Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Code: Selecteer alles

model             prijs BTWi    netto prijs (- subsidie)
Nissan Leaf        €35000           €31500
eGolf              €40000           €36500
Golf diesel        €28000
Golf benzine       €26000
Een Leaf lijkt me vergelijkbaar met een Golf, nee? Dus een Leaf is €4K duurder dan een Golf diesel.
Je kan niet eeuwig subsidies blijven geven, maar bij de diesel/benzine versie wordt de kost aan het milieu/gezondheid niet in rekening gebracht. Ook al is voor sommigen te ingewikkeld om het kwijtschelden van een kost als subsidie te zijn, je snapt wel wat ik bedoel :).

Een Leaf kost €0,02/km, mijn eigen OpelAstra €0,09/km.
Met 30'000km per jaar zou dat al €2100 per jaar verschillen, of €5000 op 5 jaar.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@heist_175: Klopt, en de verkoopwaarde binnen dit en 10 jaar voor de golf vs de leaf zou ik wel eens willen zien, normen worden strenger, 2030 is het complete ICE ban in grootste gedeelte van de EU. Dus die auto's gaan geld kosten om af te voeren. Je krijgt de diesels nu al niet meer verkocht voor 1000 euro als ze de LEZ van Antwerpen niet binnen mogen


Er zijn trouwens laadkaarten die héél de EU werken waar je gewoon een fixed maandelijkse kost voor betaald, ongeacht de hoeveelheid kWh om te laden

Het Ionity netwerk van VAG kost 8 euro per laadsessie, of je nu 10kWh of 100kWh laad (350kW charger!)
Dus al de berekeningen van die magazines online kloppen voor geen meter, dat is het lastigste, de prijzen zijn zo afwisselend per laadpaal en vooral met welke kaart je laad! De luminus laders zijn niet duur, tenzij je met The New Motion card er op begint te laden, dan betaal je 3x de prijs per kWh dat je thuis uit het stopcontact krijgt

We komen er wel, gewoon meer mensen durven te investeren om minder te betalen in de long run... en zo ook het milieu wat besparen, want hoe je het ook draait of keert er kruipt evenveel energie (kWh in fuel maken) dan dat de gemiddelde EV nodig heeft om te rijden (raffinage)
1 liter brandstof maken kost 6kWh aan energie, dus je brand die nog niet op je auto hé, gewoon raffinage! Daarmee kan de EV al 25 km rijden.... gewoon allemaal absurd

Dus héél de discussie, gaat er wel genoeg energie zijn voor al de EV's stroom te geven, tuurlijk, stop de productie van fosil fuels en iedereen kan véél meer km's rijden dan dat ze die brandstof verbranden. (uiteraard niet mogelijk om 100% elektrisch te gaan)
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 08 feb 2019, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel pak nu dezelfde km stand voor gelijke wagens ...
42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf

Laat ons nu stellen dat de gewone golf eveneens 6 liter verbruikt : dat is dan 11520 euro. Dus een gewone golf + mijn verbruik voor 160000km samen ... is nog niet eens de prijs van de e-golf! En 42k voor een auto dat is al geen prijs meer die de normale mens kan neerleggen hé. En dat is nu wel een prijs voor hetzelfde segment, waarbij we een groot nadeel geven aan de gewone golf (6 liter per 100km) en een groot voordeel voor de e-golf (ik heb met deze berekening daar 160000km mee gereden zonder één euro stroomkost bij te tellen, gewoon de aankoopprijs).

De waarde van EV's zal zich nog moeten bewijzen, want dat is allemaal nog relatief nieuw. Als ik op de gekende automerken (renault, peugeot, citroen) hun sites (tweedehandswagen sectie) kijk zie ik de eerste EV's komen onder de 20k met dan +70k aan km's op. Dat "begint" interessant te worden. Helaas spreken we dan over auto's van enkele jaren oud waar de accu maar een 100 a 150km mee gaat. Iets wat in mijn ogen al problematisch is.

Ik zat te denken aan eventueel een tweedehands EV aan te kopen (via een dealer dan wel) maar de afstand Wetteren-Mechelen, Wetteren-Antwerpen of Wetteren-Walem, Wetteren-Kontich heen en terug kunnen die tweedehands voertuigen dus amper tot niet aan zonder ergens tussenin te laden. En op de plaatsen die ik hierboven opnoem (Antwerpen, Mechelen, Kontich) dan spreek ik over ziekenwagen standplaatsen : privéhuizen of aan een ziekenhuis dus. Daar haal je niet even een stroomkabel uit om gedurende de 12u dat ik er toch minimaal ben te chargen. Ik vrees dat ik dus nog even zal moeten wachten ...

Het streefdoel is om in 2030 nieuwe voertuigen op diesel/benzine te bannen, maar eer we zover zijn zal er nog veel water naar de zee vloeien. En zelfs al is dat een harde datum : dat is nog 11 jaar vanaf nu, de meeste mensen zullen op die tijd wel een nieuwe wagen kopen hoor.

Ik heb nu reeds met meerdere voertuigen gereden. Van mijn stokoude Ford Fiësta op mijn 22 jaar over tal van auto's naar Tesla S (die van jou :p), Tesla X, BMW 7 reeks, mercedes S, Maybach en meer. Ja, die duurdere wagens hebben een confortabele zetel dan mijn Berlingo. En het blinkt allemaal wel wat mooier. Maar een auto is bij mij in de eerste plaats een werkpaard, geen sierpaard. En om eerlijk te zijn geniet ik nog steeds van "mijn" gemak van de Berlingo (en dat hoeft niet persé daarom het gemak van iemand anders te zijn) : ik zit niet laag bij de grond en heb een mooi overzicht (over zowat alle daken van andere auto's heen) van alle andere wagens rond om mij. Waardoor ik eveneens relaxer ben en meer geniet van een trip (anders zouden er zoveel km's niet op de teller staan hé :)). Ik "zit" namelijk graag in een auto. Met mijn knieën in 90°. "Liggen" in een auto zoals vele mensen soms doen heb ik niet zo graag. Maar dat is weer persoonlijk ...

Nu, maandag eens een afspraak gemaakt met een garage om de e-golf te testen. Ritje van Brussel (Dieteren) naar Wetteren, volledig opladen, en dan naar Kontich rijden en terug. Ik zal de resultaten hier zetten!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Maar je kan de e-golf niet zomaar met een basismodel ICE golf vergelijken, de e-golf zit vol met opties waarvoor je moet bijbetalen op het basismodel.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

krisken schreef:...

Het streefdoel is om in 2030 nieuwe voertuigen op diesel/benzine te bannen, maar eer we zover zijn zal er nog veel water naar de zee vloeien. En zelfs al is dat een harde datum : dat is nog 11 jaar vanaf nu, de meeste mensen zullen op die tijd wel een nieuwe wagen kopen hoor.
Dus geen waarde meer voor je fosil car, "de gemiddelde leeftijd momenteel 9 jaar, 10 maanden en 12 dagen" zoals je ziet is 11 jaar niet ver in levensjaren van een auto :-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom zou hij geen waarde meer hebben? Tegen 2030 worden niewe (!) auto's op fossiele brandstof niet meer toegestaan, maar tweedehands wel. Dus als je in 2025 een auto koopt, er 7 jaar mee bolt en dan verkoopt aan iemand die net zijn rijbewijs heeft en een goedkope auto wilt om mee rond te tuffen, dan kan dat perfect...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

krisken schreef:Waarom zou hij geen waarde meer hebben?
Momenteel krijg je diesels niet meer verkocht die in de LEZ geband zijn.. Dat is de harde realiteit spijtig genoeg

Dergelijke diesels inschrijven kost minimaal 1200 euro in belgie, meer dan dat de auto waard is...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tim.Bracquez schreef:Het gekke is da de TCO niet zo hoog is van een EV, het duurste aan je wagen is:
- Fuel
- Onderhoud
Ik heb in een eerder topic al eens berekend voor de wagen van men vrouw. Naft en verzekering inbegrepen heeft ze binnen 10 jaar nog niet genoeg aan haar wagen uitgegeven om een elektrische wagen (op dit moment) te verantwoorden. En dat vond ik best jammer, anders dierven we het toch te overwegen. Maar een kleine gezinswagen kost daar toch al over de 30K. Ja, er zijn van die "grasmaaiers met een dak op" die goedkoper zijn (Renault Zoe, Peugeot Ion), maar dat krijgt ge aan een vrouw die een kind wil net verkocht. Een voiture moet er wel in passen.
Dat is ook de reden waarom we stilaan toch naar iets anders kijken dan haar Open Corsa van 2002.
Het meeste dat hier in het gezin ooit aan een wagen uitgegeven is en bij uitbreiding denk ik zelfs de hele familie is +- 18K (aankoopkost, niet de verbruikskost). Ik wil best groen gaan met de wagen, maar het moet betaalbaar blijven (en het moet ook geen grand lux zijn, zo veel belang hechten wij niet aan wagens).
JamesEarlGray schreef:Maar je kan de e-golf niet zomaar met een basismodel ICE golf vergelijken, de e-golf zit vol met opties waarvoor je moet bijbetalen op het basismodel.
Opties die iemand die voor de basis Golf gaat duidelijk niet nodig heeft. Het prijsverschil zit in meer dan de opties veronderstel ik, anders was er wel een e-golf voor dezelfde prijs dan de gewone golf.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

krisken schreef:42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf
Zie de cijfers wat hoger.
Catalogusprijs Golf diesel: €28K -- eGolf: €36K, dat is een verschil van €8K.
Dat haal je op brandstof alleen al: met een prijsverschil van +/- €0,07 per km moet je maar 115000km doen om het prijsverschil tussen de dieselGolf en de eGolf eruit te hebben. Laten we toch hopen dat een auto meer dan 120'000km doet voor ie dood is hé :)? De betere leaserijder doet dat op nog geen 4 jaar...

@maximum €18K
Ik zag laatst Fiat 500 elektrisch tweedehands voor +/- €16K.
Dat is nog altijd maar een koekendoosje, maar het ziet er toch al iets meer auto uit dan zo'n golfkarretje van Renault.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Wel opnieuw een berekening zonder stroomkost (en tal van andere factoren). Zeker van de stroom denk ik toch dat die niet direct goedkoper gaat worden, dus dat lijkt me toch iets te rooskleurig.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Qua inruilwaarde heb ik wel wat vragen bij die EV's.
Hoe lang gaan die batterijen mee & hoeveel kost het om ze te vervangen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

heist_75 schreef:
krisken schreef:42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf
Zie de cijfers wat hoger.
Catalogusprijs Golf diesel: €28K -- eGolf: €36K, dat is een verschil van €8K.
Dat haal je op brandstof alleen al: met een prijsverschil van +/- €0,07 per km moet je maar 115000km doen om het prijsverschil tussen de dieselGolf en de eGolf eruit te hebben. Laten we toch hopen dat een auto meer dan 120'000km doet voor ie dood is hé :)? De betere leaserijder doet dat op nog geen 4 jaar...
De Verschillende varianten van de Golf ...
Golf Comfortline : vanaf 22080 EUR
Golf GTI : Vanaf 31340 EUR
Golf GTD : Vanaf 33350 EUR
Golf Highline : Vanaf 27490 EUR
Golf Trendline : Vanaf 20800 EUR
Golf R : Vanaf 43930 EUR

E-Golf : Vanaf 40720 EUR

Met het aantal km's dat ik bol zou ik, volgens een app die mijn vriendin gebruikt om de budgetten zonder controle te houden, in héél 2018 in totaal 2100 EUR aan diesel uitgegeven hebben. Als ik dat doortrek over de 6 jaar dat ik hem heb spreken we dus over 12600 EUR aan diesel. Als ik de prijs van de hedendaagse, nieuwe Berlingo (17400 EUR) vergelijk met de E-Berlingo (28820 EUR) dan zou ik inderdaad nu goedkoper rijden met een elektrisch voertuig. Maar opnieuw : dat heb ik nog geen kilometer gerekend met de E-Berlingo (immers, deze kosten kennen we niet).

Dus na pakweg 5 jaar zou ik beter af zijn met een E-Berlingo. Maar die bolt dan wel maar 170km volgens de Citroën Berlingo (tel uit het aantal keer laden op weg naar het Zuiden van FR, Tsjechië, Italië, ...). Iedereen spreekt hier over lenen alsof het niks is, maar ik betaal liever een auto meteen. Niet de zoveelste lening. En sorry mensen maar meer dan een miljoen oude frankjes voor een auto is buiten mijn budget.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je vergeet systematisch rekening te houden met de subsidie voor EV, de eGolf is dus €36500.

Het klopt dat in de voorgestelde berekeningen de waarde van geld (lenen) niet is meegenomen.
Het blijft financieel een lastige start (aankoop) en dus nog niet voor iedereen weggelegd, maar TCO is ook wel duidelijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef: @maximum €18K
Ik zag laatst Fiat 500 elektrisch tweedehands voor +/- €16K.
Dat is nog altijd maar een koekendoosje, maar het ziet er toch al iets meer auto uit dan zo'n golfkarretje van Renault.
Een Ford Grand C max directiewagen was dat. Met eindereeksen en jonge occasies zijn altijd wel deals te doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:er kruipt evenveel energie (kWh in fuel maken) dan dat de gemiddelde EV nodig heeft om te rijden (raffinage)
1 liter brandstof maken kost 6kWh aan energie, dus je brand die nog niet op je auto hé, gewoon raffinage! Daarmee kan de EV al 25 km rijden.... gewoon allemaal absurd

Dus héél de discussie, gaat er wel genoeg energie zijn voor al de EV's stroom te geven, tuurlijk, stop de productie van fosil fuels en iedereen kan véél meer km's rijden dan dat ze die brandstof verbranden. (uiteraard niet mogelijk om 100% elektrisch te gaan)
Ik wil u gerust geloven, maar heb je daar ergens een bron/link van?
Ik heb al meerdere keren artikels gelezen over EV-transitie, maar geen van die artikels kwam tot de conclusie dat de verminderde raffinage al (een deel van de) oplossing is.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

In mijn ogen is het vrij simpel

Als je zelfstandig bent komt een Tesla goedkoper uit dan een A6 of dergelijke. Door aftrekbaarheid VAA etc.

Maar als particulier is het nog te vroeg om ze een elektrisch ding te kunnen verantwoorden. Die Renault Zoe kan je in Frankrijk op de kop tikken vanaf €7000. Ik koop dan liever die dan een nieuwe te kopen want eenmaal uit de garage ben je ook al 20/25% in waarde kwijt.

€7000 + huur batterij. En hoelang gaan die batterijen effectief mee? Eens meegereden met zo eentje volgeladen ging dat 140km mee in de winter.
https://www.leboncoin.fr/voitures/1566899113.htm/
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Tim.Bracquez schreef:
Er zijn trouwens laadkaarten die héél de EU werken waar je gewoon een fixed maandelijkse kost voor betaald, ongeacht de hoeveelheid kWh om te laden
Kan je eens vertellen welke laadkaarten dit zijn ? Interesse gewekt... :-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zo, gisteren wat gaan toeren met zowel een Volkswagen E-Golf als de Hyundai Kona.
Beide leuke wagens waarmee je toch (in praktijk) al eens de 200km kan overschrijden. Prima dus om alle dagen mee naar het werk te gaan bijvoorbeeld. Van de Hyundai moet ik de offerte nog krijgen, maar de Volkswagen - zoals ik hem heb gereden - zou neerkomen op een 42715 euro. Daar gaat uiteraard nog 4000 euro premie vanaf (Vlaamse Overheid).

Beide wagens hebben alvast één optie niet welke op een Tesla wel leuk is : de GPS van een Tesla kan een route berekenen, en meteen ook zeggen waar je kan (super)chargen om tot daar te geraken. De GPS van zowel de E-Golf als de Kuna hebben een lijst met laadpalen in het geheugen (helaas ... alles behalve up-to-date info, in héél Wetteren zou er maar 1 laadpaal zijn volgens die toestellen, terwijl ik er al een pak meer zie op Chargemap) langsheen de route, maar gaan niet uitrekenen voor je welke je nog kan halen en niet.

Zo heb ik voor de grap op beide wagens "Nice" ingegeven, en kreeg bij beide wagens laadpalen te zien tot ongeveer 250km ver. Terwijl de range die ik nog kon rijden 140km was (E-Golf) en 180km (Kuna). Beide auto's waren overigens niet volledig geladen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb al heel wat nieuwe leasewagens gehad en geen van die auto's had een up2date kaart.
In 2014 werd de R6 in Mechelen verlengd tot in Bonheiden, maar noch mijn Ford Focus (2012-2016) noch mijn Opel Astra (2016-2020) had/heeft die verlenging in de kaart opgenomen. Ik gebruik daarom altijd, altijd, altijd Waze.

Volgens mij heb je in Waze ook tankstations staan, maar geen idee of ze ook palen om elektrisch te laden geïntegreerd hebben.
Misschien dat hier iemand van Waze zit die het kan vertellen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel dat was eigenlijk ook mijn idee. GoogleAuto + Waze en rijden maar.
Helaas heeft Waze (op heden) die functionaliteit niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wijzelf hebben een plugin hybrid, best wel tevreden van.

Volgende laadpaalkaarten hebben we:
  • plugsurfing
  • newmotion
  • e-flux
Omdat de prijs voor dezelfde paal soms nogal kan verschillen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De meest uitgebreide en recente versie van waar je op je route moet laden kan je vinden op:
https://evpaths.app

Er is ook een app die deze info gebruikt echter je moet de database manueel binnen trekken (import)
Ik denk app 'lemnet' moet ik nakijken
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ik sluit me aan bij de suggestie om altijd waze te gebruiken aangezien GPS zelden up-to-date is.
Helaas is bij ons een navigatiesysteem nog steeds een verplichte optie via leasing, waardoor er een 1500-2000 euro optiebudget nutteloos besteld wordt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Beetje gek wel dat een EV niet eens dusdanig connected is dat het een up-to-date lijst met laadpalen heeft. Ok, een gewone wagen ook niet van tankstations maar die staan op elke hoek. En als t lampke brand om te tanken kan ik nog 100km, das haast de helft van de totale range van een EV.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb laatst de vraag gesteld aan Waze, en volgens hun zitten de laadpalen in hun systeem.
Alleen nog niet echt getest... Je zou moeten zoeken op "laadpaal" (wat niet handig is als je er eentje zoekt langs de route, zoals je wel kan met een tankstation).

Edit: de leaf wordt quasi automatisch vernieuwd qua laadpalen, al heb ik ook nog niet gecontroleerd hoe up-to-date die is.
Iedere 2 dagen krijg ik althans een laadpaal-update.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En moest het enkel nog maar de laadpaal locatie zijn ....
Je hebt momenteel nog de verschillende laadsleutels met elk hun eigen tarieven.
Er is nog werk aan de winkel voor alle systemen

Tijd dat de EU eens uit zijn sloffen schiet zoals ze deden voor de roaming bij het GSM netwerk.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Op tweedehands auto verkoop sites zie ik gelijkaardige diesel modellen aan 8000-9000 EUR, de mijne pas verkocht aan 4500 EUR...
Nog 15 dagen wachten op de Tesla Model 3 8)
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer



De nieuwe jaguar valt tegen blijkbaar
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ken schreef:Op tweedehands auto verkoop sites zie ik gelijkaardige diesel modellen aan 8000-9000 EUR, de mijne pas verkocht aan 4500 EUR...
Nog 15 dagen wachten op de Tesla Model 3 8)
Vandaag gebeld door Tesla. Levering model 3 voorzien voor 26/2 al hou ik dat onder voorbehoud want het loopt al wel eens fout
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

We zijn nu iets meer dan 3 weken later, maar het testrijden met een EV is blijkbaar een ramp. Neem een traditionele wagen voor een testrit, en elke garage kan je wel wat aanbieden. Wil je persé een EV, dan zijn er plots allerlei issues. Van verplicht een bepaald parcours volgen tot een testrit die iemand van de garage doet en jij mag mee rijden.

Enkele voorbeelden : ik heb me via renault.be ingeschreven voor een testrit met een Renault Zoe. Heb 5 garages uit mn buurt geselecteerd, maar niemand belt of mailt terug. Als je uiteindelijk die garages zelf belt krijg je letterlijk te horen "wij doen niet aan elektrische wagens, maar we worden wel verplicht om dat te doen". Geen Renault Zoe testrit voorlopig dus. De E-Golf als testwagen ging héél snel. Je moet wel naar omgeving Zaventem rijden maar goed, je krijgt een volledig volgeladen wagen welke je 2u mag gebruiken zoals het jou uitkomt. De auto een dag (24u) gebruiken om te testen hoe een rit van Wetteren naar Kontich gaat is niet standaard, maar viel zeker te bespreken (nog niet op ingegaan). De Hyundai Ioniq (full EV) heb ik nog niet kunnen testen, want niemand blijkt deze op voorraad te hebben. De Kona is geen probleem, zolang je maar een vast parcours volgt (pakweg 3km lang, geen autostrade, enkel 50 en 70km/u baan).

En dan de laadpalen. Ik heb diverse apps op mijn GSM gezet (Chargemap, Smoov, Plugsurfing, NewMotion, EV-Point, Hey EVBox) waar je de laadpalen kan vinden. Ook heb ik enkele dagen gespendeerd om - als ik in de buurt was - het EV punt op te zoeken. Daaruit blijkt dat Allego zeer goed geïnvesteerd heeft in ons kikkerlandje : in vele gemeentes vind je één of meerdere van die laadpalen, en veelal erg dichtbij. In Wetteren, een gemeente waar ik niet gauw een EV rijder verwacht heb ik een 5-tal laadpalen van hun. Als ik dan de andere laadpalen erbij tel en degene welke ik inmiddels zelf heb gevonden (industrieparken) kom ik in mijn gemeente toch gauw aan een 10-tal laadpalen. Niet slecht dus...

Alleen ... het is en blijft een raadsel welke laadpaal er waar staat. De ene app geeft er eentje om de hoek, terwijl de andere apps die net niet kennen. Ook zijn er apps met een pak palen in zijn app waar je niet aan kan, daar het particuliere huizen zijn met een laadmogelijkheid. Tijdens de bezoeken aan de laadpalen blijkt dat de palen bijna altijd leeg staan. Juist op de E40 kwam ik een EV rijder tegen welke zijn bmw wou laden een een defecte laadpaal (Drongen).

Handig zijn ook dat er diverse aanbieders zijn waarbij een laadkaart werkt bij diverse laadpalen. Maar : afhankelijk van de laadkaart die je gebruikt bij die laadpaal zal je de auto goedkoper of duurder laden. Amper transparant dus, tenzij je even checkt op alle apps en de goedkoopste kaart uit je portefeuille haalt. Jammer, want dit zou echt beter kunnen!

Qua EV zit ik ergens te gluren naar of Hyundai Ioniq of de Renault Zoe. Dat zijn, naar mijn mening, betaalbare wagens die full EV zijn. Echter zouden beiden een nieuwe versie uitbrengen dit jaar en is het dus niet echt slim om nu al te kopen.
Wat de Renault betreft : jammer dat je het batterijpakket erbij moet huren, want dan komt het snel even duur uit als mn diesel (zeker met de km's die ik doe). Ook merk ik dat de Q batterijpakketten (Quickcharge) niet meer gekozen kan worden voor een configuratie, enkel de R pakketten. Jammer, want laden aan 43kWh is niet mogelijk dus. Iets wat soms wel ns handig kan zijn als je diverse ritten op één dag wilt doen en je niet thuis kan laden (ik kan geen laadpaal zetten thuis : heb geen oprit). Als ik af ga op de cijfers op https://www.egear.be/renault-zoe/ is er toch een verschil tussen 50minuten laden en 2u15.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Spijtig dat dit bij veel merken zo te horen zo slecht geregeld is.
Ik heb indertijd gewoon gebeld naar een Nissan dealer, een week later had ik een leaf gedurende 3 dagen om te testen, no strings attached.
Hij moest zelfs niet terug volgeladen zijn.
Enige probleem was dat ik geen kaart erbij kreeg, en op dat moment nog geen kaart in bezit had.

Bij een Ioniq was het maar een paar uur, maar had ik ook totale vrijheid.
Een Kona was inderdaad een voorgedefinieerde route, maar dat was een andere reden (de wagen was verkocht, en moest verplaatst worden vanaf een depot naar de garage, en aangezien ik wou testen kreeg ik uitzonderlijk de eer om dit ritje te doen).

@laadpaal: Drongen is al héél lang kapot.
Helaas ook aan de lijve ondervonden, en toen gezien dat dit ook op de apps vermeld stond.
Dat is het meest spijtige, men herstelt ze gewoon niet, en langs de E40 heb je er quasi geen (enkel nog Jabbeke dacht ik).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beide kanten in Drongen zijn inderdaad defect. Wetteren heeft geen laadpalen, Groot Bijgaarden evenmin. Ik vermoed dat je inderdaad tot in Jabbeke dan moet rijden? E17 zijn er in Laarne/Kalken. In De Pinte weet ik niet zo meteen?

Tot nu toe getest:
E-Golf : je krijgt een uur, maar meer is bespreekbaar (tot 24u)
Hyundai Ioniq : kon ik niet testen bij de dealer waar ik een afspraak had gemaakt via de website, wel de Kona
Hyundai Kona : voorgedefineerde route, zou te maken hebben omdat ik niet met Z-platen mag rijden als particulier? Hij wilt die wagen niet zelf inschrijven omwille van de kosten?
Citroën E-Berlingo : garage heeft me direct gebeld dat ze geen wagen hadden, en via-via-via (en 2 weken later) telefoon dat ze er eentje hebben kunnen bemachtigen. Ik moest een bepaalde route rijden meerijden met iemand van de garage achter het stuur. Na wat aandringen kon ik een paar km zelf rijden. Hieruit bleek dat die zijn accu niet zo spectaculair is, en met een topsnelheid van 115km/u dit niet echt mn ding is. Ik moet niet steeds kunnen vliegen, maar even gas (sorry : ellentriek) bijgeven om iemand voorbij te gaan is wel handig.
Nissan Leaf : nog geen reactie gehad. Wat jij beschrijft lijkt me een zeer goede oplossing. Kan je mij laten weten welke garage dit was?

Zelfs al gekeken om enkele dagen een EV te huren om dat in de praktijk te testen. In NL is dat geen probleem, maar in BE vind ik geen enkele traditionele autoverhuurder die EV's heeft die binnen mn budget vallen (je kan bvb wel Tesla's huren, maar geen van de wagens hierboven).

Ondertussen Chargemap in omgeving Wetteren al redelijk goed up to date gebracht met minimaal 5 foto's per laadpaal en er toch een stuk of 25 nieuwe laadpalen er op gezet hier in de buurt.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Goed om te weten dat er in Kalken laadpalen staan.
Zo vaak neem ik de E17 niet, maar als ik hem neem, passeer ik die altijd.

Ik mis er vooral in Groot-Bijgaarden.
Even bijtanken daar zou ideaal zijn voor mij, en dit punt ligt ook relatief centraal in het land...

Zowel testrit (als uiteindelijke aanschaf) is gebeurd bij Nissan Demeyere.
Moet eerlijk zijn: zeer tevreden van de service bij hun op dat vlak, ondertussen ook van de service na verkoop.
Je krijgt normaal gegarandeerd een Leaf mee voor 24 uur (minder kan op jouw vraag), en langer indien mogelijk (zoals ik zei: 3 dagen in mijn geval).

Gisteren trouwens in Kortrijk Expo een Tesla laadcomplex gezien.
Helaas niet compatibel met andere wagens, maar er zijn toch een pak oplaadpunten.
Ik zou al tevreden geweest zijn als de traaglader (de type 2 connector) ook gewoon zou passen, in plaats van die modificatie die erop aangepast is...
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Beide wagens hebben alvast één optie niet welke op een Tesla wel leuk is : de GPS van een Tesla kan een route berekenen, en meteen ook zeggen waar je kan (super)chargen om tot daar te geraken. De GPS van zowel de E-Golf als de Kuna hebben een lijst met laadpalen in het geheugen (helaas ... alles behalve up-to-date info, in héél Wetteren zou er maar 1 laadpaal zijn volgens die toestellen, terwijl ik er al een pak meer zie op Chargemap) langsheen de route, maar gaan niet uitrekenen voor je welke je nog kan halen en niet.
Probeer PlugShare eens.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die SuC in Kortrijk staat er al enige tijd hoor, dacht 8 of 12 stalls zelfs! Is wel een tijdlang defect geweest maar zou nu terug werken. In Brugge is er sinds een paar maand trouwens ook een SuC.
Aangezien je een Nissan verdeler in Knokke vermeld, ga ik er van uit dat je van die kanten bent? Even bijladen in Drongen of Groot-Bijgaarden zou dan idd handig zijn maar gaat dus niet. Drongen = defect, Groot-Bijgaarden is er niks (nu, één van de komende maanden zouden beide stations volledig vernieuwd worden en zouden er wel laadpalen komen daar). Maar als alternatief kan je kijken naar Aalst : richting de stad heb je een Supercharger voor Tesla's en richting Ninove (op 250m of zo van de afrit) is er een rotonde met een carpool, met een snellader van Allego : https://nl.chargemap.com/aalst-3-driehoekstraat.html. Dit ligt zowat knal tussen Drongen en Groot-Bijgaarden in, en kan je misschien gebruiken? Andere mogelijkheid : de E40 afrijden bij Flanders Expo Gent (Kortrijksesteenweg richting Gent nemen) en deze laadpaal gebruiken : https://nl.chargemap.com/q8-1.html. In Erpe-Mere is er een Lidl waar je ook snel kan laden : https://nl.chargemap.com/lidl-erpe-mere.html. Op de E17 heb je dus Kalken, en Gentbrugge (https://nl.chargemap.com/p-r-gentbrugge-oost-gent.html).

Er zijn inderdaad een pak laadpunten als je er op let. Probleem is dat ik al 6 apps op mijn gsm heb staan om laadpunten te vinden. Uiteindelijk is er altijd wel eentje dichtbij, maar het is bijzonder jammer dat er niet één app is die ze allemaal correct registreert. Gisteren heb ik zo maar even 8 (!!!) laadpunten in Melle en Merelbeke toegevoegd van Bluecorner die iedereen mag gebruiken (RFID) maar op geen enkele kaart staan. Ook de provincie Oost-Vlaanderen heeft een aantal laadpalen laten zetten aan scholen en openbare domeinen (bvb Den Blakken in Wetteren) die niet op Chargemap stonden. Bijzonder jammer want je kan er opladen aan 22kWh (de Allego's allemaal 11kWh). Zie https://pers.oost-vlaanderen.be/nieuwe- ... en-scholen#.

@seagull : de apps kunnen dat inderdaad, ik spreek van software van de auto zelf.
Laatst gewijzigd door krisken 03 maa 2019, 23:11, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

krisken schreef: Hyundai Kona : voorgedefineerde route, zou te maken hebben omdat ik niet met Z-platen mag rijden als particulier? Hij wilt die wagen niet zelf inschrijven omwille van de kosten?
Zoals ik het heb gehoord klopt dat inderdaad, er moeten blijkbaar namen opgegeven worden om een Z-plaat te krijgen en enkel die personen mogen met de plaat of platen rijden. Of ze als passagier mogen meerijden (en dus iemand anders aan het stuur) weet ik niet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volgens wat ik hoor (geen idee of dit klopt) zijn dit de mogelijkheden met een Z-plaat:
1. Iedereen mag rijden, vooraf bepaalde (en bij politie gekende) route
2. personeel van garage moet rijden
3. Derden mogen rijden, personeel van garage moet mee
4. Derden mogen rijden, personeel van garage volgt met andere wagen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info gebruik van z en zz-platen
hhttp://www.politieforum.be/viewtopic.php?t=661 ... ummerplaat

*************************************************************
Home > FAQ > Inschrijving > Proefrittenplaat - klant van de garage
Proefrittenplaat - klant van de garage
Vraag:
Wie mag met een voertuig met een proefrittenplaat rijden?
Antwoord:
Hoewel dit vermeld is voor commerciële kentekenplaten, houdt het besluit van 8 januari 1996 geen bepalingen in m.b.t. de personen die met een voertuig met een proefrittenplaat mogen rijden. Enkel de bepalingen m.b.t. hun gebruik zijn er opgenomen.
Zo wordt het gebruik ervan strikt tot de volgende gevallen beperkt:
- Na montage of herstelling om ze af te stellen of om hun goede werking na te gaan ;
- voor demonstratie ;
- om hun overbrenging naar een plaats van inscheping of van aankoop of van de plaats van ontscheping of van aankoop naar hun inrichtingen;
- voor hun afstand;
- met het oog op het aanbieden aan een organisme voor technische controle.
Met andere woorden, een proefrittenplaat mag enkel gebruikt worden in het kader van een verplaatsing van het voertuig wanneer dat als “handelswaar” of als “voorwerp” beschouwd kan worden en niet als vervoermiddel.
Wat de gebruiker van de proefrittenplaat betreft: een derde kan met voornoemd voertuig rijden op voorwaarde dat het gebruik dat ervan wordt gemaakt wel degelijk binnen de beperkingen valt die uitdrukkelijk en limitatief zijn voorzien (Postal Wegverkeer : KB Commerciële Kentekenplaten). In dat geval is er geen inbreuk op de regelgeving. Zo kan iemand die een voertuig wil kopen met zulk proefrittenkaart rijden. Daarbij is de plaathouder niet verplicht deze klant te begeleiden, omdat hij zich in een van beperkte gevallen bevindt waar het gebruik is toegelaten.
Dit geldt niet voor een potentiële klant die een auto van de garagist uitprobeert gedurende het weekend om er met zijn familie mee naar de zee te rijden.

*************************************************************
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Waarschijnlijk is de Z-plaat van de persoon die mij er over vertelde een "handelaarsplaat" en daar geldt die regelgeving van wie er mag met rijden wel als ik volgende site artikel 15.1 mag geloven;
http://verkeerweb.be/handelPL/handelPl_1.html


Dat verklaart misschien ook de gevallen wanneer je mee mag rijden maar zelf niet mag rijden.
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Goede planner en overzicht laadpalen op uw trajecten

http://route80.energiebewustzeeland.nl/index.php
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”