Speedelec 40km enkel traject totaal 80 km

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hallo,

Ik ben 23 en heb geen conditie :oops: Tijdens het weekend doe ik qua sportiviteit namelijk niets.

Daarom had ik het idee om dit tijdens de week op te lossen.

Ik zou het traject thuis --> werk en terug met een speedelec doen. Dat is een hoge aanschafwaarde maar ik krijg 24 cent per kilometer fietsvergoeding. Ik werk 4 dagen per week.

wat betekent dat ik een speedelec op deze manier in 2 jaar terugbetaald krijg.

Ik vroeg me enkel af of dit zonder conditie haalbaar is?
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb geen Speedelec, maar een gewone elektrische fiets (tot 25km/u).

Mijn ervaring: je moet een beetje basisconditie hebben, maar de kracht van ondersteuning kan je instellen. Ik zou me dus perfect kunnen voorstellen dat je in het begin de motor veel ondersteuning laat geven en later wat afbouwt (op het moment dat je conditie opbouwt).

Je moet wel even goed kunnen inschatten hoeveel tijd je traject in beslag gaat nemen: 40 km is niet min en de snelheid waarmee je kan fietsen is niet enkel afhankelijk van de snelheid van je elektrische fiets (hier zeker 40km/u), maar ook de route die je neemt. Heb je een fietspad dat geschikt is voor zulke tripjes (van die fietssnelwegen), dan zit je goed en ga je op een stevig uur (zeker een stuk meer dan een uur) er wel geraken. Moet je echter alle naar schoolgaande kindjes nog passeren en zit je op continue kronkelwegen of een plek met allemaal verkeersdrempels, dan ben je weer wat langer onderweg.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

40 km is best wel lang. Vergeet niet dat dit door weer en wind is. Ikzelf heb me voorgenomen om woon werk ook met de elektrische fiets te doen binnen Brussel. Dat is tot en met 15 km heen.

Wat merk ik:
- conditie is niet echt een probleem want je hebt die 'hulp' maar dat betekent zeker niet dat je zelf niks moet duwen
- bij regen blijft hij binnen staan. Ik heb dan ook genoeg alternatieven. Maar in de regen is er weinig lol aan
- qua tijd mag je nooit uitgaan van continu 25 km/h. Er zijn verkeerslichten, ander verkeer,... Dus je doet er toch een stukje langer over. Ook verlies je zeker nog 10 minuten om je klaar te maken (fietshelm, fietsvest, rugzak vastbinden, ...)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Goed plan maar je zal wel moeten opladen op je werk en je zal de duurste (en momenteel beste) speed pedelec moeten kiezen: de stromer st3 of st5. Dat zijn volgens mij de enige die ongeveer 60km bereik met hun batterij hebben.

Conditie komt vanzelf dat zal wel lukken. Ga eens naar een fietsenwinkel en vraag een dagje een fiets mee om je woon werk te testen. Dat kan namelijk bij de goeie fietsenmakers.

Heb zelf een st5 gehad en nu een st3. Helaas met de st5 een zwaar ongeval gehad omdat ik te snel wou gaan de hele tijd. Rustig aan fietsen met goeie ondersteuning en het is echt zalig. Helm is wel een must!

Reken op een stevige 8000 euro All in.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Ik werk als zelfstandige en als het niet te ver is neem ik ook mijn snef (snelle fiets) in plaats van de auto.

Ik doe zowat alle dagen aan sport, merk dat de fiets tot 40 nog redelijk bijgeeft, erboven wordt het zwaar. Toch zet ik de fiets quasi altijd op maximum ondersteuning. Als ik de fiets niet op maximum ondersteuning zet wordt het vanaf 34 km per uur ongeveer wel heel zwaar.
Bij mij gaat het om een Riese en Muller met bosch-motor.

Gisteren 75 kilometer gedaan met de fiets van mijn vader (een met twee batterijen van 500Wh). Heb de laatste 30 km de ondersteuning een trapje lager moeten zetten om er te geraken.

40 kilometer is makkelijk haalbaar. Al schijnt de Stromer wel met minder moeite de maximumsnelheid van 45 kilometer per uur te halen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het probleem vooral is zeker nu dat we net verhuizen naar een nieuwe werkplaats waar nog geen mogelijkheden zijn om bij te laden. ook geen nieuws of dit er uberhaupt zal komen.

Omtrent de tijd zit ik het er meest mee in. Nu ben ik met OV 2 uur per dag onderweg tot 2u15 afhankelijk van vertragingen.

Met fietsen vermoed ik dat ik eerder tegen de 3 uur zal zitten. Aan de andere kant ben ik wel veel flexibeler.

Bereik is idd ook een probleem en ik weet niet hoe dit op te lossen.

De 60 km dat ze spreken in het ergste geval(weet niet hoeveel standen dat zijn) maar als er 5 standen zijn dan is 1 160 km, 2 140 km, 3 110km, 4 80 en 5 60, kan ik dat zo interpreteren?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op principe is het juist. Op mijn gewone elektrische fiets (begrensd tot 25) heb ik 4 standen waarbij je het verschil echt wel voelt. Nu, 8.000 euro investeren in jouw situatie waar je toch heel wat onzekerheden hebt of je het echt gaat doen... ik weet niet of je ze te veel hebt, maar je kan er ook veel andere leuke dingen mee doen :-). Voor die prijs heb je trouwens ook een gemotoriseerde tweewieler. Wat echter je conditie niet helpt :D.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Ik weet niet welk soort laadsysteem dergelijke fiets heeft, maar bij de mijne kan ik er simpelweg de batterij uithalen en die apart opladen aan mijn bureau. Dat werkt wel.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

40km is al een eindje, ik doe er zelf 22 elke dag, door weer en wind.

Traject : traject zal voor een zeer groot stuk bepalen hoe lang je er over gaat doen. Ik doe er 40-50 minuten over, mijn collega die 20km extra moet rijden doet er een 1u10 over. Hij kan een groter stuk steeds doorrijden. Met de gewone fiets deed ik er tussen de 50m en 1u over.
Bereik : snelheid en je eigen inbreng gekoppeld aan de batterijcapaciteit
Opladen : zou denken dat alle batterijen kunnen afgekoppeld worden en elders opgeladen worden.
Ondersteuning : de middenmotortjes van Bosch zijn eigenlijk te zwak om te zeggen ik rij er 45 mee, een achterwiel motor(de meeste merken zitten toch vanaf 500W tot 850W tov Bosch met zijn 350W) gaat vlotter 45 blijven rijden. Dat gezegd zijnde, Stromer reed weg van mij maar 4km later stonden we aan hetzelfde rode licht, traject heeft een zeer grote impact op de gemiddelde snelheid
Conditie : zorgen dat je toch enige inspanning moet leveren, anders gaat het niet veel helpen natuurlijk
Comfort : kan je douchen op het werk, kledij wisselen, bij lagere snelheden lukt het me wel bij dit weer om niet al te hard te zweten, maar in de zomer, of ik moet nog verder vertragen.
Weer : gewoon doorrijden, met wat goede kledij is dat allemaal te doen.

Ik doe de rit dagelijks, met aankleden, vertrekken, aankomen, stallen en me douchen doe ik er ongeveer 1u15 voor, met de auto is dat 30 minuutjes. Het is wat je wil :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn vrouw gaat sinds kort nu en dan met de elektrische fiets naar 't werk (al staat hij nu in herstelling). Iets meer dan 20 kilometer (eerder tegen de 25 want de veilige wegen zijn wat langer) enkele rit en dat haalt ze op ongeveer 1 uur en 10 minuten. Ze moet wel opladen op het werk want anders geraakt ze niet terug (alle, nooit getest maar tis al een oudere fiets en bij het toekomen op het werk branden nog maar 2 van de 5 lichtjes op de batterij).
Ik moet zeggen, niet slecht voor een eerste rit want qua conditie is het toch jaren geleden dat ze nog op een velo had gezeten (en bij mij is het nog erger maar mijne (non-elektric) is ook op onderhoud).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

40 km is inderdaad al behoorlijk. Ik denkt dat je met wat geluk zo'n 35km/uur kunt halen over zo'n afstand als je ietwat conditie hebt.

Ik doe dagelijks 36 km met een Bosch CX motor en 500Wh batterij en heb ik in de winter minimum 5% en in de zomer 25% "over" als ik thuiskom. 40 km met 1 batterij zal vaak op het randje zijn, je zult trager moeten rijden of harder moeten duwen.

Als je niet kunt opladen op het werk zul je dus zeker 1 (of 2) reserve batterijen nodig hebben.

Als je voor een Stromer gaat is het moeilijker om een reserve batterij mee te nemen maar deze hebben wel een grotere capaciteit (tot bijna 1000Wh dacht ik). Ik vrees echter dat je met 1 batterij op een Stromer niet heen en terug zult raken zonder opladen. Ik heb een vriend die met een ST2 van Ronse naar Kortrijk fietst (zo'n 70 km) en die haalt het niet op 1 batterij van zo'n 800Wh.
Laatst gewijzigd door johan.devos 10 maa 2020, 14:44, in totaal 1 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb ook research gedaan & verschillende fietsbeurzen.

Met die Bosch middenmotor haal je NOOIT 45 km/u. Ze zijn begrensd tot 43 km/u. Ooit hebben ze update gedaan voor 45, en blijkbaar teruggefloten door Duitse instantie, en terug moeten instellen op 43.

Collega heeft R&M en zegt max. 40 km/u. te halen. En dan moet je al serieus trappen.

Ik persoonlijk zou enkel met achterwielmotor nemen. Strömer ST3 is goed merk, maar als je prijs/kwaliteit kijkt is de Qwic Speed RD11 (komt er in juni aan) een mooi alternatief. Of een Kleber X Speed.

Een collega gaat van zottegem naar centrum brussel met de fiets en haalt gem. van 42 km/u. Hij is wel zeer sportief en rijdt met ST3.

Zonder bijladen op het werk zal het nooit lukken. Nergens gewone stekker en lader op het werk laten liggen? Moet geen laadpaal zijn hé.

Ik ga 1 jaartje wachten :-( https://gaethofs.be/2019/03/20/btw-verl ... e-fietsen/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ritje van 10km met doorkruisen van Leuven met de speedpedelec (Focus), gemiddelde van 32 per uur maximum (sport), op een hogere stand scheelt het maar 1 per uur extra dus... Met de gewone ebike 22,5 per uur. Als je niet door een stad of dorp moet en geen verkeerslichten hebt ligt de snelheid 5 tot 6 per uur hoger. Met diene van mij is 40 per uur vlot haalbaar, sneller rijden dan fiets is gelijk Gilbert precies... Ik kan met mijn middenmotor wel 45 per uur rijden maar het kost gewoon te veel moeite.

Onderschat het niet, zonder conditie is 40 km een behoorlijke afstand maar ik zeg niet dat het niet kan. Een collega van mij die nooit heeft gefietst heeft recent een ebike van 25 per uur aangeschaft en komt nu regelmatig met deze fiets werken. In het begin met veel ondersteuning, nu zelfs maar op Eco meer. Het enige nadeel is zijn ritje duurt nu bijna dubbel zo lang. Voordelen zijn er natuurlijk ook. Hij is 15 kilo afgevallen. :)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Met die Bosch middenmotor haal je NOOIT 45 km/u. Ze zijn begrensd tot 43 km/u. Ooit hebben ze update gedaan voor 45, en blijkbaar teruggefloten door Duitse instantie, en terug moeten instellen op 43.
Met een Bosch haal je vlot 50 als er geen wind is maar dan doe je maar 25 km met een batterij
Laatst gewijzigd door johan.devos 10 maa 2020, 14:47, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor iemand die niet gewoon is om de fietsen is 40 km enkel zeer ver, ook met een speed pedelec
Dit hou je nooit dagelijks vol.
Ik doe er 25 enkel, soms 32km enkel (andere locatie), vanaf pakweg 35km enkel zou ik twijfelen om elke dag te rijden

Wil je echt 45km/uur rijden en is je traject daarvoor geschikt dan koop je een klever of een stromer met de grootste batterij.
Daar kan je 60 km ver mee op één lading zelfs worst case (tegenwind, koud, tegen maximale snelheid)
Dus je zal altijd op het werk geraken ook met maximale ondersteuning, maar op het werk laden zal nodig zijn.
De batterij kan je er uit halen en aan elk stopcontact opladen.

Als je geen 45km/u wil rijden maar rond de 38km/u dan is er veel meer keuze.
En wordt het ook veel goedkoper, maar mij zou het storen als ik constant voorbijgereden wordt door andere speed pedelecs :oops:

Slecht weer bestaat niet, slechte kledij wel :angel:
Enkel met sneeuw rij ik niet, te gevaarlijk of te traag, your choice ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kijk ik besef dat 40 km erg veel is. Als ik de garantie heb dat ik een extra batterij kan meenemen of hem eruit kan halen en opladen op het werk via het normaal stroomcontact lukt dat wel op het werk. Ik was aan het denken dat je er speciale contacten voor nodig had.

Als het gewoon via stopcontact is is er geen probleem.

Liefst van al zou ik rond de 35 km per uur zitten minimaal dan hen ik op 70 minuten op basis van afstand op het werk. Ik reken dat ik ongeveer een uur en 20 nodig zal hebben zeker in het begin dus reken ik 10 min marge op die 70 minute .

Doel is echt voor wat te vermageren of toch zeker op gewicht te blijven.

Is een Qwic rd 11 eigenlijk een goede fiets die in juni komt? Het is omdat qua prijs echt een heel verschil is tov een stromer of riese en muller. Ik ken er echt niets van. Liefst wil ik op het werk geraken en terug zonder problemen. Alsook er is een goede qwic dealer in onze buurt daarom dat ik daar eerst naar wou kijken.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ik hoop dat je jou kan verfrissen op het werk. Anders gaat het ook niet zo aangenaam zijn voor je collega's en jezelf.

Meer dan 2 uur fietsen per dag vind ik enorm vermoeiend onderschat het niet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ge gaat in ieder geval goed slapen...80km per dag zonder build up ;-)
'k zou zeggen, ga eerst in't weekend een paar maand 50 km per dag fietsen.
Een ebike...ge rijdt u daar niet mee in't zweet, maar dat gaat even hard in de benen zitten als een gewone velo.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En check vooral de route al eens, veel jaagpaden zijn niet toegestaan voor klasse P. Enkel klasse A.
Idem voor zogenaamde fietssnelwegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hmm best eerst zien wa ik doe met conditie ja.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die conditie komt veel sneller dan je denkt...
Vorig jaar na 20 jaar niet op een velo hebben gezeten een ebike gekocht, dit jaar voor mijn nieuwjaar een gewone fiets gekocht en daar doe ik nu zonder moeite dagelijks 20/40 km mee(omdat het kan, niet omdat het moet) In't weekend 100km aan 25/26 per uur is ook geen probleem.
Maar, om van nul direct 5 op 7, 3a4 uur op een fiets te zitten door weer en vooral wind, onderschat dat niet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Kijk ik besef dat 40 km erg veel is. Als ik de garantie heb dat ik een extra batterij kan meenemen of hem eruit kan halen en opladen op het werk via het normaal stroomcontact lukt dat wel op het werk. Ik was aan het denken dat je er speciale contacten voor nodig had.

Als het gewoon via stopcontact is is er geen probleem.

Liefst van al zou ik rond de 35 km per uur zitten minimaal dan hen ik op 70 minuten op basis van afstand op het werk. Ik reken dat ik ongeveer een uur en 20 nodig zal hebben zeker in het begin dus reken ik 10 min marge op die 70 minute .

Doel is echt voor wat te vermageren of toch zeker op gewicht te blijven.

Is een Qwic rd 11 eigenlijk een goede fiets die in juni komt? Het is omdat qua prijs echt een heel verschil is tov een stromer of riese en muller. Ik ken er echt niets van. Liefst wil ik op het werk geraken en terug zonder problemen. Alsook er is een goede qwic dealer in onze buurt daarom dat ik daar eerst naar wou kijken.
hey, we willen je niet ontmoedigen … gaan ervoor !!!
40 km enkel kan best, maar het zal in het begin veel wilskracht vergen, zeker op het einde van de week.
denk ook aan zadelpijn en tegen 45 rijden geeft wel wat meer schokken en gedokker dan tegen 25 :angel:

Laden kan met een gewoon stopcontact, je bestelt bij de aankoop best een extra batterijlader zodat je die niet telkens moet meesleuren naar het werk.

35km/uur gemiddeld zal sterk afhangen van je traject: veel bochten, kruispunten, verkeerslichten en je kan het vergeten.

na twee maand rijden is er tussen de 5 en 10 kilo af (als je eetgewoonten dezelfde blijven)

De Qwic rd 11 gaat een uitstekende fiets zijn voor zijn prijs denk ik.
Maar ga vooral proefrijden met de verschillende merken (40km !!! geen klein rondje) en dan merk je het verschil direct.
Riese en Muller haalt geen 45, geen enkele fiets met bosch middenmotor haalt de 45 continu comfortabel
Enkel klever en stromer (model st2 of hoger, st1x niet) halen de 45km/u continu comfortabel
Misschien de Qwic rd11 met zijn nieuwe motor ook, maar de rd10 niet (heb ik getest)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zadelpijn heb ik nooit gehad trouwens(ik rij nu met een ultralight carbon zadel dat beenhard is), maar zeer voeten/handen en kuiten bv. wel (je spieren verkorten van het fietsen)
Wat me vooral stoort is de wind, 30/35 vind ik comfortabel, alles daarboven niet meer (en dan heb ik het over windloze dagen/zwijgen we over 4 beaufort tegenwind)
Ondertussen weeg ik 89kg, en ik kom van 100+, tegen het eind van het jaar moet dat 80kg zijn.. zonder op mijn eten (en vooral drinken ;-) ) te letten.
Maar zoals ik al zij, tracht vooral in't weekend al een paar maand wat km's te rijden. 2 dagen afzien en 5 dagen recupereren doet minder zeer dan 4 dagen afzien en 3 dagen recupereren ;-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

duizend schreef: denk ook aan zadelpijn en tegen 45 rijden geeft wel wat meer schokken en gedokker dan tegen 25 :angel:
Bij de qwic zit een verende zadelpen inbegrepen.
"Voor ultiem rijgemak zijn alle QWIC speed bikes uitgerust met de post moderne paralellogram verende zadelpen uitgerust. Met hoge snelheden zorgt dit voor extra rijcomfort. De zadelpen komt echt tot zijn recht bij het nemen van hobbels of het rijden op een onregelmatige ondergrond."

De beste zadelpen:
https://www.qicq.nl/bodyfloat
boonpwnz schreef:Kijk ik besef dat 40 km erg veel is. Als ik de garantie heb dat ik een extra batterij kan meenemen of hem eruit kan halen en opladen op het werk via het normaal stroomcontact lukt dat wel op het werk. Ik was aan het denken dat je er speciale contacten voor nodig had.

Als het gewoon via stopcontact is is er geen probleem.

Is een Qwic rd 11 eigenlijk een goede fiets die in juni komt? Het is omdat qua prijs echt een heel verschil is tov een stromer of riese en muller. Ik ken er echt niets van. Liefst wil ik op het werk geraken en terug zonder problemen. Alsook er is een goede qwic dealer in onze buurt daarom dat ik daar eerst naar wou kijken.
extra lader werk
https://www.fietsunie.nl/Qwic-36volt-el ... ts-oplader
prijs/kwaliteit topfiets. Rijdt goed. Zou zeker voor RD11 gaan ipv RD10. Mijn dealer gaf 10% korting!

Schijnt dat zo'n beschermhoes ook wil interessant is, zeker voor de winter. De capaciteit v/d batterij is dan stuk minder nl.
https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... rame-accu/

Afbeelding
https://interbikes.be/elektrische-fiets ... Zz22GVdgRY
Ook leuk. Met riem & achterwielaandrijving. Helaas heeft de fabrikant v/d achterwielaandrijving de handdoek in de ring gegooid, net voor de launch van deze fiets. :-(
http://www.sintchristophorus.nl/go-swis ... opt-ermee/

https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd11-speed/
http://www.velofollies.be/nl/beurs/expo ... LTqgegzYuU
Jarenlang heeft QWIC gewerkt met haar eigen achterwielmotor; een krachtige motor, maar bracht kwalitatief uitdagingen met zich mee. Om deze reden heeft de Nederlandse e-bike fabrikant de keuze gemaakt om met de betrouwbare en kwalitatief hoogstaande TDCM achterwielmotor te werken.

Wel zeker de akku van 735 Wh nemen.! Geeft ook meer power aan de motor.

interessante groep voor speedelecs:
https://www.facebook.com/groups/131629270577928/
duizend schreef:Misschien de Qwic rd11 met zijn nieuwe motor ook, maar de rd10 niet (heb ik getest)
Ja, ik heb ook mijn bedenkingen. Had dit ook in diverse fora gelezen. Dus heb mijn bedenkingen wat Bik Bikes schrijft.

Bik Bikes (Oostende) schrijft:
"De RD10 speed rijdt trouwens ook probleemloos 45 km/h. De 850 Wh batterij van Klever is inderdaad probleemloos nu en zit ook standaard op de X speed voor de prijs van €5599. De grootste batterij van Qwic is 735 Wh. Deze is voldoende op de RD10 speed. Als deze voldoende zal zijn op de RD11 speed die 100W meer motorvermogen heeft valt nog af te wachten. Ik probeer u niet in een bepaalde richting te duwen. Alle merken die iets te betekenen hebben op vlak van speed bikes hebben we hier onder 1 dak. Voor mij maakt het dus geen enkel verschil wat uw keuze uiteindelijk zal worden. Er is 1 gouden regel. Testen en kijken waar u het liefst mee rijdt. Een forum heeft raad maar geen oplossingen."
boonpwnz schreef:Liefst van al zou ik rond de 35 km per uur zitten minimaal dan hen ik op 70 minuten op basis van afstand op het werk. Ik reken dat ik ongeveer een uur en 20 nodig zal hebben zeker in het begin dus reken ik 10 min marge op die 70 minute .
duizend schreef:Als je geen 45km/u wil rijden maar rond de 38km/u dan is er veel meer keuze.
En wordt het ook veel goedkoper, maar mij zou het storen als ik constant voorbijgereden wordt door andere speed pedelecs :oops:
Daar volg ik duizend in. Als je op de openbare weg rijdt (wat regelmatig moet). Dan gaat die automobilist die achter U rijdt, wel lichtjes geïrriteerd raken als je 38 km/u. rijdt. Een strömer/kleber/qwic moet je toch 45 km/u. halen. En als je dan stukje hebt langs jaagpad, met wind mee, waar je 48 km/u. kan halen, is het meegenomen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die X Speed van klever lijkt ook wel interessant en als ik dan extra accu meeneem kan ik zeker de dag door.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

onderschat dit niet hoor, zo'n zware akku in uw rugzak, 70' lang! als je dan nog zou vallen, met zo'n akku op uw rug....Zou nt in uw plaats willen zijn.
Een batterij meesleuren is een 'no-go' voor mij. Zei mijn collega ook trouwens.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je een lader op je werk kan laten liggen, dan kan je waarschijnlijk ook wel een batterij op je werk laten liggen hé :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja dan is het praktisch niet haalbaar ;)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:Als je een lader op je werk kan laten liggen, dan kan je waarschijnlijk ook wel een batterij op je werk laten liggen hé :angel:
je kan die batterij uit uw fiets toch ook opladen (evt. uithalen)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan ook kan hem bijladen he ;)

Hmm 4 dagen zal idd nie makkelijk zijn maar moet ergens beginnne.

Qua kostprijs moet ik niet kijken na 2-3 jaar heb ik de aankoopwaarde van de fiets terug afhankelijk van de fiets.

Heeft de X speed dan een betere motor zoals je zegt? Is het dan nie beter van die te nemen?

Kdenk aanschaf van die all in is 7000 euro dus na 2,5 jaar heb ik dat terug. Is het dat het waard?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou zeggen: rijd ermee! Iedereen heeft daar zijn eigen mening over. helaas van Kleber zijn er niet zoveel dealers. Qwic heeft wel meer dealers.
De stromer ST3 is ook een mooi machien.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

satsurfer schreef:Daar volg ik duizend in. Als je op de openbare weg rijdt (wat regelmatig moet). Dan gaat die automobilist die achter U rijdt, wel lichtjes geïrriteerd raken als je 38 km/u. rijdt. Een strömer/kleber/qwic moet je toch 45 km/u. halen. En als je dan stukje hebt langs jaagpad, met wind mee, waar je 48 km/u. kan halen, is het meegenomen.
Ik ga voor een stuk mee, maar ik rijd helemaal niet graag op de openbare weg... Ik haal met mijn Focus op stand twee vlot 40 hoor maar dat is niet genoeg om op de openbare weg te rijden. Het zijn ook geen bromfietsen natuurlijk, je moet zelf ook nog wel enige kracht hebben en correct geschakeld hebben. Diene van mij is een ramp als je een "noodstop" maakt en dus niet teruggeschakeld bent. De openbare weg is te gevaarlijk, op het fietspad vinden mensen mij dan weer gevaarlijk. :)

Wat betreft je laatste paragraaf... Je weet toch dat je op en jaagpad maar 30 mag? :)

Trouwens, niemand staat hier stil bij het feit dat je best niet zomaar ineens op een snelle fiets stapt. Dat vergt toch wel enige handigheid dus vandaag kopen en morgen mee naar uw werk rijden, garantie dat je ergens tegen de vlakte gaat. Als ik zie hoe sommigen met zo'n snelle fiets rijden.... Oefen je op voorhand zeker in!

Nu, eerlijk waar, de speedbike is een pak wendbaarder dan de motorfiets waar ik mee rijd. Als ik zie tegen welke snelheden ik met de fiets een bocht pak en met de motor dezelfde bocht een pak trager neem...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Misschien ook eens stilstaan bij het onderhoud. Als je dit zelf kunt doen (ketting, versnelling, remblokken, banden,...) is dit geen probleem maar anders koop je best een fiets bij een handelaar in de buurt die dit kan doen.

Je mag ook niet onderschatten hoe vaak je die ketting in de winter moet onderhouden en hoeveel sleet deze maken:
Ketting kuisen: iedere 2 weken in de winter, 4 weken in de zomer?
Ketting en cassette versleten: 5'000 km? 100€ zonder werkuren?
Banden: 10'000 km?
Remblokken: 2'500 km?

Mijn vrouw en ik hebben op hetzelfde ogenblik bijna dezelfde fiets gekocht maar ik met ketting en mijn vrouw een Gates riem met Rohloff e-14 naaf en moest ik het herdoen zou ik direct mijn ketting vervangen door een riem. Veel minder onderhoud en zalig schakelen met een groter bereik dan mijn XT met 11 versnellingen (11-42). Wat ook heel leuk is dat de E-14 automatisch terugschakelt als je moet stoppen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Op zich is al allemaal niet moeilijk met het juiste materiaal en een beetje plaats om te werken...

Maar zeker investeren in een beetje reserve onderdelen - ketting, binnen- en buitenbanden, remblokken.
Ketting onderhouden is een must, scheelt ook aan slijtage aan je cassette.
En een goede fietspomp! Goed opgeblazen banden schelen al in de helft van de lekken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

johan.devos schreef:Mijn vrouw en ik hebben op hetzelfde ogenblik bijna dezelfde fiets gekocht maar ik met ketting en mijn vrouw een Gates riem met Rohloff e-14 naaf en moest ik het herdoen zou ik direct mijn ketting vervangen door een riem. Veel minder onderhoud en zalig schakelen met een groter bereik dan mijn XT met 11 versnellingen (11-42). Wat ook heel leuk is dat de E-14 automatisch terugschakelt als je moet stoppen.
Die rohloff alleen al kost €1k, er zijn ook goedkopere naafversnellingen zoals de Shimano Alfine 11 die net als de Rohloff oliesmering hebben ipv vetsmering zoals de Shimano Alfine 8 en Shimano Nexus (zowel 7 en 8 ).

Ik heb zelf een tijd gezocht naar fietsen met naafversnellingen en riemaandrijving, maar je vindt praktisch geen modellen met Rohloff onder de €3k. Rond de €2k vindt je alleen maar Alfine 11. Ik weet het, Rohloff is 'sterker' (grotere tandwielen, zou meer kracht aankunnen vooraleer het kapotgaat) en heeft een groter bereik (is dan ook van oorsprong een versnellingsnaaf voor mountainbikes) maar de prijs is er dan ook naar.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

johan.devos schreef:Mijn vrouw en ik hebben op hetzelfde ogenblik bijna dezelfde fiets gekocht maar ik met ketting en mijn vrouw een Gates riem met Rohloff e-14 naaf en moest ik het herdoen zou ik direct mijn ketting vervangen door een riem.
dacht ik ook direct toen je hier trots uw fiets voorstelde :-D
Maar als ik prijsverschil van R&M rohloff en Qwic RD11 bekijk :eek: Daar kan je véél kettingen voor verslijten + je rijdt sneller en sportiever (mijn mening)

deze vind ik nog beter dan de R&M, daar met achterwielaandrijving (= sneller). Pinion versnelling.
https://interbikes.be/elektrische-fiets ... Zz22GVdgRY

Ik heb ook met Rohloff R&M gereden (bikexperience gent), maar ik vind een derailleur toch veel sneller schakelen, dan zo'n naafversnelling. Ook altijd het juiste gevoel. De shimano alfine 11 bij Qwic MA11 getest, maar volgens mij was daar probleem mee. De Rohloff was stuk beter. Helaas met middenmotor.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Heb het ook al bekeken qua speed pedelecs
Ik zou het zo kunnen samenvatten :

Ga je voor max rendement /snelheid: kies een achterwielmotor : Stromer (duur) of Qwic RD10 (goedkoop)
Is snelheid iets ondergeschikt, maar wil je minder onderhoud en geen "smeervet aan de broek" :-D kies dan voor een middenmotor met riemaandrijving met een krachtige batterij.... Ik heb voor het laatste gekozen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

kaarsenbril schreef:Is snelheid iets ondergeschikt, maar wil je minder onderhoud en geen "smeervet aan de broek" :-D kies dan voor een middenmotor met riemaandrijving met een krachtige batterij.... Ik heb voor het laatste gekozen...
Over welk merk en type spreken we dan in jouw geval?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

2x40km daags zonder conditie en met overgewicht?
Ik wens je alle succes maar zou me niet verbazen dat je een blessure zal krijgen.
En ja hoor..conditie komt snel, jammer genoeg veel sneller dan dat je lichaam de omschakeling gemaakt heeft.
Maar misschien is dat laatste minder van toepassing op fietsen dan lopen.

Om te vermageren lijkt lopen mij trouwens veel beter dan met een electrische fiets te gaan bollen.
(ik ben al lopend van 96 weer tot 74kg geraakt)
P@ul
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2018, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Petrikske schreef:Om te vermageren lijkt lopen mij trouwens veel beter dan met een electrische fiets te gaan bollen.
(ik ben al lopend van 96 weer tot 74kg geraakt)
Voor je gewrichten zal het zeker niet beter zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”