Investeren in onderwijs (afgesplitst uit is 1.5 GB genoeg topic)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:De schoolresultaten gaan eerder achteruit ipv vooruit. Er is nu meer studiebegeleiding dan ooit
De hobby's worden ook vaak door ouders opgedrongen
Er is massa's studiebegeleiding, maar enkel voor de onderkant van de performance-curve.
En dat zijn beslissingen op Onderwijsministerie-niveau, niet de scholen zelf, want scholen krijgen extra budget voor low-performance, maar niet voor high-performers.
En dus moet je als ouder andere activiteiten aan uw kinderen aanbieden, om ze nog uitgedaagd te houden.

Bekijk eens het gemiddelde plan of de gemiddelde visie van zorgleerkrachten.
Ga maar eens met een zorgleerkracht praten over high-performers. Ze hebben die gewoon niet op de radar en kunnen hen niets aanbieden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy even over die schoolresultaten.

Men halfbroer heeft 4 maanden geen les gehad van jet belangrijkste vak in zijn opleiding. Leerkracht afwezig en geen vervanging. En dat in het laatste jaar.

Hoe haal je ooit 4 maand op?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Er was onlangs (waarschijnlijk vrt of hln) artikel over school die in september ging beginnen, specifiek voor hoogbegaafde kinderen.
Het begint wel maar ook hier is het op initiatief van één van de ouders. Nog heel veel worden de 'begaafden' aanzien als de gelukigen die geen hulp nodig hebben. Met wat geluk krijg je het auti stempeltje en dan kan er misschien wel iets gebeuren ('afwijking' moet een naam krijgen, zonder labeltje kunnen ze er niks mee).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Oplossing van OVLD+NVA: de ontslagprocedure voor leerkrachten versoepelen
Oplossing PVDA: minder leerkrachten ontslagen
Wat een circus :bdaysmile:

Er zijn heel wat scholen die nu al stagairs alleen voor de klas zetten, dus zonder begeleidende leerkracht. Niet als stagair dus, maar gewoon als klasleerkracht.
Enkele pijnpunten:
> De vakbonden zijn tegen een centraal examen (teach to the test), maar niemand zou een diploma mogen krijgen zonder een gecertificeerd examen. Ik ken scholen waar je een diploma of getuigschrift krijgt als je gewoon naar school komt. Wat doet dat met een leerkracht? Demotiverend.
> Zekerheid: als schoolverlater krijg je in privé of als ambtenaar een contract van onbepaalde duur, in het onderwijs krijg je in het beste geval een contract van 10 maanden. Hoevel je nadien verdient, weet niemand. Ideaal om van de bank een krediet te verkrijgen :).
> Planlast/administratie: elke scheet moet je op papier laten, of het is niet gebeurd. Leerkrachten zitten meer aan hun pc te tokkelen in Smartschool en leerlingvolgsystemen dan dat ze zich kunnen/mogen bezig houden met lesgeven en -voorbereiden.
> Werkuren: het is ongelooflijk hoeveel werk leerkrachten hebben, los van het voor de klas staan. In de privé heb je 38u (of wat meer of wat minder) te presteren. Als uw baas een extra taak voor u heeft of verzint, dan zal hij moeten kiezen welke andere taak je daarvoor laat vallen. Als leerkracht komt het er gewoon bij, on top. Er is geen maximum aantal uren

Het probleem is zeker niet de verloning: zoek maar op wat een barema 301 of 501 krijgt, ze moeten niet krabben om rond te komen :).
En gelukkig heb je dan nog wat vakantie in juli/augustus.
En om het geluk helemaal compleet te maken moet je LO geven, dan moet je echt niets doen :bdaysmile: . "Morgen voetbal" moet zo ongeveer de langste lesvoorbereiding zijn voor een leerkracht LO .

Voor de langtenen: mijn vrouw, mijn zus en mijn halve schoonfamilie werkt in het onderwijs als leerkracht, directie, ondersteuning of anderzijds. Ik ben zelf ook actief in de ouderraad en schoolraad :).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

De juiste leerkrachten ontslaan, de juiste leerkrachten hun echte job terug geven en laten uitvoeren.
Ook een algemeen besef dat het één van de belangrijkste jobs in onze maatschappij is (ps: ik heb nog altijd grote hekel aan leerkrachten maar toch meen ik dat :bang: ) maar dat is niet zomaar aan te passen.

Waar ik vooral van verschiet is dat er zoveel met goede moed en motivatie aan opleiding leerkracht beginnen (toegeven dat ik daar zelf ook aan heb gedacht maar zou geen goede keuze geweest zijn) maar daar is na paar jaar 'on the job' niks meer van te vinden.
Vermoed dat het vooral die administratie is. Ook totaal niks te zeggen hebben (weinig over manier leren, nog minder tegenover leerlingen) en nergens steun (met wat geluk collegas, niet bij ouders, niet bij overheid en al helemaal niet bij eigen directie)
Kan me maar één stagiair ooit herinneren die nog voor zijn echte carriere begon al tegen de zin voor de banken stond. Die zal nu wel ergens directeur zijn.
Voor de beginnende kleuterleid(st)ers schrok ik vooral hoeveel eigen materiaal en geld dat die in hun klassen steken. (dat is in privé vermoed ik eerder zeldzaam)
heist_175 schreef: > Werkuren: het is ongelooflijk hoeveel werk leerkrachten hebben, los van het voor de klas staan. In de privé heb je 38u (of wat meer of wat minder) te presteren. Als uw baas een extra taak voor u heeft of verzint, dan zal hij moeten kiezen welke andere taak je daarvoor laat vallen. Als leerkracht komt het er gewoon bij, on top. Er is geen maximum aantal uren
Ook in prive wordt er veel buiten de uren gewerkt zonder dat die betaald worden. (het is wel pak minder en meeste jobs beter betaald) Zolang er niet teveel van geprofiteerd wordt, doen de meesten dat zonder probleem. (eerder omdat administratie niet opweegt tegen wat je ervoor betaald krijgt) Of ze durven niet anders omdat alle collega's het doen (of u verplichten van het te doen, wat bij onderwijs van toepassing is)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik zie ook liever veel meer investeringen in onderwijs. Kennis is belangrijk en onze enige resterende grondstof die we nog hebben. Echter is de onderwijswereld zelf ook vies van elke verandering waardoor er amper wat beweegt. Politici hebben bang van de ouders en maken ouders anderzijds ook weer bang voor enige verandering. Daar komt nog wat ideologie bij waarbij men de ondergang van het kwaliteitsonderwijs als wapen gebruikt. Men speelt goede/slechte scholen tegen elkaar uit ipv te werken aan een systeem waar er enkel goede scholen zijn.

Leraars mogen van mij een goed loon en werkomstandigheden krijgen waarbij inderdaad lesgeven centraal staat en met enige jobzekerheid. Waarom er een vaste benoeming moet zijn is me een raadsel. Het beloont mensen die niet gemotiveerd zijn en bestraft jonge starters die hun motivatie dreigen te verliezen.

Over die uitdagingen voor jongeren heb ik toch mijn bedenkingen. Enerzijds wordt er geklaagd dat ze teveel prikkels krijgen maar anderzijds vervelen ze zich en hebben ze nood... aan prikkels :bang: Vervelen hoort deels bij jong zijn maar dat prikkelt toch ook net de creativiteit om activiteiten te bedenken. Waarom moeten ouders altijd met iets afkomen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je moet een onderscheid maken.
Vervelen is goed voor de creativiteit.
En jongeren krijgen idd een teveel aan prikkels, in de vorm van berichtjes op hun smartphone.

Maar dat te weinig aan prikkels, dat gaat over *leerprikkels* bij hoogbegaafde jongeren.
Die moet je stimuleren op dat vlak, maar ook richten, want weinig jongeren kunnen uit zichzelf kennis juist vergaren.
Dat moet een beetje gestuurd worden.

Er zijn dus goede en slechte prikkels.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@vaste benoeming
Vergelijk de vaste benoeming met een contract van onbepaalde duur. Daar winnen beide partijen bij (WG, want WN kan niet zomaar weg, inclusief kennis + WN want er is een drempel om WN te ontslaan). Het ontbreekt directies aan kennis en kunde over ontslagen, los van het feit dat het directies ook ontbreekt aan kennis en kunde om te evalueren.
Ik ken weinig beroepen waar je geen begeleiding hebt tussen uw eerste werkdag en uw pensioen. De Vlaamse regering (de werkgever of het beslissingsorgaan wat onderwijs betreft) heeft jaren geleden beslist om de mentoruren te schrappen.
Een beginnende leerkracht (dus geen stagair) die 2 keer op een gans schooljaar een collega of directie heeft die de les komt bijwonen voor een evaluatie, heeft geluk. Velen krijgen nooit "lesbezoek" en worden dus totaal niet begeleid.

@prikkels
Vervelen moet idd af en toe kunnen, maar muziek, beeldende kusten, sport, ... ga je echt niet leren door u te vervelen. Als je u verveelt ga je eerder de buurt onveilig maken en/of "rondhangen".
Er is een verschil tussen van 16 tot 22u
- op een bankje in het park u gaan zitten vervelen
- 2 keer per week een muziek-, dans-, sport-, ... activiteit doen
- elke weekdag uw kinderen laten trainen voor én A-ploeg turnen of ballet én pianoles én paardrijschool én tennis
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

De schrik om een leerling tegen te komen die er meer van kan dan leerkracht (en dus ook dat beetje autoriteit dat nog overblijft kwijt) speelt ook wel een rol. (van wat ik opvang is dat precies iets geminderd maar zal ook van school/leerkracht/leerling afhangen)

Fantasie en creativiteit tijdens vervelen op de schoolbanken wordt ook niet aangemoedigd (integendeel).
De enige lessen waar het aangemoedigd wordt zijn dan dikwijls de lessen waar de 'denkers' niet zo goed in zijn. Ook creativiteit moet conform het leerplan gebeuren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Deze interessante discussie heb ik zijn eigen topic gegeven in het juist forum.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

begint onderwijs niet met de vraag wat de taak vh onderwijs is?
maar het is een complex kluwen

neem het allereerste begin
bv de kleuterjuf
is het haar job om zich dagelijks met zindelijkheidstraining bezig te houden? Volgens mij is dat een taak van de ouders
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dizzy schreef:]

Dit vind ik dus persoonlijk onzin. Ja, mensen, ook volwassenen, nemen teveel hooi op de vork dat probleem bestaat al langer maar neemt toe door het constante aanbod van prikkels. Moet je dan de toegang tot de prikkels stimuleren of net afremmen?

Mensen moeten gewoon (leren) kiezen ipv te veronderstellen dat alles niet alleen kan maar ook moet. De reclame speelt daarop in met slogans als Epic, het hoeft niet... maar als ge wilt...

Jongeren hebben het zo slecht niet en zeker niet slechter als vroeger. De schoolresultaten gaan eerder achteruit ipv vooruit. Er is nu meer studiebegeleiding dan ooit en ouders zijn vaker hoger opgeleid en kunnen hun kinderen vaker helpen. Kinderen kunnen nu alles opzoeken en elkaar bereiken voor schoolwerk. Vroeger kon je per fiets naar een bib, kilometers verder en hopen dat het werk niet uitgeleend was. Er zijn minder kinderen/gezin wat het de ouders mogelijk maakt om meer per kind te spenderen.

De hobby's worden ook vaak door ouders opgedrongen want het kan toch niet dat hun kind geen hobby heeft en dat van de buren meerdere. Liefst dan nog een exclusieve en dure hobby zodat ze over wat kunnen stoefen aan de schoolpoort en op familiefeesten. Ook schijten ze in hun broek om hun spruit te laten fietsen waardoor ze taxi kunnen/moeten spelen en de (school)omgeving onveilig is door rijdende ouders.

Het wordt dus eerder teveel voor jongeren omdat ze teveel gepamperd worden en niet leren om met de hardheid, eisen en problemen in het leven om te gaan. Ouders gedragen zich als de beste buddy's ipv de leermeester die hen moet voorbereiden op wat onvermijdelijk gaat komen. Je merkt dat vaak met beginners op het werk. Ze zijn zich van totaal niets bewust en schrikken hard dat die moeilijke en harde schoolomgeving niets is vergeleken met het bedrijfsleven. Veel minder vakanties, presteren en resultaten halen en dat tot uw 67. Dat is vies wakker worden voor sommigen.

Dit lijkt erg negatief maar ik besef dat er gelukkig wel nog mensen zijn die opvoeding wel serieus nemen en dat er gelukkig nog veel jongeren zich willen inzetten voor niet-commerciële doelen. Meestal komt er na elke uitwas een beweging in omgekeerde richting, dat zal nu ook het geval zijn.
Neen, wij verlangen steeds meer van onze jongeren tegenover vroeger. Vroeger moesten ze maar één ding doen en dat was buiten spelen. Nu moet je je kind al naar diverse activiteiten sturen of je bent een slechte ouder. Men geeft ook steeds meer huiswerk/lessen en verwacht dat je buiten de schooltijden ook nog van alles gaat doen welke educatief bedoeld is, maar waar je niks aan hebt als je het niet uit eigen beweging doet (bvb museumbezoek).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Mensen moeten gewoon (leren) kiezen ipv te veronderstellen dat alles niet alleen kan maar ook moet. De reclame speelt daarop in met slogans als Epic, het hoeft niet... maar als ge wilt...
Ik zie hier op het forum toch ook vaak mensen (en vermoed dat het zeker geen kinderen zijn) die daar ook een groot probleem mee hebben... ze moeten alles hebben en liefst nog gratis ook. De vraag is hoe je kinderen zich dan gaan gedragen als je als ouder reeds vast zit in dit opbod van alsmaar meer, moeten, gratis, ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Verlangen wij echt zoveel meer van kinderen? Hadden ouders vroeger geen ambitie voor hun kinderen of bestonden hobby's en buitenschoolse activiteiten toen niet? :nono:

Integendeel, de prestaties op school gaan achteruit en er is zelfs meer opgang voor het idee dat punten minder belangrijk zijn en er zijn ook steeds meer scholen met andere "methodes". Puur kennis onthouden en vaardigheden als rekenen worden als minder belangrijk beschouwd omdat men toch alles zou kunnen opzoeken. Dat velen dat niet zo goed kunnen en dat deze info vaak onbetrouwbaar is, vergeten we te onthouden.

Kinderen kiezen inderdaad beste iets dan in hun interessesfeer ligt maar anderzijds is het ook aan de ouders om deze te stimuleren. Als je nooit naar een museum gaat is de kans klein dat het je later wel zal interesseren. Als je nooit enig kwalitatief muziekaanbod in huis hebt moet je niet verwachten dat je kinderen snel muzikaal zullen worden. Men kiest echter vaak voor de snelle/gemakkelijke oplossingen. Steek hen een tabletin hun pollen en ze zijn stil, zet K3 op TV en ze hebben muziek. Rij ze naar de zoveelste activiteit en je buren kunnen niets zeggen over je onophoudelijke inzet voor uw "kids". Als je uw kinderen niet wil laten meelopen in de rij volgers en eens kritisch wil zijn voor onze gewoontes ben je blijkbaar een slechte ouder.

Wat Krisken zegt, zegt meer over de ouders dan over de kinderen en daarom is deze zijsprong er in dit topic gekomen. De vraag over hoeveel je je kinderen moet bieden aan data gaat eerder over een vraag over hoe je de opvoeding bekijkt dan louter een opsomming van data-abo's. Wat is genoeg en waarom, DAAR gaat het over en dan komen keuzes in de opvoeding aan bod. De reacties hier zijn dus wel degelijk on topic en to the point, ik zie er ook geen enkel probleem in op gebied van respect.

Het zijn de ouders vooral die al die hobby's en activiteiten wensen voor hun kinderen omdat de buren dat ook doen. Niemand is blijkbaar sterk genoeg om te zeggen, school gaat voor en 1 activiteit is voldoende.

Ouders zijn een voorbeeld voor hun kinderen maar velen gedragen zich daar niet echt naar. Hun eigen smartphonegedrag is vaak geen voorbeeld voor hun kinderen en dan is het gemakkelijker om hen dan maar een groter abo te geven ipv eens kritisch naar het eigen gedrag te kijken. Het is als een rokende ouder die niet wil dat zijn kinderen roken. Het zou ook voor hen gemakkelijker zijn om ineens een grotere slof te kopen en de sigaretten verdelen over het hele gezin, of het verstandig is? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Even nog 3 reacties hier bijgevoegd uit het andere topic...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Slafes schreef:Even nog 3 reacties hier bijgevoegd uit het andere topic...
Misschien tevens de titel aanpassen... het gaat immers over onderwijs en dan zou een spelfout toch niet mogen :angel:


*Done! :p*
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 16 jun 2019, 13:18, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Titelnaam aangepast.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even terug over de CLB ondersteuning in het onderwijs. Onze kinderen zijn nu beiden uit het middelbaar. We hebben mogen ervaren dat de ondersteuning vanuit CLB ronduit niets voorstelt. Veel wind maken, infovergaderingen waar je niets bij opsteekt. Als je vragen stelt kunnen ze niet beantwoord worden. CLB personeel dat ook nog een zelfstandige activiteit heeft en daar blijkbaar voorrang aan geven.
Als er dan toch actie ondernomen wordt beperkte dat zich tot een dossier en een contract met de leerling, leerkracht en ouders. Helaas geen enkele opvolging, want de verantwoordelijke CLB was vertrokken (zwangerschap, andere job, reorganisatie, kies maar uit).
De hele structuur van de CLB lijkt geïmproviseerd, geen enkele verantwoordelijkheid of continuïteit. Het lijkt me een organisatie die leeft van overheidsfinanciering waar mensen hun boterham verdienen maar waar resultaten of de leerlingen totaal van geen tel zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat de werking van het CLB betreft hebben wij zeer goede ervaringen met CLB Brugge(n): bekwame mensen die echt met je meedenken en ook buiten school-/kantooruren een afspraak durven inplannen. De opvolging verloopt hier zeer goed.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”