DAB+: VRT zegt vaarwel aan Norkring

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

De VRT-radio schakelde afgelopen dinsdag (5 maart) voor haar DAB+ mux over op een volledig nieuw netwerk. Dat deed de openbare omroep overigens zonder er ook maar enige ruchtbaarheid aan te geven. Het negenjarige contract met Norkring België liep af op 5 maart en het nieuwe contract werd in de wacht gesleept door het Nederlandse Broadcast Partners.
https://radiovisie.eu/vrt-dab-van-20-naar-36-zenders
Bij de Vrt heb ik er al meer horen over klagen dat Norkring te duur is/was, ook voor DVB-T.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Het regent intussen klachten dat de ontvangst op vele plaatsen slechter is, ook in de Vlaamse Ardennen merk ik :-(
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

- duur maar goed
- goekoper maar slechter

"you get what you pay for", zeker?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Hier ook zo, sinds ze zijn overgeschakeld, geen ontvangst meer met DAB+ ...

Eerst DVB-T afschakelen en nu dit debacle. Met wat zijn ze daar eigenlijk bezig bij de VRT? De openbare omroep zo weinig mogelijk openbaar maken?

Dan maar via internet radio. Dan kost het hen nog bandbreedte ook... goed bezig ginder.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Hier plots ook problemen met de ontvangst ( Leuven-Herent). Dacht al dat het aan het winderige weer lag tot ik dit las. Jammer, ik dacht dat ze net DAB wilden promoten. Maar als je op 20 km van de VRT zelfs geen deftig ontvangst mag verwachten dan vrees in al helemaal voor meer afgelegen gebieden of onderweg in de auto.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Misschien is het toeval maar gisteravond had ik geen DAB+ ontvangst van Classic 21 op stukken van de weg Dendermonde-Lokeren-Sinaai. Normaal is dat geen probleem. StuBru gaf zoals altijd geen probleem (maar op vrijdagavond na 20u is het niet mijn muziekkeuze :eek: ).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Logisch, volgens het artikel hierboven staat hun apparatuur op 40dBm ingesteld. :twisted: Alles voor het klimaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar wel een verdubbeling van het aantal zenders... maar blijkbaar is men nog bezig met een optimalisatie.

In ieder geval DAB+ voor thuis gebruik blijft voor mij absurd... lang leve internet radio met een enorm aanbod en betere kwaliteit.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Blijkbaar heeft BP nog niet eens een zender in het Brusselse, je zou dus geen DAB+ meer hebben daar voor de VRT zenders, go figure :bang: Het is redelijk duidelijk dat BP lang niet klaar was om aan hun deadline te voldoen en dat ze maar met een halve oplossing live zijn gegaan. "If you buy peanuts you get monkeys" zeker :)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Er staat wel een zender in het Brusselse... Op de financietoren.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

In Sint-Agatha-Berchem prima DAB+ ontvangst. Signaalsterkte 85 a 90%. 0 fouten. Test met Radio 1. Binnen bij venster en premium ontvanger.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Good to know, mijn info was al wat ouder, dus goed om te horen dat er dan toch een gevonden is. Leek me ook niet ideaal om in de heimat van de VRT zelf geen DAB+ ontvangst te hebben :-D
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

MrBlueSky schreef:Het regent intussen klachten dat de ontvangst op vele plaatsen slechter is, ook in de Vlaamse Ardennen merk ik :-(
Wat eigenaardig is, want volgens het gepubliceerde kaartje zou er een zender in Oudenaarde én in Ronse moeten staan???!!

Alleen kan ik me hier in Ronse niet voorstellen waar dat ding zou moeten staan.. Ook zoeken op de zenderkaarten van het BIPT helpen me niet verder (en ik heb niet direct de indruk dat die kaarten zó veel achterlopen op de realiteit..)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Hier in Oostende is de ontvangst in ieder geval normaal.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Alleen kan ik me hier in Ronse niet voorstellen waar dat ding zou moeten staan.. Ook zoeken op de zenderkaarten van het BIPT helpen me niet verder.
Zal wellicht niet in centrum Ronse zijn (diep dal). Favoriete plekje voor zo'n zender is wellicht de Hotondberg?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Lijkt me een goeie plaats, maar kan me niet echt voorstellen dat ze een DAB zender op de daar aanwezige GSM mast zouden zetten?

Iemand een idee hoe een DAB zendantenne eruit ziet? Zal wel niet zo'n dipool zijn zoals ik me uit mijn vrije-radio tijd kan herinneren zeker? :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Lijkt me een goeie plaats, maar kan me niet echt voorstellen dat ze een DAB zender op de daar aanwezige GSM mast zouden zetten?
Mogelijks wel, de VRT wil niet meer betalen voor degelijke hoge zendmasten zoals vroeger bij Norkring waar men DAB+ uitzendt vanop meer dan 250 meter hoogte:

Bij de nieuwe spotgoedkope VRT-partner Broadcast Partners zendt men meestal uit vanop bestaande flatgebouwen en watertorens. Hopelijk woont er niemand in zo'n flatgebouw, want qua straling zal dat niet zo gezond zijn.
Laatst gewijzigd door raf1 10 maa 2019, 16:53, in totaal 1 gewijzigd.
Jens
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008, 22:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Broadcast Partners gebruikt vier dipolen onder elkaar. De dipolen zijn ongeveer een halve lengte kleiner dan een FM-dipool.
Ik was onlangs verbaasd waarom er DAB antennes op vroegere Iverlek mast stonden, ik dacht eerst voor mux 5D. Maar is dus voor de VRT 12A.

https://mediamagazine.nl/vrt-komende-pe ... b-netwerk/
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Als het risico op acuut wegwaaien :) verdwenen is ga ik die mast eens goed gaan bekijken. Feit is dat ze er in augustus én afgelopen vrijdag aan gewerkt hebben, want de weg was afgesloten door de plaatsing van een kraan ..
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor Ronse vermoed ik dat de antennes op dit gebouw staan: https://www.tio3.be/
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ook daar staat wat nieuws aan de ene kant. Andere zijde is Astrid antenne.

BIPT zegt echter telenet + orange op die locatie
Maar BIPT site maakt bvb ook geen melding van de Norkring zendmast hier enkele km verder...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik weet dat er ook testen geweest zijn op de pensioentoren in Brussel of er uiteindelijk plaats verhuurd is weet ik niet, was wel voor DAB en stream werd via internet ip gevoed.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien ben ik dan de enige die nergens last van heeft?
Ik luister nog steeds ongehinderd naar VRT NWS elke ochtend en avond in de auto.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben ons hier verbeterd. De streek van Lokeren en Dendermonde is ver van alle Norkring locaties.
Nu is er een DAB+ mast in Aalst en Sint-Niklaas, wat voor ons beter uitkomt.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Hier ook een serieuze achteruitgang. DAB in de auto, geen signaal wanneer ik thuis vertrek. In Kortrijk, als ik hun kaartje bekijk vlakbij hun antenne, valt de ontvangst weg zodra ik een vrachtwagen kruis. Voor de switch was er één stukje straat van een tiental meter waarin het signaal wegvalt, nu regelmatig onderbrekingen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Op de kaart zie ik Herzele maar niet Aalst?
Herzele zal waarschijnlijk watertoren Sint Lievens Esse zijn denk ik.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

MarkDM schreef:Wij hebben ons hier verbeterd. De streek van Lokeren en Dendermonde is ver van alle Norkring locaties.
Nu is er een DAB+ mast in Aalst en Sint-Niklaas, wat voor ons beter uitkomt.
nooit problemen ondervonden...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik blijf erbij dat ik het nut van DAB(+) niet snap.
Vroeger was er mss nog een markt voor thuisgebruik, maar internet radio heeft dat zowat overgenomen.
En voor onderweg is het een verslechtering tov FM, want de ontvangst is veel minder, laat staan dat autoradios ermee uitgerust zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik had gemerkt dat er iets veranderd was, als ik door de tunnel van Wevelgem reed, bleef ik signaal hebben, waar dat anders een tijdje uitviel.
Maar sedert een hele tijd geen ontvangst meer op de Waalse en Duitstalige zender (BRF)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier in Berlare is het verbeterd. Er waren maar weinig radio's waarmee we op het gelijkvloers binnenshuis een DAB+ ontvangst hadden.
Enkele tests:
Radio in woonkamer: heeft net genoeg bereik met veel foutcorrectie: index 20 voor Norkring zenders. Voor de VRT zenders nu foutindex 2.
Andere radio in werkkamer: had geen DAB+ ontvangst, alleen FM en internet. Nu kan ik er wel de VRT-zenders met ontvangen in DAB+, Norkring nog altijd niet.
Ja, met mast Aalst bedoel ik Herzele.
Ik maak me ook de bedenking dat Broadcast Partners een grote investering gedaan heeft: al hun locaties zijn met glasvezel verbonden veronderstel ik. Het DAB+-signaal moet in heel het land synchroon uitgezonden worden. Dat is het principe van een Single Frequency Network.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vermoed dat Broadcast Partners eerder met goedkope Ubiquiti-antennekes een straalverbinding opzet in plaats van fiber te laten leggen naar watertorens en appartementsgebouwen.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

MarkDM schreef: met mast Aalst bedoel ik Herzele.
Volgens mij zijn de naamplaatsen allemaal wat verschoven tov de kruisjes op de kaart, en hebben zowel Aalst als Herzele een zendmast.

Bij mij (Pajottenland) is het signaal achteruit gegaan. Logisch, ik kan de Norkring-zendmast van St-Pieters-Leeuw vanuit de living zien, en nu heb ik geen direct zicht meer op een mast. Nu goed, nog steeds zeer aanvaardbaar.
danchrista
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Ik blijf erbij dat ik het nut van DAB(+) niet snap.
Vroeger was er mss nog een markt voor thuisgebruik, maar internet radio heeft dat zowat overgenomen.
En voor onderweg is het een verslechtering tov FM, want de ontvangst is veel minder, laat staan dat autoradios ermee uitgerust zijn.
DAB+ is toch veel beter dan FM. Ik rij regelmatig door vlaanderen en nederland en ondervind in mijn wagen geen problemen. Weinig plaatsen waar mijn autoradio moet terugschakelen naar FM. De geluidskwaliteit is zo veel beter (geen ruis of storingen).
Ik ondervind weinig of geen problemen.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

@danchrista, dat klopt, maar helaas is het bereik van DAB+ veel minder. Met FM kan ik nog tot ver voorbij Namen radio Klara beluisteren, met DAB+ is het soms voorbij Waver al gedaan en schakelt de autoradio automatisch over naar FM.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb kost niet laten doen van nadien dab+ radio te laten inbouwen in auto. Gebruik nu radiostreaming en mijn smartphone heeft 32 bit quad dac. Dus nog betere geluidskwaliteit dan via ingebouwde dab+ radio. Toch data te veel bij Orange prepaid.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

phildww schreef:Volgens mij zijn de naamplaatsen allemaal wat verschoven tov de kruisjes op de kaart, en hebben zowel Aalst als Herzele een zendmast
Dat klopt. Ze hebben goed uitgedeeld in zuidelijk Oost-Vlaanderen: Ronse, Oudenaarde, Herzele en Aalst. Omdat het er heuvelachtig is ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

phildww schreef:@danchrista, dat klopt, maar helaas is het bereik van DAB+ veel minder. Met FM kan ik nog tot ver voorbij Namen radio Klara beluisteren, met DAB+ is het soms voorbij Waver al gedaan en schakelt de autoradio automatisch over naar FM.
Niet alleen dat, maar bij digitale zenders bestaat ruis niet.
Je hebt ofwel ontvangst, ofwel geen ontvangst.
Een beetje ruis op de autoradio stoort niet (in tegenstelling tot bv sneeuw op de tv).
Liever wat ruis dan geen ontvangst, zelfs.
Voor een bewegend object (auto) is het toch onhandig om een technologie te hebben die 1) direct volledig uitvalt bij slechtere ontvangst, en 2) beperkter zendbereik heeft?
Ik ontvang nu al Nostalgie op 3 frequenties in de auto, waarvan werkelijk geen enkele storingsvrij (sinds een jaar of twee/drie, daarvoor perfecte ontvangst) n deze streek.
Dat zou bij digitale ontvangst betekenen 1) wss nog slechtere ontvangst vanwege kleiner zendbereik, maar vooral 2) gewoon geen ontvangst ipv ontvangst met wat ruis.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:Ik blijf erbij dat ik het nut van DAB(+) niet snap.
Ongeacht de locatie, altijd dezelfde zender kunnen kiezen, bij FM moest je telkens wisselen van frequentie als je van regio wisselde
VRT NWS, dat bestond niet op FM.

Ik kan er alvast niet van klagen, al staat er thuis wel gewoon een FM radio in de keuken.
In de living en de badkamer is het een internetradio :).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben in elk geval blij met het bestaan van dab+. Toch zoals wij het kennen. In de UK zenden ze uit in DAB (+) in belachelijk lage bit rate, zelfs mono. - Dan zou ik ook pro FM zijn.
Jens
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008, 22:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ze gebruiken waarschijnlijk een satelliet verbinding naar hun DAB antenne sites, zoals ze dit reeds doen voor FM bij Q-music, Joe,... De DAB antennes worden blijkbaar geplaatst op plaatsen waar reeds FM-zenders van hun staan, en zijn dus al uitgerust met een schotelantenne.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”