Hulp bij tv- keuze

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede-forum gebruikers,

Graag had ik jullie advies over de aankoop van een TV voor de living. Onze zithoek is niet zo groot en de afstand van de TV bedraag om en bij de 3.5 à 4 meter max. Gezien de grootte van de ruimte verkiezen we ook een grootte die nogal meevalt, nl. 43 inch.

Ik heb bij onlangs een LED TV van Samsung zien spelen bij een collega thuis van het type UE43RU7100W die om en bij de 450à 500 euro kost. Eerlijk gezegd dacht ik, afgaand op de kwaliteit en aansluitingen, aan een toestel van om en bij de 700 à 750 euro.

Omdat de QLED TVs of OLEDS slechts verkrijgbaar zijn vanaf minimaal 49 inch, hebben we hoger vermelde TV besteld bij Art en Craft voor de prijs van 442 euro.

Ik zie nu dat Samsung toch een 43 inch qled heeft, nl. de QLED QE43Q60R:
https://www.bol.com/nl/p/samsung-series ... 4wQAvD_BwE.

Dit toestel is natuurlijk wel prijziger en het is één van de weinige qleds of oleds in dit formaat.

Mijn vraag is natuurlijk: "welk type zouden jullie kiezen". Samsung heeft ook nog ander 4K UHD's (niet qled) met een grootte van 43 inch maar de verkoper gaf aan dat de beeldkwaliteit van deze, ondanks het feit dat ze een 100 euro meer kosten, niet merkbaar is met de 7100 reeks.

Wat zouden jullie doen: zouden jullie met een beeldgrootte van 43 inch voor een QLED gaan? Op het internet gelezen dat die schermen te klein zijn om ten volle de qled of oled kwaliteit weer te geven ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind €900 voor een 43" TV die je gaat bekijken vanop bijna 4 meter gewoon weggesmeten geld. Je zegt dat je zithoek niet zo groot is, maar 4m is toch echt al een behoorlijk grote afstand, vind ik. Op die afstand kan je ook onmogelijk het verschil zien tussen HD en 4K op een 43".

Volgens deze grafiek (die natuurlijk met een korrel zout genomen moet worden) zou je zelfs niet eens het verschil zien met 720p (HD-Ready) :
Afbeelding.

Als je dan ineens toch bereid bent om tot 900 euro uit te geven, kun je m.i. dan veel beter eerst gaan kijken naar grotere formaten. Of het zou moeten zijn dat je totaal de plaats niet hebt om bvb een 55" te zetten.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

OLED is vooral sterk op het contrast met echte zwartwaarden, dus dat zou je op alle schermgroottes moeten zien (en dat rechtvaardigt de extra prijs). Voornaamste nadeel van OLED is de lagere lichtsterkte.

QLED is gewoon een extra filterlaagje op het scherm dat de kleuren ten goede zou moeten komen. Of je werkelijk een verschil ziet, zou je zelf moeten testen in een winkel (en dat doe je sowieso het best), maar ik betwijfel het.

Op 3.5 à 4 meter zou ik eerder voor een 55 inch scherm gaan. Een goeie backlight en besturingssysteem zijn ook niet te onderschatten maar je moet ook altijd een beetje geluk hebben dat het paneel geen verkleuringen heeft, of gebrekkige uniformiteit van de helderheid.
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

Als je 4m van je tv zit, zou ik toch voor groter gaan dan 43”. Ik zit er zelf even ver van, en heb nu een 65” OLED. Dit formaat is voor mij ideaal. Ervoor hing er een 55” en dit is toch wel het minimum om aangenaam te kijken.

In je bericht zet je steeds QLED en OLED bij elkaar. Mag ik er je wel op wijzen dat dit 2 volledig verschillende technologieën zijn (itt wat Samsung je wil laten geloven). QLED eigenlijk een gewoon LED scherm met een quantum dot filter over. Dit zorgt wel voor betere kleuren en hogere helderheid.
OLED is een volledige andere techniek, waarbij de pixels zelf licht geven en dus geen led backlight nodig is. Hierdoor zijn perfecte zwartwaarden mogelijk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Uiteindelijk toch gekozen voor de Q43Q60R. In de verbouwde living zit ik 3 meter van het scherm en beeldkwaliteit in vergelijking met een vorige 4K TV uit het hogere Panasonic segment (TX40CX800) is heel groot in de positieve zin en vnl. wat kleur, helderheid en contrast betreft. De TV is bovendien geleverd met de smart afstandsbediening waardoor je heel vlot met deze AB ook de digicorder kunt bedienen.
De grootte is een compromis met moeder de vrouw die de grote schermen in onze kleinere zithoek te lomp en onesthetisch vindt. Je vindt steeds minder toestellen in de 32-43 inch reeksen en ik vermoed dat deze op termijn zullen verdwijnen omdat OLED en QLED m.i. op kortere termijn (3 à 5 j) de standaard zullen worden, niet. Zou wie een klein scherm wenst, niet zijn toevlucht moeten nemen tot een pc monitor?

Verder ook groot verschil in de kijkhoek. Niet recht voor het scherm zittend, merk je wel een beetje verlies aan kleur en contrast maar nogmaals, in vergelijking met ons vorig Panasonic toestel een hemelsbreed verschil in de positieve zin. Ook het geluid mag er best wezen. Bovendien zijn er meer dan voldoende aansluitingen (tot 4 X hdmi met ARC), 2X USB, etc.

Enkel ... in de hoeken links en rechts onder is er een kleine opening tussen de schermrand of bezel en het beeldscherm zelf. Is dit een kleine constructiefout of heeft dit enig functioneel of technisch nut ? Wanneer je normaal voor het scherm zit of staat, valt het echt niet op en kan je het zelfs niet merken vandaar dat ik hem niet direct wens om te ruilen.
Misschien domme vraag maar heeft dit enig functioneel of technisch nut of gaat her hier om een kleine constructiefout?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De Q43Q60R kost natuurlijk "maar" €600-700 en een OLED kost €1000,
maar ik vind het gek dat mensen een goeie/dure TV kopen en toch niet voor OLED kiezen.
Werkt de marketing van Samsung dan zo goed: QLED (=LCD) <> OLED?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

heist_175 schreef:De Q43Q60R kost natuurlijk "maar" €600-700 en een OLED kost €1000,
maar ik vind het gek dat mensen een goeie/dure TV kopen en toch niet voor OLED kiezen.
Werkt de marketing van Samsung dan zo goed: QLED (=LCD) <> OLED?
De Q43Q60 is op de meeste plaatsen aangeboden voor 999€. Heb hem op de kop kunnen tikken voor 839 euro bij Vandenborre.

OK, OLED is inderdaad beter maar kun je me eens een link doorsturen met een OLED van 999 euro en onze living is niet zo groot. Ik heb geen esthetisch bezwaar tegen een 50 inch maar in een kleinere zithoek in het huis (4m x 5,5m) heb ik ook liever niet dat de TV het pronkstuk der pronkstukken is inde livng. OLED beginnen maar vanaf 50 inch. Deze Q60R variant doet het echt niet slecht maar nogmaals, akkoord OLED, is en blijft superieur.

Nogmaals zie hier duidelijk verschil in beeldkwaliteit tegenover de TX40CX800 van Panasonic die we voordien hadden.

Iemand die iets kan zeggen over de 'gap' / kleine tussenruimte tussen bezel en scherm zelf?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zal wel een kleine tolerantie opzitten om ieder paneel mooi in een behuizing te kunnen plaatsen, en dan zou het waarschijnlijk meer opvallen indien de bovenrand wat bol of hol staat, neem ik aan. Als je over het beeldpaneel zelf tevreden bent, zou ik voor de rest wat milder zijn.

Je kan bijvoorbeeld eens checken hoe egaal de kleuren en de backlight zijn met een website die het scherm volledig in 1 kleur kan tonen (beeldtest websites en zo).
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 07 jun 2019, 18:56, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

koenraaddeconinck schreef:
OK, OLED is inderdaad beter maar kun je me eens een link doorsturen met een OLED van 999 euro ?
https://www.vandenborre.be/lcd-led-tv/l ... lcd-led-tv
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

OK maar dat is dan direct een joekel van 55 inch.

Het is niet dat ik een absolute aanhanger ben van Samsung en QLED maar waarom maken ze die OLEDS niet in kleinere formaten, bv. 43 inch.

OLED is de techniek bij uitstek nu en in de nabije toekomst. Ga je dan naar een TV moeten van min 55 inch ? Is iedere huiskamer daarvoor geschikt.
Wat voor iemand die ook een beetje aandacht schenkt aan interieur en design?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

koenraaddeconinck schreef:
Het is niet dat ik een absolute aanhanger ben van Samsung en QLED maar waarom maken ze die OLEDS niet in kleinere formaten, bv. 43 inch.

Nu pas 48 inch panelen aangekondigd voor in 2020

https://tweakers.net/nieuws/153548/lg-b ... h-tvs.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

koenraaddeconinck schreef:
heist_175 schreef:De Q43Q60R kost natuurlijk "maar" €600-700 en een OLED kost €1000,
maar ik vind het gek dat mensen een goeie/dure TV kopen en toch niet voor OLED kiezen.
Werkt de marketing van Samsung dan zo goed: QLED (=LCD) <> OLED?
De Q43Q60 is op de meeste plaatsen aangeboden voor 999€. Heb hem op de kop kunnen tikken voor 839 euro bij Vandenborre.

OK, OLED is inderdaad beter maar kun je me eens een link doorsturen met een OLED van 999 euro
Tweakers
Maar je hebt gelijk qua afmetingen, 55" is niet altijd wenselijk.

Mijn schoonmoeder wil haar Pioneer plasma vervangen en ik heb haar aangeraden om voor die OLED van €1000 te gaan.
Binnenkort kan ik dus zelf oordelen hoe een OLED presteert.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Je zal in de positieve zin versteld zijn bij het bekijken van 4K HDR video, geloof me vrij. Het is een superieure techniek. Ik heb zelf een OLED zien spelen in de living van mijn vrienden - 60 inch van LG - en dat is fenomenaal. Maar hun TV-ruimte is nog eens zo groot als de onze en daar misstaat de TV niet. Ga me geen andere woning kopen om een grotere tv te kunnen plaatsen :-D

Met die Samsung heb je bij full array local diming hetzelfde effect: zwart is zwart maar qua breedte en design is een OLED altijd smaller natuurlijk wegens geen backlight. En dat zit je direct ook in een duurdere klasse.

Dat men OLEDs niet maakt in 32 inch ook maar 43 inch is toch al een acceptabel formaat, niet, natuurlijk afhankelijk van de grootte van de leefruimte.

BTW: bij die QLED van Samsung - het type dat ik gekocht heb - die speelt beter bij helder licht dan een iets donkere omgeving. Toen ik een 4K HDR demo van LG afspeelde met de gordijnen dicht, was het zwart - dat bij OLED effectief een pikzwarte achtergrond is - enigszins een beetje wazig grijs.
Bij volle daglicht toch zelfde effect op die Samsung. Daar schijnt ook een verklaring voor te zijn.

Enfin ik hoop dat binnen een 4à5 jaar, als dit toestel aan het einde van zijn levensloop is, er al 48 inch OLEDs zijn of misschien ook wel 43 inch exemplaren. Wie weet. Daar moet toch ook een markt voor zijn ?

En finaal: als ik op youtube naar een 4K HDR demo kijk met dit toestel en nadien naar Telenet, amai dat is erbarmelijk. Mijn overweging was/is ook dat gezien het feit dat Telenet nog zelfs niet full hd uitzendt, laat staan 4K, ik mij de vragen stel bij de zin van OLED voor dagelijks gebruik tenzij je natuurlijk dagelijks Netflix series in full hd bekijkt misschien ... ?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

koenraaddeconinck schreef:
Enfin ik hoop dat binnen een 4à5 jaar, als dit toestel aan het einde van zijn levensloop is
Dat lijkt mij wel zeer jong om een scherm af te schrijven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ja, die verhuist dan naar de kamer van de zoon die momenteel nog een 8- jaar oude plasma LCD heeft. Of die nog 4 of 5 jaar zal meegaan ... ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://tweakers.net/reviews/7068/1/son ... iding.html

Bovenstaand artikel vind ik interessant omdat er ook wat uitleg gegeven wordt over de OLED technologie en de verschillende technieken om beelden te optimaliseren.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Mijn schoonmoeder wil haar Pioneer plasma vervangen en ik heb haar aangeraden om voor die OLED van €1000 te gaan.
Binnenkort kan ik dus zelf oordelen hoe een OLED presteert.
https://nl.hardware.info/reviews/9213/2 ... -innerlijk
LG's 2018 oled-televisies maken allemaal gebruik van dezelfde generatie oled-panelen van LG Display, op dat vlak is er dus geen verschil tussen de B8 en de C8. De chip(set) die het paneel aanstuurt is echter wel anders. De C8 en hogere modellen uit 2018 maken gebruik van de Alpha 9 processor, terwijl de B8 het moet stellen met de minder krachtige Alpha 7 chip.

"qua beeldkwaliteit kunnen we alleen bij een directe vergelijking tussen beide televisies minieme verschillen ontwaren"

B8 999 €
https://www.krefel.be/nl/p/31001584-tv- ... oChZTw_wcB

C8
1.177 € (bangelijke prijs, lokale winkel: 1599-200 €= 1399 €), shop nog nooit van gehoord.
https://el-vidas.nl/lg-oled55c8p?channa ... oCzBTw_wcB

https://www.whathifi.com/advice/hdr10-e ... ed-to-know
HDR10+, a format created by Samsung
"TV manufacturers and studios have to pay Dolby to license Dolby Vision, and therefore have little control over its development and implementation, HDR10+ is a royalty-free, open format that any company, including Samsung’s rivals, can tweak and deploy as it sees fit. It's not entirely free; there is a “nominal” annual administrative fee for the companies wanting to use it."
as a layer of dynamic metadata for HDR10, HDR10+ carries over the limitation to 10-bit colour depth. Dolby Vision goes up to 12-bits, making it capable of reproducing billions more colours.

With 12-bit TVs still the stuff of fantasy, this isn’t a big deal yet - but when they do finally become reality this could be a big differentiator. Of course, there’s every chance that new, open formats (HDR12 and HDR12+, perhaps?) will also arrive at that point.

Conclusie: mijn 3.5 jaar oude samsung voldoet nog meer als voldoende. Maar ik weet wat ik moet kopen, als hij kapot gaat. We kunnen op ons gemak wachten op 12 bit panelen. :-D
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

heist_175 schreef:
Mijn schoonmoeder wil haar Pioneer plasma vervangen en ik heb haar aangeraden om voor die OLED van €1000 te gaan.
Binnenkort kan ik dus zelf oordelen hoe een OLED presteert.
Op onderstaand forum kan je zien hoe je de beste prijzen kan scoren voor een OLED. Voor een goeie duizend euro heb je al de LG E8 die vorig jaar uitkwam op 3500 euro en momenteel in de goedkoopste winkel op 1399 staat.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 832627/190
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.homecinemamagazine.nl/2019/ ... d-tvs-aan/
LG kondigt α9 Gen 2-chip en HDMI 2.1 voor 2019 oled en lcd led tv’s aan
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

heist_175 schreef:Binnenkort kan ik dus zelf oordelen hoe een OLED presteert.
[/quote]
Eén woord: geweldig.
- beelden
- scherpte
- geluid
- afstandsbediening

Onze 9 jaar oude LG werkt nog, maar ik zou wel weten door wat ie vervangen zou moeten worden.
:beerchug: :beerchug: :beerchug:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

heist_175 schreef:
Mijn schoonmoeder wil haar Pioneer plasma vervangen en ik heb haar aangeraden om voor die OLED van €1000 te gaan.
Binnenkort kan ik dus zelf oordelen hoe een OLED presteert.
Is die plasma defect of versleten? Hopelijk heeft die OLED een betere beeldkwaliteit dan haar Kuro.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De plasma is nog in prima staat, maar is gesneuveld (als in: te vervangen) in de interieuraanpassingen die gepland zijn.
De plasma
- heeft een dikke kader
- is bijzonder zwaar en dik
- verbruikt veel
- produceert veel warmte

De plasma gaat in een ander vertrek geplaatst worden, voor een nog te bepalen doel. Wat doe je in een slaapkamer met een TV? In de slaapkamer slaap je en nog wat ander lekkers tussen de lakens. Tenzij je pr0n op TV gaat kijken, al dan niet met uw partner bij u? Of kama sutra om de standjes te leren :)?
Ik betwijfel ook of je voor zo'n oud toestel (met kwalitatief goede technologie) nog veel zou krijgen bij een verkoop
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Die plasma behoort tot de energievretende generatie, ik zou die nu anno 2019 toch echt een nieuwe bestemming geven (containerpark).
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”