Nederland legt vrije modem/router keuze vast.

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:vrije modem keuze is zowat hetzelfde als pleiten voor vrije keuze van de transformator in je wijk... totaal zinloos en compleet absurd
Manke vergelijking. Die modem staat in mijn living en zit in mijn stopcontact en verbruikt mijn stroom!
Als Telenet de modem in de paddestoelen op straat steekt, dan is dat probleem opgelost en zal deze discussie nooit meer gevoerd worden.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

o.a. @r2504 & anderen … sorry ik begrijp bv. het verband tussen een "Electrabel" (t.t.z. te vervangen door Fluvius) transformator en een modem (voor een residentiële klant) niet direct
in een in dit topic aangehaald Berec-document wordt enkel de actuele uiteenlopende status in de diverse landen opgemaakt (= niet direct een standpunt ingenomen) & op het ACM-besluit hieromtrent is het nog steeds wachten (in tegenstelling tot bv. Duitsland)

Om een land verhaal kort te maken... er is (mijns inziens)geen enkele reden voor de overheid om geen vrije modemkeuze toe te laten (en het gebrek eraan is stricto senso niet conform de Europese regelgeving "eindapparatuur"); kwestie van gewoon niet terug te verzeilen in bv. de vaste telefoontoestanden huurkosten van enige tijd terug
Eindapparatuur moet beantwoorden aan specifieke normen (vastgelegd op Europees niveau) en waaraan netwerken zoals deze van bv. Proximus en Telenet zich dienen te houden
De user-netwerk interface is het NetwerkTerminatiePunt (NTP) of NIU (Network Interface Unit) bv. NTP2007 bij Proximus

P.S.
Mijns inziens is het 220V/380V "NTP" tot nader order de "(analoge/slimme)meterkast" en is er in een GSM/smartphone ook "een interface/modem" geïntegreerd (qua telefonie/data), mobiele toestellen die bij telecomoperatoren en bij derden kunnen aangekocht worden
dus samengevat... aan elkeen zou mijns inziens de keuze moeten gelaten worden op Europees niveau goedgekeurde toestellen (ETSI, …) te kopen bij telecomoperatoren of derden (of indien gewenst te huren, maar de betrokkenen moeten achteraf niet komen klagen over "teveel/te lang/overdreven betaalde kosten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

M_016 schreef:o.a. @r2504 & anderen … sorry ik begrijp bv. het verband tussen een "Electrabel" (t.t.z. te vervangen door Fluvius) transformator en een modem (voor een residentiële klant) niet direct
Omdat een transformator ook maar het ene electrische signaal in het andere omzet... een "dom" toestel zodat het niet uitmaakt welke je kiest (tenzij je niet begrijpt dat een modem niets te zien heeft met een router/firewall maar ik heb de indruk dat dit er bij een aantal niet echt ingaat ?).
M_016 schreef:kwestie van gewoon niet terug te verzeilen in bv. de vaste telefoontoestanden huurkosten van enige tijd terug
Je bent wel echt naief als je denkt dat TN/Proximus plots goedkoper gaan worden als je je eigen modem hebt :roll:
M_016 schreef:aan elkeen zou mijns inziens de keuze moeten gelaten worden op Europees niveau goedgekeurde toestellen (ETSI, …) te kopen bij telecomoperatoren of derden (of indien gewenst te huren, maar de betrokkenen moeten achteraf niet komen klagen over "teveel/te lang/overdreven betaalde kosten
Ik zou me in die tekst kunnen vinden... dat je puur een modem (dus coax in, ethernet met WAN IP uit) elders zou moeten kunnen aanschaffen voor eventueel een reserve te hebben maar ik zou het alvast niet doen als particulier, het heeft namelijk totaal geen nut. Een vrije ROUTER keuze is trouwens een totaal andere discussie... 200% voor !
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@2504 ... een (vdsl/cable/lte…) modem is (mijns inziens) toch wel iets "complexer/intelligenter" dan een "gewone" transfo ; 't voornaamste is evenwel dat u zich achter het 3e punt kunt scharen (het 3e punt = voor elkeen wat wils);
P.S. "naïviteit" is mij vreemd (qua opvoeding, opleiding en ervaring … :nono:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:Je tekening is pure nonsens... de "modem" zijn de twee blokjes met een onderbroken lijn er rond (ie. DSL en kabel modem). De term "modem" op gans de tekening plaatsen is wederom absurd :bang:
r2504 schreef:
MaT schreef:(vaak het modem genoemd)
Inderdaad... door mensen die totaal niet weten waarover ze spreken. Ik hoop dat ik je daartoe niet moet rekenen al begin ik eraan te twijfelen als je dit ook nog gaat verdedigen :bang:
Ten eerste is het niet mijn tekening maar heb ik die gehaald uit het beleidsonderzoek van stratix. Ze hoort bij bovenstaande quote.
Ten tweede gaat het erom wat mensen dat 'apparaat' benoemen. Dat 'apparaat' word nu eenmaal modem genoemd of je het nu leuk vind of niet. Ook door ISP's trouwens:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... modem.html
https://www2.telenet.be/content/www-tel ... -vervangen
Telenet heeft het zelf over een 'wireless modem' Misschien weet telenet wel niet waarover ze spreken? :roll: :lol:

Stratix maakt dus gewoon correct de conclusie dat het apparaat dat de kabel/DSL modem, router, switch en draadloos toegangspunt bevat gekend staat als 'modem'. En verder maakt het niet uit wat er wel of niet in de 'modem' geïntegreerd zit. Ook in dit onderzoek komt naar boven dat de vrije modemkeuze wel degelijk voordelen heeft voor de consument.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Ten eerste is het niet mijn tekening maar heb ik die gehaald uit het beleidsonderzoek van stratix.
Dat zegt dus veel over het onderzoek als je nog niet weet waarover je praat.
MaT schreef:Ten tweede gaat het erom wat mensen dat 'apparaat' benoemen. Dat 'apparaat' word nu eenmaal modem genoemd of je het nu leuk vind of niet.
Veel domme mensen die fout zijn maakt het nog steeds niet juist !
MaT schreef:Telenet heeft het zelf over een 'wireless modem' Misschien weet telenet wel niet waarover ze spreken? :roll: :lol:
Duidelijk niet... vermoedelijk gemakzucht vanwege domme klanten.
MaT schreef:En verder maakt het niet uit wat er wel of niet in de 'modem' geïntegreerd zit. Ook in dit onderzoek komt naar boven dat de vrije modemkeuze wel degelijk voordelen heeft voor de consument.
Hoe kan een onderzoek nu conclusies trekken als men al start met de foutieve benaming van de dingen :bang:

Je noemt je laptop of desktop toch ook niet CPU omdat dit nu eenmaal een onderdeel ervan is :nono:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tjah, als je denkt dat het niet mag/kan doorgaan omwille van het gebruik van het woordje 'modem', het sta je vrij om contact op te nemen met stratix om ze erop te wijzen dat ze compleet verkeerd zitten.

Ondertussen lijkt er nog weinig in de weg te staan voor vrije modemkeuze. Enkel wat stevig lobbywerk lijkt de providers nog te kunnen redden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Die modem staat in mijn living en zit in mijn stopcontact en verbruikt mijn stroom!
Als Telenet de modem in de paddestoelen op straat steekt, dan is dat probleem opgelost en zal deze discussie nooit meer gevoerd worden.
Voila, zo simpel is het nu eenmaal.
Al wat bij mij in de pries steekt en mijn stroom verbruikt wens ik zelf te kiezen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dan wens je ook zelf je NIU te kiezen? (cf die pries)

Nu zou ik het wel leuk vinden als er idd vrije modemkeuze was, en NIU ook.
Dan kon ik altijd een reservestuk aan de kant leggen, want complexe technologie die faalt doet dat altijd aan de vooravond van een verlengd weekend ;-)

PS (Offtopic):
Weet iemand hoe je kan quoten tijdens een post edit?
Tis wel wreed ambetant om zo achteraf een quote in te voegen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

MaT schreef:Tjah, als je denkt dat het niet mag/kan doorgaan omwille van het gebruik van het woordje 'modem', het sta je vrij om contact op te nemen met stratix om ze erop te wijzen dat ze compleet verkeerd zitten.
Ze nemen dat woord in de mond omdat "in de volksmond" voor 99% van de mensen ze het verschil niet merken. Alsook is het niet helemaal onwaar ziende dat ze vaak ook die modules hebben natuurlijk. Al helemaal gezien de zever dat je bij veel providers moet doen om nog maar een legit "modem only" te krijgen.

Net alsdat je aan de gemiddelde persoon niet moet vragen wat er allemaal in je motorblok zit. Voor veel mensen is al hetgeen vooraan (of achteraan bij de "exotischere" modellen...) onder de "kap" zit de motor.

Maargoed, ze verduidelijken het zelf, al helemaal in de getoonde afbeelding. Maarjah, begrijpend/indenkend lezen is voor sommigen best moeilijk als ze rotsvast blijven in hun standpunt en geen nanometer willen vrijgeven.

Hier maken beide netwerkbeheerders zich schuldig aan eigenlijk. Telenet dat enkel hun brol wil en Proximus dat het bijzonder moeilijk en prijslijk maakt voor anderen om hun apperatuur whitelisted te krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

GuntherDW schreef:Ze nemen dat woord in de mond omdat "in de volksmond" voor 99% van de mensen ze het verschil niet merken.
Dat zegt dus genoeg... en straks gaat die 99% dingen aankopen waarvan ze niet weten wat ze doen met alle frustraties van dien.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Dat zegt dus genoeg... en straks gaat die 99% dingen aankopen waarvan ze niet weten wat ze doen met alle frustraties van dien.
Ik denk dat er weinig zal veranderen. Die 99% gaat gewoon verder de provider "modem" blijven gebruiken. Voor "gewone" klanten veranderd er dus niets, ze krijgen/huren hun "modem" van hun provider... done... maar zij die iets meer willen gaan dat kunnen.
Het enige belangrijke is dat de "modems" voldoen aan de "standaard". Kijk naar de Fritzboxen die (vooral bij EDPnet en Dommel) in gebruik zijn. Ze worden steevast na (dure?) testen goedgekeurd door Px maar worden in eerste instantie steeds op een repair profiel gezet, gewoon omdat het kan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Inderdaad, voor 99% gaat er niets veranderen, omdat hun dat niet interesseert of ze daar geen zin hebben om "aan te prutsen".
Het is gewoon goed voor de mensen die wel willen de optie te geven. Het is nu dus ook aangetoond dat er geen echt risico in zit.
Alleen maar beter voor ons natuurlijk... tenzij je graag shafted wil blijven door de 2 infra beheerders.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Ik denk dat er weinig zal veranderen. Die 99% gaat gewoon verder de provider "modem" blijven gebruiken.
Nochtans kan niemand hier een zinnig antwoord geven waarom hij zijn eigen "modem" (maar dan moet je natuurlijk eerst verstaan wat een '"modem" is) wil en toch staan ze erop te roepen ? Ik heb al genoeg mensen zien prutsen met bv. hun netwerk terwijl ze zelfs niet weten wat een subnet is :roll:
on4bam schreef:Het enige belangrijke is dat de "modems" voldoen aan de "standaard".
Je hebt standaarden en standaarden... denk maar aan DLNA bijvoorbeeld (wat meestal niet werkt).

De vraag is dus wie dit gaat valideren ?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:De vraag is dus wie dit gaat valideren ?
Als je ziet dat bv. Fritzboxen probleemloos wereldwijd gebruikt worden (al dan niet geleverd door de ISP) vrag ik mij af in hoeverre men moet valideren. Ik vraag mij af wat er zo speciaals is aan het Belgische netwerk om er van uit te gaan dat AVM modems (met ingebouwde router, ATA enz..) niet conform zouden zijn.
Ik snap wel dat ze niet op alles support kunnen geven maar dat kunnen ze oplossen door enkel support te geven op eigen geleverde modems. Dat staat volledig los van technische conformiteit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Nochtans kan niemand hier een zinnig antwoord geven waarom hij zijn eigen "modem" (maar dan moet je natuurlijk eerst verstaan wat een '"modem" is) wil en toch staan ze erop te roepen ?
Jawel, zelfs twee …

Het is niet omdat het voor jezelf niet belangrijk is dat het geen valabel argument is.

Alles in één bakje met de functionaliteiten die ik wil ipv aparte modem of modem/router van de provider en daarachter de rest.
Reservetoestel kopen is dan mogelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Alles in één bakje met de functionaliteiten die ik
Koop je een grote plastiek doos in de IKEA zou ik zeggen en stop daar alles in... dan heb je één bakje :roll:

Ik had het dus over een "zinnig" antwoord !
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

En zorgt die plastiek IKEA doos ervoor dat er minder energie verbuikt word? Of dat er minder plaats ingenomen word?

Kom zeg, doe niet onnozel met je plastiek doos. Van ons een 'zinnig' antwoord verwachten (waarin jij bepaald wat zinnig is en wat niet) en dan zelf met zo'n onzin antwoord afkomen.
Er zijn hier al tal van zinnige redenen gegeven waarom je dat zou willen. Kom jij maar eens met een zinnig reden waarom we dat niet zouden willen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als we het niet noodzakelijkerwijze over de chip hebben die de "modem" functionaliteit verzorgt, maar gewoon over het toestel dat iedereen gebruikt en dat de modem functie verzorgt,
ben ik toch blij met een Fritzbox en geen bbox, al was het al maar voor de eigen DNS en andere meuk die ik kan instellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:ben ik toch blij met een Fritzbox en geen bbox, al was het al maar voor de eigen DNS en andere meuk die ik kan instellen.
Maar dan heb je het ook totaal niet over het modem gedeelte... dat heeft hier namelijk totaal NIETS mee te maken.

Wat jij wil is een vrije keuze van router ! Weet waarover je praat is de eerste stap in een zinnige discussie.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

En als hij de routerfuncties van de fritzbox wil gebruiken zonder extra bakske dat stroom verbuikt, plaats inneemt, extra instellingen vereist en zonder waarschuwing kan stoppen met werken als proximus de bridgemodus uitschakelt... dan is er vrije modemkeuze nodig zodat de modem van de fritzbox kan werken op het proximus netwerk zonder belemmeringen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT hoe vaak ga je nu nog bewijzen hoe dom je bent ?

Bridgemodus heeft NIETS, NADA, NUL KOMMA NUL, … te maken met een "modem" :bang:

Een modem vereist trouwens geen specifieke instellingen... xDSL/DOCSIS signaal erin, ethernet eruit.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 wil niet dat we in de bbox3 de chip die het gedeelte "modem" doet, gaan vervangen, want dat is uiteindeljk de component die DSL/kabel naar ethernet omzet. Daar kan niemand op tegen zijn, toch.
Alle andere mensen willen gewoon zelf een toestel kunnen kiezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Daar kan niemand op tegen zijn, toch.
Doen jullie nu alsof je dom bent of ben je het ook echt... dit is gewoon een zinloze discussie :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is inderdaad een discussie die parallel gevoerd wordt.
r2504 wil enkel het recht op vrije modem verdedigen als het enkel over het toestel "modem" gaat.
In de realiteit zit in elk "bakske" niet enkel de modem, maar ook een switch, AP, router, ... Ergo: iedereen wil zelf zijn bakske kunnen kiezen.

Ik vraag me serieus af waarom je het trouwens over het "toestel" modem hebt en niet over de chip zelf, want het is toch in die chip dat het allemaal gebeurt, nee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:In de realiteit zit in elk "bakske" niet enkel de modem, maar ook een switch, AP, router, ...
De realiteit is dat ik hier een "TN modem only" heb waar netjes ethernet uitkomt en waar ik achter hang wat ik wil.
heist_175 schreef:Ergo: iedereen wil zelf zijn bakske kunnen kiezen.
Je bent hier niet de kleur van je behangpapier aan het kiezen... zinvolle en objectieve criteria graag.
heist_175 schreef:Ik vraag me serieus af waarom je het trouwens over het "toestel" modem hebt en niet over de chip zelf, want het is toch in die chip dat het allemaal gebeurt, nee?
Een chip alleen zonder rand electronica gaat niet veel doen vrees ik... ik zal dit maar catalogeren onder de noemer naïviteit (wat je in andere topics ook graag demonstreert).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alle gekheid op een stokje, hier wordt gewoon totaal naast de pot gedraaid.

Mensen die slechts 1 toestel in huis willen zijn *genoodzaakt* om een toestel te hebben waar de functies van modem, router, etc allemaal inzitten.
Als ze dan hun toestel met bepaalde router/ap functies willen, is het automatisch zo dat ze vrije modemkeuze moeten hebben, want "all-in-one" is echt wel "all-in-one", dus vrije keuze van 1 van de functies = vrije keuze van alle functies.

Mensen die liever aparte toestellen willen (ik bv), kunnen ook vrije toestelkeuze verkiezen, al is het maar om snel een reservetoestel te kunnen inzetten, of ns te testen met een ander toestel (belangrijk om te weten waar een eventueel issue zich voordoet).

En belangrijk: het is duidelijk dat men officieel de demarcation line (lijn tussen ISP en customer devices) plaatst achter de NIU/NTP.
Dat betekent dat achter die lijn de klant het recht moet hebben om zijn eigen keuzes te maken (ook al is die keuze in 90% van de gevallen "ja, isp, zet maar wat je wil").

Sorry, maar argumenten als "Bridgemodus heeft NIETS, NADA, NUL KOMMA NUL, … te maken met een 'modem' ", of "Een chip alleen zonder rand electronica gaat niet veel doen vrees ik" zijn gewoon absurd.
1) Als je verplicht bent een modem te nemen van de ISP, en die levert enkel een combi-model, dan riskeer je achter hun NAT te zitten, en zoals Orange bewezen heeft, is het niet omdat ze ooit een bridge modus aanboden dat ze dat blijven doen (geen kat toch die nog geloofd dat ze dat "aan het fixen zijn" ??).
(Ander vb: SFR in Frankrijk, die van de ene op de andere dag een software update pushten die bridge modus verwijderde en honderden kleine bedrijfjes lamlegde omdat hun config ineens niet meer correct was)
2) De chip referentie was toch zeer duidelijk een poging om duidelijk te maken dat men het over de modem "functie" heeft, niet over het "toestel" (om het gezeik ivm "jama tis gene modem tis ne router" te omzeilen.

Soit, het is simpel:
vrije *toestelkeuze* voor ALLE toestellen die in huis gezet worden, voor iedereen die dat wil.


Also:
r2504 schreef:De realiteit is dat ik hier een "TN modem only" heb waar netjes ethernet uitkomt en waar ik achter hang wat ik wil.
De realiteit is dat je die hebt omdat TN zo vriendelijk was om er eentje ter beschikking te stellen; bij Orange hebben ze die bv niet.
En zelfs bij TN is het van locatie tot locatie en jaar tot jaar afvragen of je nog eentje zou vastkrijgen, want ze doen er niet altijd even makkelijk over, die dingen zijn officieel enkel voor business klanten met fixed IP.

r2504 schreef:Je bent hier niet de kleur van je behangpapier aan het kiezen... zinvolle en objectieve criteria graag.
Er zijn nochtens genoeg installateurs die het tegenkomen hoor: "Jama, dá bakske gaat gij hier ni plaatsen he, die kleur past totaal ni bij de rest van de apparatuur/meubels."
Mogen mensen nog zelf kiezen welke criteria ze zinvol en relevant vinden? (ook al lijkt deze absurd)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:1) Als je verplicht bent een modem te nemen van de ISP, en die levert enkel een combi-model, dan riskeer je achter hun NAT te zitten, en zoals Orange bewezen heeft, is het niet omdat ze ooit een bridge modus aanboden dat ze dat blijven doen (geen kat toch die nog geloofd dat ze dat "aan het fixen zijn" ??).
Net daarom is het belangrijk dat de wetgeving zich focused op zinnige dingen... zoals het leveren van gestandaardiseerde interface met public IP in plaats van onzinnige dingen zoals het kunnen kiezen van welke modem(chip) je al of niet kan plaatsen.
ITnetadmin schreef:De realiteit is dat je die hebt omdat TN zo vriendelijk was om er eentje ter beschikking te stellen; bij Orange hebben ze die bv niet.
Daarom dat het belangrijk is daar de wetgeving op aan te passen.
ITnetadmin schreef:Mogen mensen nog zelf kiezen welke criteria ze zinvol en relevant vinden? (ook al lijkt deze absurd)
Ik mag mijn gasmeter, electriciteitsmeter, watermeter, … ook niet kiezen. Het is trouwens ook totaal niet relevant zolang het werkt (en ik de juiste rekening krijg).

In je auto kan je vandaag de dag zelfs niets meer kiezen welke radio je steekt... maar we willen wel de modem chip kunnen kiezen :bang:

Begrijp je nu echt niet dat dit totaal van de pot gerukt is ? Wat is het volgende... dat ik de kleur van de coax kan kiezen :bang:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Er is wel een klein verschil met de kleur van je coax kiezen en vrij modemkeuze he :roll: .
Zoals ook aangehaald moet je geluk hebben als je een modem only krijgt met een particulieren abbo. Alsnog is dat ding niet alleen een modem.

Die dingen hebben al meermaals aangetoond complete toolsets te hebben welke niet thuishoren op zo'n apparaat maar de ISP wel toegang tot heeft.
Telenet is met schaamrood op de wangen indertijd toen iemand die modems (al was het in zijn geval een HGW denk ik?) mbv een JTAG geroot had en gezien dat er dingen als tcpdump e.d. op stonden.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=42216

dingen als dat is goed voor problemen op te sporen, maar waarom zit dit op de modem waar enkel de ISP toegang tot heeft? Laat staan in de firmware build roulatie? Dit heeft verder rijkende implicaties.

EDIT: Is niet duidelijk of het via een JTAG of niet ging in de post. Maar daar gaat het ook niet over.

Grappig dat je daar ook al die dingen zat te downplayen alsof het allemaal zo erg wel niet was...
Tcpdump is niet deel van een default busybox toolset/"firmware" hoor, waar je dat vandaan haalt...
Daarbuiten is het iets wat je op development dozen wel zou kunnen verwachten, maar niet op firmwares die in the field worden gepushed.
Laatst gewijzigd door GuntherDW 21 feb 2019, 20:10, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

GuntherDW schreef:Er is wel een klein verschil met de kleur van je coax kiezen en vrij modemkeuze he :roll: .
Toch niet want beide doen niets ter zake… maar het blijft dus moeilijk om dat te snappen.
GuntherDW schreef:Zoals ook aangehaald moet je geluk hebben als je een modem only krijgt met een particulieren abbo.
Dat is een kwestie van wetgeving.
GuntherDW schreef:Die dingen hebben al meermaals aangetoond complete toolsets te hebben welke niet thuishoren op zo'n apparaat maar de ISP wel toegang tot heeft. Telenet is met schaamrood op de wangen indertijd toen iemand die modems (al was het in zijn geval een HGW denk ik?) mbv een JTAG geroot had en gezien dat er dingen als tcpdump e.d. op stonden.
Waarom blijft iedereen hier keihard bewijzen dat hij het verschil niet kent tussen een modem en een router :bang:
GuntherDW schreef:dingen als dat is goed voor problemen op te sporen, maar waarom zit dit op de modem waar enkel de ISP toegang tot heeft?
Ja, want als TN dat er niet op zet kan men niet zien wat er over je lijn gaat... je vergeet precies dat ze je provider zijn en VEEL eenvoudigere methodes hebben om alles van je te monitoren en loggen dan een tcpdump op je HGW :bang:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik weet goed genoeg wat een modem is tov "een router" hoor, om het in jouw woorden te zeggen is "je router" veel meer dan alleen maar iets wat L3 traffiek regelt. Maargoed.
Altijd leuk om argumenten zo proberen te nullify'en door te mierenneuken :beerchug: .

Er zijn inderdaad andere opties, maar het feit dat het erop staat is voor mij rede genoeg om de wenkbrauwen te fronsen... Dat je dat niet wil inzien baart me zorgen.
Ze kunnen hier meer mee dan alleen maar kijken wat er over de lijn gaat. Ze kunnen hiermee stukken van je interne netwerk afluisteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

GuntherDW schreef:Ik weet goed genoeg wat een modem is tov "een router" hoor
En toch schrijf je dingen die totaal op niets slaan :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Koop je een grote plastiek doos in de IKEA zou ik zeggen en stop daar alles in... dan heb je één bakje :roll:

Ik had het dus over een "zinnig" antwoord !
En dit gebrabbel van jouw is dan wel een zinnig antwoord of wat ? :roll: :roll:
Altijd leuk als ze de objectieve argumenten die je aanhaalt totaal niet kunnen weerleggen en dan maar wat onzin posten :lol:

Trouwens in de ikea hebben ze geen plastieken dozen met de tekst "MODEM" er op :angel:

Gelukkig mag ik van mijn provider de modem zelf kiezen.
Wat een goed gevoel!!!
En de kleur contrasteert zo mooi met mijn muur :angel:
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”