Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

het is blijkbaar niet 15 jaar vanaf nu voor iedereen…
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

15 jaar vanaf ingebruikname van je terugdraaiende teller, zoals ik het las.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

da's beter dan niks maar niet volgens de afspraak...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

devilkin schreef:15 jaar vanaf ingebruikname van je terugdraaiende teller, zoals ik het las.
Is het niet zo dat elke installatie van zonnepanelen tussen nu en 31/12/2020 sowieso het terugdraaiende systeem zal hebben als keuze (ook al staat er een digitale meter)? Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 09 jun 2019, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Fentimento
ter info:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628
Volgens het akkoord zullen eigenaars van zonnepanelen de kans krijgen om 15 jaar lang na installatie in het huidige systeem van de terugdraaiende teller te blijven. Voor wie dus al tien jaar zonnepanelen liggen heeft, wordt dat nog vijf jaar.
Dat geldt trouwens ook voor al wie nu nog snel - voor 1 januari 2021 - zonnepanelen laat leggen. Uiterlijk in 2035 dooft het systeem van de terugdraaiende teller uit.
Zonnepaneleneigenaars zullen zo de keuze krijgen tussen het huidige systeem waarbij er voor hen niks verandert en een nieuwe regeling die uitgewerkt zal worden door de VREG. Daarbij worden nettarieven aangerekend op wat mensen effectief van het net afnemen

Misschien schept bovenstaande "licht in de duisternis"; evenwel indien mogelijk nog afwachten in hoeverre bovenstaand akkoord "effectief van kracht wordt" (= niet in een schuif terechtkomt en gepubliceerd wordt bv. op website VREG na zgn. "juridische controle")

P.S. Zelf zou ik voor gebruik een warmtepomp "de kat uit de boom kijken", t.t.z. indien voorhanden voorlopig simpelweg voor aardgas kiezen (maar ja ik heb geen kristallen bol en dus is het een subjectieve mening)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Fentimento
Je moet onderscheid maken tussen voorstellen, goedgekeurde regelgeving en wat media interpreteert.
Je hebt gisteren info gekregen via de media (mét interpretatie onder omstandigheden of voor bepaalde groepen) over een voorstel.
Niks is hieromtrent al zeker, het zal voor de komende weken zijn.
Gezien het nog maar voorstellen zijn worden huidige teksten op websites niet meteen aangepast (nog oude info) en de simulator is zeker niet mee, dus obsolete.

Indien je ouder nog moeten bouwen kunnen ze perfect inspelen op het te verwachten verbruik én nu al ervoor zorgen dat dit zo laag mogelijk is. Immers isolatie is merkelijk goedkoper dan actieve systemen en gaan in principe niet defect.
Ik denk als ze dat in het achterhoofd houden dat ze eerder een probleem zullen hebben een efficiënte verwarming te vinden die dit kleine verbruik kan leveren.
Daarna kan gekeken worden naar PV's voor eigen opwekking én een kleine WP voor verwarming en SWW.
En zeker niet het isolatie probleem afkopen met actieve systemen die u tijdelijke voordelen geeft maar eigenlijk de oorzaak verdoezelt.
Hetgeen je niet verbruikt is de beste besparing.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

.. ik interpreteer die 15 jaar anders.. de nieuwe evt eigenaars van zonnepanelen , die deze tot de datum in 2020 installeren hebben idd nog de keuze en kunnen er nog voor opteren om gedurende 15 jaar een terugdraaiende meter te gebruiken ipv slimme meter..., echter ik intrepreteer het zo voor de bestaande eigenaars van zonnepanelen dat deze vanaf moment dat men begint met de uitrol van de slimme meters 15 jaar de tijd heeft, in de praktijk zal dat dus 2034, uiterlijk 2035 zijn... ik heb de simulatie gedaan, gezien ik naast mijn opbrengst van 5000 kwh uit mijn zonnnepanelen, nog 7000 kwh extra moet aankopen, daar ik ook maar 80% rendement heb, gezien ze op ZW liggen, en ik geen extra plaats meer heb, doe ik me 51 euro per jaar profijt met een slimme meter.. dus ik installeer hem vanaf dag 1.
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het blijft maar een simulatie natuurlijk. Veel hangt ervan af hoeveel je verbruikt op het moment dat de zon schijnt. Moeilijk te simuleren denk ik...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie ook niet goed in hoe je dat gaat simuleren.
Je zou een dataset van 1 of meerdere jaren moeten hebben van uw eigen vebruik én van een zonnepaneelinstallatie onder de hoek (helling) en oriëntatie van wat jij hebt (of wil plaatsen), om dan een "compare" te doen van beide datasets.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand zo'n datasets heeft, dus zal het eerder "buikgevoel" worden...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@laroyj
hier staat toch wel iets anders....
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter
Mensen die zonnepanelen hebben geïnstalleerd voor 31 december 2020 zouden voor 15 jaar in een compensatieregeling vallen te rekenen vanaf het moment van de indienstname van de installatie. Deze compensatieregeling houdt in dat het systeem van de terugdraaiende teller behouden blijft voor het luik elektriciteitsprijs.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De minister heeft al het getweet:
15j tov het eerste keuringsverslag PV op dat EAN nummer.
Bijkomende installaties zullen kunnen genieten van een leveringsvergoeding.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 09 jun 2019, 11:56, in totaal 2 gewijzigd.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Fentimento schreef:90% van de mensen werken overdag en zijn dus niet thuis en gaan dus al hun electriciteit van het net halen 's avonds met extra kosten.
Ok, we zetten timers op onze droogkast/wasmachine, stel ze in om 14uur, om 14uur is het bewolkt en regent het, meeste electriciteit haal je nog steeds van het net en mag je ook extra betalen ... .
Klopt! Met dit in gedachte wordt smarthome waarbij je apparaten zoals de vaatwas en de wasmachine vanop afstand kan bedienen des te belangrijker. Dan kan je op het werk deze toestellen inschakelen. Ideaal is het niet en het grootste verbruik kan je niet overdag plannen (denk aan televisie kijken, koelkast, gebruik van de oven en de kookplaat, ...).

Zou voor de meerderheid van de mensen de terugdraaiende teller niet het meest voordelig zijn?

Edit: als de zonnepanelen binnen x aantal jaar dan "versleten" zijn dan kunnen ze op het stort en worden ze niet vervangen. Zo zal het bij de meesten toch zijn vermoed ik.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben benieuwd of we in de uiteindelijke meters een uitleespoort gaan krijgen.

Ik zit in het testproject van de slimme meters, en hoewel ook daar ons dit beloofd was, is het op een sisser uitgedraaid.
In appartementscomplexen installeerden ze (toen) nl maar op 1 meter een module met uitleespoort; en aangezien alle meters met mekaar verbonden waren, schermden ze daarna met "privacy van de medebewoners" en "99% van de mensen gebruikt dat niet dus steken we daar geen kosten in om alle meters van een poort te voorzien" om die poort toch maar niet te moeten voorzien en openstellen.
Ik had nota bene de kabel al getrokken vanuit mijn kelderunit, en de powerline adapter al voorzien (chanceke dat de kelderunits aangesloten zijn op de zekeringkast in de appartementen zelf.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

M_016 schreef:@laroyj
hier staat toch wel iets anders....
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter
Mensen die zonnepanelen hebben geïnstalleerd voor 31 december 2020 zouden voor 15 jaar in een compensatieregeling vallen te rekenen vanaf het moment van de indienstname van de installatie. Deze compensatieregeling houdt in dat het systeem van de terugdraaiende teller behouden blijft voor het luik elektriciteitsprijs.
En voor dat laatste zal voor velen betekenen dat het minder interessant wordt, meer betalen dus.
Hoe zou Ecopower dit berekenen, daar ze een all in prijs hebben ?
Edit: als de zonnepanelen binnen x aantal jaar dan "versleten" zijn dan kunnen ze op het stort en worden ze niet vervangen. Zo zal het bij de meesten toch zijn vermoed ik.
Wanneer zijn ze " versleten " 90%; 80%; 70% ? Ze blijven produceren, maar steeds minder met de leeftijd. Je kan ze evengoed laten liggen dan, ipv op 't stort te gooien.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@lacer
tja.... dit lijkt mij inderdaad zeer waarschijnlijk het geval
op welke wijze ecopower in de toekomst verbruik zal/kan factureren, zal enkel de toekomst uitwijzen …
wat dient er immers onder "electriciteitsprijs" te worden verstaan: de energiekost met of zonder de distributietarieven.... ik gok op "met" (zoals nu) vermits het "prosumententarief" bij terugdraaiende teller op één of andere manier behouden blijft (cfr. VREG vermoedelijk aan capaciteit meterkast/netwerkaansluiting gekoppeld = dus vermoedelijk gewijzigd)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Die simulator klopt toch voor geen kanten volgens mij... Je vult daar iets in van 50% van de tijd thuis, ha, dan ga je 81 euro goedkoper uitkomen.

Hoe kan dat als ik in de zomermaanden 3000 kWh produceer en er in de winter 1000 in de min sta en dan van het net trek? Dan ga ik toch nooit aan die 81 euro minder komen? Want in de winter is mijn opbrengst praktisch nihil en ben ik net meer thuis dan in de zomer waar ik mijn was bvb buiten op hang ipv in de droger.

Zoals hier al gezegd, we lopen met z'n allen in de val vrees ik. We kregen terugdraaiende meters... Wel, al niet meer. Ik kan er amper nog van genieten want mijn panelen liggen al 10 jaar. Mijn recentere installatie wordt daarin NIET meegeteld. Die loopt gelijk af met die van de eerste.

Iedereen tevreden zeggen ze... Kuch, geloof er niks van eens het zover is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Valkuilen die op heden kunnen zien
- netbeheerders zullen starten met eigenaars zonnepanelen, dit duidt erop dat het voor de netbeheerders financieel het meest zal opbrengen.
- simulaties op basis van wat? Toekomstige tarieven langs geen kanten gekend. Hetgeen het meest gekozen wordt, dat zal gewoon duurder gemaakt worden. Inkomsten netbeheerders moeten immers gegarandeerd blijven.
- als iedereen het meest voordelige tarief kiest op hun maat, zullen de nettarieven voor elke optie gewoon stijgen..
- welke elektriciteitsprijs wordt gehanteerd in deze simulatie? Houdt men rekening met jaarlijks stijgende prijzen of alleen huidige prijzen?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier ook een kleine ZP-installatie en er staat een tweede teller achter de kWh-meter, die ook het terugdraaiende deel afzonderlijk meet.
Ik kan je zeggen... ik stond er zelf ook versteld van hoe klein het aandeel ogenblikkelijk verbruik is...

Netvergoeding lijkt me in dat opzicht wel fair tov... de rest (geen verbruik/cashflow maar toch een net dat onderhouden moet worden).
Wat onbegrijpelijk is, dat de ene regio duurder is dan de andere dan weer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Ik zie ook niet goed in hoe je dat gaat simuleren.
Je zou een dataset van 1 of meerdere jaren moeten hebben van uw eigen vebruik én van een zonnepaneelinstallatie onder de hoek (helling) en oriëntatie van wat jij hebt (of wil plaatsen), om dan een "compare" te doen van beide datasets.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand zo'n datasets heeft, dus zal het eerder "buikgevoel" worden...
Vanaf de slimme meter er is zullen die datasets er wel zijn want dan hebben ze plots toegang tot al die gegevens. Ik ben curieus.
Flying schreef:Zou voor de meerderheid van de mensen de terugdraaiende teller niet het meest voordelig zijn?
Dat denk ik ook, ook al beweren ze van niet. En anders zullen ze wel zorgen dat de VREG regeling een pak voordeliger is voor een korte periode tot genoeg volk is overgestapt en dan gaat het voordeel weg en kan je niet terug naar de oude regeling natuurlijk.


Volgende week komen ze hier langs voor een offerte voor zonnepanelen. Als we ons dak vol leggen kan er normaal rond de 6600Kwp op. Momenteel is ons jaarlijks verbruik ongeveer 4500Kwh (daar zitten nog redelijk wat machines tussen en een oude frigo dus dat zal nog wel zakken, later een kind dan weer stijgen, hybride of elektrische wagen mogelijk, etc...). Volgens hun simulatie, hoe minder ik er zelf van gebruik hoe beter... Maar je moet wel meer zelf gaan verbruiken?
2019-03-17 12_47_18-Simulator digitale meter _ VREG.png
2019-03-17 12_45_06-Simulator digitale meter _ VREG.png
(zelfde cijfers, alleen het nettoverbruik meer in de negatief gezet).

De enige reden waarom we meer willen leggen dan wat we nodig hebben is omdat we ons toekomstig verbruik niet weten, maar ook hoe meer groene stroom hoe beter lijkt ons.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Een zogenaamde slimme meter kan nu dan wel profijt opleveren, maar zal al snel een doorn in het oog worden wanneer men dynamische tarieven gaat doorvoeren, in winter een ander tarief dan in de zomer, ..

Dit gaat gewoon een nieuwe manier van factureren worden waar op het einde maar 1 iemand van beter zal worden en dat is de netbeheerder of de overheid, is er één iemand de werkelijk geloofd dat hij hier beter van gaat worden, .. als dat zo is zal dat maar van korte duur zijn. En de rest is gewoon allemaal propaganda.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Vlaamse energieregulator Vreg geeft negatief advies over terugdraaiende teller bij digitale meter
Maar de Vreg vreest voor discriminatie tussen gebruikers. Het amendement zorgt voor een verschil in behandeling tussen wie voor en na 2020 zonnepanelen plaatst
Mijn zonnepanelen zijn van 2019 en mijn zoontje is geboren in 2018. Was hij in 2019 geboren dan kregen we €163 kindergeld ipv €93 (voor de komende 20 jaar of zo). Hier geen discriminatie te bespeuren.

Maar het feit dat ik al al zonnepanelen heb sinds 2019, en de komende 15 jaar een voordeel zou krijgen is discriminerend ten opzichte van wie zonnepanelen plaatst in 2020 :roll:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Discriminatie is er sowieso, in Brussel krijgen ze nog 250 Euro premie per 1000kwh opgewekt, in Vlaanderen gaat ge betalen.
En met die slimme meter bij de uitrol ook, de ene wijk gaat al slimme meters hebben (en nieuwbouwen) en de andere niet, een mix hebt ge sowieso.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

MClaeys schreef:Discriminatie is er sowieso.
Dat gebeurt er als je in een landje leeft waar er drie regeringen zijn, die hebben allemaal hun eigen regeltjes.

Flitspalen idem dito. 3952 in Vlaanderen, een stuk of 8 in Wallonië. Maar we zijn allemaal brave onderdanen die braaf doen wat onze respectievelijke regeringsleiders opleggen.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb sinds gisteren digitale meters.

De oude elektriciteitsmeter werd aangepast van tweevoudig tarief naar enkelvoudig omdat we zonnepanelen geïnstalleerd hebben.
Hij bleef echter zowel dag- als nachttarief tellen. Dat was blijkbaar niet te herstellen, vandaar digitale meters want ook de gasmeter is nu digitaal.

Nu hij er toch hangt ga ik hem uitlezen met een RPi en P1 Monitor.
De RPi en de datakabel zijn besteld en de aanvraag om de gebruikerspoorten te activeren is vertrokken naar Fluvius.

Zijn hier nog gebruikers van P1 Monitor?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Benieuwd waar je de kabel haalt en ook of je bijvoorbeeld het signaal kan splitsen voor twee toepassingen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier https://www.zonstraal.be/wiki/Dataloggi ... mme_meters kan je wat achtergrond info krijgen i.v.m. de P1 poort logging.
Voor wat de poort zelf betreft is dit een digitale communicatie en kan je meerdere 'sniffers' gebruiken om mee te kijken wat de communnicatie juist inhoud. Het is dus niet 'splitsen' maar gewoon parallel zetten op de lijn.
Mochten de BE p1 poorten RS485 zijn ipv RS232 dan oppassen met de terminatieweerstand (enkel einde heeft zo'n weerstad nodig).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dank je Bruma. Zodra ik er ook aan hang en een digitale meter krijg weet ik waar ik moet zijn. Zou je die software ook bij op een bestaande Pi3b+ kunnen hangen?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Benieuwd waar je de kabel haalt en ook of je bijvoorbeeld het signaal kan splitsen voor twee toepassingen.
Bij SOS Solutions.

Afbeelding

Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Dank je Bruma. Zodra ik er ook aan hang en een digitale meter krijg weet ik waar ik moet zijn. Zou je die software ook bij op een bestaande Pi3b+ kunnen hangen?
heb ik (nog) niet in detail bekeken, ik vermoed van wel
zelf heb ik een bi-meter hangen van duitse makelei en heb me gebaseerd op vzlogger gezien deze al beter geintegreerd is in diverse home automation systemen
Echter gezienrecent openWB nu ook de go-echarger (wallbox) opgenomen heeft in zijn ondersteuning én deze ook de vzlogger ondersteunt en ik ondertussen van oordeel ben met metingen van vzlogger dat slimme sturing een storm in een glas water is vermoed ik dat eenmaal de terugdraaiende teller stopt voor mij er een kleine (3,5kWh moet je niet melden) accu het beter kan doen dan geld uit te geven aan sturingen of gestuurde (duurdere) toestellen.
Het enige dat nog rest, indien van toepassing, is de p2 die veel sneller kan inspelen in schommelingen van verbruik/injectie echter de vraag is of het sop de kolen waard is in centen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

seagull schreef:De RPi en de datakabel zijn besteld en de aanvraag om de gebruikerspoorten te activeren is vertrokken naar Fluvius.
Zit er een P1 poort op beiden? Of enkel op de elektriciteit meter die zowel gas als elektriciteit laat uitlezen?
Hangt hij ook aan u netwerk of niet?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zit een P1 poort op de elektriciteitsmeter (en een S1 poort).
De gasmeter communiceert met de elektriciteitsmeter.
Je krijgt gegevens van beide meters over dezelfde P1 poort.

Trouwens geen idee hoe die meters met elkaar communiceren.
De elektriciteitsmeter hangt in de kelder en de gasmeter in een kast aan de straat op 50 meter van de woning.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik snap niet waarom ze het zo ingewikkeld maken. Zonder zonnepanelen is het al niet te doen om zelf te berekenen wat je moet betalen aan de hand van meterstanden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

marzman schreef:Zonder zonnepanelen is het al niet te doen om zelf te berekenen wat je moet betalen aan de hand van meterstanden.
?
Vorige meterstand in mindering brengen van de huidige meterstand.
Dat vermenigvuldigen met
- kost van elektriciteit per kWh + abonnementskost indien van toepassing
- heffingen per kWh
- taxen per kWh

Dan krijg je zoiets (MijnEnergie)
Afbeelding
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
marzman schreef:Zonder zonnepanelen is het al niet te doen om zelf te berekenen wat je moet betalen aan de hand van meterstanden.
?
Vorige meterstand in mindering brengen van de huidige meterstand.
Dat vermenigvuldigen met
- kost van elektriciteit per kWh + abonnementskost indien van toepassing
- heffingen per kWh
- taxen per kWh

Dan krijg je zoiets (MijnEnergie)
Als ze de prijs per kWh zouden vermelden inclusief btw zou het al een stuk schelen. Al zie ik nu gewoon staan 21 procent btw. Vorige keer toen ik een excell sheet wilde maken zag ik een btw vrij deel, verschillende btws (vlaams, nationaal en volgens mij waren het er nog meer) dat ik maar gestopt ben met rekenen. Maar nu zie ik dat het btw vrij deel zo klein is dat je dat net zo goed kan negeren en als de rest gewoon een verdeling is van die 21 procent dan valt het eigenlijk wel mee.

En bij gas hetzelfde en het moet dan ook nog omgerekend worden van m3 naar kwh. Maar dat ziet er nu ook een stuk simpeler uit met gewoon 21 procent BTW. Ik snap dan eigenlijk niet waarom er een BTW vrij deel is, om het ingewikkeld te maken? 47 cent is BTW vrij (dus dat scheelt 21 procent van 47 cent)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb P1 Monitor werkend op een RPi3+.
Nu nog wachten op de activering van de gebruikerspoorten door Fluvius.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Eigen script om gegevens le lezen op RPi?
Edit: zie op Google dat je die software zo kan downloaden :lol:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

seagull schreef:Heb P1 Monitor werkend op een RPi3+.
Nu nog wachten op de activering van de gebruikerspoorten door Fluvius.
Ik heb ook nog een Pi2 liggen (volgens mij niet zo veel verschil met een 3, afgezien van wifi en een wat lagere kloksnelheid), maar wat heb je dan precies werkend als je niks uit kan lezen?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”