Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

R2D2 schreef:@krisken
en
Een fijne uitstap is dus mogelijk, maar je moet er dan wel je maaltijden bijtellen. Ik denk dat ik toch wel wat kilo's zou bijkomen als ik met een EV zou rijden. En die Ikea-ballekes zijn lekker voor één keer, maar op den duur... :-D

Maar ik vraag mij af waarom die verschillende laadpassen nodig zijn? Waarom zijn die netwerken niet open en betaalbaar met je CC of contactless ? Is dat om dat die markt nog niet matuur is ? (zoals destijds Bancontact en Mr. Cash).
Bij mijn weten eet iedereen wel eens? Je kan evengoed je auto aan een laadpaal koppelen en je boterhammetjes opeten die je thuis hebt klaargemaakt? Ja, wij hebben het ons makkelijk gemaakt en het ene aan het andere gekoppeld, maar je hoeft niet persé naar de Ikea te gaan om te gaan eten. Had ik een nieuwe generatie laadkaart gekregen van Zencar (een kleine vergissing van hun kant uit) dan kon ik ook andere laadpalen gebruiken. Het is gewoon tja jammer dat dit toen niet het geval was en we ons dus even moesten behelpen.

Tja waarom zijn diverse laadpassen nodig? Beetje zoals waarom kan ik met mijn Q8 tankkaart niet tanken bij Total of Esso hé. Er zijn tankkaarten die je toegang geven tot een bepaald merk, en er zijn tankkaarten die je toegang geven tot een bepaald netwerk en diverse merken.

Zo is België inmiddels bezaaid met Allego laadpalen, maar kan je van Allego zelf geen laadpas vinden. Andersom kan je een laadpas nemen van Chargemap, maar heeft Chargemap geen enkele laadpaal in België.

Als ik kijk naar de laadpalen bij mij in de buurt en de laadpassen dan kan je inmiddels wel stellen dat de meeste (laat ons zeggen 80 a 90%) van de laadpassen wel werken met elke laadpaal. Voor chargemap kan je dit bijvoorbeeld hier bekijken : https://support.chargemap.com/l/en/arti ... article-en.

Het enige dat wel een raadsel is, is de kostprijs van het laden aan een bepaalde paal : daar blijkt de kost per kaart nog wel ns te verschillen. Geen gigantische bedragen maar in de vorm van een paar centen met kWh.

@blaatpraat : op het eerste zicht werkt die kaart van Luminus alvast niet samen met Bluecorner, EVbox, Mobility+, en Dats24 :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Maar waarom idd niet via BC of CC?
Zo een tankkaart waar je over spreekt is om bepaalde kortingen te hebben...

Dat van die verschillende tarieven is ook een beetje zwans.
Zo een laadpaal moet onder dezelfde regelgeving vallen als brandstof, vastgelegd maximumtarief en tarief moet duidelijk geafficheerd worden.

Dat van al die kaarten en telkens te moeten zoeken wat het tarief is, dat is al een reden om het niet te doen.
Heb nu ook tankkaart via shell of Esso, is soms ook vloeken en doen.
Maar euhm, wat buiten BE met die tankpassen?

Om de langparkeerders aan te pakken mogen ze er dan wel een Parkeerskost per uur aan binden. Want als er uren aan een stuk een auto staat die al lang opgeladen is, dan rendeert dat ook niet natuurlijk...

Verder, qua laadpalen database, dit is aan de overheid. Zij moeten een platform hebben waarin alle publieke laadpalen opgenomen worden en waar door de leveranciers de status ook bijgehouden wordt.
Of Eandis, betalen we ook genoeg aan.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar waarom idd niet via BC of CC?
Omdat dan vermoedelijk in elke paal een betaalautomaat moet zitten met de nodige kosten voor de automaat en het continue on-line zijn. Vandaar dat sommige 'merken' én een app én een RFID hebben. Bij deze laatste kan je 'tanke n' ook al is de paal offline.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ramaht schreef:Maar waarom idd niet via BC of CC?
Zo een tankkaart waar je over spreekt is om bepaalde kortingen te hebben...

Dat van die verschillende tarieven is ook een beetje zwans.
Zo een laadpaal moet onder dezelfde regelgeving vallen als brandstof, vastgelegd maximumtarief en tarief moet duidelijk geafficheerd worden.

Dat van al die kaarten en telkens te moeten zoeken wat het tarief is, dat is al een reden om het niet te doen.
Heb nu ook tankkaart via shell of Esso, is soms ook vloeken en doen.
Maar euhm, wat buiten BE met die tankpassen?

Om de langparkeerders aan te pakken mogen ze er dan wel een Parkeerskost per uur aan binden. Want als er uren aan een stuk een auto staat die al lang opgeladen is, dan rendeert dat ook niet natuurlijk...

Verder, qua laadpalen database, dit is aan de overheid. Zij moeten een platform hebben waarin alle publieke laadpalen opgenomen worden en waar door de leveranciers de status ook bijgehouden wordt.
Of Eandis, betalen we ook genoeg aan.
1. Dat van verschillende tarieven is eigenlijk volledig terecht. Het is een overeenkomst tussen de firma die de laadpaal heeft gezet en de firma die de kaart uitgeeft. En dan is het een kwestie van het onderhandelen van de juiste tarieven. Het lijkt mij logisch dat je met een laadpas en een laadpaal van dezelfde firma goedkoper zal landen dan als je aan die laadpaal een kaart van een concurrent gebruikt. Tarieven staan duidelijk op de diverse apps van de diverse aanbieders, alsook (meestal) of de laadpaal in gebruik is of niet.
2. Die laadkaarten kan je prima gebruiken buiten europa
3. Die parkeerkost is er ook bij sommige laadpassen : hangt alleen een beetje af van de firma hoe je ze moet interpreteren. Bij de ene is dat na 5 minuten x euro per bepaalde tijdseenheid, bij de andere na een kwartier.
4. Een platform met alle publieke laadpalen is exact wat men in de UK aan het doen is en welke op zich niet slecht is. Ben ik ook voorstander van.

Om je een idee te geven over waar je een bepaalde laadkaart kan gebruiken : download eens een paar apps (ik heb de namen hier al vernoemd) en je kan meteen zien waar je met een bepaalde kaart kan laden en waar niet.

Bancontact en creditcard : ik hoop dat dit er nooit komt, of de palen zouden plots wel eens duurder uitkomen. Elke paal heeft volgens mij wel een of andere vorm van internetverbinding (3G/4G vermoedelijk) want van vele palen kan je zien of deze momenteel in gebruik zijn of niet. Ook als je de RFID kaart gebruikt moet hij via die verbinding weten of die kaart geldig is, en aan wie hij de stroom moet factureren. Echter overal een BC/CC kaartlezer monteren is gewoon absurd (bvb in Wetteren zijn er al meer laadpalen dan tankstations) en zou de kosten alleen maar omhoog drijven. Zoals bruma reeds zei : er zijn tal van mogelijkheden :
- via de app : je start en stopt het laden van je wagen via een applicatie
- via een rfid (of NFC) kaart of badge
- via een SMS bericht start en stop je het laden (ev-point doet dit bijvoorbeeld)
- via de app van het bedrijf in combinatie met NFC van je smartphone
- via een telefoonnummer waar de operator zelf kan verifiëren dat jij het bent en zo het laden kan starten of stoppen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt nog meer actoren dan de vermelde, onderhoudsdienst, stroomleveranciers in het meervoud. Immers elke laadpassen kan zijn stroomleverancier gebruiken.
Meestal zijn RFID kaarten lokaal gekend indien ik me baseer op YouTube ladingen waar de paal voor andere betaalmiddelen offline is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah maar dit is dan bij een laadpaal welke geïnstalleerd is bij jou thuis. Deze heeft inderdaad geen internetconnectie nodig dan, en middels je RFID kaart kan jij je identificeren aan dergelijke paal en krijg jij alleen (of een beperkt aantal mensen) toegang tot deze paal en anderen (derde partijen) dan weer niet.

Bij een publieke laadpaal moet er altijd een verificatieproces zijn (online). Het is onmogelijk dat RFID kaarten lokaal gekend zijn bij die paal, want als vandaag mijn RFID kaart op zwart word gezet omdat ik mijn facturen niet betaal zou ik aan deze paal wel nog kunnen laden. Of als ik vandaag een nieuwe kaart aanvraag kan ik aan die paal niet laden (want hij heeft geen up to date database van alle geldige kaarten).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat je in je laatste aline zet is wat die mensen op YouTube vaststellen.
Ze tonen hoe ze niet met de app kunnen laden, hoe de laadpaal offline is en hoe ze met hun RFID WEL kunnen laden.
Om de database van de RFID's up to date te houden moeten ze enkel de wijzigingen doorsturen, wat eerder beperkt is. Voor nieuwe kaarten is het zelfs zo dat ze zelfs nog een poos na aflevering niet op elke paal met online verificatie al actief is. Immers de roaming partner die beheert de RFID nummers.
En dat je nog niet kan laden, daar liggen ze niet wakker van.
En dat er nog een aan het laden is, kan zelfs gebeuren terwijl ze uw kaart op dat ogenblik blokkeren liggen ze ook niet wakker van, die paar € dat een laadbeurt voor hen kost (ten opzichte van een 100% tijdsgebonden moment kostenstructuur, of moet er ook nog een back-up lijn met maandelijkse kosten onderhouden worden)

En als je naar je afrekening kijkt dan zie je dat ze lang achterhuppelen met vermelding van laadbeurt, misschien om dat de palen dook die info lokaal bijhouden en gepold worden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Maar hoe tonen ze dan realtime (of bijna realtime) de status van de laadpalen als al dan niet bezet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Het is te hopen dat er een wettelijke verplichting komt in verband met het openstellen van die laadpalen met gebruik van een normaal betaalmiddel

Beeld u in dat je voor elk tankstation een lidmaatschapkaart zou nodig hebben om er te kunnen tanken... :bang:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En een bankkaart is geen lidmaatschapskaart van een bepaalde bank?
Het is niet meer dan logisch dat het gevolg van elke laadpaal uitrusten met een BC/CC kaartlezer er alleen maar voor zal zorgen dat je op het eind van de rit meer zal betalen. Een RFID/NFC lezer kost tegenwoordig maar een paar euro's meer. Een kaartlezer met bijhorend abonnement en heel de rimram een pak meer! Vooruitgang is niet persé iets waar je moet op tegen zijn. Maar vele mensen hebben duidelijk schrik van evolutie en vooruitgang.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:Vooruitgang is niet persé iets waar je moet op tegen zijn.
Wat is de vooruitgang aan 7 kaarten en 12 apps nodig hebben om overalte kunnen laden?
Dat moet toch beter kunnen.
En een bank is een lidmaatschap inderdaad, maar tanken via ING, Belfius of KBC geeft geen cent verschil natuurlijk.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is typisch voor nieuwe technologie. Kijk naar payconiq, bancontact en zo. Zijn nu al aan het fusioneren. Dat komt ook wel met laadpalen maar liever vroeg dan laat.
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Vooruitgang door u te moeten bezig houden met een overbodige fractionering van pseudo betaalmiddelen? :eek:

Ikzelf rij al langere tijd met een tesla en heb zelfs een week met een toyota mirai gereden... dus van schrik voor evolutie kan je me toch moeilijk beschuldigen.
Laden doe ik thuis of op het werk, voor de langere afstanden of meerdaagse reizen voorzie ik een wagen op diesel of benzine.

En... over die bankkaart:
dat lidmaatschap heeft quasi iedereen al op zak en niet één handelaar die er aan zou denken om een kaart te weigeren omdat je niet van bank x of y lid bent
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je moet niet persé 7 kaarten en 12 apps nodig hebben. Er zijn ook mensen genoeg die enkel op Dats24 of enkel op Total vertrouwen om bij te tanken. En dat is bij EV rijden identiek hetzelfde : neem je alleen een kaart van pakweg Bluecorner dan kan je op alle palen van Bluecorner en het Bluecorner netwerk laden. Voor de meesten hier zou dit al genoeg zijn. Je kan gewoon bij zoveel laadpas aanbieders een gratis kaart aanvragen dat je het kan overwegen om het te doen in het geval dat die ene kaart die je hebt faalt.

Ik heb vroeger, via een werkgever, ook een tankkaart gehad. Total tankstations kan je overal vinden, maar plots werd deze vervangen door Q8. Een merk met toch een beduidend kleiner aantal tankstations in België. Dan moest ik ook plots een app installeren op de smartphone van het werk zodat ik kon zien waar het kortst gelegen Q8 tankstation was. Mocht diezelfde Q8 tankkaart ook werken bij Total (ook al is het aan een iets hogere prijs, of zonder de Q8 kortingen) dan zou ik alleen maar blij geweest zijn!

Dat is exact wat je nu kan : je hebt een Bluecorner laadkaart maar je kan evengoed lagen bij allego palen, ev-box palen, ev-point palen, ...

Bij tankkaarten is het toch identiek hetzelfde : betaal je met BC/CC/Cash dan betaal je de geafficheerde prijs. Betaal je met een tankkaart dan heb je veelal een bepaalde korting op de geafficheerde prijs (denk bvb aan de VAB tankkaart die ofwel bij Q8 ofwel bij Total geldig is, maar niet bij beiden tegelijk).

En bij mijn weten @MClaeys, is er nog altijd een bank die jou betaald om hun bankkaart zoveel mogelijk te gebruiken. Ben alleen de naam even kwijt. Tis één van de kleinere banken alla Beobank, Keytrade, Hello, ...

Wat ik zie gebeuren is een beetje wat Goztow omschrijft : Bluecorner is een bedrijf uit Antwerpen, EV-Point is een bedrijf uit Wetteren, Allego een bedrijf uit Nederland en Chargemap Pass een bedrijf uit Frankrijk. Elk bedrijf op zich zal wel blijven bestaan want ze hebben allemaal hun eigen "soort" cliënteel : Allego heeft geen eigen laadpas, maar zet overal op publieke plaatsen (parkings voornamelijk) hun laadpalen. Bluecorner vind je meer terug bij bedrijven, ev-point meer op parkings van sportzalen en gemeentelijke infrastructuur, Chargemap heeft geen enkele laadpaal, maar geeft je een pass die werkt op diverse palen.

Hoeveel handelszaken zijn er niet die vallen over de "soort" bankkaart? Ze aanvaarden wel BC, maar geen Visa of Mastercard. Nogmaals : Kies voor één laadkaart en je komt in de meeste gevallen wel toe. Zeker als je met een Tesla bolt en je ook de Superchargers en Tesla Destination Chargers kan gebruiken. Dan komt die laadkaart hooguit eens per jaar uit je portefeuille...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het feit dat je meerdere kaarten of apps hebt moet je, denk ik, eerder zien als een combinatie tussen betaalkaart en promo/punten kaart. Met een Xtra kaart ga je ook enkel ik een Colruyt winkelen en betalen en niet is de AD of LIDL naast de deur. En ook al hebben ze maar 1 product de prijs is anders
Het enige verschil is dat er maar 1 supermarkt is en dat de prijs afhangt van je kaart
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

bruma schreef:Het feit dat je meerdere kaarten of apps hebt moet je, denk ik, eerder zien als een combinatie tussen betaalkaart en promo/punten kaart. Met een Xtra kaart ga je ook enkel ik een Colruyt winkelen en betalen en niet is de AD of LIDL naast de deur. En ook al hebben ze maar 1 product de prijs is anders
Het enige verschil is dat er maar 1 supermarkt is en dat de prijs afhangt van je kaart
Mja maar toch, zou handig zijn mocht je het kunnen beperken tot één kaart/badge.

Heb bv. nog een DKV tankkaart, daar kan je quasi overal mee gaan tanken, en ze gaan ook een RFID kaart uitbrengen voor EV laden met centrale facturatie om de 15d. Maar wanneer, en aan welke prijs...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bestaat hoor, de Octa+ kaart een pokkedure oplossing met 5€/maand gebruiksrecht en per paal parkeerkosten én kWh kosten
Laatst gewijzigd door bruma 27 maa 2019, 20:53, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Gabriëls, gekend van de tankstations, is nu ook begonnen met laadpalen te installeren! Aan hun tankstation te Merelbeke (Guldensporenlaan) staat er nu een snellader. 22kW op AC via een type 2 en 50kW op CCS en Chademo!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat nog steeds een doekje voor het bloeden is blijkbaar. Gisteren ergens een artikel gelezen (HLN+) dat er amper 4 laadpalen staan in Brussel en 4000 in Amsterdam.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

In Brussel staan er wel wat meer...
In een radius van 1km van mijn werk heb ik er alleen al 5 (openbaar, de 20 palen op het werk zelf niet meegeteld).

En er zijn er ook in aanbouw, die nu in de gekende apps al aangemeld staan als "buiten gebruik".
Bijvoorbeeld aan de heizelpaleizen.

Het kan beter, dat zeker wel, maar men moet nu ook niet negatief overdrijven.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Slafes schreef:Wat nog steeds een doekje voor het bloeden is blijkbaar. Gisteren ergens een artikel gelezen (HLN+) dat er amper 4 laadpalen staan in Brussel en 4000 in Amsterdam.
Ja 't is erg, gelukkig dat er voor Tesla toch, superchargers zijn, vind ik. Een groot voordeel tegenover andere EV merken.

Sinds ik een Tesla Model 3 heb, de eerste 3 keer volgeladen aan een 11 kW publieke laadpaal van Allego Eandis aan € 0,31 / kWh.
10m verder staat er ene van Newmotion aan €0,35 / kWh, dan is de keuze toch wel snel gemaakt...

Tot plots mijn elektricien, die normaal een maand later ging komen al kon komen installeren omdat een andere klant had afgezegd.

Hier dus thuis m'n eigen laaddpaaltje geplaatst :

Wallbox Copper Socket Business.
Beveiliging : 4p 32A zekering + 4p 40A type B differentieel voor zowel AC als DC lekstroom.
Momenteel aangesloten op net : 1x230V 40A

4p is omdat ik eerst wou verzwaren naar 3x230V 40A, maar gezien de meeste laadpalen op dat net niet werken en een neuter nodig hebben zal ik maar verzwaren naar 1x230V 50A ipv 50A. Zo heb ik genoeg over om 's nachts zowel de auto op te laden als de wasmachine/droogkast te doen werken.

Met de Wallbox kan ik laden aan 1x230V 32A, dus aan 7,4 kW. Mocht het 3-fasig 230V+N of 400V+N zijn zou ik aan 11 kW geraken (max. Tesla Model 3), maar dat zal dus niet (lees: nooit) beschikbaar zijn in mijn straat / wijk.

Ook gepland laden op een bepaald tijdstip is handig zodat ten volle van het nachttarief kan geprofiteerd worden. Staat nu op 22:05 tot 07:00, de statistieken met kWh verbruik zijn mooi meegenomen, en kunnen online en via de app afgelezen worden.
De Type 2 socket kan 'gelocked' worden met de app of online, voor mij belangrijk, want de laadpaal is zowat publiek toegankelijk.

Verder toch verbaasd dat 7,4 kW echt wel voldoende snel is om 's nachts op te laden, meestal is de batterij al gedeeltelijk opgeladen en moet die nooit volledig opgeladen worden. Gewoon kwestie van wat te plannen.

Nu nog de installatie laten keuren en alles is in orde.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

blaatpraat schreef:In Brussel staan er wel wat meer...
In een radius van 1km van mijn werk heb ik er alleen al 5 (openbaar, de 20 palen op het werk zelf niet meegeteld)..

Het kan beter, dat zeker wel, maar men moet nu ook niet negatief overdrijven.
Van 4 naar 5 of zelfs 100 vind ik nog steeds redelijk dramatisch. :-) Het gaat over publieke palen natuurlijk.

Google nu eens naar de laadpunten op de map van Amsterdam. Gewoon ter info.

Bij ons op het werk, toch samen zo'n 13000 personeelsleden... Tot nu toe enkel plannen om op elke parking er slechts 1 te plaatsen om 2 auto's op te laden. Nu staat er eerlijkheidshalve ook geen enkele elektrische auto op de parking maar eens 3 personen er eentje hebben wordt het vechten?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vrijdagavond nog eens bij Zencar de Renault Zoe ZE40 genomen voor een klein experiment : hoe efficiënt is een elektrische wagen om te rijden van de ene kant van België (Oostende) naar de andere kant (Arlon). En kan je daarna nog een tripje doen naar het hoogste punt van België (Signal de Botrange) en zo terug naar Aalst rijden waar de auto zijn standplaats heeft? Een trip waar niemand met een diesel of benzinewagen zijn hand voor omdraait.

Wel : het lukt, maar je moet (veel) geduld hebben! Ik ben uit Aalst vertrokken en zo gereden naar Oostende met een volle batterij. In Oostende aangekomen ben ik eerst gereden naar een nieuwe Bluecorner laadpaal (je kan met die auto gratis laden bij Bluecorner) bij ILVO Oostende. en daar meteen bot gevangen : de paal stond er weldegelijk, maar was nog niet aangesloten (van een medewerker heb ik gehoord dat er tussen het plaatsen van de paal en het aansluiten zeker 2 maand zou liggen, en de paal stond er nog maar een week). Nu, de auto had nog genoeg stroom om naar ergens anders te rijden. Dus even kijken op de bluecorner website en dan maar gereden naar de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij). Ook daar redelijk snel de laadpalen gevonden en ... noppes! Toen een medewerker naar buiten kwam bleek al snel waarom : de 3 laadpalen (6 aansluitingen) zijn enkel voor intern gebruik en kunnen enkel met hun RFID kaart geactiveerd worden. Allemaal prima, maar waarom zet Bluecorner deze dan op hun website? Uiteindelijk een werkende paal gevonden in het wetenschapspark te Oudenburg/Oostende (daar waar WeePee zat, met tal van vreemde windmolens). Nuja werkend ... De bedoeling was om daar te laden tot 100% batterij en te vertrekken. Maar toen de batterij op 74% stond zijn we maar vertrokken. Het volledig vol laden zou nog 5u (!!!) duren. De beloofde 22kW kregen we dus alvast niet...

Dus met een redelijk volle batterij vertrokken richting Arlon. En rond Gent wisten we het reeds : "ergens" zou ik nog moeten bijladen. We openden de kaart op de laptop en kwamen tot de conclusie dat de omgeving van Waver zowat in het midden zou liggen. En gelukkig was er daar ook een Bluecorner laadpaal! Maar ... Rijden aan 120km/u vergt toch echt wel wat van de batterij. Daarom dat we op de Brusselse ring de "eco" knop ingeduwd hebben om wat zuiniger te rijden (maximum 95km/u). Je hebt plots een gigantische range, maar je mag tussen de vrachtwagens gaan rijden wat ik eigenlijk niet zo graag doe. Maar goed, dankzij de eco knop konden we de laadpaal toch nog bereiken. Aan 120km/u ging ik ergens aan de kans gestaan hebben met een platte batterij... Nu hadden we nog 9% batterij over!

De kabel uit de auto halen, inpluggen in de wagen, inpluggen in de laadpaal, de RFID kaart even swipen en ... het gekende blauwe lichtje flikkerde op! De wagen was dus aan het laden. Tijd om volledig vol te laden : 2u20. Vlakbij was er een restaurantje en daar de magen al een tijdje aan het knorren waren dan maar daarheen gegaan en een goeie 30 euro betaald voor 2 overheerlijke (in steenoven gebakken) pizza's met een liter water en een dessert. Geen slechte prijs dus er maar van gaan profiteren. Ongeveer 1u45 later zaten we terug in de auto (geladen tot 85%) en vertrokken we verder richting Arlon.

Iets voor Walin gaf de blaas van zowel mezelf als de vriendin aan dat het tijd werd voor een nieuwe tussenstop. Dus de afrit genomen en gestopt aan het wegrestaurant daar. En warempel : ook daar stond een laadpaal! Wel eentje van Allego, dus betalend. Maar goed : de batterij gaf 49% aan dus een extra duwtje kon die wel gebruiken. Rap aan de lader gehangen, en wij naar het toilet. 8 minuten (en 56% batterij) later waren we terug op weg om een uurtje later toe te komen in Arlon! Slechts 10% (of 26km) batterij over. Gelukkig was de route zodanig uitgestippeld dat we iets voorbij Arlon waren (voor de kenners : aan de Ikea/Mc Donalds/Decathlon). En net die Decathlon had 2 Bluecorner laadpalen die elk 22kW leverden per stekker. Of tenminste ... Dat stond op de website ... We maakten daar een kleine wandeling en toen we 1u15 later toekwamen bij de auto bleek ... dat deze voor amper 39% geladen was. Vol laden zou nog (tromgeroffel) 7u duren. Ik dacht dat het lag aan de laadpaal maar welke laadpaal ik er ook probeerde, telkens bleek de teller snel naar 7 uur te lopen. Zelfs bij de (betalende) laadpaal die aan de Mc Donalds stond.

Tijd voor een kleine crisisvergadering met mezelf en de vriendin : een paar uur wachten of de trip naar Signal de Botrange opgeven en op het gemakje naar huis rijden? We besloten dan maar om het laatste te doen...

Met een batterij van 39% gereden naar Libramont, waar we aankwamen met 14% (40km) aan batterijcapaciteit. Gelukkig kwam de beloofde 22kW daar wel uit de laadpaal, want 1u34min later stond er al terug 89% op de teller, want resulteerde in een theoretische rijafstand van 259km.

Na een rondje "zoek de laadpaal" te Hoeilaart (tip : de Bluecorner laadpaal is daar verdwenen) zijn we dan maar doorgereden tot de Carrefour van Oudergem (één van de Zencar standplaatsen), waar we na een half uurtje laden genoeg juice hadden om tot Aalst te rijden.

Conclusie:
Het is dus mogelijk om met een EV van Oostende tot Arlon te rijden. Natuurlijk. Echter is het niet echt praktisch : ik merk steeds meer dat bestaande laadpalen in geen enkele app zijn opgenomen, dat nieuwe laadpalen niet in de app van de provider staan, dat er laadpalen weg zijn maar nog op de app van de provider staan. Kortom : de meeste laadpaal/laadpasproviders zijn in hetzelfde bedje ziek : de info klopt niet altijd. Het is dus altijd wel wat zoeken en dat wil je net niet als jouw auto allerlei signalen geeft dat hij dringend verse "ellentriek" nodig heeft.

Maar zelfs al is de auto volgeladen in Oostende, dan kan je deze trip niet in één keer doen. Althans niet met de Zoe die we getest hebben. Deze heeft een battery pack van 41KW. Andere wagens (bvb de Kona en de Leaf) hebben een pack van een 65KW. Ik zou er dus niet van uit gaan dat deze wagens wel tot Arlon kunnen rijden zonder extra laadpauze onderweg.

Het meest nefaste is het verbruik op de autosnelweg. En de weg naar Arlon (op en neer en op en neer) is ook niet echt ideaal voor de wagen. Je zal dus zeker het nodige geduld moeten hebben en de nodige tijd moeten investeren in een of meerdere laadpauzes. Aan de andere kant is bewezen dat je met één enkele batterijlading prima vanuit Aalst naar Oostende kan rijden, daar wat rondtoeren, en terug naar Aalst rijden. Met een auto die gebouwd is als stadswagen (want let's face it : een Zoe is eigenlijk een stadswagentje) is dat toch al vrij mooi... Mochten alle laadvoorzieningen op punt staan (en leveren wat ze beloven) dan kan je in relatief korte tijd rijden tot in Arlon, en verder!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe moeilijk is het voor laadpaalboeren om hun 'beperkte' paalveld periodiek af te toetsen... (zijn ze er nog, werken ze nog en leveren ze het opgegeven vermogen).
Spijtig, maar herkenbaar verhaal. Ik reken (dankzij plug-in) al lang niet meer op openbare palen. Er zat ook geen type 2 laadkabel bij mijn wagen voor openbaar laden en als je weet wat die ('domme') kabels nog kosten, laat ik het maar zo voor die paar keer dat ik hem zou gebruiken.

Voor thuis heb ik even een zelfbouw lader overwogen (zeer moeilijk is dat niet), maar uiteindelijk voor deze toen goedkope lader gegaan. De plug-in hiervoor kwam met een laadstation, maar dat is met de wagen mee vertrokken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De Renault Zoe hadden we inmiddels al een aantal keer getest in de meest uiteenlopende situaties. Dus besloten we om de nieuwe wagen van Zencar (welke je alleen kan vinden bij de locatie Vilvoorde 4 fonteinen) eens te gebruiken : de Nissan Leaf. Nieuw als in ... nieuw nieuw. Slechts 50km stond er op de teller van de wagen toen we deze gingen halen. Tijd om er wat kilometers bij te zetten dus!

Ik was al een fan van de Renault Zoe, maar de Nissan Leaf kon me ook wel bekoren. Vooral de rijkelijke uitrusting en het strakke interieur is wel knap gedaan. Maar waar het mij om draait : deze zou - op papier - verder kunnen rijden dan de Renault Zoe! En ik wou nog steeds naar het Signaal van Botrange rijden... Ik had dus een uitdaging voor deze wagen...

Vanuit Vilvoorde gingen we eerst naar Halle. Niet meteen de meest logische keuze als je naar de Ardennen wilt, maar we konden tot 8u 's ochtends gebruik maken van deze wagen, dus die kleine omweg kon er zeker bij. Vooral aangezien er in Halle een gratis Bluecorner oplaadpunt is en ik 250m daarvan iets moest afgeven bij een kennis, en ik meteen daar kon eten. Opladen was eigenlijk niet nodig daar, bij aankomst hadden we nog 83% batterij, maar hey als je er toch moet passeren en het is gratis, dan neem je dat gewoon mee...

Een uurtje later, rond 21u, vertrokken we pas echt naar de Ardennen. De batterij was reeds opgeladen voor 95% dus we konden er tegen aan : theoretisch konden we 262km rijden, maar uiteraard zal dit bij mij ferm minder zijn, daar het grootste deel autostrade is. Onderweg was ik wel aan het denken dat ik wel had verwacht dat de wagen volledig vol zou zijn na een uur laden, maar daarover later meer ...

Eerste stopplaats : Andenne! Niet omdat het zozeer nodig was (de batterij was nog 46% vol) maar gewoon omdat we met één batterijlading niet tot het Signaal van Botrange gingen geraken aan een vlotte 120km/u. Een kleine zoektocht op wat websites leerde ons dat er maar eventjes 3 laadpunten van Bluecorner (nuja, eigenlijk van hun partner ZE-MO) waren in deze stad. En bij de eerste laadpaal wisten we meteen waarom : we stonden te laden aan het hoofdgebouw van ZE-MO! En daar bleven we immers staan voor de volle 3 minuten. Eén van de werknemers van ZE-MO welke net naar huis ging kwam even een "klapke doen" en vroeg ons waarom we persé daar wouden laden. Een paar honderd meter verder was er immers een betere laadpaal. Meer uitleg wou hij niet geven, ik moest maar even gaan kijken. Dus de laadkabel terug in de auto en richting het sportterrein van Andenne. En jawel : daar stond een laadpaal zoals we ze graag zien : 22kW AC via een type 2 connector, maar ook 50kW CHAdeMO en 50kW CCS! Leuk, zeker aangezien de Nissan Leaf beschikt over een CHAdeMO connector! De prise er in, even vlug de badge swipen en opladen aan 45kW, zalig! Op een half uurtje van 46% naar 92% batterij, wat zich vertaalde in 202km dat we konden bollen. Benzine of Diesel tanken gaat nog steeds sneller, maar laden op gelijkstroom geeft al zeer leuke snelheden wat mij betreft...

Van Andenne dan maar in één ruk doorgereden naar het Signaal van Botrange. En daar werd de Leaf zeker niet gespaard : de verwarming op een aangename 22 graden (mocht ook wel), de ruitenwissers in standje twee, de koplampen aan, de mistlichten voor en achter aan en in het heenrijden werd er veelvuldig gebruik gemaakt van de automatische grootlicht functie. Allemaal stroomverbruikers dus. En het was echt nodig : op sommige momenten kon je nog net de witte streep op het wegdek volgen en daar stopte het ook.

Uiteraard viel er aan het Signaal van Botrange niet veel te zien in het holst van de nacht (en al zeker niet met de nodige mist) maar we stonden met een EV toch op het hoogste punt van België! En dan was het stilaan terug tijd om op te laden... Via Chargemap kwamen we te weten dat de Lidl van Spa beschikte over een laadpaal met Type2, CHAdeMO én CCS aansluiting en het laden ... volledig gratis was! En vooral : ook 's nachts kon je er laden. Aangezien laden via de CHAdeMO toch een stuk sneller gaat dan via de type2 waren we snel op weg naar daar. Om 1u13 waren we ter plaatse : 133km gereden sinds Andenne, nog 20% batterij over en een laadpaal die vlotjes 47kW gaf. Heerlijk! Daar een uurtje aan de laadpaal gehangen en nadien waren we, met 99% batterij, op terugweg. Hoewel we een range van 239km hadden en we bergaf gingen (en dus goed energie konden terugwinnen dankzij regeneratief remmen) wou ik op zeker spelen en plande ik een bezoekje in aan de Lidl van Tervuren. Ik moest immers nog tot in Oostkamp (datacenter Oostkamp) geraken om een opdracht uit te voeren voor Fusa (aka Tim hier op het forum).

In Tervuren de wagen aangesloten aan de CHAdeMO aansluiting (we hadden nog maar 17% batterij over) en we kregen ... de volle 14kW. Nu mag je een gegeven paard niet in de bek kijken maar ik wou graag nog in DCO geraken op een fatsoenlijk uur, en de wagen moest om 8u terug in Vilvoorde staan. En dan moet je uiteraard nog met files rekening houden. Dus hem even laten laden tot 32% en doorgereden tot de volgende laadpaal met CHAdeMO aansluiting : Living Tomorrow! Alleen bleek deze laadpaal achter een poort te staan. We zochten wat verder en mits wat zuinig rijden konden we wel geraken tot in Aalst (Erembodegem, aan rotonde "Albatros") waar een betalende paal staat met CHAdeMO. Dus aan 90km/u naar daar gereden, en uiteindelijk aangekomen met 6% ofwel 38km range. De CHAdeMO kabel in de auto pluggen, even swipen met de "New Motion" laadkaart, een traantje wegpinken omdat ik betalend moest laden en ... tot de conclusie komen dat deze paal nog trager was dan de Lidl van Tervuren! 12kW kregen we uit deze paal geperst. Aangezien deze Allego laadpaal niet alleen een tarief heeft per kW maar eveneens per minuut dat je er staat (30 cent per minuut) hebben we daar niet lang gewacht en reden we snel door naar Erpe-Mere waar er, knal op de grens met Aalst, eveneens een Lidl is met een laadpaal. Toekomen, inpluggen, start duwen op het scherm en kijken naar "de beheerder heeft deze laadpaal uitgeschakeld". Het was te mooi om waar te zijn : deze Lidl was mij te snel af.

Enige oplossing : de traditionele type 2 kabel uit de wagen halen en deze gebruiken op een Bluecorner laadpaal te Aalst. En toen viel mijn oog op mijn dashboard : deze laadpaal gaf mij slechts 6kW? Hoewel ik hier toch zeker (met een Renault Zoe) geladen heb aan 22kW. Vreemd ... Toen moest ik terugdenken aan de eerste keer laden met deze wagen via de type 2 aansluiting te Halle : een uur daar gestaan en geen 100% batterij. Een minuutje zoeken op internet gaf mij meteen resultaat : bij een laadpaal op wisselstroom kan de wagen maximaal aan 6kW laden! Toen begon het door te dringen dat ik nooit op tijd in Oostkamp zou geraken en beter terug zou rijden naar Vilvoorde. Het was immers reeds 6u 's ochtends en de ochtendfile was al begonnen.

Uiteindelijk hebben we om 7u19 de wagen afgeleverd aan zijn laadpaal te Vilvoorde. We hebben net geen 500km gereden die nacht (497.1km) in voor een wagen vrij lastige omstandigheden (autostrade aan 120km/u, lichten aan, mistlichten, ruitenwissers, verwarming, ...). De E-Pedal knop geeft je een echte "one pedal driving" ervaring en werkt echt verbazingwekkend goed. Ook de is de range opmerkelijk groter dan de Renault Zoe.

Opnieuw een leuke ervaring dus, en dankzij Lidl toch een aantal keren gratis kunnen laden. Leuk dat er zulke initiatieven bestaan. Als je een half uurtje moet winkelen kan je je wagen daar toch gauw een paar km's laten bijladen. Volledig gratis!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

En daar heb je inderdaad het grootste nadeel aan de Nissan Leaf mooi opgeschreven:
Maximale laadcapaciteit (AC) is 6,6kW.
Ook al serieus op zitten vloeken.

En ik vrees dat je een uitzondering van Lidl had in Spa.
Alle lidl's die ik ken (inclusief die in Oostkamp, die vlakbij DCO is, en vlakbij mijn deur) stoppen ermee als de winkel sluit (geen idee of dat tegenwoordig geautomatiseerd is; toen de winkel er pas was, kon je immers 's nachts nog laden), en werken ook niet op zondag. :-(

Maar in plaats van de range uit te breiden, zou het mijns inziens beter zijn als men eerst de laadsnelheid opdrijft, en niet in het minste door de maximale capaciteit die er is te kunnen benutten.
Met 22kW laders (die quasi overal te vinden zijn) kan je elke accu voldoende snel opladen dat je er weer tegen aan kunt voor een eindje, maar je moet er dan wel 22kW uit kunnen halen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Helaas, de Kia E-Niro heeft eveneens een maximale laadcapaciteit van 6.6kW.
Lidl Oostkamp heb ik dan geluk gehad : ik heb daar onlangs (dat verslagje komt nog) zitten laden aan 46kW om 21u. Even te voet heen en weer gegaan naar DCO om wat te doen en eer ik terug was zat die om 100%. Was intussen 22u30 dacht ik en toen stond op het scherm dezelfde melding. Maar toch leuk kunnen laden dus. En in Sint Niklaas kan je ook chargen bij de Lidl, maar slechts aan 22kW.

22kW laders zijn er niet zoveel hoor, de meesten zijn 11kW (Allego). De anderen beweren er 22kW te hebben, maar dan komt er een pak minder uit (zie mn verslag van de Renault Zoe te Arlon).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Zelfs 11kW is beter dan 6,6.
Aan een 11kW lader haal je met moeite 3,7kW met een Leaf :-(

Trouwens misschien ook handig voor de EV-rijders met kinderen:
Vanaf heden staan er palen aan Plopsaland De Panne.
22kW, uitbater Eneco, kostprijs nog onbekend voor mij, deze week mooi gebruik van gemaakt (en extra pluspunt: dichtbij de ingang, dit terwijl de parking relatief vol stond).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toch grote miserie, in vergelijking met benzine tanken. Enkel tesla heeft dat momenteel goed op punt, niet?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tesla heeft idd zijn eigen netwerk dat ze volledig ondersteunen. En waar je ook meerdere wagens tegelijk kan opladen (minimaal 8 stalls per locatie). Volgens wat ik hoor zou Audi ook met zoiets bezig zijn, en zou anderen daar ook gebruik van kunnen maken : https://ionity.eu/

Er zouden er reeds 2 actief zijn
Bierset - Number of CCS Chargers: 4 - Station open 24/7
Le Roeulx / Thieu South - Number of CCS Chargers: 4 - Station open 24/7

Eéntje in voorbereiding
Q8 Froyennes South - now building

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik vind uw verslag(en) boeiend om lezen, maar tegelijk ook pijnlijk. Het is niet echt reclame voor EV-rijden :)
In mijn situatie zou ik geen problemen ervaren, aangezien ik 99% van de tijd minder dan 100km op een dag doe en ik met een gewoon stopcontact wel zou toekomen. Maar af en toe heb je meer nodig en de infrastructuur voor de "af en toe" staat er nog niet echt, blijkbaar...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen heeft m'n vriendin een laadpas voor in de parking in het Station van Gent. Werkt soms, de palen zijn meer out of order dan iets anders.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

@heist : ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet opvatten hoor. Ik ben natuurlijk iemand die de bluecorner laadpalen wilt nemen omdat die voor mij gratis zijn. Als ik niet naar een euro zou kijken dan zou ik op een pak meer plaatsen kunnen laden. Ook doe je bij normaal gebruik geen 500km per 12 uur met een EV. Als je bvb de leaf 's avonds bij thuiskomst in de stekker steekt dan zal deze tegen 's ochtends zeker opgeladen zijn. Je verbruikt ook geen hele batterij meestal door te gaan werken, dus je auto zal nooit de maximale tijdsduur van 12 uur nodig hebben om helemaal op te laden.

De infrastructuur voor de "af en toe" staat er zeker, maar is ofwel door als je wilt snelladen (prijs per kW + prijs per minuut) ofwel zijn de (gratis) laadpalen 's nachts niet beschikbaar (om misbruik te voorkomen). Volgens ZE-NO kost een gewone 22kW laadpaal 3000 euro, maar een laadpaal met 22kW AC type 2 + CHAdeMO + CCS gauw tegen de 32000 euro. Dan zou ik er ook veel meer zetten van de eerste soort!

Als fossielrijder hebben wij nog steeds de gewoonte (incl ikzelf) om te tanken "als t lichtje brand" (of op de ambulance : eens de auto aan een halve tank zit). En dan gooien we die ineens vol en kijken we er verder niet naar. Bij EV rijden is dit helemaal anders : je gaat laden waar je kan, wanneer je kan. Moet je even langs de LIDL om boodschappen? Dan gooi je de auto aan zn infuus en als jij een half uurtje later buiten komt staat er plots 75% batterij of zelfs meer op.

Wat wel waar is, is dat er in feite amper tot geen controle is op de infrastructuur. In een verslag dat nog moet volgen (ik gok vandaag nog) zal je lezen dat een laadpaal door een verkeersongeval volledig in frieten ligt. Als je naar de beheerder (Luminus) belt weten ze letterlijk van niks en vragen ze om foto's door te sturen zodat ze kunnen verifiëren of het wel hun laadpaal is. En Luminus is nu niet bepaald een speler met gigantisch veel laadpalen...

Ik denk dat we met de tijd mogen verwachten dat veel tankstations een eigen laadpaal (of zelfs meerdere) zullen hebben waar je even kan bijladen. Q8 is daar in elk geval volop mee bezig, net als Gabriëls en Dats24. Ook winkels hebben meer en meer parkeerplaatsen met laadpalen op hun parking staan (welliswaar alleen overdag te gebruiken) zoals bvb Colruyt/dreamland/dreambaby/bioplanet/LIDL/Delhaize/Carrefour. En tot slot zijn er talloze garagisten (voornamelijk concessiehouders) die verplicht worden door het merk om een laadpaal te plaatsen en deze 24/7 toegankelijk te hebben (Hyundai - Landrover - Jaguar) of dit die doen uit eigen beweging (bvb Nissan, Renault).

Als er morgen een laadpaalprovider opstaat die hetzelfde idee heeft als Tesla zou dit leuk zijn, maar zal dit eveneens gigantische investeringen met zich meebrengen en dus enorm duur worden. Aankoop grond, asfalt, opbouw van de stalls, nutsvoorzieningen, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gezien wat je beschrijft, zijn tankpalen aan tankstations net geen oplossing want wat ga je een uur lang bij zo'n station doen? :angel:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een koffie drinken, wat kleine dingen in de proxy meenemen
Userbase checken
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@goztow: net wel, maar dan aan diegene op de snelwegen.
En daar meteen een aantal snelladers, conventionele zijn daar net niet nodig me dunkt.
Je gaat wellicht meer betalen per kW, maar in verhouding nog steeds stukken minder dan benzine/diesel (ik zou nu al moeten 1 euro per kW betalen om mijn kosten per km even duur te laten uitvallen als met mijn benzinewagen, en dat is dan puur voor de brandstof gerekend, onderhoud en dergelijke niet mee verrekend).
20 minuten chargen, en klaar om verder te gaan (en met de nog snellere types die op komst zijn, zal dit naar 6-7 minuten gaan, ongeveer dezelfde tijd als normaal tanken dus; mits de wagens het aankunnen, tegenwoordig nog geen enkel model dat aan 150kW kan laden).

Maar inderdaad: bij EV moet je in feite bij iedere stopplaats laden, en dan maakt het niet uit dat je een traaglader hebt.
Winkelen, horeca, noem maar op.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:(ik zou nu al moeten 1 euro per kW betalen om mijn kosten per km even duur te laten uitvallen als met mijn benzinewagen, en dat is dan puur voor de brandstof gerekend, onderhoud en dergelijke niet mee verrekend)
Dan heb je toch een stevige auto :)
Ik heb een grote break met 194 pk (diesel) en ik heb een reëel verbruik van 5,8 liter. Laatste tankbeurt was 1,37 eur/liter, dus da's 8 eur/100 km aan brandstof.
De meeste elektrische wagens hebben een reëel verbruik van minstens 20 kW/100 km, de grotere (E-Tron, i-Pace, Model S/X) nog wel wat meer. Bij 40 cent/kw zit je dus al break even op diesel.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

SpecialK schreef:De meeste elektrische wagens hebben een reëel verbruik van minstens 20 kW/100 km
Niet echt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goztow : Je moet niet altijd je auto 100% willen volladen. Je moet daar dus geen uur ter plaatse blijven. Dat is net het punt :-)
Als je aan zo een snellader van Allego gaat laden dan kom je inderdaad bedrogen uit. Met de laadkosten + parkeerkosten kom je gauw uit op een goeie 40 euro per laadbeurt (0.3 euro per minuut, 0.793 euro per kWh). En dan geraak je, als je van 0 tot 100% gaat laden, pakweg daar 300km ver mee (autostrade).

In de nacht van 9 op 10 april nog maar eens een Nissan Leaf gaan halen bij Zencar. De rechtse had dankzij de vorige trip inmiddels 550km op de teller staan, dus tijd dat de linkse ook wat extra km's erbij kreeg.

Om 19u kwamen we aan op de standplaats 4 fonteinen te Vilvoorde waar de wagen reeds mooi volgeladen was : 277km actieradius! Ruim genoeg voor het eerste deel van de trip! Vanuit Vilvoorde vertrokken we dan eerst en vooral richting Boom om in het ziekenhuis nog iets af te geven wat ik onbedoeld mee had genomen naar huis. Vanaf daar richting Antwerpen en zo, via de Antwerpse ring de E17 op richting Gent om aldaar de E40 te nemen richting Brugge en Oostende. Ik moest immers nog steeds iets fixen in DC Oostkamp...

Gelukkig is er in de nabijheid van DC Oostkamp een Lidl. Sterker nog : een Lidl met een laadpaal. We kwamen daar aan met 151 extra kilometers op de teller en een batterij die op 23% stond. Auto aan de CHAdeMO gehangen en te voet naar het datacenter gestapt. Wat initieel een interventie van een kwartiertje zou zijn bleek al snel een interventie van iets meer dan een uur te worden. Het was niet simpelweg even een server herstarten. Het was de oude schijf in de vuilnisbak kegelen en er een nieuwe in steken, een nieuwe Ubuntu installeren en wachten tot die klaar was. Iets in de vorm van next, next, next, next, next, finish, maar dan moet alles nog gedownload en geïnstalleerd worden uiteraard. Nu, we hadden tijd en konden dan maar in het datacenter onze toer verder voorbereiden. Een toer die ons zou leiden langsheen West-Vlaanderen.

Interventie hebben we succesvol afgesloten en terug bij de auto bleek dat deze helemaal volgeladen was. Gelukkig maar, want de boodschap op het scherm was duidelijk : de beheerder had het toestel op inactief gezet. Het was dan ook al 22u47, ruim buiten de openingsuren van de Lidl en dus ergens wel begrijpelijk. Nog rap iets gegeten in Oostkamp en via de autostrade naar Kortrijk gereden.

In Kortrijk aangekomen hadden we nog 68% van de capaciteit van de batterij over, ofwel 146km's. Het idee was om vanuit Kortrijk via Ieper naar Nieuwpoort te rijden, en dan zo via de kustbaan naar Oostende. Een beetje extra juice zou dus zeker geen kwaad kunnen ... Daarom hebben we aan de Q8 te Kortrijk de auto even via CHAdeMO opgeladen tot 76%, wat gepiept was in minder dan 10 minuten. Rijbereik : 163km. Ruim voldoende voor onze trip.

Eerst en vooral probeerden we bij de Nissan garage van Oostende : we kwamen daar toe met 25% batterij en 309km gereden kilometers. Het plan was om daar de auto te laden laden en ondertussen een poging doen om een laatste glimp op te vangen van de Seaking die op de luchthaven staat (de Nissangarage staat vlak aan de overkant van de vlieghaven). We hadden via Chargemap gelezen dat deze laadpaal kon geactiveerd worden met een BlueMotion laadkaart, dus met een beetje geluk zou mijn Zencar-kaart daar ook werken. Na wat zoekwerk hadden we de Nissangarage gevonden en, warempel, de laadpaal stond gewoon buiten! Dus de CHAdeMO ingeplugd in de wagen, even de kaart voor de lezer houden en ... BINGO! Dus in het holst van de nacht (2u ongeveer) gingen we op zoek naar de RS05 seaking. Eentje die we niet vonden, aangezien we - mogelijks - aan de verkeerde kant van het vliegveld stonden. Dus maar terug naar de auto gestapt. Gelukkig maar, want op het scherm stond alvast in grote rode letters "ERROR" te lezen met daaronder "check cable". Alles stak goed in, maar van laden kwam er niks meer in huis. Op die 12 minuten hadden we toch 17 km kunnen chargen (van 25 naar 32 procent) dus het had wel degelijk gewerkt... Maar geen nood... Ook in Oostende is er een Q8 met een snellaadpaal! Tenminste, volgens Chargemap. Wat Chargemap niet wist te zeggen is dat er enkele nachten geleden een auto als een pletwals over die laadpaal was gegaan en er eigenlijk niet veel meer overbleef van de laadpaal in kwestie. Fluvius had inmiddels wel plakkertjes gehangen dat ze op de hoogte waren en "er mee bezig zijn" maar Luminus zelf bleek van niks te weten. Dus op Chargemap deze maar als "buiten gebruik" gezet en besloten om dan maar te laden in Jabbeke...

Dat laden was ook dringend nodig : slechts 17% (39km) stond er op de teller. Daar geraak je niet mee tot aan de volgende snellader, dus konden we daar het aangename aan het nuttige koppelen : de auto even laten bijladen, even de wc binnen glippen en dan maar wachten met een goeie kop koffie voor onze neus. Op exact 45 minuten waren we het wachten beu en stopten we het laden. 86% en 216 km actieradius hadden we. Ruim voldoende!

Vanaf Jabbeke reden we via Brugge naar Damme om zo via de expressweg naar Zelzate en Moerbeke te rijden. Dan konden we daar de weg naar Sint-Niklaas nemen en daar stoppen bij een laadpaal van een plaatselijke Nissangarage. Helaas bleek ook daar de laadpaal (of beter gezegd de laadkabel) beschadigd. Het schermpje liet weten dat het toestel in protectie stond omwille van een communicatiefout van de kabel. Dus mochten we op zoek naar een andere laadmogelijkheid. En dat bleek al gauw mijn nieuwe lievelingswinkel te worden : de Lidl te Sint-Niklaas! De hoofdingang zou gesloten zijn met een rolhekken, maar langs de zijkant zou je er zo op kunnen. En inderdaad : de grote poort staat er continu open en aan het aantal wagens op de parking te zien hebben meerdere bewoners daar een nieuwe, rustige parkeerplek gevonden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er daar minimum 30 wagens stonden. Maar, gelukkig was er geen enkele aan het laden! De laadpaal gevonden en ... gelukkig stond deze als "in service". Ideaal! Gauw de wagen aan deze laadpaal gehangen en ... toen bleek dat er maar 22kW uit deze paal kwam in plaats van de traditionele 50kW. Het is natuurlijk wel zo dat de laadsnelheid afneemt naar mate de batterij voller is, maar aangezien ik slechts 18% over had denk ik niet dat dit het issue was. Maar goed, een gegeven paard kijk je nog steeds niet in de bek en met 22kW was het een kwestie van een half uurtje laden om terug naar Vilvoorde te kunnen rijden. De afstand tot Vilvoorde is immers maar 50km, dus als we het dubbel hadden waren we reeds blij.

Vanaf Sint-Niklaas ging het dan via de N16 (Bornem, Puurs, Willebroek) naar de standplaats van de wagen. Daar kwamen we aan met nog 24% batterij (58km) en 487 gereden kilometers die nacht.

Ook tijdens deze rit bleek dat de Nissan Leaf een zeer comfortabele wagen is die zich prima thuis voelt op onze Vlaamse wegen. Als je wat oefent met de e-Pedal hoef je je rempedaal helemaal niet meer te gebruiken wat je naar mijn gevoel meer betrekt bij het elektrisch rijden. Het enige wat ik mis (of alvast nog niet gevonden heb op de wagen) is een optie om het mediascherm uit te zetten. Bij de volumeknop is er een drukfunctie die functioneert als aan/uit knop maar dat zorgt er enkel voor dat er geen audio is. Het scherm blijft dus wel verlicht en dat maakt het rijden met de wagen 's nachts ergens wel vermoeiender dan ik gewoon ben bij bijvoorbeeld de Renault Zoe.

Wat het verbruik (uitgedrukt in kW per 100km) is, is me onbekend. Zal dit de volgende keer voor jullie in het oog houden! Al zal dit niet representatief zijn daar ik voornamelijk grote stukken autosnelweg doe...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De LIDL in Sint-Niklaas limiteert de laadsnelheid tot 20kW wegens misbruik.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”