Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het klopt wel dat hij zegt dat vloerverwarming 24/24 aan staat, dat is logisch want je hebt meer verlies door de traagheid dan het gewoon aan te laten staan. Ik heb nu ook vloerverwarming en deze staat inderdaad 24/24 op MAAR... ik verbruik minder dan in mijn vorig huis dat ook maar 9 jaar oud was en al serieus geïsoleerd was. Mijn factuur voor verwarming is lager en ik hoef niets te regelen. Voor vakanties kan je automatisch een ander programma instellen zodat je dan maar 15° max haalt. 1 dag voor terugkomst laat je het programma veranderen naar de gewone stand en je komt thuis in een aangenaam warm huis.

Dat men 22° stookt kan voor sommigen zo zijn maar hier staat de verwarming tussen 19° en 20° Er zijn altijd koukleumen maar wij vinden dat zeker niet te fris. Boven staat de verwarming zelfs bijna nooit aan, de kamers gaan zeer zelden onder 15°, dat is goed om te slapen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Over vloerverwarming heb ik een vraagje: verwarmen jullie met een elektrische weerstand onder de vloer of jaag je heet water door leidingen onder de vloer?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Water, maar dat is niet heet, max een 30°C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Vloerverwarming of niet, de observatie van heist is erg intelligent want die heeft alles te maken met de aard van het beestje! Of denk je dat wij rationele wezens zijn?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boonpwnz schreef:Je bent bezig over stoken en opeens zou iedereen vloerverwarming in huis hebben? :roll:
Vloerverwarming werkt toch niet op dromen, maar toch ook gewoon op gas of mazout verstoken of op een warmtepomp?
Of dacht je bij stoken enkel aan "hout stoken" :)?
heist_175 schreef:In mijn omgeving zie ik dat hoe energie-efficiënter het huis, hoe relatief meer verbruik. Mensen stoken geen 20° meer, maar wel 22° of 24°, de meerkost is toch beperkt. Mensen stoken niet meer enkel wanneer ze thuis zijn, maar 24/7. De investeringen in energiezuinigheid leveren dan (financieel en qua energieverbruik) nauwelijks iets op.
Hoe energie-efficiënter het huis, hoe hoger de gewenste temperatuur.
Een heel laag EPC resulteert dus niet altijd in een heel lage factuur. Architecturaal zijn heel veel huizen niet zuinig gemaakt: 1 grote ruimte van beneden tot boven, wat resulteert in een huis dat overal (living, slaapkamer, toilet, ...) 22° is. Een oudere woning bakende kamers af met muren en deuren en kon zo de temperatuur differentiëren tussen een slaapkamer (alles boven het vriespunt is voldoende) en een living/keuken en een badkamer.
Een oudere woning wordt heel vaak met radiatoren verwarmd, die kan je een tijdschema opleggen (thuis, gaan werken, nacht), terwijl nieuwbouw vaak met vloerverwarming is, die weliswaar op lage temperatuur werkt (efficiënte modulatie), maar wel 24/7 draait.
Het resultaat is dat de energiefactuur van een woning die opgeleverd is in 2018 niet noodzakelijk zo sterk hoeft te verschillen van een veel oudere woning als dat het verschil in EPC suggereert.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Meeste huizen hun probleem is nu eerder te warm dan te koud. In de zomer staat de verwarming niet aan en dat kan soms tot en met november afhankelijk van het weer. Eens het huis opgewarmd is, koelt dat maar langzaam af. Is ook een gesloten bebouwing dus de buren zijn een extra isolatielaag :) De zuidelijke ligging doet de zon ook serieus voelen. Deze zomer ga ik een zeil installeren om de zon van het grote raam te weren want met die hete zomers kan het +26° worden binnen.

De ventilatie kan ook tijdens de nachten dienen als kleine afkoeler maar eens het te warm is buiten helpt ook dat niet meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Of dacht je bij stoken enkel aan "hout stoken" :)?
Net terug van een weekje skiverlof in Italië... daar stookte men primair met hout.

Trouwens vandaag de "zwarte" sneeuw gezien in Rusland... daar heeft men primair steenkoolcentrales.

Ik vrees dat er velen lachen met onze klimaatbrossers :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef: Net terug van een weekje skiverlof in Italië... daar stookte men primair met hout.
Toch een lekker vervuilend vliegtuig genomen mag ik hopen? :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is niet ideaal voor wintervakantie... is dan maar een stinkende bus geworden :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Misschien moet ik eens een poll starten, maar hoe kunnen Duitse cijfers voor ons land gelden? Ik wil nu niet stoken (heb je hem :) ) maar ik ken niet veel mensen in mijn persoonlijke kring die vloerverwarming hebben. Mijn huis is ook maar 10 jaar oud maar heeft ook geen vloerverwarming. Omdat bij ons de factor prijs een grote rol speelde... Achteraf gezien "fout" maar op de moment zelf moet je het wel kunnen betalen natuurlijk. Het werd toen door onze aannemer eigenlijk zelfs afgeraden. Kan zijn dat er in Duitsland veel meer mensen vloerverwarming hebben dan in België natuurlijk, dus cijfermateriaal zal wel niet zo evident zijn om te kunnen staven naar Belgische normen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:
boulder schreef:Absoluut onwaar.
Het is zeker niet zo dat de meerderheid van de bedrijven dit toelaten, laat staan voor de meerderheid van de functies.
Er stond al in mijn antwoord dat telewerk niet voor elke job kan.
Maar telewerken is GEEN recht.
Het is niet omdat het technisch mogelijk is dat je iets van thuis uit doet, dat je baas verplicht is om dat toe te laten.
Dat is naast de vele jobs die gewoon technisch niet mogelijk zijn om van thuis uit te doen, zoals een metser geen muren vanop afstand kan metsen.

Dus enerzijds ga je mensen extra belasten per kilometer onder het motto "de vervuiler betaalt", hen verwijtende dat ze niet aan telewerk doen, maar tegelijk is er geen enkele verplichting van de werkgever om hen dat ook toe te staan....
Dizzy schreef:Nergens beweer ik dat dit DE oplossing is voor milieu/klimaat maar het is een kleine verbetering en ook aangenaam voor de combinatie werk/gezin.


Waarop baseer je dat laatste?
Ik kan u wel cijfers opdissen die zeggen dat 6 op 10 thuiswerkers meer sociaal contact wil. (http://www.werken20.nl/nieuws-over-nieu ... -collegas/)
Hetgeen ik dus zei van dat het tot sociaal isolement leidt, klopt dus gewoon bij navraag.
Ik snap ook niet hoe jij vrienden als oplossing ziet.
Die vrienden komen toch langs na de werkuren?
Dus blijf je toch 8 uur daar alleen aan je bureautje zitten?
Of nodig jij allerlei vrienden en buren uit tijdens je "werkuren"?

Werk/gezin lijkt mij nog meer in gevaar te komen, omdat de grens tussen werkuren en privé uren makkelijk kan vervagen.
Anders is het duidelijk, "sorry ik ben nu niet op mijn werk.".
Dat is minder evident als je thuis bent.
Dizzy schreef:De milieunormen zijn al ouder dan dat. Ze waren er ook toen ik mijn eerste huis gezet heb. Na 9 jaar verkocht aan prijs x 2. Waarom? Goede ligging (OV, winkels, scholen,...), goed onderhouden (9 jaar oud), instapklaar, aangelegde tuin (zuidgericht). Zelf verkocht zonder immo op 1 week, kon maw nog meer krijgen als ik echt gepusht had.
De milieunormen evolueren wel degelijk.
Het energieprestatiecertificaat bestaat nu 11 jaar.
En dat effect van prijzen die verdubbelen is absoluut geen garantie.
Het heeft geen zin om één perfect voorbeeld eruit te lichten en dan te doen alsof dat de norm is.
Dizzy schreef:Anderzijds is het logisch dat huizen die niet goed mee zijn minder waard zijn. De huizen zijn in België meestal veel te duur. Mensen denken dat ze een huis heel hun leven kunnen uitleven en dan nog eens goed cashen als ze de ondertussen totaal verouderde woning verkopen. De koper moet dan alle kosten doen en die trekt dat af van wat de koper wil krijgen.
Tiens, daarnet was het nog het verhaal dat ze op 9 jaar tijd verdubbelden, nu zijn ze plots niets meer waard...
Dizzy schreef:Rekeningrijden komt er 100% zei een Be(n)kende NVA-er onlangs, vermits andere partijen ook voor zijn ben je dus gezien. Uw stem in de vuilbak kieperen gaat daar niets aan veranderen, integendeel. We zitten met een miljardenput en die zal gevuld moeten worden. Ik ben wel voorstander dat mensen die voor hun werk absoluut op de baan moeten een tegemoetkoming krijgen als ze dat met hun eigen wagen doen. Anderzijds zullen zij ook genieten van minder wagens door het afradend effect.
Dan zie ik maar alleen nog de mogelijkheid om Vlaams Belang te stemmen.
Spijtig, maar ik ga niet stemmen op een partij die mij zo zwaar wil belasten, dus quasi alle partijen vallen af als mogelijkheid.
Slafes schreef:Blijkt toch een beetje van de pot gerukt te zijn volgens een andere expert...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/17 ... en-vliegt/
Het regent weer experts.
Nochtans, die drawdown index waarnaar Geert Noels verwijst bestaat wel degelijk (https://www.drawdown.org/solutions-summary-by-rank), en koelkasten en airco's staan wel degelijk op 1 in die index, men legt ook van elke maatregel uit waarom die belangrijk is.
Ik heb de indruk dat het echter vaak een puur ideologische strijd is, wat men als zijn favoriete ecologische of klimaatvijand beschouwt.
Misschien omdat de ene beseft dat hij best wel veel het vliegtuig neemt, en dus liever op koelkasten bespaart.
De andere omdat hij zelden het vliegtuig neemt, en dus liever dat als het grote actiepunt ziet.

Nu, ik blijf de vraag stellen: kunnen jullie voorstellen dat we gewoon stoppen met eens naar Latijns-Amerika gaan, nooit meer de VS bezoeken, dat we in de toekomst alleen nog maar naar de zee rijden?
Andere vervoersmiddelen zullen in elk geval evenveel of nog meer vervuilen als we naar iets verder gelegen plaatsen reizen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:ik blijf de vraag stellen: kunnen jullie voorstellen dat we gewoon stoppen met eens naar Latijns-Amerika gaan, nooit meer de VS bezoeken, dat we in de toekomst alleen nog maar naar de zee rijden?
Andere vervoersmiddelen zullen in elk geval evenveel of nog meer vervuilen als we naar iets verder gelegen plaatsen reizen.
Of iedereen naar de zee moet, is een andere discussie,
maar ja ik kan me perfect voorstellen dat we niet meer - of veel minder - vliegen naar far-away places.
Hoe gingen uw ouders op reis? Uw grootouders? 2 keer per jaar een shortski naar de Alpen, in de paasvakantie naar het zuiden en in de grote vakantie naar ZAmerika?
Ach kom :).

Ik las dat Geert Noels beweerde dat een CO2 taks op vliegtuigen tickets maar €15 duurder zou maken?
Bij benzine is 60% BTW en accijnzen. Laten we die - in het kader van eerlijkere belastingen - eerst toepassen en pas nadien spreken over een eventuele CO2 taks. Ik betwijfel of we dan bij €15 per ticket zouden komen. Iedereen is toch voor een eerlijk speelveld, en dus tegen subsidies? Waarom betaalt Flixbus wél accijnzen en BTW op hun brandstof en TUI niet? En duurdere tickets leiden vanzelf tot minder vliegen.
Slafes schreef:Misschien moet ik eens een poll starten, maar hoe kunnen Duitse cijfers voor ons land gelden? Ik wil nu niet stoken (heb je hem :) ) maar ik ken niet veel mensen in mijn persoonlijke kring die vloerverwarming hebben. Mijn huis is ook maar 10 jaar oud maar heeft ook geen vloerverwarming. Omdat bij ons de factor prijs een grote rol speelde... Achteraf gezien "fout" maar op de moment zelf moet je het wel kunnen betalen natuurlijk. Het werd toen door onze aannemer eigenlijk zelfs afgeraden. Kan zijn dat er in Duitsland veel meer mensen vloerverwarming hebben dan in België natuurlijk, dus cijfermateriaal zal wel niet zo evident zijn om te kunnen staven naar Belgische normen.
Alle nieuwbouw en grondige renovatie die ik ken, verwarmt met gas én met vloerverwarming.
Gas: veel goedkoper dan warmtepomp - zowel in verbruik (in €) als in installatie, tenzij je open staat voor de meerkost om een lager E-peil te halen, waardoor warmtepomp wél interessant wordt
Vloerverwarming: zuiniger dan radiatoren wegens lage temperatuur, maar dat moet wel (+/-) 24/7 draaien.

Ik zie niet waarom de NL en DE cijfers niet voor ons land zouden gelden. Het gaat om de correlatie tussen EPC (of iets soortgelijks) en het werkelijke verbruik, of beter het ontbreken van een rechtlijnige correlatie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nu wordt er misschien wel nog aardgas geïnstalleerd bij nieuwbouw maar dat wordt stilaan afgebouwd. En omdat heist toch zo graag naar het buitenland (met name Nederland) verwijst, zal hij ongetwijfeld weten dat er in Nederland geen aardgas meer voorzien wordt bij nieuwbouw. En over afzienbare tijd gaat ook de aardgaskraan vanuit NL naar België dicht. En dan kan iedereen die verwarmt met aardgas overschakelen van hoog-kalorisch gas naar laag-kalorisch. Met wat geluk kan de bestaande installatie omgebouwd worden of kan ze standaard het ander gas aan. Indien geen geluk kan je zorgen voor een volledig nieuwe installatie op laag-kalorisch aardgas.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In nieuwbouwwijken wordt geen gasleiding meer gelegd, wat maakt dat je er ook niet meer op gas kan stoken. In bestaande straten mag nieuwbouw nog wel op gas aangesloten worden.

In NL gaan ze inderdaad de gaskraan toedraaien, wat maakt dat in de regio's in België waar ze stoken met laag-calorisch gas, ze moeten omschakelen naar hoog-calorisch.
https://www.gasverandert.be/nl
Afbeelding
Toestellen die dateren van en na 1978 zijn over het algemeen compatibel met rijk gas, maar moeten mogelijk aangepast worden om goed en veilig te blijven werken.
Toestellen van voor 1978 zijn doorgaans niet compatibel en zullen wellicht moeten vervangen worden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier, voor iedereen die als tegenargument zit op te werpen dat de overheid het allemaal niet kan sturen, en dat het allemaal aan ons eigen ligt ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/18 ... offen.app/

Dat is nu toch een no-brainer ... Kom met een plan dat over een periode zodat iedereen de tijd krijgt om zich aan te passen een verschuiving van deze subsidies naar meer milieu-vriendelijke acties gaat. Sim-pel!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb een huis van 1965,half open bebouwing,heb via een aannemer in de bouw mij laten informeren over het isoleren van de muren,meer bepaald de muren die vrijstaan,dus niet waar de woningen aan elkaar staan.Men heeft mij dat ten zeerste afgeraden,omdat die woningen daar minder geschikt voor zouden zijn,(vooral schimmel).

Andere maatregelen,isoleren van zolder,energy sparend glas e.d. zijn wel aan te raden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

boulder schreef:Maar telewerken is GEEN recht. Het is niet omdat het technisch mogelijk is dat je iets van thuis uit doet, dat je baas verplicht is om dat toe te laten. Dat is naast de vele jobs die gewoon technisch niet mogelijk zijn om van thuis uit te doen, zoals een metser geen muren vanop afstand kan metsen.

Dus enerzijds ga je mensen extra belasten per kilometer onder het motto "de vervuiler betaalt", hen verwijtende dat ze niet aan telewerk doen, maar tegelijk is er geen enkele verplichting van de werkgever om hen dat ook toe te staan....


Er stond al in mijn antwoord dat telewerk niet voor elke job kan (herhaling vorige post) :roll:

Nergens beweer ik dat het een recht is, wel heb ik gewezen dat de WG er eerst ook niet zo happig op was maar serieus bijgedraaid is. Het wordt nu zelfs voorgesteld bij stakingen.

Ik verwijt niemand om geen telewerk te willen doen, wel wijs ik erop dat telewerkers extra ruimte maken op de baan voor zij die dat niet kunnen/willen/mogen.

Wie meer sociaal contact wil kan toch gewoon zijn telewerk annuleren vermits het vrijwillig is maar blijkbaar wegen de andere voordelen toch op tegen dit nadeel voor sommigen :lol:

Vrienden komen niet over de vloer tijdens telewerk maar soms wel iemand die een klus moet komen doen en ik zie mijn buren meer, sommigen zijn gepensioneerd, anderen werken niet full-time. Het praatje aan de koffiemachine is er dan eentje over de haag :)

Trouwens dat het goed is voor combinatie werk/gezin staat... in het artikel dat jij als voorbeeld aanhaalde :lol:

Er is inderdaad een vorm van discipline voor nodig en wat uitrusting. Ik werk in een eigen bureau en ben alleen thuis. Ik hou de scheiding zelf goed in stand. Voor de rest is het vooral een kwestie van organisatie. Plan werk dat je beter thuis kan doen op die dag en regel je vergaderingen op de andere dagen.

Bij ons mag je geen telewerk doen om oa op de kinderen te passen. Zeker in het begin werd er erg gekeken naar de prestatie maar deze bleken eerder positief dan negatief te worden beïnvloed. Men kan geconcentreerd doorwerken zonder storing en men kan bepaalde privézaken regelen in de gewonnen tijd waardoor mensen minder gestressed zijn. Ik voel dat fysiek gewoon en ben frisser door meer slaap en minder reistijd.

Nergens beweer ik dat normen niet evolueren of dat mijn geval voor alle gevallen opgaat. Ik heb wel degelijk gewezen naar oa goede ligging en neen, heel België heeft niet dezelfde ligging.

Waarom krijg ik zo vaak de indruk dat je amper leest wat ik schrijf om er dan naast de kwestie op te reageren? Soms heb ik de indruk dat je gewoon een reply afgaat en op ALLES reageert en vooral ALLES probeert te ontkrachten, soms zelfs de dingen waar we het over eens zijn :bang:

Ik spreek over huizen die niet goed mee zijn en jij begint met te insinueren dat voor mij alle huizen niet meer mee zijn en niets meer waard zouden zijn :nono: Wil je een serieuse discussie, blijf dan een minimum eerlijk in uw argumentatie.

Veel plezier bij Vlaams Belang, zij zijn de beste op gebied van inzameling en recyclage van weggegooide stemmen, rekeningrijden zal er toch komen :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:maar ja ik kan me perfect voorstellen dat we niet meer - of veel minder - vliegen naar far-away places.
Hoe gingen uw ouders op reis? Uw grootouders? 2 keer per jaar een shortski naar de Alpen, in de paasvakantie naar het zuiden en in de grote vakantie naar ZAmerika?
Ach kom :).
Dus uw antwoord is: laat ons doen zoals 100 jaar geleden?
Je laat de Amish er nog modern uitzien :roll:
heist_175 schreef:Waarom betaalt Flixbus wél accijnzen en BTW op hun brandstof en TUI niet? En duurdere tickets leiden vanzelf tot minder vliegen.
Ga je dan staan juichen als luchtvaartmaatschappijen volk afdanken of gewoon de boeken sluiten?
Dizzy schreef:Er stond al in mijn antwoord dat telewerk niet voor elke job kan (herhaling vorige post)
Wat de illusie creëert dat het aan de jobinhoud ligt, maar daar heeft het niets mee te maken.
Als de baas niet mee wil is dat helemaal geen mogelijkheid.
En dus is het geen vrije keuze zoals jij beweert.
Dizzy schreef:Nergens beweer ik dat het een recht is, wel heb ik gewezen dat de WG er eerst ook niet zo happig op was maar serieus bijgedraaid is. Het wordt nu zelfs voorgesteld bij stakingen.
Ja, als het alternatief nog slechter is mag het wel eens een keertje.
Hier ook geen problemen als het hevig gesneeuwd heeft, maar anders niet, tenzij voor bepaalde functies, in combinatie met bepaalde seniority levels.
Dizzy schreef:Wie meer sociaal contact wil kan toch gewoon zijn telewerk annuleren vermits het vrijwillig is maar blijkbaar wegen de andere voordelen toch op tegen dit nadeel voor sommigen :lol:
Maar jij zegt toch dat daar geen probleem is, terwijl 6 op 10 in een onderzoek aangeeft dat ze sociale contacten missen...
Dizzy schreef:Vrienden komen niet over de vloer tijdens telewerk maar soms wel iemand die een klus moet komen doen en ik zie mijn buren meer, sommigen zijn gepensioneerd, anderen werken niet full-time. Het praatje aan de koffiemachine is er dan eentje over de haag :)
Ik vraag mij af of het dan wel telewerk is, en niet gewoon thuis zijn.
Ik zou niet willen dat mijn bejaarde buren eventjes een praatje komen maken tijdens mijn werkuren.
Met een collega is dat anders, hij heeft ook zijn werk, dus die zal u niet te lang bezighouden.
Dizzy schreef:Er is inderdaad een vorm van discipline voor nodig en wat uitrusting. Ik werk in een eigen bureau en ben alleen thuis. Ik hou de scheiding zelf goed in stand. Voor de rest is het vooral een kwestie van organisatie. Plan werk dat je beter thuis kan doen op die dag en regel je vergaderingen op de andere dagen.
Ok, dan wordt je vrouw of partner wel gestraft omdat ze uit werken gaat, maar dat vindt jij dan wel eerlijk, zeker?
Met organisatie heeft het niets te maken.
8 uur op je eentje bezig zijn is asociaal.
Dizzy schreef:Bij ons mag je geen telewerk doen om oa op de kinderen te passen.
Lijkt mij dan ook een contradictie.
Werk doen voor het werk "om op de kinderen te passen."
Voor hetzelfde geld ben je meer met de kinderen dan met je werk bezig.
Dizzy schreef:Zeker in het begin werd er erg gekeken naar de prestatie maar deze bleken eerder positief dan negatief te worden beïnvloed. Men kan geconcentreerd doorwerken zonder storing en men kan bepaalde privézaken regelen in de gewonnen tijd waardoor mensen minder gestressed zijn. Ik voel dat fysiek gewoon en ben frisser door meer slaap en minder reistijd.
Lijkt mij niet, want dan weten de buren dat je thuis bent (de mijne zijn ook bejaard) en gaan gauwer aanbellen, "want je bent toch thuis".
Dizzy schreef:Nergens beweer ik dat normen niet evolueren of dat mijn geval voor alle gevallen opgaat. Ik heb wel degelijk gewezen naar oa goede ligging en neen, heel België heeft niet dezelfde ligging.
Men stemt beleid niet af op één gunstig voorbeeld.
Je voorbeeld is trouwens totaal op geen antwoord op wat ik aanhaalde: namelijk dat je vandaag zwaar kunt investeren in je woning in zonnepanelen, zonneboilers, etc. en dan een paar maanden later van werk moeten veranderen (ontslagen, bedrijf dat sluit, etc.).
Dan zit je met een torenhoge factuur die je nog jaren moet afbetalen, of gewoon terugverdienen.
Je kunt dus niet verhuizen, maar je wordt wel gestraft omdat je dan verder van je nieuwe werk woont.
Jouw voorbeeld gaat daarentegen over 9 jaar op hetzelfde adres wonen.
Bovendien klopt er nog iets niet in je redenering.
Jij doet alsof je winst boekt omdat je je woning voor het dubbele verkocht hebt, als je hem aangekocht had.
Maar de dag dat jij je woning verkoopt, moet je wel een andere woning kopen, of je staat op straat.
De prijzen van die andere woningen zijn net zo goed gestegen, dus je winst wordt direct geneutraliseerd.
Je zou maar echt winst maken, van zodra je over 2 woningen beschikt.
Dizzy schreef:Waarom krijg ik zo vaak de indruk dat je amper leest wat ik schrijf om er dan naast de kwestie op te reageren? Soms heb ik de indruk dat je gewoon een reply afgaat en op ALLES reageert en vooral ALLES probeert te ontkrachten, soms zelfs de dingen waar we het over eens zijn
Het is precies van jou dat ik die indruk krijg.
Mijn voorbeeld ging over iemand die zware kosten in functie van het milieu doet, en kort daarna van job verandert.
Daarop is jouw antwoord dan een voorbeeld van iemand die 9 jaar op dezelfde plaats woont.
Dat bewijst dus totaal niets, en is helemaal geen antwoord op wat ik schreef.
Dizzy schreef:Wil je een serieuse discussie, blijf dan een minimum eerlijk in uw argumentatie.
Als er nu een iemand is die argumenteert, zal ik het wel zijn.
Een ander verwijten dat hij niet eerlijk is, is ook een korte weg naar ruzie.
Laatst gewijzigd door boulder 19 feb 2019, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

@Boulder: het moge ondertussen overduidelijk zijn dat al die klimaatroepers langs de zijlijn langs geen kanten beseffen wat de gevolgen zijn van hun hysterische tirades.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jack Daniels schreef:@Boulder: het moge ondertussen overduidelijk zijn dat al die klimaatroepers langs de zijlijn langs geen kanten beseffen wat de gevolgen zijn van hun hysterische tirades.
Inderdaad, het zijn roepers en hysterici.
"We moeten allemaal minder vliegen".
Hoera voor een nieuw Sabena?
Over de keerzijde van de medaille hoor je ze nooit...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Jobs is een gevolg van iets, geen doel op zich...
Doe anders de koolmijnen in België ook weer open.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

selder schreef:Sim-pel!
Oneindige werkloosheidsuitkeringen schrappen aangezien er 1000den openstaande vacatures zijn is ook Sim-pel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Of iedereen naar de zee moet, is een andere discussie,
maar ja ik kan me perfect voorstellen dat we niet meer - of veel minder - vliegen naar far-away places.
Hoe gingen uw ouders op reis? Uw grootouders? 2 keer per jaar een shortski naar de Alpen, in de paasvakantie naar het zuiden en in de grote vakantie naar ZAmerika?
Ach kom :).
Mooie boodschap die je mag verkondigen... mensen werken hard, zelfs met twee en dan ga je doodleuk vertellen dat ze er niet meer van mogen genieten (en dat hun centen voortaan naar het milieu gaan aan extra taksen en enorme investeringen in hun huis).

En inderdaad... vroeger was er dat allemaal niet maar we kunnen de klok nu eenmaal niet terugdraaien... gans onze maatschappij is er gewoon niet op voorzien. Trouwens zolang we dit niet globaal doen en er in Rusland zwarte sneeuw uit de lucht valt is het allemaal enorm hypocriet... CO2 stopt niet aan landsgrenzen.
heist_175 schreef:Ik las dat Geert Noels beweerde dat een CO2 taks op vliegtuigen tickets maar €15 duurder zou maken?
Dit vind ik altijd leuke statements... het milieu gaat namelijk niet beter worden van die 15 euro (of welk bedrag dan ook tenzij het zo groot is dat je er een klasse systeem van gaat maken, mooie boodschap voor Groen om te brengen) :bang:

Ik kijk nog altijd uit naar de financiële impact van dit alles... en daar zwijgt Groen bewust over omdat ze weten dat het totaal niet betaalbaar/aanvaardbaar/sociaal is. Ik hoorde trouwens onlangs iets over een studie uit Nederland waar men over vele (dacht zelfs honderden) miljarden sprak om de CO2 uitstoot met minder dan 1% te doen dalen al kan ik ze niet meteen vinden.
ddd schreef:Doe anders de koolmijnen in België ook weer open.
Waarom denk je dat men dit in de US, Polen, Duitsland, Rusland, … en vele landen doet.

Gaan betogen voor het milieu kan dan nog sympathiek zijn... zeggen dat daarmee veel laaggeschoolden hun job zullen verliezen is iets anders !
Selder schreef:Sim-pel!
Zoals een terrorist die mensen afslacht zijn dubbele nationaliteit afnemen ? Zelfs dat lukt nog niet eens in dit apeland !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Altijd fun gegarandeerd hier op UB. Aan de ene kant van het spectrum boulder, r2504, Dirk-Jan, ikzelf. Aan de andere kant... euh... zowat het volledige UB korps (een uitzondering niet te na gesproken). Geeft altijd vuurwerk in discussies. Nice.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jack Daniels schreef:Altijd fun gegarandeerd hier op UB. Aan de ene kant van het spectrum boulder, r2504, Dirk-Jan, ikzelf. Aan de andere kant... euh... zowat het volledige UB korps (een uitzondering niet te na gesproken). Geeft altijd vuurwerk in discussies. Nice.
Waarbij ik toch vind dat het 'sceptische kamp' veel beter argumenteert, terwijl het aan de andere kant vooral doemdenken en bangmakerij is, en veel "ietsisme" (we moeten iets) doen).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vreemd dat mensen die conservatiever zijn ineens tegen een terugkeer naar betere/gezondere praktijken zijn. :lol:

Vreemd dat mensen die klagen over bangmakerij beginnen met voorstellingen als "100 jaar terug" en de Amish en spreken over massale ontslagen, allemaal heel geruststellend bedoeld uiteraard :lol:

Vreemd dat men tegen telewerk is omdat het niet eerlijk zou zijn voor zij die het niet kunnen/mogen maar wel voor salaris/bedrijfswagens zijn, die toch ook niet iedereen krijgt. :lol:

Vreemd dat men een studie uit Australië aanhaalt om een nadeel van telewerk bij sommigen te duiden... die komt van een website over het nieuwe werken. :roll:

Vreemd ook dat uit die studie blijkt dat de telewerkers dat nadeel zodanig inschatten dat ze toch vooral blijven telewerken. :lol:

Vreemd dat de tegenstander van telewerk zijn WG het enkel toestaat aan senior levels, mensen die minder last hebben van eenzaamheid waarschijnlijk of waarom vertrouwt de werkgever de tegenstander van telewerk eigenlijk niet voldoende om hem eerlijk te behandelen?

Vreemd dat de tegenstander iets wil voor anderen omdat dat eerlijker zou zijn terwijl hij tegelijk van mening is dat het niet goed is :lol:

Vreemd dat de tegenstander direct denkt dat een telewerker die even een praatje maakt met zijn buren voor de rest al snel beschuldigd wordt om gewoon thuis te zijn. Alsof de WG en zijn baas niet snel door zou hebben dat het werk niet gebeurt. De WG is steeds meer voorstander geworden net door de positieve effecten. Vandaag trouwens vernomen dat 2 dagen telewerk nu voor iedereen kan die al 1 dag deed en dat 3e dag in test gaat voor een aantal functies (niet enkel senior). De baas is er duidelijk geruster in dan de tegenstander maar de tegenstander zal het ongetwijfeld wel beter weten dan de baas :lol:

Vreemd dat men tijdverlet op het werk als minder problematisch opmerkt terwijl het aantal verhoudingen op het werk redelijk hoog liggen, om van de rest te zwijgen. Kortom, sommige mensen zullen altijd wel iets vinden om te luieren maar deze mensen zullen ook altijd tegen de lamp lopen omdat ze te weinig resultaten leveren. Misschien ziet de baas af en toe wel eens iets door de vingers voor zij die gewoon goed hun werk doen en staat hij hen daarom telewerk toe.

Vreemd dat de partner gestraft zou worden omdat men mag telewerken. Met de logica van de tegenstander zou de partner net gered worden van een eenzaamheid :lol: Persoonlijk is de partner zelf een telewerkster en ze is meer dan happy dat ik het mag. De gewonnen tijd kan ik deels in klusjes steken zoals eens koken voor madame.

Vreemd dat 8 uur op je eentje bezig zijn asociaal zou zijn. Ik ken genoeg freelancers, vrije beroepen enz... die dat en meer doen... nooit beseft wat een asocialen dat moeten zijn :lol:

Vreemd dat men een probleem ziet in aanbellende buren terwijl collega's die passeren geen probleem vormen. Bij mij komen collega's vaker langs dan de buren maar bij de tegenstander zal dan mogelijk omgekeerd zijn. Ik kijk al uit naar de Australische studie hierover. Een onderzoek van de Unief van Luik kwam tot deze conclusie:"Twee derde van de medewerkers uit het onderzoek geeft aan dat de werkplek niet is aangepast aan de professionele taken die ze moeten uitvoeren. De voornaamste klacht blijkt het lawaai te zijn, zowel van de telefoontjes van de collega’s als van de gesprekken tussen medewerkers op het kantoor. Het grote probleem, zo blijkt uit het onderzoek, is dat medewerkers die veel moeten communiceren, zoals verkopers of rekruteerders, gemengd zitten met mensen die zich vooral stil aan een taak wijden." Zelf merk ik dat ook in mijn werk. Het werk waarvoor ik extra concentratie nodig heb bewaar ik voor telewerk en dat kan dan veel sneller en met minder fouten gebeuren. De werkgever is daarom ook afgestapt van de open desks en gaat terug naar kleinere ruimtes per team.

Vreemd dat men beleid niet zou afstemmen op 1 gunstig voorbeeld maar WG's stemmen blijkbaar steeds meer hun beleid inzake telewerk af op de nieuwe werkvormen. Misschien hebben zij wel de voordelen al gezien, op de werkvloer en vooral in de cijfers. Mijn WG moest een gebouw niet vergroten om meer WN's aan te werven omdat werkplekken gedeeld worden. Hij was daar enorm kwaad over.

Vreemd dat iemand die investeert in zijn woning, diezelfde woning niet voor meer zou kunnen verkopen dan iemand die niet investeert. Een woning is één van de weinige dingen die je kan kopen die meer opbrengt dan bij aankoop. Uiteraard moet men dan enige kracht van verandering aan de dag leggen ipv klaag over verandering.

Vreemd dat een voorbeeld over hoe je een huis winstgevend kan verkopen ineens over 9 jaar op dezelfde plek gaat en niet meer over die verandering.

Vreemd dat iemand die een huis verkoopt en de meeropbrengst deels investeert in een nieuwe woning met een nog betere ligging ook die woning niet voor meer zou kunnen verkopen als hij dat wenst. Mijn eigen woning is nu al 100.000 hoger geschat dan mijn aankoopprijs, op de bank kan ik dat niet bekomen. Ik ben van plan te blijven investeren in het huis en het te verkopen als ik te oud ben om het te onderhouden. Noem me een absolute gek.

Momenteel ben ik bezig met uitkijken voor een 2e huis (bedankt voor de tip), dat komt omdat we genoeg konden sparen omdat onze lening serieus goedkoper werd en de looptijd begint te slinken. Ik tijwfel nog tussen een huurhuis, studentenhuis ... of een kantoor voor telewerkers :lol:

Vreemd dat iemand die zware kosten doet, dit ook niet zou doen om minstens dezelfde inkomsten/besparingen te genereren. Zonnepanelen op een dak kan je ofwel verkopen ofwel zelfs meenemen als je echt wil. Deze week stelde een installateur me dat nog voor. Zelf zou ik de potentie verkopen en zelf voor nieuwe/betere gaan, gek als ik ben.

Vreemd dat men klaagt over "ietisme" maar men tegelijk elk voorstel compleet afbreekt en zelf nietsisme aan voorstellen genereert. Ja, enkel maatregelen waarbij niemand ooit enige last of nadeel van zou kunnen ondervinden en waarbij er enkel winnaars zijn, zijn mogelijk. Heeft iemand al ooit zo'n maatregel gezien? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Of iedereen naar de zee moet, is een andere discussie,
maar ja ik kan me perfect voorstellen dat we niet meer - of veel minder - vliegen naar far-away places.
Hoe gingen uw ouders op reis? Uw grootouders? 2 keer per jaar een shortski naar de Alpen, in de paasvakantie naar het zuiden en in de grote vakantie naar ZAmerika?
Ach kom :).
Mooie boodschap die je mag verkondigen... mensen werken hard, zelfs met twee en dan ga je doodleuk vertellen dat ze er niet meer van mogen genieten (en dat hun centen voortaan naar het milieu gaan aan extra taksen en enorme investeringen in hun huis).
Omdat je denkt dat je hard werkt, geeft u dat toch nog niet het recht om eender wat te doen?
"Ik werk hard, dus ik mag door het rood rijden". Nee dus. Als we morgen de subsidie aan vliegtuigen stoppen, worden tickets duurder en kiest iedereen zijn vakantie gegeven de duurdere tickets. Of je dan hard werkt of niet, doet er toch niet toe?
Je kan moeilijk beleid gaan bepalen op basis van mensen die je enkel kunnen genieten van de zuur verdiende centjes door op reis te gaan :).

@argumentatie sceptics
Het is veel makkelijker om in de status-quo te blijven, dat wordt hier uitvoerig bewezen.
Nadenken over kansen, opportuniteiten en wijzigingen is veel moeilijker én makkelijker af te kraken. Wie geloofde er 10 jaar geleden dat iedereen een smartphone met (toen) ongekende mogelijkheden zou bezitten? Voor de transitie (energie, mobiliteit, ...) spreken we over een termijn van 20-30-50 jaar. Er zijn hier al heel wat mogelijkheden en alternatieven ( :bdaysmile: ) de revue gepasseerd, maar telkens wijkt dat (natuurlijk) af van de status-quo en dus wordt het (soms op futiliteiten) beschimpt. De sceptici blinken dan ook uit in ofwel staalhard wetenschap ontkennen, waar ik zelfs niet op wil reageren (zoek daar maar een alternatief forum voor met alu-hoedjes en conspiracy theorists) of in het beste geval niet met alternatieven of mogelijkheden afkomen.

@budgettering Groen
Groen zou wel gek zijn om met allerlei becijferde maatregelen te kopen die Bart de roeper dan vrijelijk kan afkraken. Niemand die vragen stelt over de haalbaarheid van zijn econegationisme. Laat eerst de campagne maar goed op gang komen, dan verkiezingen en nadien zien we wel wat er in deze of gene coalitie bedisseld kan worden. Er is 1 zekerheid: veel zal er niet veranderen, vested intrests zijn te hardnekkig.
De vakbond heeft een gelijkaardig probleem: ze verdedigen enkel zij die aangesloten zijn, maar niet zij die (nog) niet aangesloten zijn. Een regering die rekening houdt met vested interests, houdt geen rekening met de mogelijkheden die zouden ontstaan door het speelveld te veranderen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik gooi de handdoek. Ik laat de verdere discussie over aan de paar gelijkgestemden op dit forum. Ze weten wie ze zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Vreemd dat mensen die conservatiever zijn ineens tegen een terugkeer naar betere/gezondere praktijken zijn. :lol:
Dat is uw etiketje, maar mocht je iets van politiek weten zou je weten dat conservatief zijn betekent het goede bewaren, niet om het even wat omdat het vroeger zo was.
Dus als jij per se opnieuw in de holen wilt gaan leven, omdat het vroeger zo was, doe maar.
Dizzy schreef:Vreemd dat mensen die klagen over bangmakerij beginnen met voorstellingen als "100 jaar terug" en de Amish en spreken over massale ontslagen, allemaal heel geruststellend bedoeld uiteraard :lol:
Jij zei toch dat we niet al te ver meer op reis mochten gaan?
En we moeten van thuiswerken.
Als we maar allemaal niet bewegen...
Wie doet er dan in angstbeelden?
Dizzy schreef:Vreemd dat men tegen telewerk is omdat het niet eerlijk zou zijn voor zij die het niet kunnen/mogen maar wel voor salaris/bedrijfswagens zijn, die toch ook niet iedereen krijgt. :lol:
Ik heb geen salariswagen, dus je doet aan veronderstellingen om nep-tegenstellingen op te roepen.
Mijn standpunt ove bedrijfswagens heb ik nog niet gegeven.
Misschien zou je beter je eigen standpunten weergeven, in plaats van een karikatuur te maken van die van een ander.
:roll:
Dizzy schreef:Vreemd dat men een studie uit Australië aanhaalt om een nadeel van telewerk bij sommigen te duiden... die komt van een website over het nieuwe werken. :roll:
Bevalt het resultaat u niet? :roll:
Dizzy schreef:Vreemd dat de tegenstander van telewerk zijn WG het enkel toestaat aan senior levels, mensen die minder last hebben van eenzaamheid waarschijnlijk of waarom vertrouwt de werkgever de tegenstander van telewerk eigenlijk niet voldoende om hem eerlijk te behandelen?
Ik zou u aanraden om te stoppen met mensen persoonlijk aan te vallen. :nono:
Ik vind dit laag bij de gronds wat je hier doet.
Bedrijven hebben policies om te bepalen wie wel en wie niet.
Dizzy schreef:Vreemd dat de tegenstander iets wil voor anderen omdat dat eerlijker zou zijn terwijl hij tegelijk van mening is dat het niet goed is :lol:
Ik ben niet tegen keuzes, maar wel tegen opgeheven linkse vingertjes die alle keuzes willen wegnemen.
Dizzy schreef:Vreemd dat de tegenstander direct denkt dat een telewerker die even een praatje maakt met zijn buren voor de rest al snel beschuldigd wordt om gewoon thuis te zijn.
Ja, eerst een praatje met de buren, dan komt er een telefoon van een familielid, dan nog rap een 'dringende' boodschap doen...
Het is best dat er controle is...
Dizzy schreef:De baas is er duidelijk geruster in dan de tegenstander maar de tegenstander zal het ongetwijfeld wel beter weten dan de baas :lol:
"DE" baas, voor zover die al bestaat, is wel veel voorzichtiger dan de linkse tegenstander wil laten geloven.
De meesten zijn er voorzichtig mee.
Vandaag nog richtlijnen ontvangen (voor iedereen, voor er weer een persoonlijke aanval komt...), dat aantal dagen wordt wel degelijk beperkt.
Mocht de werkgever er zoveel vertrouwen in hebben zou hij dat niet doen.
Dizzy schreef:Vreemd dat men tijdverlet op het werk als minder problematisch opmerkt terwijl het aantal veveronrhoudingen op het werk redelijk hoog liggen, om van de rest te zwijgen.
Wat ga je nog allemaal in mijn mond leggen dat ik niet gezegd heb?
Reageer eens op wat ik gezegd heb, in plaats van er van alles bij te verzinnen. :roll:
Dizzy schreef:Kortom, sommige mensen zullen altijd wel iets vinden om te luieren maar deze mensen zullen ook altijd tegen de lamp lopen omdat ze te weinig resultaten leveren.
Dan zul je goed moeten opletten dus.
Dizzy schreef:Vreemd dat de partner gestraft zou worden omdat men mag telewerken.
Je hebt toch gezegd dat je alleen bent, en alleen thuiswerkt?
Dus ja, dan is je vriendin niet bij jou.
En ze is ook niet werkloos, want je bent alleen thuis.
Dus zal ze buitenshuis werken, zeker?
En dus wordt zij gestraft door het rekeningrijden...
Dizzy schreef:Met de logica van de tegenstander zou de partner net gered worden van een eenzaamheid :lol: Persoonlijk is de partner zelf een telewerkster en ze is meer dan happy dat ik het mag.
Vreemd, want je zei eerder dat je alleen thuiswerkte.
Of woon je niet samen met je partner?
Dizzy schreef:Vreemd dat 8 uur op je eentje bezig zijn asociaal zou zijn. Ik ken genoeg freelancers, vrije beroepen enz... die dat en meer doen... nooit beseft wat een asocialen dat moeten zijn :lol:
Vrije beroepen?
Dus dokters, advocaten, notarissen, ...?
Dat zijn mensen die heel veel met klanten in contact komen.
Dat is helemaal geen telewerken.
Wat vertel jij toch allemaal?
Dizzy schreef:Vreemd dat men een probleem ziet in aanbellende buren terwijl collega's die passeren geen probleem vormen.
Niets vreemds aan.
Mijn collega's moeten ook werken.
Ze kunnen eens eventjes wat zeggen, maar er is wel sociale controle.
Bejaarde buren daarentegen zijn op pensioen en hebben vaak teveel tijd.
Dizzy schreef:Bij mij komen collega's vaker langs dan de buren maar bij de tegenstander zal dan mogelijk omgekeerd zijn.
Je werkt alleen thuis, maar de collega's komen voortdurend langs? :roll:
Wonen al uw collega's in uw straat of zo? :roll:
Buren komen langs om zaken te vragen die niets met het werk te maken hebben, collega's komen vaak iets vragen of zeggen over het werk.
Dizzy schreef:Ik kijk al uit naar de Australische studie hierover. Een onderzoek van de Unief van Luik kwam tot deze conclusie:"Twee derde van de medewerkers uit het onderzoek geeft aan dat de werkplek niet is aangepast aan de professionele taken die ze moeten uitvoeren. De voornaamste klacht blijkt het lawaai te zijn, zowel van de telefoontjes van de collega’s als van de gesprekken tussen medewerkers op het kantoor. Het grote probleem, zo blijkt uit het onderzoek, is dat medewerkers die veel moeten communiceren, zoals verkopers of rekruteerders, gemengd zitten met mensen die zich vooral stil aan een taak wijden." Zelf merk ik dat ook in mijn werk. Het werk waarvoor ik extra concentratie nodig heb bewaar ik voor telewerk en dat kan dan veel sneller en met minder fouten gebeuren. De werkgever is daarom ook afgestapt van de open desks en gaat terug naar kleinere ruimtes per team.
Ik ben ook geen voorstander van grote open ruimtes, en ik heb de indruk dat veel werkgevers hier modes volgen.
Grote open ruimtes zijn al een hele tijd een mode, maar ik vind ze ook niet goed voor de concentratie.
Maar kleinere ruimtes is een beter alternatief dan thuiswerken.
Je behoudt het sociaal contact, je kunt informatie uitwisselen met collega's zonder dat het te luid wordt.
Dizzy schreef:Vreemd dat men beleid niet zou afstemmen op 1 gunstig voorbeeld
Het is altijd dom om 1 voorbeeld als de norm te zien.
Je maakt geen wetten of regels voor 1 geval (positief of negatief), dan ben je slecht bezig.
Dizzy schreef:maar WG's stemmen blijkbaar steeds meer hun beleid inzake telewerk af op de nieuwe werkvormen. Misschien hebben zij wel de voordelen al gezien, op de werkvloer en vooral in de cijfers.
Misschien is het meer in hun voordeel dan in mijn voordeel?
Ik moet toch niet alles doen wat goed is voor de werkgever?
Dizzy schreef:Vreemd dat iemand die investeert in zijn woning, diezelfde woning niet voor meer zou kunnen verkopen dan iemand die niet investeert.
Je verdraait weer de kwestie.
De kwestie was dat als je nu voor veel geld investeert, je dat niet gaat terugverdienen als je binnen 6 maanden je huis moet verkopen.
Ik heb de getallen al een paar keer genoemd.
Je woning in orde stellen met de klasse A van het Energie Prestatie Certificiaat kost per woning gemiddeld 100.000€.
Denk je nu werkelijk dat een woning 100.000€ meer waard gaat zijn als je die kosten er nu insteekt? :roll:
Dizzy schreef:Een woning is één van de weinige dingen die je kan kopen die meer opbrengt dan bij aankoop.
Als je maar één woning hebt, heb je daar niets aan.
Want de nieuwe woning die je zal kopen na het verkopen van de oude zal navenant duurder zijn.

Dizzy schreef: Uiteraard moet men dan enige kracht van verandering aan de dag leggen ipv klaag over verandering.
Lees misschien eens wat ik schrijf in plaats van te verwijten.
Dizzy schreef:Vreemd dat een voorbeeld over hoe je een huis winstgevend kan verkopen ineens over 9 jaar op dezelfde plek gaat en niet meer over die verandering.
Als je maar één woning hebt, heb je daar niets aan.
Want de nieuwe woning die je zal kopen na het verkopen van de oude zal navenant duurder zijn.

Dizzy schreef:Noem me een absolute gek.
Ik ging het op Dizzy houden, maar als jij dat liever hoort...
Dizzy schreef:Momenteel ben ik bezig met uitkijken voor een 2e huis (bedankt voor de tip), dat komt omdat we genoeg konden sparen omdat onze lening serieus goedkoper werd en de looptijd begint te slinken. Ik tijwfel nog tussen een huurhuis, studentenhuis ... of een kantoor voor telewerkers :lol:
Het begint toch echt wel heel stoeferig te klinken.
Jij moet echt wel een genie zijn, en dan nog uw tijd verdoen op userbase...
Dizzy schreef:Vreemd dat iemand die zware kosten doet, dit ook niet zou doen om minstens dezelfde inkomsten/besparingen te genereren. Zonnepanelen op een dak kan je ofwel verkopen ofwel zelfs meenemen als je echt wil. Deze week stelde een installateur me dat nog voor. Zelf zou ik de potentie verkopen en zelf voor nieuwe/betere gaan, gek als ik ben.
Allez, een verkoper die het simpel voorstelt?
Dat moet de eerste keer geweest zijn.
Dizzy schreef:Vreemd dat men klaagt over "ietisme" maar men tegelijk elk voorstel compleet afbreekt en zelf nietsisme aan voorstellen genereert. Ja, enkel maatregelen waarbij niemand ooit enige last of nadeel van zou kunnen ondervinden en waarbij er enkel winnaars zijn, zijn mogelijk. Heeft iemand al ooit zo'n maatregel gezien? :lol:
Ik ben kritisch, en vooral voor het soort mensen dat altijd doet alsof het allemaal heel simpel is, en dat zij de oplossing hebben voor alles.
Als je uw gat wilt verbranden moet je vooral naar zo'n mensen luisteren.
Heist_175 schreef:Omdat je denkt dat je hard werkt, geeft u dat toch nog niet het recht om eender wat te doen?
"Ik werk hard, dus ik mag door het rood rijden".
Oei, wat een demagogische vergelijking.
Tot hiertoe is er geen reglement dat zegt dat je niet mag vliegen.
Heist_175 schreef:Nee dus. Als we morgen de subsidie aan vliegtuigen stoppen, worden tickets duurder en kiest iedereen zijn vakantie gegeven de duurdere tickets.
En moeten vliegmaatschappijen sluiten, en verliezen mensen hun job.
Mooie vooruitzichten met Groen...
Heist_175 schreef:Of je dan hard werkt of niet, doet er toch niet toe?
Dus waarom zou je nog hard werken.
Met zowat alles wat je doet vervuil je, dus eigenlijk mag je niet meer roeren.
Niet meer op reis gaan, enkel nog locale producten eten en drinken, geen lichtfestivals meer, geen kerstverlichting, ...
Het zal hier nog leuk worden met de groenen aan de macht...
Heist_175 schreef:Het is veel makkelijker om in de status-quo te blijven, dat wordt hier uitvoerig bewezen.
Nadenken over kansen, opportuniteiten en wijzigingen is veel moeilijker én makkelijker af te kraken.
Veel nadenken is er niet bij, de volgende alinea toont al aan dat je niet consequent bent.
Heist_175 schreef:Wie geloofde er 10 jaar geleden dat iedereen een smartphone met (toen) ongekende mogelijkheden zou bezitten?
Eén van de grote bronnen van milieuverontreiniging en van tonnen afval, en dat noem jij dan als realisatie?
Heist_175 schreef:Voor de transitie (energie, mobiliteit, ...) spreken we over een termijn van 20-30-50 jaar.
50 jaar, en tegelijk horen we heel de tijd dat het nu allemaal direct moet gebeuren... :roll:
Heist_175 schreef:Er zijn hier al heel wat mogelijkheden en alternatieven ( :bdaysmile: ) de revue gepasseerd, maar telkens wijkt dat (natuurlijk) af van de status-quo en dus wordt het (soms op futiliteiten) beschimpt.
Futiliteiten?
Zoals nooit meer op reis gaan verder dan de Belgische kust? :lol:
Ik zou eens willen zien hoe consequent die klimaatroepers wel zijn.
Ik denk dat we eens goed zouden lachen met hun nieuwste vervuilende smartphone, en hun zomervakantie met het vliegtuig.
Heist_175 schreef:Groen zou wel gek zijn om met allerlei becijferde maatregelen te kopen die Bart de roeper dan vrijelijk kan afkraken.
Het gaat erover dat iedereen direct zou beseffen dat het allemaal gebakken CO² rijke lucht is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:
Heist_175 schreef:Omdat je denkt dat je hard werkt, geeft u dat toch nog niet het recht om eender wat te doen?
"Ik werk hard, dus ik mag door het rood rijden".
Oei, wat een demagogische vergelijking.
Tot hiertoe is er geen reglement dat zegt dat je niet mag vliegen.
Net zomin dat er ergens een (ongeschreven?) regel is dat als je hard werkt je meer zou mogen, of meer recht zou hebben om te mogen vervuilen
Heist_175 schreef:Nee dus. Als we morgen de subsidie aan vliegtuigen stoppen, worden tickets duurder en kiest iedereen zijn vakantie gegeven de duurdere tickets.
En moeten vliegmaatschappijen sluiten, en verliezen mensen hun job.
Mooie vooruitzichten met Groen...
Ook zonder klimaatmaatregelen rijden allerhande bedrijven zich te pletter en nemen andere de fakkel over.
Er zijn in het verleden massa's jobs verloren gegaan en bepaalde jobs die compleet verdwenen zijn. Pleit je er nu voor om vooral niets te doen dat een impact kan hebben op jobs? Dan gaan we ver geraken :).
Heist_175 schreef:Het is veel makkelijker om in de status-quo te blijven, dat wordt hier uitvoerig bewezen.
Nadenken over kansen, opportuniteiten en wijzigingen is veel moeilijker én makkelijker af te kraken.
Veel nadenken is er niet bij, de volgende alinea toont al aan dat je niet consequent bent.
Heist_175 schreef:Wie geloofde er 10 jaar geleden dat iedereen een smartphone met (toen) ongekende mogelijkheden zou bezitten?
Eén van de grote bronnen van milieuverontreiniging en van tonnen afval, en dat noem jij dan als realisatie?
Om aan te geven hoe lastig het is om prognoses voor de toekomst te maken, geef ik het voorbeeld van de smartphone en jij pikt erop in dat smartphones vervuilend zijn. Dat zal heus wel zijn, maar daar ging het natuurlijk niet over. Het ging over het al dan niet kunnen inschatten van de impact van nieuwe technologie over 10 jaar.
Ziedaar het grote redenaarstalent :).
Over afval gesproken: de ecorealisten pleiten voor bijkomende centrales die afval genereren dat veel lastiger op te ruimen is (op kosten van de maatschappij overigens, niet op kosten van de uitbater). Had ik al aangegeven dat kerncentrales (momenteel) financieel niet deugen, bulken van de subsidies en er pas over 30jaar zouden kunnen zijn?
Heist_175 schreef:Voor de transitie (energie, mobiliteit, ...) spreken we over een termijn van 20-30-50 jaar.
50 jaar, en tegelijk horen we heel de tijd dat het nu allemaal direct moet gebeuren... :roll:
Als je over 10-20-50 jaar iets wil hebben, kan je er maar beter vroeg aan beginnen.
Als DeWever in zijn econegationisme graag een nieuwe kerncentrale wil als vervanging van de huidige, zal hij toch ook beter niet te lang op zijn handen blijven zitten :). Kijk maar naar de UK hoe lang het duurt om een centrale te bouwen, die eerst nog vergund zou moeten worden in België.
Moeten we echt uitleggen dat een project doorlooptijden heeft en je niet op 1-2-3 iets kan realiseren?
Heist_175 schreef:Er zijn hier al heel wat mogelijkheden en alternatieven ( :bdaysmile: ) de revue gepasseerd, maar telkens wijkt dat (natuurlijk) af van de status-quo en dus wordt het (soms op futiliteiten) beschimpt.
Futiliteiten?
Zoals nooit meer op reis gaan verder dan de Belgische kust? :lol:
Ik zou eens willen zien hoe consequent die klimaatroepers wel zijn.
Ik denk dat we eens goed zouden lachen met hun nieuwste vervuilende smartphone, en hun zomervakantie met het vliegtuig.
Dat is de makkelijkste: mensen betrappen op onzuiverheden. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen :).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:
Heist_175 schreef:Omdat je denkt dat je hard werkt, geeft u dat toch nog niet het recht om eender wat te doen?
"Ik werk hard, dus ik mag door het rood rijden".
Oei, wat een demagogische vergelijking.
Tot hiertoe is er geen reglement dat zegt dat je niet mag vliegen.
Net zomin dat er ergens een (ongeschreven?) regel is dat als je hard werkt je meer zou mogen, of meer recht zou hebben om te mogen vervuilen
Je doet aan demagogie, je vergelijkt zaken die verboden zijn, zoals door het rood licht rijden met het vliegtuig nemen, waar geen wetten tegen bestaan.
Heist_175 schreef:Ook zonder klimaatmaatregelen rijden allerhande bedrijven zich te pletter en nemen andere de fakkel over.
Er zijn in het verleden massa's jobs verloren gegaan en bepaalde jobs die compleet verdwenen zijn.
Wat jij en Groen voorstellen kan een hele sector kapotmaken.
Dat is wat anders dan bedrijven die vanzelf onnodig worden omwille van technologische evoluties.
Groen organiseert de miserie, dat is nog wat anders...
Heist_175 schreef:Pleit je er nu voor om vooral niets te doen dat een impact kan hebben op jobs? Dan gaan we ver geraken :).
Een beetje eerlijkheid zou je toch sieren.
Heist_175 schreef:Om aan te geven hoe lastig het is om prognoses voor de toekomst te maken, geef ik het voorbeeld van de smartphone en jij pikt erop in dat smartphones vervuilend zijn.
Ja, want het toont aan hoe hetgeen je bejubelt zelf bron is van enorme vervuiling.
Dat de technologie vooruitgaat weten we allemaal, behalve de doemdenkers, want die schijnen er totaal geen vertrouwen in te hebben.
Heist_175 schreef:Ziedaar het grote redenaarstalent :).
Je speelt graag op de man precies.
De argumenten zijn weer op, zeker?
Heist_175 schreef:Over afval gesproken: de ecorealisten pleiten voor bijkomende centrales die afval genereren dat veel lastiger op te ruimen is (op kosten van de maatschappij overigens, niet op kosten van de uitbater). Had ik al aangegeven dat kerncentrales (momenteel) financieel niet deugen, bulken van de subsidies en er pas over 30jaar zouden kunnen zijn?
De groenen pleiten voor meer gascentrales, opnieuw fossiele brandstoffen dus, tot daar het consequent zijn van de klimaatroepers.
En "de ecorealisten" zijn niet één blok, die allemaal hetzelfde denken.
Heist_175 schreef:Als je over 10-20-50 jaar iets wil hebben, kan je er maar beter vroeg aan beginnen.
Dat klinkt toch heel anders dan die roepers van Groen, en de roepers in de straat roepen.
Vandaar dat ik het roepers noem, omdat ze veel roepen, maar geen berekeningen hebben van de gevolgen van hun voorstellen.
Heist_175 schreef:Als DeWever in zijn econegationisme graag een nieuwe kerncentrale wil als vervanging van de huidige, zal hij toch ook beter niet te lang op zijn handen blijven zitten :).
Eerst verkiezingen hee, Heist.
Heist_175 schreef:Moeten we echt uitleggen dat een project doorlooptijden heeft en je niet op 1-2-3 iets kan realiseren?
Neen, je zou dat beter aan de klimaatroepers uitleggen, dat het niet is omdat ze iedere week brossen, dat de oplossingen er direct gaan zijn.
Maar dat "we" komt wel erg betuttelend en betweterig over.
Heist_175 schreef:Dat is de makkelijkste: mensen betrappen op onzuiverheden. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen :).
Dat zijn wel veel meer dan onzuiverheden.
Als je voorstellen doet die je zelf niet eens kunt naleven, dan zegt dat veel over het realiteitsgehalte van die voorstellen.
Genre "We moeten minder de vlieger nemen, juist deze zomer ga ik nog eventjes naar Mexico..."
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: Oei, wat een demagogische vergelijking.."
doen beide kanten

volgens Anuna moeten we nu vanalles of anders loopt nederland morgen onder water
aan de andre kent zie je net dezelfde demagogie

het is te laat
het is te duur
het kost te veel jobs,
de anderen moeten vanalles doen en ik zeker niets
de klassemaatschappij die zou toenemen
vervallen in persoonlijke verwijten want wie toch ergens co2 uitstoot heeft natuurlijk geen recht van spreken
er zijn geen berekeningen vd voorstellen alsof je die als criticus niet zelf zou kunnen maken
...

dat is ook gewoon populisme om zeker niets te moeten doen en te polariseren

wat is het doel, tegen wanneer en alle taboes meoten overboord
als je van mening bent dat we niets moeten doen en de mensen 4 generaties verder hun plan moetne trekken, jij bent toch al dood dan, is ook gewoon een normale denkwijze van heel veel mensen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Alle nieuwbouw en grondige renovatie die ik ken, verwarmt met gas én met vloerverwarming.
Gas: veel goedkoper dan warmtepomp - zowel in verbruik (in €) als in installatie, tenzij je open staat voor de meerkost om een lager E-peil te halen, waardoor warmtepomp wél interessant wordt
Vloerverwarming: zuiniger dan radiatoren wegens lage temperatuur, maar dat moet wel (+/-) 24/7 draaien.

Ik zie niet waarom de NL en DE cijfers niet voor ons land zouden gelden. Het gaat om de correlatie tussen EPC (of iets soortgelijks) en het werkelijke verbruik, of beter het ontbreken van een rechtlijnige correlatie.
Wederom, mijn woning is net 10 jaar oud... Dat noemen ze nog nieuwbouw want heb pas nu recht op een verlaagde BTW en daar staat GEEN vloerverwarming in. Ik zie hier trouwens in mijn straat nieuwe huizen opgetrokken worden en er worden radiatoren naar binnen gesleurd, net als bij renovatie waar vaak de bestaande CV installatie en radiatoren blijven staan.

Ik heb trouwens in NL gewoond voor een poos en daar waren de meeste huizen ook gewoon uitgerust met radiatoren en geen vloerverwarming. Misschien dat het de laatste jaren aan het omslaan is maar die cijfers zijn dus niet representatief naar mijn bescheiden mening en wat ik zelf zie...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als we morgen de subsidie aan vliegtuigen stoppen, worden tickets duurder en kiest iedereen zijn vakantie gegeven de duurdere tickets.
We stoppen met salariswagens en ze verdwijnen allemaal, we stoppen met subsidies voor vliegtuigen en ze verdwijnen allemaal... je moet wel echt naïef zijn om dat te geloven :roll:
heist_175 schreef:Of je dan hard werkt of niet, doet er toch niet toe?
Oh, nee we gaan nog harder moeten werken omdat we er een hele reeks belastingen gaan bijkrijgen... of denk je nu echt dat de mensen allemaal naar de Belgische kust (of massaal met de auto terug naar Spanje) op verlof zullen gaan ?

Wie de centen heeft mag vervuilen gaat de nieuwe norm worden :bang:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Sorry Boulder, ik heb echt geen tijd om uw eindeloze herhalingen te lezen. Mijn punten zijn gemaakt inzake telewerk. Nog een prettige dag verder :beerchug:

@2504: Subsidies afbouwen zal inderdaad niet onmiddellijk elk gebruik bannen maar het zal het wel ontmoedigen en dat is toch de bedoeling.

Het principe van de vervuiler betaalt is niet nieuw en zelfs terecht. Mensen zullen inderdaad nog altijd op reis gaan en nog altijd met de wagen rijden, net als ik. Het zal wat meer kosten maar uiteindelijk blijft het een keuze of je dat eraan wil geven of niet. De prijs zal wel opnieuw een ontmoediging zijn voor "overgebruik". 2 vliegreizen kunnen 1 vliegreis en een vakantie dichterbij worden, dat hoeft dus geen nadeel of verslechtering in te houden. Je hebt niet alleen een leuke vakantie als je maar genoeg vervuilt hebt, toch.

Wat mij opvalt is dat kritikasters van klimaatmaatregels enkel de nadelen benoemen en alle voordelen negeren. Investeringen in duurzame zaken zorgt ook voor jobs, inkomen en verbetering van de leefomgeving. Verandering tegenhouden is enkel vermoeiend maar de verandering is inherent aan het leven. Stop met leven en het veranderen stopt ook, de wormen nemen het dan wel van ons over :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

1207 schreef: volgens Anuna moeten we nu vanalles of anders loopt nederland morgen onder water
aan de andre kent zie je net dezelfde demagogie

het is te laat
het is te duur
het kost te veel jobs,
de anderen moeten vanalles doen en ik zeker niets
de klassemaatschappij die zou toenemen
vervallen in persoonlijke verwijten want wie toch ergens co2 uitstoot heeft natuurlijk geen recht van spreken
er zijn geen berekeningen vd voorstellen alsof je die als criticus niet zelf zou kunnen maken
...
Ik denk niet dat het als gewone burger aan mij is om al die ingewikkelde berekeningen te gaan maken.
Volgens mij kun je gewoon die Drawdown lijst gebruiken, dat is 1 kolom van de vergelijking, een rangschikking volgens CO² uitsparen per maatregel.
Wat ontbreekt zijn de andere kolommen.
Dit soort werk verwacht ik van de zogenaamde specialisten, en zeker van Groen, die altijd loopt te toeteren dat anderen geen klimaatplan hebben.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik persoonlijk geen enkele inspanning zou moeten doen.
1207 schreef:dat is ook gewoon populisme om zeker niets te moeten doen en te polariseren
Het polariseren is er gekomen door de klimaatroepers.
Dat een slogan op zich ongenuanceerd is, vind ik logisch.
Wat minder logisch is, is dat men nadien niets genuanceerds te vertellen heeft bij Groen en dergelijke.
1207 schreef:als je van mening bent dat we niets moeten doen en de mensen 4 generaties verder hun plan moetne trekken, jij bent toch al dood dan, is ook gewoon een normale denkwijze van heel veel mensen.
Heb ik ook niet gezegd, maar geef toe: zeggen dat iemand voor 100.000€ kosten moet maken (zoals bij dat energie prestatiecertificaat), dat op 20 jaar gaat terugwinnen, tegen iemand die 80 is, waarom zou die dat doen?
En ook iedereen die niet zeker weet of hij nog 20 jaar op die plek gaat wonen, zal die investeringen niet doen.
Dizzy schreef:Sorry Boulder, ik heb echt geen tijd om uw eindeloze herhalingen te lezen. Mijn punten zijn gemaakt inzake telewerk. Nog een prettige dag verder
Ik stel mij vooral vragen bij uw verhalen.
Langs de ene kant "superbelegger" naar eigen zeggen (100% winst op 9 jaar op het huis), maar dan het een fantastische tip vinden als ik uitleg dat je daarmee niets gewonnen hebt, omdat je nieuwe huis navenant duurder werd.
En dat alleen telewerken thuis was ook raar, bij sommige posts zei je dat je alleen thuiswerkte, en op andere je vriendin ook alleen thuiswerkte.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

boulder schreef:Ik stel mij vooral vragen bij uw verhalen.
Langs de ene kant "superbelegger" naar eigen zeggen (100% winst op 9 jaar op het huis), maar dan het een fantastische tip vinden als ik uitleg dat je daarmee niets gewonnen hebt, omdat je nieuwe huis navenant duurder werd.
En dat alleen telewerken thuis was ook raar, bij sommige posts zei je dat je alleen thuiswerkte, en op andere je vriendin ook alleen thuiswerkte.
Nergens beweer ik een superbelegger te zijn. Wel vind ik het verstandig om geld in vastgoed te steken, zeker als het om een goede ligging gaat.

De prijzen stegen in die periode (2005-2014) geweldig en ik heb daarbij geluk gehad om goedkoop te kopen (was een test van de bouwfirma in nieuwe regio) en anderzijds snel te kunnen verkopen aan iemand die het huis echt wou en het geld had. Zoals ik al zei was het weg na 1 week, had ik het langer uitgespeeld had ik nog meer gekregen maar ik was ook tevreden met de koper (betrouwbaar) en de voorwaarden voor de verhuis. Ik mocht in het huis blijven zolang de bouw van nieuwe woning liep.

Ik heb een deel van de winst in een nieuw huis gestoken in Gent. Ook hier blijven de prijzen inderdaad stijgen want Gent is wanted. Mijn huis is echter ondertussen alweer een pak meer waard. Vorig jaar is een huis in onze wijk verkocht voor net geen 50.000 EUR meer dan de aankoopprijs na 3 jaar, het gaat om praktisch hetzelfde huis al hebben wij nog een betere ligging van de tuin en zijn er een paar extra's geïnvesteerd (aangelegde tuin, oprit, wellness, vloerverwarming,...). Ik heb dus een serieuze upgrade gehad en mijn huis is weer nieuw en alles onder garantie.

Omdat we niet zoveel moesten lenen voor het eerste huis en een gunstige evolutie van de rente is de ingekorte afbetaling al goed gevorderd. Daarom dat we uitkijken naar een investering in vastgoed want op de bank brengt geld niets op, integendeel. Misschien koop ik een goed gelegen serviceflat, dan kunnen wij er op onze oude dag zelf intrekken en er zijn gunstige voorwaarden op ook. Bovendien heb je rustige huurders.

Dat maakt me dus geen superbelegger maar gewoon iemand die verstandig met geld om gaat. Ik geef heel weinig uit aan wagens (10 jaar oud) of gsm's (iphone SE). Ik merk trouwens dat vele jonge gezinnen dit ook zo aanpakken. Beginnen met de "starterswoning" en dan (na kinderen) naar een groter huis dat ze financieren met meeropbrengst eerste huis en sparen. Als je er zelf nog wat aan kan verbouwen is het nog lucratiever.

Ik werk alleen thuis maar ik ben niet de enige die telewerkt thuis, snap je? Mijn vriendin heeft een nog veel lossere regeling ivm telewerk. Ze hoeft geen vaste dag te nemen en kan meerdere dagen nemen of zelfs halve dagen of enkel een paar uur. Haar baas begrijpt dat haar werk is wat telt en niet de loutere aanwezigheid op het bedrijf. Ik werk dus alleen thuis en mijn vriendin kan mijn bureau gebruiken als zij thuis werkt en ik niet er zijn namelijk 5 werkdagen in onze werkweek. Ik ben blij dat ik dit mysterie voor u heb kunnen oplossen en hoop dat je nu goed zal slapen :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Of je dan hard werkt of niet, doet er toch niet toe?
Oh, nee we gaan nog harder moeten werken omdat we er een hele reeks belastingen gaan bijkrijgen... of denk je nu echt dat de mensen allemaal naar de Belgische kust (of massaal met de auto terug naar Spanje) op verlof zullen gaan ?

Wie de centen heeft mag vervuilen gaat de nieuwe norm worden :bang:
Herinner je u de aanpassing van de VAA nog?
Hoeveel rijden er nog rond met een door de staat gesponsorde auto die heel veel uitstoot realiseren? Bijna niemand. Mensen passen hun gedrag aan, veel moeilijker is het niet.

De tunnels sluiten aan Montgommery, voor de werken. Op voorhand werd er moord en brand geschreeuwd, ik merg 's morgens nauwelijks het verschil.
Idem het circulatieplan in Gent, het zou daar echt een woestijn worden. Ik lees toch andere verhalen.
Je moet proberen los te raken van hoe het nu werkt of gaat en hoe het zou kunnen gaan. Conservatieven hebben altijd gelijk: het nu werkt zoals het nu werkt. Maar dat zegt niets over de toekomst. Deelauto's, zip-car achtige contracten, ... En de nostalgici zoeken het zelf maar uit :). Er zijn mensen die 100'en gloeilampen ingeslagen hebben, omdat ze spaarlampen en LED's zo slecht vonden. Ze doen maar. De 99,99% anderen hebben met spaarlampen en LEDlampen toch hun factuur kunnen verlagen. En ja, dat betekende ook dat fabrieken die gloeilampen maken (bv Philips Turnhout) overbodig werden. Maar tegelijk maakt Philips (en Osram, en ... en ook de Chinezen) nu LED lampen. Gaan we LED's nu in de ban slagen, of hadden we LED's moeten weren, uit schrik voor de jobs bij Philips in Turnhout? Ach kom.
Koop dan zeker ook geen elektrische auto, want er is veel minder werk aan én onderhoud aan. De constructeurs zullen andere profielen nodig hebben (elektro en minder automechaniek), de garages gaan minder werk hebben.
Hallucinante pleidooien, geen wijziging wegens mogelijke job-impact. En dat op een forum als userbase :) (toch eerder tech-minded).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Circulatieplan Gent werkt alleen omdat in andere zones in Gent het openbaar vervoer zogoed als volledig is weggetrokken(fin. kwestie) en ook omdat het verkeer nu op andere plaatsen In Gent veel drukker is nu,m.a.w. de drukte is verplaatst.Ga maar eens vrachtwagens tellen op de weg Oostakker-Zelzate.

Daarom haalt Gent met zijn openbaar vervoer nog geen 3 op10.

http://www.nieuws.be/nieuws/Een_enkeltj ... 79d98.aspx

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170303_02761988
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:@2504: Subsidies afbouwen zal inderdaad niet onmiddellijk elk gebruik bannen maar het zal het wel ontmoedigen en dat is toch de bedoeling.
Het blijft me verwonderen hoe naïef mensen in dit alles blijven... neem nu roken wat enorm belast is, enorme anti-maatregelen heeft gekregen en ook nog eens ongezond is (eigenlijk de primaire aanleiding om te stoppen), echter wat zien we; sinds 2014 is in de EU het aantal rokers NIET gedaald, het aandeel jongeren (15-24) is toegenomen en 90% rookt dagelijks ! En jij gelooft dan dat 15 euro mensen gaat weerhouden om hun jaarlijkse vakantie met het vliegtuig vaarwel te zeggen :bang:
Dizzy schreef:Het principe van de vervuiler betaalt is niet nieuw en zelfs terecht.
Het is zeker een correct principe… alleen zien we dat enkel bij de burger en niet bij de rest van de industrie. Wat denk je dus dat het klimaatverhaal gaat worden, de brave burger zal weeral plat geslagen worden met allerlei taksen (rekening rijden, vliegtuig taks, …) en de grote spelers ontspringen de dans. Hopelijk beseft de jeugd ook dat stemmen voor Groen betekend dat men in HUN portemonnee zal zitten (wacht, ze leven op hun ouders hun kosten en hebben totaal geen besef van de waarde van geld!).
Dizzy schreef:Het zal wat meer kosten maar uiteindelijk blijft het een keuze of je dat eraan wil geven of niet.
Vind je die uitspraak niet ronduit hypocriet... je hebt de keuze of je wil vervuilen of niet :bang: Nogmaals, hoeveel miljarden heb je nodig en wat lost het op... graag een antwoord hierop !
Dizzy schreef:alle voordelen negeren
Niemand ontkent dat er voordelen zijn... maar ik wil graag de rekening op voorhand weten. Hoeveel miljarden gaat dit ons kosten, waar komen ze vandaan en vooral wat gaat het oplossen ? Op geen enkele van die vragen kan ik momenteel een antwoord vinden... omdat het de "hete patat" is die de groene beweging angstig verzwijgt (en aub geen nonsens dat ze het niet vertellen omdat BDW er anders mee kan gaan lopen... het milieu staat toch boven de politiek of niet ?).
heist_175 schreef:Herinner je u de aanpassing van de VAA nog? Hoeveel rijden er nog rond met een door de staat gesponsorde auto die heel veel uitstoot realiseren? Bijna niemand. Mensen passen hun gedrag aan, veel moeilijker is het niet.
Geloof je nu echt dat die VAA daar in de verste verte ook maar iets mee te maken heeft ? Bedrijfswagens worden afgeschreven op 4 a 5 jaar en zijn dus automatisch de meest milieu vriendelijk wagens die er rond rijden. Stop met de subsidies en de CO2 uitstoot zal alleen dalen omdat mensen terug met oudere wagens gaan rondrijden. De absurde diesel fobie heeft er ondertussen trouwens al voor gezorgd dat de gemiddelde CO2 uitstoot is gestegen (dank U, nu betaal ik minder VAA).
heist_175 schreef:Je moet proberen los te raken van hoe het nu werkt of gaat en hoe het zou kunnen gaan.
Enkele lokale initiatieven maken de nieuwe wereld nog niet... en je vergeet ook de verschuivingen te vermelden die er nu plaatsvinden.
heist_175 schreef:En ja, dat betekende ook dat fabrieken die gloeilampen maken (bv Philips Turnhout) overbodig werden. Maar tegelijk maakt Philips (en Osram, en ... en ook de Chinezen) nu LED lampen. Gaan we LED's nu in de ban slagen, of hadden we LED's moeten weren, uit schrik voor de jobs bij Philips in Turnhout? Ach kom.
Vroeger hadden we een "vuile" gloeilamp uit Turnhout, nu een "propere" LED uit China... misschien moet je de globale rekening eens maken van welke het milieu vriendelijkst is (al staat dat los van de LED lamp op zich, dat is globalisatie... maar misschien draaien we dat dan ook meteen maar terug, je supermarkt wordt meteen een heel pak kleiner).
heist_175 schreef:uit schrik voor de jobs bij Philips in Turnhout? Ach kom.
Ik wens het niemand toe... waar wat als mama/papa Annuna De Wever morgen op straat komen te staan vanwege de milieu impact ? Annuna zal misschien blij mogen zijn als ze nog een treinticketje kan betalen om in Brussel te gaan betogen maar daar heeft het kind nog niet bij stil gestaan vermoed ik. Ik vrees dat nog veel kindjes hun ogen gaan opengaan eens ze met hun beide voeten in de echte wereld gaan staan zonder de steun van mama of papa !

Doen we het goed... nee, maar zwijg me over die bende naïeve kinderen in Brussel (steekt vinger in z'n keel bij gebrek aan emoticon).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”