Synology NAS en SHR

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 maa 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik overweeg een NAS te kopen. Om de kosten wat te drukken zou ik gaan voor 2-bay NAS (wellicht de ds718+). Maar ik vraag me af: hoeveel disk space heb je beschikbaar met 2 schijven van 8TB wanneer je kiest voor SHR? 8TB of meer?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

SHR is een marketing-technisch laagje dat meeschaalt met het aantal beschikbare disks.
Met 2 disks is SHR gewoon RAID1, en dus logischerwijs de helft van het totaal aan storage van alle disks.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

SHR-1 is equivalent aan RAID-5 dus één pariteit per array aan striped data, SHR-2 is equivalent aan RAID-6 dus twee pariteiten per array.

Bij SHR is het mogelijk om schijven van verschillende capaciteiten te combineren in één volume, maar worden altijd de grootste schijven uit de array als pariteit gerekend dus die verlies je als bruikbare capaciteit. Ook niet vergeten dat je aan een SHR-volume geen schijven van kleinere capaciteit dan reeds aanwezig kan toevoegen; je kan enkel schijven van dezelfde of meer capaciteit toe voegen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Met een 2bay 2x8TB in SHR houd je netto 7 en een beetje TB over.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 maa 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

ok bedankt voor jullie feedback! :beerchug:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Misschien overweeg je beter een 4-bay NAS waar je voorlopig 2 HDs in steekt. Je kan dan later een derde en 4e schijf bijzetten.
Nadat mijn DS210 te traag en te vol stond kocht ik een DS414 en 2HD's. Ondertussen zit er een 3e HD in.
Mijn NAS dient als back-up en cloudserver om op verschillende apparaten met files te kunnen werken en steeds overal de nieuwste versie te hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

koswo schreef:Ik overweeg een NAS te kopen. Om de kosten wat te drukken zou ik gaan voor 2-bay NAS (wellicht de ds718+). Maar ik vraag me af: hoeveel disk space heb je beschikbaar met 2 schijven van 8TB wanneer je kiest voor SHR? 8TB of meer?
Met een 2-bay NAS zou ik nooit een RAID gebruiken, juist omdat je dus altijd de helft van je available diskspace verliest als je redundantie wil.
Sowieso is SHR in da geval ook al beperkt, omdat je dan bij een verschillende size in disks dan het verschil sowieso verliest (i.e. 4TB + 6TB is nog altijd maar 4TB netto, en die 2TB op die 2de schijf wordt niet gebruikt). Enige voordeel is in dat geval wel dat je gemakkelijk kunt upgraden: 4TB + 4TB (4TB netto) => 4TB + 6TB (4TB netto) => 6TB + 6TB (6TB netto), zonder dat je je data ergens anders moet gaan parkeren.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Abusimbal schreef:Met een 2bay 2x8TB in SHR houd je netto 7 en een beetje TB over.
Correctie: met 2x8TB (terabyte) hou je 7 en een beetje TiB (tebibyte) over.

Niet vergeten duidelijk onderscheid te maken tussen SI-prefixen en base2-prefixen.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Met een 2-bay NAS zou ik nooit een RAID gebruiken, juist omdat je dus altijd de helft van je available diskspace verliest als je redundantie wil.
Ieder zijn meug...
Als ik een NAS aanschaf is dat om minstens in RAID1 te gebruiken, anders kan ik evengoed een paar goedkope aparte USB3 diskcases aankopen, mijn disks erin steken en daarop backuppen, totaal géén diskcapaciteitsverlies en zeker niet trager dan een NAS.

Voordien had ik een Synology 4-bay DS410J.
Daarin heeft van alles gezeten... Van 4 verschillende disks (JBOD in het begin) tot RAID1 tot RAID5 met 4x 1TB disks.
Ding was te traag geworden (CPU) dus in okkazie een 2-bay DS712+ van mijn zoon overgenomen.
Eerst 2 disks van 1TB in RAID1, even later 2 (okkazie) disks van 3TB (WD Red) in RAID1.
Die disks hebben ondertussen al 20.000-30.000 bedrijfsuren erop zitten maar ik heb er méér vertrouwen in dan een paar goedkope nieuwe disks.

(Grote) Ongelijke diskcapaciteiten in een RAID config is not done, of je moet ze 'nog liggen' hebben.
Maar dan moet je ook niet klagen over het capaciteitsverlies.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tomby schreef: Met een 2-bay NAS zou ik nooit een RAID gebruiken, juist omdat je dus altijd de helft van je available diskspace verliest als je redundantie wil.
Hangt af van situatie tot situatie he.
Als je wil dat je data altijd beschikbaar is zonder eerst je backup te herstellen bij defect van 1 schijf is het wel een goede opstelling. Een backup downloaden op de snelste residentiële telenet lijn duurt al snel iets meer dan 11uur/TB (en je moet wachten tot de daluren).
Ook als je bijvoorbeeld camerabeelden opslaat op je NAS kan het nuttig zijn. Dan kunnen de beelden ook nog weggeschreven worden bij falen van 1 schijf.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt, heb het eigenlijk verkeerd verwoord. Als je redundantie wil, zou ik nooit voor een 2-bay NAS gaan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Gebruik de Synology RAID rekenmachine! :)
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”