iOS Wachtwoordmanager

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Bregt.B
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:22

Beste

Welke wachtwoordmanager kunnen jullie adviseren om niet internetgerelateerde wachtwoorden op te slaan?

Momenteel heeft men op mijn werk een sleutelkast per afdeling/ruimte die open gaat met een sleutel.
Desondanks dat ik heel veel sleutels heb, werkte dit best vlot.

Nu is beslist dat deze sleutelkasten allemaal met een code gaan werken, minder sleutels nodig... maar: elke ruimte zal een andere code krijgen.
Logisch, maar niet handig als je in quasi elke ruimte toegang moet hebben tot de betreffende sleutelkast...

Ik zoek dus een goede wachtwoorden app voor op een iphone.
Liefst gratis ofwel eenmalig te betalen.
Backup via mail of cloud moet mogelijk zijn, maar offline ook te raadplegen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Kan je dat niet opslaan in Lastpass? Je kan daar beveiligde notities in opslaan. De gratis versie is meer dan voldoende en wordt via de cloud gesynct.

Andere bekende paswoordmanager die goed is op Apple apparaten, maar wel betalend: 1password.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik maak gebruik van Keepass.
Het databasebestand laat ik dan syncen via bijvoorbeeld Dropbox, al kan dit ook via andere shared platformen.

Voordeel: gratis, volledig in eigen beheer, cross-platform.
Nadeel: het sharen is iets meer werk, net omdat het in eigen beheer is
Bregt.B
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:22

Vaganzza schreef:Kan je dat niet opslaan in Lastpass? Je kan daar beveiligde notities in opslaan.
Beveiligde notities kan ik op de iphone ook, enkel is dat niet zo handig omdat alles in dezelfde tekstfile zit.
Vaganzza schreef: Andere bekende paswoordmanager die goed is op Apple apparaten, maar wel betalend: 1password.
Op zich is betalend geen probleem, maar deze software vraagt maandelijks een betaling.
Dat is voor een eenvoudige software toch wel overdreven.
blaatpraat schreef:Ik maak gebruik van Keepass.
Keepass ken ik van vroeger op de desktop.

Welke app gebruik je voor iOS?
Want keepass was enkel op windows dacht ik.

Unlocken met touchID of faceID zou een groot pluspunt zijn
blaatpraat schreef: Het databasebestand laat ik dan syncen via bijvoorbeeld Dropbox, al kan dit ook via andere shared platformen.

Voordeel: gratis, volledig in eigen beheer, cross-platform.
Nadeel: het sharen is iets meer werk, net omdat het in eigen beheer is
Heb je een goede tutorial om die share/sync in te stellen?

Werkt de sync in alle richtingen?

En is er altijd een db file lokaal beschikbaar?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier ook al enorm lang gebruiker van de Keepass + Dropbox combinatie. Daardoor heb ik zowel op mijn PCs, Android telefoon als iPad altijd de laatste database ter beschikking. Om het wat extra secure te maken, gebruik ik ook een keyfile, die dan net niet op Dropbox gezet wordt en ik manueel op elk device gezet heb. Op IOS gebruik ik MiniKeePass, al ondersteunt die geen TouchID. Op Android gebruik ik KeePassDroid die wel fingerprint unlock ondersteunt.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

iOS app: Keepass Touch, en dit werkt met TouchID.
Bij gebrek aan een iPhone met FaceID op dit moment, kan ik dat niet bevestigen, maar allicht wel aangezien de API call dezelfde zal zijn me dunkt.

In feite is het simpel:
Maak een database aan onder windows.
Plaats deze op een shared locatie (in mijn geval een map binnen dropbox).
Op je iOS toestel kies je binnen de Keepass app voor Dropbox als locatie, en je zal de database zien.

Lokale beschikbaarheid: onder Windows wel, mits je dropbox zo instelt.
Onder iOS dacht ik ook dat dit mogelijk was.

En net zoals Tomby maak ik ook gebruik van een keyfile.
Bij het aanmaken van je database maak je deze 1x aan, en je plaatst deze op al je toestellen via een ander medium (USB stick, ja, deze bestaan voor iPhones; iCloud drive, of zelf email (maar dat is iets minder secuur natuurlijk)).
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

Hier tevreden van Dashlane
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

het enige nadeel aan de keypass - dropbox combinatie is dat je op je iPhone steeds manueel naar dropbox moet om je db-bestand te exporteren naar je keypass app, als je een paswoord aangepast hebt op je pc.
De app op de iPhone krijgt dan niet automatisch de laatste wijziging door.
Of hebben jullie daar een oplossing voor.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

sky schreef:Of hebben jullie daar een oplossing voor.
Volgens mij is dat op Android even zeer het geval. Dat komt omdat Dropbox op IOS en Android niet automatisch files syncen. Al werkt het in Android nog altijd wel gemakkelijker dan in IOS. In Android klik je immers gewoon op je kdb-file in de Dropbox app en automatisch wordt de laatste versie gedownload en opent hij direct je KeePass app. Met IOS is het wat meer een gedoe, omdat je dan naar 'Export' moet en daar dan 'Open in...' moet doen om dan aan te geven dat hij in de KeePass app geopend moet worden.
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

1password

Deze al jaren in gebruik en nog steeds tevreden. Eenmalig voor betaald. Kan syncroniseren met dropbox/icloud.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hier ook een zeer grote fan van 1Password. Ik gebruik zelf wel het abonnement, maar je kan de Mac-versie nog steeds standalone aankopen door de app te downloaden via de website. Daar krijg je dan de vraag om een licentie aan te kopen. Je hangt dan wel vast aan de major versie (nu 7), en zal opnieuw moeten betalen wanneer ze bv versie 8 releasen.

Op iOS is de app gratis, dus als je hem bv enkel op iOS nodig hebt en via Dropbox synct is het in principe gratis te gebruiken. Kan wel zijn dat er eerst iemand een vault voor je moet aanmaken, maar dat valt ook wel te regelen denk ik.

Maar all-in-all héél tevreden van en ik geef die twee euro per maand met plezier. Software werkt heel vlot (is native en geen Electron), en ze zetten zich er echt achter om nieuwe features asap te implementeren. Dingen als Touch ID/Face ID kosten geld en tijd om te implementeren, maar je kan er van uitgaan dat ze altijd snel worden doorgevoerd. Kijk ook naar de recente integratie van 1Password doorheen heel iOS die mogelijk is sinds iOS 12. Was op een week of twee of zo nadat de eerste beta werd gereleased rond.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Hier wel tevreden van Bitwarden. Je moet wel af en toe de app zelf openen op te synchroniseren (maar dit is misschien met al die apps van toepassing?)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

butskristof schreef:Hier ook een zeer grote fan van 1Password. [...]
Ik gebruik naar zeer grote tevredenheid gewoon de ingebouwde Keychain access van macOS/iOS, en ik kan me eigelijk niets voor de geest halen dat ik daarmee niet kan... Waar biedt 1Password voor jou dan extra meerwaarde?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is bitwarden geen oplossing?
Keepass begint een beetje zijn leeftijd te tonen in de code, het was ontwikkeld voor de prevalentie van mobile enzo.
Bitwarden is net iets handiger om in te stellen denk ik.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

selder schreef:Ik gebruik naar zeer grote tevredenheid gewoon de ingebouwde Keychain access van macOS/iOS,
Ik zou dit ook gebruiken omdat dit voor puur Apple gebruikers meer dan voldoende is. Echter moet ik mijn paswoorden ook gebruiken op Windows pc's en daar werkt Keychain niet op... Ga nu ook eens naar Bitwarden kijken, totnogtoe gebruik ik Lastpass. Opensource lijkt me altijd beter dan freeware.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

1Password 7 met Dropbox extra backup :thumbs:
Betrouwbare managers voor gebruik op Mac + Windows + Smartphone zijn niet gratis
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik gebruik OneDrive in combinatie met:
- KyPass op iOS (1x betalend een paar €)
- Keepass2 op Android (gratis)
- KeePass op Windows

Dit werk goed en synct automatisch
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1257
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 26 keer

Ik gebruik al jaren Lastpass premium, altijd tevreden van geweest.
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ITnetadmin schreef:Is bitwarden geen oplossing?
Net even Bitwarden getest en op zich vind ik het prima werken. Enige nadeel tov lastpass dat ik zie, is de nogal omslachtige manier om ergens in te loggen. Je gaat naar het inlogscherm en je moet rechts klikken naar Bitwarden tab gaan om daar op de login te klikken die je wilt gebruiken.

Bij lastpass kan je gewoon op een symbooltje klikken naast de inlog, login kiezen en klaar is kees.

Ofwel zie ik iets over het hoofd in de instellingen van bitwarden ofwel bestaat die optie niet. Want eerlijk gezegd is Lastpass daarin dan gewoon beter. Voor de rest merk ik amper tot geen verschillen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Je kan bij Bitwarden een icoon in je menu balk zetten en daarop klikken wanneer je bij een site wilt inloggen.
Schermafbeelding 2019-04-17 om 19.13.48.png
Internet via Mobile Vikings
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ja, dat heb ik gezien. Maar ook dat systeem is niet handiger dan bij Lastpass waarbij je 1 klik naast inlogveld de mogelijkheden krijgt. Heb de indruk dat het bij Bitwarden steeds 2 a 3 keer klikken is alvorens je ingelogd bent (autofill doet die blijkbaar ook niet).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
J-J
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 nov 2010, 14:00
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Ik gebruik al een tijdje 1Password met betaalde licentie. Op Pc, Mac en iOS.
Vaganzza schreef:Ja, dat heb ik gezien. Maar ook dat systeem is niet handiger dan bij Lastpass waarbij je 1 klik naast inlogveld de mogelijkheden krijgt. Heb de indruk dat het bij Bitwarden steeds 2 a 3 keer klikken is alvorens je ingelogd bent (autofill doet die blijkbaar ook niet).
Bij 1Password in Chrome (beta build-kan je voor aanmelden) kan je ook gewoon met een klik inloggen. Het wordt wel niet automatisch ingevuld maar dat stoort me niet.

Heb tijdje LastPass gebruikt, met premium, maar die kon niet aan mijn behoeften voldoen.
Het handige aan 1Password vind ik bv ook dat je een “1-time password” kan aanmaken en dus niet hoeft te werken met Google of Microsoft Authenticator. Het zit ingebakken en wordt automatisch naar het klembord gekopieerd als het ingevuld dient te worden.

Op iOS werkt het ook vlekkeloos, dus zou geen andere meer moeten hebben
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

J-J schreef:Het handige aan 1Password vind ik bv ook dat je een “1-time password” kan aanmaken en dus niet hoeft te werken met Google of Microsoft Authenticator. Het zit ingebakken en wordt automatisch naar het klembord gekopieerd als het ingevuld dient te worden.

Op iOS werkt het ook vlekkeloos, dus zou geen andere meer moeten hebben
Exactly this! Gebruik 1password ook al jaren (mail uit 2009 terug gevonden) en betaal er met veel plezier voor (Family subscription). Kan naast mijn login gegevens en credit card gegevens ook bijvoorbeeld al mijn software licenses hierin kwijt. Maar de toevoeging van de 2FA codes zijn echt een gemak dat je niet constant meerdere apps moet gebruiken om ergens ingelogd te raken (ik besef trouwens wel dat dat eigenlijk minder veilig is om alles in 1 app te hebben steken).

LastPass heb ik vorig jaar voor ons werk eens op moeten zetten. Zeker geen slechte tool, zeker de team functionaliteit is goed, maar je merkt toch heel erg dat dit vooral op website logins is voorzien. En als je zeer veel logins hebt van dezelfde sites (wat bij ons op het werk het geval is, enkel de parameters in de url bepalen het exacte systeem) dan heeft LastPass duidelijk meer moeite de exacte site te identificeren tov 1password.

Maar iedere tool heeft duidelijk zijn voor en nadelen en voor iedere tool valt wel iets te zeggen. Dus best is om gewoon wat te testen en zien wat je het beste bevalt.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Niemand die keyweb gebruikt? Is echt goed en sla je lokaal of in de cloud op.
Keepass based db.
Henry_01
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2017, 19:01

SafeInCloud is ook nog een optie.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”