Meldingsplicht veranda

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Iemand al ooit eens een melding gedaan bij het plaatsen van een veranda? Tof allemaal dat de verkopers u wel een veranda kunnen verkopen maar verzwijgen dat er wel meldingsplicht is. Je moet dat niet werken met een architect maar bij het indienen van de stukken vragen ze: een inplantingsplan, een constructietekening, een geveltekening, een grondplan en een terreinprofiel.

Excuse me? Wie kan dat zonder architect allemaal aanbrengen? De firma levert deze plannen niet aan.

Denk er al sterk aan gewoon niets te melden...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eerste advies : melden. De overheid komt er toch achter en dan zit je achteraf met een hoop miserie.

Ik heb net een veranda laten zetten. De meeste veranda bouwers leveren dit wel. Zo veel stelt dat ook niet voor hoor. Zelfs voor de "kleine" vergunning regelen ze dat wel. Het is heel simpel. Doen ze dat niet wordt er ook geen veranda gebouwd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ga eens langs bij de technische dienst van de gemeente en praat.
Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wetgeving: bijgebouwen, losstaand, tot 40m2 zijn niet meer meldingsplichtig. Indien verankerd aan een gebouw wel maar niet elk gebouw heeft een bouwdossier of bouwvergunning nodig.
Let wel dat je de buur regelgeving respecteert (afstand tot buurtperceel).
Dus een veranda is meldplichtig zonder bouwvergunning.

Echter hou er rekening mee indien niet gemeld en er komt een klacht (jaloerse of boze ...) dat je de constructie binnen een beperkte tijd moet afbreken en nooit nog een gunning krijgt om zo iets gelijkaardigs op te bouwen, de boete volgt ook nog.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Joe de Mannen schreef:Ga eens langs bij de technische dienst van de gemeente en praat.
Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is.
J.
Het is via die dienst dat ik een voorbeeld dossier gekregen heb.

Leek mij ingewikkelder dan het voorgesteld werd in eerste instantie... Dat zijn technische plannen, die kan ik met de beste wil van de wereld niet zelf maken.

Heb nogmaals aangedrongen bij de firma, als zij geen plannen willen aanleveren stopt het daar met hen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is toch maar een eenvoudig tekeningetje met maten erbij. min-of-meer op schaal.

Of is het zo'n ingewikkelde veranda dat het een goochelen met hoeken en kanten is ?
En hoe kan een firma een offerte maken zonder dat er voor u een tekening bij zit ? dan weet je toch nooit wat je koopt…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

bruma schreef: Dus een veranda is meldplichtig zonder bouwvergunning.
Meldingsplicht is eerder een uitzondering. Veelal komt er toch een vergunning aan te pas. Boven 40 m2 bijvoorbeeld of zoals ik omdat ik een extra muur heb moeten optrekken. Veel hangt ook af van de gemeente en de locatie. Naast waterlopen bijvoorbeeld of beschermd erfgoed. Soms ben je zelfs verplicht een architect onder de arm te nemen, zelfs bij enkel meldingsplicht wanneer je bijvoorbeeld gevelopeningen moet maken of als het om dragende muren gaat. Ook zal je ten allen tijde binnen de rooilijnen moeten blijven.
Alles daarover is hier te vinden : https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/uitbreiden

Je gemeente kan perfect zien wat nodig is, dus zou ik daar eerst beginnen. Maar nogmaals, die tekeningen voor die melding stellen echt niet zoveel voor.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

die tekening? in excel gemaakt.
houdt idd niks in....
zelfs niet als het aangrenst met aangebouwde buren
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Vraag raad bij de dienst bouwvergunning / omgevingsvergunning.
Voorwaarden kunnen per gemeente, zelfs per wijk of per straat verschillen.

De tekeningen hoeven niet ingewikkeld te zijn : een bovenaanzicht, en 1 of 2 zij aanzichten zullen volstaan.
De leverancier van de veranda steekt dat bij zijn offerte. Doen ze dat niet, neem een andere firma.

Een kopie van grondplan van je stuk grond met woning en daar kleef je het grondplan in dat je van de leverancier krijgt. (eventueel vergroten of verkleinen voor juiste schaal natuurlijk.) leverancier kan dit natuurlijk voor de klant doen.

Enkele foto's van de omgeving printen en op grondplan pijl tekenen van waaruit foto's genomen zijn.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor het inplantingsplan mag je gebruikmaken van het kadasterplan waar je de veranda er bij tekent in een andere kleur.
Kadasterplannen staan op internet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wel, ik heb bij verschillende veranda bouwers een offerte gevraagd, enkelen zijn ter plaatse gekomen en kreeg gewoon verschillende offertes binnen. Bij geen enkele offerte zat een plan. Er waren er zelfs bij die gewoon belden en 2 prijzen gaven... Thermisch dicht: 30000, niet thermisch dicht: 20000. Heu! :)

Al de maten staan gewoon op de offerte. Denk niet dat er eigenlijk een plan moet zijn voor de techniekers, wel voor de overheid en het stad.

Deze is echt meldingsplicht als ik de checklist overlopen heb. Dat had ik al eerder bekeken, moeten ook geen steunmuren weg of bij of... Is een terrasoverkapping met schuiframen, kleiner dan 40m²...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Even voor de duidelijkheid. Principieel heb je bij zowel melding als vergunning een architect nodig. Hierop zijn de ondertussen gekende uitzonderingen.

Bij de offerte wordt er uiteraard nog geen plandossier samen gesteld. Vraag daar duidelijk naar en laat dat opnemen in het contract dat je tekent bij bestelling. Neem daar ook opschortende voorwaarden in als het onverwacht toch mis zou lopen bij de stad of gemeente.

Het verschil in thermisch dicht en niet thermisch dicht is vrij normaal. Bij thermisch dicht moeten alle koude bruggen weg gewerkt worden. Ook de fundering is anders en uiteraard de profielen en het glas. Onderschat dat niet.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Petrol242, ondertussen wel al wat te laat vrees ik vermits er al "getekend" werd (akkoord via mail). Er is ook geen plandossier, helemaal geen sprake van. Geen enkele verandabouwer heeft het daar met mij over gehad. Ja, ik weet het, beetje laat, maar laat ik zeggen dat ik daar nu eens absoluut niet aan gedacht heb wat en hoe. Wel gedacht aan, we willen een terrasoverkapping en mensen aangeschreven. Ik verwacht dan toch op zijn minst dat een firma me vertelt wat de voorwaarden zijn en u daar ook mee helpen?

Het verhaal over thermisch dicht en niet thermisch dicht was letterlijk zo he. Aan de telefoon, zonder afmeten, hoe breed en hoe lang? Ha, ja, dat is dan 30000 of 20000. Zo los uit de hand. Je moet het maar kunnen. Ik weet niet of die mensen eigenlijk klanten hebben op die manier. Was totaal naast de kwestie trouwens vermits er in mijn mail stond wat ik wou.

Er waren er zelfs bij die me vroegen om te tekenen alvorens iemand langs te sturen. Straf.

Dus eigenlijk gekozen voor "het minste kwaad". Want na een maand nog steeds geen datum wanneer ze zouden beginnen. Er werd gesproken over begin juni maar dan is de melding te laat als ik er nu nog aan mag beginnen. Ook geen enkele reactie op het aandringen van de plannen.

Wordt vervolgd. :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Slafes schreef:Aan de telefoon, zonder afmeten, hoe breed en hoe lang? Ha, ja, dat is dan 30000 of 20000. Zo los uit de hand. Je moet het maar kunnen. Ik weet niet of die mensen eigenlijk klanten hebben op die manier.
Of net een vakman die met beperkte informatie toch een goeie offerte kan opstellen?

Voor de heraanleg van terras+oprit hebben wij meerdere bedrijven gecontacteerd:
- 80% komt ter plaatse, 20% zegt dat ze komen, maar komen nooit
- 50% van diegenen die ter plaatse komen maakt een offerte op, van de rest heb ik nooit een offerte gezien (zelfs na aandringen)
- van degenen die een offerte opgesteld hebben was er eentje die een rond bedrag zei toen hij ter plaatse met mij overliep wat er moest gebeuren, bij de rest heb ik weken op een detailofferte moeten wachten. De detailoffertes waren in de buurt van het ronde bedrag en de man met het ronde bedrag heeft het wel gedaan (voor dat ronde bedrag).
Hij kon gewoon, met de informatie voor handen, een correcte inschatting geven van wat het ging kosten. Daar hou ik wel van :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Beetje gelijkaardige ervaringen.

Vooral mensen die bellen en meer info vragen en dan een correcte offerte gaan opsturen en hoor je er na een week niets meer van. Even opnieuw contacteren: Oh ja meneer, we zijn u vergeten. Krijg je een algemene offerte die geen enkele rekening houdt met mijn vragen. Van de 7 bedrijven die we contacteerden waren er 3 die veel beloofden, veel genoteerd en gevraagd hebben en dan een verkeerde offerte opstelden. Ik vroeg zonwerende polycarbonaatplaten. Op 3 offertes stonden heldere polycarbonaatplaten. Ik vraag schuiframen in glas, op één offerte waren ze die ook gewoon vergeten...

Op den duur schoot er dus nog eentje over die wel correcte offertes opstelden en op enkele schoonheidsfoutjes na dus tot nu toe eerlijk waren.

Mag ik zeggen dat 30k of 20k voorstellen aan de foon gewoon iets lukraak zeggen is om het toch niet te moeten doen? Zeker als andere firma's offertes opstellen voor de helft van de prijs.

Bij één firma zei men gewoon, ga maar op een ander want wij hebben het te druk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Slafes schreef:Mag ik zeggen dat 30k of 20k voorstellen aan de foon gewoon iets lukraak zeggen is om het toch niet te moeten doen? Zeker als andere firma's offertes opstellen voor de helft van de prijs.
Je mag dat zeker zeggen :).
In het geval van onze oprit/terras was het er boenk op, ik wilde gewoon even meegeven dat het een rond bedrag niet altijd "luiaardij" is.

Met onze ramen hebben we dat ook gehad, een bedrijf dat - zo leek het ons - super geïnteresseerd was, veel vragen stelde etc. Offerte was 40% duurder dan de andere 3 en dus ongeveer wat Belisol ons dacht te kunnen verpatsen :) (reclame op de radio kost geld natuurlijk).
Verspil dan geen personeel (en dus tijd/geld) aan ons en zeg gewoon: ga maar op een ander, we hebben het te druk. Dan verdoen wij onze tijd ook niet...
Lukada
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2019, 11:23
Bedankt: 1 keer

We hebben de omgekeerde manier gedaan.

Architect de melding laten doen.
Met dat plan en lastenboek naar de firma’s
Daarna Keuze gemaakt op basis van prijs en gevoel

Architect kost dan wel wat,
maar dat verdien je terug door je duidelijk lastenboek zodat de firma’s kwaliteit van profielen en glas etc voorgeschreven krijgen
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En u post-interventiedossier niet vergeten aanvullen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Laatste update... Heb een aantal plannen toch doorgestuurd gekregen maar omdat ik het persé wil melden gaan ze de productie uitstellen want het zou zomaar eens afgewezen kunnen worden. Dus mijn installatiedatum van begin volgende maand wordt??? Geen idee. Echt. :banana:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb verleden jaren een overkapping laten zetten, en daar had ik geen meldingsplicht maar een bouwvergunning voor nodig. Sterker nog, mijn aannemer wou niet beginnen zonder een bouwvergunning. Mijn aannemer heeft bij mij de bouwtekeningen opgevraagd, en die aangepast en ingediend bij de gemeente. Zoiets hoor je toch niet zelf te fabriceren ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Jij bent verantwoordelijk, maar jij mag dat uitbesteden :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gisteren acte van ontvangst verkregen, wat dus wil zeggen dat het "ok" is. Mijn zelfgeknipte en geplakte bouwtekeningen trokken dan precies toch nog op iets. :)

Lees je die brieven door, moet je nog eens 30 dagen een geel papier omhoog hangen. Zucht. :) Dus planning van begin juni is al hopeloos niet meer te halen. Geel papier af te halen op het stadskantoor, het is dan wel gratis, in deze tijd toch ook gewoon mensen pesten he... Is dat zo moeilijk om dat uitgeprint te versturen naar de persoon die het dossier aanvraagt? Is A3 dus ik kan die tekst niet printen, ha nee, print dat op 2 witte pagina's A4 en plak dit op het officiële geel papier. :bang:

Voor de goede verstaander, 30 dagen voor ze moeten antwoorden, 30 dagen uithangen aan uw voordeur.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”