Na het epc, de mobiscore

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

De overheid lanceert na het epc, de mobiscore. Deze score geeft aan hoe je woonst scoort kwestie openbaar vervoer, en bereikbaarheid.

Het lijkt me een mooie stap, om meer mensen te laten beseffen dat afgelegen wonen ook nadelen heeft.
Voorlopig is het nog niet verplicht om mee te afficheren bij verkoop/verhuur van een woonst.

Ikzelf vind me vrij goed scoren met men 9,3/10

https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be/

Hoe scoren jullie, en wat vind je er van?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/18/mobiscore.app/
De impact van slecht gelegen woningen op onze voetafdruk is enorm. De uitstoot van een gezin dat in een ecologische ­passiefwoning op de buiten woont, is groter dan die van een gezin in een 19de-eeuwse, slecht geïsoleerde rijwoning in de stad, enkel en alleen door de vele verplaatsingen die zij met de auto afleggen.”
de koe zegt boe
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Volgens die tool: 8.8/10.
Toch erger ik mij aan het OV in mijn buurt (die volgens die tool goed zou zijn).
Ik heb inderdaad bereikbare knooppunten in de buurt (2 haltes van verschillende lijnen), maar men houdt geen rekening met het feit dat beide enkel overdag bediend worden.
Lees als: de laatste bus vertrekt om 19u12 aan het station, en het gebeurt vaak dat ik dan nog niet aan het station ben... De eerste bus is om 6u40.
Met die bussen word ik gedwongen tot 9 to 5 werken, maar dat is niet altijd mogelijk...

Dus conclusie: de tool is een aanzet, maar onvoldoende me dunkt.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Twijfels met de bepaling...
6.3 snap vooral verschil tussen winkels en ontspanning niet.

OV: goed
minder dan 5km treinstation (werkelijk +- 2.5km) en op lijn hasselt-oostende met regelmatig treinen (treinstation kortbij zonder bruikbare treinen helpt niet veel)
bus op 100m, lijn hasselt - landen

Onderwijs: zeer goed
Lagere school is 100m :), middelbaar 2.5km, hoger is Leuven/Hasselt goed berijkbaar (trein voor Leuven, Hasselt eventueel ook met bus)

winkels & diensten: goed bereikbaar met te voet of met fiets
1 winkeltje voor het hoognodige (aan buurtwinkel prijzen), voor de rest is het toch gevorderd fietsen (geen bakker, slager, post etc )
Zit er zelf niks mee in maar toch half uur wandelen en zie ik er niet veel doen met de normale boodschappen (laat staan de doe het zelf zaken in de lijst, dan ben je uurtje op weg en tevoet/fiets niet echt ideaal).

Ontspanning, sport & cultuur
Matig bereikbaar te voet of met de fiets
Korter bij dan de bakkers/slagers etc die ze wel ok vonden voor de winkels (en hiervoor is iets minder afstand zelfs minder een probleem). Op zelfde afstand als de goed bereikbare winkels heb je weinig maar toch iets te doen.

Gezondheid & zorg
Zeer goed bereikbaar te voet of met de fiets
Behalve een huisarts en 3 psychologen kan je dat wel vergeten. Er is een cm kantoor op 2km maar voor controle moet je naar Zoutleeuw/tielt-winge (handig omdat dit nu juist de minder mobiele personen zijn... met OV onmogelijk zonder hotel te boeken maar zal ook wel bedoeling zijn). Al de rest is Leuven of Sint Truiden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Openbaar vervoer

Goed aanbod


Onderwijs

Zeer goed bereikbaar te voet of met de fiets




Winkels & diensten

Zeer goed bereikbaar te voet of met de fiets


Ontspanning, sport & cultuur

Matig bereikbaar te voet of met de fiets

Gezondheid & zorg

Zeer goed bereikbaar te voet of met de fiets
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier een score van 7,6 en indien ik personaliseer eentje van 6,5.
Dan houden ze geen rekening met de EV maar met een ICE.
Van thuis tot op t werk, 54km enkele rit, is t openbaar vervoer een ramp, 2u enkele rit van voordeur tot aan kantoor.
Met EV buiten de file 37min van oprit tot parking en met veel file 53 min ook enkele rit.
Heeft niks met lokaal OV te maken met dat op de werkplek.
Erger wordt het OV als ik naar BXL moet want met OV kan ik geen 9u op de werkplek vertoeven (8u+1u pauzes) de lokale bussen rijden niet zo vroeg en laat om aan te sluiten op mijn treinen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kom van een score van 5,5/10 naar nu 9,7/10

Een serieuze verbetering blijkbaar van Putte (bij Mechelen) naar Gent (Sint Pieters)

:-)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9741
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

9,4 is niet slecht maar te verwachten. Heb mijn woningen steeds gekocht op basis van ligging, ligging en ligging.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

6,7, ik scoor op alles een goed (4) en op openbaar vervoer een 3.
Nochtans, op minder dan 5km een station, op 700m een school, op 500m bushaltes en veel winkels in een straal van een km.

Mijn ouders scoren dan weer 5,7 en scoren goed op openbaar vervoer (maar op niks anders), er is geen bushalte in de buurt maar wel een station op minder dan 5Km met 2 treinen per uur :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou eigenlijk wel eens een bijhorend kaartje willen zien van de trajecten die zij zien om hun afstand te berekenen...

Volgens mij wordt geen rekening gehouden met trage wegen of voetwegen. Mijn ouders wonen letterlijk aan de achterkant van de sporthal en bibliotheek. Sport en ontspanning scoren ze toch geen "zeer goed". Inderdaad, als je de adressen zou gaan vergelijken moet je een blokje om lopen. Maar er zijn voetwegen rechtstreeks...

Ik scoor slechts "goed" bij openbaar vervoer, terwijl ik een bushalte voor en naast de deur heb..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Hier 7,2
en werkelijk alles is hier op wandel- of fietsafstand te bereiken.
- sport
- cultuur
- scholen
- winkels
- (poly)kliniek
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier 7.1

't Lijkt eerder een gimmick voor de huizenmarkt dan een bruikbare index want dan zou het opgebouwd moeten worden vanuit de noden van de persoon zelf.

En zonder een "fileleed-index" van iedere straat weet je ook niet of een kortere verplaatsing via een file-straat eigenlijk een langere verplaatsing is met een grotere milieu impact.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

8,5 hier, maar ik heb de indruk dat je echt enorm afgelegen moet wonen eer het richting de 5 zakt. Precies Huizenjagers op Vier waar de kandidaat-kopers de makelaars een score tussen 7 en 9 moeten geven. :lol:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

5.2 in nevele openbaar vervoer 1 bus per uur naar Gent.

En parkings van de NMBS die overal betalend worden + je trein abbo + de auto die je dan toch gebruikt om naar het station te rijden...niet moeilijk dat iedereen met de auto tot op het werk komt.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Hier 7,2
en werkelijk alles is hier op wandel- of fietsafstand te bereiken.
- sport
- cultuur
- scholen
- winkels
- (poly)kliniek
7 dat valt dan nog mee. Had in Putte 5,5.

Maar kan de 7 van Heist en 5 van Putte wel plaatsen. Eender welke richting uit naar een grote verkeers-as en je bent 20-30min onderweg voor je aan autostrade zit.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

9,3 maar na tunen afstand werk, 0 to 5 km en te voet heb ik 10 op 10. :angel:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

q-tec schreef:5.2 in nevele openbaar vervoer 1 bus per uur naar Gent.

En parkings van de NMBS die overal betalend worden + je trein abbo + de auto die je dan toch gebruikt om naar het station te rijden...niet moeilijk dat iedereen met de auto tot op het werk komt.
Toch vrij druk in de fietsenstalling. OV is enkel interessant als je niet ook nog eens voor auto betaalt.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

5,4 blijkbaar.

Al doe ik de meeste afstanden binnen de 10 km met de fiets. Enkel als het verder is neem ik de auto. Gezien ik daar de meeste km mee doe kom ik uit op 4.4.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik sociaal geïsoleerd zit. Zelfs al was het openbaar vervoer dichtbij dan zou ik er nog geen gebruik van maken. Veel te veel geregel en tijdverlies.


Ik zie het als weer een zoveelste zonde binnen het klimaatgeloof waarover ik mij schuldig moet voelen. In de toekomst zullen deze zondes waarschijnlijk met extra belastingen (aflaten) wel kwijtgescholden worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

bambipower schreef: Het lijkt me een mooie stap, om meer mensen te laten beseffen dat afgelegen wonen ook nadelen heeft.

Bij mij 7,3/10.
Maar ik vind het toch wel een wat verkeerde indruk geven.
Als je bijvoorbeeld dicht bij een bushalte woont, en die wordt dan afgeschaft of verplaatst, heb jij er dan voor 'gekozen' om afgelegen te gaan wonen?
Of ze doen een herschikking bij de NBMS waarbij een aantal treinstations geschrapt worden, en die van jou zit erbij?
Of als je in een stad of dorp woont, die door een economische crisis achteruitgaat, waardoor het aantal winkels in je buurt verschraalt?

Het zegt dus iets over de huidige toestand, maar mag geen reden zijn om mensen met de vinger te wijzen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Bij ons is het 9,8/10. Als ik personaliseer voor mezelf kom ik uit op 10/10 (werk, te voet op minder dan 5km). Als ik personaliseer voor m'n vriendin dan komt het ineens uit op 8,8/10 (werk, 25-50km met de auto. 10/10 moest ze OV of fiets nemen).
Wel te verwachten op basis van de locatie. Al is het toch soms wat vaag, heb eens het adres van vrienden ingegeven en die hebben dan 9,9/10 ookal wonen ze op 2km van een station en wij minder dan 500m.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

5,4. Na personaliseren: 4,4. :oops:

Verhuizen? Er zal veel moeten gebeuren voor ik hier weg ben uit het rustige Pajottenland...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

4,8 en 3,8 na personaliseren :banana:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

9,1 hier. Alles zeer goed bereikbaar en openbaar vervoer goed aanbod (kan altijd beter dat laatste uiteraard).

Als je dan verder personaliseert kom ik uit op 9,7 omdat ik met openbaar vervoer meestal ga werken. Vervang ik openbaar vervoer door de auto dan scoor ik 8,1.

Het lijkt me dus vooral een tool om auto gebruik af te raden. Daarvoor zal voor mij openbaar vervoer toch wat moeten uitbreiden want op vele momenten rijdt er niet zo gek veel...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

sky schreef:
heist_175 schreef:Hier 7,2
en werkelijk alles is hier op wandel- of fietsafstand te bereiken.
- sport
- cultuur
- scholen
- winkels
- (poly)kliniek
7 dat valt dan nog mee. Had in Putte 5,5.

Maar kan de 7 van Heist en 5 van Putte wel plaatsen. Eender welke richting uit naar een grote verkeers-as en je bent 20-30min onderweg voor je aan autostrade zit.
Er wordt geen rekening gehouden met autosnelwegen etc.
Wij wonen op wandelafstand van een station met rechtstreekse treinen naar Antwerpen, Leuven, Lier en Aarschot. Er zijn ook bussen, maar die brengen u naar het hol van Pluto en doen er 4u over (lees: nooit een optie).

De score kijkt niet enkel naar al dan niet OV, maar ook naar de opties die het OV te bieden heeft.
Als je bij het station van DePanne woont, geraak je nog nergens. Maar het station GentDampoort brengt u naar GentSintPieters en dus naar heel het land. Dus het station GentDampoort zal een hogere score krijgen dan DePanne.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

tgoh.... 7.2
en dat terwijl:

- ik op een 200m een bushalte heb die verbindingen heeft naar hasselt, diest, lommel, ... (allemaal ongeveer een halfuurtje bussen)
- er op minder als 2km een treinstation is (op zich niet echt geweldig qua verbindingen wel niet)
- en het knooppunt e313/e314 op een 6km is
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Splitter schreef:knooppunt e313/e314 op een 6km is
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190618_04466824
En oh ja, omdat de Mobiscore niet over de snelheid, maar over de duurzaamheid van verplaatsingen gaat, telt een oprit van een autosnelweg in de buurt niet mee. De milieu-impact van een verplaatsing met de auto is immers veel hoger dan die van een verplaatsing te voet, met de fiets, of met openbaar vervoer. Ook deelauto’s tellen niet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

dan moesten ze het milieuscore noemen en niet mobi (van mobiliteit) score...

maargoed, het is hetzelfde gezever met de files en het niet structureel aanpakken door bedrijven te decentraliseren, maar gewoon de schuld bij de burger te steken en belastingen te verhogen.
willen ze echt wat voor het milieu en openbaar vervoer doen, kunnen ze makkelijk genoeg wat minder centen in hun zakken steken en wat meer in het netwerk van het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Didymus schreef:maar ik heb de indruk dat je echt enorm afgelegen moet wonen eer het richting de 5 zakt.
Die indruk heb ik net niet :). Ik haalde maar richting de 5 (verwarde met de score van mijn ouders, 6,7 hier), maar woon in de bebouwde kom (maar niet t centrum). Binnen wandelafstand: een school, een paar bakkers, 2 kleine supermarkten en een sportplein, de score gaat niet boven de "goed". Binnen fietsafstand van 5 minuten is al de rest te vinden (een pak winkels a la Gamma, Hubo, Brico, fitness, McDo, wa schoenen en klerenwinkels, vandenborre, Krefel noem maar op).
Het station is dat van Dendermonde en scoort slecht, ok er zijn er grotere maar het dorpsstation waar men ouders wonen met 2 treinen per uur geeft dan "zeer goed"?
Qua bus, ik geraak ermee in Dendermonde, Sint-Niklaas, etc... Zonder moeite en al wat er tussen ligt, met 1 overstap naar Gent en Antwerpen (en in beide gevallen kan ik dan nog kiezen voor bus of trein).
We hebben de locatie net gekozen vanwege de mogelijkheden qua bereik :smash2:
Er schort toch wat aan in mijn ogen :-).
Laatst gewijzigd door MClaeys 19 jun 2019, 11:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

MClaeys heb je de score gepersonaliseerd? Bv. gezegd dat je met de fiets gaat werken ipv met de auto? Dat verhoogt de score enorm.

Verder kan ik begrijpen dat wanneer je in een 'gat' als Dendermonde woont de score niet zo hoog is, want je bent ver van alle grote steden verwijderd, en met groot bedoel ik dan zoals Gent, Antwerpen, Brussel.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190618_04467351
De score van je huis kan op termijn ook gebruikt worden om de tarieven van premies en belastingen op af te stemmen, zegt Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck, die er al jaren voor pleit om dichter bij elkaar te gaan wonen. Voor hem is de Mobiscore ‘een uitstekend initiatief’.

‘Er is nu een objectieve maatstaf die als basis kan dienen voor toekomstige aftrekbaarheid en btw-tarieven. De volgende regering kan de score gebruiken om te sturen: voor een huis dat slecht scoort, krijg je bijvoorbeeld geen vergoeding voor wederopbouw op dezelfde locatie. En op termijn zal het dus ook de prijs van huizen beïnvloeden.’
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9741
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Geen enkele score zal perfect zijn en alle situaties dekken maar dit heeft toch enkele voordelen. Net zoals bij EPC geeft het mensen die een nieuwe woning zoeken de mogelijkheid om de scores te vergelijken. Het kan daarom ook de prijzen van de huizen beïnvloeden en zo een aansporing zijn om te kiezen voor een woning met grotere troeven op dit gebied. Uiteindelijk is iedereen nog altijd vrij om toch voor een slechte score te kiezen. Dit systeem lijkt me beter dan het huidig KI dat gedateerd is.

Heel wat mensen klagen dat ze nabij OV of cultuur wonen en toch laag scoren maar ze vergeten dat steden wel meer bieden dan 1 bib die 3 keer per week open is en een buslijn om de 2 uur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Bij mij 9,2, klopt wel want alles is hier dichtbij.
Als ik specifieer dat ik naar de winkel met de fiets ga heb ik een 10/10

Maar als ik aanduid dat ik met de auto ga werken (tussen 20-25km) zakt dit naar 8.2/10
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dizzy schreef:Dit systeem lijkt me beter dan het huidig KI dat gedateerd is.
Wat zou je dan voorstellen?
Hoge mobi => hoge KI (want veel waard)
Hoge mobi => lage KI (want weinig impact of omgevingskosten)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Brussel nogthans hoge mobi score... (werk is een 10)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/re ... ~a79e48a2/
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Dit systeem lijkt me beter dan het huidig KI dat gedateerd is.
Hoge mobi => lage KI (want weinig impact of omgevingskosten)
Dit natuurlijk. Op zich was het wel te verwachten, en te begrijpen, dat degene met een slechtere mobi score wat tegen het systeem gaan zijn. Dat het voor verbetering vatbaar is, is ook zo. Maar ik denk dat we allemaal wel snappen dat we door het fijntunen ervan, niet van een 5 score naar een 9 score gaan gaan.

Als ik opgeef dat ik met de fiets ga werken ( en dat is ook zo, want ik leef een leven zonder auto ) stijgt men score van 9,3 naar 10.
Op zich ook logisch, dat ik een hoge score heb... want zonder auto leven is een way of life... en met een auto leven is dat ook.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dizzy schreef:Heel wat mensen klagen dat ze nabij OV of cultuur wonen en toch laag scoren maar ze vergeten dat steden wel meer bieden dan 1 bib die 3 keer per week open is en een buslijn om de 2 uur.
Dat verklaart waarom ze om de hoek al een punt meer scoren? Dezelfde bib, dezelfde buslijnen, etc... Of is het omdat we "3 minuten" meer moeten wandelen naar diezelfde locaties (nog niet eens alle, wij liggen dichter bij andere). Ze bekijken het tot op de meter, dus zonder een planneke bij met de punten die ze gebruiken om het uit te meten is de score echt niks waard. Als je ziet hoe weinig blauw op bovenstaand plan zegt dat genoeg.

Voor een goed aanbod OV te krijgen is het blijkbaar:
- op minder dan 250m een treinstation
- op minder dan 250m een tramhalte
- op minder dan 500m een belangrijke (lekker vaag) bushalte
Val je ergens dus een paar meter buiten krijgt ge al een slechtere score dus.

(Minder scoren door met de wagen naar het werk gaan is ook niet echt logisch, want het ene werk is het andere niet, ze hadden dan beter de werkgelegenheid laten meetellen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wij hebben een goede score mobiliteit:
- Treinstation op 1,4km met 2 rechtstreekse treinen naar Antwerpen, Leuven, Lier, Aarschot en nog wat kleine dorpsstationnetjes
- bij het treinstation kan je ook duzend bussen nemen, die allen naar een wei leiden of een calvarietocht naar een stad (Geel, Mechelen, ...)

In Kessel bv, een boerengat in de buurt van Lier, krijgen heel wat villa's een score 7 of meer, omdat er een station is met rechtstreeks verbinding naar Antwerpen én Brussel.

Dat de fiscaliteit erop aangepast gaat worden, wil ik nog wel zien gebeuren :). Ik ben er niet tegen, wij hebben ons huis gekocht met mobiliteit en bereikbaarheid (winkels, scholen, sport, ...) in het achterhoofd. Maar je ziet zo al de "rode zones" in opstand komen, met gele hesjes. Hoewel de mensen zelf gekozen hebben om daar te gaan wonen.

Maar is het dan teveel gevraagd dat het platteland ook stopt met alle extra bijdragen aan de steden?
De vervuiler betaalt, weet je wel:
- de "rode zone" betaalt meer via fiscaliteit, om mensen aan te moedigen rekening te houden met duurzame mobiliteit
- de steden betalen hun eigen besognes, zonder gigantische zakken geld om boven water te blijven
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

KI is de waarde van de woning, die gaat dus omhoog met hoge mobi score.

Om wonen in de steden aan te moedigen kunnen ze wel mobi gebruiken. Zoals bij EPC premies bij verbouwingen zie ik niet echt haalbaar (zet een bushalte voor je deur?) dus eerder extra heffingen (hoge score betaalt minder). Het personaliseren kan je al niet gebruiken als dit van overheid komt want iedereen gaat dan wel zeggen tevoet/fiets.
Net zoals met kilometerheffing & inschrijving, er is nergens sprake dat KI vervangen gaat worden.

Zou ook kunnen gebruikt worden voor de gemeente om de pijnpunten aan te pakken (tuurlijk) maar veel geluk ermee. We weten al dat OV op niks trekt.

De bedoeling zullen we pas weten eens we een nieuwe regering hebben.

Onderschat Kessel niet, toeristische trekpleister voor Star Wars fans (of had het kunnen worden)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik zou graag ook een score zien voor mijn woonkwaliteit, ik heb bepaalde eisen die veel belangrijker zijn dan mobiliteit. Ik werk vrij hard, rust en vrijheid is belangrijk, ook mijn motor en mijn auto. Ik heb het idee dat men hier een eenheidsbeeld wil forceren naar de mensen toe, begint wat communistische trekjes te krijgen. Stad is heilig platteland vervloekt etc ... :?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Het is misschien ook doordat er teveel ge'ik't wordt, dat 'wij' het slecht doen op woonkwaliteit... tomsworld. De mobiscore is net zoals het epc. Geen enkele woning verbruikt energie, het zijn de mensen die er in wonen. Een woning met laag epc, kan het slechter doen, dan een krotwoning met hoog epc, waarin de bewoner enkel een dekentje gebruikt om zich te verwarmen
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”