Smart rookmelder gezocht n.a.v. verplichting januari 2020.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Vanaf januari 2020 moet er in elke woning rookmelders komen.
Hierdoor ben ik op zoek naar een goed werkende smart rookmelder die niet te duur is.

Heb een Netatmo thermostaat dus een Netatmo rookmelder zou ideaal zijn, enkel die kosten 100 euro, net zoals de Nest rookmelders.

Zag van Elro 3 rookmelders en hun connector voor 99 euro
https://www.elro.eu/nl/elro-connects-k1 ... kit-sf400s

Er zijn verschillende soorten van draadloze verbindingen, wifi, 433Mhz, 866Mhz, Dect, ...

Ik heb een Fritzbox 7490 met Dect smarthome, Gigaset heeft een Dect rookmelder, die is wel niet goedkoop met 70 euro.
https://www.gigaset.com/be_nl/gigaset-e ... ookmelder/

Iemand nog ideeën of ervaringen ?
Laatst gewijzigd door Abusimbal 27 feb 2019, 11:31, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Die van Nest zijn wel erg goed en detecteren ook CO. Daarnaast altijd letten op gebruik van radio actieve stoffen in de rookmelder of niet.

De nest kun je ook met ifttt bedienen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkel optische rookmelder voldoen nog aan de norm heb ik ergens gelezen.
Goede rookmelder, met accu die 10j meegaat, én voldoen aan de normen zijn normaliter bij het stadsbestuur of brandweer te koop voor pakweg 16€.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef:Enkel optische rookmelder voldoen nog aan de norm heb ik ergens gelezen.
Ionische types kunnen ook voldoen aan de norm NBN EN 14604. De verplichting voor optische melders ipv ionische vloeit voort uit het decreet dat de installatie verplicht, en niet uit de norm. Dit samen met een verbod per KB om vanaf 1 januari 2020 nog ionische types voor huishoudelijk gebruik aan te wenden, voor ander gebruik (bv bedrijfsgebouwen) blijven ze toegelaten, dit omdat ze bepaalde vormen van brand sneller kunnen detecteren dan optische modellen.

Dit verbod is ontstaan omdat ionische rookmelders door consumenten veelal niet volgens de geldende regels voor licht radioactief afval verwijderd worden, waardoor ze soms verschijnen op plaatsen waar ze niet thuishoren. De melders zelf vormen absoluut geen gezondheidsriscio zolang ze intact zijn, dat is niet de reden.

Smart/optisch: Nest
Optisch: First Alert
Ionisch: Kidde
Laatst gewijzigd door CCatalyst 27 feb 2019, 13:26, in totaal 1 gewijzigd.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

De Elro FZ5002R die met die smart connector werkt is ook optisch en voldoet aan de NBN EN 14604 norm.

First Alert heeft in de VS Onelink, jammer genoeg niet hier.
https://onelink.firstalert.com/

De Elro's lijken mij de goedkoopste en nog goede optie niet ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:Goede rookmelder, met accu die 10j meegaat, én voldoen aan de normen zijn normaliter bij het stadsbestuur of brandweer te koop voor pakweg 16€.
Probleem is dat ik die vermoedelijk pas hoor tijdens m'n slaap als het te laat is... gekoppelde rookmelders met één toestel per verdiep lijkt me een minimum.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

liegebeestig schreef:Die van Nest zijn wel erg goed
Ik ga hier wat tegenlicht bieden: de mijne zijn op die jaren dat ik ze al heb (ik vermoed een jaar of 5?) al ongeveer 1 keer per jaar onterecht afgegaan. Één keer in het midden van de nacht toen ik niet thuis was, maar de vrouw wel (leuk!) en ook één keer overdag toen ik gaan werken was (als een vlammende naar huis gereden voor niks!).

Ik begrijp "beter nekeer te veel dan te weinig", maar dit heb ik nog met geen enkele andere "domme" rookmelder voorgehad, dus erg fijn vind ik het onderhand niet meer... :nono:
ooh. shiny.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

r2504 schreef:Probleem is dat ik die vermoedelijk pas hoor tijdens m'n slaap als het te laat is... gekoppelde rookmelders met één toestel per verdiep lijkt me een minimum.
Ik heb al veel 'smart' producten gezien en eigenlijk geen enkel dat helemaal goed werkt. Hoe moet ik er dan op vertrouwen dat deze wel goed werken als het nodig is?
Het zelfde met domme rookmelderss eigenlijk, er staat wel een selftest knop op en het lichtje flikkert elke x seconden zolang hij werkt maar zijn die dingen degelijk gebouwd zodat ze alarm geven mocht er iets misgaan? Of is rookdetectie deel kapot = geen alarm? (ookal werkt bv. de selftest en de led dan misschien nog wel?)

Trouwens @Cloink: Hier ook al een keer vals alarm van een domme rookmelder die als reserve in de kast lag. Maar liever een keer te veel dan te weinig ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

lanadekat schreef:Hoe moet ik er dan op vertrouwen dat deze wel goed werken als het nodig is?
Het zelfde met domme rookmelderss eigenlijk, er staat wel een selftest knop op en het lichtje flikkert elke x seconden zolang hij werkt maar zijn die dingen degelijk gebouwd zodat ze alarm geven mocht er iets misgaan? Of is rookdetectie deel kapot = geen alarm? (ookal werkt bv. de selftest en de led dan misschien nog wel?)
De onze zijn al een paar keer een beetje terecht afgegaan: intensief koken en de dampkap te weinig of te laat opgezet en die van de keuken gaat al af, toen we de keuken verluchtten, ging die van de gang af :).
Wij hebben op onze benedenverdieping 5 rookmelders hangen, het zou al moeten lukken als ze alle 5 tegelijk kapot zijn.
De gang met de slaapkamers heeft er eentje aan het begin en aan het einde (slaapkamers hebben nauwelijks elektro)
living: TV, computers, laptops, printer, houtkachel
keuken: oven, microgolfoven, waterkoker, kookplaat, ...
wasplaats: koelkast, diepvries, wasmachine, droogkast
GSM's worden opgeladen in de keuken, elektrische fietsen worden opgeladen in de (vrijstaande) garage
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit ga ik ook effe volgen.
Ik zou ze dit jaar allemaal moeten vervangen.
Leeftijd van 10 jaren zijn om en zou ook eerder naar Smart gaan.
Maar zo smart moet dat voor mij ook niet zijn zoals Nest, zolang ze maar draadloos koppelbaar zijn, ben ik al tevreden.

PS: en ook domme gaan af en toe onterecht af. En altijd lekker in de nacht :bang:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jeps en veel van die gekoppelde: ga maar uitzoeken welk een nu net de trigger gaf en dat midden in de nacht waar iedereen het op zijn heupen krijgt dat je het alarm nog steeds niet uit krijgt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

1) In de keuken hang je ook geen rookmelder, maar een branddetector die werkt via IR hittedetectie.

2) "Beter een keer teveel afgaan" vang je op met IP cameras in huis te hangen zodat je de melder die afgaat kan controleren alvorens als een gek te moeten rijden ;-)

3) Meer ontopic dan: kent iemand een goeie ge-netwerkte rookmelder set die offline werkt (via eigen server/domotica dus), want IoT devices komen bij mij op een isolated VLAN terecht met geen internet privileges.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:1) In de keuken hang je ook geen rookmelder, maar een branddetector die werkt via IR hittedetectie.
Veruit de meeste overlijdens in een woningbrand zijn door rook en niet door hitte/verbranding. Een rookmelder zal eerder alarm slaan dan een hittedetector.
De meeste "last" hebben we trouwens van de batterijen van de 6 rookmelders (5 beneden, 1 boven), zoek de tsjirpende rookmelder :). False positives hebben we maar 1-2 keer per jaar (op 6 rookmelders tezamen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hier enkele keren in het jaar een false positive. Enige correlatie is dat het altijd de melder bij de wasmachine is, en altijd kort nadat de wascyclus gestopt is. Maar dus slechts enkele keren per jaar, niet na elke wascyclus. Oorzaak nog niet kunnen acterhalen, misschien door stoom.
Abusimbal schreef: First Alert heeft in de VS Onelink, jammer genoeg niet hier.
https://onelink.firstalert.com/
Je nooit laten tegenhouden door "US only" politieken waarbij Amerikanen toegang krijgen tot betere tech dan wij Europeanen die het nog vaak met de technologie van gisteren moeten doen. Op Amazon.com vind je OneLink modellen die je naar hier kan laten sturen. Als je shipped by Amazon kiest worden douanekosten edm ook al op voorhand betaald.
lanadekat schreef: Het zelfde met domme rookmelderss eigenlijk, er staat wel een selftest knop op en het lichtje flikkert elke x seconden zolang hij werkt maar zijn die dingen degelijk gebouwd zodat ze alarm geven mocht er iets misgaan? Of is rookdetectie deel kapot = geen alarm? (ookal werkt bv. de selftest en de led dan misschien nog wel?)
Tjah, hoever kan je zelf gaan? Ik zou kijken naar models die goede reviews krijgen, en daarnaast minstens modellen uit verschillende lots kopen (nu eentje kopen, paar maand later nog eentje), en daarnaast ook nog eens minstens 2 verschillende modellen, liefst van verschillende fabrikanten. En uiteraard de richtlijnen ivm batterijen, onderhoud en zelftest volgen. Eventueel ook optische en ionische naast elkaar gebruiken voor zover je nog aan ionische melders raakt, zoals al aangegeven hierboven heeft de ban daarop niets met de kwaliteit of betrouwbaarheid te maken.

Als je dan nog geen alarm krijgt bij rook kan je niet zeggen dat het aan jou ligt.
bruma schreef:Jeps en veel van die gekoppelde: ga maar uitzoeken welk een nu net de trigger gaf en dat midden in de nacht waar iedereen het op zijn heupen krijgt dat je het alarm nog steeds niet uit krijgt.
Die van First Alert zeggen de locatie (uit een lijst van locaties die je kan instellen). Op de melder in kwestie zal de LED ook knipperen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 feb 2019, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

heist_175 schreef:[...]
De meeste "last" hebben we trouwens van de batterijen van de 6 rookmelders (5 beneden, 1 boven), zoek de tsjirpende rookmelder :). [...]
Mijn policy is nu, zodra er één begint te chirpen vervangen we alle batterijen. Dat zijn er wel een pakske, want we hebben er met 3 AA en 1x 9V elk.
Maar als je ze altijd tesamen vervangt zijn ze ook allemaal tesamen leeg op ongeveer hetzelfde moment. Het enige ambetante vind ik dat ik niet goed kan zien of het nu de AA''s zijn die plat zijn of de 9V.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hier overgang winteruur=>zomeruur = jaarlijkse vervanging van alle batterijen. Als ze het winteruur afschaffen binnen enkele maanden gaan we iets anders moeten vinden :-)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ter info, voor 99 euro de Elro kit (connector met 3 rookmelders) besteld. Zal ervaringen delen als ik ze heb.

Iemand ervaring met spuitbussen om rookmelders te testen ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij vervangen ook om de 5jaar. De toestellen zelf zouden 10jaar mee kunnen.
Bij aankoop schrijf ik er jaar/maand op (2019/02) en maximaal 5 jaar later gaan ze naar het containerpark.

Een rookmelder kost bijna niets, de batterijen ook niet. Daar neem ik geen risico's mee.
Mijn huis is verzekerd, maar daar heb je weinig aan als je zelf ook verkoold bent...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

onlangs nog een gesprek gehad met de brandweer hierover, men raad aan enkel toestellen te kopen met vaste ingebouwde batterij met een levensduur van 10 jaar die je niet kan vervangen, en gewoon die gecertificeerde melders aan te schaffen, correct te installeren, minstens 1 melder per verdiep, in de keuken niet in de directe nabijheid van oven of microgolf, in de woonplaats niet te dicht bij hout-pelletkachels en haarden, en ze na 10 jaar weg te gooien, het hoeft niet eerder, want ze zijn gecertificeerd om 10 jaar perfect te werken... Aldi verkocht er onlangs, in sommige vestigingen zijn ze nog te vinden..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Nog nooit gehoord van Elro.
Abusimbal schreef: Iemand ervaring met spuitbussen om rookmelders te testen ?
CRC 32472 werkt goed bij mij (EAN 5412386060700). Made in Vlaanderen (9240 Zele).
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

laroyj schreef:een gesprek gehad met de brandweer hierover, men raad aan
https://speelnietmetvuur.be/nl/rookmelders/
Alstublieft, de hele uitleg van de brandweer :beerchug:

Vaak zijn deze inderdaad in de gemeente te koop in samenwerking met de zonale brandweer. Ofwel tegen zeer lage prijzen, ofwel met een kleine winstmarge die dan integraal naar een goed doel gaat zoals bv de VZW Pinocchio.

Zelf gebruik ik de Smoke Detector V2 FIBARO aangesloten op mijn Homey (the original) en gecombineerd met een sirene en flitslicht op elk verdiep. Ik heb er wel 16 hangen, verdeeld over elke ruimte van het huis :oops: .
De keuze viel voor deze Fibaro omdat hij voldoet aan EN14604, volledig standalone zijn ding doet zoals het hoort en als extra functie dan de nodige communicatie kan doen met mijn domotica (bv rolluiken omhoog, alle lichten aan, sirenes activeren, gesproken instructies, GSM alarmeren, buren een seintje geven, ...).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

DidierS schreef:omdat hij voldoet aan EN14604
Weet iemand of dit met externe certificatie door een derde partij is, of kan een fabrikant eenvoudigweg verklaren dat zijn product conform is?
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Zoals bij elk product: het staat in zijn conformiteitsattest, opgesteld door de fabrikant zelf. Wat daar achter zit, hoef je je eigenlijk op dat moment niet meer van aan te trekken (al vind ik het uiteraard ook wel een interessante vraag).
Ik ga er eigenlijk niet van uit dat grote merken het risico zullen nemen om te liegen in hun CE-attest... Verouderde normen er op zetten of normen vergeten er bij te plaatsen, dan kom ik nogal vaak tegen in mijn job, maar ik heb in de laatste 12 jaar nog geen enkele geweten dat een (grote) fabrikant een norm vernoemt waarvan op één of ander moment blijkt dat deze simpelweg verzonnen of bewust gelogen is.

https://manuals.fibaro.com/content/decl ... rmance.pdf

edit 10:53
Ik zie net in het conformiteitsattest dat het wel degelijk bij een notified body is vastgesteld! Ik ga nu niet zover gaan om die notified body aan te spreken of dat ook echt waar is, maar be my guest hé :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DidierS schreef:verdeeld over elke ruimte van het huis
In de slaapkamer heb ik er geen hangen. Als de kinderen aan het slapen zijn en je hebt een false positive, vrees ik voor veel gedoe :).
De keren dat we een false positive hadden op de gang (waar de slaapkamers liggen), zijn ze niet wakker geworden.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Oei... het kan aan mij liggen dan maar 11 jaar geleden ben ik begonnen met rookmelders in elk lokaal en ik heb nog nooit false positives gehad.
- 11 jaar geleden heb ik 12 rookmelders gehangen met een batterij van 1 jaar (die meestal wel 2 tot zelfs 3 jaar meegaan, ter info.)
- 5 jaar geleden ben ik ze dan stelselmatig beginnen veranderen door toestellen met een batterij van 10 jaar, uiteindelijk opnieuw 12 stuks.
- Eind vorig jaar zijn we dan verhuisd naar ons nieuw huis en in aanloop daarnaartoe, heb ik ergens in oktober de 15 nieuwe Fibaro's geprogrammeerd en geactiveerd.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik altijd voor kwaliteitstoestellen heb gekozen en ze heel bewust ophang ook, zoals omschreven in de handleiding.
Bovendien stofzuig ik ze elke maand tijdens de test op de eerste donderdag.

Zoals gezegd: tot nu toe nog geen enkele false positive.
De alarmen tot nu toe waren terecht:
- één keer toen ik een tuinkaars eventjes binnen had gezet (nochtans met de ramen open).
- één keer toen de afzuiging van de badkamer stuk was, de deur bleef open staan en de waterdamp in de gang terechtkwam.
- één keer toen de hoofdzekering begon te branden door slecht contact omdat de elektricien de verzegelde vijsjes niet goed had dichtgedraaid.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef: Probleem is dat ik die vermoedelijk pas hoor tijdens m'n slaap als het te laat is... gekoppelde rookmelders met één toestel per verdiep lijkt me een minimum.
Onlangs nog een opleiding "eerste interventieploeg" mogen volgen. Ze raden aan van zeker in de slaapkamers een melder te hangen. Die relatief goedkope dingen met een batterij van 10 jaar voldoen perfect. Die dure koppelbare apparaten hebben weinig zin, tenzij je er natuurlijk voldoende koopt zodat ze in de slaapkamers worden gehangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BMaster schreef:Onlangs nog een opleiding "eerste interventieploeg" mogen volgen. Ze raden aan van zeker in de slaapkamers een melder te hangen.
Tegen dat er ooit een rookmelder afgaat in je slaapkamer (vanwege bv. een brand in je wasplaats) is het toch hopeloos te laat ?
BMaster schreef:Die dure koppelbare apparaten hebben weinig zin, tenzij je er natuurlijk voldoende koopt zodat ze in de slaapkamers worden gehangen.
Ik denk dat ze nochtans bovenstaand probleem oplossen... op zich hoeft die rookmelder op de slaapkamer geen detectie te doen... hij moet je gewoon sneller alarmeren wanneer er detectie is in je wasplaats. Detectie dus op de kritische plaatsen (zekeringkast, wasplaats, verwarming, electrische toestellen, …) en melding op de plaats waar je bent (slaapkamer dus).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:1) In de keuken hang je ook geen rookmelder, maar een branddetector die werkt via IR hittedetectie.
Veruit de meeste overlijdens in een woningbrand zijn door rook en niet door hitte/verbranding. Een rookmelder zal eerder alarm slaan dan een hittedetector.
Ja, maar een rookmelder in de keuken slaat veel vals alarm, waardoor mensen snel geneigd zijn om deze te verwijderen of "de batterij eruit te halen".


Dit gezegd, hang ik rookmelders altijd op met metalen plaatjes uit den action; 1 metalen plaatje en eentje met een stukje magneet erop; makkelijk bij batterijen wisselen, of toestel vervangen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef: Tegen dat er ooit een rookmelder afgaat in je slaapkamer (vanwege bv. een brand in je wasplaats) is het toch hopeloos te laat ?
Ja dan wel. Maar dan moet je in elke ruimte zo'n duur exemplaar hangen en dat wordt snel onbetaalbaar. Hang dan in de gang een gekoppeld exemplaar en in je kamer een gewone losse melder... Best of both worlds :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is de vraag... hang je in iedere ruimte een detector of niet ?

Belangrijke plaatsen blijven voor mij de was/bergplaats, zekeringenkast en zolder waar de server staat.

Geen idee of het veel nut heeft in de keuken iets te plaatsen... als het daar fout gaat ben je er ook meestal zou ik denken ?
Abusimbal schreef:Heb een Netatmo thermostaat dus een Netatmo rookmelder zou ideaal zijn, enkel die kosten 100 euro
Toeval of niet... een mail ontvangen van ENGIE voor 20 euro korting op de Netatmo.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef:Dat is de vraag... hang je in iedere ruimte een detector of niet ?

Belangrijke plaatsen blijven voor mij de was/bergplaats, zekeringenkast en zolder waar de server staat.

Geen idee of het veel nut heeft in de keuken iets te plaatsen... als het daar fout gaat ben je er ook meestal zou ik denken ?

.
Vooral de plekken waar een risico is terwijl je het zelf niet zal merken. In de keuken heb je kans op vals alarm maar daar staan wel toestellen die ook 's nachts draaien. Slaapkamer idem, tenzij je daar niets van electrische apparaten hebt. je bent daar wel 's nachts maar je zal echt niet op tijd wakker worden als plots je gsm oplader begint te smeulen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, in iedere kamer staat er wel ergens een elektrisch toestel maar ik betwijfel of iedereen in iedere kamer een rookmelder aan zijn plafond gaat hangen (al is het maar om esthetische redenen).
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Tja, in iedere kamer staat er wel ergens een elektrisch toestel maar ik betwijfel of iedereen in iedere kamer een rookmelder aan zijn plafond gaat hangen (al is het maar om esthetische redenen).
Een per verdieping is toch voldoende?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wettelijk wel; maar of je daar van wakker wordt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen idee in wat voor villa jij woont maar één per verdieping lijkt me ruim voldoende (als je geen deuren sluit).

Ik zou bijvoorbeeld deze op het eerste verdiep gerust kunnen vervangen door deze in de traphal op het gelijkvloers (omdat er geen deuren worden gesloten tussen die plaats en waar ik lig te slapen).
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik hoor dat ook wel, met de deuren dicht denk ik zelfs nog en een verdieping lager hoor ik ook nog wel. Die dingen maken best een indringend geluid en 's nachts is het stil, dan klinkt dat nog luider.
r2504 schreef:Dat is de vraag... hang je in iedere ruimte een detector of niet ?

Belangrijke plaatsen blijven voor mij de was/bergplaats, zekeringenkast en zolder waar de server staat.

Geen idee of het veel nut heeft in de keuken iets te plaatsen... als het daar fout gaat ben je er ook meestal zou ik denken ?
Meestal ja, maar niet altijd. Mijn vrouw heeft wel eens gerechten die uren in de oven of op het vuur moeten en daar blijft ze echt geen uren bij staan. In mijn vorige woning hing er een in de gang naast de keuken en die ging regelmatig af.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef:Geen idee in wat voor villa jij woont maar één per verdieping lijkt me ruim voldoende (als je geen deuren sluit).

Ik zou bijvoorbeeld deze op het eerste verdiep gerust kunnen vervangen door deze in de traphal op het gelijkvloers (omdat er geen deuren worden gesloten tussen die plaats en waar ik lig te slapen).
Dus je bedoelt dat je op de eerste verdieping slaapt, en dat je enkel op het gelijkvloers een rookmelder zou hangen? Wat ga je doen als er op de eerste verdieping iets mis gaat? Denk je dat je die melder gehoord hebt voor je zelf door de rook gestikt bent?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, ik had het louter over het "horen van" de melder... niet over de mogelijke detectie punten (want dan komen we opnieuw bij de discussie dat je er in iedere kamer één moet hangen om dat uit te sluiten).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik maak gebruik van de Xiaomi rookmelders (Honeywell)
https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi- ... 4c4dw6RgIK

Dit in samenwerking met de Xiaomi Hub. Dus ik krijg ook meldingen op mijn smartphone bij lage batterij of bij alarm.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Tja, in iedere kamer staat er wel ergens een elektrisch toestel maar ik betwijfel of iedereen in iedere kamer een rookmelder aan zijn plafond gaat hangen (al is het maar om esthetische redenen).
Dat valt eigenlijk enorm mee. Heb een jaar of zo geleden ook in elke ruimte een gehangen, en dacht eerst ook dat dat lelijk ging zijn. Maar anderzijds, hoe vaak kijk je naar het plafond ? :) Nu die van mij (L'Alerteur) zien er eigenlijk wel best sleek uit (zijn deze: https://www.bol.com/nl/p/rookmelder-set ... 070333356/)
Hebben er hier in totaal 9 in gebruik en ook nog nooit een false positive gehad. Waren spotgoedkoop, €40 via 1DF. Was voor 4 duo-packs, maar ene was DOA. Kreeg toen prompt een ander duo-pack en had er zo 9 voor de prijs van 8 :).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”