bleek voor een plaatselijke radiozender.

Google bestond nog niet toen ik online ging : alles ging via askjeeves.com, altavista en advalvas.be. En had je een website? Dan was er geen crawler, je moest die zelf bij elke zoekmachine apart aanmelden!

Ook ik heb enkele jaren van mijn leven op IRC versleten, maar nooit echt fanatiek. BBS heb ik dan weer veel minder gedaan.

Mijn vader was toen zelf werkzaam bij Belgacom en kon niet wachten om bij ons thuis ADSL te installeren, zo was hij eindelijk af van de peperdure rekeningen. Ik was hem echter voor, want in 2002 heb ik gewerkt als technicus voor Telenet waar je voor 5 euro per telenetproduct (internet, tv, telefoon) dit kon installeren bij je thuis. Ik denk dat ik toch zeker 24u mijn techniekernummer had bij telenet eer er een kabelmodem geplaatst was en er een UTP kabel liep naar de zolder, waar een switch stond voor het internet te verdelen naar de kamer van mijn broer en ikzelf. Mijn vader wou van Telenet niks weten, en besloot dus om de ADSL alleen voor zich te gebruiken.

Ook ik heb overigens BASM gekend (den Baum), en uiteraard de Cain Ransbottyn en zijn RealROOT ideeën. Ooit in het KPN datacenter te Gent (aan het stapelplein) nog een server gehad op het RealROOT netwerk zelfs.

Wat Combell betreft : toen Chatvillage teveel data verbruikte om het deftig op onze thuis VDSL en telenet lijntjes te hosten, was Jonas onze eerste sponsor : we konden een "oude" celeron server met 3x 128MB ram en 30GB disk huren van hem in ruil voor een banner op onze website. Deze verstandhouding heeft gewerkt tot 2006. Toen crashte de disk van de server en na een mailtje naar Jonas viel die plots uit de lucht : "oh, werkte die server nog steeds?". Toen mochten we de volle mep betalen. Dat was helaas niet mogelijk (en wij hadden geen tijd meer) en daardoor is Chatvillage verkocht geraakt.

Toen was het internet nog iets "magisch" vond ik. Nu is het gewoon niet meer uit ons leven weg te denken...
Aaaah : de eerste versie van chatvillage.be terug gevonden : https://web.archive.org/web/20020327141 ... illage.be/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor een site van die leeftijd ziet de layout er nog verbazend goed uit; geen gifs, sterren achtergrond, etc ...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet wel nog dat 1 MP3'tje geweldig lang duurde.
100 Mhz, 512 MB HDD, 32 MB RAM ofzo.
Kazaa, Limewire, DC++ en al die vervlogen tijden...

Ohja nieuwsgroepen via FTD; omega.tiscali.nl ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat had zijn redenen : alles (dus ook de website) draaide op die ADSL lijn die om de x dagen wisselde. Hoe meer van die gif's en grote achtergronden, hoe belastender voor de lijn. Dus zoveel mogelijk tekst en voor de rest niks. En de weinige afbeeldingen die er waren, werden gehost op mijn webhostingaccount bij dommel.com (jawel!). Ik had toen iets van een 100MB + domeinnaam voor een 10000 frank per jaar. Aangezien daar ook de foto's van de chatmeetings op kwamen moesten we héél zuinig omspringen met de ruimte. Toen we naar Combell gingen, kwam alles natuurlijk terecht op die server daar (incl foto's en afbeeldingen), waardoor de website plots helemaal anders was : veel vrolijker en kleurrijker.

@honda4life : doet mij denken aan mijn eerste laptop : een Pentium 90MHz met 64MB ram en windows 95! Nadien een PIII 500MHz met 128MB ram uit de Aldi. En dan in 2001 mijn eigen PC : een PIII 1GHz, 3x 128MB ram, 2x 30GB en 2x 40GB en een 17 inch monitor. Wat een luxe was dat toen! Dat beestje heeft het uitgehouden tot 2012, dan gaf hij de pijp aan Maarten voor eeuwig en altijd (heeft de laatste 6 jaar van zijn leven als thuisservertje gespeeld).

Zelfs nog een foto'tje van gevonden online : het is die case met dat oranje schermpje!

Afbeelding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

1. een computerclub oprichten op een hogeschool en bij een provider als vrijwilliger gaan werken, zo kan ik vlot met een eigen pentium class pc op internet gaan zonder die dure telefoonrekening met dan nog een inferieure speed

Computerclub had op 1 maand tijd 100 leden en we hadden onze eigen éénvoudige servers betaald met de lidgelden, en een hele batterij aan oude pc's waar we slackware op draaiden. Op één van de twee servers draaide een centrale X omgeving, waarbij de PC's met weinig RAM connecteerden op de centrale server met voor die tijd veel RAM. Heel de desktop draaide dus remote.

En kort nadien kwam Microsoft met hun terminal server en we hebben eens goed gelachen: unix doet dat al jaren DUUUUHHHH ....

Werden uitgelachen dat linux enkel goed was voor de colruyt kassa, ik ben echter blijven volhouden en linux is op gebied van deployments nu het nr1 os. Als je kijkt hoeveel routers / smart devices / iot / settop boxes / servers / phones linux draaien tov windows, dan moet ik nu eens goed lachen met windows. Enkel op de desktop wint windows voorlopig nog tov linux.

Wie laatst lacht.

Ik ben al sinds 1995 met linux bezig. Textconsoles heb ik geen schrik van.

2. quake opstarten en zoveel bandbreedte trekken dat een zeer kleine ISP met 64k symmetrisch naar eunet down gaat - en het bijverschijnsel dat jij altijd wint, wat frustrerend was

3. een malloot aan de VUB die met 2 mbit een floodping stuurt naar (2), waar ik later nog mee heb moeten samenwerken bij een project bij de overheid

4. alle soorten van hacking voor de tijd dat het om geld te doen was, maar voor de sport. Dat was dan: you hack me, I hack you back. Toen was er nog tijd voor. Of je werd gehacked en dat enkele weken nadien komen ze je het vertellen - zo leer je nog iets.

5. de tijd van cyberkafee CENSORED (één van de eerste in België), met nadien een inval omdat ze illegale software verkochten. Maakten ook misbruik van amplify attacks, met hun 64kbit lijntje genereerden ze via spoofing megabits aan traffic. Ik was daar webmaster en ben daar snel weggegaan.

Als ik dan kijk naar onze CISO bij mijn huidige freelance klant, dan moet ik eens lachen want die man zijn kennis is puur textbook based. Ik vind vaak security issues en dan merk ik dat hij niet meer mee kan, zeker als het over linux gaat. Recent schreef ik een interne standaard voor SSH encryptie en waarom oude crypto verbannen moest worden, en hij viel uit de lucht, het leek Chinees voor hem.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij was dat DDS.nl, De Digitale Stad. Inbellen naar een nummer in Amsterdam en de telefoonrekening kwam tweemaandelijks toen in Nederland. Wat was mijn vader kwaad toen hij de telefoonrekening kreeg. Terwijl ik maar kort verbinding maakte vanwege de kosten (maar wel tientallen keren per dag). Het zal rond 95 geweest zijn denk ik. Windows 98 was er in elk geval nog niet.

Rond 2000 (of nog iets eerder misschien) woonde ik op mezelf en werd het adsl van Planet Internet (Nederland), toen Demon Internet, Telfort, nu Telenet en misschien binnenkort Orange. Ik ben in '99/2000 ook bij een internetprovider gaan werken. Daar de rise and fall (and rise want we krabbelen weer op) van die provider en van mezelf (dat was toen het begin van de internet hype/zeepbel) meegemaakt. Het was toch wel echt een hele andere tijd als nu.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

1 Compuserve account voor een bedrijf van 250 man.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Gedeeld inbelaccount bij net4all was mijn eerste betaalde inbelinternetaccount. Dit moet ongeveer bij hun oprichting geweest zijn in 1995.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vt4 inbelverbinding.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Account op compuserve, maar daarvoor nog vele bbs'en in België afgeschuimd.

Daarna gedeelde dialup via planet Internet, nadien via ISDN en dan telenet.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goztow schreef:Vt4 inbelverbinding.
Ha, die heb ik ook nog gehad!!! Inclusief een @vt4.net e-mailadres :)

In één van de Gentse straten (Kortrijksepoortstraat) was toen een gamecafé, wat ook meteen de PoP was voor een bepaalde provider (ik ben de naam even kwijt, maar deze is dacht ik nadien overgenomen door Cable and Wireless.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op internetcafé gaan om Red alert 2 te spelen tegen vrienden. Het maar niet werkende krijgen tot blijkt dat het een verschillend protocol gebruikt voor lan play. Dan toch nog kunnen gamen en de laatste trein gemist. Vriendin unhappy.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef: In één van de Gentse straten (Kortrijksepoortstraat) was toen een gamecafé, wat ook meteen de PoP was voor een bepaalde provider (ik ben de naam even kwijt, maar deze is dacht ik nadien overgenomen door Cable and Wireless.
Was dat niet cyberkafee Gent?

https://web.archive.org/web/19961101220 ... rkafee.be/
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Internet pas leren kennen toen ik ging studeren in 95.
Dit heb ik toch een jaar volgehouden, maar daarna mn eigen modem gekocht en gratis planet internet cdtje gebruikt :-o
Eigenlijk al meteen van in het begin de tijden goed genoteerd en ook de zusjes in het oog gehouden :wink:
Deze extra kosten moesten we dan ook zelf betalen.
We moesten vooral overleggen met de ouders ( en zussen) vanaf wanneer de lijn beschikbaar was.

Na een jaar of 2 overgeschakeld naar freegates, welke de mogelijkheid had om krediet te sparen. Dit krediet kon je dan omzetten
in gratis internet, doordat zij je terug belden. Moest je wel iedereen duidelijk maken dat ze de telefoon niet mochten opnemen :-D

In mijn laatste jaar dan nog overgeschakeld naar belgacom adsl met 300kb/s en dat was toch wel een verademing.
Dit was dan nog wel zonder de router functionaliteit, dus moest nog steeds gebruik maken van internet sharing in windows.

In die tijd was ik vooral bezig met irc (chatten), gamen (single en lan's), napster en mn computer interesse uitbreiden (tomshardware)
Ook gezin's computer een upgrade gegeven (intel p90 -> k6166 + nvidia TNT) en mn pa die achter me staat en ergste vreest :angel:
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ub4b schreef:
krisken schreef: In één van de Gentse straten (Kortrijksepoortstraat) was toen een gamecafé, wat ook meteen de PoP was voor een bepaalde provider (ik ben de naam even kwijt, maar deze is dacht ik nadien overgenomen door Cable and Wireless.
Was dat niet cyberkafee Gent?

https://web.archive.org/web/19961101220 ... rkafee.be/
Yeps! ==> http://www.cyberkafee.be/waar.html
Alleen ... welke ISP zat daar weer? Ik zit met PI in mn hoofd, maar ben vrij zeker dat het een andere is ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Orange
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2019, 12:02

krisken schreef: Yeps! ==> http://www.cyberkafee.be/waar.html
Alleen ... welke ISP zat daar weer? Ik zit met PI in mn hoofd, maar ben vrij zeker dat het een andere is ...
Kan het zijn dat het Globe was ?

https://web.archive.org/web/19970614061 ... ww.glo.be/


Early Internet, vooral de snelheid van communicatie tov FidoNet tijden blijft me bij.
E-mail vs Netmail, Irc , icq ...
De evolutie van de modems , ooit nog begonnen aan 1200 bps en uiteindelijk een USR courier V.everything
Toen kwam Telenet langs en exit modems (en de rekeningen :lol: )
Je had het wilde westen gevoel in die tijd, alles was nieuw en onbekend terrein

How the times have changed ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Orange : ik het "het gevoel" dat het niet glo.be was. Maar zo direct kan ik op internet niks meer vinden... Ik zit meer richting xs4all te denken, maar die hadden iets in de buurt van het Zuid dacht ik?

En met je laatste zinnen omschrijf je exact wat ik bedoel : alles was spannend, alles was nieuw, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef:Ik zit meer richting xs4all te denken, maar die hadden iets in de buurt van het Zuid dacht ik?
Ja heb daar jaren rondgehangen in ParkOffice:
https://www.google.com/maps/@51.0442338 ... 312!8i6656

Dat gebouw loopt door tot aan het Zuidpark, aan de andere kant zit Ethias.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yeps, en zijn dan vanaf daar naar Merelbeke gegaan (op een 500m van mijn ouders ofzo).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef:Yeps, en zijn dan vanaf daar naar Merelbeke gegaan (op een 500m van mijn ouders ofzo).
Die locatie in Merelbeke daar is het finaal over & out geweest voor EVONET ( exXS4ALL / exHOOKON ). Ik was één van de vrijwilligers bij Hookon en nadien bij XS4ALL nog jaren lang in hun office in Parkoffice een bureau gehad samen met een ingenieur die nu voor IMEC werkt. Dat was na onze uren want overdag hadden we dayjobs.

Van Meritel hoor je ook niks meer, is dat nog alive?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vanaf begin '95 BBS'en, met een 28.800 modem. Waar je toen nog niet zoveel aan had, want veel BBS'en hadden vooral 14.400 modems. Door het toen nog bestaan van interzonaal tarief was ik in feite beperkt tot de 03-zone, dus vooral Red Zone BBS en dat BBS in Sint-Niklaas. Ik denk zelfs het nummer nog te kennen.

Begin '97 een eerste internetabonnementje van 2 maanden bij Innet (1800 bef/2 maanden, exclusief telefoonrekening uiteraard). Dan proefmaandje Globe, even nadien kwam UUnet op de markt met een abonnement van 2999 bef voor 1 jaar, maar dan wel enkel tijdens de daluren. In augustus '97 als student bij Planet Internet beginnen werken (met als baas een andere ex-Hookon medewerker trouwens) en uiteraard vanaf dan was Planet Internet uiteraard mijn provider.
In '98 stikjaloers op de collega's die in Hoboken (Telenet) en Berchem (Turboline) woonden en dus thuis flat-fee breedband internet hadden. in '99 een kameraad hier in het dorp geholpen met een cybercafé op te bouwen, met 2 D-link ISDN routers die we konden bundelen en zo tot 256 kbps bandbreedte hadden. Maar wel aan 4 * 6,05 bef per 3 minuten tijdens de piekuren dus tenzij de zaak volzat bleef de tweede router uit staan.
Breedband was pas beschikbaar in oktober 2000, en aangezien Telenet in het dorp naast ons wel al beschikbaar was hebben we zelfs de optie om een CB als modem naar het naburige dorp te gebruiken bekeken. 't Is er wel nooit van gekomen :)

Zodra er ADSL beschikbaar was heb ik dat uiteraard meteen in huis gehaald, mét personeelskorting van Planet Internet. En toen noodgedwongen meteen een Linux-machine met ipchains moeten opzetten om het internet te verdelen over meerdere pc's, want die WinGate en WinRoute software, dat was het toch niet echt...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

@wol.be was mijn eerste e-mailadres
Toen kreeg je de gratis cd's bij wijze van spreken bij de pakken waspoeder.
51491154 mijn icq nummer. Doet het nog steeds, alleen niemand meer online :-)
Nieuwsgroepen, bommanews, ... Lang geleden
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

WOL! WorldOnline! Dat was de provider met een PoP in de Kortrijksesteenweg!!! Thanks woutervh!

Maar euhm ... Vergeten we Napster niet? ;)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

De gast die van zijn ouders een cd writer kreeg en opp school een business startte voor verkoop van gekopieerde cd's. :bdaysmile:
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

M'n eerste dag op internet ergens in 2000.
Direct een advertentie aangeklikt van een spelletje en direct een virus dat de familie computer volledig onbruikbaar maakte. :D
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Goztow schreef:De gast die van zijn ouders een cd writer kreeg en opp school een business startte voor verkoop van gekopieerde cd's. :bdaysmile:
Slim om dat hier te posten!

Bij een cyberkafee in O-Vlaanderen zijn ze daar ooit voor binnengevallen. De zaakvoerder moest tegen zijn zin toekijken hoe de 2 eigenaars een handeltje daarin dreven. Ook alle windows versies en vrijwel alle software in dat kafee waren illegaal verkregen. BSA is toen samen met de flikken binnengevallen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ub4b schreef:
Goztow schreef:De gast die van zijn ouders een cd writer kreeg en opp school een business startte voor verkoop van gekopieerde cd's. :bdaysmile:
Slim om dat hier te posten!i
da's 20 j geleden :)
zal wel verjaart zijn
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jammer genoeg was ik die gast niet. Mijn ouders gingen geen 10k Frank betalen voor een cd writer.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Mijn eerste contact met internet was via CompuServe, begin jaren 90 was dat, in de tijd van de BBS'sen. Je moest dan een 02 nummer inbellen met een grafisch programma van CompuServe zelf. Daarna nam ik een huurlijn naar internet bij mij thuis (via EUnet) aan de spectaculaire snelheid van 28.8 Kbps :-) Zo heb ik zelf van bij mij op de computerkamer websites gehost. Die je dan alleen met Netscape 1.0 kon bekijken. Waar is de tijd...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ergens in 95 of 96 mijn eerste stappen op internet gezet. Toen een abonnement van 10 uur per maand bij Ping. Later overgestapt op Planet Internet. Je kreeg dan een mapje met een cd en diskettes om Internet Explorer te installeren, al was ik toen al fervente Netscape gebruiker en vele jaren later overgestapt op Firefox. Boze ouders wanneer de telefoonfactuur toekwam waren ook hier maandelijkse kost. Ik heb ooit eens een MP3 gedownload met onze modem, ik denk dat het een uur heeft geduurd voor dat ene nummer. Uiteindelijk overgestapt naar ADSL met die appelblauwzeegroene modem in de vorm van een rog. Dat was toen met dat shared internet gedoe op Windows.

Ik heb nog op de cover gestaan op één van de eerste nummers van Clickx met mijn website over de Apollo maanlandingen toen dat magazine nog van een redelijk niveau was. Dat was zo'n typische jaren 90 website in veel te felle basiskleuren, een gastenboek en een bezoekerstellertje van Nedstat, ik heb hem nog altijd ergens op mijn archief staan. Ook ooit eens een interview gehad op Studio Brussel over mijn online HTML cursus. Ergens mis ik die tijd wel, het internet was toen nog een soort vrijhaven voor gelijkgestemde zielen. De felste discussies gingen toen nog over Star Wars vs. Star Trek of zo. Tegenwoordig is dat toch anders.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Samen met een aantal vrienden nog een prijs gewonnen bij een bank die een wedstrijd uitschreef voor websites, met onze gamesobsession.be . Dat moet ergens in 1997 zijn geweest. We hadden toen een unieke feature, namelijk een snellaad-versie en een normale versie.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Jammer genoeg was ik die gast niet. Mijn ouders gingen geen 10k Frank betalen voor een cd writer.
In 2000 mijn eerste cdrw gekocht. Kostte toen zo'n 16000 BEF. Een Philips 4x 4x 16x Zwart met goudkleurige lade. In een pentium 166. Zonder underrunprotectie. Dus dat was schrijven en alles gerust laten in de hoop dat hij erdoor raakte :-)

Nooit een echt handeltje opgezet. Zo wel voor vrienden en familie eens, maar nooit een florerende business van gemaakt.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

vverbeke schreef: ........ Uiteindelijk overgestapt naar ADSL met die appelblauwzeegroene modem in de vorm van een rog.
De 1ste ADSL USB modem van Belgacom: Speedtouch Alcatel USB, wij noemde dat de platvismodem 8)
Bijlagen
ADSL (11) modem  Speedtouch Alcatel - USB.jpg
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Telt Sneakernet mee :)
1987 liftoff
Na jaren VCS maakt Amiga zijn intrede in de familie. Om het ding te leren gebruiken worden we 's zondags in één of ander dorpszaaltje bij de lokale computerclub gedumpt. Na een tijd wordt het een wekelijkse verhuis van de hele infrastructuur (LAN party maar zonder het LAN gedeelte).
(veiliger dan openbsd, al 33 geen remote exploits in default install :lol: )
1989 Amiga Fundamentalisme
Verandering van school, geen zin om tot 5de jaar te wachten om met computers te leren werken. Sneakernet daarmee uitgebreid met trein en fietsnet. 1/4 klasgenoten amigagebruikers. Eerste modem voor bbs-en (een 1200b om te proberen) maar ouders niet zo blij met de telefoonkosten (en nog minder met de uren waarop die gemaakt werden :| ). Volgens hun (en een IBM trut) ook probleem dat modem niet RTT goedgekeurd en dus illegaal was (nootje, ouders waren sinds jaren 70 vossejagers en kelder was een half radiostation zonder 1 vergunning :bang: )
Minder leuke herinneringen: nerd was zeker nog niet fashionable en nog altijd nachtmerries uit deze periode. Enige waar ik me thuis voelde was dan ook in de backroom van één van de laatste overblijvende amigawinkels.
1995 Internet... meh
Toelatingsproef op het toen nog steeds amiga gebruikende St Lukas maar de eerste keer 'te technisch' verdikt dus toch maar richting informatica. Internet was daar beperkt tot enkele klassen (aanvankelijk 1) en beperkt beschikbaar maar na een tijd herkende je de vaste gebruikers wel.
Dankzij een Maxon salesdrone op cebit die beweerde dat ze nooit Amiga soft gemaakt hebben en het nooit zullen doen (ZEKER cinema niet), eindelijk Amiga (en Maxon) achter gelaten. PC betaald met gespaarde geld voor Maxon C++ upgrade (toch maar gewoon een extreem dure gcc frontend) Upgrade naar 56k modem en het eerste internet abo (wanadoo).
Sneakernet neemt fel af maar gaat nog verder in de vorm van de Dipro beurzen (tot deze verwateren in een inktpatroon en gsm hoesjes verkoopplek).
Splitter schreef:eens kijken wat voor nostalgie eruit komt als we een trip maken doorheen onze internetgeschiedenis, en kijken wat er het meest is blijven hangen?
laat ons zeggen van de start van je internetdagen tot rond pakweg 2005 (beginjaar youtube), en enkel in particuliere sfeer (dus niet internet van het werk of meegemaakt op/door/van/voor het werk ofzo)
De echt internet nostalgie is vooral werkgerelateerd :-D (het begin van het einde van de glorieperiode nog kunnen meemaken, nog net enkele jaren dat het niet enkel marketing en hype was... of misschien ben ik gewoon te sarcastisch geworden)

Uhm, platvis vond iedereen in het beste geval raar, meestal lelijk. Denk dat BGC daarom de uitdaging aangegaan is om gewoon nog lelijker of geen design meer aan te bieden :) Is nu al zo erg dat zelfs mijn zus 'dat maakt toch geen verschil' er opmerkingen over geeft :-D (ik gebruikte overigens de ethernet variant, de enige manier om de hele collectie online te krijgen)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”