Somfy IO afstandsbediening loskoppelen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Woutdp
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:47

Dag Userbase

We hebben recent onze rolluiken geautomatiseerd met 1x Somfy Tahoma, 11x Somfy RS100 IO motoren, 1x Somfy Nina en 3x Somfy Situo (1-way) afstandsbedieningen.
Onze bedoeling was om alle rolluiken met de Nina afstandsbediening te kunnen besturen en op elke slaapkamer een aparte Situo te hebben die enkel de rolluik van die bepaalde slaapkamer aanstuurt.

Volgens de procedure moesten we een Situo koppelen met de motor om de calibratie van het rolluik te doen, met als gevolg dat de afstandsbedieningen van de slaapkamers ook rolluiken ergens anders in huis besturen...
In de handleidingen en online heb ik nog geen methode gevonden om afstandsbedieningen los te koppelen van de motoren.
De Somfy helpdesk gaf 2 mogelijke oplossingen:
- reset alle motoren en calibreer ze één voor één met een Situo( zo hebben we het gedaan)
- laat een installateur langskomen met de Set & Go io software en die kan het in orde brengen

De Set & Go io software is online te vinden, maar er is een aparte transceiver nodig om te verbinden met de motoren.
De transceiver is te kopen op bol.com maar €120 is wat duur voor eenmalig gebruik.

Nu de vraag: heeft er heel toevallig iemand zo een transceiver liggen die ik even kan lenen of weet er iemand een andere manier om de afstandsbedieningen los te koppelen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heb je hier iets aan?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Woutdp
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:47

MaT schreef:Heb je hier iets aan?
Hmmm deels.
Op die manier blijft er nog steeds 1 afstandsbediening met de motor verbonden lijkt het me.

We hebben trouwens onze motoren bij die kerel in de video gekocht en hem ook al om raad gevraagd :wink:
Het is precies een vreemde setup want hij ging de vraag doorstellen aan somfy.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Wat doe je eigenlijk met de Tahoma? Ik heb ongeveer een soortgelijke setup: 10x Somfy IO RS100, 1x Somfy Nina, en 2 x Situo 5 (één boven, één beneden).

De Nina is zo geprogrammeerd om onder "normale" omstandigheden de rolluiken te schakelen: 's avonds op vast tijdstip die van kinderkamers, de rest op basis van zonsondergang, op een werkdag 's morgens alles op een vast tijdstip, en in het weekend 's morgens niks, puur manueel.

Beneden gebruiken we de Nina om bepaalde rolluiken of groepen te sluiten overdag, om bv fel zonlicht te weren. Boven heb ik nog één Situo 5 liggen waarmee ik elke kamer afzonderlijk kan schakelen wanneer dat nodig is. (de 2de Situo 5 kan de 5 rolluiken beneden aansturen, maar aangezien de Nina beneden ligt wordt deze Situo dus niet gebruikt)

Bij het inregelen heb ik wel degelijk de rolluiken kunnen loskoppelen van de Situo 5, en opnieuw koppelen in een andere volgorde. Ik weet alleen niet meer hoe, en ik zie het idd ook niet meteen staan in de manual :roll:

Mijn situatie is dus bijna identiek: buiten het feit dat ik één Situo 5 gebruik boven, waar jij 5 aparte enkele Situo's wil gebruiken, en ik geen Tahoma heb, maar dat zou in theorie niet veel verschil mogen maken, toch? Ik heb in elk geval niks moeten doen met de Set&Go software (zelfs geen idee wat het juist is). Volgens mij zou het dus toch wel zonder extra tools/software moeten kunnen. Als ik tijd heb wil ik nog wel eens proberen om één rolluik los te koppelen van die Situo 5, de procedure hiervoor zal wellicht niet veel verschillen van een enkele Situo.
Lukada
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2019, 11:23
Bedankt: 1 keer

Vraag aan uw leverancier voor even die transceiver en software te lenen, is dan toch snel opgelost.
Kan toch geen probleem zijn na zo een grote aankoop.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Woutdp schreef: Op die manier blijft er nog steeds 1 afstandsbediening met de motor verbonden lijkt het me.
Is dat niet de bedoeling?

Volgens ik het versta wil je 1 situo per slaapkamer en de nina voor alle slaapkamers.
Dan heb je toch steeds 1 situo die verbonden is per slaapkamer waarmee je andere remotes kan loskoppelen?
Woutdp schreef:We hebben trouwens onze motoren bij die kerel in de video gekocht en hem ook al om raad gevraagd :wink:
Je kan bij hem dus zo'n set en go tool lenen blijkbaar:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Woutdp
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:47

NickG schreef:Wat doe je eigenlijk met de Tahoma.
Cloud integratie, daarmee kan je de rolluiken besturen via de app (en home assistant :wink: ). Het was niet mijn idee maar ik heb zeker geen nee gezegd :-D
MaT schreef: Is dat niet de bedoeling?
Op de slaapkamers is het zeker de bedoeling dat de situo gekoppeld blijft, maar momenteel reageren de rolluiken in de living ook op diezelfde afstandsbediening.

We gaan eens navragen als we zo een tool kunnen lenen. Jammer dat we hier nu pas achterkomen, het had installatie en calibratie een stuk makkelijker kunnen maken precies :-)
Syberyan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2010, 15:24

Hey, ik zit met een gelijkaardig probleem en vroeg me af hoe je het uiteindelijk hebt opgelost...
Ik bedien mijn rolluiken met een Velux Active en wil de smoove remotes ergens anders gebruiken, maar er moet altijd minstens 1 smoove gekoppeld blijven blijkbaar :-/
Woutdp
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:47

Het is ondertussen wel al even geleden maar we hebben het uiteindelijk kunnen oplossen met de Nina remote.
Als ik me niet vergis hadden we in de settings daarvan de mogelijkheid om andere remotes los te koppelen van de motoren, wat op de gewone remotes blijkbaar niet mogelijk was.
sebastienbo
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010, 13:32

Persoonlijk zie ik niet waarom je al die speciale afstandbedieningen hebt als je een tahoma hebt.
Je zet gewoon een sonsensor op zuiden en één op westen en je laat alle automatisch gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”