Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:Het is niet omdat het zelf er niet naar leefde dat zijn betoog daarom fout is.
Wel lekker makkelijk natuurlijk.
Een beetje als een uur een betoog opsteken over gezonde voeding, maar dan wel zelf gewichtsproblemen hebben omdat je niet gezond eet...
Nob schreef:Maar ja, da's wel de makkelijkste manier om zijn betoog onderuit te halen. En zand in de mensen hun ogen te strooien.
Als iemand staat te preken, maar er zelf niets voor doet, dan zet dat wel vragen bij de haalbaarheid, ja.
Nob schreef:Euhm meer isoleren, dus minder fossiel brandstofverbruik, dus minder CO2 uitstoot. Dit is toch geen rocket science dacht ik?
Wow, ik veronderstel dat je vorige week het wiel hebt heruitgevonden, en gisteren ontdekt hebt dat je ook vuur kunt maken... :roll:
Maatregelen om meer te isoleren zijn er al jaaaren, het zijn die maatregelen die precies zoveel geld gaan kosten (samen met verplichting om zonnepanelen, en dergelijke te installeren), die ik al 17 keer hier opnoemde en waar niemand op reageerde.
100.000€, dat heeft iedereen toch gewoon in een schuif liggen?

Nob schreef:Ah ok, nu snap ik het, omdat er arme mensen zijn die niets kunnen doen, moeten we maar met z'n allen niets doen! Damn, da'k daar zelf niet opgekomen was.
Je doet de waarheid nogal geweld aan met dat "niets doen".
Er zijn al lang maatregelen genomen om meer te isoleren, topverkoper Tommelein deed tot voor kort niets anders dan zonnepanelen en dergelijke stimuleren.
Vraag is: gaat het hier om het milieu, of moeten de bouw en de automobielsector gestimuleerd worden?
Nob schreef:Later kunnen we ze dan ook nog als zondebok gebruiken, ah ja, want 't is door hen dat er niets is gebeurd...
Dat is geen sarcasme, maar een gedachtenproces maken.
En 't is gewoon niet waar, want er is al heel wat gebeurd qua maatregelen.
Nob schreef:Dat is allemaal al lang gebeurd. Toen ik wou bouwen, heb ik VOORgedacht in plaats van NAgedacht. Ik kon kiezen, een mooi huis (maar weinig geïsoleerd) en 2 dikke auto's op de oprit en alle jaren verre reizen. Of een passiefhuis en een bescheiden auto en dichtbij reizen.
2 Keer raden wat ik heb gekozen (ondertussen nu 8 jaar geleden). :-)
Leuk voor jou, je voelt je waarschijnlijk superslim.
Maar eigenlijk heb je gewoon gedaan wat toen in de mode was.
Je kunt niet mensen verwijten dat ze geen passiefhuis gekocht of gebouwd hebben, als dat 15 jaar geleden was, want toen was dat helemaal nog niet zo bekend, laat staan dat je nog verder in de tijd terug gaat met aankopen of bouwen.
En gezien de leeftijdsenquête op deze site, denk ik dat de grote meerderheid niet in die situatie is.
En om u gerust te stellen, in het appartementsgebouw waar ik woon, was de lift vóór op de toen geldende normen, na een jaar of 3 moesten er toch al bepaalde zaken aangepast worden want... de normen zijn veranderd.
Misschien komt u op een dag ook wel tot de vaststelling dat een of andere norm verandert, en uw o zo perfecte woning toch plots veel minder interessant blijkt te zijn.
Nob schreef:Het brengt mij ook goed op, want elke stijging van de bandstofprijzen (op mijn mobiliteit na), dat voel ik gewoon niet.
Ah, nu snap ik je gretigheid waarmee je die taksen wilt verhogen, je denkt je eigen belastingen op een ander af te schuiven...
Nob schreef:En kom nu niet af dat iedereen die keuze niet heeft...
Neen, met de werkelijkheid moeten we zeker niet afkomen... :roll:
Nob schreef:dat klopt misschien, maar 80% van de IT'ers op dit forum zullen wel genoeg verdienen om die keuze wel te hebben!
Veel veronderstellingen, en evenveel missers, natuurlijk.
Zijn het hier allemaal IT'ers?
Verdienen ze allemaal zoveel als jij laat uitschijnen?
Hoeveel procent van de bevolking zou dit forum vertegenwoordigen?
En sedert wanneer gaan we de normen van één kleine doelgroep als dé norm gaan nemen voor heel de bevolking?
Nob schreef:Dus omdat niet iedereen de keuze niet heeft is GEEN excuus om het zelf niet te doen.
En ik weet wel of het iets uithaalt. Minder CO2 = minder opwarming en dat is gewoon FYSICA. Geen fabeltje.
Weeral simplisme troef.
Ja, minder CO² is minder opwarming.
Alleen, je legt een zonnepaneel op je dak en dan heb je minder uitstoot.
Vraag is dan wel, hoeveel CO² werd er geproduceerd om dat zonnepaneel te maken?
Hoelang gaat dat zonnepaneel mee?
En het milieu is ook meer dan die CO² alleen...
Denk maar aan je watervoetafdruk.
Daar zwijgt men over.
1 auto produceren vergt maar liefst 400.000 liter water!
Dan vraag ik mij af of het milieu er zo bij gebaat is dat we snel snel een diesel- of benzinewagen wegdoen, om in de plaats een elektrische te kopen.
We gooien dus 400.000 liter water weg voor de 'oude' wagen, en hebben nog eens 400.000 liter water nodig voor de nieuwe wagen.
En dan zwijg ik nog van de schadelijke stoffen die in die batterijen zitten.
Hetzelfde geldt dus ook voor wie zonnepanelen koopt, en voor elk product dat je koopt.

Zie hier : https://www.hidrodoe.be/over-water/wate ... voetafdruk

Dus in plaats van holle slogans na te roepen, zou ik iedereen aanraden van eens goed na te denken.
De werkelijkheid is wel wat complexer dan "we moeten iets doen"...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

boulder schreef:
Dizzy schreef:Oftewel alles wat we nu ook al hebben plus een klimaatprobleem :lol:
Fout, niet iedereen zit met zijn gat vol schulden, en de meesten hebben wel werk.
Als je echter zomaar wat maatregelen doorvoert dan riskeer je dat er jobs sneuvelen, en mensen met hun gat vol schulden zitten omdat ze aan onrealistische milieunormen moeten gaan voldoen, of producten moeten vervangen die helemaal nog niet aan vervanging toe waren.
Lees de antwoorden ipv er als door een wesp gestoken op te reageren. Nergens beweert iemand dat iedereen veel schulden heeft, wel dat de overheid/land veel schulden heeft. Deze schulden nemen nog toe door slecht beleid, 7,7 miljard tekort wordt geschat. We zijn echter goed bezig volgens sommigen :roll:

Elke verandering zorgt voor negatieve bijwerkingen, veranderingen met enkel positieve aspecten zijn zeer schaars. Vreemd dat net mensen die stemmen voor de kracht van verandering toch zo tegen verandering zijn.

Als je klaagt over jobverlies door een maatregel moet je ook de nieuwe jobs in bvb duurzame energie meerekenen. Meer lokale productie is ook beter voor lokale jobs bijvoorbeeld.

Je kan geld steken in leefbare en duurzame ontwikkelingen maar wat is het risico. Stel dat het klimaat niet zo hard en negatief zou veranderen, dan nog blijf je met een betere en leefbaardere omgeving door die investeringen. De politiek moet de knopen doorhakken en keuzes maken: welke middelen naar welke maatregelen gaan. De bevolking zet steeds meer druk om meer naar klimaatgerichte investeringen te gaan en vervuilende gewoontes af te bouwen.

In Gent heeft men deze dappere keuze durven maken en zelfs politieke tegenstanders hebben moeten toegeven dat het niet het voorspelde einde van de wereld was maar gewoon een verbetering die niet meer teruggedraaid kan worden. De initiatiefnemers zijn ook electoraal niet afgestraft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Nob schreef: ...
En ik weet wel of het iets uithaalt. Minder CO2 = minder opwarming en dat is gewoon FYSICA. Geen fabeltje.
We gaan dan ook moeten proberen om de activiteit van de vulkanen op onze planeet te doen verminderen, want dat produceert blijkbaar gigantisch veel CO2.
correctie in een nieuwe post :wink:
Laatst gewijzigd door lacer 09 feb 2019, 18:18, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Lees de antwoorden ipv er als door een wesp gestoken op te reageren. Nergens beweert iemand dat iedereen veel schulden heeft, wel dat de overheid/land veel schulden heeft.
Dan moet jij eerst eens goed lezen.
Die extra maatregelen gaan er namelijk voor zorgen dat mensen persoonlijk in de schulden geraken.
Als men mensen verplicht 100.000€ aan kosten te doen omdat hun woning in orde moet zijn met nieuwe normen, dan stort men de mensen in schulden.
Toch zijn er die lopen te roepen dat het nog allemaal veel straffer moet.
Dizzy schreef:Vreemd dat net mensen die stemmen voor de kracht van verandering toch zo tegen verandering zijn.
Dat is nogal demagogisch.
Veranderingen moeten verbeteringen teweegbrengen.
Veranderingen gewoon maar omdat het anders is, daar heeft niemand iets aan.
Dizzy schreef:Als je klaagt over jobverlies door een maatregel moet je ook de nieuwe jobs in bvb duurzame energie meerekenen. Meer lokale productie is ook beter voor lokale jobs bijvoorbeeld.
Het is fout van te denken dat als je klassieke industrie wegjaagt, dat er dan vanzelf andere, groene in de plaats komt.
En als je ze wegjaagt, en ze blijven vervuilen, maar dan vanuit een ander land, is het milieu er ook niets mee vooruitgegaan.
Dan stoten ze daar hun CO² uit, en de ozonlaag ziet net zo goed af als nu, maar wel met verlies van jobs hier.
Wat heb je dan gewonnen?
Dizzy schreef:De bevolking zet steeds meer druk om meer naar klimaatgerichte investeringen te gaan en vervuilende gewoontes af te bouwen.
De bevolking?
Een bepaald segment van de bevolking doet dat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: Een bepaald segment van de bevolking doet dat.

Met BDW als Vlaams minister-president schat ik hun kansen niet hoog in...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik geef het op.

Daaag.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:Ik geef het op.
Daaag.
Het zou misschien een leukere discussie geweest zijn, als men ook inging op de argumenten van anderen.
Ik heb hier onder andere vermeld :

* de watervoetafdruk
* de EPC norm van 2050, die iedereen op grote kosten zou jagen
* het feit dat er al heel wat maatregelen genomen worden
* het feit dat Groen noch PVDA concreet uitgewerkte plannen hebben

Als men dat steeds blijft negeren en gewoon heel de tijd dezelfde riedel afsteekt, dan moet je niet verwonderd zijn dat er geen beweging zit in de discussie.
En dit richt ik niet alleen naar Nob.

Niet dat het in de media beter is, er was een debat in "De Afspraak op Vrijdag" met een professor en Rik Van Cauwelaert.
De professor zag nergens een probleem in, en als Rik Van Cauwelaert vroeg wie het allemaal ging betalen, dan was het laconieke antwoord dat dat de verkeerde vraag was.
Voor de rest onderbrak hij Rik Van Cauwelaert voortdurend, en ging op geen enkele vraag of argument echt in.

Dan denk ik dat we het hier toch wel beter gedaan hebben, gewoon omdat je elkaar niet kunt onderbreken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Misschien zouden sommigen eerst de debatten in Nederland even moeten volgen, want daar is men zich wel bewust van het gevaar dat fortuinen gaan betaald worden om 0,0000... effect te hebben op wereldschaal!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef:
Niet dat het in de media beter is, er was een debat in "De Afspraak op Vrijdag" met een professor en Rik Van Cauwelaert.
De professor zag nergens een probleem in, en als Rik Van Cauwelaert vroeg wie het allemaal ging betalen, dan was het laconieke antwoord dat dat de verkeerde vraag was.
ik vind het ook de verkeerde vraag

de vragen moeten zijn

1 waarom zou je vandaag onredelijke inspanningen doen waar je zelf NOOIT de vruchten van zult plukken? wil je huis in 2030 inorde zijn praten e over investeringen van duizenden tot 10 duizenden euros. verkoop dat eens aan de gepensioneerde vandaag?
een renteloze lening? velen komen nu amper rond
aftrekken van de belastingen? alleen als ge genoeg belastingen betaalt

alles wat wij nu doen of zouden moeten is zelfs niet voor die brossers, in 2030 zijn deze gastjes ook 30 en in 50 waarschijnlijk ook al aan hun pensioen aan het denken.
Die zullen gewoon nooit nog sneeuw met kerstmis hebben en misschien zelfs een tuinfeestje kunnen houden met de nieuwjaar 2045-46

de echte effecten zijn pas voor 2100
dan pas verzuipt holland, dan zal alles ontaarden met miljoenen vluchtelingen, dan zullen orkanen echt de hele zuidkust vd V verwoesten

2e probleem blijft ook
iedereen wil dat de andere het doet. Ik wil op donderdag wel eens rondvraag bij die kinderen zien en hoeveel er nu bewust kinderloos zullen blijven binnen 10 à 15 jaar.
dan kijken zij op deze donderdagen toch terug gelijk ik nu op de demonstraties rond dutroux terugkijk ( sommige laatdertigers hier zullen er toen ook wel tussengelopen hebben)

en dan de vraag wat ik kan doen? wil ik garnaaltjes eten dan is er maar 1 soort die ik in de grootstad kan kopen. diegene die naar Marokko gevlogen werd om daar gepeld te worden. een aanslag op het milieu maar niets waar ik ook maar iets kan aan doen
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: Lees de antwoorden ipv er als door een wesp gestoken op te reageren. Nergens beweert iemand dat iedereen veel schulden heeft, wel dat de overheid/land veel schulden heeft. Deze schulden nemen nog toe door slecht beleid, 7,7 miljard tekort wordt geschat. We zijn echter goed bezig volgens sommigen :roll:
En die schulden zijn er gekomen door dezelfde organisaties die nu op straat komen en voor alles een uitkering en subsidie eisen en die moet dan nog eens voortdurend verhoogd worden.

Slecht beleid zegt hij dan...Je moet maar durven.
Dizzy schreef: Misschien zouden sommigen eerst de debatten in Nederland even moeten volgen, want daar is men zich wel bewust van het gevaar dat fortuinen gaan betaald worden om 0,0000... effect te hebben op wereldschaal!
In Nederland laten ze dan ook hun beleid niet afhangen van de "experten" die rond die tijd voortdurend op het TV scherm worden gegooid. Kijk maar naar de econ. crisis. Daar was België ook veel beter mee omgegaan :roll: We mochten vooral niet te veel besparen volgens de experten!

Nog een sfeerbeeld van hoe eenvoudig het is om mensen die niets hebben nog wat extra te laten bijdragen.

Afbeelding
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Heb de vorige pagina's wat gelezen en daar regelmatig gelezen dat we IETS moesten doen.

Daar heb ik één realistische mogelijkheid uit gepikt en daar mijn suggesties wat er kan gedaan worden aan toegevoegd.

[Selder, 08 Feb 2019, 13:20 ]

diesel kan je perfect ook distilleren uit niet-fossiele grondstoffen, het is aan de overheid om dit op te starten en hun compensaties op diesel en benzine af te bouwen en eens na te denken hoe het met al die 4-of-meer-wielers verder moet. Doemdenkers die zullen op élk mogelijk voorstel altijd wel een show-stopping-opmerking verzinnen, maar hou daar alsjeblief mee op en denk gewoon constructief mee na. Zo geraken we nergens, net zoals we nergens geraken hoe de politiek nu bezig is.
[/]

Een heel interessant punt aangehaald door Selder.

Nog een interessant alternatief, dat trouwens al in gebruik is voor tractoren, is biogas (methaan) gebruiken voor voertuigen.

Dat gas zit nu al, zomaar en onbenut, in rioolslib.
In Nederland gebruiken ze het al. https://www.hdsr.nl/werk/schoon-water/r ... /weg-slib/
Nadeel : de resten van het slib moeten verbrand worden. Mocht je de zuiverheid van het slib kunnen garanderen, dan kan je het als meststof gebruiken.

Op boerderijen kan biogas via het vergisten van mest geproduceerd worden. Meerdere boerderijen gebruiken dit al om electriciteit te maken. Hier zit nog potentieel in,
en daar moet de politiek meewerken, want het is niet makkelijk om dit allemaal vergund te krijgen en je zit met het mestdecreet.
Nadeel : als je stoffen toevoegt aan het proces (bijvoorbeeld maïs), dan maak je méér mest aan (en kan je in de problemen komen door het mestdecreet).

Biogas kan je ook nuttig op andere gebieden toepassen, zoals er bijvoorbeeld een WKK-installatie mee aandrijven die een woonzorgcentrum/ziekenhuis/... van warmte én electriciteit voorziet.

----

Bij bedrijfsprocessen waar er veel warmte vrijkomt kan je deze bijvoorbeeld ook benutten in een warmtenet. Dan kunnen bedrijven en gezinnen hier op aansluiten en hoeven ze geen mazout of aardgas meer te gebruiken.

En als je nu toevallig zo geen grote warmteleverancier in de de buurt hebt. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je een warmtenet alvast moet schrappen van de mogelijkhedenlijst.
Dan kan je een (of meerdere) WKK-installaties bouwen die dat warmtenet kunnen voeden.

In Nederland passen ze dit alvast toe. Ze hebben een leiding van zo'n 5,5 kilometer gelegd tussen een boerderij die biogas produceert en een woonwijk met 1100 woningen.
Daar zorgt een WKK voor productie van warmte voor het warmtenet (én electriciteit).
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ese-dorpen

In Oostende krijgt hun warmtenet de warmte aangeleverd door een afvalverbrandingsoven. Dan kan je daar bijvoorbeeld de resten van je rioolslib verbranden en hier dus nog warmte en electriciteit uit halen.

----

Op momenten dat er te veel electriciteit wordt geproduceerd, zou men deze overproductie moeten aanwenden om er waterstof mee te produceren. Deze waterstof kan dan later, bij tekorten in electriciteit, worden benut om hier terug energie van te maken.
Dat er hier dan energieverliezen mee gemoeid zijn (je haalt er nooit terug evenveel electriciteit uit dan dat je er in gepompt hebt), dat is niet relevant. Anders was die energie toch helemaal verloren gegaan omdat men er geen weg meer mee wist.

---

Meer inzetten op vervoer over water. Hier wordt nu al meer en meer gebruik van gemaakt. Alles wat je via binnenvaart kan vervoeren, daar spaar je heel wat vrachtwagens mee uit.
Maar dan moeten we wel durven inleveren en is " vandaag besteld, morgen geleverd " er niet meer bij (tenzij er lokaal een voorraad van de courantere artikelen gestockeerd wordt).

Bovenstaande mogelijkheden bestaan nu dus al, maar verschillende hiervan worden nog maar weinig toegepast. Nog veel werk aan de winkel.



Er bestaat geen 100% perfecte oplossing, maar we kunnen wel een goede mix zoeken van de - op dit moment - beste haalbare mogelijkheden. En uiteraard moeten we dan niet stoppen, maar verder ontwikkelen. Zo vinden we misschien nog méér en betere alternatieven.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

lacer schreef: We gaan dan ook moeten proberen om de activiteit van de vulkanen op onze planeet te doen verminderen, want dat produceert blijkbaar gigantisch veel CO2.
correctie in een nieuwe post :wink:
Raar dat niemand daarop gereageerd heeft want mijn stelling klopt niet :lol:

Dr Patrick Moore, ex lid van Greenpeace geeft zeer interessante lezingen o.a. deze:
Hieruit haalde ik volgende afbeelding om te tonen waar de CO2 in de atmosfeer zoal vandaan komt.
carbon.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Extra nieuws:
Sociale stroomtarief stijgt met 22%
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/stro ... ~ab97d408/
En wie écht begaan is met het milieu trekt zijn portemonnee open voor onderstaande. Er is een crowdfunding pagina opgezet. Ik heb 20 euro gedoneerd.
https://m.hln.be/regio/lede/crowdfundin ... ~a7367874/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef:
ErikKoster schreef:Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord
U wilt waarschijnlijk de lasten op electriciteit drastisch doen stijgen?
Dat gebeurt nu al... Daar moet je niet voor wachten tot onze linkse vrienden ooit in de regering komen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190209_04163960
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

warpozio2 schreef:
boulder schreef:
ErikKoster schreef:Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord
U wilt waarschijnlijk de lasten op electriciteit drastisch doen stijgen?
Dat gebeurt nu al... Daar moet je niet voor wachten tot onze linkse vrienden ooit in de regering komen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190209_04163960
En toch gebeurt er helemaal niets, volgens die linkse "vrienden".
Het moet allemaal veel radicaler volgens hen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Zat er toch een beetje waarheid in wat Joke Schauwvliege zei over de drijvende kracht achter het klimaatspijbelen ?

https://cultuurondervuur.nu/betrapt-eur ... spijbelen/
Junckers initiatief

We stuiten op een klimaatconferentie die de Verenigde Naties in 2017 hield. Daar beloofde Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, om geld te steken in “een nieuw jeugd-klimaatinitiatief”. Zijn collega-commissaris Maroš Šefčovič gaf het een naam: “European Youth for Climate Action”.
Puntje 1.6
https://ec.europa.eu/commission/sites/b ... omy_en.pdf
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Een voorbeeld hoe lokale politiek, samen met de lokale inwoners, effectief actie kan ondernemen.
In Eeklo hebben ze het al lang geleden begrepen. En het is daar niet bij woorden alleen gebleven :

https://www.gemeentevoordetoekomst.be/a ... rschriften
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Funfile schreef:Een voorbeeld hoe lokale politiek, samen met de lokale inwoners, effectief actie kan ondernemen.
In Eeklo hebben ze het al lang geleden begrepen. En het is daar niet bij woorden alleen gebleven :
https://www.gemeentevoordetoekomst.be/a ... rschriften
en wat is nu het rendement van die windmolens daar in eeklo?
en ook de winst voor mensen die zich niet konden inkopen in die coöperatieven?
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Het rendement van de molens in Eeklo :
- Wind voor zo'n turbine levert electriciteit voor ongeveer 1.000 gezinnen (op basis van het gemiddelde gebruik van gezinnen in Vlaanderen, nl. 3.500 KwH)
- Deelnemers aan het project zijn zich bewuster geworden van hun energieverbruik en hebben hun verbruik gereduceerd naar zo'n 2.000 KwH. Dus die molens kunnen nu méér gezinnen van electriciteit voorzien.
- De financiêle winst voor de coöperanten is maximum 6% (wettelijke limiet). Varieert meestal van 3 tot 6 %.

Je doet al mee in zo een coöperatief project vanaf 250 Euro.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een opiniestuk om u tegen te zeggen. Wel geschreven door een politiek incorrect persoon
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/naie ... ~a124547b/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Funfile schreef:Het rendement van de molens in Eeklo :
- Wind voor zo'n turbine levert electriciteit voor ongeveer 1.000 gezinnen (op basis van het gemiddelde gebruik van gezinnen in Vlaanderen, nl. 3.500 KwH).

Windmolens. De vraag is of het ooit efficiënt zal zijn.

Reed ik gisteren (zaterdag) van Sint Niklaas naar Gent, dan passeer je zo'n park langs de autostrade.

Twee van die mastodonten draaiden (ondanks de hevige wind) niet.

Ahja - ofwel is er niet genoeg wind, ofwel is er teveel, ofwel zijn ze defect. Tja - om dan niet te spreken van de geluidsoverlast, als de wind in de foute richting zit. Vooral aan de kust hoor je hier vaak over klagen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Als het te sterk waait mogen ze niet meer draaien wegens het risico op beschadiging. Vooral de molens op zee speelt dit parten, in deze dagen dat het aan land nog eens stevig waait moeten molens hier ook stilgelegd worden.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Jack Daniels schreef:Een opiniestuk om u tegen te zeggen. Wel geschreven door een politiek incorrect persoon
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/naie ... ~a124547b/
Er zit waarheid in het feit dat kritiek wordt geblokkeerd.
Gaan de klimaat sceptici nu de mond gesnoerd worden ?
Laatst gewijzigd door lacer 10 feb 2019, 16:36, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

lacer schrijft: Zat er toch een beetje waarheid in wat Joke Schauwvliege zei over de drijvende kracht achter het klimaatspijbelen...

Juncker (EVP) laat zijn geloofsgenoten (Joke/CD&V) stilletjes in het zand bijten! Ja, van de (eigen) tsjeven moet ge het hebben :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Jack Daniels schreef:Een opiniestuk om u tegen te zeggen. Wel geschreven door een politiek incorrect persoon
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/naie ... ~a124547b/
Het volledige opiniestuk:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ik-h ... 27421.html

Ik heb nog geen tijd gehad om het volledig te lezen maar het zal vast wel tegen iemand zijn schenen sjotten ;) :-D
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het zouden er veel meer moeten zijn die hun gedacht zeggen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

lacer schreef:Het zouden er veel meer moeten zijn die hun gedacht zeggen.
Vraag is of ze ze dan nog aan het woord zouden laten in onze media.
Men wil koste wat het kost de indruk wekken dat 90% van de Vlamingen het milieu de allereerste prioriteit vindt, en meningen als die van Jean-Marie Dedecker de zeldzame uitzondering vormen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Nu zonder te zeveren, maar mijne zoon van 17j heeft al sinds november op donderdag geen les, omdat de juf ziek is. Vandaag krijg ik een mailtje van een andere juf, dat ze morgen ( maandag) ergens anders gaat les geven :bang: en dat ze op school een taak mogen invullen. En dan heb ik het nog niet over de andere dagen dat ze geen les hebben gehad. Maar ze zijn daar wel anti spijbelklimaat leerlingen. :bang: :bang: :nono:

Elke donderdag, sinds de juf ziek is, kan hij een uur later beginnen en een uur vroeger stoppen... en de rest van de dag mag hij in een studielokaal met zijn vingers draaien. Echt, mijne zoon vertrekt tegen zijn zin naar school... niet moeilijk.
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@boulder

BDW zal zich de komende maanden niet afzijdig houden bij de debatten! Vuurwerk verzekerd :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Funfile schreef:Het rendement van de molens in Eeklo
hoeveel molens heb je er nodig om 1, 2 of 3 kerncentrales te vervangen?
de huidige + natuurlijk de extra centrales als we allemaal elektrisch gaan rondrijden
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Dat weet de politiek misschien ?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

1207 schreef: hoeveel molens heb je er nodig om 1, 2 of 3 kerncentrales te vervangen?
de huidige + natuurlijk de extra centrales als we allemaal elektrisch gaan rondrijden
Hangt allemaal af van type windturbine en type kerncentrale natuurlijk.
De meeste windturbines hangen rond de 2MW.

Voor kerncentrales kan je volgende waarden vinden
  • Doel 1: 433MW
  • Doel 2: 433MW
  • Doel 3: 1006MW
  • Doel 4: 1039MW
  • Tihange 1: 962MW
  • Tihange 2: 1008MW
  • Tihange 3: 1046MW
Dusja, je hebt nu zelf een idee van hoeveel windturbines je nodig hebt voor elke centrale te vervangen. En dat is dan ook maar een simpele berekening, dit houd geen rekening met slechte weersomstandigheden ofzo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Windturbi ... Vlaanderen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Doel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Tihange
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

De nieuwe kerncentrale in de UK zou 3260MW moeten kunnen leveren, 2reactors van 1630MW.
Die worden dus ook steeds efficienter/krachtiger per reactor.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Windmolens zijn trouwens niet geheel onschuldig.
De grondstoffen ontginnen heeft een enorme impact op het milieu en gezondheid van de mensen die deze ontginnen of in de buurt wonen van fabrieken die ze verwerken:
This toxic lake poisons Chinese farmers, their children and their land. It is what's left behind after making the magnets for Britain's latest wind turbines...
https://www.dailymail.co.uk/home/mosliv ... scale.html

Ook blijken ze zelf ook licht bij te dragen aan de opwarming van de aarde:
Extracting energy from the wind causes climatic impacts that are small compared to current projections of 21st century warming, but large compared to the effect of reducing US electricity emissions to zero with solar. Researchers report the most accurate modelling yet of how increasing wind power would affect climate, finding that large-scale wind power generation would warm the Continental United States 0.24 degrees Celsius because wind turbines redistribute heat in the atmosphere.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 112553.htm


Elke vorm van energie (opwekken) is vervuilend op zijn eigen manier... :-(
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Gray schreef:De nieuwe kerncentrale in de UK zou 3260MW moeten kunnen leveren, 2reactors van 1630MW.
Die worden dus ook steeds efficienter/krachtiger per reactor.
De echte/relevante vraag is niet hoe krachtig ze zijn, maar wel:
- kost per kWh (omvattend de afschrijving van aankoop, onderhoud & herstelling, afbraak/recyclage, aankoop brandstof)
- uptime (hoe vaak ligt de centrale stil, gepland en ongepland)
- beschikbaarheid (24/7 of enkel als de zon schijnt of er wind is)

Het is duidelijk dat wind een aantal voordelen heeft tov kernenergie, net als een kerncentrale andere voordelen heeft tov een windmolen.
De nieuwe kerncentrale in de UK zou ik heel spaarzaam als voorbeeld gebruiken, want er loopt daar vanalles mis: timing, kost, subsidies, ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Het is duidelijk dat wind een aantal voordelen heeft tov kernenergie, net als een kerncentrale andere voordelen heeft tov een windmolen.
De nieuwe kerncentrale in de UK zou ik heel spaarzaam als voorbeeld gebruiken, want er loopt daar vanalles mis: timing, kost, subsidies, ...
maar wat er mis loopt is organisatorisch en bestuurlijke incompetentie

bekijk het zuiver qua energie
betaalbaar, betrouwbaar, bevoorradingszekerheid, co neutraal...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Betaalbaar?
Bekijk de cijfers nog eens. Waarom altijd met 2 maten en gewichten als nucleair vergeleken wordt met hernieuwbaar?
Laatst gewijzigd door R2D2 11 feb 2019, 10:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: Het is duidelijk dat wind een aantal voordelen heeft tov kernenergie, net als een kerncentrale andere voordelen heeft tov een windmolen.
De nieuwe kerncentrale in de UK zou ik heel spaarzaam als voorbeeld gebruiken, want er loopt daar vanalles mis: timing, kost, subsidies, ...
maar wat er mis loopt is organisatorisch en bestuurlijke incompetentie
Wat er misloopt afdoen als bestuurlijke incompetentie is wat te snel.
De HPC-centrale krijgt super veel subsidies (vaste prijs, geïndexeerd voor de komende 50 jaar), dus er is maar 1 zekerheid: het gaat SUPER duur zijn.

De financiering van enkele centrales kregen ze niet rond, dus hebben ze dat gewoon stopgezet. De reden is heel simpel: hernieuwbare energie is veel goedkoper (zelfs zonder subsidies) dan een kerncentrale, zelfs dan een gesubsidieerde kerncentrale. Investeerders zien dat ook, en kiezen eieren voor hun geld natuurlijk. Dus los van de bestuurlijke incompetentie, krijg je het nucleaire verhaal gewoon niet van grond.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: De HPC-centrale krijgt super veel subsidies (vaste prijs, geïndexeerd voor de komende 50 jaar), dus er is maar 1 zekerheid: het gaat SUPER duur zijn..
elke maatregel om in 2030 of 2050 of 2100 neutraal te zijn zal superveel kosten, enorm ingrijpende maatregelen vereisen en betekent een enorm inboeten op individueel en persoonlijk comfort (in de ruimste zin van het woord)

de vraag is niet de prijs maar of dat de maatregel effect heeft. Dat weten we dus niet, wordt zelfs niet eens bekeken, en verder als wat in cirkeltjes draaien is er momenteel niet
(symbooltjes, mekaar verwijten,...)

als je dus superveel investeert bestudeer het, gooi de stokpaardjes overboord en kijk naar
co neutraal, betaalbaarheid, betrouwbaarheid, en bevoorradingszekerheid.

is dat zonnepanelen in de woestijn?
een megawindmolenpark op antarctica (als 'm tegen dan niet gesmolten is)
kerncentrales
...

maar 9 miljard investeren in gas en steenkool om daarmee uw elektrische wagen aan te drijven? dat is bullshit
das geld verspillen voor een illusie en zelfbedrog
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Deze morgen gehoord op het radionieuws:

De Lijn gaat oude bussen verkopen.
Een aantal daarvan kunnen niet meer rijden, een aantal andere wel, maar voldoen niet aan de Euronorm 2,dus ze stoten veel te veel uit, maar we hoeven ons geen zorgen te maken, want die bussen gaan hier niet meer rondrijden.
Hier heb je dus een mooi staaltje van het boerenbedrog "we gaan de planeet redden".
We (hier: de Overheid) koopt nieuwe bussen, maar de oude blijven vrolijk uitstoten, maar wel in Afrika, of andere landen waar men het niet nauw neemt met de normen.
En ondertussen ons maar iedere dag een schuldgevoel aanpraten: koop een elektrische auto, je dieselauto vervuilt teveel... :roll:
Ooit kwam ik zo'n bus tegen in Senegal, je kon nog duidelijk zien dat het een bus van De Lijn geweest was.

Ik blijf erbij: als men echt zo begaan is met de ozonlaag, met de uitstoot, enz., dan moet men die oude bussen/auto's/etc. niet doorverkopen, maar vernietigen.
Als dat niet gebeurt, weet je dat het één groot boerenbedrog is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/11 ... -euro.app/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”