Jonge tweedehands wagen kopen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Zo langzaam op zoek naar een nieuwe auto, graag wat meningen, tips, advies, ...

Eerst en vooral niet op zoek naar een splinternieuwe wagen, een auto is een gebruiksvoorwerp voor mij waar ik eens met m'n vuile kleren in wil kunnen zitten en de koffer eens wil volproppen voor naar het containerpark te rijden. Geen stal uiteraard, laten we zeggen geen autoliefhebbers (+-7500 km per jaar) en helemaal geen statussymbool.
Laat een ander oom maar de absurde waardevermindering van een nieuwe wagen voor z'n rekening nemen.

De categorie die ons aanspreekt:
Seat Leon > mooiste
BMW 1 > niet zo veel duurder
Toyota Auris > Betrouwbaarste, zeker niet de mooiste
Skoda > Lijkt me wel wat prijs kwaliteit
Mazda 3?
Absoluut niet: Franse rommel (Citroen, Renault, Dacia, Peugeot, ...)!

Nog voorkeuren?
Benzine, betrouwbaar want auto is eerder oprijden, (trekhaak).

Wat me opvalt:
Een "luxewagen" als BMW 1 lijkt me niet zo veel duurder dan de andere wagens als jonge occasie?
Correcte vaststelling? Waarom zou ik dan geen duurdere wagen qua catalogusprijs nemen?

Twijfels:
Garage met "garantie" of particulier?
Sweet spot voor occasiewagens? (0 - 4 jaar oud, km ???)


Tips welkom voor het bos door de bomen te zien.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Vergeet niet dat het onderhoud van premium merken ook meer premium prijzen heeft :-)

Als je toch voor een jonge bimmer wil, check dan zeker de duitse premium selections. Scheelt veel in prijs ... en je kan ze bij je garagist bestellen. Zij kunnen de voorraad laten zien, en doen de import.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Eerst en vooral niet op zoek naar een splinternieuwe wagen, een auto is een gebruiksvoorwerp voor mij waar ik eens met m'n vuile kleren in wil kunnen zitten en de koffer eens wil volproppen voor naar het containerpark te rijden. Geen stal uiteraard, laten we zeggen geen autoliefhebbers (+-7500 km per jaar) en helemaal geen statussymbool.
Laat een ander oom maar de absurde waardevermindering van een nieuwe wagen voor z'n rekening nemen.
Ik zie naar wat je voorkeur gaat naar welke wagens je zelf opnoemt maar als ik bovenstaande dan lees denk ik eerder aan eentje waar je een afkeer van hebt mooi zijn ze niet maar verder....
Dacia Logan (€7000 nieuw!)
Dacia Logan MVC
Kost geen hol, betrouwbaar, en onderdelen zijn ook goedkoop. Voor 7500km moet dat volstaan.
Maand terug een kennis die ook zo over een auto denkt een Dacia Logan 7 zits 1.6 benzine van 2008 aan de hand gedaan.
11jaar oud geen roest zelfs de uitlaat niet en de motor even droog als de woestijn. Rommel zou ik het niet noemen ik weet er veel rondrijden met +300.000km op een motor.

Suzuki Baleno
Skoda en Seat zijn beide "b" merken van Volkswagen.

Onderdelen van een auto zijn gerekend naar de nieuwprijs. Je kan met een BMW 7 rijden voor geen geld maar een remklauw zal nog altijd €1000 kosten ipv 100 om iets te zeggen ;).

Ik zeg particulier als je een goeie deal kan doen.
Dealer €7500
Particulier €6500
Als je echt pech hebt heb je €1000 kosten aan de particuliere maar weinig kans. De dealer rekent meer om die garantie verzekering te betalen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Zo'n BMW spreekt wel aan, en zeker met premium-selection waarborg. Maar... als je verder kijkt dan de 4 jaar garantie en imago niet belangrijk is,
dan moet je in deze categorie een goede benzinewagen bij de japanners Mazda, Honda, Toyota zoeken. Meestal kom je dan ook nog terecht - ik vind dat opvallend eerlijk gezegd - bij garagisten die nog hun stiel kennen.

Minder voor de hand liggend, maar wij hebben thuis al 16 jaar een Fiat Punto 1.2 lopen, en tegen elke verwachting in zijn aan die wagen nog nauwelijks kosten geweest (nieuwe silentblocks vorig jaar, een ruitwisser vervangen) . Dat wagentje blijft maar meegaan, en snort nog als dag één.
Dus in de Fiat-stal zoeken naar pakweg een Fiat Tipo / Alfa Guillietta kan echt ook wel interessant zijn.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Tipo, Panda en Punto zijn autos die echt heel goed scoren wat betreft onderhoudskosten.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kijk ook eens of de BMW 1 waar je naar kijkt een kale is of eentje met een aantal opties. Kaal vind ik ze maar wat droef.

Misschien toch even ingaan tegen de flow. Een bmw motor krijg je volgens mij niet kapot. De afwerking is een stuk beter dan pakweg een seat, ik heb beide gehad. Geluidsisolatie vind ik heel belangrijk en dat is bij de Duitse merken vaak toch wel wat beter dan sommige andere. Het is wel waar dat je er een meerprijs voor betaalt.

Bron: eigen ervaring.

Raar dat vw niet meer opduikt? Heel deftige auto's die lang ondersteund blijven.

Ik vrees dat je evenveel opinies als ervaringen zult krijgen. Uiteindelijk zal het belangrijkst zijn dat je een eerlijke verkoper vindt die geen auto verkoopt die verongelukt is geweest en de teller niet teruggedraaid is. Zie car pass!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Stel u bij de "luxe" van BMW niet veel voor.
Kijk naar de exacte uitvoering en opties, want er zijn heel wat kopers die vooral de badge op de oprit willen hebben staan, maar niet opteren voor een comfortabele wagen. Net als bij Audi is, op het stuur, de stoelen en de wielen na, alles een duur te betalen optie bij BMW.
Verder zou ik een BMW1 niet plaatsen naast een Seat Leon, Toyota Auris, Skoda Octavia. Een BMW1 is van binnen een bijzonder kleine auto.
Zelfs de vergelijking met een BMW3 is maar zo-zo. Ik heb met 3 versies van BMW3 gereden: BMW3 berline 2008, BMW3 berline 2012, BMW3 touring 2004.
Alle 3 waren heel lamentabel qua binnenruimte én comfort: zitruimte (achterwielaandrijving moet van de motor tot aan de achterwielen geraken...) én koffer. Ik ben met die BMW3 2012 naar Parijs en terug gereden, en had net voordien met mijn Ford Focus Clipper 2008 naar Ameland en terug gereden. Bij aankomst in Holwerd (veer naar Ameland) waren we zo fris als een hoentje, bij aankomst in Parijs was ik blij dat ik de auto eindelijk kon parkeren.
Ik vergelijk met een Skoda Octavia Combi 2010, Ford Focus Clipper 2008, Ford Focus Clipper 2012, Opel Astra Sports Tourer 2016.
Skoda Octavia Combi 2019: 1,3ton - koffer 610/1740
BMW1 2019: 1,4ton - koffer 360/1200

Ik begrijp dus werkelijk niet hoe BMW zou populair kan zijn: geweldig duur, klein van binnen en navenant niet bepaald comfortabel.
Tenzij je voor de premium uitvoeringen gaat, maar dan zal je qua prijs niet in de buurt van de andere opgesomde merken/types komen.

Raadpleeg ook de betrouwbaarheidscijfers van allerhande bronnen (TestAankoop, VAB, ...) en ook daar zal je zien dat (oa) BMW niet speciaal goed uit de scores komt (al zijn er ergere). Denk ook aan de kost voor onderhoud én zoek een garage die je kent/vertrouwt. Bij elk merk zal je wel smeerlappen vinden. Toyota in Deurne is bv echt niet meer hetzelfde als toen Vanstechelman het uitbaatte.

Kijk ook naar taksen en verzekering. De niet "premium" merken zijn veel beter in het bekomen van een lage fiscale PK (een proxy voor cilinderinhoud) voor een gegeven vermogen. Op de website van de Vlaamse overheid kan je zelf BIV+VB simuleren (klik).
Een BMW is - voor hetzelfde vermogen - duurder om te verzekeren dan een Volvo of Toyota omdat er met BMW's meer ongevallen zijn (roekeloze rijders). Dat zeg ik niet, zie hieronder. In het beste geval heeft uw verzekeraar een online tool waar je simulaties kan draaien. Hoe duurder de wagen (catalogusprijs), hoe hoger de verzekeringspremie ook, dat is meestal een % tov de aanschafprijs.
DeStandaard 17/04/2019 - Waarom een autoverzekeraar soms wel heel persoonlijk wordt
‘Een verzekeraar probeert steeds een inschatting te maken van het risico op een ongeval – de mogelijke frequentie dus – en de ernst ervan. “Frequentie maal ernst” bepaalt in grote mate de hoogte van je premie.’
‘Daarbij speelt ook het imago een rol: kies je voor een gezinswagen of toch eerder voor een sportief model? Volvo heeft bijvoorbeeld even krachtige wagens als BMW, maar het merk zet bewust in op een veilig imago. Verzekeraars hebben er bijgevolg meer vertrouwen in dat de wagen gekozen wordt door voorzichtige chauffeurs. Zo kwam in 1992 een samenwerking tot stand tussen Volvo Group en de verzekeraar Baloise Insurance: samen richtten ze Amazon Insurance op, specifiek voor Volvo-chauffeurs.’
Toch hoeft dit niet te betekenen dat de hoogste schadelast bij Porsche-eigenaars zit. ‘Zij springen doorgaans zorgzaam met hun wagen om. Laten we zeggen dat het grote risico ergens zit tussen de deux chevaux en de Porsche.’ (lacht)
Kijk zeker eens naar directiewagens. Bij Ford hebben ze directiewagens die meteen een fors stuk goedkoper zijn dan een nieuwe en ook gewoon alle nieuwe snufjes hebben. Een directiewagen Ford Focus break kost €15K (AB Automotive, Vilvoorde).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt voor de waardevolle meningen!
devastator schreef:Vergeet niet dat het onderhoud van premium merken ook meer premium prijzen heeft
Onderhoud mag gerust iets meer kosten, als dat in verhouding is tot de kwaliteit van de wagen.

q-tec schreef:Ik zie naar wat je voorkeur gaat naar welke wagens je zelf opnoemt
Komt er op neer dat ik een compactere wagen zoek waar de kofferruimte optimaal benut wordt.
Ik vind de Franse wagens vaak een mooie wagen met veel snufjes voor hun prijs (die velen weten te overtuigen).
Maar die worden een lopende rekening als ze wat ouder worden, dat is nu echt een auto om tijdig te verkopen en een ander met de miserie te laten zitten.
Zeker geen de past in m'n filosofie, what the f*** boeit me dat m'n auto 15 jaar oud is en z'n ding nog doet.
Zelfde mening over particulier kopen, wat je bespaart kan je toch al eens een redelijk mankement het eerste jaar mee laten repareren.

jutuiz schreef:Maar... als je verder kijkt dan de 4 jaar garantie en imago niet belangrijk is,
dan moet je in deze categorie een goede benzinewagen bij de japanners Mazda, Honda, Toyota zoeken. Meestal kom je dan ook nog terecht - ik vind dat opvallend eerlijk gezegd - bij garagisten die nog hun stiel kennen.
Jammer dat alle Japanners nogal saai ogen, onder andere de achterlichten moeten precies lelijk zijn.
goztow schreef: Raar dat vw niet meer opduikt? Heel deftige auto's die lang ondersteund blijven.
VW vind ik eigenlijk maar weinige mooie modellen te hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mooi is heel subjectief. Ik zou in jouw plaats eerst eens een lijstje maken met criteria en hun belang. En ik zou geluidsisolatie er zeker ook op zetten ;).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Goztow schreef:Een bmw motor krijg je volgens mij niet kapot. De afwerking is een stuk beter dan pakweg een seat, ik heb beide gehad. Geluidsisolatie vind ik heel belangrijk en dat is bij de Duitse merken vaak toch wel wat beter dan sommige andere. Het is wel waar dat je er een meerprijs voor betaalt.
Dat van niet kapot krijgen is BS :-) Bij mij in de familie 2 gevallen van een scheurtje in de motorblok.
Geluidsisolatie is idd in orde, maar de Fransen doen het toch net wat beter.

Edit: Ben zelf een BMW rijder
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet niet vanaf wanneer je een Franse wagen (citroen C4) als 'oud' zou noemen en hij een lopende rekening wordt?
De mijne gaat volgende week de deur uit met 225000km op de teller. Buiten de distributieriem en de roetfilter (beide samen met een groot onderhoud 1700€) en 2,5 set banden en normaal garage onderhoud zijn dit de enige 'lopende kosten' geweest.
Natuurlijk als de rechtervoet enkel los of neer kent, moet ik er geen tekening bij maken, maar dit kan je nooit achterhalen.

O ja je had Volvo niet vermeld, sommige modellen rijden met exact dezelfde motor als ikzelf met mijn C4.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

honda4life schreef:Komt er op neer dat ik een compactere wagen zoek waar de kofferruimte optimaal benut wordt.
Dan ben je bij BMW sowieso aan het verkeerde adres, vrees ik (die een niet zo compacte BMW mét kofferruimte op de oprit heeft staan).

Kofferruimte voor een beperkt budget: Scoda Octavia (CNG al overwogen?) of een spotgoedkope Dacia Logan MCV, zoals hier al vermeld.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

.
Laatst gewijzigd door kamiel 20 mei 2019, 23:34, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Opvallend dat niemand Kia vermeld. 7 jaar garantie is een pluspunt, toch...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Komt er op neer dat ik een compactere wagen zoek waar de kofferruimte optimaal benut wordt.
Ik vind de Franse wagens vaak een mooie wagen met veel snufjes voor hun prijs (die velen weten te overtuigen).
Maar die worden een lopende rekening als ze wat ouder worden, dat is nu echt een auto om tijdig te verkopen en een ander met de miserie te laten zitten.
Zeker geen de past in m'n filosofie, what the f*** boeit me dat m'n auto 15 jaar oud is en z'n ding nog doet.
Zelfde mening over particulier kopen, wat je bespaart kan je toch al eens een redelijk mankement het eerste jaar mee laten repareren.
Uit je eigen lijst zie ik dat die wagens ongeveer starten aan €13.000 buiten de Skoda fabia die goedkoper is en meer koffer ruimte heeft.
Maar een Dacia is geen Franse maar een Roemeense wagen, oude technologie van Renault die robuust is en niet kapot gaat. Voor 14.000 kan je er u al 2 nieuwe gewone logans kopen.

En hou ook rekening wat een onderhouds kost bij de wagen die je koopt...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Persoonlijk zou ik ook rekening houden met de NCAP score van een auto.

Dacia valt bij mij dan sowieso af.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik een deur van een wagen dicht sla weet ik meestal al genoeg... ik zie hier een aantal merken passeren waarbij ik bang heb dat ze er langs de andere kant terug uitvliegt (maar dat is kwaliteit die ergens zit en dus geld kost).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

klinkt dom... maar lada.

ik ken een man die 30j!!!! met dezelfde lada (niva) alles heeft gedaan, en ik garandeer je dat dat ding afgezien heeft.
is gewoon quasi niet stuk te krijgen, en als een betrouwbare auto je doel is, die als werkpaard moet dienen, zit je daar gewoon goed.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Die man was mogelijk eigenaar ook van een tankstation :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Splitter schreef:klinkt dom... maar lada.

ik ken een man die 30j!!!! met dezelfde lada (niva) alles heeft gedaan, en ik garandeer je dat dat ding afgezien heeft.
is gewoon quasi niet stuk te krijgen, en als een betrouwbare auto je doel is, die als werkpaard moet dienen, zit je daar gewoon goed.
Mijn tip om naar de BIV+VB te kijken zou ik toch ter harte nemen, want Lada is heel slecht qua uitstoot en dus qua taksen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

wied schreef:Die man was mogelijk eigenaar ook van een tankstation :-D
LOL, dat nu weer niet :)
maar het klopt wel dat die dingen best enorm veel dorst hebben... het is dan ook geen aanrader om dat je dagelijkse woon-werkwagen te maken,
maar als TS 7500km op jaarbasis doet, oftewel een 600tal/maand (das dan gemiddeld 60 liter) is dat wel nog te overwegen...
vooral omdat het zo een betrouwbaar werkpaard is en je er best veel in kan gooien.

opmerking van heist is trouwens inderdaad wel belangrijk op mee te nemen, de jaarlijkse taks valt wel mee, maar de inschrijving kost je al gauw 5000 euro... (maargoed, deel dat op 20j en dan valt ook dat weer mee)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik raadt je aan om allesinds naar geluids isolatie te letten, ik heb zelf een full optie Opel Astra J, 2014 (al wat ouder).

Deze hoordt bij de lagere middenklassers, en het rij & wind geluid is toch wel om gek van te worden.

Onze gloednieuwe Peugeot 308 SW is ook zo'n herrie om mee te rijden.
Terwijl de bedrijfswagens waar we meestal mee rijden (Audi a4's en BMW 3 series) een heel andere wereld is qua isolatie.

Zelfs met banden zo dun als elastiekjes is het nog een pak stiller dan een goedkopere auto.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

DarkV schreef:Als ik een deur van een wagen dicht sla weet ik meestal al genoeg... ik zie hier een aantal merken passeren waarbij ik bang heb dat ze er langs de andere kant terug uitvliegt (maar dat is kwaliteit die ergens zit en dus geld kost).
Audi heeft designers in dienst (naar ik me laat vertellen) die zich buigen over het gevoel en het geluid van de dichtslaande deur. De reden is dat als je in een showroom naar een auto gaat kijken, en zolang je er niet meer rijdt, het geluid van de dichtslaande deur vaak de enige indruk van beweging en kwaliteit van het voertuig is. Is Audi daarom beter? I seriously doubt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Men doet dit heus niet alleen voor de deur maar voor ieder onderdeel van de wagen... en dat is dus toch een ander kwaliteitsniveau.

Ik ontken niet dat je bij de grote merken een deel voor hun naam mag betalen, maar dat is heus niet het enige.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat je misschien toch eens op een iets meer gespecialiseerd forum je vraag gaat moeten stellen.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Kijk ook eens hier:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/

(klik dan ook op de verschillende types onder "Alle Ergebnisse der Fahrzeugklassen")

Dit gezegd zijnde:
Onze Renault Clio (diesel) van 17 jaar oud en 285 000 km op de teller (altijd buitengestaan) rijdt nog steeds prima, zuinig (4.0l/100km) en met weinig kosten.
Onze Toyota Avensis van ongeveer dezelfde leeftijd en met 255 000 km begint te roesten, al heeft die altijd binnengestaan.
Bij de Skoda (benzine) van mijn broer heeft de motor het begeven na 7 jaar en minder dan 100 000 km. Niet meer te herstellen. Hij is er niet over te spreken.
En de twee auto's waarvoor ik de voorbije jaren ben uitgestapt om te helpen duwen, waren BMW's.

Ik denk dat je nu best eerst de verkiezingsuitslag afwacht, want dat kan een indicatie zijn van mogelijke wijzigingen in de taksen op diesel/benzine/elektrische auto's.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Albert Peetermans schreef:Kijk ook eens hier:
Dit gezegd zijnde:
Onze Renault Clio (diesel) van 17 jaar oud en 285 000 km op de teller (altijd buitengestaan) rijdt nog steeds prima, zuinig (4.0l/100km) en met weinig kosten.
Is dat verbruik op de boordcomputer of werkelijk verbruik?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Albert Peetermans schreef:Kijk ook eens hier:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/

(klik dan ook op de verschillende types onder "Alle Ergebnisse der Fahrzeugklassen")
Interessant tabelletje. Als je trouwens nog even kan wachten, eind dit jaar gaat mijn BMW 520d Berline de deur uit (in tabel bij de top - BJ2013-2014) voor een redelijk bedrag :-)

Maar ik wacht ook nog even de verkiezingen e.d. Af om te weten wat de beste keuze/koop zal zijn. Op dit moment beklaag ik het me nog altijd niet dat ik de BMW diesel nog niet vervangen heb door iets elektrisch (hybride is boerenbedrog in mijn ogen).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

lanadekat schreef:
Albert Peetermans schreef:Kijk ook eens hier:
Onze Renault Clio (diesel) (...) rijdt nog steeds prima, zuinig (4.0l/100km) en met weinig kosten.
Is dat verbruik op de boordcomputer of werkelijk verbruik?
Die heeft geen boordcomputer! En ik rij er elke dag op en af mee naar Zaventem, in de spits.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

BMW : wegblijven als je rationeel wil kopen. Onderhoud en wisselstukken en slijtageonderdelen zijn bij premium-merken nu eenmaal duurder.

Mazda 3 : Ga eens proefrijden of skyactiv je ligt (hoogtoerig , wat minder koppel onderin in vergelijking met de downsize turbo motoren)
Nadelen : koffer niet de grootste in zijn segment, hoofdruimte/beenruimte zitplaats achterin, erg slecht zicht naar achter wegens enorm grote C-stijl.
Wel ook een heel mooie auto ;)

Seat leon : is mqb platform , motoren en techniek van de golf. Gebruikte materialen binnenafwerking staan wat lager op de ladder, maar past wel bij een rationeel profiel. Qua prijs denk ik dat seat tegenwoordig zelfs wat goedkoper is dan een gelijk uitgeruste skoda.
Seat is sportiever / directer afgesteld (geeft meer rijplezier, als je geen fan bent van de 'overdreven' comfort' van de franse merken ben je meestal wel tevreden in een seat) , skoda heeft in principe de grootste koffer in zijn segment en is comfortabeler afgesteld.
Als kofferruimte belangrijk is : ST versie van de leon

Toyota : hybride techniek blijkt degelijk te zijn. Maar het batterypack is zo kostelijk dat een auto vlug economisch total-loss is als het vervangen moet worden. Ik zou het persoonlijk niet aandurven (weet ook niet of de brandstofbesparing wel significant genoeg is daarvoor)

Tipo : Blijkt een ouderwetse motor te zijn met een ongunstig verbruik. Van de gebruikte materialen in het interieur was ik ook allesbehalve onder de indruk.

Persoonlijk zou ik voor de leon (ST) gaan. Geeft nog wat rijplezier (is meer op sportiviteit ingesteld ,zoals de A3 die op hetzelfde platform staat) en is toch een praktische auto. Samen met mazda en de tipo (die ik zou laten staan wegens ouderwetse motor) is de leon nog de mooiste ook. Ik doe het onderhoud en sommige herstellingen zelf en dat is bij VAG meestal eenvoudiger (veel info te vinden , makkelijk wisselstukken vinden ...)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Mijn persoonlijke mening ga voor de toyota. Batterij gaat niet zomaar stuk. Dacht dat je sowieso 10 of 12 jaar garantie hebt. Auris is niets voor niks een jaar of 2 terug als betrouwbaarste in zijn klasse uitgekomen. Door de duitse wegenwacht nota bene. :lol: ook is de herverkoopwaarde zeer hoog. Er zijn zeker nog heel wat argumenten. Ik denk dat het echt een no brainer is. Ik rijd al een tijdje toyota hybride en ga nog niet direct afstappen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Nexus1980 schreef:Mijn persoonlijke mening ga voor de toyota. Batterij gaat niet zomaar stuk. Dacht dat je sowieso 10 of 12 jaar garantie hebt. Auris is niets voor niks een jaar of 2 terug als betrouwbaarste in zijn klasse uitgekomen. Door de duitse wegenwacht nota bene. :lol: ook is de herverkoopwaarde zeer hoog. Er zijn zeker nog heel wat argumenten. Ik denk dat het echt een no brainer is. Ik rijd al een tijdje toyota hybride en ga nog niet direct afstappen.
Ik hoor dat er Prius taxis rondrijden (zelfde aandrijflijn) die 400k halen met de originele batterij. Ik heb zelf een Ct200h gereden (zelfde aandrijflijn), op 170k verkocht en die wagen was eigenlijk nog als nieuw. Je moet wel kunnen leven met dat type aandrijflijn.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is vaak een beetje een trade-off tussen moderne techniek en betrouwbaarheid, en dan is een Toyota hybrid volgens mij niet zo'n slechte keuze. Veel moderne turbo benzinemotoren zijn behoorlijk delicaat; VW TSI motoren (die dus ook in Seat en Skoda zitten) hebben de voorbije jaren veel problemen met de distributieketting gehad, de turbo begeeft het wel eens,... De BMW 1 van enkele jaren terug durft ook wel eens problemen met de distributieketting geven. "Automaten" zijn vaak dubbelkoppeling transmissies met droge koppeling, en die koppelingen slijten behoorlijk waardoor de auto na verloop van tijd erg schokkend vertrekt. BMW gebruikte die dubbelkoppeling overgens niet in de vorige reeks, dus die zal daar geen last van hebben.
Klassieke atmosferische motoren hebben minder problemen, maar die verbruiken wel ruim een liter extra, en veel pit zit daar niet in. Met 7500 km/jaar zal die liter brandstof/100 km het verschil niet maken, en het hangt er dus vanaf wat voor ritten je vooral doet. Op autostrade is een TSI met 150 pk wel leuker natuurlijk :)

Toyota heeft in de hybrides motoren die de Atkinson-cyclus gebruiken (die minder compressie uitvoeren doordat je de inlaatklep "te laat" sluit) die voor hun cylinderinhoud niet veel vermogen leveren, maar wel erg efficiënt zijn en door hun laag specifiek vermogen mechanisch niet erg gepushed worden. Een Auris heeft bv een 1.8 liter met 100 pk. Dat deden auto's in de jaren '80 ook al... Het gebrek aan vermogen en vooral koppel wordt in een hybride opgelost door de elektromotor, die hopen koppel heeft en de benzinemotor helpt wanneer nodig. Tegen 210 over de Duitse autostrades racen kan je er niet mee (maar dat was je waarschijnlijk toch niet van plan) en het geluid van de CVT is een beetje wennen, zeker als je al eens graag op de gas duwt, maar het is best een aangename auto. Het TV-programma Strippers Cars for Cash (op National Geographic) heeft ooit een eerste generatie Prius gekocht om die voor onderdelen te verkopen, en heeft de batterij uiteindelijk aan een engineeringbureau dat zonnepanelen ging leggen verkocht, want als wisselstuk was er geen vraag naar, ze gaan blijkbaar langer mee dan de rest van de auto.

Wat onderhoud betreft: ik weet eigenlijk niet of die premiummerken echt duurder zijn. Ik heb als bedrijfswagen een Ford gehad, en nadien een Audi, en in beide gevallen kreeg ik van de garage een duplicaat van de onderhoudsfacturen. Die van Ford waren zeker niet lager dan die van Audi.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nexus1980 schreef:Mijn persoonlijke mening ga voor de toyota. Batterij gaat niet zomaar stuk. Dacht dat je sowieso 10 of 12 jaar garantie hebt. Auris is niets voor niks een jaar of 2 terug als betrouwbaarste in zijn klasse uitgekomen. Door de duitse wegenwacht nota bene. :lol: ook is de herverkoopwaarde zeer hoog. Er zijn zeker nog heel wat argumenten. Ik denk dat het echt een no brainer is. Ik rijd al een tijdje toyota hybride en ga nog niet direct afstappen.
Beetje raar dat de garage volhangt met reclame voor een batterijverzekering... voelde mij daar niet echt gerustgesteld door.
Blijkbaar draait de motor van zo'n Auris ook maar 3 toerentallen, de automatische versnellingsbak is variabel.
Vrees dat het motorgeluid storend is op langere afstanden en autostrade zo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Blijkbaar draait de motor van zo'n Auris ook maar 3 toerentallen
Dat is niet helemaal waar. De motor zoekt zijn optimale rendement, wat betekent dat als je volgas geeft de motor meteen behoorlijk hoog in toeren zal gaan en dan aan hetzelfde toerental blijft hangen terwijl de versnellingsbak varieert. Dat geeft in het begin een beetje een raar gevoel, je verwacht dat de auto gaat schakelen en het toerental ineens een stuk zakt, maar dat doet die niet. Het klinkt gewoon "anders". Aan constante snelheid gaat die aan een laag toerental draaien, omdat je dan niet zo'n groot vermogen nodig hebt. Op autostrade klinkt die niet anders dan een andere benzinewagen.

Op autostrade verkies ik nog altijd een dikke diesel die in negende versnelling 1200 toeren draait, maar met jouw kilometrage heeft dat weinig zin :)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

honda4life schreef:Beetje raar dat de garage volhangt met reclame voor een batterijverzekering... voelde mij daar niet echt gerustgesteld door.
Blijkbaar draait de motor van zo'n Auris ook maar 3 toerentallen, de automatische versnellingsbak is variabel.
Vrees dat het motorgeluid storend is op langere afstanden en autostrade zo.
Ik heb die reclame nog nooit gezien, zo'n verzekering is me ook nog nooit voorgesteld. En heeft ook geen zin m.i..
Het is wel een feit dat Toyota's zo weinig herstelling en vervangingen kennen dat een Toyota garagist een groot stuk omzet mist tov bv. de Franse merken (ik hoor dat de verschillen tot 15% in omzet kunnen gaan voor gelijke grootte van garage). Het is misschien een manier om wat centen in het laatje te krijgen? :-)

De motor draait alle mogelijke toerentallen, maar zoekt bij versnellen vaak de hoge toeren op. Da's storend ja, zeker in het begin als je nog niet door hebt hoe je best met een hybride kan rijden. De huidige generatie (die met een tradtionele 1ste versnelling werkt) of de zwaardere hybrides (zeker die met 4 wiel aandrijving werken) hebben daar veel minder last van.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

honda4life schreef: Beetje raar dat de garage volhangt met reclame voor een batterijverzekering... voelde mij daar niet echt gerustgesteld door.
Je kan erbij denken dat een verzekering pas opbrengt (voor hun) als die eigenlijk niet meer nodig is en je voelt je misschien al iets beter :angel:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

tien schreef:
honda4life schreef: Beetje raar dat de garage volhangt met reclame voor een batterijverzekering... voelde mij daar niet echt gerustgesteld door.
Je kan erbij denken dat een verzekering pas opbrengt (voor hun) als die eigenlijk niet meer nodig is en je voelt je misschien al iets beter :angel:
Of een tegenzet tegen de Koreanen die intussen ook volop inzetten op hybride / plug in ev / ev maar wel (to be checked) de 5 of 7 jaar garantie geven?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat overigens wél erg regelmatig kapot gaat bij de Auris is de STARTbatterij (de gewone 12V loodbatterij). Kost 60-90 eur als die vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:Wat overigens wél erg regelmatig kapot gaat bij de Auris is de STARTbatterij (de gewone 12V loodbatterij). Kost 60-90 eur als die vervangen moet worden.
Dat zal wel de ziekte zijn van de meeste merken met start-stop.
Ik wil het nog wel eens zien hoor of je op het eind van de rit meer brandstof etc. hebt kunnen besparen tov. de kost van een batterij (al dan niet te laten vervangen in de garage).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”