elektrisch slot werkt niet op controller

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Situatie:

12v slot (NO) aan de deur, aangesloten op een dahua controller (COM1 en NO1)
12v plus naar COM1, NO/NC naar plus van het slot, en dan de min terug naar GND

- zet ik het slot rechtstreeks op de 12v, dan is het slot effectief open
- zet ik het op de controller (om te testen op COM1 en NC1, dus in theorie altijd open) dan heb ik wel mijn 12v op de NC1/GND, maar gaat het slot niet open.

wat ik dus niet snap is: het slot is duidelijk in orde (want direct 12v erop, vanop dezelfde voeding als de controller, dan opent het), ik gebruik COM/NC, ik heb 12v op die contacten (NC/GND), en toch opent het slot in dat geval niet...

iemand enig idee waar het probleem kan zitten?
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Je slot is spanningsloos vergrendeld (fail secure = arbeidstroom).
Dus +12 volt naar COM relais, NO naar + deuropener.
- deuropener naar - voeding (ground?).

Schakelen van relais (sluiten) plaatst spanning op slot en zal ontgrendelen.

Desnoods testen met relais te laten schakelen via controller en spanning meten met multimeter.

Succes.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

zo is het inderdaad aangesloten; en als het relay geactiveerd is krijg ik effectief 12.56V erop... ,maar geen reactie van het slot.

verbind ik de + van het slot direct op de 12v + en de min op de ground dan opent het slot wel.
kabelafstand blijft dan gelijk (want draden wisselen dan gewoon van controller naar voeding in dezelfde locatie),
dus ik snap echt niet waar het mis kan gaan
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Ik neem aan dat je op slot bij schakelen dan geen spanning meet.
Kan je eens type controller overmaken, dan kunnen we gerichter zoeken. Eventueel foto van controller met gemaakte aansluiting kan ook handig zijn.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Hoeveel weerstand biedt je slot (kan je ook meten)?
Een mogelijke denkpiste is dat die relais-controller een stroombegrenzer heeft, en het slot net op de limiet zit?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

oliviermaes schreef:Ik neem aan dat je op slot bij schakelen dan geen spanning meet..
inderdaad, heb ik ondertussen ook nagemeten, en dus rechtstreeks op de 12v is er geen probleem,
maar met de controller ertussen krijg ik geen 12v aan het slot.

type is een dahua ASC1202B
foto heb ik nu niet bij de hand, maar hier is een foto van de controller: https://shopdelta.eu/obrazki1/dhi-asc1202b-d_img1_d.jpg
de gemaakte aansluitingen voor het slot zijn dus +12v (vanaf een voeding) naar de COM1
de NO1 naar de plus van het slot
en van het slot gaat de min rechtstreeks naar de GND van de voeding

origineel gebruikte ik de adapter van de dahua voor de 12v voeding van de controller zelf, maar die is ondertussen ook aangesloten rechtstreeks op de 12v voeding die ook voor het slot dient (is met backup batterij) - beide situaties hadden hetzelfde probleem.

de opmerking van blaatpraat heb ik nog niet over nagedacht gehad, maar lijkt me vreemd gezien het allemaal 12v is, en ik dus gewoon om een of andere reden geen 12v tot op het slot krijg met de controller (gemeten zonder het slot ertussen dus rechtstreeks op de kabels, tijdens een deuropening in de controller)
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

De controller kan dus hoogstwaarschijnlijk de nodige stroom voor het slot niet leveren. Een eenvoudige oplossing is daar dan een relais tussen te zetten. De controller stuurt dan een 12 volt relais aan, die op zijn plaats dan het slot aanstuurt.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Splitter schreef:de opmerking van blaatpraat heb ik nog niet over nagedacht gehad, maar lijkt me vreemd gezien het allemaal 12v is, en ik dus gewoon om een of andere reden geen 12v tot op het slot krijg met de controller (gemeten zonder het slot ertussen dus rechtstreeks op de kabels, tijdens een deuropening in de controller)
Stroom, geen spanning.
Spanning is 12V, en dat zal gaan.
Stroom is ampère. :-)

Wat hierboven staat is een ideale workaround moest dat het geval zijn alvast.

Edit: negeer dit hierboven voorlopig, de laatste dagen zonder slaap spelen parten.

Dus even opsommen wat je nu allemaal gemeten hebt:
12V aan slot gekoppeld: 12V gemeten (slot opent)
12V aan relais gekoppeld (+ aan common). Slot aan NC (+) en voeding (-).
Gemeten op relais (tussen NC en GND op het bord?): 12V.
Gemeten aan slot (tussen de kabel verbonden met NC en de - van de voeding?): 0V

Correct qua metingen?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

dat zijn idd de resultaten van de metingen die ik gedaan heb.
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Volgens datasheet voeding controller 9-15V DC 500mA.
4 relais voor uitgang (2 deuren, alarm contacten)
https://www.dahuasecurity.com/asset/upl ... 201708.pdf

Dus externe relais lijkt mij overbodig gezien er relais ingebouwd zouden zijn.
Ik ga ervan uit dat kabeltjes goed in schroefklemmetjes zitten. (Zou niet eerste keer zijn dat per ongeluk er niet goed inzit)
Je relais schakelt ‘gescheiden’ kring van voeding. Zie bijlage. (Zeker geen GND vanop controller gebruiken)

Volgens handleiding is voeding via jack, dus denk ik dat laatste niet voldaan is.
Heb je geen aparte voeding om separate kring te maken voor slot via relais eens te testen.

Als je slot rechtstreeks test op voeding, is je controller ook aangesloten?

Toch meen ik dat je NO1 moet gebruiken i.p.v. NC1 voor fail secure maar dat maakt niets uit voor testen.

Werkt je slot als je voeding + naar com1, NC1 naar +slot, -slot naar -voeding.
Als dit niet werkt dan is relais in controller kapot of sluit je niet goed aan. Je kan relais ook altijd een doormeten met multimeter (weerstand moet COM1-NC1 quasi 0 Ohm, COM1-NO1 oneindig hoge Ohm)
Bijlagen
3BA78434-7C68-473C-9F85-70969E90C55C.jpeg
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

- kabels zitten inderdaad goed (meernmaals getest en geverifieerd)

- geteste opstellingen:
voeding van jack naar stopcontact, voeding voor slot vanop aparte voeding
jack afgeknipt en mee aangesloten op voeding slot (die voeding is ook degene waarbij het met een 3o-euro china controllertje wel mee werkte, slot+controller)
- test van het slot rechtstreeks op de voeding: dit was rechtstreeks op voeding slot, toen voeding controller nog apart was
- NO1 is inderdaad degene dat normaal moet dienen, maar NC1 is makkelijker om te testen, gezien het slot dan altijd open moet zijn en ik de 12v altijd zou moeten meten

zoals jij aangeeft op het schema is het inderdaad aangesloten..
volgende stap is dan dus even het relais doormeten...(nog niet gedaan)
maar is het dan mogelijk dat het relais defect is en ik TOCH 12V heb op de NO1/NC1 + GND (van voeding) klemmen?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik lees er misschien over, maar heb je al eens nagemeten of je relais wel effectief schakelt.

Meet de weerstand tussen de com en NO open eens bij 2 toestanden, met slot losgekoppeld.

Edit:
En wat doen de andere COM en NO poorten?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

sky schreef:ik lees er misschien over, maar heb je al eens nagemeten of je relais wel effectief schakelt.

Meet de weerstand tussen de com en NO open eens bij 2 toestanden, met slot losgekoppeld.

Edit:
En wat doen de andere COM en NO poorten?
com2 en no2 gaven me hetzelfde resultaat als ik ze wisselde.

weerstanden moet ik nog eens tegoei nagaan straks

EDIT:

ondertussen nogmaals COM2 en NO2 geprobeerd en die werken nu wel.
weerstand tussen COM1 en NO1/NC1 blijf open line, dus waarschijnlijk relais defect? :(
weerstand tussen COM2 en NO2 is ongeveer 15ohm als ze schakelen.

maar nu... werkt mijn lezer ineens weer niet meer (komt geen data meer tot aan de controller)
hopelijk is dat gewoon ergens een slecht contact, want ik zou niet weten wat daar anders ineens aan kan schelen?

zo zie je maar dat de goedkope chinese "brol" soms minder problemen veroorzaakt als de duurdere zaken...

in ieder geval aan iedereen hier al een dikke merci voor het meedenken en zoeken!!! i (hartje want dat is er niet in de smileys :P ) userbase
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”