KBC sluit opnieuw 51 kantoren

Plaats reactie
Matthias_VL
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

KBC sluit opnieuw kantoren

Geld KBC hervormt zijn netwerk van bankkantoren. Dat heeft de bank vanochtend bekendgemaakt. Er worden dit jaar 65 kleinere kantoren omgevormd tot automatenkantoren, 51 bestaande automatenkantoren worden gesloten.

KBC zegt zijn distributienetwerk af te stemmen op het wijzigende klantengedrag, waarbij steeds meer klanten kiezen voor digitaal bankieren. “In het eerste kwartaal van 2019 bankierde 57 procent van de klanten enkel nog via een digitaal kanaal”, aldus KBC.

Tegen eind 2019 worden 65 kleinere kantoren omgevormd tot automatenkantoren. Dat betekent dat de automaten voor afhalen van cash, opvragen van rekeninginfo en het doen van overschrijvingen beschikbaar blijven, maar dat klanten voor een gesprek met een KBC-medewerker naar een naburig kantoor moeten. De betrokken werknemers van de kantoren worden elders ingezet binnen de bank.
Lees ook
Klachten van consumenten over banken gaan vooral over fraude bij online bankieren

“Amper klanten”

Er worden ook 51 automatenkantoren gesloten waar het aantal geldafhalingen substantieel is gedaald. “Het heeft immers geen zin om een kantoor open te houden waar nog amper klanten gebruik van maken”, aldus de bank.

Na de hervorming zal KBC nog 350 bemande bankkantoren en 190 onbemande automatenkantoren in Vlaanderen tellen. KBC Brussels heeft 31 bemande kantoren en 3 onbemande automatenkantoren. Het Waalse filiaal CBC heeft in Wallonië 86 bemande kantoren.
Management

De bank liet vanochtend ook weten dat het zijn managementstructuur tegen het licht houdt. Daarbij zouden wel banen kunnen verdwijnen. Het gaat om een doorlichting van de top 300 binnen de groep, dus zowel in België als in het buitenland. De oefening wordt gemaakt om de structuur van die top te optimaliseren en te vereenvoudigen en het aantal beslissingslagen te verminderen.

“Bepaalde posities kunnen daardoor verschuiven, veranderen of zelfs verdwijnen”, aldus KBC. Er lopen momenteel gesprekken met de betrokken managers. De uitvoering is gepland voor het derde kwartaal.

Bron : HLN

Is ook geen echte bank meer... net als die andere grootbanken ; onpersoonlijk, weinig klantonvriendelijk t.a.v. mensen met een handicap en ouderen die niet meer mee kunnen....
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat laatste wil ik nu toch ECHT wel tegenspreken: elke keer als ik op m'n KBC kantoor kom zijn die mensen vriendelijk, behulpzaam, ... en altijd geholpen met de zaken waarvoor ik daar moest zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

devilkin schreef:Dat laatste wil ik nu toch ECHT wel tegenspreken
Inderdaad, zelf ook alleen maar positieve ervaring met kantoor medewerkers. Juist dat ze nogal 'snel' wisselen, voor bedrijven bellen ze zelfs om te zeggen dat ze het kantoor verlaten en vertellen wie hun opvolging is.

Maar inderdaad, tegenwoordig naar het kantoor gaan wordt steeds minder gedaan, alles online en KBC zet nu enorm in op hun callcenter/chat.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel beu dat ze nog maar eens automatenkantoren sluiten. Als je naar een andere bank geld gaat afhalen vind ik die menu's veel omslachtiger.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Nooit te klagen gehad van de klantvriendelijkheid. Geen idee of het bij KBC ook zo is dat je moet betalen als je bij een andere bank geld afhaalt, maar dat is wat ik het meeste haat. ING kent er ook wat van...
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

inderdaad bij KBC zijn ze altijd super vriendelijk !
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik snap het wel eigenlijk...ik ben de laatste 3 jaar enkel naar een bank geweest om een nieuwe rekening te openen.(Argenta) bij Hello bank was het online.
Bij Belfius kan je zelfs een kleine lening gewoon in de app afsluiten, na de krabbel staat het geld er direct op.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

MClaeys schreef: Geen idee of het bij KBC ook zo is dat je moet betalen als je bij een andere bank geld afhaalt, maar dat is wat ik het meeste haat. ING kent er ook wat van...
Hangt af van welke zichtrekening men geld afhaalt, indien het van een Basisrekening die gratis is dan moet men € 0,20/opvraging betalen aan een niet-KBC automaat, indien het van een Plusrekening is die € 2/maand kost dan zijn geldopvragingen aan een niet-KBC automaat gratis.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is logisch, of in de lijn der verwachtingen dat er kantoren gesloten worden.
Er is geen kat die nog naar een agentschap gaat, er is daar ook niets meer te doen. Dus dat is een grote kostenpost (huur, personeel, ...) die geschrapt kan worden.

Hier op het forum zijn er mensen die geloven dat banken gratis werken, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Personeel, infrastructuur, ... kost allemaal geld. Sommigen vragen geen geld voor hun dienstverlening, maar ze halen hun inkomsten ook gewoon bij hun klanten natuurlijk.

KBC is niet de eerste die agentschappen sluit en het zal ook niet de laatste sluitingsgolf zijn.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Onlangs nog eens naar kantoor geweest voor uitleg bij een lening. Wel niet in eigen kantoor maar in andere deelgemeente. Geen erg want was even ver voor mij gezien ik aan de andere kant van de stad woon. Helaas is kantoren sluiten ook bij de andere banken volop aan de orde. Is allemaal veel te duur geworden qua personeel, apparatuur en ook veiligheid. Zeker met die plofkraken van tegenwoordig.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De plofkraken hebben niets met kantoren te maken, maar met geldautomaten. Zelfs bij een verder evoluerende sluiting van kantoren, gaan er nog wel geldautomaten over blijven, behalve als je in een wei woont.

De plofkraken zijn gelinkt aan cash. Er zijn mensen, ook UB'ers, die elektronisch betalen duur vinden, maar ze verliezen uit het oog dat cash veel duurder is. Eén van de kosten van cash is beveiliging en diefstal.
Ga maar eens aan de NBB staan, vlakbij Brussel Centraal. Cash wordt enkel vervoerd onder begeleiding van een politiejeep en de inzittenden hebben geen pang-pangerkes vast, maar het betere gerief. Ook die organisatie is niet bepaald gratis of goedkoop.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het grote probleem van de banken is dat ze nu enerzijds met een overschot aan personeel zitten dat bij de kantoren werkte en anderzijds een nijpend tekort aan informaticamensen. En die omscholing is ook niet evident.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: Cash wordt enkel vervoerd onder begeleiding van een politiejeep en de inzittenden hebben geen pang-pangerkes vast, maar het betere gerief.
Nog steeds met de munitie met plakband tegen de kolf geplakt? Overvallers eerst mis schieten want dan mogen we eindelijk ons wapen ook effectief laden... (maar niemand neerschieten want dan is het internet te klein)
Lang geleden dat ik er op gelet heb dus mogelijk (en hopelijk) dat dat tegenwoordig toch aangepast is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Er is geen kat die nog naar een agentschap gaat, er is daar ook niets meer te doen. Dus dat is een grote kostenpost (huur, personeel, ...) die geschrapt kan worden.
Tot je een sterfgeval hebt... Tot je aan je kluis wil...

Gisteren moest ik iets aanvragen voor iemand van 88, vul hier uw e-mail adres in... Zucht, die mens heeft geen internet, wel een verplicht veld.

Dus ja, een kantoor is soms wel een noodzakelijk kwaad, als je daarvoor als oude mens naar ene stadscentrum moet of naar een plaats waar ze wel nog een kantoor hebben...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat snap ik.
Maar laten we even de oefening doen.
Hoeveel mensen hebben hun agentschap nodig, op maandelijkse basis. Wat kost een agentschap per jaar.
Zijn de gebruikers van dat agentschap bereid om die kosten te dragen? Ik denk het niet.

Dus de 88-jarige die iets wil geregeld krijgen, gaat ie (samen met de andere) de kosten van het agentschap op zich nemen?
Vergeet niet dat bankieren in BE heel goedkoop kan en is. Niemand wil betalen voor bankdiensten, maar beknibbelen op de service mag ook niet.
Niet echt een werkbaar model natuurlijk :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, als die bank nu geen half miljard winst zou maken zou ik ja zeggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een half miljard winst op hoeveel?
Als een bedrijf €0,5miljard winst maakt op et op assets van 200miljard
en een ander bedrijf maakt €0,4miljard winst op assets van 2miljard,
zou ik wel weten welk bedrijf te kiezen, zowel als werknemer als als andeelhouder...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik hou van een kantoor waar ik nog naar toe kan gaan, met mensen van vlees en bloed, en een gevel waar je eventueel uw fiets kan tegen zetten. Bepaalde problemen kan je niet in apps of callcenters oplossen.

Maar toch verbaast het me dat het allemaal zo traag gaat. In de 20 jaar dat ik bij mijn bank ben, kan ik de keren dat ik fysiek in het bankkantoor ben geweest nog altijd op mijn 2 handen tellen. Zolang ik maar een contactpersoon heb waar ik kan naar bellen en indien ooit nodig fysiek kan bezoeken maakt het me niet uit of die op 10 of 50 km van m'n deur zit.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Zolang ik maar een contactpersoon heb waar ik kan naar bellen en indien ooit nodig fysiek kan bezoeken maakt het me niet uit of die op 10 of 50 km van m'n deur zit.[/quote]


Vraag me dan ook nog af waarom ze niet 1 kantoor huren de banken.
Bvb op maandag Kbc
bvb op dinsdag fortis
bvb op woensdag ing.
Alles gaat heden toch via het internet.
Probleem van geen kantoor in bepaalde gemeenten opgelost.
Om tot zo een oplossing te komen , te eenvoudig ?
Een pand , verwarming , internet en probleem opgelost.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is er ergens al een lijst van welke kantoren getroffen worden door deze maatregel ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Een half miljard winst op hoeveel?
Was zelfs te snel in het antwoorden, het is 2,5 miljard winst... Op 7,5 miljard omzet...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

fendtje schreef: Vraag me dan ook nog af waarom ze niet 1 kantoor huren de banken.
Bvb op maandag Kbc
bvb op dinsdag fortis
bvb op woensdag ing.
Alles gaat heden toch via het internet.
Probleem van geen kantoor in bepaalde gemeenten opgelost.
Om tot zo een oplossing te komen , te eenvoudig ?
Een pand , verwarming , internet en probleem opgelost.
Dat bestaat, dat ze een Regus abonnement nemen hé.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Grappig dat een aantal mensen hier het een schande vinden dat één bepaalde bank kantoren gaat sluiten of omvormen, terwijl dienstverlenende bedrijven als BPOST dat al jaren doen. En ook daar moeten de oudjes nog steeds heen als ze iets nodig hebben. En kom aub niet af met postpunten en dergelijken die amper open zijn of waar je minutenlang mag wachten tot ze zin hebben om je te helpen (omdat hun eigen business uiteraard voorrang krijgt).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:Een half miljard winst op hoeveel?
Als een bedrijf €0,5miljard winst maakt op et op assets van 200miljard
en een ander bedrijf maakt €0,4miljard winst op assets van 2miljard,
zou ik wel weten welk bedrijf te kiezen, zowel als werknemer als als andeelhouder...
Winst is winst, het percentage tov de omzet en kosten is eigenlijk ondergeschikt. Een bank die een half miljard effectieve winst maakt op jaarbasis (wat eigenlijk niet zoveel zegt bij een bank wegens long term investeringen). Maar ok, een bedrijf dat zoveel winst kan maken met een veel kleinere omzet zou wel knap zijn, maar het risico is ook veel groter.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

jutuiz schreef:
fendtje schreef: Vraag me dan ook nog af waarom ze niet 1 kantoor huren de banken.
Bvb op maandag Kbc
bvb op dinsdag fortis
bvb op woensdag ing.
Alles gaat heden toch via het internet.
Probleem van geen kantoor in bepaalde gemeenten opgelost.
Om tot zo een oplossing te komen , te eenvoudig ?
Een pand , verwarming , internet en probleem opgelost.
Dat bestaat, dat ze een Regus abonnement nemen hé.
Of Regus , op elk dorps plein te vinden is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sasuke schreef:
heist_175 schreef:Een half miljard winst op hoeveel?
Als een bedrijf €0,5miljard winst maakt op et op assets van 200miljard
en een ander bedrijf maakt €0,4miljard winst op assets van 2miljard,
zou ik wel weten welk bedrijf te kiezen, zowel als werknemer als als andeelhouder...
Winst is winst, het percentage tov de omzet en kosten is eigenlijk ondergeschikt.
Als de het winstpercentage onder de 10% zit, weet je dat er heel veel druk vanuit aandeelhouders komt.
Hoe je het ook draait of keert, de eigenaar van het bedrijf bepaalt de keuzes...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Regus op elk dorpsplein? Net even zitten opzoeken. Vanuit Wetteren moet ik naar Aalst of Gent gaan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

heist_175 schreef:Dat snap ik.
Maar laten we even de oefening doen.
Hoeveel mensen hebben hun agentschap nodig, op maandelijkse basis. Wat kost een agentschap per jaar.
Zijn de gebruikers van dat agentschap bereid om die kosten te dragen? Ik denk het niet.

Dus de 88-jarige die iets wil geregeld krijgen, gaat ie (samen met de andere) de kosten van het agentschap op zich nemen?
Vergeet niet dat bankieren in BE heel goedkoop kan en is. Niemand wil betalen voor bankdiensten, maar beknibbelen op de service mag ook niet.
Niet echt een werkbaar model natuurlijk :).
Zijn hun kosten te groot? Ach dat is natuurlijk de reden waarom ik zo weinig intrest krijg sedert jaren, mijn intrest dient deels om hun kosten te dekken.

Het agentschap bezoeken? Ja vroeger moest ik wel zoeken naar dat burgerhuis omgetovert tot agentschap die zich alleen kenbaar maakte door de grote advertentie aan de voorgevel. Nu loop ik eraan voorbij want ik voel me niet thuis in het binnentreden van die nieuw gebouwde glazen kastelen in wit marmer met opgedirkte dames en een receptie die je bijna begeleid tot waar je moet zijn, of je een nummertje toereikt. Maar ik zal wel niet meegeholpen hebben om dit alles te betalen.

Leuk om je eigen persoonlijke bankbediende jarenlang te hebben, die kent en weet alles van je, een klein probleem? Direct opgelost, je bent nu eenmaal trouwe klant.
Vandaag mag ik me best tevreden voelen als ik na zes maand nog steeds dezelfde gladde en gelikte vertrouwenspersoon heb, die je met een stralend Colgate gebit laat voelen dat je de enige en meest belangrijke klant bij hen bent, en je tegelijkertijd wat probeert aan te smeren met een heilige overtuiging dat dit net hetgene is wat je altijd hebt gemist..
Changement de décor? Word me iedere keer duidelijk gemaakt in een telefoongesprekdat ik van de bank krijg: Meneer, kunt u even langskomen zodat wij uw zaken kunnen bekijken.... Aha, tis weer een nieuwe...

En zo kan ik nog doorgaan...
Ik kan me best de grieven van die 88-jarige voorstellen, een gans mensenleven gewerkt voor je centjes, en nu word je meer en meer gedwongen om dat cash geld niet meer te gebruiken. En dan zou je nog die dikke sigaar van die bankdirecteur als een kost moeten betalen?
Wat een dievenbende...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

't Is een mooi verhaaltje, maar uiteindelijk werkt een bank niet gratis: personeel, gebouwen.
Je betaalt er altijd voor:
- directe kosten (bv een "pack")
- indirecte kosten (lage intrest)
- beperkte service of aanbod (en dus lagere kosten)
- vermarkting van uw gegevens (nu in BE nog niet, maar dat komt nog wel)

In BE hebben we heel veel banken, je kan kiezen wat u het meest aanspreekt. Als je spreekt van paleizen dan denk ik aan KBC, Belfius of BNP Paribas Fortis,
maar je hebt ook nog ING (toch spartaanser, minder "paleis"), Crelan, VDK, Europabank, Beobank, Fintro, ...
Al die banken zitten in hetzelfde schuitje: minder agentschapbezoeken, klanten die graag een laag tarief krijgen, ...

Voor je de grootbanken afserveert, een grote kostenpost is "compliance" (KYC, Mifid, SEPA, PSD2, ...). De implementatiekost kunnen spreiden over 4miljoen klanten of over 200K klanten, geeft per klant wel een groot verschil.
Dat is de reden dat DegroofPetercam nu in zwaar weer zit: hard ingezet op digitalisering en onvoldoende op compliancy processen.
Of kijk eens naar de kostenstructuur (van elke €100 inkomsten, hoeveel gaat er naar kosten) van Crelan, daar word je ook niet vrolijk van (meer dan 80 voor Crelan, als ik me niet vergis).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het probleem bij banken maar ook bij alle andere bedrijven is dat er gesnoeid wordt, niet omdat ze "er niet aan uit geraken" maar omdat er "minder winst zou kunnen gaan gemaakt worden " .
Winst hoor je opzij te zetten voor de minder vette jaren, niet uit te delen aan je aandeelhouders.
De aandelenmarkt dicteert het management , da's fout.

De bank krijgt al mijn geld,kwasi gratis, ik mag in hun huis wonen maar betaal dat dubbel en dik terug via mijn lening en nog hebben ze niet genoeg...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:De aandelenmarkt dicteert het management , da's fout.
De aandeelhouders zijn de eigenaars van het bedrijf, zij kiezen/selecteren het management dat een mandaat krijgt om bepaalde doelen na te streven (en een dikke bonus als ze dat doel ook halen).
Waarom zou een eigenaar niet zelf mogen kiezen wat er met de onderneming gebeurt (binnen de wettelijke grenzen welteverstaan)?
De bank krijgt al mijn geld,kwasi gratis, ik mag in hun huis wonen maar betaal dat dubbel en dik terug via mijn lening en nog hebben ze niet genoeg.
Is dat geen toogpraat?
Je kan uw geld ook onder uw matras steken, dat is onhandig én gevaarlijk om alles kwijt te raken (diefstal, brand). Dus de bank "krijgt" uw geld niet, jij hebt een bank gekozen die uw geld veilig bewaart tot je het nodig hebt. De dienstverlening van de bank gaat verder dan het enkel "bewaren", want je krijgt er allerhande services bij: betaalkaarten, pc-banking, overzichten, ...
Wat de lening betreft: weinigen zouden nu eigenaar zijn mochten banken geen woonkredieten aanbieden. Win-win: de bank haalt een langetermijnrendement op (afhankelijk van de markt) een redelijk risicobeperkte investering (voor u) en krediet (voor hen). Bij het aangaan van het krediet ben je akkoord gegaan met de voorwaarden.
Ik wil hier de banken niet door dik en dun verdedigen, maar toogpraat verdient toch enige nuance, niet?

En nee, bedrijven hebben nooit genoeg.
Als een TL lamp in een speciaalzaak €1,8 kost, waarom zou de Gamma er dan geen €10 voor vragen? Als mensen het betalen, is er toch geen probleem? Idem Proximus/Telenet en hun jaarlijkse tariefverhogingen: zolang mensen het slikken is het toch prima?
Maar bedrijven komen onder zwaardere druk als ze het rendement niet halen wat de sector wel haalt én als ze minder ROI halen dan +/- 10%. Wie heeft de bankentaks betaalt? Nominaal de banken, maar in de realiteit het personeel: de banken willen een bepaald rendement halen en snoeien en knijpen tot ze dat halen. Als de overheid nog wat taksen toevoegt, zullen ze nog wat harder nijpen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waar het mij om gaat is dat er bedrijven zijn die 50 jaar op rij meer winst maken dan het jaar ervoor (lees goed: meer dan het jar ervoor). En als er dan 1 jaar niet meer winst is dan het jaar ervoor (inderdaad lees het goed, er is dan nog steeds winst), dan gaan we afslanken want dat kan niet.

Waar is dan al die winst naartoe ? als die reorganisatie echt nodig is om te overleven, heb je dan wel goed 'winkeltje gespeeld' ? ik dacht het niet.

En wat de toogpraat betreft: een bank maakt veel winst aan een lening. Een bank maakt winst op mijn spaargeld, zelfs op mijn zichtrekening, dan moeten ze niet afkomen dat ik moet betalen voor de dienstverlening, sorry, dat is erover.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Laten we er even van uitgaan dat het huidige economische model gevestigd is en we daar niet aan sleutelen, want dan blijven de banken al sowieso niet in deze hoedanigheid bestaan.

Elk bedrijf wil groeien, da's de basis van onze economie. Een bedrijf bestaat niet om te overleven, mensen werken te geven of om de wereld beter te maken. Er is maar één doel: winst maximaliseren. Bij het uitwerken van een langetermijnvisie worden er bepaalde projecties gemaakt. Stel dat je rekent dat je elk jaar met +- 2% groeit, kan je ook plannen dat je altijd bv 1% meer kan investeren jaar-op-jaar. Als je dan een jaar hebt waarin je minder winst maakt (ook al heb je dan nog winst), kan je wel degelijk in de problemen komen als je bv al lopende investeringen hebt en heel je plan gebaseerd is op méér te kunnen investeren.
Heel simplistisch voorgesteld natuurlijk, maar da's wel de basis.

Ze mogen allemaal zo veel ethische rapporten en standpunten verkopen als ze willen, uiteindelijk draait het alleen maar om zo veel mogelijk verdienen. En dat geld ook weer niet alleen voor banken, maar voor elk realistisch bedrijf dat zich vandaag op de markt begeeft.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ge voelt toch aan uw kleine teen dat eeuwige groei niet blijft duren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Da's een andere kwestie hé, vandaar ook mijn eerste zinnen om exact dat te kaderen.
Ondertussen wel al duidelijk geworden dat er een paar grote peilers moeten omvallen alvorens we hiervoor allemaal een oplossing gaan vinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Ge voelt toch aan uw kleine teen dat eeuwige groei niet blijft duren.
Iedereen weet dat, maar je mag dat niet luidop zeggen.

Apple kan bv niet blijven groeien, hoewel dat wel in de aandelenkoers verwerkt zit. Idem Amazon.
Vraag eens aan iemand bij P&G, Nestlé, Mars, ... wat hun vooruitzichten zijn. Zij projecteren allen groei tot in de hemel.

In de realiteit falen bedrijven wel eens (bv Nokia, Blackberry, Kodak, ...) én verbreden bedrijven hun scope om toch te kunnen blijven groeien. CocaCola heeft "water" gekocht en vermarkt sinds enige tijd energiedrankjes en koffie.
Microsoft is van een softwaremaler/-verkoper tot een servicebedrijf (O365) en cloudprovider verworden. Amazon van een boekverkoper in een verhuurbaar server- en dienstenpark.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

butskristof schreef:Da's een andere kwestie hé, vandaar ook mijn eerste zinnen om exact dat te kaderen.
Ondertussen wel al duidelijk geworden dat er een paar grote peilers moeten omvallen alvorens we hiervoor allemaal een oplossing gaan vinden.
Sorry maar die eerste zinnen zijn toch evengoed als: "laten we ervan uitgaan dat de aarde plat is" dan kunnen we ons afval gewoon over de rand gaan gooien.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

"Het jaar dat er niet meer winst gemaakt wordt als het jaar ervoor, maar wel nog winst, betekent besparen."
Nee hoor.
Dat punt zijn we al lang voorbij.
Het jaar dat de winstgroei (groei, want die is er nog) lager ligt dan verwacht (maar wss nog hoger dan het jaar ervoor, en aangezien dat in percenten is uitgedrukt dus zeker hoger in absolute waarde), is het al vanda.
"Vorig jaar 15% winst, dit jaar 20% verwacht en maar 18% gekregen? Grote paniek."
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”