Aansluiten elektriciteit tuinhuis + buitenverlichting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

We hebben een nieuw tuinhuis laten metsen en ik heb een 3 x 6mm² kabel (wie weet komen er ooit zonnepanelen op het dak) getrokken vanuit het huis tot in het tuinhuis.

Ik zou die kabel nu graag aansluiten volgens de wettelijke regels. Wat heb ik hiervoor allemaal nodig?
Voor verlichting heb ik 1.5mm² kabel nodig en voor stopcontacten 2.5mm². Daarvan ben ik dus op de hoogte.

Wat ik zou aansluiten binnenin het tuinhuis:
- enkele stopcontacten (hoeveel stopcontacten mag ik per kring aansluiten?)
- verlichting in het tuinhuis (enkele TL lampen)

Wat ik zou aansluiten buiten het tuinhuis
- een 3-tal stopcontacten die aangesloten zullen worden buiten
- buitenverlichting (220v)

Ik vermoed dat ik hiervoor ook een differentieel nodig heb om de stopcontacten buiten + buitenverlichting op aan te sluiten? Zoja, van hoeveel?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het lijkt erop dat je wil doe het zelven maar nog veel uitleg nodig hebt.
Dan lijkt het mij ideaal om te rade te gaan bij doe-het-zelf zaken als Easykit, Selfmatic, Easytec, Swipe zelfbouw, De Groof Zelfbouw,... en nog zo veel.
Die verkopen je materiaal maar leveren bovendien plannen en ondersteuning.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

3x6mm is dat met aarding bij of niet?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

met aarding
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://www.legrand.be/montage/nl/arei
&
Een tekening kan helpen...
6 mm² -> automaat 32 A (of eventueel minder 25A) voor bv. bijkomende zekeringskast in tuinhuis
&
max 8 enkelvoudige of meervoudige stopkontakten per kring
geen beperking voor verlichtingspunten per kring tenzij max vermogen per kring/automaat uiteraard
voor een kring met stopkontakten en verlichtingspunten geldt uiteraard gebruik van 2.5 mm² draad, automaat 20 A en de beperking tot 8 geldt voor de som van de stopkontakten en verlichtingspunten
-> misschien 2 kringen van 20 A één voor binnen en één voor buiten bij voorkeur samen of althans deze voor buiten voorzien van een differentieelschakelaar van 30 mA (blijkbaar niet direct verplicht in het AREI), maar ja uiteraard zijn er meerdere oplossingen mogelijk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

20 ampère in je huis op de kring met differentieel van 30mA, op voorwaarde dat je aardingsweerstand onder de 30 OHM is. Dan kan je een aftakboite zetten in je tuinhuis waaraan je zowel verlichting als stopcontacten op aansluit. Het maximum is me niet gekend, maar normaal is het ofwel 10 lichtpunten, ofwel 8 stopcontacten per kring. Bij gemengd weet ik het niet. Je moet in je tuinhuis alles met 2,5mm kableren dan.
Je mag ook zekeringen in je tuinhuis plaatsen waar je licht en stopcontacten op afsplitst. Je kan een differentieel van 30mA ook in het tuinhuis zetten, maar dat mag alleen als de buitenkabel dubbel beschermd is tegen beschadiging. Die differentieel van 30 mA is verplicht omdat het een semi vochtige ruimte betreft en je buitenverlichting hebt.

Je weet ook dat je moet herkeuren en het plan moet aanpassen ? Bij brand ben je niet gedekt als dit niet in orde is. (Kleine lettertjes nalezen)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik zal de zekeringkast aansluiten in het tuinhuis zelf. Reden hiervoor is dat de elektriciteit in het huis niet in orde is (zelfs nog geen aarding). De grote verbouwingen komen er nog aan en pas dan zal alles in het huis ook in orde zijn.

Maar alles in de tuin wil natuurlijk wel al goed aansluiten zodat dit stuk reeds in orde is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Aarding en differentieel beveiliging is wel essentieel als de circuits in gebruik zijn. Je bent risico’s aan het nemen in dit geval.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf

het begrip semi vochtige ruimte is mij evenwel onbekend (maar zelf zou ik er in het tuinhuis wel zeker een bijkomend 1 van 30 mA plaatsen)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou de elektriciteit in het huis wel zo snel mogelijk op punt zetten, al zeker door:
- hoofddifferentieel (300mA) - een huis zonder (werkende/aangesloten) hoofddiff is eigenlijk onbewoonbaar wegens super gevaarlijk
- differentieel "badkamer" (30mA) - een badkamer (vochtige ruimtes dus) zonder bijkomende diff is super gevaarlijk

Aangezien je een tuinhuis hebt, heb je ook een tuin en kan je dus zelf een aarding bijplaatsen. Geen idee of je ook van plan bent dat zelf te doen? Het kost namelijk niet zo veel...

Dan voor uw tuinhuis:
- zet een 25A of 32A zekering in de hoofdkast
- zet dezelfde zekering in uw tuinkast (bijkomende zekeringkast in uw tuinhuis)
- verbind beide met die kabel (3G6, als ik het goed heb in uw geval)
--> zo kan je van in uw huis én in het tuinhuis meteen alles afschakelen

Vertrek van daaruit met een verdeelrail naar de verschillende automaten.
Als je toekomt op de 25A/32A zekering langs onder, vertrek dan met uw rail langs boven, het is de bedoeling dat die 32A zekering een "hoofdzekering" is voor uw tuinhuis (gelijkaardige aansluiting als bij een diff).
enkele stopcontacten (hoeveel stopcontacten mag ik per kring aansluiten?
max 8 stopcontactpunten per kring
1 of 2 automaten van 16A of 20A voor deze stopcontacten
verlichting in het tuinhuis (enkele TL lampen)
1 automaat van 10A of 16A
een 3-tal stopcontacten die aangesloten zullen worden buiten
ik zou die op een aparte kring van 16A of 20A zetten
buitenverlichting (220v)
binnen- en buitenverlichting zou ik op een aparte kring zetten
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

M_016 schreef:Ter info:
http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf

het begrip semi vochtige ruimte is mij evenwel onbekend (maar zelf zou ik er in het tuinhuis wel zeker een bijkomend 1 van 30 mA plaatsen)
Semi-vochtig bestaat idd niet, maar wat ik bedoelde zijn lokalen of gebouwen waar vocht kan ontstaan door condens of waar buitenverlichting hangt. Een garage of kelder bijv waar water in kan blijven staan enzo van die dingen.
Wat in het Arie beschreven word met de klasse AD.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is geen reden, integendeel, om uw tuinhuis met 30mA te gaan beveiligen.
Het enige resultaat is dat uw tuinhuis misschien wat vaker zonder stroom gaat staan.
Vergelijk een badkamer (heel natte huid en dus lage weerstand + blote voeten in het water) niet met een tuin (nat door regen en dus nog hoge weerstand + voeten in schoenen).

Je mag heel uw huis, inclusief uw tuin op 10mA zetten, maar vrolijk ga je daar niet van worden :).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@heist_175 zie bv. p.11&12 http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf

maar het is en blijft wat mij betreft voorlopig een "veiligheidsadvies"
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat gaat echt niet gebeuren, alles op 30mA :).
Je gaat heel veel huizen (en dus mensen) zonder elektriciteit zetten, zonder reden. Het is niet dat er elk jaar zoveel doden of gewonden vallen omdat de diff van 300mA niet afsprong en die van 30mA wel afgesprongen zou zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn tuinhuis zit bij op de kring met 30mA alsook alles in de garage, berging, badkamer, vaatwasser boiler, CV. Kortom alles wat met water heeft te maken, ook regen dus.
den diff is nog niet gesproken, wel wanneer het verwarmingselement van de droogkast nat was. Niet door een defect aan het tuinhuis, of buitenverlichting.

Een diff is ook niet noodzakelijk alleen bedoeld voor bescherming bij aanraking, maar ook als er ergens vocht achterblijft en een probleem veroorzaakt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alles buiten en in het tuinhuis is aangesloten op differentieel van 30mA
Als deze uitschakelt, is er iets serieus mis met je installatie

In de zomer ben je ook wel eens op blote voeten in het nat gras ...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Een differentieel in huis hebben we wel in huis, alsook voor de badkamer, maar aarding door het volledige huis is er (nog) niet.
Bedankt aan allen voor de info. Ik kan hier momenteel mee verder!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef:In de zomer ben je ook wel eens op blote voeten in het nat gras ...
Dat klopt, maar dat is niet te vergelijken met een bad of douche, waar je volledig "in" zit :).
Opnieuw: het gaat over de weerstand van uw huis, die is in bad/douche heel laag.
Als deze uitschakelt, is er iets serieus mis met je installatie
Waarom zet je dan niet heel uw huis op 10mA?
Als uw installatie bij elke kleine fout zou afschakelen, het zou niet leuk worden. Vandaar een scherper toezicht op badkamer en een iets lakser toezicht op de rest. Je mag heel uw huis op 30mA zetten en de badkamer op 10mA, maar het gaat gezever geven.
Condens in een armatuur is niet noodzakelijk problematisch, maar zou wel op 10mA een afschakeling triggeren.

Als uw hoofddiff eruit gaat, zit heel uw huis zonder stroom hé, als je toch scherper wil gaan, zet dan 1 diff per rail ofzo, dan ligt niet heel uw huis op z'n gat.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Waarom zet je dan niet heel uw huis op 10mA?
Als uw installatie bij elke kleine fout zou afschakelen, het zou niet leuk worden.
Leuk dat je een vraag stelt en het antwoord er direct bijgeeft. :beerchug:

Je zet enkel die kringen op 30mA die mogen of moeten uitvallen bij elk (klein) probleem.
Tuinverlichting en tuinhuis stopcontacten mogen elk moment uitvallen.

ijskast en diepvriezer bvb niet
en ik ga geen differentieel per kring hangen hé
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef:
heist_175 schreef: Waarom zet je dan niet heel uw huis op 10mA?
Als uw installatie bij elke kleine fout zou afschakelen, het zou niet leuk worden.
Leuk dat je een vraag stelt en het antwoord er direct bijgeeft. :beerchug:
Om idd aan te geven dat het geen zin heeft, functioneel dan toch.
Je zet enkel die kringen op 30mA die mogen of moeten uitvallen bij elk (klein) probleem.
Tuinverlichting en tuinhuis stopcontacten mogen elk moment uitvallen.

ijskast en diepvriezer bvb niet
en ik ga geen differentieel per kring hangen hé
Weet dat alles dat aan die diff hangt, dan ook uitvalt bij een probleem.
Mijn garage, tuin en serre staat niet op de diff van 30mA, want ik wil niet dat mijn badkamer, vaatwasser, wasmachine, droogkast, ... afgeschakeld zou worden omdat er condens zit in een stopcontact in de tuin.
Als je dus wel zou willen dat uw tuin ook afschakelt op 30mA, zou ik een aparte diff voor de tuin gebruiken, zodat uw badkamer (etc) niet mee afschakelt :). Een elektrisch probleem is niet altijd meteen gevonden en al die tijd zou uw badkamer zonder stroom (licht, stopcontact) zitten...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hier is er een afzonderlijke diff van 30mA voor alles wat buiten gaat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Argon schreef:Een differentieel in huis hebben we wel in huis, alsook voor de badkamer, maar aarding door het volledige huis is er (nog) niet.
Zonder aarding hebben je differentieel schakelaars geen zin...
Maar zoals je al aangaf ga je dit in orde brengen(want is best gevaarlijk)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Weet dat alles dat aan die diff hangt, dan ook uitvalt bij een probleem.
Mijn garage, tuin en serre staat niet op de diff van 30mA, want ik wil niet dat mijn badkamer, vaatwasser, wasmachine, droogkast, ... afgeschakeld zou worden omdat er condens zit in een stopcontact in de tuin.
Als je dus wel zou willen dat uw tuin ook afschakelt op 30mA, zou ik een aparte diff voor de tuin gebruiken, zodat uw badkamer (etc) niet mee afschakelt :).
Zo heb ik dat idd geïnstalleerd
1 diff op 300ma
1 diff op 30ma voor natte ruimtes binnen
en 1 diff 30ma voor alles buiten
heist_175 schreef:Een elektrisch probleem is niet altijd meteen gevonden en al die tijd zou uw badkamer zonder stroom (licht, stopcontact) zitten...
Oh boy, je gaat naar je schakelkast, je zet de diff van 30ma terug aan.
Als hij uitvalt zet je zekering1 uit en de diff terug aan
Als hij uitvalt zet je zekering1 aan, zekering2 uit en de diff terug aan
...
totdat de diff niet meer uitvalt ...
1 minuutje werk en het licht in de badkamer brandt terug (als het daar niet zat hé :lol: )
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik leef nu toch al +/- 15 jaar met een dubbele diff van 30mA achter elkaar, nog nooit ene uitgevallen. Dus zoveel miserie hoeft dat niet te zijn.
En de zwemvijver (pomp, verlichting,...) komt binnenkort op 10mA.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Hier zit de gehele kast ook op 30mA en voor de vochtige ruimtes is het op 10mA beveiligd, met per groep een eigen beveiliging.
Voor sommige is dat te duur, terwijl ik domotica als te duur beschouw
De enige reden die ik kan bedenken waarom dit miserie geeft is als je een slechte installatie hebt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Best wel straf hoeveel meningen er zijn over een elektrische installatie die in orde moet zijn. Ik hoop alleen maar dat de installatie gekeurd word en dat je met alles in regel bent op gebied van veiligheid, dat laatste wordt vaak vergeten door de doe-het-zelf-er.

Ik vraag me ook af hoeveel van degene die hier gereageerd heeft, daadwerkelijk iets van elektriciteit kent. Of een A3 of A2 diploma heeft van elektrotechniek.

Als ik hier lees dat je een zekering van 32 A mag plaatsen op een 6mm kabel. Dan klopt dat niet volledig in deze situatie. wat is de zekering die ervoor komt. Selectiviteit is ook belangrijk. Staat er een 20A Drie fase zekering in het huis, dan mag de zekering voor deze kabel ook niet meer bedragen, anders gaat alles eruit als je een fout hebt in je tuinhuis.

De TS geeft ook aan dat zonnepanelen een optie zijn, terwijl hij zegt dat er nergens een aarding ligt. Ik vraag me af wat hij hiermee bedoelt. Bedoelt hij de equipotentiale verbindingen op het bad, het staal in het huis ?

En tot slot werkt een differentieel ook als er geen aarding is. Bij een verschil in stroom op de aders zal een diff reageren. er kan verlies zijn naar de grond bij aanraking.
Wat dus wel kan is als je machines geen aarding hebben en je hier een fout in hebt, dan kan de behuizing onder spanning staan. Je zal dan een schok krijgen bij aanraking waardoor de diff springt. Bij een aarding zal de diff al gesprongen zijn voor de aanraking.

Wat de waarde van een differentieel betreft hangt veel af van de staat van je aarding onder het huis. Is die onder de 30 OHM, dan is een 300 - 30 mA combinatie toegelaten, maar als je aarding niet in orde is, dan is een 30 - 10mA combinatie de regel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit document is hier al een paar keer vermeld, maar pas toch op.
Dit is absoluut niet de tekst van het AREI, maar een eigen interpretatie van een hogeschool student (waarschijnlijk voor zijn eindwerk).
Ik beweer hiermee niet dat er (veel) fouten in staan, maar neem dat niet letterlijk als "het" AREI
M_016 schreef:het begrip semi vochtige ruimte is mij evenwel onbekend (maar zelf zou ik er in het tuinhuis wel zeker een bijkomend 1 van 30 mA plaatsen)
Zelfs het begrip "vochtige ruimte" is onbekend in het AREI wanneer het gaat over de verplichting van een 30mA differentieel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@mailracer …. onderschat nooit de mensen van goede wil op dit en andere fora :?
&
ik tussen de lijnen lees ik dat er vermoedelijk wel iets meer aan de hand is dan "ontbrekende equipentiaalverbindingen" (= een oude eventueel deels vernieuwde installatie, nieuwe (installatie/bedrading met aarding, oude circuit/bedrading zonder aarding, m.a.w. een waarschijnlijk zelfs goedgekeurde "klassieker")

@philippe_d, correct
het begrip "natte of vochtige ruimte(s)" is uiteraard wel een klassieker in de diverse AREI gidsen/interpretaties
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

mailracer schreef:Best wel straf hoeveel meningen er zijn over een elektrische installatie die in orde moet zijn. Ik hoop alleen maar dat de installatie gekeurd word en dat je met alles in regel bent op gebied van veiligheid, dat laatste wordt vaak vergeten door de doe-het-zelf-er.

Ik vraag me ook af hoeveel van degene die hier gereageerd heeft, daadwerkelijk iets van elektriciteit kent. Of een A3 of A2 diploma heeft van elektrotechniek.
In een eerder AREI topic werd er - terecht - gevraagd naar de artikelnummers.
Dan komen de tuinhuis-diff-verdedigers alvast in de problemen, want er is geen enkel artikel dat verwijst naar iets anders dan vochtige ruimtes en dito toestellen.
Maar los van het AREI heb je ook "goed vakmanschap". Als je heel uw huis op een dubbele diff zet (300mA meteen gevolgd door 30mA), ben je volgens de AREI artikels in orde, maar dat is niet meteen "goed vakmanschap". Maar daar komt meteen ook de interpretatie natuurlijk: wat voor de ene goed vakmanschap is (30mA en nadien 10mA), is voor de andere onzin.

De PDF van de hogeschool zou ik idd niet als AREI referentie gebruiken, maar je kan online wel degelijk het volledige AREI vinden, alsook een heel beknopte samenvatting van Vincotte/OCB.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Wat ik me afvraag, een omvormer met zonnepanelen, stop je die ook achter een 30mA verliesstroomschakelaar? Voor zover ik weet wordt vaak 100mA of hoger aangeraden voor omvormers. Dus als je alles op die kabel achter een 30mA stopt zit je later in de "problemen"? Een expert die hier wat kan over vertellen?

Dit moet je dan ook in overweging nemen voor de toekomst als je zonnepanelen wenst te plaatsen.

EDIT:
Heb al wat gevonden bij SMA, als je dit wilt achter een 30mA verlies je 0,01-0,02% aan efficiëntie in 2013, zal nu mogelijk al héél anders zijn, wat meer opzoekwerk nodig.
https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... leerd.html

Dus het is gewoon mogelijk afhankelijk van merk
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Heb mijn zonnepanelen idd achter 30mA gezet, ik weet dat dit dikwijls na 100mA gezet 'moet' worden.
Nog nooit problemen mee gehad. Mijn gedacht was toen, ik probeer het en als ie afvalt verander ik dat wel. Maar dus nooit problemen mee gehad.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

M_016 schreef:Ter info:
https://www.legrand.be/montage/nl/arei

&
max 8 enkelvoudige of meervoudige stopkontakten per kring
geen beperking voor verlichtingspunten per kring tenzij max vermogen per kring/automaat uiteraard
Dank je voor de link.
Ik ga een extra stopcontact (4 voudige contactdoos) bijzetten. Ik wilde weten als een 4 voudige contactdoos ook als 1 stopcontact wordt gerekend. In de legrand beschrijven is het simpel uitgelegd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

heist_175 schreef:Dat gaat echt niet gebeuren, alles op 30mA :).
Je gaat heel veel huizen (en dus mensen) zonder elektriciteit zetten, zonder reden. Het is niet dat er elk jaar zoveel doden of gewonden vallen omdat de diff van 300mA niet afsprong en die van 30mA wel afgesprongen zou zijn.
Mijn huis heeft jaren op 30mA gestaan (1 diiff voor alles)
nooit zonder oorzaak uitgevallen (lek in badkamer zorgde voor verlies, hierdoor onzichtbaar lek opgespoord)

Nu wel veranderd met hoofddiff 300mA selectief en al de rest op meerdere 30mA.
Volgende apart op 30mA
- volledige keuken samen met tuinhuis
- stopcontacten
- verlichting
- diepvriezer en cv ketel
- zonnepanelen.
Wat heb ik nu een zeer betrouwbare installatie die nooit volledig zal uitvallen.

Het is echt jammer dat AREI dergelijke opsplitsing niet verplicht. Op zijn minst zou opsplitsen tussen stopcontacten en verlichting verplicht moeten zijn.
Daarnaast eigen aprte diff voor zonnepanelen zou moeten verplicht zijn.

Het AREI is echt ouderwets met slechts 1 hoofddiff va' 300mA en 1 subdiff van 30mA

Daarnaast zou men bij arei ook wel eens in het buitenland mogen kijken, waar er stopcontacten bestaan met ingebouwde Differentieel.
Hiermee zou op eenvoudige wijze een stopcontact voor vaatwas, wasmachine, laadpunt auto op een diff. van 30mA kunnen gezet worden als een oud elektriciteitsbord niet meer kan aangepast worden.
Allemaal bestaande technologie die de selectiviteit en veiligheid kan verbeteren.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Doktor Avalanche schreef:Heb mijn zonnepanelen idd achter 30mA gezet, ik weet dat dit dikwijls na 100mA gezet 'moet' worden.
Nog nooit problemen mee gehad. Mijn gedacht was toen, ik probeer het en als ie afvalt verander ik dat wel. Maar dus nooit problemen mee gehad.
Je moet bij Sma dan wel iets in de settings aanpassen. Hier ook zo achter 30mA zonder problemen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vele zaken hier beschreven zijn overkill.
1 differentieel van 300 en 30 voor je heel installatie is voldoende.

Wat écht belangrijk is naar mijn mening, is je koelkast /diepvries, (alarm?), maar ook die kan toch wel 24h verder.
De enige moment dat je langer dan 24h afwezig bent, is bijvoorbeeld een reis.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een stroomuitval ongemerkt blijft... (IP camera, melding omvormer, VPN-server, ...)
Wat een kansberekening van onwaarschijnlijkheden, een dure differentieel, ... Onrealistisch.


Verder de vraag van de zonnepanelen:
Een omvormer heeft altijd een kleine lekstroom.
30 mA is normaal geen probleem maar je "gebruikt" hier al een deel van. Voeg daar nog wat andere toestellen bij (veelal een filter ingebouwd die zo veel mogelijk rommel naar de aarding geleidt en dus ook "reserve" gebruiken) en je hebt potentieel nodeloos miserie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb naar de 'poolhouse' (veel te duur woord als je het hok ziet) vanuit de garage 2 kabels lopen.
Elke kabel vertrekt van een andere fase in de garage.

Kan ik in de kast van de poolhouse (heel klein kastje) elke kabel laten binnen komen op het volgende:

https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
EMAT differentieelautomaat Curve B 20A 30ma 1P+N
De EMAT differentieelautomaat is 1-polig+nul, Curve B, 20 ampere, 30mA en voorzien van KEMA-KEUR. Het component wordt geleverd met 10 jaar garantie. Slechts 1 module breed.
Dit zou me ruimte sparen en doet volgens mij wat het moet, diff 30mA en afzekeren, per inkomende kabel (als ik er dus 2 plaats).

Edit: 25A -> 20A
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ygeffens schreef:Ik heb naar de 'poolhouse' (veel te duur woord als je het hok ziet) vanuit de garage 2 kabels lopen.
Elke kabel vertrekt van een andere fase in de garage.

Kan ik in de kast van de poolhouse (heel klein kastje) elke kabel laten binnen komen op het volgende:

https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
EMAT differentieelautomaat Curve B 20A 30ma 1P+N
De EMAT differentieelautomaat is 1-polig+nul, Curve B, 20 ampere, 30mA en voorzien van KEMA-KEUR. Het component wordt geleverd met 10 jaar garantie. Slechts 1 module breed.
Dit zou me ruimte sparen en doet volgens mij wat het moet, diff 30mA en afzekeren, per inkomende kabel (als ik er dus 2 plaats).

Edit: 25A -> 20A
Zou je niet eerder een C-curve kiezen?

Maar de vraag is... wat is de meerwaarde?

Ik vermoed dat je in je zekeringkast toch ook een automaat ervoor hebt zitten, stel dat die 20A is... wil je toch een beetje zekerheid dat enkel je automaat in het tuinhuis zal uitvallen, mag je veelal toch 2 maten kleiner rekenen (10A).

Differentieel... Bij een goede fout heb je net zo veel kans je hoofddifferentieel er mee uit te gooien.
Kwestie van welke de snelste schakelt, en is dat van een gekend merk of zo iets denk je (desondanks beide OK volgens norm).

Je kan net zo goed in je verdeelkast deze kringen achter 30mA plaatsen en in tuinhuis gewoon verdelen zonder meer, ik denk niet dat er een zinvolle reden is buiten overkill.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Om plaats te besparen kan je ook werken met unibis automaten
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ygeffens schreef:Ik heb naar de 'poolhouse
Kan ik in de kast van de poolhouse (heel klein kastje) elke kabel laten binnen komen op het volgende:

https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
EMAT differentieelautomaat Curve B 20A 30ma 1P+N
De EMAT differentieelautomaat is 1-polig+nul, Curve B, 20 ampere, 30mA en voorzien van KEMA-KEUR. Het component wordt geleverd met 10 jaar garantie. Slechts 1 module breed.
Née.

Dergelijk type is niet toegelaten in België . (1 polig + nul)
Dat zijn Hollandse modellen.
Opletten!

Contactgegevens
Het Poolman 15
7545 LX Enschede


Nooit automaten of Differentieel in Holland bestellen.!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is gekeurd binnen Europa (KEMA) dus zou hier prima mogen gebruikt worden. Ik heb hier ook een differentieel type B gezet voor EV laadpunt die KEMA gekeurd is omdat die veel goedkoper was. Heb dat toen ook onderzocht en bleek dat het geen probleem zou mogen zijn (zowel technisch als voor de keuring).
Trouwens, type B niet in een kring steken waarin type C zit, moet ofwel allemaal type B worden of eigen circuit direct op inkomende hoofdleiding krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”