Hoe werkt de back-up battery oplossing?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Weet iemand hoe de back-up battery oplossing van TN vandaag in elkaar zit? Om bijvoorbeeld een alarmmelding of een telefoon van een lift verder te laten werken bij stroomuitval.

Ik zie dat ze nu een mini-UPS gebruiken (model ME-TEL-BUB), maar daar is maar één 12V output aan (voor modem).

Hoe zit het dan met de NIU? Geeft die nog passief coaxsignaal door als die zonder stroom valt?

Wat doet men dan als het signaal al zwak binnenkomt en de versterking van de NIU echt wel noodzakelijk is?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je modem hangt aan de DATA poort van je NIU... en daar zit geen versterking op en die is steeds beschikbaar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

DarkV schreef:Je modem hangt aan de DATA poort van je NIU... en daar zit geen versterking op en die is steeds beschikbaar.
Even gecheckt en NIU in kwestie versterkt wel degelijk 4dB op de CM (Cable Modem) poort:

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen idee of er verschillende modellen NIU's zijn of ik gewoon fout was.

Trek je NIU-stekker eens uit zou ik zeggen en dan weet je meteen of het nog werkt 8)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

DarkV schreef: Trek je NIU-stekker eens uit zou ik zeggen en dan weet je meteen of het nog werkt 8)
Telefoon ligt plat wanneer je de NIU uittrekt. Lichtjes modem gaan na enkele seconden op knipperen.

Dat is wat ik dacht dat ging gebeuren. Geen idee hoe TN dat dan oplost. Gebruiken ze dan een andere NIU oid? Maar wat dan als de kabelmodem het niet kan trekken zonder versterking?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vrees dat TN daar gewoon niet aan gedacht heeft.
Als je NIU noodzakelijk is voor de verbinding, dan moet ook die onder noodstroom komen via een of andere UPS.

Also: waar heb jij details gevonden over de ME-TEL-BUB?
Ik vind daar nergens info over, behalve een of twee namedrops, maar zeker geen beschrijving of foto.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef: Also: waar heb jij details gevonden over de ME-TEL-BUB?
Ik vind daar nergens info over, behalve een of twee namedrops, maar zeker geen beschrijving of foto.
I present to you, the ME-TEL-BUB

Afbeelding

Het is een klassieke 12V mini-UPS obv Li-Ion batterij zoals die in China in grote getale geproduceerd worden, met Telenet branding op. Alibaba 10 EUR, Telenet 75 EUR (+ verplicht een Comfort Plus installatie te boeken @ 99 EUR).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Djeez, 75 tot daaraan toe, maar verplichte install is er weer ns dik over.
Als je het verplicht, moet je het gratis aanbieden, in mijn opinie.
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent

Ik vrees dat TN daar gewoon niet aan gedacht heeft.
Als je NIU noodzakelijk is voor de verbinding, dan moet ook die onder noodstroom komen via een of andere UPS.
Bij mij heeft Telenet een relais geplaatst die bij een stoomuitval de NIU rechtstreeks overbrugt naar de modem. Dus ze hebben er weg degelijk aan gedacht.

Laat me ook wel even waarschuwen voor hoge kosten. Mijn eerste batterij is amper 3 jaar meegegaan. 3 jaar terug kostte die nog 40 EUR, nu (bijna) het dubbele. En toppunt van al: zelf vervangen is niet toegestaan. Bij een kapotte batterij moet er opnieuw een technieker langskomen aan 99 EUR. Voor welgeteld 2 minuten werk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Telenet 75 EUR (+ verplicht een Comfort Plus installatie te boeken @ 99 EUR).
Voor die prijs koop je toch gewoon zelf een UPS ?

Ik ken iemand met een alarm en TN... maar ik vermoed dat ze haar UPS via de alarm leverancier heeft.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan idd beter een eigen ups plaatsen van een degelijk merk zodat je meerdere zaken kan beveiligen. Die zaken kosten nu ook geen fortuin en zijn gemakkelijk zelf te plaatsen
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Hier ook een UPS op de NIU, gewoon open gevezen, 12V op gezet, klaar, geen AC power meer. Alles (inclusief wifi POE) op één 12V voeding met UPS, klaar :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Koop idd snel zelf een UPS.
Voor 60-70 euro heb je al een goeie dumb UPS (zonder usb of ethernet connection die je toch niet nodig hebt hier) met een aantal stopcontacten, en met wat geluk nog normale stopcontacten ipv C13s.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Lijken mij dus 2 oplossingen te zijn:

1) UPS zoals de meesten hier al voorstelden. Lijkt mij idd een goede piste die zeker zal werken, maar misschien toch overkill voor maar 2 apparaten? Er is geen vraag om meer apparaten van redundantie te voorzien.

2) Een NIU die ofwel altijd ofwel bij stroomuitval gewoon passief doorkoppelt aan de modempoort, zoals DarkV zei, en het is hetzelfde principe als die relais die stevenv beschreef. Dit zou het meest KISS zijn. Heb het signaal van de coax die binnenkomt uitgemeten en dit zou moeten werken zolang de passage door de NIU het niet te sterk verzwakt. Temeer daar de modem naast de NIU hangt.
Helaas zijn data sheets van NIU's zowat onbestaande. Als iemand een NIU kent die zo werkt, modelnummer is altijd welkom!.

Inzake 12V aan de NIU koppelen zit ik met hetzelfde probleem van gebrek aan info, die NIU hier heeft zelfs nergens een vermelding van het aantal V dat hij vereist (not sure if legal), en het is met een gewone stekker zonder brick dus daar kan ik het ook niet op zien. Wil vermijden dat ik daar 12V op zet en het dan op eigen kosten mag vervangen wegens fried (ook al is dat zeer onwaarschijnlijk).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef: Een NIU die ofwel altijd ofwel bij stroomuitval gewoon passief doorkoppelt aan de modempoort, zoals DarkV zei, en het is hetzelfde principe als die relais die stevenv beschreef. Dit zou het meest KISS zijn.
Wat volgens mij zeker zou moeten werken, hoewel het niet strikt mag volgens de Telenet regels (een Telenet NIU openvijzen is ook niet toegelaten :wink: ):
Steek een goede coax splitter tussen de inkomende Telenet kabel en de NIU en zet daar uw modem op.
Het binnenkomende signaal wordt dus gesplitst naar de modem enerzijds, en naar de NIU anderzijds (waarop de TV's staan).
Indien je signaal genoeg hebt om de modem te laten werken, is je NIU probleem toch opgelost?

Je kan deze opstelling gewoon eens uittetsen, zonder iets kapot te maken (in tegenstelling tot het openschroeven van TN materiaal)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:1) UPS zoals de meesten hier al voorstelden. Lijkt mij idd een goede piste die zeker zal werken, maar misschien toch overkill voor maar 2 apparaten? Er is geen vraag om meer apparaten van redundantie te voorzien.
Je hebt UPS'en in alle soorten en maten... een kleine UPS kost minder dan je batterij en installatie door TN.

Een gepaste UPS is dus geen overkill.
CCatalyst schreef:Een NIU die ofwel altijd ofwel bij stroomuitval gewoon passief doorkoppelt aan de modempoort, zoals DarkV zei
Ik herinner me iets van doorkoppelen... of misschien was het wel m'n telefooncentrale die de externe lijn doorgeeft op z'n eerste interne lijn :lol:

Vermoedelijk was ik dus twee dingen door elkaar aan het halen :oops:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: Je kan deze opstelling gewoon eens uittetsen, zonder iets kapot te maken (in tegenstelling tot het openschroeven van TN materiaal)
Idd, slim gezien!

Enige dat ik me afvraag, het klopt dan toch dat de data (of CM) poort op een NIU in principe niets doet behalve dan het signaal (eventueel) te versterken?

Dus geen filtering of andere hocus pocus, het signaal dat op die poort komt is dat van de coax die binnenkomt, al dan niet versterkt (of verzwakt :roll:). Dus het signaal dat je voor de NIU van een splitter zou nemen is dan eveneens hetzelfde. Juist :???:
DarkV schreef:Vermoedelijk was ik dus twee dingen door elkaar aan het halen :oops:
Er bestaan effectief NIU's die 0dB op de datapoort hebben, zoals dit Tyco model. Maar dat is op zich nog geen garantie dat die poort nog zal werken bij stroomuitval van de NIU. En het is net die garantie die nodig is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:Dus geen filtering of andere hocus pocus, het signaal dat op die poort komt is dat van de coax die binnenkomt, al dan niet versterkt (of verzwakt :roll:). Dus het signaal dat je voor de NIU van een splitter zou nemen is dan eveneens hetzelfde. Juist :???:
Volgens mij wel.
De voornaamste functie van de NIU (naast wat versterking) is de filtering van de TV uitgangen, dit om te vermijden dat (oude) TV's storingen terugsturen op het coax netwerk.
Daarom ook dat bij de klanten, waar geen NIU staat (klanten met alleen kabelabonnement) een extra filter op de aftakking staat (die weggenomen wordt van zodra een NIU geplaatst wordt).
Ik vermoed dus dat je geen enkel probleem zal zien als je de modem rechtstreeks op de inkomende Telenet lijn zet.
Probeer het eens zou ik zeggen. Hiermee vermijd je een uitvallende modem als de NIU zonder spanning valt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Ik vermoed dus dat je geen enkel probleem zal zien als je de modem rechtstreeks op de inkomende Telenet lijn zet.
Telenet moedigt het zeker niet aan, maar dat werkt wel degelijk. Ik heb het al een paar keer gebruikt als tijdelijke oplossing omdat een NIU kapot ging. Met de leeftijd gaat die voeding nl. wel eens kapot.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zeer strict gezien mag je de kabel voor de NIU niet splitten; maar als het de modemaansluiting is gaat het geen probleem geven.
De modem uitgang is idd ongefilterd.
De NIU filtert vooral de internet frequenties (iirc) van de TV uitgangen, zodat het coax netwerk van de huizen (met allerlei bric a brac splitters etc) het internet netwerk niet kan storen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ondertussen een splitter geinstalleerd en dit werkt inderdaad uitstekend. Met modem aan batterij en NIU down blijft de modem nu gewoon verbonden met TN met werkende internet en telefonie.

De passieve splitter heeft toch een -3.5dB verlies op beide uitgangen dus ik vreesde dat dit het wel eens de das ging kunnen om doen gezien het inkomend signaal al niet overdreven sterk is, maar dit bleek uiteindelijk niet het geval.

Van harte bedankt aan allen die meegedacht hebben! Het forum heeft weer een oplossing gevonden die wellicht ook voor anderen in de toekomst nog bruikbaar zal zijn :thumbs:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:De passieve splitter heeft toch een -3.5dB verlies op beide uitgangen dus ik vreesde dat dit het wel eens de das ging kunnen om doen gezien het inkomend signaal al niet overdreven sterk is, maar dit bleek uiteindelijk niet het geval.
Een signaal hoeft niet noodzakelijk "sterk" te zijn, maar "goed": een zwak signaal (< -7 dB) kan gecompenseerd worden met een goede SNR (> 33 dB) :wink:
CCatalyst schreef:Van harte bedankt aan allen die meegedacht hebben! Het forum heeft weer een oplossing gevonden die wellicht ook voor anderen in de toekomst nog bruikbaar zal zijn :thumbs:
Leuk te horen dat de aangebrachte oplossing werkt :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”