De EU gaat verbieden dat je firmware van routers kan modden

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

en dus één grote EU GPL violation, want als je OS op linux gebaseerd is, mag zulke tivo clause dus niet

https://tech.slashdot.org/story/19/03/1 ... ndemnation

F* de EU
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

The way this is written it could stop devices like laptops or Raspberry Pi's having their software changed.
Dat gaat wat worden. :bang:
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb veel meer angst dat SDR (software defined radio) een probleem wordt.
In theorie mogen radioamateurs slechts in een bepaald aantal banden zenden en ontvangen.
Opensource SDR software en hardware hebben uiteraard geen lockouts op de frequenties die je ermee kan gebruiken, je enige beperking is zelfcontrole en de frequenties die je niet mag gebruiken (ook beluisteren) gewoon niet gebruike .
In de praktijk betekent dit dat zelfbouw ontvangertjes enzo wel ns illegaal zouden kunnen worden.

Bv een klassieker: flightradar24 en consoorten gebruiken data van ontvangers die de transponders van vliegtuigen kunnen lezen; dit zijn vaak kleine sdr diy ontvangertjes bij mensen thuis. Dat gebruik mag in Belgie eigenlijk niet.
We hebben dan ook een van de meest achterlijke wetgevingen op radio gebied, die zegt dat alle open radiocommunicatie gelijkgesteld is aan een telefoongesprek: als je de frequentie niet mag beluisteren ben je aan het aftappen.
Vandaar dat bv koersfanaten in NL wel de ploegradios kunnen beluisteren en in BE niet (streng verboden).

De grootste slachtoffers gaan uiteraard apparaatjes zijn die kunnen ontvangen (en uitzenden) in bands waar bv radio amateurs wel mogen inzitten, maar het grote publiek niet.

PS: link naar het artikel waar slashdot naar doorlinkt:
https://www.theregister.co.uk/2019/03/1 ... _tinkering
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De initiële link spreekt over RF devices… een router is dat niet en een RPi al zeker niet.

Een modem en een telefoon zijn dat bijvoorbeeld wel maar dat gedeelte van de firmware (baseband software) staat los van de rest.

Men is hier precies FUD aan het zaaien.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:en een RPi al zeker niet.
De rpi is dat zeker wel. https://fccid.io/2ABCB-RPI32
Alleen is de brcmf firmware van de wifi/bluetooth module closed source. Deze wordt in de chipset geladen tijdens het bootproces, dus ik zie niet in hoe je kan verhinderen dat er ergens een paar bits per ongeluk veranderen.
https://googleprojectzero.blogspot.com/ ... wi-fi.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

brubbel schreef:De rpi is dat zeker wel. https://fccid.io/2ABCB-RPI32
Inderdaad... dan is het net zoals bij een telefoon de baseband software.
brubbel schreef:Deze wordt in de chipset geladen tijdens het bootproces
Geen idee of deze steeds wordt geladen of niet.
brubbel schreef:dus ik zie niet in hoe je kan verhinderen dat er ergens een paar bits per ongeluk veranderen.
Men kan een signature check doen in de chipset... zo kan je nooit andere firmware laden dan deze van de leverancier. Op zich lijkt dit me ook niet meer dan logisch, uiteindelijk is er iemand verantwoordelijk voor de FCC keuring (aan je auto kan je ook niet zomaar alles veranderen).

Feit blijft dat de uitspraak dat je hierdoor nooit de software van de RPi kan wijzigen nogal overdreven is... ik vermoed dat van router tot RPi 99.9% van de software betrekking heeft op het overige gedeelte (het niet baseband gedeelte).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zal wss worden zoals AVG. Nobele doelen allemaal maar met weinig kennis van zaken geschreven en op een zodanig onhaalbare manier geimplementeerd dat het uiteindelijk niet of maar voor de helft enforced wordt door lidstaten (en meestal helemaal niet door Belgie). Beste gegevensbeschermingsautoriteit, waar zijn die rapporten van datalekken?

Enkel een probleem voor bedrijven met een compliance department dus, die er weer wat werk bijkrijgen. Denk niet dat de politie bij een burger een huiszoeking gaat doen voor een OpenWRT router. Ze zouden toch niet begrijpen waar ze achter moeten zoeken. Wat wel een risico vormt is dat men zo'n router kan gebruiken als "red herring" om een huiszoekingsbevel te krijgen terwijl men in realiteit zoekt achter iets anders waarvoor men geen redelijke aanwijzingen/bewijzen heeft en men geen bevel kan krijgen.

Als ik mij goed herinner heeft de FCC trouwens iets soortgelijk beslist in de VS een tijd geleden en het heeft ook maar weinig zoden aan de dijk gebracht, men vindt altijd wel manieren om de restricties te omzeilen. De fabrikanten gaan dus gewoon hier ook toepassen wat ze in de VS al doen, voor zover ze dat al niet deden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je verder leest lijkt het vooral te gaan over het zelf kunnen programmeren van tranceivers, waardoor ze niet meer kunnen bepalen in welke frequenties een toestel kan of mag.
Bv een wifi unit die je in US modus zet omdat de 5G bands daar beter vallen dan in de EU, waar je een heel stuk verliest door weerradarfrequenties.
Of een wifi unit in band 14 (japan settings) gebruiken omdat je dan geen storing hebt van de buren.
Of RF toestelletjes die frequenties opvangen die je niet mag gebruiken (again, bv, apparaatjes die vliegtuig transponders detecteren).

Met SDR software kan men je niet meer technisch verplichten om uit bepaalde banden te blijven, want jijzelf kiest nu de frequenties waarop je werkt.
En ik denk dat dit hun vrees is; ze willen terug naar die technische beperkingen van vroeger.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:En ik denk dat dit hun vrees is; ze willen terug naar die technische beperkingen van vroeger.
Nee, ze willen vermijden dat jij een toestel gaat aanpassen zodat het gaat zenden op frequenties waarvoor het nooit gekeurd is.

Op zich lijkt mij dit niet meer dan normaal.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Which is what I said, tranceivers.
Als je er op kan ontvangen met sdr, kan je er ook op zenden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SDR is niet noodzakelijk een transceiver… er zijn genoeg projecten rond SDR's die enkel ontvangen.

Op zich is er daar geen issue van keuring (of toch in mindere mate) maar eerder van wetgeving rond de vrije ontvangst.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vrees vooral dat de lockdowns van alle goedkope apparaatjes de radio amateurs gaan kloten die wel in bepaalde andere ranges mogen zitten.
En dat apparatuur die dat kan weer een stuk duurder en onvindbaarder zal worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zou me niet meteen zorgen maken over de goedkope apparaatjes... die komen uit China en daar ligt niemand wakker van wat de EU denkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

BIPT controleert vrij stelselmatig bij bpost maar voor de rest lang niet bij alle andere koerierbedrijven. Daar hebben ze het personeel niet voor.

De vraag is ook of illegale import nodig is. De fabrikanten zorgen ervoor dat ze wettelijk in orde zijn door geen conventionele vormen van firmware veranderingen toe te laten. Over het algemeen wil dit zeggen dat iemand met tijd en motivatie vaak wel een onconventionele manier vindt.

Tenzij je hier omwille van professionele reden afhankelijk van bent zou ik er niet wakker van liggen, maar ik had ook wel liever gehad dat de EU ons belastingsgeld met meer prangende en nuttige zaken zou verspillen dan dat.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”