Is 1.5GB voor kids genoeg? (afgesplists uit Telenet topic)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Ik zie bv niet in waarom ik mijn kinderen 25Gb en ongelimiteerd bellen zou moeten geven.
Met Scarlet Red (150min - 1,5Gb) voor €13 zullen ze ook wel al ergens geraken :).
Wat betreft 1,5 gig voor kinderen.. Sorry maar dat krijg je niet meer uitgelegd. De dochter van mijn vriendin had een king. Limiet soms op na 5 dagen! We hebben het maanden volgehouden om de strategie op=op vol te houden maar leverde vaak commentaren en ruzie op. Nu heeft ze van de papa een stuk Wigo gekregen. Voorts wil ze met de papa niks meer te maken hebben maar voor meer limiet wel ze. Ze ging toekomen met 4 gig. Ik vrees dat pa zijn 10 gig rap op zal zijn... Ook zoonlief begint nu te zagen dat zijn 1,5 toch echt niet meer van deze tijd is... Deze zit er na 3 weken over. Begrijpelijk. 2 jaar terug kwam ik ook toe met 1 gig. Tegenwoordig ben ik blij dat ik met love van Orange er 3 heb. Providers evolueren traag mee en proberen zo hun winst te maximaliseren natuurlijk.

[Mod] afgesplists uit de topic Telenet verhoogt prijzen vanaf 4 augustus
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Slafes schreef:Wat betreft 1,5 gig voor kinderen.. Sorry maar dat krijg je niet meer uitgelegd.
Dat was nu net het onderwerp waarover ik niet wou in discussie gaan. Jij hebt het opgenomen en ik kan je maar gelijk geven.

1,5 Gb kan je misschien nog verkopen aan een je kleine mensjes maar niet meer aan een tiener.
Tieners die zich spiegelen en selfies voor de vrienden maken over de meest onbelangrijke dingen op Instagram, WhatsApp, Facebook... Gesprekken van soms enkele minuten bij een jongen maar waar meisjes soms een uur vol lopen te kletsen over hun liefdes tegen vriendinnen.

Snake op je Nokia 3310 was destijds leuk, nu speel je dat online op Facebook tegen je vrienden...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik kom toe met 200-300MB per maand. Ofwel zit ik op de wifi thuis, ofwel op de wifi van het werk. Onderweg gebruik ik Waze en whatsapp, al mijn muziek staat op een SD kaart.
Ik zal wel al te oud zijn :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gaat niet over oud zijn, we hebben elkaar al gezien dus van dezelfde leeftijd en maand na maand zie ik mijn verbruik toch iets lichtjes omhoog gaan. Mijn muziek staat ook op een usb stick, ik zit ook het merendeel op wifi maar de jeugd communiceert anders. Als ik de dochter zie chatten, die doen dat via filmpjes op Snapchat. Om ter stomst eerst maar bon, dat vreet data natuurlijk. :)

Nu, 1,5 gig is echt een beetje voorbijgestreefd voor tieners. De laptop of vaste pc is gewoon vervangen door hun telefoon.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben een jonge twintiger en mijn dataverbruik zit zelfs rond de 10 GB per maand.

Maar dat merk ik ook aan batterij van mijn gsm. Vandaag bv heel de dag op weg en 2 volledige ladingen gebruikt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, de jeugd stuurt geen SMSje meer maar verzend alles via Whatsapp. En die zitten dan nog in tig WhatsApp groepen waar ze niks liever doen dan foto's rondsturen naar elkaar. Dus 10 vriendjes in die groep = 10 foto's binnen halen. En dan zwijgen we nog over Instagram (waar al hun idolen op zitten), Snapchat en andere apps waarvan ik als jonge fossiel het bestaan niet van ken...

Thuis zitten ze inderdaad op de WiFi, maar hun internetgebruik beperkt zich niet alleen tot thuis. "In mijn tijd" was een GSM op school gewoon taboe en was het GSM afgeven als die afging tijdens de lessen. Nu vragen ze vriendelijk op het geluid af te zetten. En niet elke school heeft een (deftige) WiFi verbinding om de BYOD op te vangen van studenten. Ik neem er even de cijfers bij van een school waar ikzelf 2 jaar heb gezeten : het Koninklijk Atheneum aan de Voskenslaan te Gent : 1500 leerlingen (volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Campus_At ... oskenslaan). Hoe zet je zo een groot aantal leerlingen op een publieklijk WiFi netwerk en zorg je ervoor dat allen nog iets of wat van bandbreedte heeft? Laat ons zeggen 2000 devices (elke leerling minimaal één smartphone, vaste lescomputers, smartphones van leerkrachten, ...), dan heb je met een fiberverbinding van 1gbit nog steeds maar 0.5mbit per gebruiker. Iedereen weet inmiddels wel dat dit gewoon extreem traag is, en daarom schakelen ze zelfs op school over op 4G.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hier ook zelfde leeftijdscato. Zit vaak op wifi maar op mobiel zie ik niet zo hard stijgen maar ook mede omdat ik men mobiel toestel goed instel en geen 1000medlingen laat komen en hoop andere settings.

Onlangs naar wigo 25gb gegaan hier en hierdoor hoef je je niet echt zorgen te maken.

Door de 25gb zal het verbruik wel stijgen omdat er ruimte is
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ter informatie : net gekeken op "my orange" : van 27 mei tot gisteren (7 juni, over een periode van 12 dagen dus) heb ik
- 5+ uur gebeld
- 250+ sms berichten verstuurd
- 3.3GB data gebruikt

Ik heb nu gewoon een Koala in LOVE combinatie = 2x 4GB dus. Kom ik (nipt) mee toe.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

krisken schreef:Laat ons zeggen 2000 devices (elke leerling minimaal één smartphone, vaste lescomputers, smartphones van leerkrachten, ...), dan heb je met een fiberverbinding van 1gbit nog steeds maar 0.5mbit per gebruiker. Iedereen weet inmiddels wel dat dit gewoon extreem traag is, en daarom schakelen ze zelfs op school over op 4G.
Wat off-topic, maar niet elke client zal op hetzelfde moment data versturen of ontvangen. Een LTE antenne/cell zal ook geen deftige snelheid geven als er zeg maar 500 gebruikers tegelijkertijd beginnen Youtube te kijken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar heb je absoluut gelijk in, maar vergis je niet : veel toestellen downloaden/uploaden zo goed als continu data, maar daarom niet allemaal tegelijk. Zelfs als 1 op de 5 toestellen dit gelijktijdig doet spreken we nog steeds over "maar" 2.5mbit per device.

Een LTE antenne zal inderdaad geen YT stream kunnen geven aan 500 gelijktijdige gebruikers, maar ik spreek op dit moment nog maar puur over data welke ze in de klas krijgen. Filmpjes, mails, Whatsapp berichten, Snapchat, Instagram. Ik spreek nog niet over de bandbreedtevreters als YT.

Als ik even snel kijk in een straal van 500m rond die school staan er zo maar eventjes 6 masten klaar om hun van bandbreedte te voorzien. Al moet ik wel vermelden dat de nabijheid van een hogeschool en het station Gent Sint Pieters daar absoluut zeker aan bijdraagt.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zelfs áls je ze zou toelaten op een public wifi (en ik weet niet of ik dat zou doen, tenzij met een radius login zodat je elke user int oog kan houden), dan nog ga je een trage lijn hebben.
1) Scholen hebben vaak geen gbit; als er een telenet lijn van 200mbps ligt en nog een backup lijn van proximus is het vaak al veel.
2) Je gaat (als je weet waarmee je bezig bent, grote caveat in school IT) zoiezo vlans maken, en de public vlan in lage qos zetten met bandwidth restrictions. Staff (administratie enzo) en leerkrachten moeten nu eenmaal kunnen werken (incl youtube voor de lessen), dus veel van die bandwidth ga je niet dediceren aan de wifi toe.
Komt daarbij dat lln zo'n wifi idd gaan toetrekken, en je mss nog wifi nodig hebt voor derden, dus tel nog maar een vlan extra met een guest ssid, en de lln ssid als absoluut laagste prio.
Die lln gaan dus idd zeer snel op 4g zitten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik ging nog even uit van de meest simpele netwerk setup in de meest optimale omstandigheden. Maar je vat behoorlijk samen wat ik bedoel @ITnetadmin.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

heist_175 schreef:Ik kom toe met 200-300MB per maand. Ofwel zit ik op de wifi thuis, ofwel op de wifi van het werk. Onderweg gebruik ik Waze en whatsapp, al mijn muziek staat op een SD kaart.
Ik zal wel al te oud zijn :)
Bij het lezen van de reacties behoor je tot de groep die het minst aan elektromagnetische vervuiling doet. :beerchug:
(Elektromagnetische Vervuiling ...sh*t, een taks tip voor de komende regering :bang: )
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vind dat jongeren ook wel moeten beseffen dat alles moet betaald worden,1,5 GB voor Kids (en voll. betaald door de ouders) of meer data,maar dan moeten ze dan maar een bijleg doen,van hun weekend bedrag bijv. die per weekend met 5€ naar beneden gaat,om de maandelijkse abo. kosten te betalen.Zo krijgen ze ook in de mot dat het allemaal niet zo simpel is,en leert men keuzes maken,en omgaan met de gevolgen.
Jongeren die af en toe een job doen,kunnen dit best zelf betalen,hoe dan ook.


Sholen komen erg tekort in het leren met geld omgaan,dat wou ik er ook nog eens bijzeggen.
Laatst gewijzigd door fluppie 08 jun 2019, 11:36, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9752
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dit is geen probleem van limieten op datagebied maar op limieten van opvoeding. Op = op is een simpel principe. Al die data moet betaald worden en gewoon bij blijven geven is gewoon fout. Gaan we dat met zakgeld (wat het eigenlijk ook is) ook doen?

Jongeren moeten ook de waarde van dingen leren en schaarste is daar een goede leermeester in. Ik zou mijn budget ook graag om de zoveel maanden met x% zien stijgen maar dat zal niet zomaar gebeuren en er staat iets (werk) tegenover. Een basishoeveelheid data geven en de rest zelf laten betalen lijkt me verstandiger. Dan is de impuls om wat spaarzamer om te gaan er ineens meer. In de zomer kan een vakantiejob hen ook aan het verstand brengen dat geld niet uit de lucht komt gevallen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

Ik vermoed dat heel veel afhangt van de ouders en de opvoeding.

Hier komen ze toe met dolfijn zen en gebruik van wifi.
Tevens ook geen gsm bij het studeren of in bed...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik denk dat er voor kinderen zelfs een verschil zal zijn tussen jongens en meisjes.

Mijn zoon (13, einde 2de middelbaar), heeft een Vikings abo met 1 gb, hij verbruikt hiervan ongeveer 2/3de.
Er staat ook een tijdslimiet op zijn toestel, dus dat beperkt sowieso het gebruik.
Veel meer dan berichtjes sturen (bijna altijd zonder afbeelding of filmpjes), een spelletje spelen waarbij data is uitgeschakeld, doet hij niet.

Als ik zie hoe onze oudste dochter (11, en volgend jaar dus naar 1ste middelbaar) omgaat met haar gsm, dan denk ik dat zij met het dubbele nog niet eens toekomt. TikTok, Snapchat (beide wel met filmpjes) zijn data hongerig.
Benieuwd naar mezelf of ik hier aan ga toegeven volgend jaar of niet.
Ik zet alvast in op eveneens 1gb. Laat het protest maar komen :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

hier zoon (15) Tempo Easy 10€, 1 à 2x per jaar te betalen, doet alles met wifi en zit uren op pc Youtube te kijken en programmeren,
dochter (18) maandelijks Tempo Giga 4GB 15€ is net genoeg

heb ze van in het begin duidelijk gemaakt dat een smartphone hebben duur is, mijn vrouw en ik hebben Orange Kolibri maar dat begint te weinig te worden :p
ONE + 4 sims
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, ik denk dat we wat te eng denken... Vroeger kwamen ze thuis, gingen ze meteen achter de laptop hangen en achter de vaste pc. Nu komt de laptop er nog enkel aan te pas als het is om iets uit te printen of een powerpoint voor school te maken. Bij mij is dat niet anders, de laptops in huis zijn al maanden niet meer aan geweest, alles verloopt nu via de foon en gamen enkel nog op de vaste pc.

Dat in al die jaren de limieten amper verhoogd zijn dat is voornamelijk het probleem. Niet zo zeer de op=op volgens mij. Kijk naar de beginmaanden van King en Kong. Iedereen ging massaal lopen bij zijn provider omdat je zoveel kreeg bij Telenet, en net dat abo laat nu veruit te wensen over. Ik ken ook al veel ouders die de rekening maken en hun kinderen naar Mobile Vikings overgezet hebben. Bellen doet de jeugd immers niet, SMS'en ook nog amper dus wat is voor het het belangrijkste? Data! Wat is er niet mee geëvolueerd bij veel providers? Data!

Ik herinner mij mijn eerste stapjes met een smartphone nog. Ik zette mijn mobiele data en wifi enkel aan als ik het zelf nodig had. Al de rest stuurde nog sms. Tegenwoordig ben je gewoon constant online of mensen vinden u raar. :) Wachtrij kassa? GSM effe checken. Partner op resto even naar de wc? GSM even checken. :)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Slafes schreef:Ik herinner mij mijn eerste stapjes met een smartphone nog. Ik zette mijn mobiele data en wifi enkel aan als ik het zelf nodig had. Al de rest stuurde nog sms. Tegenwoordig ben je gewoon constant online of mensen vinden u raar. :) Wachtrij kassa? GSM effe checken. Partner op resto even naar de wc? GSM even checken. :)
Auch, pijnlijk waar...
Digital detox? Ik heb me jaren geleden laten schrappen bij Facebook. Ik vond toen dat ik teveel op mijn gsm zat. Ondertussen laat ik me verleiden door nieuwssites (en dan heb ik het niet over hln).

En zo zal het bij de kinderen ook wel zijn. De ene trekt de andere mee in iets nieuws, extra data nodig...

Lastig trouwens tijdens de examens. Ze hebben dat ding nodig om aan klasgenoten eea te vragen, en ondertussen lezen ze de rest van de meuk die op dat ding verschijnt en zijn ze weer hun focus kwijt :-(
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

1,5 GB is tegenwoordig niet veel maar ook niet niets. 2 GB lijkt mij een mooie basis. Misschien in de vakantie wel meer data geven lijkt mij fair.
Ben zelf nog een (oudere) tiener en heb het met minder moeten doen toen Facebook, Whatsapp en later Snapchat opkwamen, al snap ik wel dat ondertussen het verbruik in het algemeen toegenomen is. Een kind dat spaarzaam leert zijn kan daar mee toekomen, het leert dan ook slimmer met technologie omgaan.

Op Whatsapp het automatisch inladen van multimedia op mobiele netwerk uitzetten, kan denk ik ook per groep/contact. Instagram, daar kan je ook data op besparen. Op Snapchat kan je ook zoeits instellen. Youtube: "mobiele data besparen". Op Spotify muziek die je wilt luisteren thuis proberen downloaden, en kwaliteit op mobiele netwerken op laag of medium zetten.
Laatst gewijzigd door jonka 08 jun 2019, 13:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk ook dat je kinderen moet leren omgaan met limieten en grenzen, niet mama en papa die zoveel zuurverdiende centjes zomaar in een top abonnement hoeven te steken zonder dat ze zelf een volledig waardebesef hebben.
Het is niet echt noodzakelijk om de hele dag op facebook te scrollen, youtube te kijken, ...
Dat moet je ze leren om ook eens verder te kijken dan het asociale wereldje van de smartphone.
Persoonlijk zou ik hun GSM-abonnement combineren met hun zakgeld, wedden dat ze plots met veel minder toekomen en er nog wat van leren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@oud/leeftijd
In het abonnement van het werk zit ook data, nu 2Gb.
Ik hoor toch vooral de schoolverlaters (0-2jr werkervaring) klagen, omdat ze voordien van de mama of de papa een abo van 10Gb kregen.
De "ouderen" hebben geen last van die 2Gb limiet, ik dus ook niet.

Mijn kinderen zijn nog te jong om al een GSM te krijgen.
Ze mogen nog telefoneren met de opa met de oude Belfius kaartlezer
Afbeelding

Ik vind een GSM iets zoals dieren: dat geef je niet cadeau zonder de ouders te raadplegen.
Dus er komt pas een GSM voor hen als wij als ouders dat oké vinden en het gebruik zal ook (mee :? ) door ons bepaald worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9752
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Grappig is de opmerking dat je raar zou zijn als je niet om de haverklap je gsm controleert. Misschien is het omgekeerde raarder. Hoe triestig is het als je niet zonder dat bakje kan en het bijna aan een hand lijkt vastgegroeid?

Ik herinner me een geval bij een restaurantbezoek. Een jonger koppel zit er met 2 aan tafel en ze zitten beiden meer op hun gsm dan dat ze elkaar spreken en dat terwijl het resto voor hen zeker een flinke duit uit hun budget kost :bang:

Neen, een beetje minder kan geen kwaad, misschien leren ze nog wat social skills ipv fake news op asociale media.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op is op is een mooi opvoedingsprincipe.
Maar het moet wel met de realiteit mee.
Als je de kinderen nog op een 500MB data abbo (of minder) laat werken (om effe te overdrijven), dan is dat opvoedprincipe ineens veel minder goed qua opvoeding.
Zet gerust een cap en laat ze die ofwel eerbiedigen, ofwel zich eruit kopen met klusjes ofzo, maar wees realistisch op de hoogte van die cap.
Mss gaat 1.5GB inderdaad niet lang genoeg meer mee tegenwoordig, nu de jeugd toch verkast van FB naar Insta en consoorten (alles in beeldvorm, filmpjes en fotos, en dus loodzwaar op de data).
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Leer hun toestel goed in te stellen en beetje kijken op verbruik want als je ze alles geeft dan weten wel hoe dit kan lopen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Buthead, ik denk echt dat je tieners onderschat... :) Die willen echt niet dat papa of mama aan hun foon prutst. Heb van de week aan tafel gezegd om Wifree in te stellen. Boeit niet, heb nu toch 4G genoeg dat ik daar niet mee moet zitten prullen.

Had gezegd van een cap op 4 gig te zetten want meer zou ze noooooooit nodig hebben... Vraag om de cap in te stellen. Nee nee, ga dat zelf wel controleren. Lees, daar gaat haar vader zijn 10 gig. Not my problem, hij betaalt toch niks voor zijn kinderen die praktisch voltijds bij de mama wonen dus mag hij het duurder abo voor zijn dochter alvast betalen. 8)

Aan tieners vanaf 16 heb je bitter weinig te zeggen ze. Vaak zijn dat enorm zware ruzies voor kleine prullen. Internet is voor die mensen geen kleine prul, dat is tegenwoordig hun leven dus pak daar iets op af en het is moord en brand.

Als ik zie hoe ik vroeger was... Inbellen naar BBS'en, Fidonet pollen, Compuserve, het echte internet via Planet Internet... Pa kreeg het wijt als hij de Belgacom rekening in handen kreeg. :) Ik was niet anders dan de jeugd van tegenwoordig hoor.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Kinderen moeten echt niet continue en overal op Instagram/Snapchat kunnen zitten. Als ze eens veel nieuwe foto's willen bekijken moeten ze maar beter zien dat ze op Wi-Fi zijn.
Indien ze zelfs geen moeite willen doen om een beetje spaarzaam te zijn, en 4G als Wi-Fi gebruiken, zal zelfs 10 GB niet genoeg zijn…
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Met duidelijke grenzen groeien kinderen het best.
Dat is geen praat voor de vaak of een wijsheid van 2cents, maar de mening van zowat alle kinderpsychiaters en -psychologen.
Kijk naar "ontaarde" kinderen en je zal merken dat het hen ontbreekt of ontbrak aan duidelijke en consquente grenzen.

Leestips:
Vitamines voor groei
Bibliografie van Peter Adriaenssens
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Buthead, ik denk echt dat je tieners onderschat... :) Die willen echt niet dat papa of mama aan hun foon prutst. Heb van de week aan tafel gezegd om Wifree in te stellen. Boeit niet, heb nu toch 4G genoeg dat ik daar niet mee moet zitten prullen.
Als de wil er niet is om wifi te benutten, dan zou mijn wil om een duurdere formule te betalen ook snel ontbreken :wink:

Ik blijf erbij, 10€ zakgeld per week zoals in onzen tijd is niet meer realistisch.
Geef ze dan eerder 75€ ofzo, dat ze daar leren mee omgaan en tegen limieten aanlopen waarbij ze verstandige keuzes moeten maken.
Gsm, kledij, uitgaan, scooter, fast food, ... Leren sparen (ook een belangrijke!).
De waarde van met geld leren omgaan is volgens mij ook een heel belangrijke levenswijsheid.
Wie z'n beschikbare budget goed kan beheren zal later wel ontdekken "geld maakt geld".
Word je er gelukkiger van? Nee, maar het helpt wel ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vrees dat er velen gaan zijn die nog niet de helft van die 75€ per week krijgen hoor,de meeste mensen hebben het zo al lastig genoeg om alle rekeningen betaald te krijgen,en dan ook nog wat eten op tafel te krijgen.
Ik zie meer en meer tieners die absoluut iets willen bijverdienen,dit is niet alleen in Belgie zo,maar zeker ook in Nederland.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

dochter (18) krijgt hier 15€/week en 15€-Tempo Giga 4GB, rest verdient ze bij bij de bakker.
wifi wordt hier optimaal benut door iedereen, hier wordt met weinig begonnen en verhoogd indien verantwoord, niet omgekeerd.
volgend jaar mogen we nog een kot betalen ook dus iedere € is welkom ;)
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

fluppie schreef:Ik vrees dat er velen gaan zijn die nog niet de helft van die 75€ per week krijgen hoor,de meeste mensen hebben het zo al lastig genoeg om alle rekeningen betaald te krijgen,en dan ook nog wat eten op tafel te krijgen.
Ik zie meer en meer tieners die absoluut iets willen bijverdienen,dit is niet alleen in Belgie zo,maar zeker ook in Nederland.

Is maar een voorbeeld hé...
Als je zo'n tienerdochter die zo'n kast vol met kledij wil, dan moet ze het zelf maar kopen van dat zakgeld bijvoorbeeld.
Wedden dat ze plots met veel minder brol naar huis komen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vind dat men de jeugd zelf niets kan kwalijk nemen,het onderwijs schiet hier duidelijk in tekort,hoe moet men met een gemiddeld bedrag omgaan?? word niet besproken,of aangeleerd in scholen,integendeel.
As ouder staat men dan voor een enorme taak,nl. de jongeren leren omgaan met hun geld,een tel. abo. is daar zeker een onderdeel van .
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Hangt er vanaf he... Ik moet mijn vriendin haar rekening niet maken en al zeker niet die van de ex die geen bal bijdraagt in het onderhoud van zijn kinderen terwijl ze 100% bij mijn vriendin zitten. Het zal me dus weinig raken als diene elke week 50 euro extra moet ophoesten omdat zijn dochter boven de limiet gaat. :)

Ten andere, de dochter doet ook speelpleinen en krijgt niet eens 75 euro zakgeld de maand ze, verre van. Het is wel zo dat mama de bank is en heb van de week nog eens gezegd dat ze veel duidelijker nee moet leren zeggen. Ze krijgt een kleine som zakgeld maar als ze weg gaat krijgt ze er nog eens geld bij toegestopt. Heb ook gezegd dat ze beter een vast bedrag geeft aan het begin van de maand en op=op. :)

Wat niet wegneemt dat ik er bij blijf dat 1,5 gig data gewoon laag is voor de jeugd en daarvoor moet je heus niet constant online zijn. :)

Zeker als je vergelijkt dat je honderden gigabytes krijgt bij je internet abo.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:Met duidelijke grenzen groeien kinderen het best.
Dat is geen praat voor de vaak of een wijsheid van 2cents, maar de mening van zowat alle kinderpsychiaters en -psychologen.
Kijk naar "ontaarde" kinderen en je zal merken dat het hen ontbreekt of ontbrak aan duidelijke en consquente grenzen.

Leestips:
Vitamines voor groei
Bibliografie van Peter Adriaenssens
Ik heb ook zo'n grenzen gekregen destijds. Ik snap nog altijd niet goed waarom.
Mijn kids zijn intussen volwassen. Ze kregen van ons bijna geen grenzen, maar veel meer verantwoordelijkheden.
Het zijn fijne mensen geworden.

On topic: 1,5 Gb is genoeg voor kids. Als je elke dag uren pendelt of op de baan bent durf je al meer op 4G steunen, maar waar kids komen is toch meestal wifi?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

jutuiz schreef:Ik heb ook zo'n grenzen gekregen destijds. Ik snap nog altijd niet goed waarom.
Mijn kids zijn intussen volwassen. Ze kregen van ons bijna geen grenzen, maar veel meer verantwoordelijkheden.
Grenzen of verantwoordelijkheden, het is een tweesnijdend zwaard.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

jutuiz schreef:On topic: 1,5 Gb is genoeg voor kids. Als je elke dag uren pendelt of op de baan bent durf je al meer op 4G steunen, maar waar kids komen is toch meestal wifi?
Het uur op de bus/trein en 7u school? :)

Op school is geen wifi, op de bus en trein ook al niet.

Maw, 4G.

Ik denk dat je ook een onderverdeling mag maken tot 12-13 jaar en daarboven. Voor kinderen, ok, voor tieners echt niet meer. Die abo's zijn echt niet mee geëvolueerd op al die jaren.

Ik kijk nu puur naar mezelf, ik speel geen filmpjes, ik snapchat niet, hoogstens wat fb Lite en een paar spellekes dat ik online speel. Ik navigeer via Waze en maandelijks zit ik net onder de 1 gig... Ik beschouw mezelf dan ook niet eens als een zware gebruiker.

Vorige week zei ik nog tegen mijn vriendin, amai, de jeugd heeft toch een leven. Ik mocht 40 minuten uit het raam van de bus staren, 5 dagen op een week als ik naar school ging. Sindsdien heb ik een grondige hekel aan de bus. Met een smartphone en internet is dat een stuk plezanter me dunkt.

Ach ja, meningen mogen verschillen. :)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Forenzen met het OV is heerlijk. Dat je er voor koos om te staren ligt zeker niet aan het feit dat je geen keuzes had.

Die waren gezien je leeftijd zeker voorhanden. Enkel nu is het leuker omdat het nog meer mogelijkheden heeft en bijzonder handzaam is.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

fluppie schreef:Ik vind dat men de jeugd zelf niets kan kwalijk nemen,het onderwijs schiet hier duidelijk in tekort,hoe moet men met een gemiddeld bedrag omgaan?? word niet besproken,of aangeleerd in scholen,integendeel.
As ouder staat men dan voor een enorme taak,nl. de jongeren leren omgaan met hun geld,een tel. abo. is daar zeker een onderdeel van .
Mijn inziens is dit de taak van de ouders, niet van een school.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”