Personal budget app

Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Weer typisch zo'n geval van teveel bomen voor het bos ...

Heeft er hier al iemand (persoonlijk) onderzoek gedaan naar een persoonlijke budgetplanner? Of wie herinnert zich nog een URL van een tech-site die dat al eens uitgeplozen heeft?
Met mijn beperkte opzoeking zonet denk ik dat ik niet moet hopen op een app die kan verbinden naar een Belgische bank kan verbinden.

Welke budget planners gebruiken jullie?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Youneedabudget.be = aanrader!
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Accounts pro gebruik ik sinds 2012.

Esthetisch misschien niet de mooiste maar zeer functioneel.
Een kleine onafhankelijke developer

https://grahamhaley.co.uk/contact/
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Mortov Molotov schreef:Youneedabudget.be = aanrader!
Je bedoelt allicht https://www.youneedabudget.com/pricing/ ? :-)

Die heb ik een tijd geprobeerd, maar eerlijk: 7$/maand is gewoon te veel voor wat in essentie een glorified Excel in de cloud is. :(

Verder volg in deze post met interesse, want ik ben er nooit uit geraakt...
ooh. shiny.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik gebruik al jaren Banktivity (vroeger iBank genaamd): https://www.iggsoftware.com/banktivity/

Werkt prima, is mooi uitgewerkt en altijd snel mee met de Apple updates. Ik heb alle apps (iPhone, iPad en Mac) en verwacht verdere snelle aanpassingen ivm Marzipan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wil je een budget planner of een budget opvolging tool of beide?

Als het puur budget opvolging is, dan denk ik dat bij de overgrote meerderheid van ons de grote kosten en opbrengsten vast zijn (maandelijks of jaarlijks), bijvoorbeeld: salaris, huur of lening afbetalen, elektriciteit, internet, ... en slechts een beperkt aantal kosten variabel zijn (boodschappen, vrije tijd, restaurant, ...).

Een alternatieve manier van doen zou zijn om eenmalig al je vaste opbrengsten en kosten in kaart te brengen en deze zo te richten dat ze bijvoorbeeld maximum 70 % van je inkomen bedragen. Van de 30 % die overblijft, stel je voorop dat je bijvoorbeeld 10 % wil sparen en wat overblijft is je beschikbare pot voor variabele kosten. Die kan je dan verdelen in categorieën met een vooropgesteld budget. De percentages zijn natuurlijk puur voorbeelden.

Op die manier heb je veel minder op te volgen wat de discipline ten goede komt.

Als het budget planning is, dan ben je best dat je met gemiddelden werkt in grote categorieën en die doortrekt naar de komende jaren.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Je kan misschien eens kijken naar https://firefly-iii.org/.
Dit is een self-hosted financial manager dat zeer vlot werk.
Ik doe ook de import van Belfius bankgegevens via CSV file en dit werkt redelijk goed :-D
Less is more
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

So heel vlot zou ik dat niet noemen...
Die software vraagt toch wel wat kennis om op te zetten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Goztow schreef:Wil je een budget planner of een budget opvolging tool of beide?
Beter zicht krijgen op alle uitgaven, en zien of de inkomsten beter te verdelen zijn, mijn schouders zijn het breedst dus dragen logischerwijs het meeste, maar ik denk dat het evenwicht een beetje zoek is. Niet dat ik daar teveel in detail wil gaan, maar er zal geen privacy van niemand geschonden worden.

Dus een leuke vlotte app die supergebruiksvriendelijk is, ik heb wel het karakter om het systematisch in te vullen, en de andere info haal ik uit de afschriften van de gemeenschappelijke rekening.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Een app niet, maar dit wordt als de betere standaard gezien om uw gezinsbudget te bepalen...

http://www.budgetplanner.be/
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:
Goztow schreef:Wil je een budget planner of een budget opvolging tool of beide?
Beter zicht krijgen op alle uitgaven, en zien of de inkomsten beter te verdelen zijn, mijn schouders zijn het breedst dus dragen logischerwijs het meeste, maar ik denk dat het evenwicht een beetje zoek is. Niet dat ik daar teveel in detail wil gaan, maar er zal geen privacy van niemand geschonden worden.

Dus een leuke vlotte app die supergebruiksvriendelijk is, ik heb wel het karakter om het systematisch in te vullen, en de andere info haal ik uit de afschriften van de gemeenschappelijke rekening.
Wij hebben thuis alle vaste kosten opgelijst in een Excel sheet en daarnaast een vast budget voor de wekelijkse aankopen.

Dat geheel delen we procentueel over beide inkomens, zodat we beiden naar vermogen bijdragen tot het geheel.

Dure extra aankopen splitsen we met dezelfde sleutel over ons beiden.

Sent from my Lenovo TB-X304F using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wat is de formule met die procenten?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Wat is de formule met die procenten?
Alles samentellen, en dan beide inkomens apart delen door het totaal bedrag. Zet dat dan in procenten en je bent er.

Sent from my Lenovo TB-X304F using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Dat geheel delen we procentueel over beide inkomens, zodat we beiden naar vermogen bijdragen tot het geheel.
Dure extra aankopen splitsen we met dezelfde sleutel over ons beiden.
Moh, zo doe ik dat ook! Vreemd om nog zo iemand te "vinden", want de meeste mensen aan wie ik dat (imho zéér correct systeem) uitleg, verklaren mij voor zot/autist... :mrgreen:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

cloink schreef:
devilkin schreef:Dat geheel delen we procentueel over beide inkomens, zodat we beiden naar vermogen bijdragen tot het geheel.
Dure extra aankopen splitsen we met dezelfde sleutel over ons beiden.
Moh, zo doe ik dat ook! Vreemd om nog zo iemand te "vinden", want de meeste mensen aan wie ik dat (imho zéér correct systeem) uitleg, verklaren mij voor zot/autist... :mrgreen:
Hier hetzelfde systeem. Ook mij verklaren ze zot / autistisch. Maar mijn vrouw en ik hebben totaal niet dezelfde kijk op geld. En op deze manier komen we overeen: elk draagt bij gemeenschappelijke kosten bij naar vermogen en voor de rest doet elk wat hij wil met zijn centjes.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Als getrouwd stel wordt hier alles op elkaar gegooid. Wij zijn bezig aan een gezamenlijke pot, niet 2 aparte potten. Ik zou het niet kunnen: met sleutels werken om dan elk nog een eigen pot over te houden. Je leeft als koppel of je leeft apart, dat is mijn visie. Natuurlijk zijn er nog wel situaties waar ik zelfs aanraad (zoals bv getrouwd met scheiding van goederen).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind dan persoonlijk dat dit echt not done is. Nog maar om te zwijgen van eventuele toekomstige discussies, als er dan problemen zouden opduiken. Verder, hoe koop je een verrassing voor iemand als die alles kan zien qua transacties op een rekening?

Ook vind ik dat m'n vriendin niet moet bijdragen aan mijn speelgoed waar zij niks aan heeft, en vice versa.

Nu ja, ieder z'n systeem ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Je maakt al veronderstellingen :).
Als getrouwd stel wordt hier alles op elkaar gegooid. Wij zijn bezig aan een gezamenlijke pot, niet 2 aparte potten. Ik zou het niet kunnen: met sleutels werken om dan elk nog een eigen pot over te houden. Je leeft als koppel of je leeft apart, dat is mijn visie. Natuurlijk zijn er nog wel situaties waar ik zelfs aanraad (zoals bv getrouwd met scheiding van goederen).
Wij doen net hetzelfde. Maar we hebben gescheiden rekeningen. Ik heb geen mandaat op mijn vrouw haar rekeningen en vice versa.
Ik kan dus prima een cadeau kopen zonder dat mijn vrouw dat weet, net zo goed omgekeerd.
Als er problemen opduiken zijn de rekeningen (nog steeds) gescheiden, dus moet enkel de "inboedel" verdeeld worden.

Ik overdrijf even met de cijfers om aan te geven hoe goed het systeem werkt.
Stel dat ik €4000 netto verdien en mijn vrouw €1000, dan is onze gezamelijke bijdrage aan het gezin €5000 en worden onze uitgaven afgestemd op die €5000. Dat betekent dat ik met mijn extra verdiensten ook voor mijn vrouw spaar, pensioensparen betaal etc. En dit zijn enkel nog maar de centen, wat doe je met tijd? Mijn vrouw geeft les en is in de grote vakantie thuis. Moet ik haar dan van mijn inkomen vergoeden voor de extra opvang die we niet moeten betalen? Moet mijn vrouw mij vergoeden als zij met mijn firmawagen rijdt, dat is namelijk een onderdeel van mijn verloning.
Dus alles fysiek op gescheiden rekeningen en virtueel 1 grote pot nat.

Dat vereist natuurlijk van beide kanten redelijke uitgaven.
Ik koop niet elke maand een nieuwe pc of smartphone, mijn vrouw koopt niet elke maand een nieuwe kleerkast.

Verder zijn we heel transparant in onze financiën. We hebben - jammer genoeg - heel wat vrienden, kennissen en familie die gescheiden zijn; sommigen met financials als reden of oorzaak. Lang voor we trouwden hebben we samen de visie op financiën bepaald en dat werkt al heel lang heel goed en zou ook bij echtelijk stormweer niet voor complicaties zorgen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eerst even ter verduidelijking: wij zijn met scheiding van goederen getrouwd. Mijn vrouw wou dit omdat ze gezien heeft wat een boeltje de financiën waren bij scheiding van haar zus. En ik omdat ik altijd wel in gedachten had dat ik een zelfstandige zaak zou kunnen beginnen en haar dan wil beschermen van eventuele problemen.
heist_175 schreef: Dat vereist natuurlijk van beide kanten redelijke uitgaven.
Ik koop niet elke maand een nieuwe pc of smartphone, mijn vrouw koopt niet elke maand een nieuwe kleerkast.
En dus heb je een gelijkaardig idee van geldbeheer. Mijn vrouw en ik niet. Een volledig gezamenlijke rekening zou bij ons voor ruzie zorgen. We hebben wel een gezamenlijke rekening voor te winkelen, maar die wordt maandelijks aangevuld met een forfait (elk zijn deel). Voor grotere gezamenlijke aankopen bespreken we op voorhand of we het al dan niet kopen, en leggen dan samen elk zijn deel. Vaste kosten (elektriciteit, enzo) worden trimesterieel afgerekend wanneer we de lasten van het appartement krijgen. Het is niet zo dat van alles een afrekening wordt gemaakt, maar de grootste kosten wel.

Uiteindelijk hebben we een gelijkaardig systeem als vele koppels, behalve dat de volumes anders verdeeld zijn. De ene hebben een grote gezamenlijke rekening en twee kleine aparte rekeningen. Wij hebben één kleine gezamenlijke rekening en twee "grote" aparte rekeningen.
heist_175 schreef:Lang voor we trouwden hebben we samen de visie op financiën bepaald en dat werkt al heel lang heel goed en zou ook bij echtelijk stormweer niet voor complicaties zorgen.
Dat weet je niet. Dat is zoals bij erfenissen: iedereen is beste vrienden / familie tot er geld bij komt te kijken. En zelfs al kan je dat nog goed bespreken met je ex-partner, vergeet niet dat opeens dan heel wat ander volk komt "raad" geven.

PS: ondertussen toch al 20+ jaar gelukkig samen met mijn vrouw ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Goztow schreef:
heist_175 schreef:Lang voor we trouwden hebben we samen de visie op financiën bepaald en dat werkt al heel lang heel goed en zou ook bij echtelijk stormweer niet voor complicaties zorgen.
Dat weet je niet. Dat is zoals bij erfenissen: iedereen is beste vrienden / familie tot er geld bij komt te kijken. En zelfs al kan je dat nog goed bespreken met je ex-partner, vergeet niet dat opeens dan heel wat ander volk komt "raad" geven.
Je moet voldoende grendels/dammen inbouwen in tempore non suspecto, bv:
- notaris
- gescheiden rekeningen
- aankopen al dan niet op naam
- ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

devilkin schreef:Ik vind dan persoonlijk dat dit echt not done is. Nog maar om te zwijgen van eventuele toekomstige discussies, als er dan problemen zouden opduiken. Verder, hoe koop je een verrassing voor iemand als die alles kan zien qua transacties op een rekening?

Ook vind ik dat m'n vriendin niet moet bijdragen aan mijn speelgoed waar zij niks aan heeft, en vice versa.

Nu ja, ieder z'n systeem ;)
Ff op reageren. Als je getrouwd bent onder wettelijk stelsel is alles wat verdiend is onder het huwelijk sowieso gezamenlijk vermogen. Of m.a.w. je moet al die inkomsten (ook bv intresten op eigen vermogen gelden trouwens!!) op 1 hoop gooien. Daarom hebben wij ervoor gekozen om alles via een gezamenlijke rekening te doen. We hebben elk onze eigen rekeningen waar gelden van voor het huwelijk opstaan. In principe zou ik die intresten nog moeten versluizen naar de gezamenlijke rekening, maar ja... Zo'n freak ben ik ook weer niet :lol:

Ook hebben wij alles qua OG 50/50 in bezit (dat is bij velen ook al niet zo). Dus ja... In onze situatie is gezamenlijk beheer gewoon veel gemakkelijker.

Ivm niet bijdragen aan speelgoed: en waarom niet? Als koppel moet je altijd water bij de wijn doen. Beetje communicatie doet al wonderen ipv te moeten zeggen "het komt van mijn geld" om het erdoor te krijgen. Dat zou bij ons zeker niet werken.

Wat betreft cadeaus: wij kopen amper cadeaus voor elkaar. Verjaardagen, trouwdatum, etc worden niet echt gevierd. Bij ons koop je het eender waar in het jaar als je het nodig hebt of graag wilt. Soms zijn er jaren waar we niets kopen voor onszelf, andere jaren is dat meerdere keren...

Kort samengevat: gelukkig zijn niet alle mensen dezelfde of de wereld zou er maar supersaai uit zien :lol:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”