Week van het hartritme

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Even onder de aandacht brengen omdat ik er ook last van heb. Van een onregelmatige hartslag of extrasystolen. Vanaf volgende week start de week van het hartritme en zijn er hierrond verschillende activiteiten. je vind de info op volgende link.

https://www.mijnhartritme.be/
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

En hoe of wat mag die week dan voorstellen? Of is het vooral om mensen aan te zetten om zich te laten nazien? Hier een VKF'er waar ze na 3 ablaties niet meer weten wat er mee aan te vangen :roll:
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hier ook een veel te snelle en zeer krachtige hartslag.

Zat soms wat te lezen en dan ging m'n hoofd uit het niets lichtjes mee bewegen op het ritme van m'n hart, zó krachtig was die hartslag. En soms lag ik in bed en hoorde ik het ijzeren frame van het bed gewoon trillen door m'n hartslag. In rust kon ik soms >100 BPM halen.

Nu zit ik aan de bètablokkers en de snelheid is onder controle. Qua kracht echter is het nog altijd even hard, het gebeurt soms nog wel 'ns dat ik m'n bed hoor trillen. :P

Ben eind de 20 dus ik verwacht niet veel goeds voor de toekomst als de motor nú al hulp nodig heeft. :bang:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

antutu schreef:Hier ook een veel te snelle en zeer krachtige hartslag.

Zat soms wat te lezen en dan ging m'n hoofd uit het niets lichtjes mee bewegen op het ritme van m'n hart, zó krachtig was die hartslag. En soms lag ik in bed en hoorde ik het ijzeren frame van het bed gewoon trillen door m'n hartslag. In rust kon ik soms >100 BPM halen.

Nu zit ik aan de bètablokkers en de snelheid is onder controle. Qua kracht echter is het nog altijd even hard, het gebeurt soms nog wel 'ns dat ik m'n bed hoor trillen. :P

Ben eind de 20 dus ik verwacht niet veel goeds voor de toekomst als de motor nú al hulp nodig heeft. :bang:
Misschien een dooddoener (hebje'm? 8) ), maar sporten helpt. De eerste keer dat mijn motor sputterde was ik 25j...
Gebruikersavatar
Chinaski
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 jul 2007, 04:43
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Ook 2 ablaties achter de rug, bij prof. Duytsschaever.
Veel beter maar stoornissen en effe racen van de hartslag, het gebeurt nog.
Gezond leven, sporten, stress vermijden, helpt allemaal.
Ik werk wel in shiften, dat helpt minder.
Black is the colour of my true love's hair
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

At woutervh : geen idee wat je van de week mag verwachten, maar het is een bewustmakingscampagne waarbij het hartritme centraal staat. Reanimatie cursussen, cardio-oefeningen en screenings in hartcentra zijn enkele toepassingen.

De tijd dat ik jong en sportief was (20-25 jaar), was mijn maximum hartslag 240 (gemeten met een band) en had ik bij rust een hartslag van 35. Ik woog 60 kilogram en was ongeveer 1m75 groot. Je kan je dus voorstellen dat een krachtig sporthart, een lichaam van 60 kilogram deed daveren. Maar gelukkig is mijn hart in orde, buiten dat het wat te veel geprikkeld word in de voorkamers, waardoor het niet meer in de maat loopt. Door de stress was het oordeel van de artsen. Maar evengoed te weinig slaap, te veel koffie, stimulerende middelen, werken dat in de hand.

Bij mij noemen ze het een goedaardig hartritme probleem (AES) Bètablokkers alleen hielpen niet, en van een hoge dosis Blokkers werd ik vermoeid. Sinds kort hebben we er tambocor bijgekregen. Een lage dosis beta-Blokker en tambocor hebben mijn hartprobleem dus onder controle.
ik heb er wel een tweede opinie voor moeten vragen voordat er iets hielp. En de kans is groot dat het maar tijdelijk is dat ik medicatie nodig heb
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb ook soms last van ritmestoornissen, waarbij mijn hartslag eerst fel stijgt om erna terug normaal te worden.
Meerdere keren laten nakijken (ook bij Prof Duytsschaver) en inspanningstest gedaan maar niets gevonden.

Heb de indruk dat ze weinig kunnen doen als ze de stoornis zelf niet kunnen vastleggen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Fibricheck is een app op doktersvoorschrift waarmee je ritmestoornissen kunt opsporen. Resultaten gaan rechtstreeks naar jouw cardioloog ter analyse.

Zelfs als ze het wel kunnen vaststellen is er niet altijd veel dat ze kunnen doen. Een menselijk lichaam blijft een raar beestje. Ik heb 2 ablaties gehad bij dr Boussy en 1 bij prof Duytschaever. Nu sta ik bij beiden op een lijstje van speciale gevallen... Ik heb de indruk dat het heel erg goed te behandelen is wanneer je ouder bent dan 40j en een 'standaard' geval bent. In alle andere gevallen blijft het koffiedik kijken. Mijn 3e ablaties heeft het ook zeker niet verbeterd. Waar ik vroeger gewoon gemiddeld 2x per jaar een vkf had, heb ik nu veel meer last van continue overslagen en vreemde gewaarwordingen.

[youtube][/youtube]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”