Bedankt maar dit gaat over vrachtwagens
Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 170 keer
Een zin met enkele belangrijke woorden... "geluk", "ik" en "alternatief"... misschien moet je er eens over nadenken dat dit niet voor iedereen zo is (maar aangezien het voor jou wel zo is, is het natuurlijk makkelijk roepen dat men mensen maar extra moet "sturen") !iceke schreef:Ik heb het geluk dat ik maar 5 stappen moet doen naar mijn werk, maar moest ik verderop werken, ik zocht een alternatief voor de auto.
Net zoals de meer dan 50% accijnzen die we momenteel betalen op brandstof... als je de file bekijkt denken er niet echt veel mensen over na (of net wel maar is er gewoon geen alternatief). SKH gaat gewoon de zoveelste manier zijn om geld uit de werkende man z'n zakken te kloppen en in essentie gaat er niets veranderen buiten het feit dat we er met z'n allen armer op worden (dus ook hij die de fiets gebruikt als een klusjesman langskomt en je de rekening hiervoor geeft).R2D2 schreef:Ik ben er van overtuigd dat de SKH effectief mensen doet nadenken over hun mobiliteitsnoden. En dat dat hun gedrag zal beïnvloeden.
Ik dacht dat hier eigenlijk best wel slimme mensen zaten maar als je gelooft dat de SKH belasting het OV ten goede zal komen (en niet gebruikt wordt om een andere put te vullen), de files erdoor zullen verdwijnen of verminderen, ... dan begin ik stilaan te twijfelen aan de realiteitszin van een aantal mensen.
PS. En wat de klimaat context betreft... de 15 grootste vrachtschepen vervuilen evenveel als ALLE auto's en bromfietsen tesamen WERELDWIJD
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
- Bedankt: 346 keer
Over context gesproken: https://tweakers.net/video/17294/onbepe ... r_12836438P@ul schreef:En wat de klimaat context betreft... de 15 grootste vrachtschepen vervuilen evenveel als ALLE auto's en bromfietsen tesamen WERELDWIJD
Mijn werk heeft verschillende burelen, ik heb even gekeken voor de dichtst bijzijnde:
Bureau 1:
- Auto: 31 minuten (heb daar "nooit" file)
- OV: 1u23 - 1u43
- fiets: 2u05
Bureau 2:
- Auto: 53 minuten (tijd zonder file, altijd file)
- OV: 1u34 - 2u04
- fiets: 2u
Nu kan ik een woning zoeken dichter bij deze locaties, maar dat is niet betaalbaar. Het zou ook niet uitmaken want we zitten vooral bij klanten, en die zitten overal.
Ik denk dat dit vooral de doodsteek zal zijn van vrijwilligerswerk. Mensen die van hot naar her rijden om schijdsrechter te zijn of bij te springen in organisaties. En hobbies natuurlijk.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Vooral deze laatste twee : vrijwilligerswerk en hobbies. Zeker nu bepaalde sites rond vrijwilligerswerk etc meer bekend worden zou het wel erg vreemd zijn dat men de vrijwilligers nog zou laten opdraaien voor deze kosten...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 2998
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 82 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nog 9,2km en ik zit voor dit jaar reeds aan 1000km (lopen/wandelen)iceke schreef: Vorig jaar heb ik me voorgenomen om alles -20km met de fiets te gaan doen, dat was goed voor - 20.000km op de teller en 4000km fietsen. Dit jaar zal (als het weer wat meezit) die 4000km wel wat meer worden, mijn madam is ondertussen ook aan het inzien dat fietsen leuker is dan autorijden.
Doel is dus 3000km. ,onlangs een pittige jachthond uit Portugal laten overkomen (asiel) dus dat gaat me wel lukken.
Heb jij eigenlijk wel goed nagedacht over jou idee... ? Er zijn ook niet minder auto's door stijgende brandstofprijzen (in andere landen betalen ze zelfs tot 50% meer) dus waarom zou SKH iets oplossen ? Er is trouwens geen enkel land in de wereld met een globale SKH... in het beste geval een gebied rond enkele steden (alsof mensen te kiezen hebben dat hun bedrijf in Brussel of Antwerpen zit, tenzij je aan de kassa bij de Carrefour zit... met alle respect trouwens).Dizzy schreef:Paul, wat is uw alternatief waar je zeer goed over nagedacht hebt?
Mensen gaan gewoon zeuren (en vroeg of laat gaat er iets barsten), de middenklasse wordt verder armer (en sommige smeken er ook nog om ?) en de financieel zwakkere gaan er helemaal aan onderdoor en worden in de werkloosheid geduwd. Ik heb gisteren nog met een zelfstandige gesproken die geen mensen kan vinden voor 4 a 5u per dag te werken omdat het voordeliger is te gaan stempelen (en dan zou je die mensen nog extra gaan belasten om te gaan werken ?).
Trouwens de KH op vrachtwagens is het duidelijkste bewijs dat het niets oplost... ik zie alleen maar meer vrachtwagens (in de file is hun aandeel vaak even groot als auto's) en waar al het geld naartoe gaat is me ook een raadsel. Onze wegen liggen er alvast niet beter bij en het OV wordt ook niet beter !
Het ontbreekt mij echt aan visie en realiteitszin bij de klimaat(auto)activisten... het komt allemaal neer op de werkende mens extra te laten betalen en dromen dat de problemen zich daarmee vanzelf zullen oplossen.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
1. Het is niet mijn idee, zelfs niet mijn ideale oplossing.
2. Wagens laten verdwijnen is niet het doel, ze verminderen wel. Je hebt gelijk dat enkel een SKH die hoog genoeg is dat kan laten werken.
3. Ik ben niet voor een SKH voor gans Vlaanderen.
4. Mensen zeuren altijd, lees deze topic maar
5. Met complotten en revoluties schieten we niets op, wat is nu eigenlijk uw alternatief om het probleem aan te pakken?
6. Dat geld naar alternatieven moet gaan daar zijn we het over eens.
6. Ik heb zelf een wagen dus zo anti-wagen ben ik niet, het klimaat lijkt me wel handig, om in te leven en zo.
2. Wagens laten verdwijnen is niet het doel, ze verminderen wel. Je hebt gelijk dat enkel een SKH die hoog genoeg is dat kan laten werken.
3. Ik ben niet voor een SKH voor gans Vlaanderen.
4. Mensen zeuren altijd, lees deze topic maar
5. Met complotten en revoluties schieten we niets op, wat is nu eigenlijk uw alternatief om het probleem aan te pakken?
6. Dat geld naar alternatieven moet gaan daar zijn we het over eens.
6. Ik heb zelf een wagen dus zo anti-wagen ben ik niet, het klimaat lijkt me wel handig, om in te leven en zo.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Wel vreemd dat ze de SKH willen gebruiken om het OV te stimuleren. Als minder mensen de SKH gebruiken, dan is er ook minder geld om het OV te stimuleren?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6790
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
- Bedankt: 614 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Makkelijk ? Natuurlijk, is het niet makkelijk om koning wagen aan de kant te laten staan... moest het makkelijk zijn stond niemand in de file.P@ul schreef:Een zin met enkele belangrijke woorden... "geluk", "ik" en "alternatief"... misschien moet je er eens over nadenken dat dit niet voor iedereen zo is (maar aangezien het voor jou wel zo is, is het natuurlijk makkelijk roepen dat men mensen maar extra moet "sturen") !iceke schreef:Ik heb het geluk dat ik maar 5 stappen moet doen naar mijn werk, maar moest ik verderop werken, ik zocht een alternatief voor de auto.
't is niet aan mij om daarover na te denken maar aan diegene die elke dag in de file staan (en waarvoor dus ik mee ga betalen). Maar zoals ik al zij, ik zie hier minstens 4 keer op een uur lege bussen voorbij rijden en 1km verderop iedereen in de file staan.
Owja, straks ga je nog vragen of ik daar dan last van heb ? Awel ja, 2 keer op een dag van het sluipverkeer... zij die denken dat ze hun verloren tijd kunnen inhalen door zo snel mogelijk door onze(en 2 andere) dorpskern te rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 170 keer
Bedankt. Dit is natuurlijk geen wettekst maar een studie en nergens is er sprake van een APP maar wel een OBU.sky schreef:Oeps
Dit zou beter moeten zijn, volgens de titel van het document toch
https://www.transportenvironment.org/si ... _paper.pdf
Verder is het duidelijk dat de hoofdbedoeling van de SKH gewoon de compensatie is van verminderde inkomsten van accijnzen.
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 37 keer
De jacht naar geld en macht is niet te stuiten, en het voetvolk en milieu worden goed gebruikt om het doel te bereiken.
Ook de partij groen verklaart in duidelijke bewoordingen dat er dat er met de files enorm veel geld en tijd verloren gaat.
Ik kijk bedrukt naar de mensheid.
Ook de partij groen verklaart in duidelijke bewoordingen dat er dat er met de files enorm veel geld en tijd verloren gaat.
Ik kijk bedrukt naar de mensheid.
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5199
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
- Bedankt: 226 keer
Het zal zeker niet alleen vrijwilligerswerk zijn, ik ken wel wat mensen die in het onderwijs zitten, en tussen verschillende vestigingen van een scholengroep pendelen voor hun job.MClaeys schreef: Ik denk dat dit vooral de doodsteek zal zijn van vrijwilligerswerk. Mensen die van hot naar her rijden om schijdsrechter te zijn of bij te springen in organisaties. En hobbies natuurlijk.
Zo iemand KAN dus niet bij zijn werk gaan wonen, het enige dat zou kunnen gebeuren is dat de school die kosten van de kilometerheffing opvangt, maar dan zal de student dus meer moeten betalen, dus waarschijnlijk gaan die lessen dus gewoon sneuvelen.
Heel veel jobs gaan dus sneuvelen, wegens onbetaalbaar qua vervoerskosten.
Andere gaan uit noodzaak blijven voortbestaan, maar zullen gewoon NOG eens een pak duurder worden (denk maar aan loodgieters en alle mogelijke ambachten waarbij aan huis gekomen wordt).
De kilometerheffing zal dus een multiplicator effect hebben, en ons meerdere keren armer maken.
Maar vermits je nog altijd een lekkende kraan zult laten repareren, zul je gewoon meer betalen, en de ambachtslui zullen blijven voor files zorgen, want ik zie ze niet op de bus stappen met al hun materiaal.
Waarom altijd dat simplisme?iceke schreef:Maar zoals ik al zij, ik zie hier minstens 4 keer op een uur lege bussen voorbij rijden en 1km verderop iedereen in de file staan.
Heb je de vele voorbeelden niet gelezen van mensen die 30 minuten met de auto over een traject doen, en 1,5 uur met het openbaar vervoer?
Vergeet niet: als jij ergens moet zijn, dan vertrekt je auto NU en hij vertrekt vlakbij waar je woont.
Hij rijdt rechtstreeks (eventueel met file) naar het punt waar jij moet zijn.
Bij de bus vertrekt hij binnen zoveel minuten.
Hij vertrekt misschien op 500 meter van waar je woont.
Onderweg moet je misschien nog 1 of 2 keer overstappen, en opnieuw ettelijke minuten wachten op de volgende.
Hij rijdt niet rechtstreeks naar waar jij moet zijn, maar ergens (hopelijk) in de buurt van waar je moet zijn.
Zelfs daar rijdt hij niet rechtstreeks naartoe, maar hij volgt een heel traject langs allerlei plaatsen waar jij totaal niet moet zijn.
Als je aankomt moet je waarschijnlijk nog een heel deel te voet doen.
En dan moet je goed kijken dat je niet te lang ter plaatse bent, want heel de ellende moet je ook nog eens in omgekeerde richting doen, en die bussen rijden maar tot een zeker uur.
Als het koud weer is of regent wordt het allemaal nog wat 'plezanter', om nog maar te zwijgen van de stakingsdagen.
Daarom zitten die bussen niet vol, en staan er toch auto's in de file.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6790
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
- Bedankt: 614 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Als je er 30 minuten overdoet met de auto kan je even goed de velo nemen...
Wat ik dus al zij van in het begin, jullie staan nog niet lang genoeg in de file om in te zien wat het probleem is.
Wat ik dus al zij van in het begin, jullie staan nog niet lang genoeg in de file om in te zien wat het probleem is.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
30 minuten in een auto die 50km/u bolt is 25km. Enkele reis. Als je 25km per fiets moet doen ben je meer dan een uur onderweg. Dat is een leuk stukje fietsen voor de hobbyfietser aka zondagcoureur, maar een redelijk pittig fietstochtje voor de gewone man.
Je mag er niet vanuit gaan dat iedereen hier de courage, de fut, de energie, de fysiek heeft om eventjes 25km enkele rit af te leggen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je in weer en wind mag rijden (of er zijn files bij slecht weer) en dat er een zweetgeur aan je hangt als je toekomt op je werk. Niet bepaald het meest aangename voor de collega's. Dan kan je natuurlijk ook argumenteren dat je van kledij kan wisselen in de toiletten, maar ergens moet je je ook wel afvragen waar je dan nog mee bezig bent...
Eén ding weet ik zeker : als ik een 12u, 24u of 36u shift erop heb zitten ga ik niet meer op een fiets kruipen want dat ritje van iets meer dan een uur zou gauw iets meer dan drie uur worden gok ik zo
Je mag er niet vanuit gaan dat iedereen hier de courage, de fut, de energie, de fysiek heeft om eventjes 25km enkele rit af te leggen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je in weer en wind mag rijden (of er zijn files bij slecht weer) en dat er een zweetgeur aan je hangt als je toekomt op je werk. Niet bepaald het meest aangename voor de collega's. Dan kan je natuurlijk ook argumenteren dat je van kledij kan wisselen in de toiletten, maar ergens moet je je ook wel afvragen waar je dan nog mee bezig bent...
Eén ding weet ik zeker : als ik een 12u, 24u of 36u shift erop heb zitten ga ik niet meer op een fiets kruipen want dat ritje van iets meer dan een uur zou gauw iets meer dan drie uur worden gok ik zo
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6790
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
- Bedankt: 614 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Uitvluchten... iedereen mag die maken... maar kom dan niet zagen(en dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet over u) dat die verplaatsing weer eens meer gaat kosten...
Sinds ik fiets heb ik in ieder geval meer courage, fut, & energie dan de 20j ervoor Tijd heb ik dan weer wat minder, maar uiteindelijk is die tijd op de fiets me veel meer waard dan de tijd in de auto.
Vandaag dus met de dochter achterop ff naar Antwerpen gefietst (ttz naar de waterbus), dat was exact 1 uur en 5 minuten vanaf mijn deur tot in het fietshok.
Doe ik dat in het weekend met de auto(dus zonder file), dan ben ik daar op 30 minuten, zoek ik 10 minuten naar een parkeerplek en moet ik 5 a 10 minuten wandelen (of me blauw betalen aan een ondergrondse parking)
Das dus een half uur en in het slechtste geval een uur langer heen en terug, maar 0 minuten stress.
Soit, ik ken er genoeg die dagelijks 40/60/80 km woon/werk doen met de speedpedelec of met de koersfiets... ik hoor die nooit klagen over die afstand, ik hoor die alleen maar klagen over de files waar ze voordien instonden.
Sinds ik fiets heb ik in ieder geval meer courage, fut, & energie dan de 20j ervoor Tijd heb ik dan weer wat minder, maar uiteindelijk is die tijd op de fiets me veel meer waard dan de tijd in de auto.
Vandaag dus met de dochter achterop ff naar Antwerpen gefietst (ttz naar de waterbus), dat was exact 1 uur en 5 minuten vanaf mijn deur tot in het fietshok.
Doe ik dat in het weekend met de auto(dus zonder file), dan ben ik daar op 30 minuten, zoek ik 10 minuten naar een parkeerplek en moet ik 5 a 10 minuten wandelen (of me blauw betalen aan een ondergrondse parking)
Das dus een half uur en in het slechtste geval een uur langer heen en terug, maar 0 minuten stress.
Soit, ik ken er genoeg die dagelijks 40/60/80 km woon/werk doen met de speedpedelec of met de koersfiets... ik hoor die nooit klagen over die afstand, ik hoor die alleen maar klagen over de files waar ze voordien instonden.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
80km woon/werk verkeer met een fiets? Holy f***!
Overigens : ik weet dat je het niet op mij hebt, en neem je absoluut niks kwalijk. Ben allang blij dat deze discussie op een bepaald niveau kan gevoerd worden zonder naar de man te wijzen en zonder verwijten naar één van beide "kampen" als we het zo mogen noemen...
Misschien kijk ik een beetje teveel terug naar mijn middelbare schooltijd, toen ik vanuit Lemberge (deelgemeente van Merelbeke) moest fietsen naar de Voskenslaan in Gent en nadien naar de Henleykaai in Gent. Een fietstochtje van respectievelijk 11km en 13km volgens Google Maps. Was prima doenbaar (zowel heen als terug) met de juiste muziek op de oren (iets wat helaas nu niet meer mag). Maar heb er ook vrij veel negatieve ervaringen door : droog vertrekken en doorweekt aankomen op school bijvoorbeeld. Ik had in de lockers gelukkig wel altijd droge kleren liggen maar toch, niet echt aangenaam. Als je dan wat met tegenwind zit (hoe je ook reed langsheen de R4, het was precies alsof je altijd tegenwind had) dan is de fun er helemaal van af...
Jij mag dit alles dan wel als een uitvlucht beschouwen, maar dit is dan niet meteen voor iedereen zo. En dat is wat ik in vele (vooral ecologisch gerelateerde) discussies hier op Userbase steeds opnieuw opmerk. Je hebt steeds twee of meer kampen, maar steeds zijn het de laat ons zeggen "groen-gerelateerden" (en dan heb ik het niet over een politieke kleur) die er alles aan doen om het fietsen te verbloemen. Dat men een auto (en het gebruik/verbruik er van) niet duur genoeg kan maken. Dat we allemaal maar een groene bril moeten opzetten en "eco-denken". Dat je zoveel mensen kent die tot 80km (in godsnaam) per fiets doen voor woon/werkverkeer maar dat niemand daar over klaagt etc etc etc.
Voor alle duidelijkheid iceke : ik neem misschien wel voorbeelden uit jouw stuk, maar bedoel het niet persé op jou, maar eerder serieus algemeen. Ik wil hier gewoon duidelijk maken dat ik hier en daar wel de moeite wil doen om meer mij te verplaatsen op een ecologische manier, maar dat ik niet mijn hele leven overhoop wil gooien. En dat is geen kwestie van "mensen veranderen niet graag" maar "mensen veranderen niet graag als het in hun ogen (!!!) geen voordeel kan bieden.
Ik wil best wel eens bepaalde dingen per fiets doen, maar een dag heeft maar 24u. Dan sta ik liever twee uur in de file dan dat ik twee uur op een fiets moet zitten. Niet iedereen is iemand die graag op de fiets zit bijvoorbeeld, al heb ik het gevoel dat als je hiervoor durft uitkomen ze je per direct voor het vuurpeleton gooien. Je hoort wel eens mijn auto is mijn vrijheid maar in mijn geval is dat ook echt zo. Een wagen bij mij is dan ook geen showpaard, maar een werkpaard. In de bijna 7 jaar dat ik die wagen heb heeft hij me nooit in de steek gelaten (behalve eens een platte band, waardoor je een half uurtje later dan verwacht komt), maar het aantal keer in 7 jaar dat om het even wat van het OV staakt kan je niet op je twee handen (en zelfs inbegrip van voeten) optellen. En dan zwijg ik nog over het feit dat je moet rekening houden met zomervakantie, werkdagen, weekend, feestdagen en "gewone" vakanties. En om helemaal voor mezelf te spreken : ik ben iemand die me zeer ambetantig kan maken als ik in een keurslijf gedwongen word. Ik wil kunnen op staan, een zot idee in mijn hoofd krijgen om te zien waar de Schelde begint (een aanrader overigens), dat opzoeken en een half uur later in de auto zitten naar daar. Ongeacht of dit op benzine, diesel of elektrisch is. Maar het openbaar vervoer tot daar is gewoon onbestaande. Als we spreken over werkweken, dan heb ik het liefst van al net wel structuur. En jawel, file maakt deel uit van die structuur (helaas). Dat is iets waar je niks kan aan veranderen en dat gewoon een feit is.
Jij vind fietsen ontstressend, en daar heb ik alle begrip voor. Maar als ik zie wat voor stunts sommige fietsers uitsteken dan vraag ik mij af of fietsen ook de stress wegneemt bij anderen. Maar goed, met een wagen rijden is voor mij dan ook weer ontstressen, terwijl ik anderen ook maar rare dingen zie doen met een wagen.
En mijn oplossing hoe ik files zou aanpakken? Ik wil ze gerust opnoemen, maar wil er dan ook geen enkele vraag, opmerking of gelach rond horen. Ik heb immers maar één brein, ik heb geen denktank aan dik betaalde profs rondom mij en heb evenmin niet de mogelijkheid om met mensen te praten en ervaringen uit te wisselen betreffende bepaalde systemen...
1. Geen "onbeperkt" rijbewijs meer, maar een rijbewijs met een bepaalde duur. Pakweg vijf jaar. En jawel, elke vijf jaar mag je je examen opnieuw gaan doen zowel theoretisch als praktisch
2. Uw auto heeft een uniek identificatienummer : de nummerplaat. Koppel die database aan de database met verzekeringen en je kan er zo al uithalen wie onverzekerd rondrijd. Zeker met alle ANPR camera's is dit een koud kunstje. Je kan ze misschien niet ter plaatse tegenhouden, maar je kan wel altijd nadien (al is het twee weken later) een politieploeg langssturen om de kentekens in beslag te nemen.
3. Idem dito met het betalen van de verkeersbelasting en de verkeersboetes
4. Maak maximaal gebruik van het openbaar vervoer : zorg dat niet elke trein persé voorbij Antwerpen of Brussel moet, maar zorg voor bijvoorbeeld een spoorlijn van Oostende tot Luik zonder dat die voorbij Brussel moet komen, de meeste vertragingen lopen ze immers op in de noord-zuid verbinding.
5. Misschien 2 sporen leggen in elke richting? Eén spoor voor lokaal verkeer (IR), Eén spoor voor IC verkeer. En dat uiteraard in beide richtingen.
6. Zorg voor één busdienst, niet zoals nu met de MIVB, De Lijn en de TEC. Eén abonnement of biljet dat gewoon overal geldig is, punt.
7. Zorg voor GROTE parkings langsheen de autostrade aan de rand van de steden, waarbij men de auto kan achterlaten en nadien met de metro, tram en bus naar het centrum kan. Beetje zoals Antwerpen doet als je vanuit Gent komt. Zorg wel voor minimaal één bus/tram/metro per 10 minuten en een dedicated rijbaan voor deze voertuigen.
8. We willen allemaal de salariswagen weg hebben maar voor vele mensen is dit hun enige wagen. Het feit dat die werkgever de werknemer beloont met een leasingwagen (meestal incl tankkaart) is een teken dat hij of zij tevreden is over het werk van die persoon en op die manier zijn werknemer wilt bedanken en stimuleren om dat verder te doen. Doen we dit in de vorm van extra loon, dan gaat de staat met meer dan de helft gaan lopen. Iets wat noch de werkgever, noch de werknemer leuk vind. Dat men dan komt op goedkopere alternatieven als een salariswagen is een logisch gevolg. Misschien dan toch eens nadenken over bepaalde zaken?
9. We staan voornamelijk stil door 2 factoren : ongevallen en de "aankomst" in een stad. Aan die eerste categorie kunnen we voorlopig niet veel doen, in die tweede categorie wel. Als ik naar de Ardennen ga, moet ik bijna verplicht langsheen Brussel. Idem dito voor als ik naar Limburg ga. Wil ik naar Mechelen? Dan moet ik ofwel in de file staan te Brussel, ofwel te Antwerpen. Denk eens aan het bouwen van nieuwe autostrades (2-baanvakken), bijvoorbeeld De Panne, Roeselare, Geraardsbergen, Nijvel, Ciney, Bastenaken. Ik zeg maar iets. Geen autostrades waar je voor elk boerengat een afrit hebt en waarbij je geen grote steden moet aandoen.
10. Zorg voor afgeschermde fietspaden die ruim genoeg zijn, die vlak zijn, en die onderhouden worden (geen sneeuw, geen vuil, ...). Deze hoeven niet persé langs een weg te liggen! En als we dan toch bezig zijn : zorg voor tunnels of bruggen voor fietsers, zodat ze niet bij elk kruispunt moeten stilstaan (= extra gevaarlijk)
11. Zorg dat telewerken, flexwerken, glijdende uren, ... verplicht is bij elke werkgever waar deze vorm van werken mogelijk is, maar laat de keuze aan de werknemer om van dit aanbod gebruik te maken. Dus geen extra (financiële) stimulans om het te nemen. De keuze moet 100% bij de werknemer liggen.
12. Voor bedrijven die persé in Antwerpen, Gent of Brussel willen zitten : zorg dat uw werknemers tot bij jou kunnen komen met bijvoorbeeld een bus die je huurt als bedrijf. Zoals Colruyt dat doet? Je stapt op in Gent, zit in de file naar Brussel maar je kan inmiddels werken middels een VPN verbinding naar je werkplek. Zorg er dan eveneens voor dat je bussel groot genoeg zijn! Desnoods dubbeldekkers. Als we dat kunnen voor voetbalfans, waarom dan niet voor werknemers?
Overigens : ik weet dat je het niet op mij hebt, en neem je absoluut niks kwalijk. Ben allang blij dat deze discussie op een bepaald niveau kan gevoerd worden zonder naar de man te wijzen en zonder verwijten naar één van beide "kampen" als we het zo mogen noemen...
Misschien kijk ik een beetje teveel terug naar mijn middelbare schooltijd, toen ik vanuit Lemberge (deelgemeente van Merelbeke) moest fietsen naar de Voskenslaan in Gent en nadien naar de Henleykaai in Gent. Een fietstochtje van respectievelijk 11km en 13km volgens Google Maps. Was prima doenbaar (zowel heen als terug) met de juiste muziek op de oren (iets wat helaas nu niet meer mag). Maar heb er ook vrij veel negatieve ervaringen door : droog vertrekken en doorweekt aankomen op school bijvoorbeeld. Ik had in de lockers gelukkig wel altijd droge kleren liggen maar toch, niet echt aangenaam. Als je dan wat met tegenwind zit (hoe je ook reed langsheen de R4, het was precies alsof je altijd tegenwind had) dan is de fun er helemaal van af...
Jij mag dit alles dan wel als een uitvlucht beschouwen, maar dit is dan niet meteen voor iedereen zo. En dat is wat ik in vele (vooral ecologisch gerelateerde) discussies hier op Userbase steeds opnieuw opmerk. Je hebt steeds twee of meer kampen, maar steeds zijn het de laat ons zeggen "groen-gerelateerden" (en dan heb ik het niet over een politieke kleur) die er alles aan doen om het fietsen te verbloemen. Dat men een auto (en het gebruik/verbruik er van) niet duur genoeg kan maken. Dat we allemaal maar een groene bril moeten opzetten en "eco-denken". Dat je zoveel mensen kent die tot 80km (in godsnaam) per fiets doen voor woon/werkverkeer maar dat niemand daar over klaagt etc etc etc.
Voor alle duidelijkheid iceke : ik neem misschien wel voorbeelden uit jouw stuk, maar bedoel het niet persé op jou, maar eerder serieus algemeen. Ik wil hier gewoon duidelijk maken dat ik hier en daar wel de moeite wil doen om meer mij te verplaatsen op een ecologische manier, maar dat ik niet mijn hele leven overhoop wil gooien. En dat is geen kwestie van "mensen veranderen niet graag" maar "mensen veranderen niet graag als het in hun ogen (!!!) geen voordeel kan bieden.
Ik wil best wel eens bepaalde dingen per fiets doen, maar een dag heeft maar 24u. Dan sta ik liever twee uur in de file dan dat ik twee uur op een fiets moet zitten. Niet iedereen is iemand die graag op de fiets zit bijvoorbeeld, al heb ik het gevoel dat als je hiervoor durft uitkomen ze je per direct voor het vuurpeleton gooien. Je hoort wel eens mijn auto is mijn vrijheid maar in mijn geval is dat ook echt zo. Een wagen bij mij is dan ook geen showpaard, maar een werkpaard. In de bijna 7 jaar dat ik die wagen heb heeft hij me nooit in de steek gelaten (behalve eens een platte band, waardoor je een half uurtje later dan verwacht komt), maar het aantal keer in 7 jaar dat om het even wat van het OV staakt kan je niet op je twee handen (en zelfs inbegrip van voeten) optellen. En dan zwijg ik nog over het feit dat je moet rekening houden met zomervakantie, werkdagen, weekend, feestdagen en "gewone" vakanties. En om helemaal voor mezelf te spreken : ik ben iemand die me zeer ambetantig kan maken als ik in een keurslijf gedwongen word. Ik wil kunnen op staan, een zot idee in mijn hoofd krijgen om te zien waar de Schelde begint (een aanrader overigens), dat opzoeken en een half uur later in de auto zitten naar daar. Ongeacht of dit op benzine, diesel of elektrisch is. Maar het openbaar vervoer tot daar is gewoon onbestaande. Als we spreken over werkweken, dan heb ik het liefst van al net wel structuur. En jawel, file maakt deel uit van die structuur (helaas). Dat is iets waar je niks kan aan veranderen en dat gewoon een feit is.
Jij vind fietsen ontstressend, en daar heb ik alle begrip voor. Maar als ik zie wat voor stunts sommige fietsers uitsteken dan vraag ik mij af of fietsen ook de stress wegneemt bij anderen. Maar goed, met een wagen rijden is voor mij dan ook weer ontstressen, terwijl ik anderen ook maar rare dingen zie doen met een wagen.
En mijn oplossing hoe ik files zou aanpakken? Ik wil ze gerust opnoemen, maar wil er dan ook geen enkele vraag, opmerking of gelach rond horen. Ik heb immers maar één brein, ik heb geen denktank aan dik betaalde profs rondom mij en heb evenmin niet de mogelijkheid om met mensen te praten en ervaringen uit te wisselen betreffende bepaalde systemen...
1. Geen "onbeperkt" rijbewijs meer, maar een rijbewijs met een bepaalde duur. Pakweg vijf jaar. En jawel, elke vijf jaar mag je je examen opnieuw gaan doen zowel theoretisch als praktisch
2. Uw auto heeft een uniek identificatienummer : de nummerplaat. Koppel die database aan de database met verzekeringen en je kan er zo al uithalen wie onverzekerd rondrijd. Zeker met alle ANPR camera's is dit een koud kunstje. Je kan ze misschien niet ter plaatse tegenhouden, maar je kan wel altijd nadien (al is het twee weken later) een politieploeg langssturen om de kentekens in beslag te nemen.
3. Idem dito met het betalen van de verkeersbelasting en de verkeersboetes
4. Maak maximaal gebruik van het openbaar vervoer : zorg dat niet elke trein persé voorbij Antwerpen of Brussel moet, maar zorg voor bijvoorbeeld een spoorlijn van Oostende tot Luik zonder dat die voorbij Brussel moet komen, de meeste vertragingen lopen ze immers op in de noord-zuid verbinding.
5. Misschien 2 sporen leggen in elke richting? Eén spoor voor lokaal verkeer (IR), Eén spoor voor IC verkeer. En dat uiteraard in beide richtingen.
6. Zorg voor één busdienst, niet zoals nu met de MIVB, De Lijn en de TEC. Eén abonnement of biljet dat gewoon overal geldig is, punt.
7. Zorg voor GROTE parkings langsheen de autostrade aan de rand van de steden, waarbij men de auto kan achterlaten en nadien met de metro, tram en bus naar het centrum kan. Beetje zoals Antwerpen doet als je vanuit Gent komt. Zorg wel voor minimaal één bus/tram/metro per 10 minuten en een dedicated rijbaan voor deze voertuigen.
8. We willen allemaal de salariswagen weg hebben maar voor vele mensen is dit hun enige wagen. Het feit dat die werkgever de werknemer beloont met een leasingwagen (meestal incl tankkaart) is een teken dat hij of zij tevreden is over het werk van die persoon en op die manier zijn werknemer wilt bedanken en stimuleren om dat verder te doen. Doen we dit in de vorm van extra loon, dan gaat de staat met meer dan de helft gaan lopen. Iets wat noch de werkgever, noch de werknemer leuk vind. Dat men dan komt op goedkopere alternatieven als een salariswagen is een logisch gevolg. Misschien dan toch eens nadenken over bepaalde zaken?
9. We staan voornamelijk stil door 2 factoren : ongevallen en de "aankomst" in een stad. Aan die eerste categorie kunnen we voorlopig niet veel doen, in die tweede categorie wel. Als ik naar de Ardennen ga, moet ik bijna verplicht langsheen Brussel. Idem dito voor als ik naar Limburg ga. Wil ik naar Mechelen? Dan moet ik ofwel in de file staan te Brussel, ofwel te Antwerpen. Denk eens aan het bouwen van nieuwe autostrades (2-baanvakken), bijvoorbeeld De Panne, Roeselare, Geraardsbergen, Nijvel, Ciney, Bastenaken. Ik zeg maar iets. Geen autostrades waar je voor elk boerengat een afrit hebt en waarbij je geen grote steden moet aandoen.
10. Zorg voor afgeschermde fietspaden die ruim genoeg zijn, die vlak zijn, en die onderhouden worden (geen sneeuw, geen vuil, ...). Deze hoeven niet persé langs een weg te liggen! En als we dan toch bezig zijn : zorg voor tunnels of bruggen voor fietsers, zodat ze niet bij elk kruispunt moeten stilstaan (= extra gevaarlijk)
11. Zorg dat telewerken, flexwerken, glijdende uren, ... verplicht is bij elke werkgever waar deze vorm van werken mogelijk is, maar laat de keuze aan de werknemer om van dit aanbod gebruik te maken. Dus geen extra (financiële) stimulans om het te nemen. De keuze moet 100% bij de werknemer liggen.
12. Voor bedrijven die persé in Antwerpen, Gent of Brussel willen zitten : zorg dat uw werknemers tot bij jou kunnen komen met bijvoorbeeld een bus die je huurt als bedrijf. Zoals Colruyt dat doet? Je stapt op in Gent, zit in de file naar Brussel maar je kan inmiddels werken middels een VPN verbinding naar je werkplek. Zorg er dan eveneens voor dat je bussel groot genoeg zijn! Desnoods dubbeldekkers. Als we dat kunnen voor voetbalfans, waarom dan niet voor werknemers?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Een heel simpele maatregel is elke administratie, zowel Vlaams als Federaal, verplichten een kantorencomplex, ( zoals dat van Vlaanderen aan het station van Gent) te voorzien, zodat men niet altijd naar Antwerpen of Brussel moet, maar men in de eigen provincie naar kantoor kan gaan.
Dat zal niet elke werkdag kunnen, maar 1 of 2 dagen telewerk, 2 dagen lokaal kantoor en 1 Brussel of Antwerpen. Dat zou al een groot verschil maken.
Voor bedrijven is dat misschien al iets lastiger, maar voor grote firma's moet daar ook een oplossing mogelijk zijn.
Dat zal niet elke werkdag kunnen, maar 1 of 2 dagen telewerk, 2 dagen lokaal kantoor en 1 Brussel of Antwerpen. Dat zou al een groot verschil maken.
Voor bedrijven is dat misschien al iets lastiger, maar voor grote firma's moet daar ook een oplossing mogelijk zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zie niet in hoe een vijfjaarlijkse hernieuwing van je rijbewijs de files gaat oplossen. Het gaat eerder zeer veel wrevel met zich meebrengen en mensen die hun vervoersmiddel kwijt raken om naar het werk te gaan. Ik denk dat niemand het leuk zou vinden om de dikke pech te hebben om niet te slagen en dan kan je je auto verkopen of zelfs je werk kwijtraken? Lijkt me een absurde maatregel. Mijn grootvader moet na zijn ongeluk (in huis, niet eens met de auto) om de twee jaar de toelating behalen om nog te mogen rijden en slaagt daar elke keer in, maar zelfs voor die man van in de 80 is dat altijd een zwaar stressmoment want hij gebruikt die auto enkel om naar zijn demente vrouw te rijden in het rusthuis 10km verderop. Je snapt het plaatje wel.
Wat betreft uw extra punt voor nieuwe snelwegen. Dit zal er nooit meer van komen... In het verleden zouden er verschillende plannen op tafel gelegen hebben die waarschijnlijk beter waren dan de huidige... Bvb een aansluiting van de E314 naar de E19 zou voor mij formidabel geweest zijn. Of een snelweg tussen E314 en E313 zonder eerst naar Lummen te moeten rijden. Of vanuit Leuven een andere ring nemen rond Brussel om zo aan te sluiten op de E19... Had allemaal super geklonken. Helaas nu niet meer uitvoerbaar.
http://wegen-routes.be/doss/A2n.html
Wat betreft uw extra punt voor nieuwe snelwegen. Dit zal er nooit meer van komen... In het verleden zouden er verschillende plannen op tafel gelegen hebben die waarschijnlijk beter waren dan de huidige... Bvb een aansluiting van de E314 naar de E19 zou voor mij formidabel geweest zijn. Of een snelweg tussen E314 en E313 zonder eerst naar Lummen te moeten rijden. Of vanuit Leuven een andere ring nemen rond Brussel om zo aan te sluiten op de E19... Had allemaal super geklonken. Helaas nu niet meer uitvoerbaar.
http://wegen-routes.be/doss/A2n.html
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Alle begrip voor wie niet kan/wil fietsen of anderen alternatieven gebruiken maar dan moet men ook consequent zijn en bereid zijn de prijs van deze keuze te betalen. Uiteindelijk is het vraag en aanbod, het aanbod kan de vraag niet meer aan en dus stijgt de prijs, daarnaast zijn er nog de maatschappelijke kosten. Wie dacht nu dat dit systeem dat nergens anders ter wereld bestaat zou blijven duren? Het botst ook tegen zijn eigen limieten aan.
Fietsen kost moeite maar men focust te snel op de nadelen terwijl er ook veel voordelen zijn. Voor korte afstanden is de tijdswinst van de wagen beperkt. Men rekent dan snel de afstand gedeeld door de snelheid maar een wagen moet geparkeerd worden en vooral files en ongevallen zijn steeds vaker dagelijkse kost. Voor mij is de fiets sneller op 8km, ik kan deze direct onder het station stallen en ik rij een korter traject (binnendoor). Dat traject verloopt dan nog deels door een van de mooiste natuurgebieden van Gent. Ik voel me fitter door de beweging en overgewicht is geen probleem. Ook op het werk voel ik me alerter als ik met de fiets ben. 's avonds kijk ik al uit naar de trip terug. Naast het uitsparen van geld zijn er dus heel wat andere voordelen van fietsen die opwegen tegen het "nadeel" van bewegen en uw lichaam gebruiken voor wat het dient. Ik heb zoals velen een zittend beroep, de beweging is dus welkom en gezond.
Doorweekt ben ik nooit, wie regelmatig fiets krijgt een conditie zodat je redelijk snel kan fietsen zonder veel te zweten, er zijn ook elektrische fietsen voor de minder sportieven of verdere afstanden.
Mensen veranderen niet graag, dat klopt, maar velen willen de voordelen niet zien, laat ons eerlijk zijn, eerder omdat ze te lui zijn om de inspanning te doen en omdat ze in hun zelf gemaakte gevang (keurslijf) willen blijven zitten of er niet uit durven komen. Excuses zijn er om er zich van te bedienen gaat een gezegde. Ik merk echter dat als de verandering dringender wordt er ineens wel veel het alternatief gaan inzien (circulatieplan).
Dat files als een structuur gezien worden zegt veel over de foute mentaliteit in ons mobiliteitsdenken. Files kosten tijd (geld) en veroorzaken extra vervuiling. Daarnaast zorgen ze voor stress en verkankeren ze onze steden. Ik heb nog niet geweten een fan van files te zijn of er wekelijks naar de mooiste files te gaan kijken. Ik rij ook graag met de wagen maar files halen alle fun eruit. De vrijheid is ook snel weg als je vast zit in uw blik met enkel dampende lotgenoten rond u die elkaar wat uitschelden (als het daar bij blijft) om toch maar 5 meter op te schuiven. Een mens zou voor minder beginnen nadenken, anderen loven de "structuur"
De roep om meer wegen is nog erger, daar is geen plaats meer voor en ze trekken enkel nieuw verkeer aan op termijn. Het probleem is teveel wagen en de oplossing is dus iets dat zorgt voor minder wagens, dus geen subsidies of faciliteren van wagens.
De oplossingen die genoemd werden zijn soms goed maar veel bestaan al en helpen dus onvoldoende. De sporen zijn al uitgebreid over de belangrijkste assen en rond Brussel sporten kan wel maar wat doe je met al de mensen die van Brussel naar de rest willen sporen. Een beter voorstel is de N-Z eindelijk aanpakken want dat is de flessenhals. Rond een probleem rijden lost het probleem niet op. Het OV helpen door eigen beddingen is beter net als een beter aanbod maar dit kost ook veel geld en waar gaat men dit halen als men niet aan de wagen mag komen?
De oplossingen van telewerk en regionale kantoren aan stations is wel erg goed, net zoals demaatregelen voor fietsers. Dat is al zo in veel Nederlandse steden waar fietsen naar het werk veel meer is ingeburgerd. Nederlanders zijn meer planners en ze hebben van hun land niet één volgebouwde freakshow gemaakt of hun kust totaal verpest voor geldgewin van enkelen.
Belgen zijn prutsers, dat plantrekken en je m'en foutisme is leuk maar op LT maak je er een puinhoop van.
Fietsen kost moeite maar men focust te snel op de nadelen terwijl er ook veel voordelen zijn. Voor korte afstanden is de tijdswinst van de wagen beperkt. Men rekent dan snel de afstand gedeeld door de snelheid maar een wagen moet geparkeerd worden en vooral files en ongevallen zijn steeds vaker dagelijkse kost. Voor mij is de fiets sneller op 8km, ik kan deze direct onder het station stallen en ik rij een korter traject (binnendoor). Dat traject verloopt dan nog deels door een van de mooiste natuurgebieden van Gent. Ik voel me fitter door de beweging en overgewicht is geen probleem. Ook op het werk voel ik me alerter als ik met de fiets ben. 's avonds kijk ik al uit naar de trip terug. Naast het uitsparen van geld zijn er dus heel wat andere voordelen van fietsen die opwegen tegen het "nadeel" van bewegen en uw lichaam gebruiken voor wat het dient. Ik heb zoals velen een zittend beroep, de beweging is dus welkom en gezond.
Doorweekt ben ik nooit, wie regelmatig fiets krijgt een conditie zodat je redelijk snel kan fietsen zonder veel te zweten, er zijn ook elektrische fietsen voor de minder sportieven of verdere afstanden.
Mensen veranderen niet graag, dat klopt, maar velen willen de voordelen niet zien, laat ons eerlijk zijn, eerder omdat ze te lui zijn om de inspanning te doen en omdat ze in hun zelf gemaakte gevang (keurslijf) willen blijven zitten of er niet uit durven komen. Excuses zijn er om er zich van te bedienen gaat een gezegde. Ik merk echter dat als de verandering dringender wordt er ineens wel veel het alternatief gaan inzien (circulatieplan).
Dat files als een structuur gezien worden zegt veel over de foute mentaliteit in ons mobiliteitsdenken. Files kosten tijd (geld) en veroorzaken extra vervuiling. Daarnaast zorgen ze voor stress en verkankeren ze onze steden. Ik heb nog niet geweten een fan van files te zijn of er wekelijks naar de mooiste files te gaan kijken. Ik rij ook graag met de wagen maar files halen alle fun eruit. De vrijheid is ook snel weg als je vast zit in uw blik met enkel dampende lotgenoten rond u die elkaar wat uitschelden (als het daar bij blijft) om toch maar 5 meter op te schuiven. Een mens zou voor minder beginnen nadenken, anderen loven de "structuur"
De roep om meer wegen is nog erger, daar is geen plaats meer voor en ze trekken enkel nieuw verkeer aan op termijn. Het probleem is teveel wagen en de oplossing is dus iets dat zorgt voor minder wagens, dus geen subsidies of faciliteren van wagens.
De oplossingen die genoemd werden zijn soms goed maar veel bestaan al en helpen dus onvoldoende. De sporen zijn al uitgebreid over de belangrijkste assen en rond Brussel sporten kan wel maar wat doe je met al de mensen die van Brussel naar de rest willen sporen. Een beter voorstel is de N-Z eindelijk aanpakken want dat is de flessenhals. Rond een probleem rijden lost het probleem niet op. Het OV helpen door eigen beddingen is beter net als een beter aanbod maar dit kost ook veel geld en waar gaat men dit halen als men niet aan de wagen mag komen?
De oplossingen van telewerk en regionale kantoren aan stations is wel erg goed, net zoals demaatregelen voor fietsers. Dat is al zo in veel Nederlandse steden waar fietsen naar het werk veel meer is ingeburgerd. Nederlanders zijn meer planners en ze hebben van hun land niet één volgebouwde freakshow gemaakt of hun kust totaal verpest voor geldgewin van enkelen.
Belgen zijn prutsers, dat plantrekken en je m'en foutisme is leuk maar op LT maak je er een puinhoop van.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik vroeg, met nadruk, om daar niet op in te gaan. Zijn gewoon hersenspinsels van mezelf in midnight stadium. Ik begrijp dat je sommige dingen hiervan nonsens vind (met of zonder goede reden) maar sommige dingen hebben een reden dat ze in dat lijstje staan...Slafes schreef:Ik zie niet in hoe een vijfjaarlijkse hernieuwing van je rijbewijs de files gaat oplossen. Het gaat eerder zeer veel wrevel met zich meebrengen en mensen die hun vervoersmiddel kwijt raken om naar het werk te gaan. Ik denk dat niemand het leuk zou vinden om de dikke pech te hebben om niet te slagen en dan kan je je auto verkopen of zelfs je werk kwijtraken? Lijkt me een absurde maatregel. Mijn grootvader moet na zijn ongeluk (in huis, niet eens met de auto) om de twee jaar de toelating behalen om nog te mogen rijden en slaagt daar elke keer in, maar zelfs voor die man van in de 80 is dat altijd een zwaar stressmoment want hij gebruikt die auto enkel om naar zijn demente vrouw te rijden in het rusthuis 10km verderop. Je snapt het plaatje wel.
Wat betreft uw extra punt voor nieuwe snelwegen. Dit zal er nooit meer van komen... In het verleden zouden er verschillende plannen op tafel gelegen hebben die waarschijnlijk beter waren dan de huidige... Bvb een aansluiting van de E314 naar de E19 zou voor mij formidabel geweest zijn. Of een snelweg tussen E314 en E313 zonder eerst naar Lummen te moeten rijden. Of vanuit Leuven een andere ring nemen rond Brussel om zo aan te sluiten op de E19... Had allemaal super geklonken. Helaas nu niet meer uitvoerbaar.
http://wegen-routes.be/doss/A2n.html
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Structureel gezien heet hij wel een punt.
Er zijn stukken autostrade die gewoon ontbreken en de doorstroming een stuk vlotter zouden laten gaan.
Daarom misschien nog niet compleet 100-km nieuwe autostrade, maar de probleemmunten al eens aanpakken.
E40 richting Brussel naar E19 richting Mechelen. Je moet eerst de ring op, die van Diegem en Zaventem moeten er op dezelfde plaats af, beetje verder komen die vanZaventem en Diegem komen er terug op, en moeten van de E19 op dezelfde plek er week af.
Dat is om problemen vragen, 30 jaar geleden was dat geen probleem. Nu volstaat dat niet meer, en is zoiets structureel op te lossen.
Zo zijn er nog punten. Daar los je de files niet mee op, maar zal alleszins voor minder stilstand en vertragingen zorgen.
En veel meer inzitten op decentralisatie, zoals ik al aangaf in mijn vorige post. Niet elk bedrijf moet persé in BXL of Ant. centrum gevestigd zijn.
Er zijn stukken autostrade die gewoon ontbreken en de doorstroming een stuk vlotter zouden laten gaan.
Daarom misschien nog niet compleet 100-km nieuwe autostrade, maar de probleemmunten al eens aanpakken.
E40 richting Brussel naar E19 richting Mechelen. Je moet eerst de ring op, die van Diegem en Zaventem moeten er op dezelfde plaats af, beetje verder komen die vanZaventem en Diegem komen er terug op, en moeten van de E19 op dezelfde plek er week af.
Dat is om problemen vragen, 30 jaar geleden was dat geen probleem. Nu volstaat dat niet meer, en is zoiets structureel op te lossen.
Zo zijn er nog punten. Daar los je de files niet mee op, maar zal alleszins voor minder stilstand en vertragingen zorgen.
En veel meer inzitten op decentralisatie, zoals ik al aangaf in mijn vorige post. Niet elk bedrijf moet persé in BXL of Ant. centrum gevestigd zijn.
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
- Bedankt: 346 keer
Dagelijks op dezelfden bureau dan neem ik aan, want dat is dus lang niet voor iedereen het geval.iceke schreef:Soit, ik ken er genoeg die dagelijks 40/60/80 km woon/werk doen met de speedpedelec of met de koersfiets... ik hoor die nooit klagen over die afstand, ik hoor die alleen maar klagen over de files waar ze voordien instonden.
En een beetje realistisch zijn, maar 60 a 80 kilometer enkele rit met de fiets is ook niet bepaald voor iedereen mogelijk. Zoveel mogelijk de afstanden binnen de 15 a 20km aanmoedigen met de fiets (en het ook veiliger maken met de fiets) zou al veel helpen. Er zijn er die 3Km van het werk wonen en dagelijks met de wagen gaan, dus zelfs rond de kerktoren werken is geen garantie op minder wagens, en dat zijn de mensen waarbij de SKH ook geen verschil in gebruik zal maken, dat geef ik op een bladje.
Er mogen nog 100 lege bussen staan/rijden, als er niet 1 naar uw bestemming gaat heeft het geen nut. Vroeger met de bus naar school, s'ochtens vertrok er 1 aan de hoek van 't straat, maar terugkomen was uw eigen probleem want hoewel er een halte was was er geen rit. Ik heb geen probleem om een kwartier vroeger of een half uur vroeger te vertrekken, op 't gemak op de bus te zitten tot men bestemming (of over te stappen ,whatever) en ergens te geraken. Maar voor het werk gaat het niet, simpel.iceke schreef:Maar zoals ik al zij, ik zie hier minstens 4 keer op een uur lege bussen voorbij rijden en 1km verderop iedereen in de file staan.
Dan moet het wel goed geregeld zijn, vroeger ging ik naar school in Kortrijk.
Het traject was met de belbus naar het station (bijna een taxi want was meestal verder leeg) of fiets dan de trein naar Kortrijk met een first class ticket (prijs viel als student mee) om altijd plaats te hebben maar in die sardineblikken werden de wagons altijd gedegradeerd naar 2e klasse dus evengoed geen plaats voor 't geld. Ik was altijd blij als ik eens met een klasgenoot mee kon met de wagen dus.
Achteraf gezien moest ik blijkbaar het traject maar volledig gedaan hebben met de velo, ahja 77km is goed te doen blijkbaar.
Terwijl in een ander topic iedereen zegt hoe moeilijk het wel is van langere afstanden te fietsen is het voor jou hier doodnormaal en moet iedereen dat maar doen... man, vrouw, 25j of 65j, fit en gezond of niet ... gooi het allemaal op één hoop en als het je niet aanstaat dan moet je maar betalen (maar je krijgt er niets voor in de plaats).Dizzy schreef:Alle begrip voor wie niet kan/wil fietsen of anderen alternatieven gebruiken maar dan moet men ook consequent zijn en bereid zijn de prijs van deze keuze te betalen.
Het leven is voor jou toch echt wel simpel Dizzy for President
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 2998
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 82 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik had ook dat idee, een beetje begrip voor hen die het niet kunnen...
Er zijn genoeg mindervalide medemensen die niet of niet lang met een fiets kunnen rijden maar wel een job kunnen uitoefenen.
Ook die mensen moeten gestraft worden dus, net zoals degene die richting de 67 jaar gaan nu of binnen enkele jaren?
Als jonge gezonde sportieve mens is het makkelijk om iemand anders z'n rekening te maken.
Wacht tot je eenmaal zelf wat ouder bent en of als het lijf begint tegen te pruttelen..
Er zijn genoeg mindervalide medemensen die niet of niet lang met een fiets kunnen rijden maar wel een job kunnen uitoefenen.
Ook die mensen moeten gestraft worden dus, net zoals degene die richting de 67 jaar gaan nu of binnen enkele jaren?
Als jonge gezonde sportieve mens is het makkelijk om iemand anders z'n rekening te maken.
Wacht tot je eenmaal zelf wat ouder bent en of als het lijf begint tegen te pruttelen..
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik denk dat je letterlijk de pedalen begint kwijt te spelen. Lees nog eens heel goed wat je zelf schrijft. Een markteconomische benadering is net de oorzaak van een immense maatschappelijke kost! Als dat de nieuwe "Groene beweging " is mogen ze die voor mijn part direct op de composthoop smijten.Dizzy schreef:Alle begrip voor wie niet kan/wil fietsen of anderen alternatieven gebruiken maar dan moet men ook consequent zijn en bereid zijn de prijs van deze keuze te betalen. Uiteindelijk is het vraag en aanbod, het aanbod kan de vraag niet meer aan en dus stijgt de prijs, daarnaast zijn er nog de maatschappelijke kosten.
Ik zelf rij heel veel met de fiets, ik carpool en ik laat zoveel mogelijk de auto aan de kant. Ik beschouw mij tot de gelukkigen die dat kunnen doen maar ik zal nooit de rekening voor iemand anders maken. Een beetje inlevingsvermogen zou sierlijk zijn.
Ik ben iemand die heel begaan is met milieu en klimaat, maar maatregelen als SKH zijn zo hol en draaien een rad voor de ogen van de mensen. Een transitie in de industrie (daar heb ik het in andere fora al genoeg over gehad), warmtenetten, een degelijk OV gefinancierd door de overheid en een aanmoediging van alternatieven in plaats van het afstraffen van mensen die er geen gebruik van kunnen maken, zijn zo van die dingen die direct in me opkomen.
Voor het oplossen van de files moeten we eens deftig nadenken over hoe we onze economie verder gaan laten evolueren. Zal dat op het markteconomische principe zijn, of gaan we eindelijk eens nadenken hoe we die in goede banen kunnen houden. Of gaan we zoals nu verder doen door de symptomen proberen te bestrijden of gaan we wel degelijk de oorzaken aanpakken?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 26 keer
Uiteraard enkel als je aan 50 km/u start, geen verkeers lichten tegen komt, nergens stilstaat en nergens achter een traagvoertuig hangt.krisken schreef:30 minuten in een auto die 50km/u bolt is 25km. Enkele reis.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Ik spreek over een traject van 8km (enkel) wat zeer goed te doen is voor iedereen met een normale conditie. Dat niet iedereen dat kan of wil geef ik zelf aan van in het begin maar dan moet men ook consequent zijn en de prijs van zijn eigen keuze willen betalen. Men kan klagen over een gebrek aan alternatieven maar als men bepaalde alternatieven niet eens wenst te proberen terwijl daar ook voordelen aan vasthangen dan vind ik dat eerlijk gezegd gezaag. Ik vraag niemand om meer dan 20 km te fietsen per dag, wel om enige verantwoordelijkheid voor eigen keuzes op te nemen.P@ul schreef:Terwijl in een ander topic iedereen zegt hoe moeilijk het wel is van langere afstanden te fietsen is het voor jou hier doodnormaal en moet iedereen dat maar doen... man, vrouw, 25j of 65j, fit en gezond of niet ... gooi het allemaal op één hoop en als het je niet aanstaat dan moet je maar betalen (maar je krijgt er niets voor in de plaats).Dizzy schreef:Alle begrip voor wie niet kan/wil fietsen of anderen alternatieven gebruiken maar dan moet men ook consequent zijn en bereid zijn de prijs van deze keuze te betalen.
Het leven is voor jou toch echt wel simpel Dizzy for President
@petrol242: Nergens breek ik een lans voor de volledige marktwerking en we komen perfect overeen inzake bepaalde fouten zoals de aanname van oneindige groei. Ik heb ook niets met de groene beweging. Het is niet omdat je mensen aanspoort om de fiets ten minste eens te proberen dat je ineens bij de groene beweging zit.
Ik fiets en mijd de wagen net als jij maar ik krijg er het schijt van dat men komt klagen over kosten waar men deels zelf voor kiest. Als ik met de wagen naar Gent rij betaal ik daar parkeergeld. Als ik kies om met de fiets te gaan betaal ik niets. Moet ik dan komen zagen over het parkeergeld als ik zelf weiger met de fiets te gaan? Zo komen we dus aan onze klaagcultuur.
Nogmaals, de SKH is voor mij GEEN heilige graal maar ik zie weinig direct haalbare/betaalbare alternatieven. Bovendien kost elk alternatief geld en van waar moet dat komen? Gent legt gratis bussen in op de koopzondagen, zelfs dan rijden er nog veel mensen met de wagen naar de stad. Fine for me maar kom dan niet aan mijn kop zagen over de parkeerprijzen (die trouwens nog relatief meevallen). Ik ben anderzijds enorme voorstander om mensen die ECHT niet anders kunnen te ondersteunen want daarom noemen anderen mij een socialist. Voor nog anderen ben ik een blauwe met mijn economische ideeën. Dan zit je goed als mensen zo verscheiden over je denken Dat klopt perfect met mijn ongeloof in welke politieke ideologie dan ook.
Je spreekt over de pedalen verliezen maar begint dan ineens om eens onze economie volledig te hervormen, alsof dat zomaar kan. Alles draait om geld en belangen, dat kan je niet zomaar omdraaien zonder een revolutie. Daarom dat ik ook altijd pleit voor uitdoofscenario's ipv ineens iets gewoon afschaffen. Mensen hebben soms enige gewenning nodig aan noodzakelijke veranderingen. Dat was met het circulatieplan ook. Ik had er zelf serieuze twijfels over maar het heeft gewerkt en er zijn zeer gunstige evoluties inzake mobiliteit uit voort gekomen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
- Bedankt: 346 keer
Net daar knelt het schoentje.Dizzy schreef:Ik spreek over een traject van 8km (enkel) wat zeer goed te doen is voor iedereen met een normale conditie. Dat niet iedereen dat kan of wil geef ik zelf aan van in het begin maar dan moet men ook consequent zijn en de prijs van zijn eigen keuze willen betalen.
Ik ben overigens volledig voor het ontmoedigen van autogebruik bij korte afstanden, zoals ik al zei, mensen die maar een paar km van het werk wonen en dan evengoed met de wagen gaan is van den zotte (of je bent slecht te been natuurlijk of een andere goede reden) maar ze zijn er (jammer genoeg ook in directe omgeving), maar SKH gaat die mensen niet raken, wel diegene die wat verder weg werken.
Dan kan je nog zeggen ga dichter bij u werk wonen, maar er zijn genoeg jobs die altijd andere locaties hebben (bouwwerven, installateurs, conultants,...), waar het werk verhuisde nadat je gebouwd had/gekocht had/huurcontract tekende voor x-jaar, of waar de buurt gewoon te duur is (je kan moeilijk zeggen dat mensen niet bij het werk willen wonen, alle steden waar bedrijven zitten is het onbetaalbaar om te wonen),...
Als ze dan toch modern willen zijn en met een app of odb module willen werken, dat ze ze dan voor korte afstanden gebruiken een rit kost 10 Euro, er gaat een Euro per kilometer af tot 0
Edit: typo
Laatst gewijzigd door MClaeys 17 apr 2019, 11:49, in totaal 1 gewijzigd.
Zoals MClaeys al aangaf zijn dit niet de mensen die in de file staan maar lokaal werken... totaal niet relevant dus of deze met de wagen rijden of niet.Dizzy schreef:Ik spreek over een traject van 8km (enkel) wat zeer goed te doen is voor iedereen met een normale conditie.
SKH is gewoon in het wilde weg schieten in de hoop dat men iets raakt... maar men denkt totaal niet na over de gevolgen (klassieke Groen strategie).
Socialist met een ander zijn geld... de klassieke "we nemen iedereen zijn firmawagen af en geven dat geld aan anderen" oplossingDizzy schreef:Ik ben anderzijds enorme voorstander om mensen die ECHT niet anders kunnen te ondersteunen want daarom noemen anderen mij een socialist.
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 37 keer
Prachtideeën lees ik hier allemaal van een maatschappij die heel erg met zichzelf bezig is.
Er wordt een zaadje toegeworpen door VOKA en UNIZO naar politici omdat hun voortdurende honger naar meer geld belemmerd word door het voetvolk die de geldstroom dichtknijpt met files. Politici, die tegenwoordig 'teveel' verweven zijn met het bedrijfsleven, springen er dan als aasgieren op af want die ruiken een kans om hun exorbitante uitgaven te verzachten, meer controle te verkrijgen en bij de kiezers een goede beurt te maken.
Hier worden er al meteen tal van oplossingen uit gespuwt die meestal geen rekening houden met de maatschappij maar louter met zichzelf. Het voetvolk die elke dag in de file staat gaat met gemak op de door politici uitgegooide bananenschil trappen en de kilometerheffing aanvaarden zonder zelfs ermee stil te staan wat het hen daadwerkelijk zou kosten en waar het geld naartoe gaat. Politici gaan in de handen wrijven want zo maak je groen, bedrijven en de staatskas tevreden, je kunt niet blijven zwaaien met het plaatje van de 200K gecreëerde jobs, terwijl bedrijven als Bekaert verdwijnen langs de achterdeur...
Belgie is geen land, maar een grote stad aan het worden en daar kan je niets meer aan veranderen. Globaal zijn we van geen enkele betekenis maar toch wonen er in dit landje, in deze 'muggescheet' op de planeet luitjes die overtuigd zijn dat zij het klimaat, files, luchtvervuiling... kunnen recht trekken.
Je kan de verplaatsing zo duur maken als je wil, mensen gaan daarom niet minder de wagen gebruiken en uiteindelijk tref je enkel de laagste klasse het meest hierbij. Maar het word alsmaar meer duidelijk dat gepensioneerden, minder-validen... kortom mensen die 'uitgebonjoerd' zijn uit deze jachtige maatschappij van geen tel zijn. Het word zo makkelijk vergeten dat onze vaders en moeders en grootouders degenen zijn die deze maatschappij heropgebouwd hebben met bloed, zweet en tranen. Maar nu wijst men naar hen als degenen die voor deze ellende hebben gezorgd.
Er wordt een zaadje toegeworpen door VOKA en UNIZO naar politici omdat hun voortdurende honger naar meer geld belemmerd word door het voetvolk die de geldstroom dichtknijpt met files. Politici, die tegenwoordig 'teveel' verweven zijn met het bedrijfsleven, springen er dan als aasgieren op af want die ruiken een kans om hun exorbitante uitgaven te verzachten, meer controle te verkrijgen en bij de kiezers een goede beurt te maken.
Hier worden er al meteen tal van oplossingen uit gespuwt die meestal geen rekening houden met de maatschappij maar louter met zichzelf. Het voetvolk die elke dag in de file staat gaat met gemak op de door politici uitgegooide bananenschil trappen en de kilometerheffing aanvaarden zonder zelfs ermee stil te staan wat het hen daadwerkelijk zou kosten en waar het geld naartoe gaat. Politici gaan in de handen wrijven want zo maak je groen, bedrijven en de staatskas tevreden, je kunt niet blijven zwaaien met het plaatje van de 200K gecreëerde jobs, terwijl bedrijven als Bekaert verdwijnen langs de achterdeur...
Belgie is geen land, maar een grote stad aan het worden en daar kan je niets meer aan veranderen. Globaal zijn we van geen enkele betekenis maar toch wonen er in dit landje, in deze 'muggescheet' op de planeet luitjes die overtuigd zijn dat zij het klimaat, files, luchtvervuiling... kunnen recht trekken.
Je kan de verplaatsing zo duur maken als je wil, mensen gaan daarom niet minder de wagen gebruiken en uiteindelijk tref je enkel de laagste klasse het meest hierbij. Maar het word alsmaar meer duidelijk dat gepensioneerden, minder-validen... kortom mensen die 'uitgebonjoerd' zijn uit deze jachtige maatschappij van geen tel zijn. Het word zo makkelijk vergeten dat onze vaders en moeders en grootouders degenen zijn die deze maatschappij heropgebouwd hebben met bloed, zweet en tranen. Maar nu wijst men naar hen als degenen die voor deze ellende hebben gezorgd.
Aan zee schijnt de zon altijd...
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
- Bedankt: 1194 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Er zijn eigenlijk twee soorten files:
* "lokale" files. Zoals bijvoorbeeld de files rond scholen. De oplossing is vaak ook lokaal te zoeken: fietsgebruik stimuleren, veiligere infrastructuur voor fietsers, niet alle scholen op net hetzelfde uur laten starten, daarmee gelinkt glijdende werkuren voor ouders, kiss and ride zones op wandelafstand van de school, ...
* "niet lokale" files. Zoals bijvoorbeeld de structurele files naar Brussel. De oplossing is daar minder lokaal te zoeken: decentraliseren bedrijven of net centraliseren bedrijven maar ook woongelegenheid zodat men dichter bij het werk of dichterbij openbaar vervoer (wat altijd stukken beter is in steden) zal wonen, thuiswerk, glijdende werkuren, beter openbaar vervoer, ... Ook een kilometerheffing kan hieraan bijdragen op voorwaarde dat er echte alternatieven bestaan zoals glijdende werkuren, goed openbaar vervoer, ...
De persoon die op 3 km van zijn werk woont en daar met de auto naartoe gaat, die kan natuurlijk nog met de fiets gaan, maar uiteindelijk draagt die niet bij aan het probleem van niet lokale files.
Er zijn dus oplossingen te vinden voor deze punctuele saturatie van onze infrastructuur, die moeten gevonden worden op lokaal vlak (gemeenteniveau) en op nationaal vlak (ideaal federaal niveau, maar in ons land waarschijnlijk gemeenschap / gewest).
Dit alles is dan eigenlijk nog onafhankelijk van de ganse milieuproblematiek, waar mijns inziens ook oplossingen kunnen voor gezocht worden op Europees niveau en verder geïmplementeerd op alle niveaus afhankelijk van de concrete maatregel. De milieuproblematiek is eigenlijk gelinkt aan de structurele nood aan mobiliteit. Hoe groter de totale mobiliteit, hoe groter de milieubelasting. En die nood is heel subjectief en explodeert de jongste decennia. In welke mate moeten we hierin vrijheid laten en in welke mate moeten diegene die een hoge subjectieve nood hebben aan mobiliteit meebetalen voor de milieubelasting ervan? En in welke mate is die milieubelasting ook objectief meetbaar?
Dan zitten we met ideëen rond:
- belasting van kerosine lokale / internationale vluchten en reglementering gebruik ruwe olie voor waterverkeer
- infrastructuurplanning naar water- en spoorwegen toe voor vrachtvervoer
- bosbeheer
- enzovoort
* "lokale" files. Zoals bijvoorbeeld de files rond scholen. De oplossing is vaak ook lokaal te zoeken: fietsgebruik stimuleren, veiligere infrastructuur voor fietsers, niet alle scholen op net hetzelfde uur laten starten, daarmee gelinkt glijdende werkuren voor ouders, kiss and ride zones op wandelafstand van de school, ...
* "niet lokale" files. Zoals bijvoorbeeld de structurele files naar Brussel. De oplossing is daar minder lokaal te zoeken: decentraliseren bedrijven of net centraliseren bedrijven maar ook woongelegenheid zodat men dichter bij het werk of dichterbij openbaar vervoer (wat altijd stukken beter is in steden) zal wonen, thuiswerk, glijdende werkuren, beter openbaar vervoer, ... Ook een kilometerheffing kan hieraan bijdragen op voorwaarde dat er echte alternatieven bestaan zoals glijdende werkuren, goed openbaar vervoer, ...
De persoon die op 3 km van zijn werk woont en daar met de auto naartoe gaat, die kan natuurlijk nog met de fiets gaan, maar uiteindelijk draagt die niet bij aan het probleem van niet lokale files.
Er zijn dus oplossingen te vinden voor deze punctuele saturatie van onze infrastructuur, die moeten gevonden worden op lokaal vlak (gemeenteniveau) en op nationaal vlak (ideaal federaal niveau, maar in ons land waarschijnlijk gemeenschap / gewest).
Dit alles is dan eigenlijk nog onafhankelijk van de ganse milieuproblematiek, waar mijns inziens ook oplossingen kunnen voor gezocht worden op Europees niveau en verder geïmplementeerd op alle niveaus afhankelijk van de concrete maatregel. De milieuproblematiek is eigenlijk gelinkt aan de structurele nood aan mobiliteit. Hoe groter de totale mobiliteit, hoe groter de milieubelasting. En die nood is heel subjectief en explodeert de jongste decennia. In welke mate moeten we hierin vrijheid laten en in welke mate moeten diegene die een hoge subjectieve nood hebben aan mobiliteit meebetalen voor de milieubelasting ervan? En in welke mate is die milieubelasting ook objectief meetbaar?
Dan zitten we met ideëen rond:
- belasting van kerosine lokale / internationale vluchten en reglementering gebruik ruwe olie voor waterverkeer
- infrastructuurplanning naar water- en spoorwegen toe voor vrachtvervoer
- bosbeheer
- enzovoort
Mooie samenvatting (van timmermc)... maar zoals ik al eerder schreef had ik het idee dat hier wel verstandige mensen zaten maar ondertussen (na de kinderen, het terrorisme nu met het klimaat als schaamlap) heeft men deze zover gekregen dat ze zelf smeken om nieuwe belastingen in te voeren. Dit moet gewoon de natte droom zijn van iedere politicus.
Lekker oogkleppen op en wilde ideeën rondstrooien zonder kritisch te kijken wat de globale impact is.
Lekker oogkleppen op en wilde ideeën rondstrooien zonder kritisch te kijken wat de globale impact is.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Als men de files wil verminderen moet men ook het lokaal verkeer betrekken en dus is het stimuleren van alternatieven als de fiets voor korte termijnen wel degelijk nuttig. Elke wagen minder is een verbetering voor de mobiliteit van de anderen (zonder alternatief).
Ik ben niet tegen een tegemoetkoming van de WG in de noodzakelijke verplaatsingen, wel tegen salariswagens voor mensen die de wagen soms niet eens gebruiken om naar het werk te gaan. Deze mensen krijgen beter een keuze waarbij alternatieven gepromoot worden. Elkeen die kiest voor zo'n alternatief is winst voor alweer de rest zonder alternatief.
Wie minder rijdt kan door afschaffing van andere taksen zelfs voordeel doen, het enkel als nadelig voorstellen is dus fout. De winst in mobiliteit en fondsen voor alternatieven zijn ook positief.
Ik lees ook mooie proza over de maatschappij die met zichzelf bezig is maar mensen die maar door steden cruisen met een door anderen gesponsorde wagen en zo de tijd, leefbaarheid en gezondheid van anderen aantasten zijn niet met zichzelf bezig
Files en luchtvervuiling zijn ernstige problemen voor de maatschappij. Daar over nadenken is logisch ipv egoïstisch. Ook dit systeem is gebouwd op andermans geld en bestaat nergens ter wereld, moet er nog zand zijn.
Ik fiets zelf al veel, reis met OV en heb me gevestigd naar deze criteria. Met mijn wagen zal ik ook SKH betalen, enkel aan jezelf denken is dus een beetje vreemd als verwijt. Ik stel me dan de vraag wat de mensen die met dit verwijt afkomen zelf willen/gaan veranderen?
Ik lees ook amper alternatieven die betaalbaar zijn. De meeste tegenstanders willen ook geen alternatief maar het behoud van een onhoudbare situatie die steeds erger wordt.
Ik ben niet tegen een tegemoetkoming van de WG in de noodzakelijke verplaatsingen, wel tegen salariswagens voor mensen die de wagen soms niet eens gebruiken om naar het werk te gaan. Deze mensen krijgen beter een keuze waarbij alternatieven gepromoot worden. Elkeen die kiest voor zo'n alternatief is winst voor alweer de rest zonder alternatief.
Wie minder rijdt kan door afschaffing van andere taksen zelfs voordeel doen, het enkel als nadelig voorstellen is dus fout. De winst in mobiliteit en fondsen voor alternatieven zijn ook positief.
Ik lees ook mooie proza over de maatschappij die met zichzelf bezig is maar mensen die maar door steden cruisen met een door anderen gesponsorde wagen en zo de tijd, leefbaarheid en gezondheid van anderen aantasten zijn niet met zichzelf bezig
Files en luchtvervuiling zijn ernstige problemen voor de maatschappij. Daar over nadenken is logisch ipv egoïstisch. Ook dit systeem is gebouwd op andermans geld en bestaat nergens ter wereld, moet er nog zand zijn.
Ik fiets zelf al veel, reis met OV en heb me gevestigd naar deze criteria. Met mijn wagen zal ik ook SKH betalen, enkel aan jezelf denken is dus een beetje vreemd als verwijt. Ik stel me dan de vraag wat de mensen die met dit verwijt afkomen zelf willen/gaan veranderen?
Ik lees ook amper alternatieven die betaalbaar zijn. De meeste tegenstanders willen ook geen alternatief maar het behoud van een onhoudbare situatie die steeds erger wordt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
- Bedankt: 1194 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik denk dat de meesten hier wel vertrekken van het postulum dat een kilometerheffing in de plaats komt van minstens een deel van de accijnen op benzine, belasting op inverkeerstelling, enzovoort.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is natuurlijk heel moeilijk op een forum om er dan niet te mogen op reageren.krisken schreef:Ik vroeg, met nadruk, om daar niet op in te gaan. Zijn gewoon hersenspinsels van mezelf in midnight stadium. Ik begrijp dat je sommige dingen hiervan nonsens vind (met of zonder goede reden) maar sommige dingen hebben een reden dat ze in dat lijstje staan...
Ik heb het alvast niet in het belachelijke getrokken, niet mee gelachen, maar als je op media ergens een idee oppert mag je volgens mij toch wel een opmerking verwachten?
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 135 keer
Dit voorstel kwam van de N-VA en niet van Groen!, toch?P@ul schreef:SKH is gewoon in het wilde weg schieten in de hoop dat men iets raakt... maar men denkt totaal niet na over de gevolgen (klassieke Groen strategie).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3724
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wishfull thinking... uiteindelijk moet SKH veel meer opbrengen dan de huidige systemen (aan accijnzen gaat men heus niet raken).Goztow schreef:Ik denk dat de meesten hier wel vertrekken van het postulum dat een kilometerheffing in de plaats komt van minstens een deel van de accijnen op benzine, belasting op inverkeerstelling, enzovoort.
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
- Bedankt: 1194 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bron?DarkV schreef:Wishfull thinking... uiteindelijk moet SKH veel meer opbrengen dan de huidige systemen (aan accijnzen gaat men heus niet raken).Goztow schreef:Ik denk dat de meesten hier wel vertrekken van het postulum dat een kilometerheffing in de plaats komt van minstens een deel van de accijnen op benzine, belasting op inverkeerstelling, enzovoort.